Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jo mer jeg leser på ulike klokkefora - jo mer ville jeg satt pris på at de ulike posterne hadde oppgitt sitt handleddmål. :) Klokkebilder, WS og annet stasj er morro men lite nyttig uten referanser. Omkretsen av eget håndledd (se bilde over / under) er 18cm - aka 7.1". Med andre ord medium+. Klokkelenka holdt akkurat.

    Obligatorisk WS.

    2014-02-08 00.24.47.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dere med automatiske klokker - hvor nøyaktige er disse jf. med Quartz? Noen ser jeg skriver de går 10 sekunder feil om dagen. Er dette vanlig?
    TAG Heueren min sakket 5 minutter i uka. Brukte mer penger på uret de ti årene jeg brukte det enn det kostet nytt. Og det var ikke billig....
    La nå klokken gå litt skjevt, det er ikke derfor du har den.

    Om du ikke gidder å stille den så er det egentlig ikke så stort problem å legge til eller trekke fra 10-20 minutter på hva den viser. Det gjør bare klokken mer analog.

    Klokken i bilen min viser 1,23 mins skjevt. (Litt mindre på sommerhalvåret) og jeg har lært meg å leve med det. Skjerper hjernen når man undrer på hva klokken er. Smykkeverdien er jo lik uansett hva den viser... (de der armbåndene mener jeg).
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Så spel på en Grand Seiko Quartz. +/-2 sek i året. Den er vrien å slå. Kostet en 2500-3000$ ca.
    æ
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Fikk denne til jul av min kjære samboer

    Gant Park Hill II Diamond Edition – limited edition

    Gant Limited Diamond Edition.jpg Gant diamond.jpg


    Til ære for sin signaturklokke, Park Hill, lanserer Gant Time en redesignet spesialutgave av dette klassiske uret med en ekte diamant i kronen.

    Diamond Edition markeres med en grafitt-grå skive og brun krokodille-skinnreim for å forsterke elegansen. Klokken er vanntett 50M.

    Modellen kommer i et antall på kun 1949 stk. på verdensbasis og er en etterlengtet skatt for mange. Park Hill 2 Diamond Edition leveres i en lekker sort gaveboks med diamant sertifikat.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dere med automatiske klokker - hvor nøyaktige er disse jf. med Quartz? Noen ser jeg skriver de går 10 sekunder feil om dagen. Er dette vanlig?
    @Loevhagen svarte ganske utfyllende på dette, der det kan være store forskjeller. Opp mot +/- 2 min. pr. uke behøver ikke være unormalt, og tidsavvik har nødvendigvis ikke noe med pris på klokken å gjøre. En Tissot til 4K kan gå mer nøyaktig enn en Omega til 40K.
    Et par eksempler fra mine egne:
    Classima´n går ca. 40 sek. for raskt pr. uke, og det er akseptabelt.
    TAG´n går ca. 20 sek. for raskt pr. uke, og det er meget bra.

    Om man velger et COSC-sertifisert ur, så vil det gå mer nøyaktig enn et som ikke er det.
    http://www.cosc.ch/chronometre.php?lang=en

    Om man synes avviket på et std.verk er for stort, men innenfor oppgitt toleranse, så kan man ta det med til en urmaker som kan prøve å stille det litt mer nøyaktig. Urmakeren kan også måle uret og sjekke avviket, og hvor stor forskjell det er på ganghastigheten om urskiven ligger opp, eller ned. Om man vet dette kan man kompensere for avviket ved å f.eks. legge uret den "riktige" veien om natten.

    Om om et avvik gradvis endrer seg og blir mye etterhvert (noen år), så kan det være en god indikasjon på servicebehov.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.523
    Antall liker
    17.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I dag var endelig Speedy´n ferdig, og kunne hentes hos doktoren. Det tok litt tid da noen deler ble restnotert hos Omega. Men, nå er den totalt gjennomgått, nypolert og fremstår som tilnærmet ny:)

    1.jpg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Veldig pen!

    Jeg synes de gamle Breitlingene er mye nettere og penere enn de nye som jeg ofte finner litt klumpete og "overdrevne". Mange nye klokker skriker om oppmerksomhet. Ikke alle selvfølgelig, og det gjelder ikke bare klokker, men produktdesign på generell basis.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Phet klokke den Breitlingen.
    Litt korte visere, utenom det er den meget estetisk!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.585
    Antall liker
    7.924
    Torget vurderinger
    0
    1964 Breitling. Dødsrå. (ikkje kjøpt)

    Den har endel riper i glasset. Da er det mest sansynlig et plastglass. Tidlig 70 talls Rolex hadde også dette. Noe av det første jeg gjorde med min Oysterdate var å knalle den inn i en pusset murvegg med solid ripe som resultat. Det medførte selvsagt ganske mye udannet bannskap, men jeg ramlet over noe lurium på en liten rød tube hos Clas Ohlson og knapt 5 minutter arbeid med dette stoffet og et par bommulspinner så var ripen på magisk vis borte! Derfor skal du ikke la deg skremme av ripene om du har lyst på klokka.
     
    Sist redigert:

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Synes M-Forcen vart "uberkul" på custom reim.

    20140211_185908.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Veldig pen!

    Jeg synes de gamle Breitlingene er mye nettere og penere enn de nye som jeg ofte finner litt klumpete og "overdrevne". Mange nye klokker skriker om oppmerksomhet. Ikke alle selvfølgelig, og det gjelder ikke bare klokker, men produktdesign på generell basis.
    Fin kommentar på Nakedcapitalism om "the crapification of everything." Initiert av en meget dårlig kronikk om merkevarer i NYTimes:

    James Surowiecki Promotes Myth of Consumer Empowerment in the Face of the Crapification of Almost Everything | naked capitalism
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    1964 Breitling. Dødsrå. (ikkje kjøpt)

    Den har endel riper i glasset. Da er det mest sansynlig et plastglass. Tidlig 70 talls Rolex hadde også dette. Noe av det første jeg gjorde med min Oysterdate var å knalle den inn i en pusset murvegg med solid ripe som resultat. Det medførte selvsagt ganske mye udannet bannskap, men jeg ramlet over noe lurium på en liten rød tube hos Clas Ohlson og knapt 5 minutter arbeid med dette stoffet og et par bommulspinner så var ripen på magisk vis borte! Derfor skal du ikke la deg skremme av ripene om du har lyst på klokka.
    Eg for min del hadde aldri ville ha "pusset" vekk ripene. Er jo det som gjer klokka RÅ, og full av historie.
    Eit raskt google søk, og ein ser at desse klokkene er populære og står seg GODT i pris så.... (Men om kapitalen hadde vore endless, hadde muligens ein slik fått plass i boksen)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Den låg ute på eBay med ein Buy Now på $2500, solgt med "Bid accepted"
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Ebay er din venn! Liten pakke på vei over dammen!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.088
    Antall liker
    87.347
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ebay er min venn også. Akkurat nå ligger det et ur og venter på å bli fortollet hos Posten. Ikke noe high end piece, men en liten designperle synes jeg. Bilde kommer.....
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Har vel ikke kjøpt det mest kostbare selv, men som litt krydder i samlingen. En uvanlig velproposjonert sak fra Seiko 5 serien. Visstnok NOS. Det var ikke oppgitt noe modellnummer, men selger virket særs seriøs så tror ikke jeg har kjøpt katta i sekken.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er forøvrig på ebay at mestefarten av fake-klokke salget foregår. Kjøp selgeren, så klokken.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har sett på noen Seikoklokker og tøylenke vurderes, men er det bare meg som synes det er litt snodig å ha timene fra 1-24 i to runder på den? Liker ellers stilen, noe å samle på?

    seiko-divers-mens-5-snzg15k1-snzg15.jpg
    Denne var heller ikke gal, men 160 gram virker ganske tungt?
    seiko-sports-mens-5-snzh55k1-snzh55.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Har sett på noen Seikoklokker og tøylenke vurderes, men er det bare meg som synes det er litt snodig å ha timene fra 1-24 i to runder på den? Liker ellers stilen, noe å samle på?

    Vis vedlegget 243073
    Denne var heller ikke gal, men 160 gram virker ganske tungt?
    Vis vedlegget 243077
    Begge desse er å samle på:)
    Ulik stil då.
    Personlig liker eg klokker med bezel.
    Like store urkasser? Den første er vell 39mm? For noen oppleves det lite(?)

    Seiko har jo extremt med modeller, de mest populære i billigsegment til Seiko er vell SKX007 og SKX009(?)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har sett på noen Seikoklokker og tøylenke vurderes, men er det bare meg som synes det er litt snodig å ha timene fra 1-24 i to runder på den? Liker ellers stilen, noe å samle på?

    Denne var heller ikke gal, men 160 gram virker ganske tungt?
    Begge desse er å samle på:)
    Ulik stil då.
    Personlig liker eg klokker med bezel.
    Like store urkasser? Den første er vell 39mm? For noen oppleves det lite(?)

    Seiko har jo extremt med modeller, de mest populære i billigsegment til Seiko er vell SKX007 og SKX009(?)
    Takk takk, det står 45 mm på den første og jeg følte det var nesten litt stort? (Selv om jeg er ganske godt dimensjonert skjelettessig)

    Seiko Divers Mens 5 SNZG15K1 SNZG15

    Bezel er fint, men så liker jeg også at de er litt slimmer og glir fint under ermet uten å føles som en "klump".
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.088
    Antall liker
    87.347
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    Noen med perigraph erfaring her inne? Tenker på Meistersinger/Luch? Tenkte å bestille en Luch for å teste ut prinsippet med en viser før en flesker ut med 10-15.000. Mulig noe å invistere littt ferie/skattepenger i når tiden kommer.

    McLaren
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.312
    Antall liker
    3.117
    Torget vurderinger
    4
    Jeg prøvde en Botta Design 24t, men det ble litt for vanskelig å lese tiden korrekt. En 12t har nok mye bedre lesbarhet.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    11
    stort sett er ikke situasjonen så akutt at det er vikrtig om klokken er 1545 eller 1548. Botta var ikke ett dumt tips. Hvordan var kvaliteten på denne synes du?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.312
    Antall liker
    3.117
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte det samme men med 24t så ble det enda mer unøyaktig, men tror jeg kunne levd med en 12t. Kvaliteten på selv klokken virket bra, litt kip rem.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Noen med perigraph erfaring her inne? Tenker på Meistersinger/Luch? Tenkte å bestille en Luch for å teste ut prinsippet med en viser før en flesker ut med 10-15.000. Mulig noe å invistere littt ferie/skattepenger i når tiden kommer.

    McLaren
    Har nettopp hatt likt prosjekt som deg.
    Kjøpte et ur på Finn.no til 1k for å prøve før eg eventuelt kjøpte ein MS.
    Har endå ikkje kjøpt MS, men det med enstavs er eigentleg greitt. Uvant i beg, men blir vant til det. Av og til dei små grå må tenke eit sek før ein veit kva kl er.

    Har diverse ur eg ønsker, så MS er satt litt på vent.

    Om du ønsker ein billig måte å prøve på kan du få mitt "prøveur" til ein finfin pris, send i tilfell ein PM.
    Bilder av uret finn du i tidligare post.


    Oddemann
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.312
    Antall liker
    3.117
    Torget vurderinger
    4
    Har flere Seiko og ingen av dem er såpass dårlige som spec tilsier. Heldigvis.
    Min Seiko går også mye bedre en spec men vurderer om jeg skal sende min Pilot med ETA 2824 tilbake for service. Justerte tiden på 2824 og min Seiko med 6R15 i går kveld, etter 14t så er Seikoen ca. et halvt sekund feil, 2824 er 13 sekunder feil.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    La begge likt på bordet - eller ble de brukt på armen samtidig? Grunnen til at jeg spør er at mekaniske urverk varierer avviket alt etter hvilken posisjon de eventuelt ligger statisk i. Selv har jeg egentlig ikke målt / stresset med dette - men ser enkelte som har urverk som går eksempelvis 4 sekunder for fort på armen kan justere dem inn ved å legge klokka på nattbordet med f. eks. kropna ned, som da gjør at de fire sekundene bremses opp og klokka er back on track om morgenen. Som sagt; stress.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.312
    Antall liker
    3.117
    Torget vurderinger
    4
    Begge ble brukt samtidig i noen timer og så tatt av og lagt ved siden av hverandre når jeg sov. Grunnen til jeg sjekker er at jeg etter å ha brukt Piloten i over en uke i strekk måtte bruke mobilen for å sjekke tiden når jeg trengte å ha relativt korrekt tid (rekke bussen, postkontoret, osv). Var ikke noe stort problem når jeg brukte Timexen i ukedagene og den mekaniske kun i helgene, men når den viste 4-5 minutter feil etter en uke så slutten jeg å stole på den. Planlegger å kjøpe meg en litt finere klokke og var for noen måneder siden sikker på et det skulle være en mekanisk, nå er jeg ikke så sikker lenger. Fikk Grand Quartzen min i dag og den så bedre ut en den gjorde på bildene, og går helt fint etter 28 år.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Mekanisk er kult det - men quartz er ufortjent ikke like kult. Har man flere klokker, så er det kjekt å ha et gammelt mekanisk urverk. Imidlertid, så er quartz langt mer praktisk når man skal rullere (nyere) klokker, fordi de går riktig hele tiden og de går hele tiden. :)

    Finnes det quartz med sveipende (BPH mer enn 3600) sekundviser egentlig - utenom Seikos Spring Drive, som jo er en kombinasjon av mekanisk og quartz?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.312
    Antall liker
    3.117
    Torget vurderinger
    4
    Har lest litt om Quartz i det siste og det er mye interessant. F.eks så lanserte Citizen en Quartz i gull i '75 som hadde en nøyaktighet på +- 3 sekunder pr. år, dette er bedre en noen modell som kan leveres i dag. Denne kostet da $15 000, til sammenligning kosten en Rolex Daytona ca.1300 SEK. (vet ikke norske priser da, men rimeligste Daytona koster vel over 100 000 i dag)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Alle Quartzverk kan i teorien ha flytende sekundviser, men har det ikke da verket bruker mer strøm enn med tikkende visere.

    Bulova Precisionist er en moderne quartzklokke med flytende sekund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn