Møbler og underlag Norost Sorte Koner, "snake oil" eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Kommer de med gule koner skal jeg vurdere dem :p
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Klart å dempe vibrasjoner har noe å si.
    Om det har noe å si på ditt annlegg er noe annet. Prøv med gummi som aig 1 til 2 mm under vekten av det som er oppå.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klart å dempe vibrasjoner har noe å si.
    Om det har noe å si på ditt annlegg er noe annet. Prøv med gummi som dog 1 til 2 mm under vekten av det som er oppå.
    Det er vel nettopp "klart" det slett ikke er.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Bytt ut skruene i diskanten med messing.
    Skruer? Her går det i O-ringer.
    Vibrerer de?

    Når et tema om et såpass spesielt produkt blir startet natt til lørdag og mange kanskje skulle holdt seg for gode til å poste noe som helst av meninger, så må man faktisk regne med at det kommer mange meninger og kanskje ikke alt skal tas så veldig seriøst. Bare en tanke jeg har
    Beklager, gjalt vist noe med at skruene ikke skulle dra ut magnetisk kraft.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke veldig bevandret i forsterkerkonstruksjon, men det er vel ikke uvanlig at det er kondesatorer i signalveien, om det så er elektrolytiske, keramiske, eller polypropylen?
    Jo. ...Men det burde jo da være om å gjøre å unngå de mikrofoniske.
    Det er mye som burde vært sånn eller slik, og kunne vært optimalisert for å bedre ytelsen i det uendelige sikkert. Men det meste som blir laget virker å være designet for et prispunkt, og ikke nødvendigvis høyest mulig oppnåelige ytelse uten kompromisser.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke veldig bevandret i forsterkerkonstruksjon, men det er vel ikke uvanlig at det er kondesatorer i signalveien, om det så er elektrolytiske, keramiske, eller polypropylen?
    Jo. ...Men det burde jo da være om å gjøre å unngå de mikrofoniske.
    Det er mye som burde vært sånn eller slik, og kunne vært optimalisert for å bedre ytelsen i det uendelige sikkert. Men det meste som blir laget virker å være designet for et prispunkt, og ikke nødvendigvis høyest mulig oppnåelige ytelse uten kompromisser.
    Joda, men bittesmå keramiske kondensatorer kan ganske sikkert enkelt byttes ut med noen andre bittesmå kondensatorer, sannsynligvis uten å øke prisen i det hele tatt. Noen vet sikkert om slike er vanlige å bruke i det hele tatt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hæ?
    Skjønte ikke svaret ditt. :rolleyes:

    Hvis en spiller litt høyt er det klart. Eller så er det lov å tro noe annet. :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke veldig bevandret i forsterkerkonstruksjon, men det er vel ikke uvanlig at det er kondesatorer i signalveien, om det så er elektrolytiske, keramiske, eller polypropylen?
    Jo. ...Men det burde jo da være om å gjøre å unngå de mikrofoniske.
    Det er mye som burde vært sånn eller slik, og kunne vært optimalisert for å bedre ytelsen i det uendelige sikkert. Men det meste som blir laget virker å være designet for et prispunkt, og ikke nødvendigvis høyest mulig oppnåelige ytelse uten kompromisser.
    Joda, men bittesmå keramiske kondensatorer kan ganske sikkert enkelt byttes ut med noen andre bittesmå kondensatorer, sannsynligvis uten å øke prisen i det hele tatt. Noen vet sikkert om slike er vanlige å bruke i det hele tatt.
    Og så har vi forskjellige lydegenskaper
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hæ?
    Skjønte ikke svaret ditt. :rolleyes:

    Hvis en spiller litt høyt er det klart. Eller så er det lov å tro noe annet. :)
    Siden det er flere som ikke er sikre, eller tror, på at vibrasjonsdemping av komponenter uten bevegelige deling har noe for seg, er det åpenbart ikke klart at "å dempe vibrasjoner har noe å si".

    Og jeg spiller ofte "litt" høyt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vet du..?
    Ganske utrolig at vi gidd å skrive i en slik tråd. Egentlig utrolig uinteressant hittil.
    Men nå er det nå slik at vi har alle våre meninger og noe har og andres meninger, men det er jo flott de. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye som burde vært sånn eller slik, og kunne vært optimalisert for å bedre ytelsen i det uendelige sikkert. Men det meste som blir laget virker å være designet for et prispunkt, og ikke nødvendigvis høyest mulig oppnåelige ytelse uten kompromisser.
    Joda, men bittesmå keramiske kondensatorer kan ganske sikkert enkelt byttes ut med noen andre bittesmå kondensatorer, sannsynligvis uten å øke prisen i det hele tatt. Noen vet sikkert om slike er vanlige å bruke i det hele tatt.
    Og så har vi forskjellige lydegenskaper
    Men det er uavhengig av vibrasjonsdemping, i den grad det er vesentlig. Det er ikke veldig sannsynlig at det kun er "Class 2" keramiske kondensatorer som låter bra nok, slik at de foretrekkes i audiokomponenter på tross av at de er mikrofoniske, og egentlig dermed ikke egner seg. (Gitt at effekten ikke er neglisjerbar.)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg selv er skeptisk til det, og flere andre her sier de også er det, så vet jeg jo at det ikke er "klart" at det har noe for seg, ja. Hadde det vært "klart", hadde vi vært enige om det.

    Ganske utrolig at vi gidd å skrive i en slik tråd. Egentlig utrolig uinteressant hittil.
    Synes den akkurat tok seg opp og begynte å bli interessant, jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke veldig bevandret i forsterkerkonstruksjon, men det er vel ikke uvanlig at det er kondesatorer i signalveien, om det så er elektrolytiske, keramiske, eller polypropylen?
    Jo. ...Men det burde jo da være om å gjøre å unngå de mikrofoniske.
    Det er mye som burde vært sånn eller slik, og kunne vært optimalisert for å bedre ytelsen i det uendelige sikkert. Men det meste som blir laget virker å være designet for et prispunkt, og ikke nødvendigvis høyest mulig oppnåelige ytelse uten kompromisser.
    Joda, men bittesmå keramiske kondensatorer kan ganske sikkert enkelt byttes ut med noen andre bittesmå kondensatorer, sannsynligvis uten å øke prisen i det hele tatt. Noen vet sikkert om slike er vanlige å bruke i det hele tatt.
    Joda, men, hvis, dersom... :) Det kommmer sikkert noen som vet eller tror de vet og gir oss fasiten ganske snart.

    Jeg syns bare at de som ofte begir seg ut på å diskreditere det de mener er kvasivitenskapelig begrunnet, ofte framstår litt kvasivitenskapelige selv hvis de baserer seg på generell empiri/ikke-sammenlignbare applikasjoner hvor f.eks. vibrasjoner og mikrofoni ikke er like kritisk som det kanskje er i en audiokomponent. Er det noen som har testet dette systematisk og grundig, finnes det noen avhandlinger som konkluderer med at mikrofoni og vibrasjoner ikke påvirker lydgjengivelse negativt fra f.eks. en transistoreffektforsterker? Jeg bare lurer, for jeg syns det blir mye synsing og lite fakta fra begge sider i slike debatter som dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du ha rett i. Selv liker jeg plausible forklaringer på hvorfor ting kan ha betydning. Det blir rart å bare anta at alt har en betydning for lyden inntil det motsatte er bevist.

    Og når du helgarderer med "noen som tror de vet" blir det litt vanskelig uansett, forresten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det kan du ha rett i. Selv liker jeg plausible forklaringer på hvorfor ting kan ha betydning. Det blir rart å bare anta at alt har en betydning for lyden inntil det motsatte er bevist.

    Og når du helgarderer med "noen som tror de vet" blir det litt vanskelig uansett, forresten.
    Jeg liker også plausible forklaringer, både på hvorfor ting kan fungere, og hvorfor det eventuelt er svært usannsynlig at ting kan ha noen merkbar effekt. Og, jeg er enig i at det er rart å bare anta at ting har en effekt, like mye som jeg syns det er rart hvis man bare antar at det ikke kan ha en effekt. Det jeg etterlyser er simpelthen fakta kontra synsing. Kanskje det ikke kommer tydelig fram, men jeg har ingen bestem mening om hverken det ene eller andre her.

    Det er egentlig ikke ment som en helgardering, kanskje mer et hjertesukk basert på tilfeldige observasjoner. Mange uttaler seg veldig bastant uten å underbygge påstandene særlig troverdig, IMO. Da ligger det ikke naturlig for meg å automatisk godta det som blir påstått som fakta, når det ikke foreligger en plausibel forklaring eller kildehenvisning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En autoritet om vibrasjoner;
    kanai_main.jpg


    https://www.soundandvision.com/content/mad-scientist-sony-audio
    Bl.a.:
    Another big problem is vibration. Vibration can change the conductivity of different parts of a circuit. It can also change the values of the capacitors, because the paper and foil used inside the capacitors are weak materials. With digital signals, it doesn’t change the frequency, but the height of the waveform can change. As the height of the waveform changes, it can change the place where the signal breaks the threshold [differentiating a digital “1” from a digital “0”]. And then you get jitter, which degrades the sound. You can see the effects of vibration with an oscilloscope. Hook up the oscilloscope to one of the audio circuits, then tap on the chassis, and you can watch how the audio signal changes.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.068
    Antall liker
    11.518
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Keramiske kondensatorer har vært stort sett vært tabu i signalveien siden 60-70-tallet, da ulineariteter i slike er kjent fra gammelt av. Det fines en stor mengde forskjellige karakteristikker av keramiske kondiser, bl.a temepratur, som man bruker i konstruksjon av HF kretser. Elektrolytter i signalveien har også vært no-no i en årrekke, selv om noen av de mer kjente "HiFi-kondensatorene" synes å være basert på elektrolyttteknologi. Både keramiske av typemn Class-2 og elektrolytter er primært konstruert for avkobling, - hvor de også gjør en glimrende jobb. Elektrolytter kan kanskje være påvirket av vibrasjoner, dersom man banker direkte på de. De står tross alt også stort sett montert inne i et kabinett. Uten å ha målt, vil jeg tro det også er betydelig forskjell på vibrasjoner som overføres til et kretskort inne i et kabinett, og vibrasjonene i et relativt lett metallokk. Igjen - bortsett fra enkelte selvoppnevnte guruer som hrer forskjel på stål og aluminium i lokket, - om det er plast på elektrolyttene, osv. osv. - så har jeg hittill aldri sett noen referanser innen "elektronikk for ekstreme miljøer" til at elektrolytter påvirkes av det som i denne sammenhengen er svært lette vibrasjoner. Vekt, - dvs- masse, er stort det man kjenner som et problem i slike miljøer.
    Dessverre er "Hi-End" miljøet lastet til plimsollmerket av merkelige myter og fixes, hvorav en ikke ubetydelig del uten tvil stammer fra leverandører totalt uten skrupler for det som i mine øyne er svindel. Legg så til at miljøet er stappfullt av "gullører" som påstår å høre forskjell på lyden om katta er inne eller ute, så da har vi det gående.... ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.068
    Antall liker
    11.518
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser den Terje-A, - men dersom dette er et reelt problem - hvorfor utstyrer ikke Sony sine produkter med dempere???
    Som noen skrev her tidligere - er det noen som spille rmusikk akkompagnert av pressluftbor stua??
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva forfekter du egentlig dazed? Du har vært veldig påståelig vedr drivverk til dac, der du hevder det ikke er forskjell. Dette da det "bare er transport av en og null". En argumentasjon som i beste fall er en grov overforenkling. Det er et par andre faktorer som spiller til grunn for gjengivelse via separat drev og en dac.

    Så nå dette med underlag. Slik jeg leser deg ser du lite eller ingen behov for avkobling. Uansett. Hvor mange ting har du reelt prøvd ut ifht dette? Eller er det kun det teorien du forholder deg til?

    Skriver dette da jeg er nysgjerrig på dine noget bastante påstander.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser den Terje-A, - men dersom dette er et reelt problem - hvorfor utstyrer ikke Sony sine produkter med dempere???
    Som noen skrev her tidligere - er det noen som spille rmusikk akkompagnert av pressluftbor stua??
    Har alle like forhold der de avspiller musikk og hvordan vet Sony det? Hvorfor ikke eliminere vibrasjoner om en kan med en billig tweak. Er det noe feil i det?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    39.142
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Her hjemme bruker jeg myk avkobling under alle mine komponenter,om det har noe for seg? vet ikke men det tar i alle fall ikke skade av det :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser den Terje-A, - men dersom dette er et reelt problem - hvorfor utstyrer ikke Sony sine produkter med dempere???
    Som noen skrev her tidligere - er det noen som spille rmusikk akkompagnert av pressluftbor stua??
    De har brukt kunnskapene på å bygge gode chassis, bl.a. et med kodenavnet Gibraltar.

    Og for å legge til, sorbothane er et billig, no nonsens produkt, Jeg bruker det....
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva forfekter du egentlig dazed? Du har vært veldig påståelig vedr drivverk til dac, der du hevder det ikke er forskjell. Dette da det "bare er transport av en og null". En argumentasjon som i beste fall er en grov overforenkling. Det er et par andre faktorer som spiller til grunn for gjengivelse via separat drev og en dac.

    Så nå dette med underlag. Slik jeg leser deg ser du lite eller ingen behov for avkobling. Uansett. Hvor mange ting har du reelt prøvd ut ifht dette? Eller er det kun det teorien du forholder deg til?

    Skriver dette da jeg er nysgjerrig på dine noget bastante påstander.
    Jeg mener ikke å være bastant. ...men jeg forstår at det kan se sånn ut hvis man "vet" at jeg tar feil. ;) Jeg spør etter en begrunnelse for at vibrasjonsdemping under f.eks. en transistorforsterker skal ha betydning for lydkvaliteten ut av forsterkeren, siden jeg ikke har sett noen. Jeg er interessert i hvorfor og hvordan ting virker. ...og i og for seg å få avlivet dyre myter hvis de ikke har rot i virkeligheten. Jeg sier ikke at vibrasjonsdemping av ...tja: streamere ikke har noe for seg. Jeg sier at JEG ikke kan se noen grunn til at det skulle ha det, og derfor spør jeg etter plausible forklaringer. Inntil jeg ser slike, tillater JEG meg å være skeptisk. Sånn sett vet jeg ikke om jeg "påstår" noe som helst, men heller setter spørsmålstegn ved andres påstander og vedtatte audiofile "sannheter". Jeg motsetter meg naturligvis ikke logiske begrunnelser som forklarer disse tingene. Tror bare at det er mange ting vi hifi-folk tror fordi "det alltid har vært sånn" har godt av en liten faktasjekk.

    Avkobling av ting med bevegelige deler eller som skal lese av signaler mekanisk er SELVSAGT noe annet. Høyttalere, platespillere eller for den saks skyld CD-drivverk. Eller avkobling for å redusere mekanisk støy. Trafobrum FRA en forsterker, f.eks.

    Ang. drivverk, tror jeg at jeg har forklart standpunktet mitt mange nok ganger allerede, men i essens er det det samme som dette. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva forfekter du egentlig dazed? Du har vært veldig påståelig vedr drivverk til dac, der du hevder det ikke er forskjell. Dette da det "bare er transport av en og null". En argumentasjon som i beste fall er en grov overforenkling. Det er et par andre faktorer som spiller til grunn for gjengivelse via separat drev og en dac.

    Så nå dette med underlag. Slik jeg leser deg ser du lite eller ingen behov for avkobling. Uansett. Hvor mange ting har du reelt prøvd ut ifht dette? Eller er det kun det teorien du forholder deg til?

    Skriver dette da jeg er nysgjerrig på dine noget bastante påstander.
    Jeg mener ikke å være bastant. ...men jeg forstår at det kan se sånn ut hvis man "vet" at jeg tar feil. ;) Jeg spør etter en begrunnelse for at vibrasjonsdemping under f.eks. en transistorforsterker skal ha betydning for lydkvaliteten ut av forsterkeren, siden jeg ikke har sett noen. Jeg er interessert i hvorfor og hvordan ting virker. ...og i og for seg å få avlivet dyre myter hvis de ikke har rot i virkeligheten. Jeg sier ikke at vibrasjonsdemping av ...tja: streamere ikke har noe for seg. Jeg sier at JEG ikke kan se noen grunn til at det skulle ha det, og derfor spør jeg etter plausible forklaringer. Inntil jeg ser slike, tillater JEG meg å være skeptisk. Sånn sett vet jeg ikke om jeg "påstår" noe som helst, men heller setter spørsmålstegn ved andres påstander og vedtatte audiofile "sannheter". Jeg motsetter meg naturligvis ikke logiske begrunnelser som forklarer disse tingene. Tror bare at det er mange ting vi hifi-folk tror fordi "det alltid har vært sånn" har godt av en liten faktasjekk.

    Avkobling av ting med bevegelige deler eller som skal lese av signaler mekanisk er SELVSAGT noe annet. Høyttalere, platespillere eller for den saks skyld CD-drivverk. Eller avkobling for å redusere mekanisk støy. Trafobrum FRA en forsterker, f.eks.

    Ang. drivverk, tror jeg at jeg har forklart standpunktet mitt mange nok ganger allerede, men i essens er det det samme som dette. ;)
    Med slike apper som en kan laste ned nå så kan det enkelt registreres om en komponent vibrerer ved høye lydtrykk. Ser ingen grunn til å teoretisere men faktisk prøve det ut i eget rom og anlegg. Er det vibrasjoner er svaret enkelt, uavhengig av type komponent, er det ikke noen form for vibrasjoner så er det neppe noe å tenke på.

    Mange disser lytteerfaring registerer jeg. Kanskje enda viktigere er det å inneha nysjerrighet til å prøve ut ting i praksis. Dette har ikke med forakt for kunnskap å gjøre men å se om teori og praksis er like. Mest sannsynlig, for de fleste, er den det.

    Vi søker alle å gå den gjengivelsen som ligger nærmest våre ideal. Noe vet hva de driver med, andre prøver, og noen er kanskje vel alternative..

    Gi meg heller en praktiker som prøver enn en teoritiker som kommer med sine kjepphester innen er snevert område. Det være seg "ingen forskjell", strøm, aktive monitorer, glava trumfer alt... Osv..
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Hva forfekter du egentlig dazed? Du har vært veldig påståelig vedr drivverk til dac, der du hevder det ikke er forskjell. Dette da det "bare er transport av en og null". En argumentasjon som i beste fall er en grov overforenkling. Det er et par andre faktorer som spiller til grunn for gjengivelse via separat drev og en dac.

    Så nå dette med underlag. Slik jeg leser deg ser du lite eller ingen behov for avkobling. Uansett. Hvor mange ting har du reelt prøvd ut ifht dette? Eller er det kun det teorien du forholder deg til?

    Skriver dette da jeg er nysgjerrig på dine noget bastante påstander.
    Jeg mener ikke å være bastant. ...men jeg forstår at det kan se sånn ut hvis man "vet" at jeg tar feil. ;) Jeg spør etter en begrunnelse for at vibrasjonsdemping under f.eks. en transistorforsterker skal ha betydning for lydkvaliteten ut av forsterkeren, siden jeg ikke har sett noen. Jeg er interessert i hvorfor og hvordan ting virker. ...og i og for seg å få avlivet dyre myter hvis de ikke har rot i virkeligheten. Jeg sier ikke at vibrasjonsdemping av ...tja: streamere ikke har noe for seg. Jeg sier at JEG ikke kan se noen grunn til at det skulle ha det, og derfor spør jeg etter plausible forklaringer. Inntil jeg ser slike, tillater JEG meg å være skeptisk. Sånn sett vet jeg ikke om jeg "påstår" noe som helst, men heller setter spørsmålstegn ved andres påstander og vedtatte audiofile "sannheter". Jeg motsetter meg naturligvis ikke logiske begrunnelser som forklarer disse tingene. Tror bare at det er mange ting vi hifi-folk tror fordi "det alltid har vært sånn" har godt av en liten faktasjekk.

    Avkobling av ting med bevegelige deler eller som skal lese av signaler mekanisk er SELVSAGT noe annet. Høyttalere, platespillere eller for den saks skyld CD-drivverk. Eller avkobling for å redusere mekanisk støy. Trafobrum FRA en forsterker, f.eks.

    Ang. drivverk, tror jeg at jeg har forklart standpunktet mitt mange nok ganger allerede, men i essens er det det samme som dette. ;)
    Det er vel kanskje dette som er problemet. Jeg behøver ikke å jobbe så voldsomt med å finne plausible forklaringer, men aksepterer det jeg hører. Du vil helst være skeptisk slik at du slipper å måtte forholde deg til det du hører.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva forfekter du egentlig dazed? Du har vært veldig påståelig vedr drivverk til dac, der du hevder det ikke er forskjell. Dette da det "bare er transport av en og null". En argumentasjon som i beste fall er en grov overforenkling. Det er et par andre faktorer som spiller til grunn for gjengivelse via separat drev og en dac.

    Så nå dette med underlag. Slik jeg leser deg ser du lite eller ingen behov for avkobling. Uansett. Hvor mange ting har du reelt prøvd ut ifht dette? Eller er det kun det teorien du forholder deg til?

    Skriver dette da jeg er nysgjerrig på dine noget bastante påstander.
    Jeg mener ikke å være bastant. ...men jeg forstår at det kan se sånn ut hvis man "vet" at jeg tar feil. ;) Jeg spør etter en begrunnelse for at vibrasjonsdemping under f.eks. en transistorforsterker skal ha betydning for lydkvaliteten ut av forsterkeren, siden jeg ikke har sett noen. Jeg er interessert i hvorfor og hvordan ting virker. ...og i og for seg å få avlivet dyre myter hvis de ikke har rot i virkeligheten. Jeg sier ikke at vibrasjonsdemping av ...tja: streamere ikke har noe for seg. Jeg sier at JEG ikke kan se noen grunn til at det skulle ha det, og derfor spør jeg etter plausible forklaringer. Inntil jeg ser slike, tillater JEG meg å være skeptisk. Sånn sett vet jeg ikke om jeg "påstår" noe som helst, men heller setter spørsmålstegn ved andres påstander og vedtatte audiofile "sannheter". Jeg motsetter meg naturligvis ikke logiske begrunnelser som forklarer disse tingene. Tror bare at det er mange ting vi hifi-folk tror fordi "det alltid har vært sånn" har godt av en liten faktasjekk.

    Avkobling av ting med bevegelige deler eller som skal lese av signaler mekanisk er SELVSAGT noe annet. Høyttalere, platespillere eller for den saks skyld CD-drivverk. Eller avkobling for å redusere mekanisk støy. Trafobrum FRA en forsterker, f.eks.

    Ang. drivverk, tror jeg at jeg har forklart standpunktet mitt mange nok ganger allerede, men i essens er det det samme som dette. ;)
    Artikkelen jeg linket til beskriver jo dette hvis man skal tro på Mr. Kanai hos Sony. Han konstruerte de ekstreme CD spillerne til Sony også så han besitter mye kompetanse. Men det er lov å tenke sjøl også. Spiller man med 5 toms basser på pusenivå så blir det jo lite vibrasjoner hvis ikke høyttalerne står inntil forsterker da. Jeg synes ikke dette er så vanskelig, man kommer langt med sunn fornuft. Derfor er overprisede produkter uaktuelt for meg. Ikke fordi jeg ikke har penger til det men fordi jeg hater følelsen av å bli lurt. Og det er det som jeg tror trigger temperaturen i slike tråder, skeptikerne skal frelse andre fra å bli lurt. Hvis vi velger å se det på den egoistiske måten så er det bare å heie på alle som kjøper koner og kabler til en mengde kroner. De holder liv i hifibransjen og det er en fordel for oss alle.:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HCS: Jeg sier jo ikke at ikke vibrasjoner reduseres med myk avkobling. Det er ganske åpenbart at de gjør det. Det jeg spør om er om det er av noen betydning i apparater uten bevegelige deler.

    OSC/HCS: Lytteerfaring og Kritisk tenking samt nysgjerrighet mtp. hvordan ting hemnger sammen er jo ikke egenskaper som utelukker hverandre. Når jeg sitter foran anlegget er det jo kun det jeg hører (og opplever og ser, selvsagt ;) ) som betyr noe. Det er jo nettopp å forholde meg til det jeg hører jeg gjør. Muligens på en annen måte enn dere. Vi er forskjellige og har flere tilnærminger til samme hobby, og det er vel greit? Jeg "vil ikke helst være" skeptisk. Dette er måten jeg tenker og fungerer på. Jeg ser ikke noe"problem" i det overhodet.

    Terje-A: At et dødt/dempet kabinett/chassis kan minimere jitterverdier fra en CD-transport (før en evt. buffer) synes jeg høres logisk ut, ja.

    Elles er jeg enig i at å redusere vibrasjoner på generell basis er en god idé. Bare for sikkerhets og sinnsroens skyld, siden det kan gjøres ganske enkelt og billig.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS: Jeg sier jo ikke at ikke vibrasjoner reduseres med myk avkobling. Det er ganske åpenbart at de gjør det. Det jeg spør om er om det er av noen betydning i apparater uten bevegelige deler.

    OSC/HCS: Lytteerfaring og Kritisk tenking samt nysgjerrighet mtp. hvordan ting hemnger sammen er jo ikke egenskaper som utelukker hverandre. Når jeg sitter foran anlegget er det jo kun det jeg hører (og opplever og ser, selvsagt ;) ) som betyr noe. Det er jo nettopp å forholde meg til det jeg hører jeg gjør. Muligens på en annen måte enn dere. Vi er forskjellige og har flere tilnærminger til samme hobby, og det er vel greit? Jeg "vil ikke helst være" skeptisk. Dette er måten jeg tenker og fungerer på. Jeg ser ikke noe"problem" i det overhodet.

    Terje-A: At et dødt/dempet kabinett/chassis kan minimere jitterverdier fra en CD-transport (før en evt. buffer) synes jeg høres logisk ut, ja.

    Elles er jeg enig i at å redusere vibrasjoner på generell basis er en god idé. Bare for sikkerhets og sinnsroens skyld, siden det kan gjøres ganske enkelt og billig.
    Så hvorfor prøver du ikke, de komponenter som visstnok ikke har bevegelige deler aka forsterkere? Trenge ikke koste stort heller. Det er vel denne pre-skepsisen uten I det hele tatt ville undersøke ting selv jeg finner forunderlig. Det snakkes om forakt for kunnskap, gjerne hundrevis av år gammel... Men å avfeie uten i det hele tatt ønske å finne ut noe selv er direkte trist.. Uten at jeg sier det gjelder deg dazed.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    2.052
    Torget vurderinger
    8
    Lurer på om man sier det samme til Martin Schancke f.eks.. døh, det derre diy motorrælet ditt når aldri opp til den flotte mazdaen min med oppgraderte ledninger og endestuss fra tømmervik... har tross alt 20 år med kjøreerfaring
    Litt av en sammenligning ! Men når vi først rører rundt , så hadde vel Martin tilgang til det beste og dyreste gratis , samt benytta alle tweeks som var tilgjenglige
    Hehe min far jobbet litt for Martin og ja det var mye å rette opp i når hadde hadde hvert der med skiftenøkkelen :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Forsterkerne mine har gummiføtter rett fra fabrikk. Platespilleren og høyttalerne også.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser den Terje-A, - men dersom dette er et reelt problem - hvorfor utstyrer ikke Sony sine produkter med dempere???
    Som noen skrev her tidligere - er det noen som spille rmusikk akkompagnert av pressluftbor stua??
    Tja si det, de har spesielle chassis, men Mr. Kanai er ingeniør og sitter ikke i sjefsstolen og styrer dermed ikke budsjetter og image vil jeg tro.
    Men det koster jo ikke stort å gjøre noen tiltak mot vibrasjoner hvis nevrosene er der.:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.533
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja... Forsterkerne mine har gummiføtter rett fra fabrikk. Platespilleren og høyttalerne også.
    Da har produsentene av det du har i heimen kommet til samme konklusjon som Kanai kom til i mitt tidligere innlegg. Vibrasjoner er ikke bra.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    911
    Antall liker
    595
    Nå er det faktisk slik at jeg har bakgrunn fra konstruksjon av elektronikk for såkalt "ekstreme miljøer", hvor bl.a. vibrasjon milevis utenfor det som bør forekomme i et gjennomsnittlig hjem eller "HiFi-hule"....... dersom det faktisk skulle være slik at sorte eller regnbuefargete koner skulle forbedre en elektronikkonstruksjon, så hører denne konstruksjonen hjemme på gjenvinning - enkelt og greit. Jeg driver ikke med audio som yrkesfagfelt, men med problemer som problemmessig ligger nært opptil - analogsignalerring har et felles problemsett, om det er audio, måleteknikk, såkalt medisinsk elektronikk, så er problemstilligene stort sett de samme. Jeg er nok blant de eldre her på HFS, og har også drevet med digitaloverføring både p å kabel og radio i en mannsalder... derfor blir mange av de "teorier" som presenteres her nokså ulogiske. er egentlig. Kabelbasert overføring av PCM er egentlig akkurat det samme, om det er audio eller andre målesignaler... Derfor min skepsis til all den kvasiteori og og merkelige forklaringer som ofte blir presentert....
    Mener du med dette att for eksempel en forsterker som står å vibrerer spiller likt som en som står stille ?
    En god forstærker er konstrueret således, at den ikke vil vibrere nævneværdig med de medfølgende fødder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn