Platespiller/Pickup hjelp

X

X186841

Gjest
Synes det spiller virkelig overbevisende med nydelige bassganger og snert i gitarer og trøkk i stortromma.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hva prater du om ?
Er i mål med pick-up/platespiller og lurer på en step-up.

Ein eller annan DL 103 i ein tung arm burde vere tilfredsstillande. Eller ein SPU. Flott til rock av dei fleste sjangrar.
Sorry,
gløymde å blade om før eg svara.....
Så du treng ein rockete riaa. Har ikkje prøvd Cadenza Red, men ein svart og ein blå. Vil tru at Manley Chinook kan fungere veldig bra, og har du retteleg god råd finnest også Steelhead. Då er du ganske sikker på å ha nok tilpasningar og gain til kvasomhelst.
Så såg nettopp min yndlingsriaa til salgs på Torget. EAT E-Pro er sjukt god, dersom du ikkje er avhengig av balansert opplegg.
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Da skjønner jeg. Du pleier jo ikke være så tåkete :)

Takk for RIIA forslag, men skal ikke ha rør.

Hva prater du om ?
Er i mål med pick-up/platespiller og lurer på en step-up.

Ein eller annan DL 103 i ein tung arm burde vere tilfredsstillande. Eller ein SPU. Flott til rock av dei fleste sjangrar.
Sorry,
gløymde å blade om før eg svara.....
Så du treng ein rockete riaa. Har ikkje prøvd Cadenza Red, men ein svart og ein blå. Vil tru at Manley Chinook kan fungere veldig bra, og har du retteleg god råd finnest også Steelhead. Då er du ganske sikker på å ha nok tilpasningar og gain til kvasomhelst.
Så såg nettopp min yndlingsriaa til salgs på Torget. EAT E-Pro er sjukt god, dersom du ikkje er avhengig av balansert opplegg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rør og rock passar då godt saman, men viss du skal ha transitorar er Heed Thesis ein av dei mest "eksplosive" riaatrinna eg har prøvd dei siste åra. Eg ser det ligg fleire Heed-modellar til sals på Torget, så kanskje der finnest noko som kunne passe?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jasmine sine riia passer meget godt til rock. Masse dynamikk og trøkk, kan anbefales.
 
X

X186841

Gjest
Step it up !

Da har man skaffet seg en Ortofon ST-80 Special Edition Moving coil transformer og gud bedre hvor det oppgraderte lyden !!

https://www.ortofon.com/st-80-se-mc-transformer-p-434


Hifi4alldk sin test:
Lytteindtryk
For ST-80SE gør det den skal, intet mere - intet mindre, og så kunne man egentlig sagtens afslutte den anmeldelse her.
Men det fantastiske er, at man opdager hvordan andre rigtig gode RIAA’er og step-ups, som har været forbi lytterummet gennem tiderne, faktisk har holdt igen på signalet, når det skulle igennem. Der er undtagelser, og så alligevel ikke, for ingen af de andre har ladet lyden slippe så ulideligt let igennem som her. Man kan ligefrem høre hvordan RIAA’en i Bellini’en, har lagt sig til rette i en strandstol, for dens arbejde er med et blevet meget nemmere!
Og selv sammen med Goldring Legacy, som jeg normalt ikke ville regne for at være i liga med ST-80SE, blev det så meget lettere og dejligere at lytte til. Legacy hører ikke til de super detaljerede og den er lidt afrundet i toppen, men sammen med Ortofon’en blev alle de dejlige egenskaber som Legacy har nærmest forstærket, selv om det slet ikke er det, der er tale om. ST-80SE lader simpelthen bare mere information slippe igennem, og den super nuancering som Legacy’en er kendt for, blev bare endnu mere super nuanceret.
Og det er sømmet på hovedet, for det er dét Ortofon ST-80SE kan. Den kan slippe endnu mere igennem, end nogen anden har kunnet før den! Og det betyder også, at den dermed ingen egen klang har, og derfor opfører sig neutralt i selve ordets betydning. Neutralt kan godt være lidt kedeligt når det kommer til aktiv elektronik, men når det er passivt så er neutralt godt, for det betyder at produktet netop forholder sig passivt!
Det kan høres hele vejen gennem toneområderne, og alle instrumenter og stemmer får mere plads i lydbilledet, faktisk a la den lagkage-lyd jeg har beskrevet med andre produkter, hvor alle detaljer får deres egen uoverskyggede plads i lydbilledet. Trommesættet får mere hug og dynamik, og anslagene bliver endnu tydelige, og samtidig får bassen en mere nuanceret gang.
I mellemtonen og diskanten er der mere luft omkring de udøvende, og deres stemmer bliver mere nuancerede og sprøde. Samtidig er ST-80SE så støjsvag, at den ekstra luft bliver nærmest krystalklar, hvilket giver den samlede lyd meget mere raffinement.
Det pudsige ved det ovenstående om Ortofon ST-80SE er, at det egentlig slet ikke er en beskrivelse af selvsamme, men er en beskrivelse af hvor godt Goldring Legacy kan lyde sammen med en fremragende step-up som her... for ST-80SE lyder ikke selv af noget! Der er også blevet lyttet til andre fine MC pickup’er sammen med ST-80SE, men det må I vente lidt med at læse om...
Under testen af ST-80SE trådte mit andet jeg i karakter, og den ene plade efter den anden blev hevet ud af reolen; det var som at få et helt nyt vinyl-setup. Derfor får Ortofon ST-80SE titlen ”Editors Choice”, og den bliver stående i lytterummet!
Specifikationer:

  • Princip: Passiv MC Step-up.
  • Gain: 27 dB.
  • Dimensioner: 15 x 10 x 9,5 cm (B x H x D).
  • Vægt: 1,5 kg.
 
X

X186841

Gjest
Pro-Ject,n overlevde ikke mer enn 1 måned :) Var nesten perfekt, men med min suverene tålmodighet gikk det for tregt å starte opp og pick,upn plukket opp for mye støy fra platene så nevrosene kom for fullt. Bestemte meg for aldri å ha platespiller igjen :p

Det varte vel sånn ca. i 2 uker før man var på kjøret igjen. Fikk en bra pris på en Audio Technica VM540ML/H og da måtte jeg jo ha en spiller å prøve den i.
Raste bort på Expert og hentet en Audio Technica AT-LP5, men det var bare noe bråkete skrot med ujevn gange så den gikk rett ut igjen.
Tok sjansen på en Pioneer PLX-1000 og det var full klaff. Totalt lydløs og går som ei quarts klokke. PLX-1000 og VM540ML går som en drøm gjennom hele testplata til Ortofon. Null forvrengning og ligger som klistret i sporet gjennom hele tracking testen (50 tom. 100 um)Flere andre pick,uper jeg har hatt begynner så smått å forvrenge ved 70 og hopper ut av sporet ved 90.
Og gamle plater høres ut som nye, må vel være pga. ML slipinga som går dypere i plata ? Støyen er borte på mange og nesten helt borte på de værste platene.
Beste driv og trøkk jeg har hatt hittil og meget fin helhet i lydbildet.
10 dager uten nevroser med spilt 4-5 plater hver dag er ny rekord :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja det gjelder å være heldig med platespiller-valg og ikke minst valget av pickup.Da kan det spilles plater uten å få disse kjedelige nevroser.Kos deg med å spille vinyl
Lgrons58.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn