Ønsker anbefaling Nytt anlegg 10-20k

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg skal synse ennå litt mer ville jeg foreslått den aktive studiomonitoren Event Opal.
    Å....våt drøm det der!
    Hadde vært artig å prøvd et par sånne i lytterommet bare for å høre hvordan de står seg mot et anlegg med passive høyttalere. Men jeg vet ikke om økonomien tillater eksperimenter til 24k.

    24 K er mye for et par mattsvartlakkerte alu-støpte klosser. De ruver litt i ei stue på 20 kvadrat. Jeg "lurte" samboeren til å tro disse låter mye bedre enn tradisjonell hifi. De har ikke akkurat estetisk utseende, men hun synes de låter bra så hun har på en måte godtatt Opalene.

    Synes likevel de gir mye for penga som ikke vanlige 2-veis hifi ht. kan. Slipper å bruke pæng på forsterker. NOK power her.
    Det er bokshøyttaler, men det er ikke bokslyd. Har hatt sikkert 100 boks-ht. Alle lyder boks.
    Vanvittig dynamikk. Full kraft ned til ca 32 Hz i min stue. Låter som 3-veis.

    Mvh. B.


    Event Opal

    ps: kjøp XLR kabler til 500,- så sparer du litt inn der også. Trenger jo ikke HT-kabel på monitor.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå sporer vi av en smule her :p Men jeg kan fortelle at jeg i dag hadde gleden av å prøvelytte Hegel H80 & Dynaudio x14! Likte det jeg hørte der. Fikk lytte med høytalerne plassert nært veggen, og synes ikke at det gjorde så veldig stort utslag. Var også høyt under taket i butikken (5m ca.). Vet ikke hva(om?) jeg skal prøvelytte videre, ettersom dette allerede er i toppsjiktet av budsjettet mitt. Var i hvert fall flott lyd!

    Har et spørsmål, fikk selvsagt en pakkedeal her, med kabler og alt inkludert. Har lest litt om høytalerkabler og ser at det er diskutert langt opp i mente om man skal legge penger i de eller ei. Her har jeg som fersking selvsagt ingen formening. Men hva med USB-kabel? Kan det være greit å gå for en fin USB-kabel?

    Biltemas..hvis de har to, så er det dyreste modell. Bortimot like god som den jeg har i signatur. Jeg brukte Biltema før.
     
    Sist redigert:

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Siste nytt fra her i gården: Enden (eller begynnelsen ;)) på visa er at jeg gikk for H80 og Dynaudio x14. Etter prøvelytting på litt rimeligere løsninger fant jeg ut at det nok er verdt det å legge i de ekstra lappene. Vil rette en stor takk til alle som har kommet med forslag, tips og triks - har satt veldig pris på dette! Sitter å stirrer på Hegelen nå, men må dessverre vente en liten stund på høytalerene som de ikke hadde inne for øyeblikket. Skal se om jeg kan få låne noen eldre høytalere fra fattern i mellomtiden, så blir hoppet sikkert vanvittig stort når jeg får Dynaudio i hus :cool:
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hegel H80 er vel en bra start? Fantastisk liten integrert forsterker, med innbygget DAC.

    Hegel H80 | Lyd & Bilde

    Om du ikke MÅ ha en cd-spiller, er det alt du trenger, i tillegg til en PC/MAC og en brukbar USB-kabel. Ja, du må selvsagt finne et par matchende høyttalere, men der anbefaler jeg bruktmarkedet. Mye moro å finne der for noen lapper.
    Støttes 100%
    Fantastisk sak, låter kanon på Harbeth!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Fornuftig valg! Ville nok valgt noe lignende selv om jeg skulle kjøpt et anlegg innenfor ditt budsjett. Hvis du blir bitt av hifi-basillen kan du jo etterhvert prøve en ekstern DAC i form av Hegel HD25 for å prøve opp mot den integrerte.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Se der ja! Dette var et meget godt valg.

    Nå blir det spennende å se hva du synes når du får alt på plass. (Kjipt at de ikke hadde høyttalerne på lager da.)
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Ser at de i dag, dagen etter at jeg kjøpte, selger Primare I22 med DAC til 6995,- på Soundgarden ... Har jeg grunn til å gråte modige tårer over å ha gjort en dårligere deal, eller er H80en på høyde med Primaren?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ser at de i dag, dagen etter at jeg kjøpte, selger Primare I22 med DAC til 6995,- på Soundgarden ... Har jeg grunn til å gråte modige tårer over å ha gjort en dårligere deal, eller er H80en på høyde med Primaren?
    Ville trodd Hegel'en var vel så bra, den selges jo til $2000 i US hvor den sammenlignes med forsterkere til $3000, og DAC'en sies å være like bra som HD20 (Se Absolutesound). Men går jo an å ta en sammenlikning i butikken hvis du er usikker.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    I mine ører er Hegelen minst en klasse over I22, så ingen grunn til tårer nei :)
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Ser at de i dag, dagen etter at jeg kjøpte, selger Primare I22 med DAC til 6995,- på Soundgarden ... Har jeg grunn til å gråte modige tårer over å ha gjort en dårligere deal, eller er H80en på høyde med Primaren?
    Ville trodd Hegel'en var vel så bra, den selges jo til $2000 i US hvor den sammenlignes med forsterkere til $3000, og DAC'en sies å være like bra som HD20 (Se Absolutesound). Men går jo an å ta en sammenlikning i butikken hvis du er usikker.
    Får ikke byttet uansett tror jeg - har jo ingen bytterett, og spesielt om varen man skal bytte til koster mindre :p Men tror nå jeg blir meget fornøyd med Hegel uansett. Leste et sted at Hegel bruker Dynaudiohøyttalere som referanse når de skrur/justerer sine forsterkere, noen som kan bekrefte dette? I så fall så burde det i hvert fallvære en god match med mitt valg av høyttaler.
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Var i akkurat samme situasjon som deg for 2-3 måneder siden, og hadde 10-20k som budsjett. Hørte på mye forskjellig både på Soundgarden og Hifiklubben, og konkluderte også med at Hegel H80 og Dynaudio X14 var en svært god kombinasjon. Jeg hadde egentlig bestemt meg for sort piano-lakk på høyttalerene, da de skulle stå ved siden av et piano, og endte derfor opp med Dynaudio focus 160 i stedet (noe større og dyrere, og mer tungdrevne). Hegel H80 spiller utmerket på disse også, og jeg er veldig fornøyd med komboen Hegel og Dynaudio. Prøvde også Hegel H300, men vurderte ikke forskjellen til H80 til å være stor nok til å forsvare tre-gangen i pris.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Var i akkurat samme situasjon som deg for 2-3 måneder siden, og hadde 10-20k som budsjett. Hørte på mye forskjellig både på Soundgarden og Hifiklubben, og konkluderte også med at Hegel H80 og Dynaudio X14 var en svært god kombinasjon. Jeg hadde egentlig bestemt meg for sort piano-lakk på høyttalerene, da de skulle stå ved siden av et piano, og endte derfor opp med Dynaudio focus 160 i stedet (noe større og dyrere, og mer tungdrevne). Hegel H80 spiller utmerket på disse også, og jeg er veldig fornøyd med komboen Hegel og Dynaudio. Prøvde også Hegel H300, men vurderte ikke forskjellen til H80 til å være stor nok til å forsvare tre-gangen i pris.
    Høres ut som en herlig kombo. Skal bli spennende å lytte når jeg omsider får mine x14 :cool:
    --
    Ellers så har jeg fått låne noen 25+ år gamle høytalere som det står "Mission" på. Made in England. Aldri hørt om det merket. Men uansett, det står 6 ohm bakpå de - hva vil det si? Trodde det var 4/8 ohm som var vanlig. Er vel ikke noe "fare" forbundet med å bruke de, eller sier det *poof* snart? Noen som vet? :p
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Var i akkurat samme situasjon som deg for 2-3 måneder siden, og hadde 10-20k som budsjett. Hørte på mye forskjellig både på Soundgarden og Hifiklubben, og konkluderte også med at Hegel H80 og Dynaudio X14 var en svært god kombinasjon. Jeg hadde egentlig bestemt meg for sort piano-lakk på høyttalerene, da de skulle stå ved siden av et piano, og endte derfor opp med Dynaudio focus 160 i stedet (noe større og dyrere, og mer tungdrevne). Hegel H80 spiller utmerket på disse også, og jeg er veldig fornøyd med komboen Hegel og Dynaudio. Prøvde også Hegel H300, men vurderte ikke forskjellen til H80 til å være stor nok til å forsvare tre-gangen i pris.
    Høres ut som en herlig kombo. Skal bli spennende å lytte når jeg omsider får mine x14 :cool:
    --
    Ellers så har jeg fått låne noen 25+ år gamle høytalere som det står "Mission" på. Made in England. Aldri hørt om det merket. Men uansett, det står 6 ohm bakpå de - hva vil det si? Trodde det var 4/8 ohm som var vanlig. Er vel ikke noe "fare" forbundet med å bruke de, eller sier det *poof* snart? Noen som vet? :p
    Mission hadde et godt navn på den tiden. De har kan hende et godt navn nå også, for alt det jeg vet.

    Men kjør i vei - helt problemfritt med 6 ohm. Håper det låter bra.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Nei, ingen fare.

    Impedansen i høyttalere varierer mye, selv om 4 eller 8 Ohm er det vanligste. (Iallfall å oppgi.)

    Jeg har, for eksempel hatt høyttalere på 15Ohm, og helt ned i 2Ohm.

    Forsterkeren din er bygget for å takle disse variasjonene.

    Det er kanskje Mission 760 du har? De ble solgt på HIFIklubben, og var svært populære på åttitallet.

    IMG_6263.jpg
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Det er kanskje Mission 760 du har? De ble solgt på HIFIklubben, og var svært populære på åttitallet.
    Spot on! :) De har dessverre fått hard medfart ved et stadie, ene elementet er trykket inn. Har klart å rette det ut igjen, men overflaten er litt ruglete.

    Har et muligens veldig banalt spørsmål - fikk med noen høyttalerkabler med bananplugger til det nye anlegget nå, aldri vært borti slike før. Nordost White Lightening. Uansett, det er litt motstand for å presse de inn i inngangene på høyttaler/forsterker, noe jeg tenker er logisk sånn at de får god kontakt. Men en konsekvens av dette er at selve pluggen får litt småriper i seg, i metallbelegget som omslutter pluggen hvis dere skjønner. Er dette "farlig" for lydkvaliteten ved en senere anledning om jeg om jeg bytter en del på oppsettet? (Les: trekker pluggene inn og ut litt og lager enda flere riper).
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Har et muligens veldig banalt spørsmål - fikk med noen høyttalerkabler med bananplugger til det nye anlegget nå, aldri vært borti slike før. Nordost White Lightening. Uansett, det er litt motstand for å presse de inn i inngangene på høyttaler/forsterker, noe jeg tenker er logisk sånn at de får god kontakt. Men en konsekvens av dette er at selve pluggen får litt småriper i seg, i metallbelegget som omslutter pluggen hvis dere skjønner. Er dette "farlig" for lydkvaliteten ved en senere anledning om jeg om jeg bytter en del på oppsettet? (Les: trekker pluggene inn og ut litt og lager enda flere riper).
    Det har fint lite å si, og er som du sier forårsaket av press for å oppnå god kontakt. Så lenge terminalene bak på forsterker og høyttalere faktisk er laget for bananplugger (Det er de på de X14 og H80) så er dette et "ikke-problem". :) Bare vær obs å ikke bruke for mye makt, bananplugger kan knekke eller bøyes (egen erfaring...)
    NB; jeg pleier for ordens skyld å vaske kontaktene med kontaktrens i ny og ne når jeg tar de ut av en komponent, inbiller meg at det er en god ide da det samler seg mye møkk (irr etc?) på q-tip'ene jeg bruker til formålet..
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    White lightning er svært gode entry level kabler. Om du fikk de på kjøpet, så var det en god deal.

    Om det er diskanten som er trykket inn, så kan man forsiktig bruke en støvsuger for å suge de ut.



    er diskanten bulkete, så er det ikke særlig negativt for lyden.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det er kanskje Mission 760 du har? De ble solgt på HIFIklubben, og var svært populære på åttitallet.
    Spot on! :) De har dessverre fått hard medfart ved et stadie, ene elementet er trykket inn. Har klart å rette det ut igjen, men overflaten er litt ruglete.

    Har et muligens veldig banalt spørsmål - fikk med noen høyttalerkabler med bananplugger til det nye anlegget nå, aldri vært borti slike før. Nordost White Lightening. Uansett, det er litt motstand for å presse de inn i inngangene på høyttaler/forsterker, noe jeg tenker er logisk sånn at de får god kontakt. Men en konsekvens av dette er at selve pluggen får litt småriper i seg, i metallbelegget som omslutter pluggen hvis dere skjønner. Er dette "farlig" for lydkvaliteten ved en senere anledning om jeg om jeg bytter en del på oppsettet? (Les: trekker pluggene inn og ut litt og lager enda flere riper).
    Jeg har ikke opplevd problemer med riper på bananplugger, de kobles altså slik:
     

    Vedlegg

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Det er kanskje Mission 760 du har? De ble solgt på HIFIklubben, og var svært populære på åttitallet.
    Spot on! :) De har dessverre fått hard medfart ved et stadie, ene elementet er trykket inn. Har klart å rette det ut igjen, men overflaten er litt ruglete.

    Har et muligens veldig banalt spørsmål - fikk med noen høyttalerkabler med bananplugger til det nye anlegget nå, aldri vært borti slike før. Nordost White Lightening. Uansett, det er litt motstand for å presse de inn i inngangene på høyttaler/forsterker, noe jeg tenker er logisk sånn at de får god kontakt. Men en konsekvens av dette er at selve pluggen får litt småriper i seg, i metallbelegget som omslutter pluggen hvis dere skjønner. Er dette "farlig" for lydkvaliteten ved en senere anledning om jeg om jeg bytter en del på oppsettet? (Les: trekker pluggene inn og ut litt og lager enda flere riper).
    Jeg har ikke opplevd problemer med riper på bananplugger, de kobles altså slik:
    Ville voktet meg vel mot riper i banaltene. Kan ta full oksydering og stikke av:)
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Jeg har ikke opplevd problemer med riper på bananplugger, de kobles altså slik:
    Ville voktet meg vel mot riper i banaltene. Kan ta full oksydering og stikke av:)
    Blir nå i hvert fall litt småskraper i bananpluggene med disse White Lightening-pluggene. Både ved kobling i Hegel'en og i høytaler. Er jo litt trangt når man dytter de inn. Lite å gjøre med da vel?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har ikke opplevd problemer med riper på bananplugger, de kobles altså slik:
    Ville voktet meg vel mot riper i banaltene. Kan ta full oksydering og stikke av:)
    Blir nå i hvert fall litt småskraper i bananpluggene med disse White Lightening-pluggene. Både ved kobling i Hegel'en og i høytaler. Er jo litt trangt når man dytter de inn. Lite å gjøre med da vel?
    Dette er helt uproblematisk.

    Med mindre du har planer om å kobler til og fra ørten ganger om dagen - hver dag - kan du ta det helt med ro.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn