Nye forhold og litt trangere husrom fører ofte til en nedskalering av anlegg. Musikk må en ha, men trenger ikke være av topp kvalitet lydmessig. Ha! Som om det liksom funker!
Når jeg fikk min egen mannehule (verdens snilleste kone), så kom jo dette trykket i brøstet for godlyd tilbake. Gjennom årene har jeg som de fleste her inne, hatt mye forskjellig. «Oppgraderinger» har vel oftere vært «Sidegraderinger». Og «forbedringer» veldig ofte «annerledes». Hjerne vår er jo slik snekra sammen at den nesten alltid som førsteinntrykk setter «Annerledes» = «Bedre».
Jeg har passert de 50 (som er det nye 30), altså passert de 30, og da er det kanskje greit å sette erfaringene og preferansene sine litt i system la disse styre utviklinga. Forlate innfalls-/HFS-torget metoden (ingenting galt om HFS torget
).
Jeg har eid Quad høyttalere fra ESL 57 t.o.m. 2905 og fått oppleve den fantastiske klarheten og søteste mellomtone. Men med begrenset SPL. Jeg har hatt Avantgard horn med 300B forsterkeri og fått en dynamikk en bare kan drømme om, men med store plasseringsutfordringer og ikke særlig god bass. Jeg har hatt aktive ATC monitorer med sub og opplevd speed og attack, men aldri klart å integrere bassen. Jeg har hatt Zu høytalere med single drive som gir fantastisk stemmegjengivelse, men som blir litt i største laget.
Forsterkeri har vært både transistor og rør. Mest det siste, og dit kommer jeg alltid tilbake. Ellers har det vært med og uten dac, med og uten DSP osv.
Kilder har vært en kombinasjon mellom vinyl, CD og filbasert. SB har vært en tro venn, så også min gamle Wilson Benesch som gikk ut døra for et års tid siden.
Så nå står det en mann med en plan her. Gudene får le så mye de vil, her skal gjennomføres