Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    En dollar kostet 3.87 SEK i mars '75, så da var ikke kilden helt nøyaktig, men fortsatt en dyr Citizen som var state of the art da. Og er det kanskje enda på nøyaktighet for kommersielle armbåndsur som ikke bruker ekstern kilde for korreksjon?
    Her er et bilde, ikke spesielt pen imo, men nøyaktig.

    Citizen Crystron Stone ps1.jpg
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En ny Citizen eco drive kan gå 20 år uten batteriskift så det er iallfall god økonomi.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Har man en klokke så er det jo ikke de helt store kostnadene med service på en mekanisk, men har man f.eks en liten samling med rimelige klokker så blir jo driftskostnadene noe en bør ta med i kostnaden på disse.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Mekanisk er kult det - men quartz er ufortjent ikke like kult. Har man flere klokker, så er det kjekt å ha et gammelt mekanisk urverk. Imidlertid, så er quartz langt mer praktisk når man skal rullere (nyere) klokker, fordi de går riktig hele tiden og de går hele tiden. :)

    Finnes det quartz med sveipende (BPH mer enn 3600) sekundviser egentlig - utenom Seikos Spring Drive, som jo er en kombinasjon av mekanisk og quartz?
    Mekanisk skal det vere om du er entusiast.
    For mannen i gata er jo quartz minst like bra(?)
    Når eg demonstrerer på jobben korleis sekundvisere går "ulikt" i klokker med quartzurverk og mekanisk rister dei på hodet.
    Det har jo ingenting å si får eg da fortalt.
    Blant mannen i gata får eg meir komplement for mine "billige" quartz design klokker enn mine dyrere mekaniske....Så...

    Om eg skal kjøpe eit skikkelig dyrt ur vil likevel valget falle på mekanisk. Føler det er meir "sjel" i desse, og eventuell videresalg verdi er jo som dag og natt...

    Kunsten å kjøpe en eksklusiv klokke - Tidssonen.no - Norges største nettsted om klokker
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Når man ser reklamer og filmsnutter av urmakere som står og bygger klokker så blir man jo litt forført av håndverket og den flotte mekanikken. Men når man leser litt så finner man ut at det stort sett sitter et masseprodusert ETA drivverk, som i bestefall er modifisert litt, i de fleste (ikke alle) klokker under 30000. Min Pilot kan jeg vel ikke si har så mye mer "sjel" en min 28 år "nye" Grand Quartz. De designer jo bare kassen, skiven og visere, og stapper i en ETA 2824, og selv om den har safir baklokk så er det jo ikke så nye å se på. Men til under 5000 så kan man jo ikke regne med at en urmaker bruker timevis på å montere en slik klokke. Når det gjelder mellom dyre klokker så synes jeg at man betaler mye for navn og rykte til enkelte merker, men hver enkelt bestemmer jo hva trigger et kjøp. Må da sies at jeg synes at high end mekaniske klokker er fascinerende.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Alle Quartzverk kan i teorien ha flytende sekundviser, men har det ikke da verket bruker mer strøm enn med tikkende visere.

    Bulova Precisionist er en moderne quartzklokke med flytende sekund.
    Takker. Lest litt om disse modellene i dag - og da spesielt ABlogtoWatch sin omtale av 96B132. Jeg ble solgt. Eller rettere sagt, jeg kjøpte en slik i dag. Perfekt med nøyaktigheten og leg width er 24mm så da har jeg ei flott reim også til Armida A1. 2-i-1 der altså.

    Det blir nesten som å ha klokka.no på armen uten at den er radiostyrt. Elns.

    96b132-feature.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For tidsangivelse er jo helt klart en klokke med et Quartz-verk en vesentlig mer stabil og nøyaktig inntetning. Og, ja - det finnes en rekke flotte klokker med Quartz verk.
    Men for meg (min høyst subjektive mening) så vil alltid et mekanisk ur, selvom det kún sitter et ordinært masseprodusert ETA-verk i det, allikevel generelt ha mer "sjel" enn en klokke med et dyrere Quartz kvalitetsverk (kanskje med et unntak eller to).
    Slik har det vært helt siden jeg i ganske ung alder (noe rundt 11-13 år) fikk en Edox med automatisk verk.

    Tidsavviket (normale toleranser) til mekaniske ur er for min del høyst akseptabelt. Om jeg må stille klokken ukentlig, så er det helt uproblematisk. Må jeg, av en eller annen årsak ha rede på "eksakt" tid, så finnes det andre muligheter for å hente frem en slik opplysning derogda.

    Om man "roller" mellom flere klokker forholdsvis hyppig, så er jeg enig med @Loevhagen at det kan være mer praktisk med Quartsverk, som tikker og går hele tiden. Men, jeg synes ikke det å stille tid/dato og trekke i gang et mekanisk ur, er det værste man kan bli utsatt for i hverdagen:cool:.
    Og - blir det for ille, vil jo en winder eller to kunne avlaste dette:).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Enig. For noen måneder siden ville jeg vært uenig. :)

    Det med sjel finnes det to av: Internt i klokka - men også omstendighetene der man fikk klokka. For meg er den klokka med mest sjel av den sist omtalte sorten den jeg fikk av kona, og den er quartz. De øvrige har mer mekanisk sjel.

    Bulovaen hadde jeg ikke sett mer enn ett par tideler på og bladd videre, hvis det da ikke var for at jeg nå skjønner at den er litt unik på sin måte. Jeg liker litt ting som skiller seg ut og i dette tilfellet er det den høye slagraten til kokkka som nesten ingen andre har (bortsett fra f. eks. spring drive og f300Hz).

    Hm. f300Hz, ja - det var en besnærende tanke å anskaffe en slik til samlingen muligens:

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har to automatiske IWC-er og kan bruke dem i uker eller måneder i slengen uten å reflektere over hastigheten. Portuguesen er nok mer nøyaktig enn piloten, men de er mer enn nøyaktige nok begge to. Har aldri fått dem justert, og der ligger det en mulighet for å få dem enda mer nøyaktig.

    Kåre Valebrok: – Å bli funnet død med en quartzklokke, det er verre enn å bli funnet død med møkkete undertøy, uttalte han en gang.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    He, ha. Kåre V (hvil i fred) var også en smule pretensiøs. :) HHvor flaut er det å bli funnet død med Spring Drive?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For de med et mer "nevrotisk" forhold til eksakt tid, kan jeg jo anbefale å se Clockwise m/John Cleese. Den viser hvor ille det kan gå;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Alt er ikke om klokkenes nøyaktighet, men også diversifisering og være nysgjerrig på ting utover de stiene som "alle" går på[FONT=arial, sans-serif]. :)[/FONT]
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Oversize ur er latterlige. Blir nok renessanse for Cartiers Tank-ur snart. Om det holdt for Churchill ...
    Ser at Cartier også har begynt men større klokker nå, det som var vanlig før blir nå markedført som dameklokker (29/30mm). Har sett litt på Tank og Santos men det må bli brukt eller NOS. Hva finnes av klokker med klassisk utseende uten bling i størrelse 36-38 mm i dag? Må innrømme at selv om jeg er er ikke helt frelst på mekaniske enda så har jeg sett litt på vintage Rolex som et alternativ, feks Datejust 1500/6694. Prisklasse rundt 10-15' brukt og 15-25' nytt. (Diver,Chronograph mm.er ikke aktuelt)
    Edit: Er jo Nomos jeg jeg vurderer, og Stowa.

    datejust 1500.JPG
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva finnes av klokker med klassisk utseende uten bling i størrelse 36-38 mm i dag?

    Tenker du på nye ur?

    Omega Seamaster. 37,5mm. Dette er vel en feminin modell, men funker sikkert på menn også. Ville muligens byttet remmen men en annen farge.





    Girard Perregeux 1945xl (finnes i flere varianter. Denne er 32x32mm).





    Sinn 556. 38,5mm Fin på armen. Hadde en slik for noen år siden, men den gav meg ikke godfølelsen.





    Omega Seamaster Aqua Terra. 38,5mm. Finnes i et utall varianter.




    Nomos Club. 36mm

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor er prisgrensen høyere for nytt? Da taper du jo mer penger.

    Hadde du satt grensen til max 25' brukt, kunne du kjøpt alt på lista mi, om det var noe som falt i smak.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ble jo forsåvidt en ny klokke til i helgen.

    Etter at vi pusset opp kjøkkenet har vi savnet en veggklokke, da den forrige ikke helt passet inn lengre. Ja, her er det snakk om vi, da den bedre halvdel så absolutt er med på slike avgjørelser:eek:
    Vi har sett litt på ulike typer og modeller, men ikke funnet noe vi egentlig likte.

    Da tenkte jeg - hvorfor ikke gjøre et forsøk med den løsningen flere andre har valgt tidligere? Det bar så ned i kjelleren fo å finne frem en klokke som hadde ligget og støvet i mange år. Videre inn på nettet for å finne og laste ned et bilde med god nok oppløsning og en akseptabel urskive. En runde for å fjerne viserne, og ut på printer.

    Resultatet falt i smak hos den bedre halvdel, så nå henger det en "Baume" på kjøkkenveggen:

    1.jpg

    Jeg fant i farten ikke noe godt bilde av en ønsket urskive uten dato, så på kjøkkenet blir det den åttende hver dag:)

    Printet ut et par ekstra skiver mens jeg var i gang, og har så smått begynt å sysle med tanken om å få tak i et mekanisk urverk som ikke bygger for mye, slik at det kanskje kan bli mekanisk på veggen også. Men, denne får duge enn så lenge.:)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Takk for innspill.
    Tryggere å kjøpe nytt, og må vel kalkulere inn en service på brukt mekanisk. Om jeg var 100% sikker på hva jeg fikk brukt kunne jeg nok utvidet budsjettet.
    Omega/Nomos som du la ved er litt vel stor tror jeg med 38.5. (minste Nomos Club med dato) Blir det Nomos så blir det Tangente Sport (36.5), litt usikker på manuell opptrekk da. Omega gir ikke helt "god følelsen" for såpass dyre klokker. Om jeg finner "Klokken" så kan nok budsjettet strekkes litt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Så det lå en Jaeger Lecoultre Reverso til salgs på tidssonen, men det var dessverre den nye store utgaven. Synes originalen er elegant, men den nye er alt annet en elegant. (imo)

    jc reverso.jpg

    jc reverso 2.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Omega Speedmaster 3570.50

    To do - or not to do.
    Tempting(!)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er klokker og hifi liknende lidelser?

    Hentet herfra: Am I insane? I just bought 3 of the same watch! - Page 2

    The nine circles of WISdom:

    1. First Circle.
    - A friend showed you his new watch and you thought "Hey, maybe I should get a new watch?".
    - You joined some online forums, got some opinions on current watches but liked two equally.
    - You bought them both.

    2. Second Circle.
    - You have four watches for the following uses, work, dress, beater, gym.
    - You're in denial... "A collection!? Nah, a collection is 5 or more right?".
    - You've just subscribed to 'International Watch'.

    3. Third Circle.
    - Your 'collection' hit 10 some time ago so you have all the bases covered now; diver, dress, beater, vintage, mickey mouse etc. but you're still looking for another watch.
    - You've tried your first 'hand swap' using a bent screwdriver, two cocktail sticks and a q-tip, "Watchmakers? Pah! How hard can it be?".... you now have a 'project watch' box.
    - Your wife 'thinks' you're an idiot.

    4. Fourth Circle.
    - You've just completed your first watch family (same watch in all available colours).
    - You know Segal's Law, but you're feeling particulary smug as you've just ordered a Waveceptor (or similar), "Ha!".
    - Your total watch count doesn't include 'project watches' any more.
    - When you get out of the shower, the first thing you put on is your watch.
    - Your wife 'tells you' you're an idiot.

    5. Fifth Circle.
    - You wouldn't admit it but you pick your watch out first and then select your outfit accordingly.
    - You have a 'bed watch' and you charge up the lume religiously just before lights out.
    - You're on first name terms with the postman.
    - Your wife 'knows' you're an idiot. You agree.

    6. Sixth Circle.
    - Every morning Your Waveceptor (or similar) wakes you up EXACTLY on time and you use a vintage chrono to time your boiled eggs.
    - While you wait, you wind 7 manual wind watches.
    - You've tried to read under the duvet, using just the lume glow from your watch.
    - You own watches without straps.
    - Ramon knows your name.

    7. Seventh Circle.
    - You don't bother keeping your watches running any more, "It reduces the wear on them anyway, right?".
    - You decide which watch to wear based on how close the day/date combination is to being right so you'll have less 'messing about' setting it.
    - You've bought your first vintage watch that is 'too good' to wear.
    - Your wife suggests a vacation and you realise with horror that you don't have a 'vacation watch'.
    - You spent more on the 'vacation watch' than the vacation.

    8. Eighth Circle.
    - You've bought a watch on the net, when you went to put it away you realised you already had one.
    - You don't care about the day/date being right any more, if you need to know the date you look at your phone.
    - You associate the word 'vacation' with either Switzerland or Japan.
    - You replace your spring bars annually. You've read stories of 'spring bar failure' and the thought alone makes you feel ill.
    - Higuchi-san sent you a christmas card.

    9. Ninth Circle.
    - A new acquaintance asked how many watches you have and you said 'oh, I don't know', not because you we're embarrassed to say... you really don't know.
    - Your wife associates the word 'vacation' with Switzerland or Japan.
    - You have a beater worth more than your car.
    - You get more phone calls from watch dealers than friends.
    - You have a piece of paper in your wallet that reads 'In the event of an accident please ensure that my vintage perpetual calendar watch is wound daily'.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Nærmer meg sirkel 3. 3 stk ur på vei inn. havner på 8 da, rundt tall fylles i mars og jeg tror jeg vet hva nissen kommer med...
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Vant nettopp en ebay auksjon på en Citizen med automatikk. fra india. noe usikker på hva som kommer. vintage, fra mellom 1940-1960. Noe dårlig trykk på urskive så om den er orginal håper jeg på. Selger virket seriøs. Sluttsum ble 417,- norske og gratis frakt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.307
    Antall liker
    3.108
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med å handle fra urverket.no? Om jeg ikke kan kjøpe lokal så vurderer jeg dette fremfor å kjøpe fra urmakere i Oslo.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.263
    Antall liker
    4.917
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ble jo forsåvidt en ny klokke til i helgen.

    Etter at vi pusset opp kjøkkenet har vi savnet en veggklokke, da den forrige ikke helt passet inn lengre. Ja, her er det snakk om vi, da den bedre halvdel så absolutt er med på slike avgjørelser:eek:
    Vi har sett litt på ulike typer og modeller, men ikke funnet noe vi egentlig likte.

    Da tenkte jeg - hvorfor ikke gjøre et forsøk med den løsningen flere andre har valgt tidligere? Det bar så ned i kjelleren fo å finne frem en klokke som hadde ligget og støvet i mange år. Videre inn på nettet for å finne og laste ned et bilde med god nok oppløsning og en akseptabel urskive. En runde for å fjerne viserne, og ut på printer.

    Resultatet falt i smak hos den bedre halvdel, så nå henger det en "Baume" på kjøkkenveggen:

    Vis vedlegget 243815

    Jeg fant i farten ikke noe godt bilde av en ønsket urskive uten dato, så på kjøkkenet blir det den åttende hver dag:)

    Printet ut et par ekstra skiver mens jeg var i gang, og har så smått begynt å sysle med tanken om å få tak i et mekanisk urverk som ikke bygger for mye, slik at det kanskje kan bli mekanisk på veggen også. Men, denne får duge enn så lenge.:)
    Uten dato:

    5120G_001.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jada, fant flere eksempler av ur uten dato på nettet, men ville fortrinnsvis ha en urskive med et merke jeg har et "forhold" til.
    Har jo tidvis en B&M på armen, så da ble det valget i denne omgang.
    Får bytte ut med den du viser om jeg skulle ryke på en Patek Phillipe en gang:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn