Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hei, frister litt å prøve seg med noen enkle RCA kabler.

    Men ser at det blir lagt lite vekt på skjerming, kan man nesten bare se bort fra skjerming på 0.5m RCA strekk?

    Hvordan vil slike kabler holde seg mot feks. Van Den Hul sine The Valley som jeg har et veldig godt inntrykkk av lydmessing.
    Har laget enkle rca kabler med bomull og pyntestrømpe, kun én leder. Fungerer helt topp mellom dac og pre. Ingen skjerm.
    Skal du bruke kabelen i signal veien mellom platespiller og forsterker må du ha 2 ledere.
    Rundsølv fungerer vistnok best i signalveien, men selv har jeg brukt flat med godt resultat.

    Om det funker bedre enn Van Den Hul vet jeg ikke.
    Bruker du kun 1 leder? Altså ingen leder til minus (jord)?
    Ja, fungerer fint mellom dac og pre. Sjekket dette i en annen tråd før jeg laget de og ble forklart at det ikke er nødvendig med mer enn en leder til det signalet.
    Fra vinylsnurre til riaa og riaa til pre er det to ledere.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Noen som har forsøkt seg på å lage 75ohm sølvkabel til digital overføring? Er sølv brukandes til dette?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Så vidt jeg har forstått er det viktig at motstanden er korrekt. Blir vel litt prøving og feiling før man har en diy kabel som måler akkurat 75 ohm ferdig terminert.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Så vidt jeg har forstått er det viktig at motstanden er korrekt. Blir vel litt prøving og feiling før man har en diy kabel som måler akkurat 75 ohm ferdig terminert.
    Netop det er stort set umuligt. Den behøver nu heller ikke være exakt 75 ohm. Mener ikke sølv er godt til digital. Har prøvet brugte deet i mange år indtil jeg hørte enten RG 179 eller Canare 1694 A som begge løser opgaven meget bedre.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så vidt jeg har forstått er det viktig at motstanden er korrekt. Blir vel litt prøving og feiling før man har en diy kabel som måler akkurat 75 ohm ferdig terminert.
    Netop det er stort set umuligt. Den behøver nu heller ikke være exakt 75 ohm. Mener ikke sølv er godt til digital. Har prøvet brugte deet i mange år indtil jeg hørte enten RG 179 eller Canare 1694 A som begge løser opgaven meget bedre.
    Virker litt plundrete ja. Hvis det ikke er noe å hente lydmessig så blir det jo bare spill av tid.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Som jeg har skrevet litt tidligere i denne tråden, så har jeg laget et par sett med sølv signalkabler. 0,8mm fintsølv med bomullsstrømpe og Eichmann Silver Bullett RCA plugger. Disse har erstattet "gode" kabler fra anerkjente produsenter. Forrige uke laget jeg et sett med 1,5m høyttalerkabler til hornene jeg bruker. Flatvalset glødet fintsølv 0,3mm x 3mm i bomullsstrømpe. I vår hobby så er vi jo hele tiden på jakt etter litt "renere" lyd hele tiden. Det er jo derfor vil holder på ikke sant? Endringen i lyden i mine horn var denne gangen stor. Til det bedre? Uten tvil. For meg var det det. Placebo? Nope, 108 dB juger ikke. Åpnere, klarere og mer direkte er kortversjonen. Takk til deg Leif Christensen for at du deler av dine erfaringer med å teste ut saker og ting i praksis.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Den brukte han vel til malingen, som den jo er glimrende til.:p
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har kappet mine 0,4x4mm flatsølv høyttalerkabler og har behov for å skjøte på litt igjen.
    Hva er greiest å bruke når man skjøter slike? Lim? Tape? Kanskje bare en trang krympeslange?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    RCA 45 :
    bra du ble fornøyd
    kjører selv samme kabling i "semi" triwiring til horn satellittene
    i et forsøk på å rydde litt i kabelsalaten mellom amp og filterboks, kjører jeg felles jord og individuelle ledere til de ulike passbånd positive ben i filteret
    mao 4 ledere til 3 bånd
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Har kappet mine 0,4x4mm flatsølv høyttalerkabler og har behov for å skjøte på litt igjen.
    Hva er greiest å bruke når man skjøter slike? Lim? Tape? Kanskje bare en trang krympeslange?
    Tapetklister ?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hadde akkurat en lei opplevelse med en norsk leverandør/produsent av sølvtråd.

    I forbindelse med høyttalerkabelversjonen av COANDA Reference kontaktet jeg en norsk sølvtråd-produsent for å få bestilt tråd etter spesifikasjon vedr. renhet og fasong. Tråden så forsåvidt fin ut den, men jeg hadde en følelse av at det var noe som ikke stemte.
    Etter å ha kjørt en røntgenanlayse på tråden som skulle ha vært 99.99% ren, viste resultatet at renhenten var kun 92.5% (sterling sølv!).
    Det blir selvfølgelig noe annet både pris- og lydmessig. Produsenten la seg flat, men min business får de ikke igjen.


    Report.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Av en eller annen merkelig grunn tror jeg at slikt kan forekomme endel ja. Ikke mange som kjører analyser av denslags.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    omg, kan en ikke stole på en sølv produsent heller nå? kjenner nevrosen kommer snikende nå. Hvorfor kan ikke produsenten navngis?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    omg, kan en ikke stole på en sølv produsent heller nå? kjenner nevrosen kommer snikende nå. Hvorfor kan ikke produsenten navngis?
    Tror Høvdingen hadde fjernet innlegget umiddelbart da.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Hva er vitsen med i det hele tatt å nevne det da? Jeg har nok personlige problemer fra før av. ;)
    Går ut i fra at en vanlig sølvsmed kan sjekke dette?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hva er vitsen med i det hele tatt å nevne det da? Jeg har nok personlige problemer fra før av. ;)
    Går ut i fra at en vanlig sølvsmed kan sjekke dette?
    Litt usikker. Det vanligste og mest presise er å kjøre "røntgenanalyse".
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Du er sikkert glad for at du tok denne stikkprøven :)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok noen som ikke er særlig glade. Ser for meg lange køer med lettere nærvøse herrer som står med en sølvtamp i hånden og forlanger full analyse av sitt kjære sølv.;)
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Det er nok noen som ikke er særlig glade. Ser for meg lange køer med lettere nærvøse herrer som står med en sølvtamp i hånden og forlanger full analyse av sitt kjære sølv.;)

    Mitt tilfelle var nok et uhell, men man skal allikevel være litt våken.

    Sannsynligheten for at sølvkabler som selges på f.eks. eBay inneholder i nærheten av det annonsene lover er nok veldig lav!;)
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Analysen sier at innholdet er ca. 93% sølv og ca. 7% kobber.
    Noen liker sølvkabler og mener det låter best, andre liker kobber.

    Hvem skal påstå at ikke en 93/7 legering låter enda bedre...
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Det blir jo en annen sak. Her er det snakk om at en får en vare som er i følge bestilling. Har en bestilt 99.99 rent sølv blir det jo litt feil hvis selger sier at de heller tok 93% for det låter så mye bedre, og det i etterkant.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Alle kan jo gjøre en feil, det var jo tilfelle i denne saken.
    Jo du kan stole både på de på Hamar og Nogusra i Oslo.
    De er meget strenge regler ang dette.
    Min svigerfar setter ikke sitt stempel på noe uten en at veit hva som er smeltet om i hans sitt verksted.
    Da sender han det til omsmelting + analyse.

    Steinar
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    Analysen sier at innholdet er ca. 93% sølv og ca. 7% kobber.
    Noen liker sølvkabler og mener det låter best, andre liker kobber.

    Hvem skal påstå at ikke en 93/7 legering låter enda bedre...
    Det er det man kalder sterlingsølv Sterlingsølv - Wikipedia, den frie encyklopædi det er klart bedst til bestik/knive og gafler og ubrugeligt til lyd efter mening i forhold til finsølv.

    Plejer gerne at sætte en gasbrænder under og varmer til sølvet gløder, lad det køle af, bliver det sort så er det ikke 99.99 finsølv, men sandsynligvis sterlingsølv.
    Er det finsølv bliver det måske bare lidt mere mat af denne opvarmning, sterlingsølv vil hellerer ikke normalt være så blødt som finsølv, så der kan man allerede få en mistænke.

    Jeg har aldrig hørt nogen kombinationer af sølv og kobber som virker ligeså godt som finsølv alene, det værste er kobber belagt med et tyndt lag sølv som det bruges i HF teknik.
    I HF teknik virker det fint, ja det er simpelthen nødvendigt for at få signal igennem, men ved audio drejer det sig om at lederen har så konstant og ensartet ledeevne som muligt i audio-området uanset frekvens , enhver form for peaks er gift for hi-fi, over audio-området skal kablet rulle pænt, jævnt og roligt af.
     
    Sist redigert:

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Er det finsølv bliver det måske bare lidt mere mat af denne opvarmning, sterlingsølv vil hellerer ikke normalt være så blødt som finsølv, så der kan man allerede få en mistænke.
    Det var det som i utgangspunktet gjorde at jeg fikk en mistanke om at det var sterlingsølv jeg hadde fått.


    Når det gjelder det lydmessige har jeg ikke gode erfaringer med hverken sterlingsølv eller forsølvet kobber, men "your milage may vary" som man sier.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    enig
    mvh
    Leif
    Sterlingsølv helt uegnet til Hifi.
    Å si det er uegnet er vel å være litt vel bastant.
    Det er mange sølv og kobberblanede kabler som har vært vellykkede.
    Jeg liker sølv selv, og sterling har jeg prøvd.
    Det blir små nyanser å finne i forskjell mellom rent og ikke rent sølv. Og noen liker blandet sølv også.

    Jeg liker best rent sølv selv, men uegnet? Langtifra.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Hvis man kan li skrigende lyd så er det ik uegnet.
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    enig
    mvh
    Leif
    Sterlingsølv helt uegnet til Hifi.
    Å si det er uegnet er vel å være litt vel bastant.
    Det er mange sølv og kobberblanede kabler som har vært vellykkede.
    Jeg liker sølv selv, og sterling har jeg prøvd.
    Det blir små nyanser å finne i forskjell mellom rent og ikke rent sølv. Og noen liker blandet sølv også.

    Jeg liker best rent sølv selv, men uegnet? Langtifra.
    Jeg forstår overhovedet ikke dit indlæg kunne du ikke forklarer årsagen til at man skulle vælge den næstbedste løsning som selvbygger, når der ingen væsentlig prisforskel er, specielt når du også selv mener at finsølv er bedst, det du skriver giver jo overhovedet ingen mening.

    Andet end hvis dit mål er at opdrage andre til at være tolerante og diplomatiske og accepterer andre løsninger og bla bla, eller du evt. selv vil fremstår som meget tolerant og diplomatisk, men inderst inde er du jo ikke i tvivl ser det ud til.

    Der kommer jo aldrig en frugtbar og fremadskridende debat mod god hi-fi på den måde hvis alt absolut skal være ligegodt, og på den ene side og på den anden side, og det er jo heller ikke så dårligt hvis man kan lide det, alt afhænger jo af ens smag og bla bla osv
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    enig
    mvh
    Leif
    Sterlingsølv helt uegnet til Hifi.
    Å si det er uegnet er vel å være litt vel bastant.
    Det er mange sølv og kobberblanede kabler som har vært vellykkede.
    Jeg liker sølv selv, og sterling har jeg prøvd.
    Det blir små nyanser å finne i forskjell mellom rent og ikke rent sølv. Og noen liker blandet sølv også.

    Jeg liker best rent sølv selv, men uegnet? Langtifra.
    Jeg forstår overhovedet ikke dit indlæg kunne du ikke forklarer årsagen til at man skulle vælge den næstbedste løsning som selvbygger, når der ingen væsentlig prisforskel er, specielt når du også selv mener at finsølv er bedst, det du skriver giver jo overhovedet ingen mening.

    Andet end hvis dit mål er at opdrage andre til at være tolerante og diplomatiske og accepterer andre løsninger og bla bla, eller du evt. selv vil fremstår som meget tolerant og diplomatisk, men inderst inde er du jo ikke i tvivl ser det ud til.

    Der kommer jo aldrig en frugtbar og fremadskridende debat mod god hi-fi på den måde hvis alt absolut skal være ligegodt, og på den ene side og på den anden side, og det er jo heller ikke så dårligt hvis man kan lide det, alt afhænger jo af ens smag og bla bla osv
    Noen liker sølv, noen liker kobber, noen liker blanding. Hva er det du ikke forstår?
    Virket ikke som Drossel og lmc la opp til noe debatt her, det gjør forsåvidt ikke jeg heller. Jeg mener det er tull å si det er uegnet, det er det samme som å si at kobber er uegnet.
    Åja jeg er en diplomatisk fyr, noe enkelte kunne lære noe av. Det finnes ingen absolutte sannheter, selv ikke i Danmark.......med unntak av en sannhet : Det er gøy å være norsk i Danmark.
    God helg.
     
    S

    Sommerand

    Gjest
    @POB Jeg forstår ikke hvad hi-fi har at gøre med hvad nogen kan lide, og slet ikke i dette tilfælde med sterlingsølv og finsølv, det er prøvet utallige gange i øvrigt en del af gangene ved "fejl" som her i tråden, jeg har endnu ikke oplevet en der har foretrukket sterling sølv frem for finsølv, og der har været personer fra begge kategorier, dem der mener hi-fi har noget smag at gøre, og dem der mener det absolut ikke har.

    Men ellers taler dit svar for sig selv og viser at min analyse var korrekt, så jeg har ikke mere at tilføje.
     
    Sist redigert:

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    IMG_1452.jpg


    Her er min aller første DIY sølvkabel med sølvbelagte kontaker fra ebay, et skikkelig budsjettprosjekt. Erstattet disse med Kopperkabler til 2500kr i butikk i USA. Bruker disse mellom PRE og Effekt, og sølvkablene leverer er klarere og mer detaljert lyd, men mister kanskje et snev varme i forhold til kopperkablene!? Hele toppregisteret er blitt renere, vanskelig å si noe om bassen da jeg kjører sub ved siden av.


    Har lyst å oppgradere til sølv over hele linjen. Er det flatkabler som gjelder til HT ? Hva med den interne kablingen inni HT?

    Gjelder samme prinsippet med sølv stukket i silkestrømpe til HT og?

    :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Her er min aller første DIY sølvkabel med sølvbelagte kontaker fra ebay, et skikkelig budsjettprosjekt. Erstattet disse med Kopperkabler til 2500kr i butikk i USA. Bruker disse mellom PRE og Effekt, og sølvkablene leverer er klarere og mer detaljert lyd, men mister kanskje et snev varme i forhold til kopperkablene!? Hele toppregisteret er blitt renere, vanskelig å si noe om bassen da jeg kjører sub ved siden av.


    Har lyst å oppgradere til sølv over hele linjen. Er det flatkabler som gjelder til HT ? Hva med den interne kablingen inni HT?

    Gjelder samme prinsippet med sølv stukket i silkestrømpe til HT og?

    :)
    Samme prinsipp, jeg bruker sølv hele veien, men i bomull og uten tvinning på HT.
    Til ht bruker jeg flat 0,4x4mm.
    Kan nok hende det blir varmere lyd etterhvert som de får noen timer på seg.
    PS Jeg tvinner mine signalkabler noe hardere, men tror ikke det har noe å si for lyden.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    2 par signalkabler av 0,6mm og høyttalerkabler i 1mm finsølv med silkestrømper på
    DSC07751.JPG
    DSC07845.JPG
    DSC07841.JPG
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Er 1mm ledninger nok til ht, og er det nok ved større tungdrevene ht?

    Hvordan ble lyden steinlarsen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn