Sølvkabler...Litt diy...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Nærlager i Drøbak. Veldig veldig kjekt spør du meg :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Duelund skrev engang i en tråd. Jeg hadde originale Duelund kabler (sølv silke/silke i dryppende linolje mm..) men bare i løpemeter.
    Loddet på Eichmann Silver bullets og testet. Syntes de var framifrå.
    Da skrev han:

    "Dette hadde noen andre også testet og det låt så dårlig at de måtte ta fingrene i ørene og gjemme seg bak sofaen.. "

    Vel vel..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Våre danske venner har en helt egen måte å skrive 0,1 med 0,100000000000 på... he..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser tråden har utviklet seg...Med masse delt kunnskap av gode karer...Toppers..Godt å se en kabeltråd hvor ikke pris og påstander om hvor "dumme" audiofile er har blitt en gjenganger.. Keep up the good work! Takk til LMC og Sluket som bidrar villig vekk...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    teflon-signaturen opplevde jeg også i koplingskondiser i signalveien på 300B;
    soft sjoko, myk kornete signatur...ganske behagelig til å begynne med, men irriterende etterhvert...
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Må jo prøve å ha en oppdragende effekt..:cool::cool: Både på godt og vindt. Ofte mye vondt, men vondt skal vondt fordrive står det vel i skriften?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Sur nedbør = nordlendinger i fallskjerm. Bor du rett ved en flyplass, Naturlyd? :rolleyes: Den rullen med sølvkabel kan du legge i en svak syreoppløsning (husker ikke typen syre i farta - det finner du lett ut) over litt tid, og oksyderingen på det materiale som har vært eksponert for luft forsvinner enkelt.
    Som Lofotværing ble det endel sjøfly i barndommen, men vi slapp (med nød og neppe) å hoppe ut i fallskjerm. Takk for tips om syre. Skal Google selv men alltid bra å høre med ressurspersonene på forumet.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Så en reklame engang. Legg noe alufolie i et vannbad og legg tråden oppi etterpå..

    Hva som skjer aner jeg ikke men oksidert sølv så finere ut etterpå.

    Pusse sølvtøy - Slik vaskes sølvtøyet rent - Vedlikehold

    Kanskje det skader sølvet? Har hørt noe om det også.

    Har foresten ca 5m bomullstråd liggende. Kan trekker endel kabler i det. Tror riktignok den er beregnet for flatsølv.

    http://www.anis.no/solvpuss/

    Takk for tips! Vet ikke om jeg fjerner oksydasjonen på hele sølvtråden før jeg lodder meg noen kabler. Den gjør jo ingen skade. Ved loddepunkter kan jeg jo bare skrape/file/pusse av oksydasjonslaget. Men jeg skal sjekke mer før jeg gjør noe.

    Morsomt at dette kom opp igjen. Har akkurat kjøpt 100 meter av Klotz sin beste signalkabel for å mekke nye interconnects. Den har jeg god erfaring med fra før. Men jeg får vel teste litt sølv igjen siden jeg har det liggende. Siv. ing. Benum
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    Elsker Lofoten og har kjempesans for nordlendinger! Trikset med rens av sølv lærte jeg av en kompis som driver gullsmedverksted. Forøvrig gjør ikke oksyderingen noen skade, men for eventuell lodding og/eller skrue/pressforbindelse så må oksyderingen fjernes selvsagt. Litt stålull er veldig greit og enkelt da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Elsker Lofoten og har kjempesans for nordlendinger! Trikset med rens av sølv lærte jeg av en kompis som driver gullsmedverksted. Forøvrig gjør ikke oksyderingen noen skade, men for eventuell lodding og/eller skrue/pressforbindelse så må oksyderingen fjernes selvsagt. Litt stålull er veldig greit og enkelt da.
    Det enkleste er ofte det beste.

    Æsj altså, nå hadde jeg tenkt å tappe om oxi-removeren vår i små ekslusive flasker på størrelse med fingerbøll, med glossy etikett og en astronomisk pris "The Audiophile Ultra Oxi Remover"!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    hel bare tapp om . Du kan bli rik av dette - og derimot - til tross for at man vet man gjør en dårlig handel så gjennomføres den uansett og når det kommer til kabler. Tips - gjør det samme med litt olje til platespillere så er du i mål uten å måtte tenke på pensjonen din.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Elsker Lofoten og har kjempesans for nordlendinger! Trikset med rens av sølv lærte jeg av en kompis som driver gullsmedverksted. Forøvrig gjør ikke oksyderingen noen skade, men for eventuell lodding og/eller skrue/pressforbindelse så må oksyderingen fjernes selvsagt. Litt stålull er veldig greit og enkelt da.
    Små stållpartikler sætter sig på overfladen . Ruster med tiden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Duelund skrev engang i en tråd. Jeg hadde originale Duelund kabler (sølv silke/silke i dryppende linolje mm..) men bare i løpemeter.
    Loddet på Eichmann Silver bullets og testet. Syntes de var framifrå.
    Da skrev han:

    "Dette hadde noen andre også testet og det låt så dårlig at de måtte ta fingrene i ørene og gjemme seg bak sofaen.. "

    Vel vel..
    Hmm jeg testede for Duelund og sådan husker jeg det ikke. En ting er sikkert Duelunds stik var en fejl. Fint nok han ville af med plasticen. Han fandt bare en endnu dårligere løsning i keramik. Det lyder så man får lyst til å gemme sig. Eichmann fik bare lydbilledet til å blive meget mindre. Pertinax eller træ er det ultimative. Har prøvet men orker ikke nu mere. Køber teflon isolerede med gode leder materialer uden Nikkel. Eichmanns sockets er gode.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjønner ikke at du flekker av plastic på kondisene for å ta det på igjen på kablene?:rolleyes:
    inkonsistent imo
    mvh
    Leif
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    skjønner ikke at du flekker av plastic på kondisene for å ta det på igjen på kablene?:rolleyes:
    inkonsistent imo
    mvh
    Leif
    Nope gjør jeg heller ikke. Jeg taler bare om RCA sockets.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sry trodde du mente kabler.....
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Drossel, er (var) du kollegaen til Duelund?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Drossel, er (var) du kollegaen til Duelund?
    Nope det er nok å gå for langt å sige det. Kendte ham i rigtigt mange år og moddede omkring 30 apparater for ham. Ikke altid med lige godt resultat. Af erfaring bliver man klogere. Ikke alle af Duelunds ideer var lige gode. Højttalere var han bedst til. Næsten hver gang han lavede nogen var det nye enheder ! :) Hifi4all højttalerne var for smart. Hul i mellemtonen for bedre dybdebillede.

    Jeg kender DCA folkene og har fået lavet mine højttalere der .
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    LMC

    Hvilken dim bruker du på silken?

    Audio Catalog

    Til hhv rund signalkabel og flat ht kabel.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    silk 315 for rund
    for flat må du bare finne ut selv, men du har jo målene
    jeg har ikke kjøpt silke for flat ennå
    kjøpte bomull fra svalander idet silke ikke var tilgjengelig på det tidspunktet
    mvh
    Leif
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hei, frister litt å prøve seg med noen enkle RCA kabler.

    Men ser at det blir lagt lite vekt på skjerming, kan man nesten bare se bort fra skjerming på 0.5m RCA strekk?

    Hvordan vil slike kabler holde seg mot feks. Van Den Hul sine The Valley som jeg har et veldig godt inntrykkk av lydmessing.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei, frister litt å prøve seg med noen enkle RCA kabler.

    Men ser at det blir lagt lite vekt på skjerming, kan man nesten bare se bort fra skjerming på 0.5m RCA strekk?

    Hvordan vil slike kabler holde seg mot feks. Van Den Hul sine The Valley som jeg har et veldig godt inntrykkk av lydmessing.
    Velkommen hit :). På generell basis er det vanskelig å si noe konkret om behovet for skjerming. Avhenger litt sikkert av mengden som er bak hifiracket med kabler. Og den eneste som kan si noe om diy sølv kabelen er bedre i ditt anlegg kontra Van den Hul er deg selv...Gleden ligger i å prøve det ut og erfare hva du vil ha og søker! Lykke til :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hei, frister litt å prøve seg med noen enkle RCA kabler.

    Men ser at det blir lagt lite vekt på skjerming, kan man nesten bare se bort fra skjerming på 0.5m RCA strekk?

    Hvordan vil slike kabler holde seg mot feks. Van Den Hul sine The Valley som jeg har et veldig godt inntrykkk av lydmessing.
    Har laget enkle rca kabler med bomull og pyntestrømpe, kun én leder. Fungerer helt topp mellom dac og pre. Ingen skjerm.
    Skal du bruke kabelen i signal veien mellom platespiller og forsterker må du ha 2 ledere.
    Rundsølv fungerer vistnok best i signalveien, men selv har jeg brukt flat med godt resultat.

    Om det funker bedre enn Van Den Hul vet jeg ikke.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjerming er FY-FY og selve roten til mye dårlig kabel lyd
    om du må pga støy, så tvinn kabelen hardt...bruk gjerne drillen
    jeg har ingen signalskjerm i 112db følsomt støyfritt system, selv ikke fra arm til mc-trafo eller videre til riaa
    sleng på en skjerm og lyden "lukkes umiddelbart inne"
    mvh
    Leif
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Okey. Så det støyet kabelen kan ta opp kan man høre ved summing i ht UTEN at det spilles musikk? Altså det har ingen videre innvrikning på hørt lydkvalitet og oppløsning om den tar til seg 0,0001% støy. Kan vi konkludere med at det er bedre det enn at man har ei kappe rundt som "forurenser" lyden?

    Jeg tenker kabler mellom pre og effekt og mellom dac og pre om dette blir vellykket.

    POD, du nevner bomull, hvor får man tak i egnet bomull? :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vt4c.com med både sølv, bomull OG silke
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Okey :)

    Så fremgangmåten er:
    Sølvkabelen i midten, så ligger den i en silkestrømpe, så trer man silkestrømpen inni en teflonstrømpe, og dette gjør man med både "pluss" og minus" på en kabel?

    Eller man man legge sølvkablene i silke hver for seg og så bare bruke en pyntestrømpe rundt silken, og ingen hard strømpe rundt? Kablene blir jo da veldig sårbare for knekk.

    Beklager mange spm. men det er tydeligvis mange måter å gjøre dette på :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er EN måte å gjøre det på:
    tre sølv i strømpene, lodd på plugger og tvinn

    IKKE noe teflon eller annet utenpå; det er for å unngå plastmaterialer og deres negative innvirkning på lyden at vi bruker organiske UBLEKEDE strømper!!!!!!!!!!!!!

    sølvet skal være glødet, så det ikke brekker så lett
    hva er vitsen med pyntestrømpe rundt pynten? :rolleyes:

    ikke kompliser prosessen unødig

    det kan ikke bli enklere enn foreskrevet
    og JA sølvet blir oksydert med tiden, men sølvoksyd leder og låter kliss likt selve sølvet, i motsetning til korrodert kobber
    mvh
    Leif
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er derrverre litt forvirret, men er enig med deg at vi skal ikke gjøre det vanskeligere enn der faktisk er.

    Legger ved et bilde:
    IMG_3029.JPG


    Her ligger jo sølvet i en teflonstrømpe og så i bomull / silke,, den teflonstrøpen der, er den bare til å drite i da? :)
    Med tvinning, mener du da bare å tvinne de to komplette sinkestrømpene om hverandre bare for ordens skyld?
    Slik jeg forstår av di forklaring er vil silken/bomullen være ytterse "kappe" på kabelen

    Så det jeg trenger er RCA terminaler i sølv, selve sølvlederen, og silke? Evt krympestrømpe i endene for å holde silken "fast" i RCApluggen?

    Takker for svar gutter :) Regner med dere er gutter :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du skal ha ren sølvtråd, ikke sølv i teflon!
    da kan du jo bare drite i bomullen/silken!
    den rene ubesudlete sølvlederen skal så tres i en strømpe for hver leder; pluss/minus og evt jord ved balansert
    pluss og minus tvinnes uten noe andre plastikklignende extra strømper eller skjerm!
    krympestrømpe, helst med lim for å holde strømpen til pluggen er ok
    mvh
    Leif
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Der kom det på "sølvfat" det jeg har fundert på :D Takk!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    :rolleyes:
    opptil flere ganger imo
    bare det blir bra så......
    lykke til
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg gikk fra transparent på Wilson Audio....og Cardas golden ref på resten
    andre har gått fra bl.a Cardas, Wireworld og Nordost
    de fleste blir sure og deppa når de innser at de har blitt skikkelig skrudd! big time!
    mvh
    Leif
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Hei, frister litt å prøve seg med noen enkle RCA kabler.

    Men ser at det blir lagt lite vekt på skjerming, kan man nesten bare se bort fra skjerming på 0.5m RCA strekk?

    Hvordan vil slike kabler holde seg mot feks. Van Den Hul sine The Valley som jeg har et veldig godt inntrykkk av lydmessing.
    Har laget enkle rca kabler med bomull og pyntestrømpe, kun én leder. Fungerer helt topp mellom dac og pre. Ingen skjerm.
    Skal du bruke kabelen i signal veien mellom platespiller og forsterker må du ha 2 ledere.
    Rundsølv fungerer vistnok best i signalveien, men selv har jeg brukt flat med godt resultat.

    Om det funker bedre enn Van Den Hul vet jeg ikke.
    Bruker du kun 1 leder? Altså ingen leder til minus (jord)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn