nedenom og hjem... en lang tråd om nødvendige kompromissers glede og frustrasjoner...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    414 og en liten fing på vekta? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ingen 414 dette nei. Og fingeren vet du hvor du kan gjøre av :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hva var det der Sluket ? så jæ..a fin ut !
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Monster bøtter på de 12" der:cool:
    414 med 515C bøtter???

    Forøvrig så synes jeg 414 ser knakande fine ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Greia er å få til SOUNDET fra oldschool elementene, bare dra den enda litt lenger. Ved 100 Hz og ca. 3W inn (frifelt) så er det her under 0,1" distorsjon. M.a.o. ikke så mye dårligere enn en kompresjonsdriver. Seks slike i 100 Hz designfrekvens horn, delt på 130-150 Hz vil hver for seg ALDRI se 3W, kanskje halvparten...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Interessant , hva skiller gamle - nye elementer ? old school sound er det lyden av lette membraner og fraværet av gnålet fra stive oppheng ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ganz genau. Pluss skikkelig chassis, spider... papirtype etc.etc. Gjerne papir i voice coil
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Beste forslaget sånn sett her er vel supravox 285-2000 - sjekk ut massen - opphenget .., hvis ikke custom elementa til sluket har rette sammensetningen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Dessverre er det ikke alltid sånn at spec. forteller hele sannheten, og definitivt ikke alt om selve lyden.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De nyere som er nevnt har vel heller ikke underhengt motorsystem?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Ofte ikke, nei. Koster å gjøre slikt. På den annen side såer ikke det nødvendigvis et så stort poeng for et midbass element som hornlades og knapt nok rører på seg. Men for å være på den sikre siden så....:D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har begrenset erfaring....

    Men om en trykker lett på membran på 2220 og på 2226 så kjenner en forskjell og skjønner litt hva det går i.
    Lettere oppheng og lettere membran på 2220. Høy Vas og lav MMS ja takk.

    Resten er motorsystem. Og 2226 parkeres av 2220 i øvre frekvenser etter mine ører :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Fikk en liten briefing om valg av midbassdriver til FLH av en kompetent kar og qes (den elektriske dempingen) under 0,2 var det viktigste parametret.

    Supravox er på 0,22, ergo for mye

    AE TD12M 0,27 (var nysgjerrig da jeg vurderte å prøve dem i mine FLH ............noe jeg ikke kommer til å gjøre)

    Mens de andre nevnte i denne tråden er under 0,2
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Husk hornet også.
    Har lekt litt med hornresp, og det er jaggu ikke beint frem dette her!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Sluket: helt enig spec. sier ikke allt, jeg tror også at underhengte drivere låter best. Noe slaglengde er det lite behov for, sånn sett burde en mellomtone med bassoppheng være ok.

    Hornlyd : Qts er ikke fast, hvis opphenget blir moddet mykere - faller Qts. Det gjør nevnte beyma 102nd enda mer imponerende fordi med et vintage oppheng vill Qts falle ytterligere !

    Oks - er ikke enkelt å mekke idealhornet i hornresp, en merker at drivere som 2220 og 515ghp er skapt for formålet, ikke bare skal spec være innafor , men du vil gjerne bruke en driver du tror låter bra, virker på meg som det er en tydelig sammenheng mellom driverns selvinduktans og impulsgjengivelsen i hornresp.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Selvinduktansen er et alt for lite påaktet moment for bass/midbass og går direkte på impulsvillighet. Billige slappe elementer har gjerne høyere induktans og "bremser" seg selv. Bør være godt under 1 mH.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Trodde stivt oppheng ga lavere qts?

    Mener å ha sett drivere (Fertin) uten oppheng? Sikkert noe Slukopedia kan noe om?

    Mine FLH som jeg arvet av Kevlar har forlenger for at de skal passe til EMS LB7 som jeg har nevnt.
    FLHene er Inslow 100 Hz (55x55 cm åpning) og egentlig laget til B&C 12 tommern. Kevlar sier, av egen efaring, at det er enda mere snert og fart i EMS 7 tommern.
    Jeg har ikke peiling her for jeg har aldri hørt noe annet enn disse i mitt rom.
    Bakkammeret er imidlertid for stort så jeg må lime inn en «liter eller to» med isopor eller lignende har jeg fått beskjed om. Da skal det låte enda bedre, særlig i små rom.

    Anyway. Låter knallbra nå :)

    Håper tannlegen synes det er greit med innblanding i tråden.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hornlyd: Det er ikke en jobbtråd, selv om det blir litt jobb m dette;D fremover , drodling og innspill er fint og halve moroa.

    Har laget en oversikt over noen sentrale parametere til noen av kandidatene. Som påpekt av flere gir disse dataene en pekepinn om en driver egner seg i flh, men hvordan de enkelte låter, og ikke minst hva jeg vil foretrekke er stadig i tåkeheimen. Hm valgets kval. Kan være tilgjengelighet blir en av tungene på vektskålen.
    Tenkte i utgangspunktet å lage et dobbelt flh pr side, og sette et horn m tad 4002 oppå, men så ser jeg at det er tak høyde til 2 flh til, har det noe for seg å gjøre det slik skissen viser ? starter uansett uten det øverste flh tipper jeg..
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan vil driveravstanden påvirke?
    har selv diskutert denne opsjonen med Grelv hjemme, men dropper det....
    men det hadde sikkert vært gøy med 4x2220B i kanalen :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hornlyd: hva med å ventilere bakkammeret på FLH?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    En kan jo ikke forutsi hvordan elementet låter kun utfra spec, samtidig er det slik at uansett hvor fine spec - må en velge noe som låter bra , er det elendig lyd hjelper fine spec lite.

    Jeg tror en bør se etter noe med lav Le, liten masse, mykt oppheng og kraftig motor, men hvilken av nevnte parametre kan man fire på hvis en tenker lydkvalitet - jeg tror faktisk kraftig motor ( jakta på lav Qts/ høy Bl ) , kraftig motor er mer en nødvendighet for å opprettholde nivå oppover i frekvens/passe i horn.

    Lav masse/ mykt oppheng finner en normalt ikke blant nye pa elementer, så da

    Jbl E 120 er tilsynelatende et fornuftig valg, men hva med Jbl 2020H ? mere masse, mindre motor, men moderne driver med umålbar induktans .

    https://www.jblpro.com/ProductAttachments/2020H_SpecSheet.pdf

    Ellers synes jeg fortsatt 18s 12nmb420 ser fin ut mht - bra på riktige ting generelt.

    Men nå har ikke jeg simulert noen av de her i midbasshorn ( bare i T110) , men mistenker vel 2220/515 å være langt mer ideelle til midbassduty, og en 15 gir jo samme tuning med et kortere horn - ikke noe bakdel..

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Den så bra ut !

    "selvsagt" bortsett fra opphenget.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Hva er galt med opphenget? For stivt? Funker i hvert fall meget bra etter tilbakemeldingene å dømme.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener det - ja, men kanskje et av beste forslagene hittil overall til lengre midbass 12"- tviler ikke på at funker.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Jeg mener det - ja, men kanskje et av beste forslagene hittil overall til lengre midbass 12"- tviler ikke på at funker.
    Du er den største skeptikeren jeg vet om, og det er jo bra. Jeg håper du har bred nok dør inn til garasjen din. Når jeg har to 24" hornsubber klare for litt lek så dukker jeg plutselig opp.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    PD har et mer gunstig forhold mellom vekt/motor til hornbruk , det med opphenget blir tydelig her.

    Hornlyd skal du kaste deg på midbasshorn bølgen med dine AE ?, jeg har et par td15m liggende - mener å huske de simulerte helt ok !
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    PD har et mer gunstig forhold mellom vekt/motor til hornbruk , det med opphenget blir tydelig her.

    Hornlyd skal du kaste deg på midbasshorn bølgen med dine AE ?, jeg har et par td15m liggende - mener å huske de simulerte helt ok !
    Kan du utdype den første setningen ?
    ( Det gjenstår mye å lære....)

    Jeg har sendt en forespørsel til PD, det aktuelle elementet produseres kun OEM/spesial bestilling, (grunnen til at jeg tidligere skrev at valget kunne bli bestemt av tilgjengelighet)
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor kjøper du ikke bare 2202?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn