Nytt oppsett i Hi End klassen

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
474
Antall liker
251
Sted
Gata
Torget vurderinger
5
Det jeg sliter mest med er at det er så mange meninger. Hvordan dem høres ut med de forskjellige ampene feks.
Det er mest derfor jeg ønsker hjelp fra dere!

Det jeg hvertfalt ønsker (og savner fra D2000) er ett mye bredere lydbilde. Gjerne mer naturlig lyd også.
LCD skal jo være kjent for deres bass?
Skal du ha et bredt lydbilde bør du sjekke ut Sennheiser HD800.
Jeg er av en eller annen merkelig grunn ikke noe interessert i HD800.
Dem koster vel og 10.000kr her til lands, så det blir vel fort over 15.000kr med amp/dac inkl?


Forøvrig har jeg ett Asus Xonar Essence STX lydkort, noen som har erfaring om dette egner seg bedre med D2000?
Tror HD800 selges for ca 8500,- .
Leste et sted at V100 er en bra match med HD800,du kan teste dette hos Audio Norge.
V100 kan leveres med USB.
Hvis man handler for så mye,bør man jo få litt pris avslag.

Mvh rs
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-D2000 + ASUS Xonar Essence STX

Forøvrig har jeg ett Asus Xonar Essence STX lydkort, noen som har erfaring om dette egner seg bedre med D2000?
Mener du som ren DAK eller også som hodetelefonforsterker?

Noen Head-Fi.org-tråder som kanskje kan være av interesse:
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Jøss :p Ja jeg mener og huske at Sennheiser sine hodetelefoner er rimeligere i Norge enn feks USA.
Dette leste jeg i forbindelse med mitt innkjøpt av Denon AH-D2000, som da er billigere.

Det at jeg lite grunnlag (og kunnskap om hifi generelt) til og dømme D2000 er helt rett. Men det forandrer lite når det gjelder mitt valg om å handle nye hodetelefoner.
Om jeg så velger en dyrer amp/dac som samtidig får D2000 til og høres bedre ut er jo det selvsakt en bonus :)

@CDWMcInSpots: Da mener jeg som hodetelefonforsterker.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Regional prisfastsettelse og kostnader

Jøss :p Ja jeg mener og huske at Sennheiser sine hodetelefoner er rimeligere i Norge enn feks USA.
Dette leste jeg i forbindelse med mitt innkjøpt av Denon AH-D2000, som da er billigere.
[...]
Europeiske produkter er naturlig nok ofte rimeligere i Europa enn i USA, og for amerikanske er det omvendt. For asiatiske er det gjerne mer varierende, men USA har jo en del storinnkjøps og stordriftsfordeler inkl. bl.a. ett land og (i hovedsak) ett språk.

Noen firmaer, f.eks. Hegel, benytter globale priser. Da oppleves prisene som rimelige i noen land og dyre i andre p.g.a. ulikt lønnsnivå m.m.

Noen mennesker tror visst at alt alltid er dyrere i Norge enn noe annet sted. Det er ofte galt, spesielt etter at man har justert for ulik mva.

Vi har også en evig tendens til å glemme at både kostads- og lønnsnivået varierer mellom land. En kvadratmeter næringsbyggareal koster mer per år i Norge enn mange andre land, det samme gjør en ansatt, og ikke minst frakt både frem til en av verdens mer avsidesliggende land, enn si internt i en av verdens mer grisgrendte og spredtbebygde land. Hverken Norge, enn si Finnmark, er verdens sentrum.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Overpriset: Grado og Denon AH-Dx000

Ja jeg mener og huske at Sennheiser sine hodetelefoner er rimeligere i Norge enn feks USA.
Dette leste jeg i forbindelse med mitt innkjøpt av Denon AH-D2000, som da er billigere.
Som tidligere flere ganger nevnt av meg og andre:

I hvert fall Denon AH-Dx000-serien og særlig Grado hodetelefoner har dessverre vært og er overpriset i Norge.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Min agenda

[...]
Det at jeg lite grunnlag (og kunnskap om hifi generelt) til og dømme D2000 er helt rett. Men det forandrer lite når det gjelder mitt valg om å handle nye hodetelefoner.
[...]
Misforstå meg rett. Du skal selvfølgelig få gjøre som du vil og kjøpe ny hodetelefon hvis du vil. Noen ganger er det slik at man bare har lyst på noe nytt. Det er visst menneskelig.

Mitt poeng er bare at du (og andre) handler (i dobbel forstand) på informert basis. Det blir f.eks. helt galt å begrunne kjøp av ny hodetelefon med at Denon AH-D2000 har for lite bass når den faktisk er en av hodetelefonene med dypest og mest (innen rimelighetens grenser) bass. Ditto for generell lydkvalitet basert på erfaringer med en dårlig egnet hodetelefonforsterker. Slike argumenter fremstår i beste fall som uinformerte, og derfor informerer jeg i denne tråden.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ja, men det var før introduksjonen av HD700. For å få hierarkiet til å gå opp og ikke selge HD700 "for billig", så økte man prisen på HD800. Dersom HD700 og HD800 hadde liten prisforskjell, så ville vel salget av HD700 gått dårlig, fordi "alle" ville kjøpt HD800 i stedenfor.



Tror HD800 selges for ca 8500,- .
Jeg har inntrykk av at den har vært solgt en del rimeligere enn det.
 
T

Tittentei

Gjest
Professor CDWMcInSpots er igang. Hva er du professor i CDW?

Det jeg sliter mest med er at det er så mange meninger. Hvordan dem høres ut med de forskjellige ampene feks.
Det er mest derfor jeg ønsker hjelp fra dere!

Det jeg hvertfalt ønsker (og savner fra D2000) er ett mye bredere lydbilde. Gjerne mer naturlig lyd også.
LCD skal jo være kjent for deres bass?
Skal du ha et bredt lydbilde bør du sjekke ut Sennheiser HD800.
Jeg er av en eller annen merkelig grunn ikke noe interessert i HD800.
Dem koster vel og 10.000kr her til lands, så det blir vel fort over 15.000kr med amp/dac inkl?


Forøvrig har jeg ett Asus Xonar Essence STX lydkort, noen som har erfaring om dette egner seg bedre med D2000?
HD800 er kjent for å være rimelig lys i målet, og det finnes andre hodetelefoner som har langt bedre bass. Jeg har ikke hørt HD800, men dette er den gemene oppfatning.

Ja, jeg har Xonar Essence ST (broren til STX, det vil si samme kort etc, men mitt går i gammeldags PCI-port). Jeg synes lydkortet er noe lyst i målet, men absolutt verdt prisen. Man kan også kjøpe billige amper som lett lar seg bytte ut for å skifte lydsignatur, f.eks. hos Elfa. Tror de koster rundt 30-60 kr stk. Det skal bare være å sette ampen i en socket på lydkortet. Har ikke gjort dette, men det ligger en del om det på Head-fi.org og rundt forbi.
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg skal forsøke med Asus Xonar STX lydkortet imorgen. Da kommer nemmelig strømforsyningen tilbake fra RMA!

Slik som jeg forstår det, etter og ha lest litt om div hodetelefoner, så er det jo ingen fasit svar på hvilken amp man bør velge.
Da er mitt spørsmål: Vil dere si det er smartere og handle en dyrer amp/dac, slik CDWMcInSpots foreslår?
Hvor høy pris klasse bør man gå opp i får å finne en som fungerer rimelig bra med flere typer hodetelefoner?

Er jo så mange forskjellige meninger om hvilke forsterkere som passer med den og den hodetelefonen at man skulle tro man bør ha en forsterker per hodetelefon :p
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Sennheiser HD 800: Basskvalitet og -kvantitet

Professor CDWMcInSpots er igang. Hva er du professor i CDW?
;)

Litt mer "professorering":

HD800 er kjent for å være rimelig lys i målet, og det finnes andre hodetelefoner som har langt bedre bass. Jeg har ikke hørt HD800, men dette er den gemene oppfatning.
Det finnes andre hodetelefoner som har mere og også tyngre bass, men det er langtfra like opplagt at den er bedre. Tvert i mot har Sennheiser HD 800, i tillegg til mye annen ros, også fått ros for sin basskvalitet, selv om ikke alle er like fornøyde med dens basskvantitet og -tyngde, spesielt for visse musikksjangre. Jeg tror egentlig big_swiftys oppsummering er meget god:
[...]
Negative sider? Tja, kunne ønske meg litt mere "Schmækk" (godt og presist high-end uttrykk ) i bassen på rock. På den annen side, på klassisk, som jeg spiller mye, er bassen helt perfekt. Mange anlegg har for mye, eller feil bass ift slik klassisk musikk låter i en konsertsal.
[...]
Utdrag fra InnerFidelitys "The Brilliant Sennheiser HD 800":
The compensated frequency response (upper blue and red trace on FR plot) shows a remarkably flat headphone below 1kHz. A gentle upward bowing arc is seen between 60Hz and 1kHz, and the bass shows a very mild drop below 60Hz. Below 1kHz, the HD 800 exhibits nearly perfect performance, and is only bested (in terms of having a flat frequency response and good bass extension) by the planar magnetic headphones from Audez'e and HiFiMAN, and possibly the Stax SR-009. Above 1kHz, the HD 800 rolls off some; other than the modest bump at 7kHz, I would say the curve is near perfect as some treble roll-off is desirable.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hva bør man velge og hvordan

[...]
Slik som jeg forstår det, etter og ha lest litt om div hodetelefoner, så er det jo ingen fasit svar på hvilken amp man bør velge.
Da er mitt spørsmål: Vil dere si det er smartere og handle en dyrer amp/dac, slik CDWMcInSpots foreslår?
Hvor høy pris klasse bør man gå opp i får å finne en som fungerer rimelig bra med flere typer hodetelefoner?

Er jo så mange forskjellige meninger om hvilke forsterkere som passer med den og den hodetelefonen at man skulle tro man bør ha en forsterker per hodetelefon :p
Hifiuenighet
Det er intet nytt innen hifi (og mye annet) at det er mange til dels vilt varierende meninger. Dog, som i mange andre sammenhenger, er noen bedre fundert ann andre. Man finner også stor uenighet innen f.eks. matching av høyttalere og forsterkere, kablers betydning, forskjeller på DAKer, osv., osv.

Matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
Slik som jeg forstår det, etter og ha lest litt om div hodetelefoner, så er det jo ingen fasit svar på hvilken amp man bør velge.
[...]
Er jo så mange forskjellige meninger om hvilke forsterkere som passer med den og den hodetelefonen at man skulle tro man bør ha en forsterker per hodetelefon :p
Allerede i mitt innlegg #11 skrev jeg at det finnes enkle, gode, praktiske råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Hvis man følger dem (og er litt forutseende), kan man finne en hodetelefonforsterker som kan drive alle normale hodetelefoner inkl. HiFiMAN HE-6. Man trenger altså ikke en hodetelefonforsterker til hver hodetelefon. Jeg bruker mine til mange. Det er heller ikke slik at den må være dyr.

Matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker
InnerFidelitys artikkel "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" inneholder enkle, gode, praktiske råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Ikke la deg skremme av ordene "Measurement Recommendations".
Det er neppe riktig å kalle det "fasitsvar", men "enkle, gode, praktiske råd" er korrekt, og ei heller at forakte.

Hvor dyrt?
Hvor høy pris klasse bør man gå opp i får å finne en som fungerer rimelig bra med flere typer hodetelefoner?
Som ellers i hifi må det ikke være dyrt, men man kan få det dyrt hvis man ønsker det. Det finnes gode produkter i mange/de fleste prisklasser.

Husk dessuten at lydkvaliteten til hodetelefonløsninger er langt bedre enn høyttalerløsninger til samme og langt høyere priser. Hodetelefonløsninger er altså billige i forhold til annen hifi. Det er selvsagt bra.

Lake People G109-P er en relativt rimelig hodetelefonforsterker som ifølge InnerFidelity både er god og kapabel til å drive alle normale hodetelefoner inkl. HiFiMAN HE-6. Utdrag fra InnerFidelitys "Lake People G103P and G109P Headphone Amplifiers":
My favorite aspect of the G109 is its universal ability to drive pretty much any headphone in existence. Very short is the list of relatively affordable amps that can swing this much voltage into high impedance loads while delivering gobs of current into planar models (over 2000 mW at 50 ohms), with variable gain and an inky black silent background with even the most sensitive IEMs.

[...]

Conclusions

InnerFidelitys_Stuff_We_Like_stuffwelike100x100.jpg


The philosophy of headphone amplification, according to Lake People, is simple: high output voltage; high output power; high damping factor due to low output impedance; and low noise through low internal gain. These four essential ingredients are easy to describe but not always easy to achieve. With the G109, and to a lesser extent the G103, Lake People have accomplished those goals. In the process they have matched or even exceeded the already high performance of the Apex Butte, which is a very respectable accomplishment. I highly recommend each amp within their particular price points.
Hva bør være dyrest?
Da er mitt spørsmål: Vil dere si det er smartere og handle en dyrer amp/dac, slik CDWMcInSpots foreslår?
Jeg forventer normalt at trådstarter er i stand til å lese innlegg i lys av trådens kontekst. Mitt forslag var basert på noen premisser (kontekst):
  • Du har faktisk allerede en god hodetelefon som passer din musikk
  • Du ønsker en god, passende hodetelefonforsterker og eller med DAK
  • Du har et budsjett på ca. kr. 13-14000
  • Grace Design m903 virker meget godt med Denon AH-Dx000 og mange andre hodetelefoner, og er både en god DAK og en god og kraftig hodetelefonforsterker
    • Du ville dermed ha en DAK og hodetelefonforsterker som er egnet for og god nok for de aller fleste hodetelefoner og formål
Hvis du, som du nylig skrev, uansett ønsker å kjøpe ny hodetelefon, er premissene annerledes enn de jeg (rimelig) eksplisitt la til grunn for mitt forslag.

Som et generelt spørsmål er dette umulig å besvare med ja eller nei. Det samme gjelder for annet innen hifi. Hva bør være dyrest - kilde, forsterker eller høyttalere? Det finnes mange HFS-tråder i ulike varianter om dette temaet.

Hva som er smart, er også avhengig av dine videre planer. Skal dette være din endelige hodetelefonløsning, eller har du planer om senere kjøp, f.eks. av supplerende hodetelefoner?

Eksempel
Jeg hadde stor glede av beyerdynamic T 1 med Nuforce Icon HDP, men jeg har også stor glede av den med SPL Phonitor og Grace Design m903. De dyrere er gjerne bedre, men beyerdynamic T 1 + Nuforce Icon HDP som analog hodetelefonforsterker er faktisk ingen dum kombinasjon. Nuforce Icon HDP var derimot, som nevnt og i motsetning til Grace Design m903, ikke god med Denon AH-D7000. Nuforce Icon HDP er billigere enn beyerdynamic T 1, mens SPL Phonitor og Grace Design m903 er dyrere.
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Prøvd med Xonar STX nå!
Lyden ble faktisk endel bedre. Mye "roligere" og kontrollert virker det som. Samtidig ble det mer trøkk i bassen.
Men det spiller ikke like høyt som med Argon HA2, men nå kjører jeg på "Normal Gain" som skal være anbefalt får D2000.
Så trompeten på den "Ultrasone - Track1" i starten høres ikke like bra ut, men det er nok pga Argon HA2 spiller høyere.

EDIT: Overraskende dypere & kraftigere bass faktisk :p
Nesten så jeg ikke kan fatte hvorfor jeg kjøpe HA2 til 2 lapper...
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Oppgradering av opamps og info om Asus Xonar Essence

Prøvd med Xonar STX nå!
Lyden ble faktisk endel bedre. Mye "roligere" og kontrollert virker det som. Samtidig ble det mer trøkk i bassen.
Men det spiller ikke like høyt som med Argon HA2, men nå kjører jeg på "Normal Gain" som skal være anbefalt får D2000.
Så trompeten på den "Ultrasone - Track1" i starten høres ikke like bra ut, men det er nok pga Argon HA2 spiller høyere.

EDIT: Overraskende dypere & kraftigere bass faktisk :p
Nesten så jeg ikke kan fatte hvorfor jeg kjøpe HA2 til 2 lapper...
Grattis med bra lydkort! Asus er store, så de kan få til høy kvalitet til lav pris vett. Du burde sjekke ut muligheten for å bytte ampen i kortet, det skal vissnok gjøre vidundere. I tillegg finnes det tredjepartsdrivere som er bedre.


I den norske nettbutikken Dustinhome er det en entusiast som har skrevet om bytte av opamper.
Ikke bare er dette det beste interne lydkortet på markedet - men det kan bli enda bedre gjennom å skifte operasjonsforsterkere ("opamps"). Fra fabrikken sitter det i 2x JRC 2114 og 1x LM4562. Bytt disse med følgende: 2 x LM4562. Styr unna følgende opamp da disse er de samme som sitter på kortet bare under et annet navn som er LME 49720

Kortet har fått veldig god kritikk på stereophile ASUS Xonar Essence ST/STX soundcards | Stereophile.com

Opamps kan kjøpes her. Dette er nok ikke en konkurrent til Dustin så regner med dette går greit.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=73-309-88&toc=0

her er en grei link med step by step om hvordan du skifter dem ut(med gode bilder). Detter er ikke noe problem

Changing opamps in Asus Xonar Essense ST /STX

Kilde: Kjøp ASUS XONAR ESSENCE ST AUDIO CARD PCI billig på Dustinhome.no
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Bestilt meg 2x LM4562 opamper! Så får jeg heller ta turen til Oslo og prøve lytt LCD2 & HE-500
 
T

Tittentei

Gjest
^^ Absolutt ingen dum idé - jeg bor like i nærheten av elfa, og kommer selv til å gå og kjøpe meg et par i morgen. Da jeg kjøpte grace design m903 til over 10 ganger prisen av lydkortet, så ble jeg ikke vanvittig imponert over avkastningen av investeringen. Kortet er særdeles bra!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Denon AH-D2000 er faktisk en god hodetelefon

Prøvd med Xonar STX nå!
Lyden ble faktisk endel bedre. Mye "roligere" og kontrollert virker det som. Samtidig ble det mer trøkk i bassen.
Men det spiller ikke like høyt som med Argon HA2, men nå kjører jeg på "Normal Gain" som skal være anbefalt får D2000.
Så trompeten på den "Ultrasone - Track1" i starten høres ikke like bra ut, men det er nok pga Argon HA2 spiller høyere.

EDIT: Overraskende dypere & kraftigere bass faktisk :p
Nesten så jeg ikke kan fatte hvorfor jeg kjøpe HA2 til 2 lapper...
Du er altså i ferd med å oppdage at Denon AH-D2000 faktisk er en god hodetelefon. Det må jo være positivt.

[...] Så får jeg heller ta turen til Oslo og prøve lytt LCD2 & HE-500
Da bør du ta med deg din Denon AH-D2000 slik at du også kan prøve den på de samme og noen egnede hodetelefonforsterkere + å sammenligne med de ovennevnte hodetelefonene. Kanskje Denon AH-D2000 + Lake People G109-P = Sant. Da blir det jo i så fall ganske rimelig, og det er vel inte dumt(?)
 
T

Tittentei

Gjest
Bestilt meg 2x LM4562 opamper! Så får jeg heller ta turen til Oslo og prøve lytt LCD2 & HE-500
Har du satt opp lydkortet med disse enda, og kan du si noe om forandringen? Butikken her i Oslo er nedlagt, så jeg har ikke fått rotet meg til å kjøpe dette selv.
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Nei dessverre, pakken ble ikke sendt før på mandag så dem bør være her imorgen.
 
T

Tittentei

Gjest
Kan du gi lyd fra deg når de er i hus og montert? Er veldig spent på denne oppgraderingen. :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Det er helt klart at du nok ikke har hørt alt det AH-D2000 er gode for! Så en bedre head-amp vil dra ut betraktelig mer av dem!Problemet kontra de dyrere modellene er mangel på "trekåk" til driverne,,jeg syns det gir en mer naturlig lyd.. Kanskje Rega Ear eller kontemporærklassikeren Burson HA160..den funker kule på AKG701..som er svinharde å drive.., så jeg ser ingen grunn til at den ikke skal kunne vekke Denon. Som enkelte her ovenfor må jeg dog si meg enig i at du får mer høyere opp i serien! Burson vil nok nøytralisere litt, men strømmessig vil den kontrollere Denon bedre, uten å miste noe særlig varme..eller bassrespons/trøkk! Også Audiolab Mdac har en fortreffelig hodetelefonforsterker...og da har du både pre og enmasse digitalinnganger i tillegg..
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Egnede og uegnede hodetelefonforsterkere

Bedre egnet hodetelefonforsterker
Det er helt klart at du nok ikke har hørt alt det AH-D2000 er gode for! Så en bedre head-amp vil dra ut betraktelig mer av dem!
Jeg er, som tidligere skrevet i denne og andre tråder, enig i at Denon AH-D2000 fortjener en bedre egnet hodetelefonforsterker.

Ikke nødvendigvis gode forslag
Denon AH-D2000 har 25 ohm inngangsimpedanse og bør derfor benyttes med en hodetelefonforsterker med maksimalt 3,125 ohm utgangsimpedanse. Den har i tillegg sensitivitet = 106 dB/mW.

Rega Ear
Kanskje Rega Ear
Rega oppgir ikke utgangsimpedanse for Rega Ear på produktsiden. Brukerhåndboken har mer omfattende opplysninger:
EAR SPECIFICATIONS​
Maximum output level and required input sensitivity
25E load = 775mW, input sensitivity = 175mV
32E load = 685mW, input sensitivity = 185mV
50E load = 530mW, input sensitivity = 205mV
100E load = 320mW, input sensitivity = 225mV
600E load = 60mW, input sensitivity = 235mV
Open circuit voltage (no load) = 6V, input sensitivity = 240mV
Output impedance = 0.175E / Input impedance = 20KE / Gain = 28dB
Frequency response 12Hz to 37KHz (-0.5dB points)
THD = typically 0.003% (1dB below clip into 100E)
Signal to noise ratio referenced to maximum output level = -100dB (22Hz – 22KHz)
Maximum Power requirements 24VAC at 225mA (685mW 32E)

POWER SUPPLY SPECIFICATIONS​
PS1 UK​
Input.............................................................................................230V ~ 50Hz 0.05A
Output..............................................................................................24V ~ 300MA AC​
PS1 EU (Euro 2 pin)​
Input.............................................................................................230V ~ 50Hz 0.05A
Output..............................................................................................24V ~ 300MA AC​
PS1 UL (American)​
Input..........................................................................................................115V~60Hz
Output..............................................................................................24V ~ 300MA AC
Det er rapporter som tyder på at den ikke passer sensitive, lavimpedante hodetelefoner. Det kan passe med det jeg opplevde med AKG K 550 matet av en Marantz (SA)CD-spiller og Rega Ear. Lydstyrkereguleringen måtte settes rett over null i et butikklokale med en viss støy. Det er ikke ønskelig, og jeg (tror jeg) opplevde kanalubalanse.

http://www.head-fi.org/t/147330/rega-ear-headphone-amp-questions#post_1737965

There is not much volume control with sensitive phones. With high impedance cans, such as the HD580/600/650, the Rega Ear is a great match. The Rega Ear drives the HD650 with authority, piercing the so-called "veil" and tightening the bass.
Burson Audio
kontemporærklassikeren Burson HA160..den funker kule på AKG701..som er svinharde å drive.., så jeg ser ingen grunn til at den ikke skal kunne vekke Denon. Som enkelte her ovenfor må jeg dog si meg enig i at du får mer høyere opp i serien! Burson vil nok nøytralisere litt, men strømmessig vil den kontrollere Denon bedre, uten å miste noe særlig varme..eller bassrespons/trøkk!
Utgangsimpedanse for Burson Audios hodetelefonforsterkere:

Modell
Ohm
HA-160
5,6
HA-160D
5,6
HA-160DS
5,6
The Soloist
< 1 @ 30 Ohm, 1W

Det er altså kun Burson Audio The Soloist som er impedansemessig egnet for Denon AH-D2000.

Burson Audios hodetelefonforsterkere, i hvert fall HA-160 og HA-160D, har også hatt altfor høy gain. Dette blir spesielt problemtaisk med mer sensitive hodetelefoner som Denon AH-Dx000.

audiolab M-DAC
Også Audiolab Mdac har en fortreffelig hodetelefonforsterker...og da har du både pre og enmasse digitalinnganger i tillegg..
audiolab oppgir ikke spesifikasjoner inkl. utgangsimpedanse for hodetelefonforsterkerdelen på produktsiden til M-DAC og i brukerhåndboken.

Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
Nå nei, hvis det ikke "matcher" på papiret så hjelper det lite hva du syns, selv om du skulle ha et oppsett som lyder fantastisk...! :D :cool: fordi man spiser jo også en sjokolade med papiret på og ikke av...! thi hi hi hi
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
Nå nei, hvis det ikke "matcher" på papiret så hjelper det lite hva du syns, selv om du skulle ha et oppsett som lyder fantastisk...! :D :cool: fordi man spiser jo også en sjokolade med papiret på og ikke av...! thi hi hi hi
It's always an exception to the rule ;-)

"BOTTOM LINE: Unless you know your particular headphones sound better with a specific higher output impedance, it’s best to always use a source with an output impedance no higher than 1/8th the impedance of your headphones. Or, to make it even simpler, an output impedance of 2 ohms or less."

BTW en kanskje enklere beskrivelse av impedance spørsmålet:
Headphone/Amp impedance matching: Basics you need to Know

Min erfaring med disse (AH-D2000) er at de er ekstremt enkle å drive og høres "bra" ut på alle mine amp/Dac's (NuForce HDP, FiiO E7, WA5).
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tommelfingerregler og (mulige) unntak

Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
@Anonym, InExile, m.fl.

Ja, jeg er enig i at hvis det faktisk lyder bra, så er det OK både å bruke og anbefale. Det kan dog, som du er inne på, være fint å kommentere at denne kombinasjonen ser ut til å fungere bra på tross av "regelbrudd". Dette forutsetter dog at man faktisk har verifisert at dette er et unntak fra regelen ved å ha (rimelig lang tids) erfaring med kombinasjonen. Jeg tror egentlig at vi (som vanlig) ikke er så veldig uenige.

Det var vel dog ikke så mye i Auditors innlegg #62 som tilsa at han hadde (rimelig lang tids) erfaring med Denon AH-D2000 og hodetelefonforsterkerne han foreslo, snarere tvert i mot.

[...]
It's always an exception to the rule ;-)

"BOTTOM LINE: Unless you know your particular headphones sound better with a specific higher output impedance, it’s best to always use a source with an output impedance no higher than 1/8th the impedance of your headphones. Or, to make it even simpler, an output impedance of 2 ohms or less."

BTW en kanskje enklere beskrivelse av impedance spørsmålet:
Headphone/Amp impedance matching: Basics you need to Know

Min erfaring med disse (AH-D2000) er at de er ekstremt enkle å drive og høres "bra" ut på alle mine amp/Dac's (NuForce HDP, FiiO E7, WA5).
Takk for ekstra informasjon.

Min erfaring med NuForce Icon HDP + Denon AH-D7000 var ikke spesielt god. Denon AH-Dx000 er sensitive, men de har f.eks. rimelig store elementer som også skal kontrolleres.
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Da har jeg montert dem nye opampene!
Skal nevnes at jeg ikke forventet noe særlig forskjell og var egentlig mer kritisk til dem.
Jeg kan foreløpig ikke si noe annet enn at det høres ut som lydbilde er litt større.
Er nok kanskje placeboeffekt? :p
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Placebo er jo sterke saker - og det finnes ingen god kur. Men, hvorfor ikke bare leve godt med placebo? Det er jo ofte til det positive for opplevelsen. :) Jeg elsker placebo.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Placebo- og noceboeffekt?

Det er vel neppe placeboeffekt hvis det man observerer er noe annet enn det man forventer? I noen tilfeller kan det vel da være noceboeffekt(?)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
QED MB-45

QED MB-45.jpg


Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
QED MB-45 er visst en utgått modell, men jeg fant noe informasjon om den på Rock Grotto Audio Forum:

"Modded QED MB45 headphone amp"
Re: Modded QED MB45 headphone amp
Post by solderdude on Nov 22, 2010, 4:18pm

Since there has been a lot of debate about output power a small 'correction'.

The used IC can deliver 2W into 8Ohm when used as intended.
In this amplifier it can produce:

375 mW into 8 Ohm
270 mW into 32 Ohm
50 mW into 300 Ohm.

It has an output resistance of 10 Ohm and is intended for driving low Ohmic headphones as it is a low output voltage amplifier.
"QED MB-45 A closer look inside the QED MB45"
QED MB-45 A closer look inside the QED MB45
Post by admin on Feb 5, 2008, 3:29pm

I have always wanted a shot of one of these so when I saw this one on e-bay going pretty cheap I just had to hit the bid button. I haven't had a good listen to it yet (have been too busy poking about inside it!) but initial impressions with Pink Floyd - Meddle suggest it's "not bad". I'll leave her to warm up for a good while before doing any further listening as she hasn't been used for years apparantly.

The heart of the amp is the LM8177 Dual Audio Power Amplifier which outputs a whopping 2 watts. There's not really much more to it apart from a sprinkling of caps and resistors. Build quality is very good and the amp is actually quite a bit bigger than I thought it would be. From the board I can tell that this amp dates back to 1992 so is a relatively "vintage" headphone amp.

2 sets of inputs, 2 headphone sockets (handy) a dual ALPS volume / balance pot and a tape monitor switch.

Specs:

• Amplifies line level output to drive upto two pairs of headphones
• Output 2 Watts R.M.S. per channel
• Channel separation : 60 dB
• Input impedance : 10K
• Signal to noise : 70 dB
• Volume control
• Balance control
• Connects to tape loop or Pre-Amp output
• 12 volt D.C. 500 mA power supply required
• Gold plated phono sockets
• Size (mm): 160 (w) x 55 (h) x 120 (d)
• Made In England
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedansematching og (mulige) unntak

Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
It's always an exception to the rule ;-)

"BOTTOM LINE: Unless you know your particular headphones sound better with a specific higher output impedance, it’s best to always use a source with an output impedance no higher than 1/8th the impedance of your headphones. Or, to make it even simpler, an output impedance of 2 ohms or less."
Litt klipp og lim der NwAvGuy tidvis gjentar seg selv, hvilket sannsynligvis er meget fornuftig:

Headphone & Amp Impedance
INTRO: The output Impedance of headphone sources is one of the most common reasons the same headphones can sound different depending on what they’re plugged into. This important parameter is rarely specified by manufactures but can make a huge difference in sound quality and headphone compatibility.

[...]

THE SHORT VERSION: All you really need to know is most headphones work best when the output impedance is less than 1/8th the headphone impedance. So, for example, with 32 ohm Grados the output impedance can be, at most, 32/8 = 4 ohms. The Etymotic HF5s are 16 ohms so the max output impedance is 16/8 = 2 ohms. If you want to be assured a source will work well with just about any headphone, simply make sure the output impedance is under 2 ohms.

WHY DOES OUTPUT IMPEDANCE MATTER? It matters for at least three reasons:

  • The greater the output impedance the greater the voltage drop with lower impedance loads. This drop can be large to enough to prevent driving low impedance headphones to sufficiently loud levels. A real world example is the Behringer UCA202 with a 50 ohm output impedance. It struggles with some 16 - 32 ohm headphones.
  • Headphone impedance changes with frequency. If the output impedance is much above zero this means the voltage delivered to the headphones will also change with frequency. The greater the output impedance, the greater the frequency response deviations. Different headphones will interact in different, and typically unpredictable, ways with the source. Sometimes these variations can be large and plainly audible.
  • As output impedance increases electrical damping is reduced. The bass performance of the headphones, as designed by the manufacture, may be audibly compromised if there’s insufficient damping. The bass might become more “boomy” and less controlled. The transient response becomes worse and the deep bass performance is compromised (the headphones will roll off sooner at low frequencies). A few, such as those who like a very warm “tube like” sound, might enjoy this sort of under damped bass. But it’s almost always less accurate compared to using a low impedance source.

THE 1/8th RULE: To minimize all three of the above problems, it’s only necessary to keep the output impedance less than 1/8th the headphone impedance. Or, put another way, just divide the headphone impedance by 8 to get the maximum output impedance without potential audible degradation.

[...]

THE BEST HEADPHONES ARE DESIGNED FOR THE BEST SOURCES: If you do a quick survey of the most well reviewed high-end headphone amps and DACs, they nearly all have very low output impedances. Examples are products from Grace Designs, Benchmark Media, HeadAmp, HeadRoom, Violectric, etc. It only stands to reason that most high-end headphones are designed to be at their best with similar products. Some of the most highly regarded headphones have relatively low impedances including several models from Denon, AKG, Etymotic, Ultimate Ears, Westone, HiFiMAN and Audeze. All of these, as far as I know, were designed to be used with low (ideally near zero) impedance sources. I’ve also had a Sennheiser representative tell me they design their audiophile and portable headphones for zero ohm sources.

[...]

WHAT OUTPUT IMPEDANCE DOES MY SOURCE HAVE? Some manufactures make it clear they strive for a low output impedance (such as Benchmark), while others specify the actual output impedance of their products (such as Behringer does with the UCA202 at 50 ohms). And most, sadly, keep it a total mystery. Some product reviews, such as the ones on this blog, include measurements of the output impedance as it’s critical to the sound of the device with various different headphones.

[...]

EXCEPTIONS TO THE RULE: There are a few headphones supposedly designed for significantly higher output impedances. I do wonder if this might be more myth than reality these days in terms of audiophile and consumer headphones as I’m not aware for any specific examples. But it’s certainly possible. If so, using these headphones on a low impedance source might cause under-damped bass performance and a different frequency response than the manufacture intended. This might explain some of the “synergy” claims when certain headphones are mated with a certain source. But those “synergies” are entirely subjective—one man’s “bright and detailed” is another man’s “harsh”. The only way to get consistent performance is to use a low impedance source and follow the 1/8th Rule.

A CHEAP TEST: If you’re wondering if your current source is compromising the sound quality because of an unknown output impedance, consider buying the $19 FiiO E5 amp. It has a near zero ohm output impedance and has enough output for most many headphones under 100 ohms. If it obviously improves the sound, it’s likely your source has an output impedance that’s too high.

BOTTOM LINE: Unless you know your particular headphones sound better with a specific higher output impedance, it’s best to always use a source with an output impedance no higher than 1/8th the impedance of your headphones. Or, to make it even simpler, an output impedance of 2 ohms or less.

[...]

FINAL WORDS: Hopefully I’ve made it clear the only way to get consistent performance between headphones and their source is to follow the 1/8th Rule. While some may prefer the sound using a higher output impedance, that’s very specific to each particular headphone, the particular output impedance, and the person’s own subjective tastes. Ideally a new standard should be developed and manufactures should be encouraged to design headphone sources with an output impedance below 2 ohms.
Headphone Impedance Explained
WHAT’S CONSIDERED “HIGH IMPEDANCE”? I’m not aware of any hard rule but generally it’s safe to say 100 ohms and higher qualifies as “high impedance”. Such headphones are usually not designed for portable use. And it’s safe to say 32 ohms and lower qualify as “low impedance” and typically work well for all applications. That leaves a gray area between 32 and 100 ohms where other factors determine how suitable the headphones are for a given source.

[...]

Device Output Impedance – This is tricky because the output impedance of most sources is unknown. But the idea is to follow the “1/8th Rule” described in Output Impedance Explained. If you multiply the output impedance of your source by eight, that’s the lowest impedance headphones you should use with that source. The FiiO E9 amp, for example, has a 10 ohm output impedance. So it should only be used with headphones of 80 ohms or higher if you want to be assured of the best sound quality.

[...]

BOTTOM LINE: It’s best to follow the guidelines above unless you otherwise can be fairly certain a particular pair of headphones will work well with a particular source.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Impedansematching og (mulige) unntak

Jeg tror dette er en meget god oppsummering
Headphone & Amp Impedance

FINAL WORDS: Hopefully I’ve made it clear the only way to get consistent performance between headphones and their source is to follow the 1/8th Rule. While some may prefer the sound using a higher output impedance, that’s very specific to each particular headphone, the particular output impedance, and the person’s own subjective tastes. Ideally a new standard should be developed and manufactures should be encouraged to design headphone sources with an output impedance below 2 ohms.
Legg spesielt merke til disse forbeholdene:
While some may prefer the sound using a higher output impedance, that’s very specific to each particular headphone, the particular output impedance, and the person’s own subjective tastes.
Slik "regelstridig" matching har altså ingen allmene egenskaper. Det er mulig at kombinasjon X passer for person A, men det er i så fall også alt man kan fastslå.

Innledningen er også bra:
Headphone & Amp Impedance

INTRO: The output Impedance of headphone sources is one of the most common reasons the same headphones can sound different depending on what they’re plugged into. This important parameter is rarely specified by manufactures but can make a huge difference in sound quality and headphone compatibility.
 

FreddyT

Medlem
Ble medlem
11.07.2012
Innlegg
31
Antall liker
0
Satser på at det blir tur til Oslo i helgen så jeg får hør noen kombinasjoner hvertfalt :)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Eksempel på "regelstridig" match

Hjertesukk
Kan vi slutte å anbefale produkter i hytt og pine uten å gjøre et minimum av lekser? Vi bør ikke lure andre mennesker opp i stry.

På forhånd takk.
Hvis man har lyttet til kombinasjonen og synes det låter bra bør det være lov til å anbefale det selv om det på papiret ikke er perfekt match eller helst anbefale med forbehold.

Selv har jeg en hodetelefonforsterker med 10 Ohm utgangsimpedans som er beregnet for lavimpedante hodetelefoner (QED MB45).
@Anonym, InExile, m.fl.

Ja, jeg er enig i at hvis det faktisk lyder bra, så er det OK både å bruke og anbefale. Det kan dog, som du er inne på, være fint å kommentere at denne kombinasjonen ser ut til å fungere bra på tross av "regelbrudd". Dette forutsetter dog at man faktisk har verifisert at dette er et unntak fra regelen ved å ha (rimelig lang tids) erfaring med kombinasjonen. Jeg tror egentlig at vi (som vanlig) ikke er så veldig uenige.
[...]
Eksmpel på "regelstridig" matching fra den vel ansette MuppetFace på Head-Fi.org som mener at SPL Phonitor og Auditor (9 ohm) passer godt til Audio-Technica hodetelefoner (typisk 32-42 ohm):

http://www.head-fi.org/t/575725/new...-50th-anniversary-headphones/840#post_7970178

It's kind of funny you sold the SPL Phonitor, because that was going to be my other recommendation. It pairs really well with AT headphones in my opinion.

http://www.head-fi.org/t/575725/new...-50th-anniversary-headphones/165#post_7901627

I've also found my SPL Phonitor to have really good synergy with a lot of the ATs. I've seen some similar comments about the Auditor / Phonitor around here.

http://www.head-fi.org/t/575725/new...50th-anniversary-headphones/2490#post_8347927

As I said when I recommended the Phonitor earlier in the thread, it's a recommendation that comes with a big caveat: background noise. ATs are some of the most noise-prone headphones out there, and on the Phonitor this is indeed evident.

However, in my opinion (and that of several other head-fiers), it has exceptional synergy with much of the W series, including the W5000 and W3000ANV.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tekniske spesifikasjoner vs. fabrikantenes påstander om hva deres produkter kan

Krysspost:

Hva er utgangsimpedansen på Woo Audio WA6-SE?
Dette er uvisst, men det er to utganger på WA6-SE; høy og lav. Den merket med høy passer etter produsentenes anbefaling for hodetelefoner fra 100 ohm og opp til 600, mens lav for alt under.
Nesten alle produsenter nå til dags hevder at deres hodetelefonforsterkere passer/er egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse fra 16-30 ohm og opp til 300-600 ohm. M.a.o. de aller fleste hodetelefoner på markedet.

Dessverre er det mange av dem som ikke er villige til å understøtte dette med tekniske data som sannsynliggjør at det virkelig stemmer.

Man kan naturlig nok bli noe mistenksom og forsiktig av det.
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Poenget er vel at D2000 er "relativt" enkel å drive i henhold til spesifikasjon og kan helt fint kobles direkte til for eksempel en iMac/iPad. Det er vel selve hensikten til leverandøren i utgangspunkt (kommer med mini jack). Jeg må si at det også stemmer med min praktiske erfaring, problemet med den kombinasjonen er at de drar strøm og trekker ut batteri ganske raskt. Det er derfor jeg bruker FiiO E7, ikke for at det nødvendigvis høres bedre. Nå har E7 en EQ funksjon i tillegg der du kan få en ”bass boost” om du foretrekker det.

Jeg tror ikke hensikten til leverandøren er at den skal kobles til min NuForce eller WA5 på tross av at det lar seg gjøres og kan høres bra ut. Det blir litt som å skyte spurv med kanon.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hvor viktig er hodetelefonforsterkeren?

Denon AH-D2000 har 3,0 m kabel. Det er et tydelig tegn på at den først og fremst er laget for stasjonær og ikke portabel bruk. Den mekaniske kontruksjonen er heller ikke beregnet på portabel bruk.

Ja, Denon AH-Dx000 er sensitiv slik at de fleste hodetelefonforsterkere kan gi mer enn tilstrekkelig lydstyrke for de aller fleste. Denon AH-D7000 er faktisk mer sensitiv (108 dB/mW) enn Denon AH-D[25]000 (106 dB/mW), men de færreste vil vel argumentere for at den ikke fortjener en hodetelefonforsterker(?)

Tilstrekkelig lydstyrke er dog kun én av mange faktorer for å oppnå en god lydopplevelse. Kontroll er en av flere andre. Da er vi bl.a. inne på dempefaktor.

Jeg holder fast på at min Denon AH-D7000 lyder meget bra med Grace Design m903, men ikke med NuForce Icon HDP. Derimot virker begge disse bra med beyerdynamic T 1.

Kopi av et tidligere innlegg. Legg spesielt merke til det boomana skriver:

Hvor viktig er hodetelefonforsterkeren?

Oppfølging av svar #129 (sitert like nedenfor). Dette er et forsøk på å belyse og gi delsvar på Proffens spørsmål:
Proffen skrev:
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Svar #129
CDWMcInSpots skrev:
KJ skrev:
Proffen skrev:
Loevhagen skrev:
Proffen skrev:
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
...
Det er jo enkelt å teste: bare å koble dem opp på en portabel mp3-spiller, ipod, mobil o l; noen klokker vil låte forjævlig, med forvrengning, skurring og det som verre er.
...
Det er ofte ikke mye vanskeligere enn at høyimpedante hodetelefoner trenger spenning, mens lavimpedante hodetelefoner relativt sett trenger strøm. Det fleste mobile lydkilder er dårlige på å levere spenning.
Egentlig er vel dette omtrent som med annen hifi. Å finne en forsterker med nok strøm og effekt til at lydvolumet blir kraftigere enn man ønsker er én sak. En helt annen er å finne noe som (i tillegg/isteden) spiller godt/"riktig"/musikalsk/...

"Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 1-4" (SPL - Phonitor) kan gi deg et visst inntrykk. Fra før hadde jeg erfaring med NuForce Icon HDP og KingRax Headquarters HQ-1.

Dette (oppsummerende) utdraget fra "Mitt førsteinntrykk av SPL Phonitor, del 3" er en god start, men les alle delene:
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
CDWMcInSpots skrev:
[...]
11.-12.12.2010 hørte jeg på McIntosh MCD500 -> SPL Phonitor -> beyerdynamic T 1/Sennheiser HD 800. McIntosh MCD500 ble dels benyttet som CD-spiller og dels som DAC for Logitech Squeezebox Touch med Apple Lossless fra USB-minne. Formålet var å vurdere SPL Phonitor generelt og mot NuForce Icon HDP.

Det meste av tiden gikk imidlertid med til spilling dvs. musikklytting (og -nytelse) fordi den var så bra.
[...]
[...]
Dette forteller etter min oppfatning mye. Jeg hadde på forhånd trodd at jeg (som ofte ellers) skulle sammenligne SPL Phonitor med NuForce Icon HDP for å finne ut (om og) hvor mye bedre den er, forsøke å "måle" forskjellen, for deretter å forsøke å finne ut/telle på knappene om forskjellen var stor nok til at den var verdt prisforskjellen (spesielt når jeg allerede har NuForce Icon HDP). Det ble altså ikke slik. Den tok meg (vel) med storm. Jeg fant isteden stadig ny (dvs. annen) musikk for å høre hva SPL Phonitor kunne gjøre for den, og hvilke flere opplevelser den kunne gi meg: Rom, atmosfære, tilstedeværelse, "tidsmaskin", moro, trist, sår, melankolsk, stort, lite, damer, menn, hurtig, sakte, både country og western ;), ...
[...]
Jeg husker at moderatoren boomana på Head-Fi.org skrev et meget godt innlegg om forskjellen på en god hodetelefonforsterker og en som bare skaper (tilstrekkelig) lydvolum. Hun benyttet AKG K 701 og/eller K 1000 som eksempel. Jeg har foreløbig ikke gjenfunnet dette innlegget, men hun (ja, boomana er en hun) skriver også noe om dette i sin utmerkede "Before you buy headphones: A hopefully helpful guide for newbies":
Before you buy headphones: A hopefully helpful guide for newbies
[...]
Before buying headphones
[...]
2.Portable amps aren’t the answer. Okay, sometimes they’re the answer, but mostly when portable headphones are involved. I know I’m going to get grief for this one, but so be it. I like portable amps, have owned some really nice ones, and have listened to a lot more. They are great for portable headphones, and do okay with some headphones designed for home use, but they do not take the place of a decent dedicated home amp when using headphones that were created for audiophile listening at home. Sure, they’ll make your headphones louder, but loudness does not equal sound quality, which is the real purpose of amplification. A properly driven headphone sounds amazing at very low volumes. If your lifestyle dictates that you need portability, then I suggest researching the many excellent choices in headphones that are not demanding when it comes to amplification. Don’t rush out and get a K702 because you heard it’s great with classical and expect to hear anything close to how it can sound with a portable amp. If you’re choosing a headphone that needs a amp, a portable amp may be a good stepping stone if you’re slowly building a system like I and many others did, but again, be aware of the compromise you’re making, and be happy with whatever you choose. Just think: if portable headphones were the best option for all headphones, no one would be making home amps, and that’s just not happening.
[...]
Some other helpful tidbits pulled from this thread:
[...]
Originally Posted by Anonymous by request
[...]
- Headphone amps at all price levels can and do make an audible difference, but more often than not, most people on Head-Fi discussing amps generally tend to overstate the differences they make - so don't worry if an amp is good enough or stress over a decision of which amp to buy. There are very few amps that are outright bad-sounding, in fact it's easy to make a decent-sounding one. So if you have a short-list, just pick an amp and buy it! The headphones will make far more of a sonic difference than any amp will - so pick your headphones first, and then an amp to match. And the matching amp will depend on highly subjective criteria like your sonic, feature set, and aesthetic preferences.
[...]
[...]
Originally Posted by atothex
Hey boomana, if you're still updating, maybe you can help clear up some of the common misinformation going around. I can't really think of too much at the moment, but when I keep seeing people telling others that certain headphones don't need amps because their impedance is low, that just kills me. I saw a post by Cool_Torpedo in Currawong's blog that explained things pretty well:

OK, here we go, since I can't find the thread nor the reply, I'll try to explain a bit -again- how the impedance/sensitivity thing goes.

Headphones' drivers are transducers that convert AC electricity into sound. Dynamic drivers, the most common ones, use a coil -wounded wire around a hollow cylinder- into a magnetical field provided by a magnet, to convert the AC voltage into movement which is transferred to a membrane. The membrane's movement is transferred to the air particles in front of your ear. For the frequency characteristics of that vibration, and its pressure level, your brain interprets it as sound.

The voice coil of the driver has an impedance, which is the opposition it presents to the AC source (the amp or any headphone out) to the free flow of electrons thru it. The lower that impedance, the more freely the electrons travel and the closer is the scenario to a short-circuit. This means that your source of electricity needs to pump more current intensity to correctly drive the transducer. So you can take two conclussions from this:
- What makes the AC to drive any coil is its voltage. The minute variations of voltage follow the signal originally recorded.
- The current intensity is important to keep the coil excited, and you need more current intensity the lower is the impedance. There's a relation between the current voltage and the intensity which is the power measured in watts. Power is the product of the voltage and the intensity: P=V*I. This is why amps are rated for their power output and not only for their voltage capabilites.

Up to this moment there's no relation between the impedance and how loud the transducer will sound. However there's a parameter named sensitivity which tells you how loud will a transducer "sound" for a given amount of power you're feeding it. The sensitivity is rated in dB/mW for headphones, so a pair of phones delivering a SPL of 100dB/mW are more sensitive (can sound louder) than a pair rated at 90dB/mW.

So the easy or hard to drive a pair of phones is, depends on both parameters, the sensitivity and the impedance. The worst case would be a pair of phones of very low sensitivity and also a very low impedance. Why? because they'll be asking to the source more watts to sound equally loud as a more sensitive pair, and an important part of that power will be asked in the form of current intensity, which is something that most portable players, headphone outs in receivers and players, etc. aren't designed to deliver. This is the case of cans like AKG 701 or Denon D5000.
If your cans are low impedance but are very sensitive (the case of Grados and most IEMs) then despite their asking more current from the source, they still manage to sound very loud because they need very little power to do so.

Most people tend to think that low impedance equals to louder sound, but this is plainly wrong. It all depends on the sensitivity and how much power the cans need to give a high SPL. Also take into account that not all manufacturers offer their sensitivity values and not all them do in dB/mW but do in dB/mV. It's not much of a problem, you just need to convert the mV in mW knowing the phones impedance.

Rgrds

Torpedo, if you see this, I'm assuming it's OK for me to repost. If not, my apologies.
[...]
Tillegg:
boomana har også startet tråden Disturbing Trend som er relevant for dette emnet.
 

InExile

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
60
Antall liker
2
Nei, jeg tror vi er enige der. Du driver ikke D2000 med for eksempel en iPhone, men det går med en iPad (eller MacBook) og høres i henhold til MIN mening bra ut. Det beror på hvilken kvalitet lydkortet har. Men naturligvis får du ikke samme volum via min iPad som om du går via for eksempel E7 eller en annen forsterker. Jeg er også enig i at D2000 er fortjent av en forsterker, det trenger bare ikke være et monster :).
 
Topp Bunn