Ønsker anbefaling Nytt anlegg 10-20k

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Blir nok spennende for deg...og for vi andre hva du velger :)

    Husk tilbakemelding hva du velger og hvordan det spiller heime hos deg. :)

    Når det gjelder sub, antar jeg med innebygget forsterker og de fleste har tilkobling for høyttalerledning også :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ø
    Mange gode forslag her, faktisk så mange at jeg blir lettere forvirret ;) Lurer på om jeg også har et "krevende rom"?: Åpen løsning fra stue til kjøkken, og to åpne rom bakover på begge sider av benken hvor TV/anlegg blir stående. Vil ha muligheten til å plassere fronten på en høytaler ca 45cm fra veggen hvis den står ytterst på stereobenken som dessverre ikke kan stå andre steder, stua er liten.

    Har nå lest en del om HRT stage, og du verden så mye skryt det får! Noen som har prøvd dette? Hvis jeg kan slippe unna med å betale 10-11 så foretrekker jeg det. Har ingen behov for å makse ut budsjettet, men det jeg ønsker å unngå er å bli "nesten helt fornøyd". Eneste referansen jeg har ift litt "dyrere" lyd enn billighøytalere er fatterns Sonos Playbar/2*Play:3/Sub. Synes ikke at det spiller så aller verst, selv om fattern bruker det mest til film og denslags.
    Du plasserer ikke høyttalere på stereobenken, da låter det elendig i forhold til riktig plassering.
    Har hørt HRT stage med optimal plassering og syns det låt greit til prisen. Disse, som de fleste høyttalere, trenger luft rundt seg for å blomstre.
    Dette er også de positive testene basert på..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Edit: Er også litt småskeptisk til å kjøpe veldig dyre ting brukt - kan ikke hjelpe for det :) Så det blir nok å kjøpe nytt.
    Først må du finne ut hva du liker.

    Et brukt budsjett på 20000 kan gi deg bedre lyd enn et nytt budsjett på 60000. Som i gitarverden, er det stor forskjell på Hifi. Tenk litt på den :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Ser ikke ut til at H80 eller Rega Brio har pre out. Det betyr at sub må tilkobles via høynivå. Blant annet REL sine subber er beregnet på dette så det trenger ikke være noe problem.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Ser ikke ut til at H80 eller Rega Brio har pre out. Det betyr at sub må tilkobles via høynivå. Blant annet REL sine subber er beregnet på dette så det trenger ikke være noe problem.
    Via høynivå? Og dette med plassering av høytalere - meget viktig altså? Har et veldig vrient rom i så måte (Liten stue med god planløsning i forhold til areal, men ikke til plassering av høytalere.) Blir å sitte ca 3m fra høytalerene hvis de er helt inntil veggen... Nærmere hvis de må stå et stykke fra veggen. Hmm.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Ser ikke ut til at H80 eller Rega Brio har pre out. Det betyr at sub må tilkobles via høynivå. Blant annet REL sine subber er beregnet på dette så det trenger ikke være noe problem.
    Via høynivå? Og dette med plassering av høytalere - meget viktig altså? Har et veldig vrient rom i så måte (Liten stue med god planløsning i forhold til areal, men ikke til plassering av høytalere.) Blir å sitte ca 3m fra høytalerene hvis de er helt inntil veggen... Nærmere hvis de må stå et stykke fra veggen. Hmm.
    Høynivå betyr at man kobler ifra høyttalerutgangene på forsterkeren og til "høynivå" innganger bak på subwoofere som har støtte for dette.

    Ved trang plassering og høyttalere klint tett opptil vegg er min erfaring at en høyttaler med bassport i front er og foretrekke.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Ser ikke ut til at H80 eller Rega Brio har pre out. Det betyr at sub må tilkobles via høynivå. Blant annet REL sine subber er beregnet på dette så det trenger ikke være noe problem.
    Via høynivå? Og dette med plassering av høytalere - meget viktig altså? Har et veldig vrient rom i så måte (Liten stue med god planløsning i forhold til areal, men ikke til plassering av høytalere.) Blir å sitte ca 3m fra høytalerene hvis de er helt inntil veggen... Nærmere hvis de må stå et stykke fra veggen. Hmm.
    Riktig det som Quisten sier, bare føye til at for at for balanserte forsterkere kreves en litt spesiell tilkoblingsmetode når man kobler sub til høynivå. Litt usikker på om Hegel H80 er ekte balansert i så måte.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Blir prøvelytting nå til uken ;) På soundgarden får jeg sikkert mulighet til å sjekke ut både Rega & Hegel H80. Men et spørsmål til: kan man koble subwoofer til disse?
    Ser ikke ut til at H80 eller Rega Brio har pre out. Det betyr at sub må tilkobles via høynivå. Blant annet REL sine subber er beregnet på dette så det trenger ikke være noe problem.
    Via høynivå? Og dette med plassering av høytalere - meget viktig altså? Har et veldig vrient rom i så måte (Liten stue med god planløsning i forhold til areal, men ikke til plassering av høytalere.) Blir å sitte ca 3m fra høytalerene hvis de er helt inntil veggen... Nærmere hvis de må stå et stykke fra veggen. Hmm.
    Høynivå betyr at man kobler ifra høyttalerutgangene på forsterkeren og til "høynivå" innganger bak på subwoofere som har støtte for dette.

    Ved trang plassering og høyttalere klint tett opptil vegg er min erfaring at en høyttaler med bassport i front er og foretrekke.
    Et riktig plassert anlegg til 5000 kan på mange områder låte bedre enn et feilplassert anlegg til 1000000 :)

    Kan du legge ut mål på stuen og innredning?

    Et alternativ er å velge høyttalere med kontrollert spredning.

    Legger ved et bilde av billiganlegget i stua. Låter ikke så ille med denne plasseringen :)
    20140824_090320.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ø
    Mange gode forslag her, faktisk så mange at jeg blir lettere forvirret ;) Lurer på om jeg også har et "krevende rom"?: Åpen løsning fra stue til kjøkken, og to åpne rom bakover på begge sider av benken hvor TV/anlegg blir stående. Vil ha muligheten til å plassere fronten på en høytaler ca 45cm fra veggen hvis den står ytterst på stereobenken som dessverre ikke kan stå andre steder, stua er liten.

    Har nå lest en del om HRT stage, og du verden så mye skryt det får! Noen som har prøvd dette? Hvis jeg kan slippe unna med å betale 10-11 så foretrekker jeg det. Har ingen behov for å makse ut budsjettet, men det jeg ønsker å unngå er å bli "nesten helt fornøyd". Eneste referansen jeg har ift litt "dyrere" lyd enn billighøytalere er fatterns Sonos Playbar/2*Play:3/Sub. Synes ikke at det spiller så aller verst, selv om fattern bruker det mest til film og denslags.
    Du plasserer ikke høyttalere på stereobenken, da låter det elendig i forhold til riktig plassering.
    Fungerer helt fint hos meg med høyttalerne på stereobenken. Fungerer helt fint med sub også. I mitt lille anlegg nr. 2:

    Hifi-2.jpg


    En fordel å prøve først, så slipper man muligens å kjøpe stativer man ikke har bruk for.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ø
    Mange gode forslag her, faktisk så mange at jeg blir lettere forvirret ;) Lurer på om jeg også har et "krevende rom"?: Åpen løsning fra stue til kjøkken, og to åpne rom bakover på begge sider av benken hvor TV/anlegg blir stående. Vil ha muligheten til å plassere fronten på en høytaler ca 45cm fra veggen hvis den står ytterst på stereobenken som dessverre ikke kan stå andre steder, stua er liten.

    Har nå lest en del om HRT stage, og du verden så mye skryt det får! Noen som har prøvd dette? Hvis jeg kan slippe unna med å betale 10-11 så foretrekker jeg det. Har ingen behov for å makse ut budsjettet, men det jeg ønsker å unngå er å bli "nesten helt fornøyd". Eneste referansen jeg har ift litt "dyrere" lyd enn billighøytalere er fatterns Sonos Playbar/2*Play:3/Sub. Synes ikke at det spiller så aller verst, selv om fattern bruker det mest til film og denslags.
    Du plasserer ikke høyttalere på stereobenken, da låter det elendig i forhold til riktig plassering.
    Fungerer helt fint hos meg med høyttalerne på stereobenken. Fungerer helt fint med sub også. I mitt lille anlegg nr. 2:

    Vis vedlegget 275234

    En fordel å prøve først, så slipper man muligens å kjøpe stativer man ikke har bruk for.

    Som Ulf-B skriver.. ikke bekymre deg.. test selv og du finner ut av det selv :)
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Ettersom kriteriene til trådstarter er et allsidig allround anlegg til både musikk og film samt nok tilkoblingsmuligheter hadde nok jeg sett i retning av Rega Brio R sammen med en Rega DAC. Da har du plenty med både digitale og analoge innganger samt platespiller inngang. Hiv på en REGA RP1 snurre så er du godt dekket på alle vis.

    Etter det ville jeg tunet med riktig høyttaler, alt etter hva plass du har (bassport bak eller i front) og ønsket lydsignatur. Kandidater der er på morrosiden (gode på film) Klipsch RB-61/81 II og Tannoy DC6/Prescision 6.1 og litt mer laidback musikalsk B&W 685 S2, Dynaudio X14... Suppler med en XTZ sub om man ønsker mer bunn.

    60cm stativer får du for en tusing, og ht kabler får du på chlaser'n
    Skulle jeg ha startet på nytt i dag ville jeg nok ha begynt i den andre enden. Det er et hav av mulige kombinasjoer der ute, så jeg ville nok (og som jeg gjør de gangene jeg blir spurt til råds) angrepet dette som en ligning med mange variabler hvor man først prøver å identifisere det som måtte være av tilnærmede konstanter.

    Den første er for de fleste budsjettet.

    Bosted/rom: Ser vedkommende for seg å bli værende på samme bosted i flere/mange år? Hvor stort er rommet hvor anlegget skal stå? Hvilke akustiske muligheter og utfordringer har dette rommet samt plasseringsmuligheter for høyttalere og anlegg? Skal det i hovedsak brukes som sittende lytteanlegg fra bestemt "sweet-spot", eller ikke?

    Kilder, tilkoblinger og lydpreferanser: Skal det brukes hovedsakelig til musikk, eller også brukes sammen med TV for film og spill? Hvis det siste er tilfelle, og det ikke foreligger planer om kringlyd, så vil jeg anta det er viktig med en anlegg som er tilstrekkelig dynamisk og en bass som både går dypt (nok) og er kjapp. Hva med musikkpreferanser? Be vedkommende velge noen favorittplater og eller låter som han (eller hun) kjenner godt gjennom lang tid, og regner med å ville spille ofte også i årene fremover. Hvilken sinnsstemning er den han eller hun blir satt i med denne musikken og et godt sammensatt anlegg dermed vil forsterke? Og hvis det skal bli brukt til alt fra musikk til film og spill så er det vel rimelig å anta at det vil stå på flere timer om dagen, og dermed er det viktig å tenke på løsninger som ikke gir lyttetretthet.

    Etter å ha gått gjennom disse spørsmålene og avklart hvilke begrensninger og muligheter som foreligger så ville jeg startet med å vurdere hvilke høyttalerløsninger som kunne passe best. For mens det ikke spiller noen rolle for en DAC hvilket rom den står i, så vil rom, plassering og akustikk ha innvirkning på hva man til syvende og sist vil få ut av høyttalerne.

    Når man har fått snevret ned listen av mulige høyttalerløsninger, og kanskje ha kommet frem til et par konkrete alternativ, så vil man automatisk ha gjort det samme hva gjelder forsterkning. Etter å ha identifisert en mest mulig optimal forsterkerløsning, så vile jeg brukt resten av budsjettet på en best mulig kilde/DAC og koblet det hele sammen med rimelige men teknisk sett tilstrekkelig velkonstruerte kabler.

    Et voila.

    Det er selvsagt mange veier til både Rom og audionirvana, men fremgangsmåten skissert over er i det minste den som har fungert best for meg. I motsatt fall så har jeg ofte sett mislykkete totalløsninger hvor vedkommende først har startet med forsterkere, på bakgrunn av status, utseende eller andre ting, og deretter igjen valgt høyttalere på samme bakgrunn for så å ende opp med en kombinasjon som verken spiller bra sammen eller med rommet.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Er jo rene vitenskapen dette her :)

    Har lagt ved en tegning eller hva man skal kalle det av rommet sånn som det fremstår med ca. mål. Får ikke stengt av noe mer enn det som vises her, så det er mange kriker og kroker til alle kanter. Blir nok også nødt til å plassere høytalerene oppå stereobenken, i hvert fall så lenge jeg bor her.

    rom.png


    Vet ikke hvilke implikasjoner et slikt rom har for lyd og valg av høytalere, men det er jo sikkert noen.. Med tid og stunder vil jeg nok flytte inn i en større leilighet (når jeg kjøper om 2-3 år), og tanken er jo at anlegget skal kunne vare mye lenger enn min nåværende bosituasjon.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Vitenskap er det ikke.

    Det er mangel på folk som faktisk gidder å lese åpningsinnlegget.

    Her anbefales det gjerne en forsterker sammen med et par ditto høyttalere som folk selv liker, så glemmer de at du skal jo ha mulighet til å koble både tv/bluray og platespiller til anlegget ditt.

    Jeg vet ikke hvilket råd du omsider velger å følge, men å ha nok tilkoblinger til dine behov og også en høyttaler som passer bra til din plassering er nok det viktigste å tenke på for deg. Slik tegningen din skisserer ville jeg utelukkende holdt med til bokhyllehøyttalere med bassport i front, men meg om det.

    Hvilke forsterker og høyttalere du ender opp med klangmessig er igrunnen litt likegyldig da det later til at du er litt fersk i gemet og det meste vil være mer en god nok oppgradering for ditt vedkommende. Man skal faktisk bruke et par år og skifte på en god del utstyr før man begynner å legge merke til konkrete forskjeller og nyanser i oppsettene.

    Det florere nok litt for mange "ekspert" råd her som "svever" litt lankt der oppe iforholdt til trådstarter sine kunnskaper om hifi og basic behov.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.984
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Mitt forslag til motor Naim UnitiQute 2 review | Music streamers | Reviews | What Hi-Fi?

    Kan tilkoples det aller meste og bygges ut alle veier. Jeg bruker selv denne i benken for lyd fra TV, Blu Ray, CD, Streaming, iPod/Pad, Dab&FM samt internettradio. Skal du tilkople platespiller må man sette en liten phono forsterker på en av analog inngangene.

    Av høyttalere som passer på din benk og til Naim får Neat Iota og Guru Junior kudos.

    Se her for linker og noen fine bilder dette og av flere systemer:

    http://www.dougbradyhifi.com/blog/w...2/10/Naim-and-neat-iota-streaming-mailing.jpg

    http://www.dougbradyhifi.com/blog/top-5-music-streaming-cd-and-loudspeaker-packages/


    Rega Brio R settet som er nevnt her er også veldig bra, vellydende og her kan du kople til platespiller.

    Aktive, trådløse høytallere som Dynaudio Xeo3 (forløper til nåværende Xeo4) lyder også veldig bra, men litt snaut med innganger og ikke så fleksibelt. Men man kan alltids ha en enkel kildevelger tiknyttet senderen da.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg har vel noenlunde lignende mål på rom-løsningen hvor jeg har stueanlegget. Det var tiltenkt en del lytting til musikk, men blir hovedsakelig brukt til film. Men det gir også bra lyd på musikk også. Her er høyttalerne et par Dali Menuett fra Hifi Klubben. Disse har skrutilkobling for veggbraketter og jeg valgte å snekre sammen et par veggfester hvor brakettene er skrudd fast på. Sammen med en brukbar integrert bør det kunne bli bra.

    menuett_2.jpg


    menuett.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Hegel H80 med Dynaudio X14, burde passe perfekt i rommet ditt.
    Tror faktisk du får nok bass også, hvis du ikke skal ha raveparty 8)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt forsiktig å anbefale Hegel..
    Vist er det knall, men fra egne erfaringer går en lei Hegel etter et år ca.. Jeg har prøvd igjen med samme resultat..
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Høyttalerne er viktigst! Bruk pengene der
    Det enkle svaret er nei! Det trenger ikke å være det, derfor er det veldig dumt å være så bastant med en som spør om råd.
    Ofte er høyttalerene det viktigeste, men ikke alltid.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Høyttalerne er viktigst! Bruk pengene der
    Det enkle svaret er nei! Det trenger ikke å være det, derfor er det veldig dumt å være så bastant med en som spør om råd.
    Ofte er høyttalerene det viktigeste, men ikke alltid.
    Selvfølgelig er ikke høyttalerne alltid viktigst. Hva som er viktigst kommer ann på hva man preffererer.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Litt forsiktig å anbefale Hegel..
    Vist er det knall, men fra egne erfaringer går en lei Hegel etter et år ca.. Jeg har prøvd igjen med samme resultat..
    Hvorfor går du lei? Tidligere ble det nevnt at noen opplevde Hegel som "for analytisk". Hva legger man i det? Skal ut på lyttetur denne uken, så det kan jo være greit å vite om det er noe spesielt jeg skal lytte etter for å se om jeg er enig eller uenig ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Et tips. Gå til forhandlere med åpent sinn. Ikke la hva andre synes styre deg på hva du synes. Skikkelig dårlig forklart, men... Feks, mange sier at hegel er analytisk og litt spinkelt i lyden. Menst andre synes ikke det. Om du er utsatt for at mange sier at Hegel er lys i lyden og hører dette mange nok ganger, så vil du til slutt tro på det. I vertfal om du synes lyden i et testoppsett er lys i klangen. Selv om det kan være høyttaler, avspiller, en EQ som ikke er satt riktig i forhold til hva DU liker. Samspillet mellom rom/plassering/hyttalere og sweetspot.

    Det er mange årsaker til at et oppsett kan låte lyst. Det er viktig for deg å høre på flest mulige oppsett, ta gjerne med en liten bok der du skriver ned inntrykkene dine, hvilke komponenter som ble brukt osv. Prøv også flere høyttalere og forsterkere på samme demo, og skriv ned forskjellene du hører. Problemet da er jo at du vil høre flere detaljer for hver gang du hører en sang, fordi du oppfatter rett og slett flere ting ved å høre en sang flere ganger.

    Et annet eksperiment du kan gjøre, er å forflytte deg nærmere høyttalere, og lenger bort fra høyttalere. Da får du høre en del av rommets påvirkning. Om dette er i et digert lokale, så vil rompåvirkningen være mindre enn i et lite rom.

    Bruk god tid og ikke fall for fristelsen på å kjøpe det første anlegget du hører eller får "tilbud" på...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt forsiktig å anbefale Hegel..
    Vist er det knall, men fra egne erfaringer går en lei Hegel etter et år ca.. Jeg har prøvd igjen med samme resultat..
    Hvorfor går du lei? Tidligere ble det nevnt at noen opplevde Hegel som "for analytisk". Hva legger man i det? Skal ut på lyttetur denne uken, så det kan jo være greit å vite om det er noe spesielt jeg skal lytte etter for å se om jeg er enig eller uenig ;)
    Imponerer, men etter en stund syns jeg rett å slett den blir kjedelig..mangler magien..gofoten + at litt lite trøkk i mellobassen. Trommene smeller ikke til nok.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt forsiktig å anbefale Hegel..
    Vist er det knall, men fra egne erfaringer går en lei Hegel etter et år ca.. Jeg har prøvd igjen med samme resultat..
    Hvorfor går du lei? Tidligere ble det nevnt at noen opplevde Hegel som "for analytisk". Hva legger man i det? Skal ut på lyttetur denne uken, så det kan jo være greit å vite om det er noe spesielt jeg skal lytte etter for å se om jeg er enig eller uenig ;)
    Imponerer, men etter en stund syns jeg rett å slett den blir kjedelig..mangler magien..gofoten + at litt lite trøkk i mellobassen. Trommene smeller ikke til nok.
    Hegel H200 har fungert i mange år hos datteren min og mannen hennes - så det blir nok litt smak og behag dette.

    Men til trådstarter: Hvis du skal ha høyttalerne plassert nær veggen bak, på en stereobenk, kan Hegels kan hende litt korrekte klangbalanse være midt i blinken. Med en litt varm eller "svulstig" forsterker vil du lett kunne få for mye av det gode hvis høyttalerne står litt nær veggen. Hvis du skal prøvelytte på Hegel, kunne du jo plassere høyttalerne omtrent som de vil bli stående hjemme hos deg. Og mens du likevel er i butikken og har glade selgere som jobber for harde livet, kan du be dem flytte litt på høyttalerne - så kan du sammenligne med hvordan det låter med en høyttalerpalssering mer i h.t. "hifi-læreboken".
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jaddå, det er nok smak og behag.
    Men det er jo og det artige med det å ha forskjelligt utstyr. Angående Hegel har jeg hatt det i to perioder for å være sikker, men for meg så ble det litt kjedeligt.
    For andre kan det være knall. Sånn er det vel med alt. Også litt greit at trådstarter ser at meiningene er diverse, selv om det kanskje bare forvirrer mer.
    De som har følgt meg over tid vet jeg har hatt ganske mye innom og alt har jeg nok ikke skrevet om heller, men fra noelunde rimelige forsterkere, 10.000 til meget dyre forsterkere. Og beste merke for meg, er det jeg sitter med i min signatur. Doxa, er musikalske, lydbildet stort, dynamikken knall og gofoten er tilstede hele tiden.
    Men det er jo ingen fasit for noen andre.. Vi velger forskjelligt utfra hva vi foretrekker.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Tusenlappene flyr fort innen stereo. Har aldri sett noen generellt akseptert terskel for når ytelsen flater ut, men jeg tror et system til rundt 50k på bruktmarkedet kan ta deg veldig langt. Fordelen ved å handle brukt, er at prisene på brukt hifi i Norge er som på bruktbil. Det er første kjøper som taper mest, og det er ikke unormalt å se 1-2 år gamle ting gå til halv pris av veiledende (eller villedende, vil mange si).

    Selv ville jeg tenkt noen lunde slik:

    50-60 % på høyttalere. 30-40 % på forsterker og resten på DAC. Kabler ville jeg ikke fokusert spesielt på. Toppen 1000-1500 kroner for alt av kabler. Kanskje kjøpt noen fine fra Emotiva eller velkonstruerte fra Blue Jeans Cable. Bass er veldig viktig for gjengivelsen, og der ville jeg lagt en god del om det ble aktuelt senere. Da ville jeg f.eks. sett på modeller med servo. F.eks. en brukt Velodyne DD12 (ikke DD12+). Rythmik Audio har også servosubber, men de ser ikke like pene ut som Velodyne og er heller ikke like ofte å se på bruktmarkedet.

    Si du la 20k på bordet da og lånte resten av banken ;D. Da hadde jeg kjøpt brukte htt til rundt 10k, en brukt Emotiva eller XTZ effektforsterker eller integrert til rundt 5-10k og så f.eks. en Parasound P5 preamp (med DAC) til 6-8k. Så hadde jeg spedd på med en eller to brukte Velodyne DD12 senere.

    Merker som går for å gi mye for pengene er:

    Blue jeans cable
    Emotiva
    Parasound
    XTZ

    Kjøper du disse merkene brukt i tillegg, så tror jeg 20k kan gi deg mye.

    PS: Selgere prøver ofte å pushe det som gir best marginer. Les: Kabler.

    Som det blir sagt over, så kan aktive HTT være en fordel: Ta en titt på f.eks. JBL LSR 308, og se om dette er noe du kunne tenkt deg. De går for å være billige og helt kanon.

    Med f.eks. Parasound P5 og JBL LSR 308, så har du muligens et veldig billig, men bra system, og da har du til gjengjeld en lump sum til subber også.
    Tja, bruktkjøp har den ulempen at man sjelden for hørt alle komponentene hjemme i sin egen stue i samspill. Det får man ved butikk/nytt kjøp som gir anledning til å demo og test alt hjemme. Så selv om det er "billig" kan bruktkjøp blir vel så dyrt i lengden. Jeg har nå et anlegg jeg er strålende fornøyd med, basert på bruktkjøp men veien har ikke bare vært rett fram:
    Min vei de siste "20 årene "slik ut, frem til anlegget jeg har i dag:

    1995: Nytt anlegg forsterker + CD spiller+høyttalere og kabler: 14 000 kr
    Så begynner feberen rundt 2004 og utover når småbarnsperioden er over og økonomien god:
    Brukte høyttalere 20 000 brukt, ny pris 48 000
    Brukt forsterker 10 000 brukt, ny pris 18 000
    Brukt CD spiller 8000 brukt, nypris 16 000
    Enda en forsterker (mono blokkeer rør 70 Watt) brukt 12 000, nypris 35000
    Enda en forsterker småwatt rør (7 Watt) ny 8000 kr ,håndlaget på bestilling.
    DIY høyttalere komponentpris 7000, kabinetter laget på bestilling 5000, spesiallakkeringav hensyn til kona 5000+ transport 1000: 18000
    Drømmeforsterkern (rør igjen) dukker opp på Finn og lyder himmelsk: 8000 kr+ nye rør 4000 kr=12000, Ny pris 38000, reell salgspris 28000.

    Så jeg spiller på på er herlig anlegg jeg er meget fornøyd med, til den nette innkjøpspris av:8000(brukt)+8000(brukt)+4000( nye rør)+18000(Nypris DIY)=38 000.(Listepris=72 000)
    MEN jeg har totalt bruk, de siste 10 år med "oppgraderinger":38 000+20 000+10 000+12 000+8000=88 000.

    Jeg har dermed brukt 88 000kr på hovedsakelig brukt utstyr for å komme fram til et anlegg som ville kostet 72 000 om jeg hadde kjøpt alt nytt.
    Forresten har jeg ikke hatt hjerte til å selge noe av det av jeg har penjsonert og stående standby heller. Og har vi Vinylriggen da som har kostet meg 26 000 kr totalt, men som har en nypris på over 50 000. Så kona får gjerne kjøpe de skoene og veskene hun trenger..

    mvh
    Balle
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tusenlappene flyr fort innen stereo. Har aldri sett noen generellt akseptert terskel for når ytelsen flater ut, men jeg tror et system til rundt 50k på bruktmarkedet kan ta deg veldig langt. Fordelen ved å handle brukt, er at prisene på brukt hifi i Norge er som på bruktbil. Det er første kjøper som taper mest, og det er ikke unormalt å se 1-2 år gamle ting gå til halv pris av veiledende (eller villedende, vil mange si).

    Selv ville jeg tenkt noen lunde slik:

    50-60 % på høyttalere. 30-40 % på forsterker og resten på DAC. Kabler ville jeg ikke fokusert spesielt på. Toppen 1000-1500 kroner for alt av kabler. Kanskje kjøpt noen fine fra Emotiva eller velkonstruerte fra Blue Jeans Cable. Bass er veldig viktig for gjengivelsen, og der ville jeg lagt en god del om det ble aktuelt senere. Da ville jeg f.eks. sett på modeller med servo. F.eks. en brukt Velodyne DD12 (ikke DD12+). Rythmik Audio har også servosubber, men de ser ikke like pene ut som Velodyne og er heller ikke like ofte å se på bruktmarkedet.

    Si du la 20k på bordet da og lånte resten av banken ;D. Da hadde jeg kjøpt brukte htt til rundt 10k, en brukt Emotiva eller XTZ effektforsterker eller integrert til rundt 5-10k og så f.eks. en Parasound P5 preamp (med DAC) til 6-8k. Så hadde jeg spedd på med en eller to brukte Velodyne DD12 senere.

    Merker som går for å gi mye for pengene er:

    Blue jeans cable
    Emotiva
    Parasound
    XTZ

    Kjøper du disse merkene brukt i tillegg, så tror jeg 20k kan gi deg mye.

    PS: Selgere prøver ofte å pushe det som gir best marginer. Les: Kabler.

    Som det blir sagt over, så kan aktive HTT være en fordel: Ta en titt på f.eks. JBL LSR 308, og se om dette er noe du kunne tenkt deg. De går for å være billige og helt kanon.

    Med f.eks. Parasound P5 og JBL LSR 308, så har du muligens et veldig billig, men bra system, og da har du til gjengjeld en lump sum til subber også.
    Tja, bruktkjøp har den ulempen at men sjelden for hørt alle komponentene hjemme i sin egen stue i samspill. Det får man ved butikk/nytt kjøp som gir anledning til å demo og test alt hjemme. Så selv om det er billig kan bruktkjøp blir vel så dyrt i lengden.
    Ja - at bruktkjøp skal være så rasende billig som mange vil ha det til, er en seiglivet myte. Det er klart at hvis man treffer blink på første forsøk, KAN det bli billig. Men man kan ikke vite hvordan utstyret er blitt behandlet av tidligere eier(e). En del av det utstyret som selges brukt her hjemme, kan være parallellimportert - og da risikerer man å få problem med garanti og/eller service. Pluss at bruktprisen også reflekterer at man har brukt opp en del av utstyrets levetid. Men det vil jo helst gå bra. Handler man brukt, har man uansett én stor fordel - kanskje den viktigste av dem alle - og det er at man risikerer å treffe og å bli kjent med mange hyggelige hifi-venner.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Litt bruktkjøp-krise-maksimering her nå? Jeg har sjelden hatt problemer med brukt.

    Det er jo bare å selge det igjen? Og du taper veldig mye mindre enn om du kjøper nytt.
    For det virker som mange ikke tar med hjem og tester. Og da har du samme problemet, bare dyrere.

    Men, det krever litt kunnskap, så spør gjerne de med mere erfaring. Det kan lønne seg i lengden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Litt bruktkjøp-krise-maksimering her nå? Jeg har sjelden hatt problemer med brukt.

    Det er jo bare å selge det igjen? Og du taper veldig mye mindre enn om du kjøper nytt.
    For det virker som mange ikke tar med hjem og tester. Og da har du samme problemet, bare dyrere.

    Men, det krever litt kunnskap, så spør gjerne de med mere erfaring. Det kan lønne seg i lengden.
    Hvis utstyret ikke virker som det skal, er det ikke bare å selge det igjen - i alle fall ikke uten å opplyse om feilen. Min beste erfaring er å kjøpe brukt gjennom butikk, slik at jeg både får garanti og anledning til å prøvehøre - helst hjemme. Min dårligste erfaring har vært å kjøpe "privat" gjennom en butikkinnehaver. Ikke mye reklamasjonsrett der i gården!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hvis utstyret ikke virker som det skal, er det ikke bare å selge det igjen - i alle fall ikke uten å opplyse om feilen. Min beste erfaring er å kjøpe brukt gjennom butikk, slik at jeg både får garanti og anledning til å prøvehøre - helst hjemme. Min dårligste erfaring har vært å kjøpe "privat" gjennom en butikkinnehaver. Ikke mye reklamasjonsrett der i gården!
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fatter hva dere kjøper brukt og hvor, jeg har aldri blitt lurt og ting har virket akkurat som det skal. Jeg har kjøpt (uten å overdrive overhodet) minst 100 ting på Finn. Men jeg handler ofte hos godt voksne og ofte er de også entusiaster.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis utstyret ikke virker som det skal, er det ikke bare å selge det igjen - i alle fall ikke uten å opplyse om feilen. Min beste erfaring er å kjøpe brukt gjennom butikk, slik at jeg både får garanti og anledning til å prøvehøre - helst hjemme. Min dårligste erfaring har vært å kjøpe "privat" gjennom en butikkinnehaver. Ikke mye reklamasjonsrett der i gården!
    Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke fatter hva dere kjøper brukt og hvor, jeg har aldri blitt lurt og ting har virket akkurat som det skal. Jeg har kjøpt (uten å overdrive overhodet) minst 100 ting på Finn. Men jeg handler ofte hos godt voksne og ofte er de også entusiaster.
    Jeg tror ikke at det er snakk om å bli lurt her, eller noe sånt. Men det kan være en fordel å vite hva man er ute etter - slik at man unngår bomkjøpene. Og selv om utstyret virker som det skal, kan man aldri vite HELT sikkert om tidligere eiere har vært like pertentlige som man er selv m.h.t. ventilasjon, varmgang, overbelastninger, feilkoblinger og slikt. Faktorer som KAN forkorte utstyrets levetid såpass at det ikke automatisk blir like rasende billig som man trodde da man kjøpte det. For relativt utstyr synes jeg det er viktig at man sikrer seg reklamasjonsrett der utstyret ble kjøpt nytt. M.a.o. at man får med seg en kvittering.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg tror ikke at det er snakk om å bli lurt her, eller noe sånt. Men det kan være en fordel å vite hva man er ute etter - slik at man unngår bomkjøpene. Og selv om utstyret virker som det skal, kan man aldri vite HELT sikkert om tidligere eiere har vært like pertentlige som man er selv m.h.t. ventilasjon, varmgang, overbelastninger, feilkoblinger og slikt. Faktorer som KAN forkorte utstyrets levetid såpass at det ikke automatisk blir like rasende billig som man trodde da man kjøpte det. For relativt utstyr synes jeg det er viktig at man sikrer seg reklamasjonsrett der utstyret ble kjøpt nytt. M.a.o. at man får med seg en kvittering.
    Det finnes ikke reklamasjonsrett mot kortsluttning og feilkobling. Men det ser ut til at vi har vidt forskjellige tilnærminger til dette og det må jo være greit? :) Jeg har aldri hatt noen problemer med det du nevner, men det har tydeligvis du. Så da får vi bare la trådstarter velge selv om han vil kjøpe brukt eller ikke.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tror ikke at det er snakk om å bli lurt her, eller noe sånt. Men det kan være en fordel å vite hva man er ute etter - slik at man unngår bomkjøpene. Og selv om utstyret virker som det skal, kan man aldri vite HELT sikkert om tidligere eiere har vært like pertentlige som man er selv m.h.t. ventilasjon, varmgang, overbelastninger, feilkoblinger og slikt. Faktorer som KAN forkorte utstyrets levetid såpass at det ikke automatisk blir like rasende billig som man trodde da man kjøpte det. For relativt utstyr synes jeg det er viktig at man sikrer seg reklamasjonsrett der utstyret ble kjøpt nytt. M.a.o. at man får med seg en kvittering.
    Det finnes ikke reklamasjonsrett mot kortsluttning og feilkobling. Men det ser ut til at vi har vidt forskjellige tilnærminger til dette og det må jo være greit? :) Jeg har aldri hatt noen problemer med det du nevner, men det har tydeligvis du. Så da får vi bare la trådstarter velge selv om han vil kjøpe brukt eller ikke.
    Poenget mitt er at man kan ikke vite helt sikkert hvordan tidligere eier(e) har behandlet utstyret sitt. Selger av brukt utstyr har - rent formelt i h.t. loven - plikt til å opplyse om forhold som antas å være vesentlige for kjøpers vurdering av produktet. Herunder f.eks. tidligere skader grunnet kortslutninger og feilkoblinger, eller andre vesentlige ting. Litt à la at en selger av en bruktbil må opplyse om kollisjonsskader o.l. Rent teoretisk sett - men antageligvis vanskelig å vinne frem i praksis - kan en som selger brukt utstyr med slike mangler som han ikke har opplyst om, bli gjort ansvarlig.

    Jeg har ikke mange uheldige erfaringer med bruktkjøp. Av godt over 100 transaksjoner på bruktbørsen, må jeg nok ha to hender til hjelp for å telle opp de tilfellene hvor jeg har blitt "litt skuffet". Ikke direkte lurt - men litt skuffet.
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Nå sporer vi av en smule her :p Men jeg kan fortelle at jeg i dag hadde gleden av å prøvelytte Hegel H80 & Dynaudio x14! Likte det jeg hørte der. Fikk lytte med høytalerne plassert nært veggen, og synes ikke at det gjorde så veldig stort utslag. Var også høyt under taket i butikken (5m ca.). Vet ikke hva(om?) jeg skal prøvelytte videre, ettersom dette allerede er i toppsjiktet av budsjettet mitt. Var i hvert fall flott lyd!

    Har et spørsmål, fikk selvsagt en pakkedeal her, med kabler og alt inkludert. Har lest litt om høytalerkabler og ser at det er diskutert langt opp i mente om man skal legge penger i de eller ei. Her har jeg som fersking selvsagt ingen formening. Men hva med USB-kabel? Kan det være greit å gå for en fin USB-kabel?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Kabler kan du bruke penger på når du ikke lengre har noe vesentlig å bruke penger til..Ett hakk opp over medfølgende lakrislisse holder i første omgang...
    Hør saker hjemme før su bestemmer deg, 5meter takhøyde betyr MYE..
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har et spørsmål, fikk selvsagt en pakkedeal her, med kabler og alt inkludert. Har lest litt om høytalerkabler og ser at det er diskutert langt opp i mente om man skal legge penger i de eller ei. Her har jeg som fersking selvsagt ingen formening. Men hva med USB-kabel? Kan det være greit å gå for en fin USB-kabel?
    Nei nei!! Må da ikke spørre om slikt her inne. Nå har du gjort det...

    :)

    Legg penger i alt annet først du!
    Så kan du tweake når du er sånn noenlunde fornøyd!
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Legg penger i alt annet først du!
    Så kan du tweake når du er sånn noenlunde fornøyd!
    Saken er at jeg får 2500 kr i avslag på kabler til 3500.. Som en pakkedeal eller hva man skal kalle det. Lyden blir i hvert fall ikke dårligere, og jeg kommer ikke til å miste nattesøvnen over den brukte tusenlappen. :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Saken er at jeg får 2500 kr i avslag på kabler til 3500.. Som en pakkedeal eller hva man skal kalle det. Lyden blir i hvert fall ikke dårligere, og jeg kommer ikke til å miste nattesøvnen over den brukte tusenlappen. :)
    Følg magefølelsen din du!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Legg penger i alt annet først du!
    Så kan du tweake når du er sånn noenlunde fornøyd!
    Saken er at jeg får 2500 kr i avslag på kabler til 3500.. Som en pakkedeal eller hva man skal kalle det. Lyden blir i hvert fall ikke dårligere, og jeg kommer ikke til å miste nattesøvnen over den brukte tusenlappen. :)
    1.000 kroner for det du trenger av kabler: ikke noe å miste nattesøvnen for, det. Hvis du liker det andre du hører - mye viktigere, det - er det bare "løp og kjøp!". Kabler kan du alltids få bruk for ved eventuelle oppgraderinger.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg tror ikke at det er snakk om å bli lurt her, eller noe sånt. Men det kan være en fordel å vite hva man er ute etter - slik at man unngår bomkjøpene. Og selv om utstyret virker som det skal, kan man aldri vite HELT sikkert om tidligere eiere har vært like pertentlige som man er selv m.h.t. ventilasjon, varmgang, overbelastninger, feilkoblinger og slikt. Faktorer som KAN forkorte utstyrets levetid såpass at det ikke automatisk blir like rasende billig som man trodde da man kjøpte det. For relativt utstyr synes jeg det er viktig at man sikrer seg reklamasjonsrett der utstyret ble kjøpt nytt. M.a.o. at man får med seg en kvittering.
    Det finnes ikke reklamasjonsrett mot kortsluttning og feilkobling. Men det ser ut til at vi har vidt forskjellige tilnærminger til dette og det må jo være greit? :) Jeg har aldri hatt noen problemer med det du nevner, men det har tydeligvis du. Så da får vi bare la trådstarter velge selv om han vil kjøpe brukt eller ikke.
    Poenget mitt er at man kan ikke vite helt sikkert hvordan tidligere eier(e) har behandlet utstyret sitt. Selger av brukt utstyr har - rent formelt i h.t. loven - plikt til å opplyse om forhold som antas å være vesentlige for kjøpers vurdering av produktet. Herunder f.eks. tidligere skader grunnet kortslutninger og feilkoblinger, eller andre vesentlige ting. Litt à la at en selger av en bruktbil må opplyse om kollisjonsskader o.l. Rent teoretisk sett - men antageligvis vanskelig å vinne frem i praksis - kan en som selger brukt utstyr med slike mangler som han ikke har opplyst om, bli gjort ansvarlig.

    Jeg har ikke mange uheldige erfaringer med bruktkjøp. Av godt over 100 transaksjoner på bruktbørsen, må jeg nok ha to hender til hjelp for å telle opp de tilfellene hvor jeg har blitt "litt skuffet". Ikke direkte lurt - men litt skuffet.
    Nøkkelen til suksess er vel nettopp å vite eksakt hva man skal ha, og få prøvehørt utstyret - helst i egen stue. Et par av mine beste kjøp har jeg likevel gjort "blindt", av den enkle grunn at selgeren har befunnet seg i andre deler av landet. Bomkjøpene gjorde jeg først og fremst "tidlig" i Hi-Fi karrieren. Den gang var jeg for fokusert på hvor mye utstyret hadde kostet som nytt istedenfor å sette sammen et riktig anlegg, og brydde meg ikke nok om å prøve utstyret først..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn