Minutten's tråd.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Den LP`en med orange klister er fra Connoisseur serien fra 90 tallet og skal være mastret fra original analog master, har flere fra denne serien og synes også disse låter litt tamt og lite dynamisk. Riktig at CD`en er McMaster plata fra 80 tallet. Den andre vinylen er 2 x 45 RPM utgivelsen fra AP og den låter veldig bra synes jeg, klart bedre enn de andre.

    Stjele bilder er lov.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Har et par Blue Note sacd fra AP men de falt ikke i smak her, litt tamme de også. Har du noen av MM 33 rpm, jeg synest det er litt mer støy på vinylen på disse en på 45 rpm. Ikke helt 100% fornøyd med lyden på denne heller, men jeg får sette opp spilleren skikkelig før jeg dømmer de for hardt.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har ikke kjøpt noen MM 33, det får holde med 45, det blir i så tilfelle noen jeg ikke har fra før. Har noen få SACD fra AP bare for å sjekke, synes at vinylen er klart bedre på de jeg har. Du må få spilleren på plass.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Den er på plass men cdspilleren låner "hedersplassen" :). Kombinasjonen av dårlig ny ECM vinyl, innkjøp av litt nyere ECM cder og mye bedre cdlyd etter at jeg koblet ut rca utgangen på spilleren har gjort at jeg har spilt mye cd de siste ukene.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ja den nye ECM vinylen er en skuffelse og jeg kommer ikke til å kjøpe mer før de blir kvitt all knittringen. Heldigvis så har jeg de fleste som kommer ut på nytt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Disse skal være presset hos Pallas, så det er litt rart at de ikke er bedre. Men det er vel kø hos Pallas også, og det går tydeligvis ut over kvaliteten hos et av fimaene med best rykte for sine pressinger. Hadde også ventet at ECM tok tak i problemet da de pleier å ha god kvalitet på det meste, og eldre ECM vinyl er uten tvil noe av det beste jeg har i samligen.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ja det er rart det der, Pallas pleier å være en garanti for plettfrie plater. Får håpe de får ordnet opp, det er så mange nyutgivelser som er noen perler og som fortjener bedre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    I serien plater som har samlet støv et tiår har vi i dag kommet til: Stockhausen/Andersen/Héral/Rypdal: Kartā (ECM 1704)
    Denne var bedre en jeg trodde, selv om jeg ikke kan anbefale den generelt, til det er den nok litt for krevende for mange. Som vanlig god lyd fra ECM, men lyden på rytmeseksjonen med Andersen/Héra må være noe av det beste jeg har på plate!
    stockhausen karta.jpg

    http://ecmreviews.com/2013/07/18/karta/
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    166
    Sted
    Trondheim
    Minutten: Jeg ventet lenge med å kjøpe 45 rpm utgivelsene fra Music Matters, men brukte til slutt "en liten formue" på disse selv om jeg ikke er så glad i 45 rpm formatet. Vet ikke om jeg skal le eller grine når de nå har skiftet over til 33 rpm og de fleste er reutgivelser av tidligere 45 rpm som jeg har.

    Du skal ikke se bort i fra at de platene låter bedre på 45 rpm :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Denne har samlet støv i over 20 år! Andre Garbarek plata jeg kjøpte etter I took up the runes, og mener å huske jeg likte den da. Men gudbedre meg så kjedelig og u uinteressant det var nå, måtte sette på Afric Pepperbird på vinyl etterpå som kompensasjon! Styr unna, om du da ikke liker musikk uten noe motstand og originalitet.

    legend-of-the-seven-dreams2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Minutten: Jeg ventet lenge med å kjøpe 45 rpm utgivelsene fra Music Matters, men brukte til slutt "en liten formue" på disse selv om jeg ikke er så glad i 45 rpm formatet. Vet ikke om jeg skal le eller grine når de nå har skiftet over til 33 rpm og de fleste er reutgivelser av tidligere 45 rpm som jeg har.

    Du skal ikke se bort i fra at de platene låter bedre på 45 rpm :)
    Jeg kunne ha levd med litt dårligere lyd på 33 rpm, men tilbakemeldingene er vel at de fleste foretrekke de nye 33 rpm.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Denne har samlet støv i over 20 år! Andre Garbarek plata jeg kjøpte etter I took up the runes, og mener å huske jeg likte den da. Men gudbedre meg så kjedelig og u uinteressant det var nå, måtte sette på Afric Pepperbird på vinyl etterpå som kompensasjon! Styr unna, om du da ikke liker musikk uten noe motstand og originalitet.

    Vis vedlegget 304582
    Pussig - den beskrivelsen der opplever jeg med flere av Garbareks plater.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Du skal ikke se bort fra at du har grei musikksmak ... :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Tja.... er liksom litt avhengig av å få FOT serru... og det er ikke alltid like enkelt med musikk i denne retningen. Hadde en relativt kompetent samling Coleman Hawkins og Ben Webster før jeg fylte 16.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Heller liten jazzsamlig før komfpengene gikk til cdspiller ( Kind of Blue og noen få til). Samlingen vokste jevnt og trutt etter det, men cder var svindyre..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Jeg reiste mye utenlands de første årene av CD fenomenet, og når ikke kronene ble vel anvendt på kvinnfolk & børst så ble de ødelagt på sølvskiver :cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Selv om jeg hadde en plate Chris Potter og flere han spilte på (bla. m/Dave Holland) så fikk var det først da jeg hørte han live med Pat Metheny at jeg "oppdaget" han. Denne kom i hus for ikke så lenge siden og det er kanskje ikke musikk som sluket får fot av, men denne kan jeg like. Som vanlig topp lyd fra ECM som en bonus.

    Paul-Motian-Lost-in-a-Dream.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Siste med Chris Potter Underground Orchestra :Imaginary Cities.
    På denne har han også tatt med en strykekvartett, men det funker veldig bra.

    Fra DN's anmeldelse av platen som oppsummerer den greit:
    Chris Potter lager sånn jazz som gjør at de som hater jazz får bekreftet musikksynet sitt, mens de som elsker jazz få enda større grunn til å bare ta han i hånden og la han føre seg med.

    “Imaginary Cities” Chris Potter’s Underground Orchestra.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Har gått mest i vinyl de siste årene og uten om en liten batch "Orginal albums series" kjøp trigget av en tråd her inne så var det over 4 år siden jeg hadde handlet cder hos play.com. Men med de nye fraktprisen til Amazon.uk på over kr.42 for en cd så har det blitt litt cdkjøp fra play.com de siste ukene. Kjøpt litt lokalt også men med pris langt over dobbelt for en ECM cd (typisk 189 vs 75) så er det grenser for hvor mye ekstra jeg er villig å betale i lokal butikk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Sophie Alour – Opus 3

    Kvinnelig jazzsaksofonist, kan det være noe bra da?
    Svaret er ja, veldig bra faktisk. Dette er mer tradisjonell moderne trio jazz sammenlignet med den siste til Chris Potter, og det svinger litt mer her en på den litt mer abstrakte Potter platen. Bra lyd er det også.

    sophoe alour opus 3 600.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke helt om jeg trengte denne, men den blir sikkert kjekk å ha, hentes på posten i morgen.


    ECM rarum I box.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Plukket litt i jazzcder som har fått stå i fred i hylla noen år. Fant frem denne med Korstad Trio, og det var et hyggelig gjenhør.

    kornstad trio.jpg


    Lenge siden jeg har hørt noe fra den kanten så jeg gikk inn på websiden til Kornstad og ble positivt overasket over at han skulle ha konsert i Sandnes kultur i mars. Men så skulle jeg sjekke ut billetter .... Hva fa... har skjedd her da?

    Operakafé!

    Jazzsaxofonisten som plutselig ble operatenor!

    Håkon Kornstad var godt etablert som jazzmusiker da han i 2009 hørte opera for første gang. Noen uker etter startet han med sangtimer, og han ble snart tatt opp ved Operahøgskolen. I 2014 fullførte han sitt masterstudium som operasanger, og han er allerede i ferd med å markere seg som et av landets fremste tenortalent. Ved tangentene sitter Trygve Brøske, en allsidig musiker og komponist, som har sitt daglige virke ved NTNU, Institutt for Musikk I Trondheim.

    (Når jeg fikk tenkt meg litt om så har jeg nok lest at han hadde fått interesse for klassisk musikk)

    Må nok vurdere å gå likevel.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Dette er helt ny og ukjent musikk for meg - hva slags egentlig?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.552
    Antall liker
    102.974
    Torget vurderinger
    23
    Ligger det noen eks. ute noe sted? BTW, jeg har tre Gustavsen cd'er her - har aldri fått hørt de, sovner bestandig før første kuttet er ferdig!
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Sånn er det blitt; ulykker, været, konserter, terror, minnestunder, demoer etc...det første (og eneste...?) man gjør er å dra frem Smart`en..man lever livet sitt igjennom disse dingsene. Det er ikke opplevelsen der og da som er viktigst. Det er å få det på smarten som gjelder...trist.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Dave Holland er en av mine mange jazz favoritter. Spilt mye cder i det siste men i dag så ligger denne på platespilleren. Ganske så funky plate med Kevin Eubanks på gitar. ECM har et litt ufortjent rykte som pent og kjedelig blant mange, og jeg er den første til å innrømme det delvis stemmer, men det finnes mye veldig bra på ECM også. Og lyden er i verste fall bare god (også på cd).

    dave holland quartet extensions.jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Holland ga ut noen fine, på grensen til tøffe, LP`er med noen av de folka der. Men husker jeg så/hørte han på Breivei, det var rimelig kjedelig...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Kan bare huske å ha hørt han en gang live (North sea festival den Haag 99) men med denne besettingen: JOHN SCOFIELD, JOE LOVANO, DAVE HOLLAND og AL FOSTER så er det en av de beste konserten jeg har vert på.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ikke helt sikker men rimelig sikker på at det var samme trommisen (Smith..) som på plata du linker, og en trombonist jeg ikke husker navnet på....årstall ja...det må ha vært mellom 93 og 96, det var i disse åra jeg kjente hun som var med.:cool:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Det kryr ikke akkurat med kvinnelige saksofonister i platehyllen min og Tineke Postma er et nytt bekjentskap for meg. Et par Ellington låter en Strayhorn og 7 egne på denne cden.

    Tineke Postma .jpg
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har du hørt på Barbara Thompson (kona til Jon Hiseman...) sine plater? Da særlig de fra slutten av 70 begynnelsen av 80.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Ikke helt sikker men rimelig sikker på at det var samme trommisen (Smith..) som på plata du linker, og en trombonist jeg ikke husker navnet på....årstall ja...det må ha vært mellom 93 og 96, det var i disse åra jeg kjente hun som var med.:cool:
    Lurte litt på om jeg også har hørt han på Breivei men da med Joe Levano og Al Foster, husker ikke hvem som var på bass ( tror det var sent 90-tall).
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Foster var det definitivt ikke, det hadde jeg husket...:)

    Ellers så vet du hvem som spilte bass..
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.302
    Antall liker
    3.093
    Torget vurderinger
    4
    Har du hørt på Barbara Thompson (kona til Jon Hiseman...) sine plater? Da særlig de fra slutten av 70 begynnelsen av 80.
    Nei det er heller dårlig med kvinnelige jazzartister i hyllene her, men mye kvinnelige utøvere i klassisk avdelingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn