nedenom og hjem... en lang tråd om nødvendige kompromissers glede og frustrasjoner...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Noen som klarer å snoke opp E120?

    Har liksom ikke lyst på en sånn:

    50FB3FF7-9DD5-4D8F-BBEB-6C88B5EED2E1.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Var en pall hos jamminjersey. Både med og uten alu hette. Men kanskje siden er stengt fordi vegard kjøpte hele lagerbeholdningen;)

    De hadde også en haug med E145 som er en skjeldenhet, og antageligvis det bestlydende basselementet jeg har prøvd. I BR riktignok

    Edit: der var den oppe igjen ja...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%


    btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:
    Helt enig med deg Leif, men det er jo sikker noe som er villig til å ofre flere år på å finne den "perfekte" 12". også er det andre som plukker ut et knippe elementer som holder et høvelig nivå og som passe hverandre............setter i gang med det som er den vanskelig jobben - det å få alt til å spille samstemt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de har jo både 8 og 16 ohms utgaver, så er det er vel bare å bestemme seg...du sitter med eksakt samme info som meg...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Liker bullshit-detektoren til jamminjersey. Svarer kun på telefon!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    de har jo både 8 og 16 ohms utgaver, så er det er vel bare å bestemme seg...du sitter med eksakt samme info som meg...
    Vet ikke hva forskjellen praktisk går ut på.
    Med 170 watt Anaview er kanskje 8 ohm best?

    Kanskje jeg og tannlegen kjøper et par hver?

    69D9CE7F-2DB1-40B6-A667-F0AFC5EFF8E7.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Imponerende

    Ang ohm... skal dette drives med transe er 8ohm tingen.
    Med SE og rør og doble horn er vel 16ohm elementer parallellkoblet en fordel.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    de har jo både 8 og 16 ohms utgaver, så er det er vel bare å bestemme seg...du sitter med eksakt samme info som meg...
    Vet ikke hva forskjellen praktisk går ut på.
    Med 170 watt Anaview er kanskje 8 ohm best?

    Kanskje jeg og tannlegen kjøper et par hver?

    Vis vedlegget 468262

    Anaview har ingen problemer med lave impedanser så kjør 8 Ohms utgaven,du kan fremdeles uten problemer koble på 3 til pr.kanal før de begynner å puste tungt !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%


    btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:
    Helt enig med deg Leif, men det er jo sikker noe som er villig til å ofre flere år på å finne den "perfekte" 12". også er det andre som plukker ut et knippe elementer som holder et høvelig nivå og som passe hverandre............setter i gang med det som er den vanskelig jobben - det å få alt til å spille samstemt.
    Hvor mange enheter være seg basser, mellomtoner og diskanter som her vært igjennom her oppigjennom årene har jeg mistet tellinga på og noe har jeg vel lært . Det blir jo sagt at den fineste tiden for en båteier er tiden før han handler båten - så ille er det ikke med diy høyttalere, men endel av moroa er å pønske ut nye ideer.

    Det er jo slik at hvis man vil ha god lyd fort , ja da henvender en seg til noen som akkurat har gjennom gått denne prosessen med litt mekk og fått gode råd med på veien, du Lmc kritiserer på en måte din bedre halvdel i din utforskning, og samme med deg Shy - fått ettpar tips av snickers ?

    Det er riktig at totalresultatet er avhengig av mange andre ting enn råvarene, med samtidig motsatt : du vil aldri få en 4002 til å bli en 4003 uansett hvor mye du tweaker , så hvorfor slå seg til ro med noe dårligere enn nødvendig - når det i noen tilfeller ikke er dyrere engang.

    Med hifisentralen og diy tråden får man gode råd og jeg fikk selv masse gode råd med på veien i tråden " kjøperåd kompresjonsdriver", når Vegard spør om noe så må det da være bra at noen kommer med alternative løsninger

    Blir litt merkelig at alle skal gå takt - velge samme ting - og etterpå blir presentert et bilde av en saueflokk ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    God helg :)

    Valg av 8 eller 16 ohm? - tenke følsomhet ? i tilfelle man ender opp passivt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%


    btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:
    Helt enig med deg Leif, men det er jo sikker noe som er villig til å ofre flere år på å finne den "perfekte" 12". også er det andre som plukker ut et knippe elementer som holder et høvelig nivå og som passe hverandre............setter i gang med det som er den vanskelig jobben - det å få alt til å spille samstemt.
    Hvor mange enheter være seg basser, mellomtoner og diskanter som her vært igjennom her oppigjennom årene har jeg mistet tellinga på og noe har jeg vel lært . Det blir jo sagt at den fineste tiden for en båteier er tiden før han handler båten - så ille er det ikke med diy høyttalere, men endel av moroa er å pønske ut nye ideer.

    Det er jo slik at hvis man vil ha god lyd fort , ja da henvender en seg til noen som akkurat har gjennom gått denne prosessen med litt mekk og fått gode råd med på veien, du Lmc kritiserer på en måte din bedre halvdel i din utforskning, og samme med deg Shy - fått ettpar tips av snickers ?

    Det er riktig at totalresultatet er avhengig av mange andre ting enn råvarene, med samtidig motsatt : du vil aldri få en 4002 til å bli en 4003 uansett hvor mye du tweaker , så hvorfor slå seg til ro med noe dårligere enn nødvendig - når det i noen tilfeller ikke er dyrere engang.

    Med hifisentralen og diy tråden får man gode råd og jeg fikk selv masse gode råd med på veien i tråden " kjøperåd kompresjonsdriver", når Vegard spør om noe så må det da være bra at noen kommer med alternative løsninger

    Blir litt merkelig at alle skal gå takt - velge samme ting - og etterpå blir presentert et bilde av en saueflokk ?
    Fortsett å pløye mark du, med testing av elementer
    Ble tipset om Morel mellomtonene ja. Det er vel det eneste jeg har i anlegget som er tipsa fra den kanten. Han snakke også varmt om noen erstattere som visstnok skulle være bedre på det meste. Rolig avbalansert til det. Tar sånn tid atte;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Shy: - greia er vel at jeg begynner å bli gammel - og lat ! Derfor er det moro når diyère skal bygge noe nytt - jeg kan anbefale det jeg selv gjerne skulle brukt/ eller advare mot noe jeg ikke ville brukt.

    På den måten blir det vinn for den som skal bygge og vinn for meg som får rapport om hvor jæv.. bra det er - eller dårlig det er.


    Beklager Vegard - avsporing..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Shy: - greia er vel at jeg begynner å bli gammel - og lat ! Derfor er det moro når diyère skal bygge noe nytt - jeg kan anbefale det jeg selv gjerne skulle brukt/ eller advare mot noe jeg ikke ville brukt.

    På den måten blir det vinn for den som skal bygge og vinn for meg som får rapport om hvor jæv.. bra det er - eller dårlig det er.


    Beklager Vegard - avsporing..
    Er du gammel og lat? ......da har ikke jeg engang puls.:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lese DIY tråder og teste elementer i forskjellige setups (lukket/åpen/trakter)
    ER halve moroa for min del, enda jeg kun har holdt på ett og et halvt år med dette.
    Vanvittig gøy.
    I tillegg er det greit å ha noe på siden man vet funker, så man får gjort det viktigste: høre MUSIKK :D

    Har forresten kjøpt nytt blad til stikksaga i dag, så nå er også jeg i gang igjen.
    ...så sagflisa spruter.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%


    btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:

    Bifaller dette.
    Når jeg skal velge, enten det er blant rør, motstander,trafoer,kondensatorer etc etc så melder alltid "tenk om jeg burde ha valgt noe annet nevrosen seg"
    Kjelleren tyter over av ymse sleeping beauties. Det er bare å gløtte på boddøren så blir diagnosen bekreftet...
    Tar utgangspunkt i 2202, en jeg kjenner har oppnådd gode resultater med dette elementet i dobbel flh.
    Tiden får vise om det blir værende.

    Forskjell på "innsatte" og ansatte gitt... lunsj... merkelig fremmedord..
    forresten takk for alle innspill og kommentarer rundt valg av 12" drivere.:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel normalt å lese seg litt opp, og kanskje teste litt forskjellige drivere, opp mot f.eks å bytte rundt på ka..........(sa det ikke...) :)

    Jeg tar opp igjen en driver.
    D131.
    men xmax 0,76.....kan det stemme....??
    Her er liste:
    http://www.jblproservice.com/pdf/thiele small parameters/theile parameters.pdf
    Det kan vel det ?, flere måter å beregne x-max på mener jeg. Enig - høres litt lite ut
    Får gå over på K120, den har 1,52 xmax :)

    Ellers så ser det ut som det er generelt bedre utvalg av 12"ere enn 15"
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Imponerende

    Ang ohm... skal dette drives med transe er 8ohm tingen.
    Med SE og rør og doble horn er vel 16ohm elementer parallellkoblet en fordel.
    Nja
    Det kommer an på utgangstrafoen det...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du bygger en dedikert forsterker for midbasshorna?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har i og for seg endel, men ja
    PP eml 520 all Tribute iron to be hvis han ikke overraskelses pensjonerer seg først
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%


    btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:
    "morsomt å sammenlikne"
    da blir jo liksom det hobbyen......
    jeg er opptatt av å få et operativt system i drift...seff av en viss kvalitet
    da ender man opp med å ha tatt noen beslutninger, under erkjennelsen av at for å komme videre, har man ikke nødvendigvis snudd alle stener...PUH! for en setning, men den dekker det jeg ville poengtere :D
    så får jeg heller leve med at jeg kanskje misset noe som ville løfte det hele med 2,75%btw...knall lutefisk i kundelunch på Engebret Café.....:cool:

    Bifaller dette.
    Når jeg skal velge, enten det er blant rør, motstander,trafoer,kondensatorer etc etc så melder alltid "tenk om jeg burde ha valgt noe annet nevrosen seg"
    Kjelleren tyter over av ymse sleeping beauties. Det er bare å gløtte på boddøren så blir diagnosen bekreftet...
    Tar utgangspunkt i 2202, en jeg kjenner har oppnådd gode resultater med dette elementet i dobbel flh.
    Tiden får vise om det blir værende.

    Forskjell på "innsatte" og ansatte gitt... lunsj... merkelig fremmedord..
    forresten takk for alle innspill og kommentarer rundt valg av 12" drivere.:)
    Dette blir spennende Vegard ! 2 segment konisk ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også en gm -70 se ifarta, de satans jerna er forsinket
    (Og det var bra så begynte jeg på kjellerrommet isteden)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det tok sin tid.... har gått døgnet rundt for å få rommet ferdig til de to ormeynglene på bildet kommer hjem til jul.
    Etter nyttår blir det vel tid til å begynne på horn og sånt.
    Har fått noen hyggelige pm som jeg ikke har tatt meg tid til å besvare i kavet,
    Men i morgen....
    Vegger er fermacell dobbelt og rockwool bak
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn