Platerens som ikke koster all verden...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    IvarT: Da kjøper du en Knosti eller SpinClean istedet..den såpa skal rense kroppen, ikke plater!!
    Med utgangspunkt i dette...

    Men det er nå bare å prøve diverse, vinyl tåler det meste av kjemi.
    ... tenker jeg at jeg kan prøve Hello Kitty-metoden først på noen gamle plater som det ikke er så nøye med. Noen av disse knitrer så mye at det ikke går an å høre på de (gamle plater som har stått vekkstuet i årevis), så da har jeg ikke noe å tape på å prøve. Om det skulle vise seg å være bare tull, så kan jeg jo prøve en seriøs platevasker som f.eks. Spin Clean seinere.

    Ellers er jo også trådens tittel platerens som ikke koster all verden, og da er det jo en viss prisforskjell på disse to produktene :p Jeg har også merket meg at noen var skeptiske til balsam i Hello Kitty. Denne 2-i-1 inneholder shampo og dusjsåpe, så da skal vel den også være en 'tryggere' blanding.

    hello_kitty.jpg
    spinclean.jpg
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har brukt Hello Kitty 2 in 1 Shampo og balsam til mine Hvis du søker på nettet kan du finne en del skriverier om "2 in 1 shampoo vinyl cleaning".

    Metoden har fungert veldig godt på uspillbare knitreplater hos meg:) Fortell oss gjerne hvordan det gikk med dine plater?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg skal teste det ut og gi tilbakemelding :) For øvrig, etter å ha sjekket litt på nettet, anbefaler de som har brukt dette shampo med balsam. Fant et innlegg på vinylengine.com der en argumenterer rimelig langt for hvorfor og hvordan nettopp dette er bra for platevask: Do Not Read Unless You Want Better Records & Crazy Stylus Li - Vinyl Engine

    Så da blir det nok denne med balsam :)

    hello_kitty_shampo+balsam.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fant et innlegg på vinylengine.com der en argumenterer rimelig langt for hvorfor og hvordan nettopp dette er bra for platevask: Do Not Read Unless You Want Better Records & Crazy Stylus Li - Vinyl Engine
    Har lest artikkelen og essensen i den makes sense. Uten å være noen kjemiker så er høyst trolig de generelle egenskaper til de forskjellige produktkategoriene som er belyst i artiklen riktige.

    Hvilket blandingsforhold bruker dere som har testet 2-in-1 Shampoo/Balsam?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Når jeg har vasket plater på denne måten har jeg tynnet ut ca 1:5 med "2in1" og vann i en sprayflaske.
    Jeg sprayer blandingen noenlunde jevnt over hele platen.
    Bruker så en fuktig myk klut og "bearbeider" flaten for å gi en vaskeeffekt.
    Skyller så av med lunkent vann i springen.

    Tørker av med en myk tørr klut før jeg legger platen til lufttørking.


    Klarer greit 30 plater på en time.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ok, var mest interessert i blandingsforholdet, da det kan være en ide å prøve ut dette i UL-vaskeren (som uansett hvilke type vaske/væske-blanding man benytter vil være alternative metoder helt overlegen).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt Hello Kitty 2 in 1 Shampo og balsam til mine Hvis du søker på nettet kan du finne en del skriverier om "2 in 1 shampoo vinyl cleaning".

    Metoden har fungert veldig godt på uspillbare knitreplater hos meg:) Fortell oss gjerne hvordan det gikk med dine plater?
    Nå har jeg testa dette med noen plater. Hello Kitty var ikke å oppdrive, og de fleste produktene selges nå med sjampo og balsam i separate flasker. Men Head & Shoulders har en 2-i-1-blanding av sjampo og balsam som jeg har brukt, tynna ut med vann ca. 1:5 i ei sprayflaske.

    platevask.jpg


    Hos meg er det ikke tvil om at dette har god effekt på skitne plater. Enkelte av de gamle platene jeg vaska framsto nesten som 'restaurerte' med et klarere, mer definert lydbilde der nye detaljer kom fram.

    Når det gjelder knitring, opplevde jeg ikke noen særlig effekt. Det var kanskje litt mindre knitring etter vask, men ikke noen radikal forbedring. Men kanskje Hello Kitty har en mer antistatisk balsamblanding enn Head & Shoulders?

    Uansett er dette en billig og enkel platevask som jeg tenker å fortsette med. Men jeg ser at jeg trenger et tørkestativ om jeg skal begynne å vaske et stort antall plater. Altså noe lignende som dette som passer til vinylplater:

    torkestativ.jpg


    Er det noen som veit om en type tørkestativ som passer til vinylplater? :)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fantes noen tørkehyller før i verden som ligner den over, men med mye tettere raster av lakkert stål.... sto ofte i overskap mes skyvedører som var vanlig til langt utpå 60-tallet ...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Her var det flere kreative forslag siden sist besøk :D
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder knitring, opplevde jeg ikke noen særlig effekt. Det var kanskje litt mindre knitring etter vask, men ikke noen radikal forbedring.
    Høyst trolig fordi en slik vaskemetode ikke drar med seg alt av det smusset og møkka som sitter dypt i rillene.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder knitring, opplevde jeg ikke noen særlig effekt. Det var kanskje litt mindre knitring etter vask, men ikke noen radikal forbedring.
    Høyst trolig fordi en slik vaskemetode ikke drar med seg alt av det smusset og møkka som sitter dypt i rillene.
    Mulig, men pekaill har en annen erfaring:

    En annen måte jeg har benyttet er å påføre Hello Kitty 2 in 1 barneshampo. Jeg bruker en sprøyteflaske med ca 1:5 blanding vann og Shampo. Bruker så en klut for å spre væsken på platen og lett bearbeide overflaten på platen. Etter at såpen har fått virke litt så skyller jeg med lunkent vann i springen og setter den til tørking. Denne gjør underverker på skikkelig møkkete plater. Plater som er uspillbare på grunn av knitring kan faktisk bli helt bra etter en slik behandling.
    Som jeg skreiv i innlegget du siterer meg fra, kan det også skyldes at Hello Kitty sin balsamkomponent har en mer antistatisk effekt på plater enn Head & Shoulders som jeg har brukt. For knitring kommer vel først og fremst av statisk elektrisitet?
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Om man allerede har en SpinClean, kan man kanskje bruke dette shampoo trikset der også? ? Noen erstaning for den dyre SpinClean væsken som kan brukes?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om man allerede har en SpinClean, kan man kanskje bruke dette shampoo trikset der også? ? Noen erstaning for den dyre SpinClean væsken som kan brukes?
    Jeg ville nok ha testa med ei sjampoblanding for hånd først for å se om det har ønska effekt hos deg. Om du ikke skulle bli fornøyd med det, er det dumt å fylle dette på Spin Clean siden vaskeren da sannsynligvis må renses for å skylle ut sjampoblandinga. Men om du blir fornøyd med sjampovasking, vil jeg tro at du nok kan erstatte Spin Clean-væska med sjampoblandinga.

    Ellers er det også et poeng for meg som du skriver at Spin Clean-væska er dyr. Jeg vurderte selv denne, men siden platesamlinga mi ikke er blant de største fant jeg ut at utgiftene ikke kunne forsvares når det likevel fungerer godt med en billig sjampo med balsam. Men test det ut før du eventuelt fyller sjampoblanding på Spin Clean :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mulig, men pekaill har en annen erfaring:

    Som jeg skreiv i innlegget du siterer meg fra, kan det også skyldes at Hello Kitty sin balsamkomponent har en mer antistatisk effekt på plater enn Head & Shoulders som jeg har brukt. For knitring kommer vel først og fremst av statisk elektrisitet?
    Knitring kan kommer av flere årsaker, som støv, møkk, riper, produksjonsfeil på plater og statisk elektrisitet. I tillegg er der slik at noen PU'r ikke er like "følsomme" for dette. Da gjerne dyrere modeller som graver litt dypere i rillene.

    Ei slitt plate som knitrer kan rett og slett knitre fordi den er slitt (småhakk/småriper)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Knitring kan kommer av flere årsaker, som støv, møkk, riper, produksjonsfeil på plater og statisk elektrisitet. I tillegg er der slik at noen PU'r ikke er like "følsomme" for dette. Da gjerne dyrere modeller som graver litt dypere i rillene.

    Ei slitt plate som knitrer kan rett og slett knitre fordi den er slitt (småhakk/småriper)
    Takk, da har jeg blitt en del klokere :) Og erfaring med ulike pickuper bekrefter dette. De aktuelle platene knitra mye mer tidligere da jeg hadde en langt billigere pickup enn de gjør i dag med en dyrere pickup. I tillegg er dette gamle plater som jeg har fått, og jeg aner ikke hvordan de har blitt behandla eller oppbevart tidligere. Jeg har en mistanke om at de har blitt ganske 'mishandla', og da kan det like gjerne kanskje være småhakk/småriper som forårsaker knitringa.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Artig å se at flere prøver med 2 in 1 shampoo. Jeg har erfart at det kan hjelpe med 2 gangers vask hvis det ikke ble bra med kun en.

    Head and shoulders produktet er sikkert like godt som Hello Kittty.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Verdifulle erfaringer dere deler gutter og jenter, hjelper også godt til å avmystifisere dette med vinyl som analog carrier.

    Ett produkt jeg personlig kan gå god for til rutinemessig underhold av både plater og stift sees her under.
    Spray på platen, la virke et litt langt øyeblikk, og microfibre av.
    Har en liten kullfiberbørste som jeg synes fungererer greit til stiftrens, en liten spray på denne også en gang i blant, gjør susen.
    Ved ettertanke er det ikke sikkert at det prismessig forsvarer seg, jeg vet ikke.
    Finnes sikkert på ett rekvisitarom/hylle i nærheten, avtal dog med arbeidsgiver først.
    Forbehold: testløp begrenset til 117 dager kun, inneholder kathon så forsiktig med hudkontakt om man plages av eksem.
    20160904_175216.jpg
     

    VikingFraNord

    Medlem
    Ble medlem
    17.08.2016
    Innlegg
    25
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg har SpinClean'ern.
    Jeg har ikke prøvd noe annet til å rense platene med, hverken shampoo eller dyre platevaskere, så jeg har ikke så mye å sammenligne med.
    Men, jeg synes den fungerer fint, og platene blir bra. Det er det viktigste for meg. Ift kostnadene på rensevesken er jo dette noe du kan vurdere, men hvis du ikke har vannvittig mye plater vil ikke dette ha noe å si for familieøkonomien ;-)Det er uansett ikke så ofte man trenger å gjøre platene rene hvis man ellers oppbevarer, og behandler dem pent. Lykke til.
    Ps. Denne selges nå til 990 på PK.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Med den standarden du får, Viking, funker SpinClean gull. Men når du en gang kommer opp på 1000+-tall LPer skal du hente inn en Nitty Gritty halvauto:rolleyes:
     

    Subtil

    Fersking
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Noen sverger til glassrens + mikroklut, hva tror dere? Eller bør jeg gå for spin cleaner?
    Tro kan vi gjøre i kjærka eller et annet sted der man driver med den slags. Mine til dels dyrekjøpte erfaringer med mikrofiberkluter er at dette er flotte greier dersom noe skal slipes ned. Det blir som å vaske bilen med stålull og sandpapir. Anbefales derfor ikke.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt Hello Kitty 2 in 1 Shampo og balsam til mine Hvis du søker på nettet kan du finne en del skriverier om "2 in 1 shampoo vinyl cleaning".

    Metoden har fungert veldig godt på uspillbare knitreplater hos meg:) Fortell oss gjerne hvordan det gikk med dine plater?
    Nå har jeg testa dette med noen plater. Hello Kitty var ikke å oppdrive, og de fleste produktene selges nå med sjampo og balsam i separate flasker. Men Head & Shoulders har en 2-i-1-blanding av sjampo og balsam som jeg har brukt, tynna ut med vann ca. 1:5 i ei sprayflaske.

    Vis vedlegget 394923

    Hos meg er det ikke tvil om at dette har god effekt på skitne plater. Enkelte av de gamle platene jeg vaska framsto nesten som 'restaurerte' med et klarere, mer definert lydbilde der nye detaljer kom fram.

    Når det gjelder knitring, opplevde jeg ikke noen særlig effekt. Det var kanskje litt mindre knitring etter vask, men ikke noen radikal forbedring. Men kanskje Hello Kitty har en mer antistatisk balsamblanding enn Head & Shoulders?

    Uansett er dette en billig og enkel platevask som jeg tenker å fortsette med. Men jeg ser at jeg trenger et tørkestativ om jeg skal begynne å vaske et stort antall plater. Altså noe lignende som dette som passer til vinylplater:

    Vis vedlegget 394924

    Er det noen som veit om en type tørkestativ som passer til vinylplater? :)
    Oppvasktørkestativ fra IKEA fungerer visst veldig fint også til nyvaska vinylplater :)

    torkestativ_vinyl.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.305
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt Hello Kitty 2 in 1 Shampo og balsam til mine Hvis du søker på nettet kan du finne en del skriverier om "2 in 1 shampoo vinyl cleaning".

    Metoden har fungert veldig godt på uspillbare knitreplater hos meg:) Fortell oss gjerne hvordan det gikk med dine plater?
    Nå har jeg testa dette med noen plater. Hello Kitty var ikke å oppdrive, og de fleste produktene selges nå med sjampo og balsam i separate flasker. Men Head & Shoulders har en 2-i-1-blanding av sjampo og balsam som jeg har brukt, tynna ut med vann ca. 1:5 i ei sprayflaske.

    Vis vedlegget 394923

    Hos meg er det ikke tvil om at dette har god effekt på skitne plater. Enkelte av de gamle platene jeg vaska framsto nesten som 'restaurerte' med et klarere, mer definert lydbilde der nye detaljer kom fram.

    Når det gjelder knitring, opplevde jeg ikke noen særlig effekt. Det var kanskje litt mindre knitring etter vask, men ikke noen radikal forbedring. Men kanskje Hello Kitty har en mer antistatisk balsamblanding enn Head & Shoulders?

    Uansett er dette en billig og enkel platevask som jeg tenker å fortsette med. Men jeg ser at jeg trenger et tørkestativ om jeg skal begynne å vaske et stort antall plater. Altså noe lignende som dette som passer til vinylplater:

    Vis vedlegget 394924

    Er det noen som veit om en type tørkestativ som passer til vinylplater? :)
    Oppvasktørkestativ fra IKEA fungerer visst veldig fint også til nyvaska vinylplater :)

    Vis vedlegget 401315
    Takker for tipset!
    Blir en tur til ikea snart..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser ut til å holde i massevis det der:)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.305
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har samlet på vinyl siden tidlig 70-tall. Hadde et opphold i vinylinnkjøp da CD'ene kom, men nå kjøper jeg vinyl igjen. Har ca 1000 LP'er, og....har aldri vasket en eneste en. Spilte "Dark Side Of The Moon" i dag. Den ble innkjøpt når den kom ut tidlig på 70-tallet. Den platen har aldri sett hverken ultralyd, Zalo, balsam eller fuktighet. Kanskje den kan ha fått en skvett rødvin i ny og ne, men den spiller helt uten knitring, og jeg har sammenlignet lyden fra vinylutgaven mot CD-utgaven. Vinylutgaven har bedre lyd8)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen her som har prøvd denne
    [h=1]Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit" [/h]http://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-Vinyl-Record-Cleaning-Kit-Vinyl-Stack-ULTRA-Sonic-Spin-Kit-/161402849405

    Finnes på ebay. Ikke helt gratis men tett på plug and play om man ikke orker å bygge motor/spindel enhet selv.
    Man må såklart kjøpe ultralyd balja i tillegg, men overkommelig synes jeg.

    Habicht
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har samlet på vinyl siden tidlig 70-tall. Hadde et opphold i vinylinnkjøp da CD'ene kom, men nå kjøper jeg vinyl igjen. Har ca 1000 LP'er, og....har aldri vasket en eneste en. Spilte "Dark Side Of The Moon" i dag. Den ble innkjøpt når den kom ut tidlig på 70-tallet. Den platen har aldri sett hverken ultralyd, Zalo, balsam eller fuktighet. Kanskje den kan ha fått en skvett rødvin i ny og ne, men den spiller helt uten knitring, og jeg har sammenlignet lyden fra vinylutgaven mot CD-utgaven. Vinylutgaven har bedre lyd8)
    Du har nok vært heldig :) Kjøpte nylig et plett nytt eksemplar av Dire Straits "On Every Street" dobbel-skive, og C-sida var fullstendig ubrukelig. Knitring var ikke problemet, men en slags skurring som gjorde at det hørtes forvrengt ut. Men etter en sjampovask forsvant skurringen og den ble spillbar. Overtok også ei gammal Pink Floyd dobbel-skive ("Delicate Sound of Thunder") som nok hadde fått litt hard medfart. Lyden hørtes veldig matt ut, men etter en runde med sjampoen ble lyden mye klarere og nye detaljer kom fram. Så denne vaskinga har nok en viss effekt :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er det noen her som har prøvd denne
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit"

    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit "Vinyl Stack Ultra Sonic Spin Kit" | eBay

    Finnes på ebay. Ikke helt gratis men tett på plug and play om man ikke orker å bygge motor/spindel enhet selv.
    Man må såklart kjøpe ultralyd balja i tillegg, men overkommelig synes jeg.

    Habicht
    Den har vært tema her noen ganger. En kompis (mulig flere) har og fungerer utmerket.
    Ikke noe problem å montere eller bruke. Selv med flere enn to tommeltotter:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har prøvd denne
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit"
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit "Vinyl Stack Ultra Sonic Spin Kit" | eBay
    Finnes på ebay. Ikke helt gratis men tett på plug and play om man ikke orker å bygge motor/spindel enhet selv.
    Man må såklart kjøpe ultralyd balja i tillegg, men overkommelig synes jeg.
    Habicht
    Har bestilt en slik fra TheVinylStack. Passer perfekt til ultralydkaret mitt.
    Julegave til far sjøl :)
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en slik en og den fungerer svært bra. Enkel og grei i bruk.
    Den koster bittelitt mindre direkte fra produsent.

    Er det noen her som har prøvd denne
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit"

    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit "Vinyl Stack Ultra Sonic Spin Kit" | eBay

    Finnes på ebay. Ikke helt gratis men tett på plug and play om man ikke orker å bygge motor/spindel enhet selv.
    Man må såklart kjøpe ultralyd balja i tillegg, men overkommelig synes jeg.

    Habicht
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hans, du mener vel ikke at jeg bare har tommeltotter:)

    Habicht
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen her som har prøvd denne
    Ultrasonic Vinyl Record Cleaning Kit - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit"

    Ultrasonic Vinyl Record Cleaner - "Vinyl Stack ULTRA Sonic Spin Kit" | eBay

    Finnes på ebay. Ikke helt gratis men tett på plug and play om man ikke orker å bygge motor/spindel enhet selv.
    Man må såklart kjøpe ultralyd balja i tillegg, men overkommelig synes jeg.
    Habicht
    Nå har jeg prøvd. Den fungerer nydelig, med 4 platers oppsett (standard er 3 ) og 10 liter tank.
    Nå ble vasken rett og slett kos. Men billig ble det ikke, så litt sidesteg akkurat for denne tråden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.305
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen regler eller tanker angående hvor ofte en bør vaske en vinylplate. Er det noe dere har fast mønster på eller vasker dere den når de ser støvete ut? Hva med antistatisk delen, hvor lang tid kan en plate holde antistatisk?

    Finnes det en plass en finner Zerostat til grei pris. Hva med alternative merker?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Man trenger vel ikke å vaske dem igjen før de begynner å støye eller er fysisk fettete.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn