Platerens som ikke koster all verden...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen regler eller tanker angående hvor ofte en bør vaske en vinylplate. Er det noe dere har fast mønster på eller vasker dere den når de ser støvete ut? Hva med antistatisk delen, hvor lang tid kan en plate holde antistatisk?
    Umulig å si noe om regelmessighet for vask. Alt for mange variabler som spiller inn. Jeg har registrert at det er noen (få) som praktiserer vask før en hver avspilling, men kan langt fra forstå nødvendigheten av det, om ikke omgivelsene er særdeles møkkete/støvete.

    Mht statisk elektrisitet så varierer dette også i forhold til innemiljøet. Luftfuktighet spiller bl.a. inn. Mye, store grønne planter er ingen ulempe i så måte. Noen type rensevæsker virker å være tilsatt additiver som motvirker problemet.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg forsøkte å vaske et par gamle håpløse plater med mikrofiber og shampo slik som beskrevet tidligere i tråden.
    Dette syntes jeg ikke gav den store forskjellen.

    Så hentet jeg frem det jeg allerede har i hus;
    Pizzabrett og vindusvasker fra Karcher.
    Dette var noe helt annet, fikk helt hakeslepp av hvor godt dette fungerte.
    Så godt som ingen knitring i dårlige plater som jeg egentlig hadde gitt opp.

    Jeg skal vaske noen flere gamle plater før jeg tester på nyere plater, men dette var oppløftende.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg forsøkte å vaske et par gamle håpløse plater med mikrofiber og shampo slik som beskrevet tidligere i tråden.
    Dette syntes jeg ikke gav den store forskjellen.

    Så hentet jeg frem det jeg allerede har i hus;
    Pizzabrett og vindusvasker fra Karcher.
    Dette var noe helt annet, fikk helt hakeslepp av hvor godt dette fungerte.
    Så godt som ingen knitring i dårlige plater som jeg egentlig hadde.

    Jeg skal vaske noen flere gamle plater før jeg tester på nyere plater, men dette var oppløftende.
    Det enkleste er ofte det beste :)

    mvh
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har nå kjørt ca 20 gamle plater med godt resultat.
    Gummien på vindusvaskeren må være våt slik at friksjonen blir minst mulig.
    Platen må også holdes i gang slik at ikke merker oppstår.

    Det går ikke veldig raskt, og en dedikert maskin er nok mer effektiv.
    Men jeg er veldig positivt overasket.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.469
    Antall liker
    35.298
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har også kjøpt meg en zerostat 3, dette tok knekken på den bitte lille knittre lyden jeg hadde igjen. Pang, pang...
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med denne eller lignende?

    in_the_groove.jpg


    Jeg bruker i dag utvannet sjampo med balsam og klut, men har en mistanke om at det kan ligge litt dritt igjen nedi rillene som vanlig klutvask med skylling ikke får opp.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å lese om gode erfaringer med trelim :) Så da prøver jeg meg med denne støvrulla som er basert på samme prinsipp, men langt mindre grisete og tikrevende ;)

    Klutvask med sjampo+balsam har gjort godt for overflatedritt, og enkelte plater er helt tydelig bedre. Samtidig er det på noen plater kommet fram mer støy etter vask som høres ut som en slags 'skurring' i lyden som ikke har vært der før. Min teori er at klutvasken har løst opp en del dritt nedi rillene, men ikke fått dritten vekk. Pickupnåla vil vel i så fall ligge og pløye gjennom dritten og lyden blir deretter ;D
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eller så har du sveiset silikonen i balsamen fast i vinylen...
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Eller så har du sveiset silikonen i balsamen fast i vinylen...
    Hehe, tror det er liten fare for det :) Omtrent hele side 3 på et nytt eksemplar av Dire Straits - On Every Street var full av slik 'skurring' før vask og var rett og slett uhørbar. Men etter en klutvask med sjampo+balsam forsvant nesten all 'skurringa' og det gikk an å spille denne. Men på andre plater er det fortsatt noe dårlig etter vask, så da får jeg prøve denne andre metoden.
     

    jakv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    40
    Har handlet en Knosti disco-antistat og har tenkt å vaske litt plater i dag.
    Har akkurat satt på Neil Young, Harvest Moon etter vaskingen og synes at den høres bedre ut i dag enn i gå (placebo?), men det er fortsatt litt peiskos innimellom, hva gjør jeg galt?

    Og hvor mange plater vasker dere før dere bytter rensevæske? Ser den kan tømmes tilbake på samme flaske, men det blir litt uaktuelt. Foreløpig har jeg vasket bare nye plater, med unntak av nevnte Neil Young, og ser ikke noe forurensing i væsken. Men det kan vel fort komme når 30 år gamle plater skal renses.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke sikker at du klarer å fjerne all knitring/peiskos, så det betyr ikke at du nødvendigvis gjør noe galt. Du kan jo prøve å vaske en gang til med saaakte rotasjon. Allikevel - knitring kan komme av støvpartikkel som sitter fast dypt i rillene, eller permanent skade/slitasje.

    Det er umulig å si noe om hyppighet for bytte av væske. Det avhenger helt av hvor møkkete plater man vasker. Det er jo ikke antall plater som teller, men hvor smusset væsker blir. Du kan rense væsken (for å drøye den litt mer) gjennom et kaffefilter og/eller bomullspads. Da fjerner du en god del møkk/partikler.
     

    jakv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    142
    Antall liker
    40
    Noen av platene er relativt gamle, og en del har vært dårlig behandlet oppgjennom (ikke i mitt eie), så at det blir litt knitring er vel ikke å unngå sikkert. Men de jeg har spilt gjennom nå i etterkant har blitt betydelig bedre, men her kan det være snakk om noen forventninger også, men prøver å være kritisk.

    Var med et slags filter, og når jeg hadde en pause i sted så hadde jeg væsken på en tom oppvaskmiddelflaske, og det så rimelig greit ut enda. Får se hvor mye vasking det blir utover kvelden, skulle sett noen filmer også.

    Takk for svar :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.469
    Antall liker
    35.298
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg klarer heller ikke å fjerne alt støy, men det blir mye bedre etter en rens..
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Et rensemiddel som ikke koster mye: 1 del sprit (gjerne blåsprit fra fargehandel (jeg bruker ren denaturert etanol for jeg har tilgang på det)), 6 deler vann (jeg bruker vann rett fra springen og noen kjøper destillert vann) og en dråpe Zalo. Billig og enkelt. Og, til alle som kjøper mye brukte plater: se å få kjøpt dere en platevasker med vakuumsug.
    Roger
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Et rensemiddel som ikke koster mye: 1 del sprit (gjerne blåsprit fra fargehandel (jeg bruker ren denaturert etanol for jeg har tilgang på det)), 6 deler vann (jeg bruker vann rett fra springen og noen kjøper destillert vann) og en dråpe Zalo. Billig og enkelt. Og, til alle som kjøper mye brukte plater: se å få kjøpt dere en platevasker med vakuumsug.
    Roger
    En glimrende oppskrift!
    Men bor du et sted i landet med kalkholdig vann er batterivann å foretrekke foran vann fra springen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt fersk på dette med avspilling og vasking av vinyl. Men nå fikk jeg kjøpt meg en liten samling med LP'er samt en Pro-ject platespiller , så da er man så smått i gang.

    Mange av platene var jo noe skitne og støvete , så jeg skjønte fort at vasking måtte til.

    Jeg har sikkert brutt alle regler ang. dette , men jeg fant en skrue i passe tykkelse og satte i batteridrillen , satte på plata og festet den lett med en mutter. Så sprutet jeg på Jif universal og spant i gang mens jeg vasket med en microfiberklut. Etterpå tørket jeg av med en ny og enda finere microklut. Ganske rast og effektivt og man får tatt begge sider uten å legge den fra seg.

    Og platene ser i hvertfall veldig bra ut etterpå , og knitring har nesten blitt helt borte på de aller fleste.

    Som sagt sikkert ikke helt etter boken dette , men det blir i hvertfall mye bedre enn det var.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er helt fersk på dette med avspilling og vasking av vinyl. Men nå fikk jeg kjøpt meg en liten samling med LP'er samt en Pro-ject platespiller , så da er man så smått i gang.

    Mange av platene var jo noe skitne og støvete , så jeg skjønte fort at vasking måtte til.

    Jeg har sikkert brutt alle regler ang. dette , men jeg fant en skrue i passe tykkelse og satte i batteridrillen , satte på plata og festet den lett med en mutter. Så sprutet jeg på Jif universal og spant i gang mens jeg vasket med en microfiberklut. Etterpå tørket jeg av med en ny og enda finere microklut. Ganske rast og effektivt og man får tatt begge sider uten å legge den fra seg.

    Og platene ser i hvertfall veldig bra ut etterpå , og knitring har nesten blitt helt borte på de aller fleste.

    Som sagt sikkert ikke helt etter boken dette , men det blir i hvertfall mye bedre enn det var.
    Vil fraråde å bruke microfiberklut. Jeg var så "dum" at jeg brukte det også. Medførte at det kom en liten "klump" med fibre fra kluten rundt stiften etter å ha spilt endel plater. Hørtes ut som det var fullt av støv på stiften, men jeg fikk det ikke av med vanlig nålebørste.

    Så ut som blå lim i forstørrelsesglass, men det var fibre som var smeltet av friksjon over tid. Fikk det etterhvert bort, og pickup spilte fint igjen.

    Har ikke hatt problemer med stift etter at jeg kjøpte en rimelig platevasker og brukte bommullskluter til tørking.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt fersk på dette med avspilling og vasking av vinyl. Men nå fikk jeg kjøpt meg en liten samling med LP'er samt en Pro-ject platespiller , så da er man så smått i gang.

    Mange av platene var jo noe skitne og støvete , så jeg skjønte fort at vasking måtte til.

    Jeg har sikkert brutt alle regler ang. dette , men jeg fant en skrue i passe tykkelse og satte i batteridrillen , satte på plata og festet den lett med en mutter. Så sprutet jeg på Jif universal og spant i gang mens jeg vasket med en microfiberklut. Etterpå tørket jeg av med en ny og enda finere microklut. Ganske rast og effektivt og man får tatt begge sider uten å legge den fra seg.

    Og platene ser i hvertfall veldig bra ut etterpå , og knitring har nesten blitt helt borte på de aller fleste.

    Som sagt sikkert ikke helt etter boken dette , men det blir i hvertfall mye bedre enn det var.
    Vil fraråde å bruke microfiberklut. Jeg var så "dum" at jeg brukte det også. Medførte at det kom en liten "klump" med fibre fra kluten rundt stiften etter å ha spilt endel plater. Hørtes ut som det var fullt av støv på stiften, men jeg fikk det ikke av med vanlig nålebørste.

    Så ut som blå lim i forstørrelsesglass, men det var fibre som var smeltet av friksjon over tid. Fikk det etterhvert bort, og pickup spilte fint igjen.

    Har ikke hatt problemer med stift etter at jeg kjøpte en rimelig platevasker og brukte bommullskluter til tørking.
    Ja jeg skjønner hva du mener. Jeg hørte plutselig skurring jeg også , og da var det det samme som du beskriver som hadde skjedd..

    Men det gjelder bare et par plater jeg har gjort det med , resten har blitt helt fine , så jeg må ha slurvet litt på en eller annen måte.

    Men ja , det er nok sikkert lurt å investere i en platevasker på sikt hvis dette tar av - det er hvertfall moro sålangt :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis absolut du må vaske dine plader, forslår jeg du vasker dem i håndvarmt (35-40gr) vand,
    tilsat sulfo og en skvæt eddike, akkurat som når du vasker vinduer. Det kan gøres med den bløde side af en grydesvamp.
    Jeg forslår du vasker 3-4 plader ad gangen og tørrer dem umiddelbart efter med viskestykke, så ikke de lufttørrer, og evt kalk størkner ind i vinylen.
    Men for gud og din egen skyld, undgå at afspille pladerne dine, så længe de er fugtige,
    da fugt fastholder støv, og resulterer i det stik modsatte af hvad pladevask går ud på.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis absolut du må vaske dine plader,
    Jeg skulle gjerne ha sluppet å vaske plater, men som regel har man ikke noe valg. Med mindre man liker å høre på knitring, clicks og pops, da ;D

    Ellers er det gode vaskeråd du kommer med :) Det eneste man ikke får til med klut-/svampvasking er rensing dypt nedi rillene. Her må man ha en støvrulle eller lignende.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Du kan godt rense i dybden med svamp og sulfo.
    Først lægger du pladen ned i vaskebaljen med det varme vand (max.40gr).
    så fører du svampen rundt på pladen mens den er under vandet.
    Eddiken modvirker kalken sætter sig.
    Men i nordmænd er heldige, for i har normalt ikke de samme "problemer" (pg.a kalk mængden), som vi kan have i Danmark.
    Jeres vand er for det meste mye mere kalk-fattigt end det danske.
    Så måske kan du springe det med eddiken over, men husk så at tørre pladen med viskestykke inden pladen lufttørrer.

    Når jeg af og til har købt brugte plader, opvasket dem, og det en sjælden gang sker, der alligevel kommer skratlyde fra rilledybet,
    får pladen bare en ekstra opvaske tur, og det løsner gerne problemet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvad slags sæbe mener du med "sulfo".....? En eller annen slags myk børste til ånå ned i rillerne med ? Den må dog ha såpass tynn bust at den når ned i rillene.. ...Hva med å dedikere en karbonbørste til vask??
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har forsøkt med gjenvask på enkelte 'knitreplater', og selv om problemet har blitt mindre, har det ikke blitt borte. Mistanken min er at det da ligger igjen dritt nedi rillene som klutvask ikke klarer å få opp. Fullstendig 'dykking' av plater vil nok skade labelen, ja, og bør vel bare gjøre på plater der det ikke er så nøye med labelen.

    En karbonbørste til platevask høres ut som en lur idé :) Ellers har jeg tenkt å forsøke en støvrulle.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Knitring kan også komme av at platen er slitt.

    I steden for å prøve å finne på "nye" alternative vaskeblandinger hele tiden - bruk det som vi vet fungerer: Vann (fortrinnsvis destillert, batterivann el.likn), 10 % blårens/blåsprit og et par dråper Zalo.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Og blandingen til ptb kan man godt bruke i en Knosti manuell platevasker.

    Mikrofiberkluter skal en ikke bruke - de riper opp myke materialer som plast og vinyl(plater).

    Karbonfiberbørste til vanlig støvtørk før avspilling.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En karbonbørste til platevask høres ut som en lur idé :)
    Her er et bilde jeg har tatt av en plate nå. Uvasket, men børstet gjentakende ganger med kullfiberbørste:

    1708212015_3.jpg

    Som dere ser - fortsatt full av støvpartikler.

    Her er bildet av busten på børsten - tatt med samme forstørring.

    1708212025_4.jpg

    Det er ikke lett å få denne busten til å jobbe dypt ned i rillene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så, neste øvelse. Nå er platen vasket i den form av at jeg har hatt på rensevæske, våtbørstet et par drag forsiktig, så brukt en bomullsklut fuktet i rensevæske for å (forhåpentligvis) dra støvpartiklene vekk, og så tørre av, for så å børste ut på nytt.
    Platen ser med det blotte øye i brukbart lys ganske blank og fin ut, men - hvor mye har denne øvelsen hjulpet?
    Omtrent nada. See?

    1708212038_0.jpg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for den, da dropper jeg karbonfiberbørsten til platevask :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvad slags sæbe mener du med "sulfo".....? En eller annen slags myk børste til ånå ned i rillerne med ? Den må dog ha såpass tynn bust at den når ned i rillene.. ...Hva med å dedikere en karbonbørste til vask??
    Hej Aurora.
    Med "Sulfo" mener jeg ganske almindelig opvaskesæbe.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg har forsøkt med gjenvask på enkelte 'knitreplater', og selv om problemet har blitt mindre, har det ikke blitt borte. Mistanken min er at det da ligger igjen dritt nedi rillene som klutvask ikke klarer å få opp. Fullstendig 'dykking' av plater vil nok skade labelen, ja, og bør vel bare gjøre på plater der det ikke er så nøye med labelen.

    En karbonbørste til platevask høres ut som en lur idé :) Ellers har jeg tenkt å forsøke en støvrulle.
    Hej IvarT.
    Grydesvampen behøves ikke at nå til bunds i pladerillen.
    Det småvarme vand med opvaskesæben klarer opgaven, når du med grydesvampen "polerer" fra oven.
    Pladen må være under vand, og du fører svampen rundt pladen i en hastighed der nogenlunde svarer til 45 omd min.
    Det er efter min erfaring godt for resultatet du tørker pladen inden evt kalkrester tørrer fast, så ikke sætte plader til tørke i stativ.
    Og som skrevet, hvis ikke alt knas forsvinder ved første vask, så vask igen. (jeg plejer at føre svampen rundt pladesiden ca 10 omgange, men har som regel på fornemmelsen om det er nok).
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    ps.
    Jeg har masser af plader, jeg har haft med mig siden 60-70érne. altså 40-50år gamle vinylskiver, der aldrig er blevet vasket.
    De er alle sammen så godt som støjfrie.
    Jeg aftørrer pladen før hver gennemspilning med to pladebørster (en kulhårs- og en velourbørste på samme tid), og afbørster nålen med en stiv nålebørste.
    I 80érne kom et produkt på market, som hed "First", og var væske som skulle bortfjerne hinden af slipmiddel, det hed sig der lå hen over alle plader.
    Væsken var meget dyr, så jeg benyttede den kun til nogle enkelte udvalgte meget dyre plader (bl.a RR, Crystal-Clear, Sheffield og lign.)
    Sjovt nok er netop de plader, nogle af de få plader jeg har som knaser og knitrer. Jeg ved ikke hvorfor, da jeg ikke kan se ned i rillen, men mon ikke vinylen er beskadiget.
    Uanset hvor god en rensemaskine, kan man ikke rense sig fra deformeringer i vinylen.

    Jeg har haft og benyttet dyre pladerense/suge-maskiner, men finder det ikke de mange penge værd for ikke tale om den meget tid, det tager med en sådan maskine.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har klart å få overflatestrukturen på label til å endre seg og bli ruglete. Forsiktighet anbefales. Ellers er metoden grei nok, men ikke på høyde med vakumbaserte maskiner.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å lese om andres erfaringer. Mitt problem er at etter at jeg oppgraderte til en seriøs pickup (Ortofon 2M Black), så har gleden ved å spille vinyl blitt borte. Veldig ofte uansett hvilke plater jeg setter på (nye som brukte), så er det en del rillestøy (en slags lavfrekvent suse-/durelyd) og noen ganger også en slags skurring. Knitring, clicks og pops er mest på gamle plater, så det kan godt være at de er småskada. Uansett, det hele blir ikke blir noe trivelig.

    De gangene det er trivelig, er det en fryd å høre hvor detaljert og fint pickupen spiller. Men pickupen fanger også opp utrolig mye støy. Det kan hende at det er usedvanlig dårlig standard på de platene jeg har, men både nye og gamle plater har det samme problemet. Den ene sida på en plett ny plate (kom i forseglet innpakning) gikk nærmest ikke an å spille, det var skurring på nesten hele sida. En klutvask hjalp mye, men tok ikke bort all skurringa.

    Så det er derfor jeg har mistanke om at noe mer dyptrensende må til. Dette er vel egentlig feil i forhold til trådens tittel "... som ikke koster all verden", men jeg har sett på disse maskinvaskerne Nitty Gritty og Okki Nokki i kveld og lurer på om de vil ha en mer dyptrensende effekt.

    For øvrig, alt skal være riktig satt opp i forhold til nåletrykk og VTA/SRA, det er gjennomgått ganske grundig i en egen tråd. Men hva med rillestøy, altså denne lavfrekvente suse-/durelyden. Selv på helt nye plater kan denne høres enkelte ganger. Er dette noe som kan renses bort, eller er det rett og slett dårlig pressing?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Grydesvampen behøves ikke at nå til bunds i pladerillen.
    Det småvarme vand med opvaskesæben klarer opgaven, når du med grydesvampen "polerer" fra oven.
    Pladen må være under vand, og du fører svampen rundt pladen i en hastighed der nogenlunde svarer til 45 omd min.
    Jeg skal gjøre samme øvelse på den platen jeg har avbildet her - og ta et bilde av resultatet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn