Forsterkere MBL "Kinarøver edition"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Husker godt den saken om Edge cd spilleren som av noen ble ranket som verdens beste. Sier mer om Denon spør du meg. Nok et bevis på at vi mennesker lett lar oss lure av placebo, bare produktet er dyrt nok.
    Er mye placebo med tanke på pris :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den var lei men vet ikke hvorfor jeg tenkte på MBL hele tiden,jaja alt startet med at jeg mente at en kopi kan låte like bra som orginalen :)

    Takk for meg igjen :)


    mvh
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.726
    Antall liker
    5.932
    De hadde kanskje ikke det, men hvis det er en direkte klone som selges til lavpris uten å betale rettighetspenger til MBL så er det et forbudt produkt å importere til noe land utenfor Kina, så politiet kunne blitt varslet av Stereofil og forlangt produktet konfiskert som ulovlig tyveri av patent. Så selv om taperen lydmessig hadde vært MBL kunne eieren av klonen endt som den største taperen til slutt.
    Tror du at MBL betaler rettighetspenger til Pioneer når de baker inn en billig spiller i et flott kabinett?



    mvh

    driter i mbl, men av nysgjerrighet:
    hvilken mbl-spiller er en billig pioneer innbakt i fjong chassis?

    (jada, jeg har kontroll på edge-historien osv.)

    Er det Lexicon du tenker på? De har rebrandet Pioneer før uten at jeg vet hvilken modell. Har brukt Oppo BD 83 også.

    https://www.stereophile.com/content/lexicons-stuffs-500-oppo-bd-83-chassis-and-sells-it-350000-1
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som en slem fotnote så må vel reinkarnasjonen av denne tråden være selve julekvelden for alle på HFS som mener at ingenting skal koste mer enn 300kr! 8)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hadde vært gøy å gått inn på Stereofil og smelt den i disken og krevd en A/B-test.
    HAdde du turt det om reglene var slik:
    1. Er kopien best, så kjøper Stereofil den av deg...
    2. Er orginalen best, så må du kjøpe den av Stereofil.

    Slik at alle kan skjelve litt i buksene ;).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, det ser ille likt ut ja. Kjekt at noen gidder å finne fram ting for meg, selv løper jeg som et pisket skinn mellom Krypten, kjøkkenet, butikker og ei gammel enke i nabohuset som har trengt hjelp med varmepumpen sin. Da blir det ikke mye tid til å google og finlese gamle tråder, så jeg satt pris på servicevennligheten i denne tråden. Hvis jeg bare kunne finne telefonen min nå, har ikke sett den siden i går kveld. En dash presenilitet, en dash vanlig hottalaushet, og tre dasher reelt hastverk gjør at HFS er eneste kobling med verden utenfor Ringgata. Egentlig like greit, for det er lørdag og ingen har ønsket audiens før ukedagene var omme, så jeg håper de som ikke er på HFS av menneskene i mitt liv har det bra. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Her ble det mange like tøvete argumenter som at jo dyrere jo bedre.... Forøvrig var det en særdeles teknisk kompetent gjeng på DIYAudio for en del år siden som "bygde" sine egne spillere med basis i drivverket fra en kompaktradio til ca en tusing... de som har litt dypere teknisk innsikt ser fort hva innmaten i et produkt er verdt, sånn rent komponentmessig. Selvsagt skal det også betales for konstruksjonstid, men stadig mer er basert på OEM, også innen såkalt HiEnd, så utrykket "verden vil bedras" har i aller høyeste grad sin berettigelse...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis de er så identiske som det ser ut fra bildene så burde ikke en blindtest ha ført til at forskjeller kommer fram, nei.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her ble det mange like tøvete argumenter som at jo dyrere jo bedre.... Forøvrig var det en særdeles teknisk kompetent gjeng på DIYAudio for en del år siden som "bygde" sine egne spillere med basis i drivverket fra en kompaktradio til ca en tusing... de som har litt dypere teknisk innsikt ser fort hva innmaten i et produkt er verdt, sånn rent komponentmessig. Selvsagt skal det også betales for konstruksjonstid, men stadig mer er basert på OEM, også innen såkalt HiEnd, så utrykket "verden vil bedras" har i aller høyeste grad sin berettigelse...
    Det er noe som heter IP. Alt baseres ikke på kost pluss, selv om OEM benyttes, eksempelvis merkevarebygging (enten man liker det eller ei).
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når man baserer noe på OEM, så følger IP med på kjøpet, - det er hele poenget med OEM. Hva man så bygger utenpå er en annen sak....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når man baserer noe på OEM, så følger IP med på kjøpet, - det er hele poenget med OEM. Hva man så bygger utenpå er en annen sak....
    Mener du R&D eller Intellectual Property?
    Se på alle chassis og knapper på disse. Du kjenner igjen 90% fra knotter man kjøper på eBay. Og når man integrerer OEM innmat og brander dette så er det svært få som opererer med kost +
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    IP er selvsagt Intellectual Property, - som i de fleste tilfeller har lite med OEM å gjøre, med mindre man feks forsøker å reversere konstruksjon eller firmware. R&D for et OEM produkt ligger i den prisen man betaler. Hva man så legger i sluttutformingen av design og RD er selvsagt en annen sak, men dessverre er det vel gjerne stadig mer slik at dette stort sett er plankekjøring ( unntatt formgiving når og hvis det blir prioritert), i alle fall for digitaldelen av dagens produkter...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    regner med at de fleste store hifi bedrifter benytter seg av oem. jeg eier en MBL 1531a og ja sitter en Philips cd pro drivverk i denne, men mbl har gjordt endel med denne, sjekk innmaten og ser iallefall ikke ut som edge cd spilleren innvendig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    regner med at de fleste store hifi bedrifter benytter seg av oem. jeg eier en MBL 1531a og ja sitter en Philips cd pro drivverk i denne, men mbl har gjordt endel med denne, sjekk innmaten og ser iallefall ikke ut som edge cd spilleren innvendig.
    Det er absolutt ingen grunn til å finne opp hjulet på ny. Min toploader fra Rega har også OEM-drivverk, men det er neppe opprinnelig laget for toploader. Som vi alle vet er mekanisk overlegent å bruke enn ordinær skuffe, og som gjør at det nok er et bedre verk i Regas utnyttelse enn de fleste andre merker som bruker samme drivverk i skuff.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig ikke noe nytt.... Min første CD-spiller sånn midt på 80-tallet var en Nikko.. eller rettere sagt en Yamaha CDX-3 (?)... og når man tok av lokket sto det Yamaha på hovedprintet og flere av LSI-chip'ene....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er jo et fåtall som lager sine egne drev.
    Nærmest alt er OEM. Ingenting nytt eller overraskende rundt dette.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neida- i videospillerne glanstid leste jeg et sted at det var rundt 10 produsenter av selve drivverket. Det samme er nok tilfelle for CD og DVD, men her begynner vel markedet å avta...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    C.E.C er vel ett godt eksempel. stor OEM produsent for andre før de fikk fingeren ut og produsere svin dyre spillere..
    Det finnes en forkledd remdrevet C.E.C. som jeg har i sidesynet som mulig arvtaker etter Rega. Holder det for meg selv hvilken jeg sikter til, sånn i tilfelle det dukker opp en på brukten som jeg ikke får ut fingeren å kjøpe den dagen den legges ut for salg på Finn. :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Originalen (pris 190 000 kr på Stereofil):
    Vis vedlegget 490434

    Kinesisk klone (pris 1164 kr på ebay):
    Vis vedlegget 490435

    Liker spesielt tolkningen av den tyske teksten på fronten. Her snakker vi presisjonsarbeid!

    The Preamp circuit reference Germany MBL6010D, the circuit is almost exactly the same with the original machine. Materials especially capacitors, more than the original, such as NICHICON top KG AUDIO capacitor, all for the best, the most perfect. Extremely low noise, low distortion, the AP test 0-100k frequency response is straight.
    Fully consistent with origianl MBL6010D circuit, use more high-end components. AUX buffered input, so that the density of the sound is very fresh, sound increases strongly.
    Sound triple frequency equilibrium, low-frequency thick strong, is a real top Preamplifier!
    Tipper den låter jævlig bra?
    Siden dette vrøvlet har avfødt 4 siders oppgulp av gamle historier, misforståelser og enighet om at en sammenligning ville vært farlig for MBL så utfordrer jeg kommentariatet til å skaffe et eksemplar kinamikket og vise at dette stemmer.

    Dersom dette viser seg å stemme, så for all del.
    Men, ærlig talt, dette er rimelig tynt grunnlag for å snakke dritt om en produsent med lang historie som seriøs aktør i bransjen.
    Stoler man mer enn 3 sekunder på en fyr som beskriver produktet sitt slik :
    AUX buffered input, so that the density of the sound is very fresh, sound increases strongly.
    Sound triple frequency equilibrium, low-frequency thick strong, is a real top Preamplifier!
    WTF betyr dette ?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Originalen (pris 190 000 kr på Stereofil):
    Vis vedlegget 490434

    Kinesisk klone (pris 1164 kr på ebay):
    Vis vedlegget 490435

    Liker spesielt tolkningen av den tyske teksten på fronten. Her snakker vi presisjonsarbeid!

    The Preamp circuit reference Germany MBL6010D, the circuit is almost exactly the same with the original machine. Materials especially capacitors, more than the original, such as NICHICON top KG AUDIO capacitor, all for the best, the most perfect. Extremely low noise, low distortion, the AP test 0-100k frequency response is straight.
    Fully consistent with origianl MBL6010D circuit, use more high-end components. AUX buffered input, so that the density of the sound is very fresh, sound increases strongly.
    Sound triple frequency equilibrium, low-frequency thick strong, is a real top Preamplifier!
    Tipper den låter jævlig bra?
    Siden dette vrøvlet har avfødt 4 siders oppgulp av gamle historier, misforståelser og enighet om at en sammenligning ville vært farlig for MBL så utfordrer jeg kommentariatet til å skaffe et eksemplar kinamikket og vise at dette stemmer.

    Dersom dette viser seg å stemme, så for all del.
    Men, ærlig talt, dette er rimelig tynt grunnlag for å snakke dritt om en produsent med lang historie som seriøs aktør i bransjen.
    Stoler man mer enn 3 sekunder på en fyr som beskriver produktet sitt slik :
    AUX buffered input, so that the density of the sound is very fresh, sound increases strongly.
    Sound triple frequency equilibrium, low-frequency thick strong, is a real top Preamplifier!
    WTF betyr dette ?
    Som jeg nevnte ridligere.

    Det er mulig denne forforsterkeren låter helt fint, men jeg ville neppe stolt på at det er en klone av originalen. Skeptisk til om kretsen er den samme. Skulle den likevel være det så er kineserne velkjent for å lage fake komponenter. Man vil aldri kunne forsikre seg om at innmaten holder mål.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sånn rent bortsett fra at sikkert 50% av også kvaliteteskomponenter også produseres i Kina, med seriøs kvalitetskontroll. Humbugmakere finnes over hele kloden, og HiFi er definitivt intet unntak.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sånn rent bortsett fra at sikkert 50% av også kvaliteteskomponenter også produseres i Kina, med seriøs kvalitetskontroll. Humbugmakere finnes over hele kloden, og HiFi er definitivt intet unntak.
    Det stemmer nok, men tviler sterkt på at produsenten av denne boksen kjøper komponenter fra en leverandør med seriøs kvalitetskontroll.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn rent bortsett fra at sikkert 50% av også kvaliteteskomponenter også produseres i Kina, med seriøs kvalitetskontroll. Humbugmakere finnes over hele kloden, og HiFi er definitivt intet unntak.
    Det stemmer nok, men tviler sterkt på at produsenten av denne boksen kjøper komponenter fra en leverandør med seriøs kvalitetskontroll.
    Hvis et produkt er et garasjeprodukt og teknologien er kopiert fra andre er det fullt mulig at både kvalitetskontroll og og komponentkvalitet er top notch til en utrolig lav pris, og i det øyeblikket noe produseres på en fabrikk og distribueres vidt så er det så mange ekstra utgifter som kommer til at i teorien kan slikt forekomme. Men normalt så er garasjeprodusenter små firmaer med en unik teknologi eller filosofi som skiller dem fra andre, slik at denne typen problemstillinger er relativt uvanlige.

    Det er uansett slik at garasjeprodukter ofte leverer en kvalitet i sitt prissegment som er uvanlig høy. Det kan de fordi de gjerne lager produktene på bestilling og derfor ikke har utgiftene til lager og en større infrastruktur, høye lønnsutgifter og dyre lokaler. Slik som MonoPulse produseres av en liten stab side om side med konstruktørens Jaguar i hans garasje. Eller Ondrej som sitter alene på sitt hjemmekontor og lodder sammen Veridian Utopia. Og vår egen Malmin som svinger loddebolten på kjøkkenet i Hokksund. Rene kopier og brudd på IP driver de ikke med, men det er også mulig å gjøre det hvis man ikke har skrupler. Akkurat det siste vil ikke jeg være med på, hvis det ikke er en venn som har gjort det på sitt eget kjøkkebord uten å ha økonomisk vinning i tankene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En anerkjent norsk HiFi fabrikant har en gang sagt til meg at kinesiske kunder ønsker forsikringer om at de norske eksportproduktene ikke inneholder noen kinesiske komponenter.
    Kanskje verdt å merke seg.....(?)

    Når det er sagt har jeg gode erfaringer med både Lumin og Auralic.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En anerkjent norsk HiFi fabrikant har en gang sagt til meg at kinesiske kunder ønsker forsikringer om at de norske eksportproduktene ikke inneholder noen kinesiske komponenter.
    Det var jo beleilig..
    Det er typisk asiatisk holdning. Vanlige folk gir blaffen, men snobber ønsker noe som er alt annet enn fra eget land. Et ekstremt eksempel er den store industrien for kosmetisk kirurgi som har til hensikt å fjerne asiatiske ansiktstrekk. Når det er sagt så har jeg selv en kinesisk forsterker der innmaten er byttet ut med mer høyverdige komponenter enn i standardutgaven. Av norsk importør, under prefikset Nordic.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært gøy å gått inn på Stereofil og smelt den i disken og krevd en A/B-test.
    HAdde du turt det om reglene var slik:
    1. Er kopien best, så kjøper Stereofil den av deg...
    2. Er orginalen best, så må du kjøpe den av Stereofil.

    Slik at alle kan skjelve litt i buksene ;).
    Jeg tror det er 75% sjanse for at MBL låter best. (Hørbart bedre i en blindtest.)
    Så det har jeg ikke råd til. Jeg er en fattig kunstner.
    Hvis jeg var rik skulle jeg gjort det.
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Hadde vært gøy å gått inn på Stereofil og smelt den i disken og krevd en A/B-test.
    det hadde dem aldri turt

    mvh
    Tror heller de hadde fått seg en god latter. Den kinamikken ligner jo ikke engang. Men jeg tror sikkert volumknappen virker. Du får sikkert lyd.

    Det kan jeg si, den Mbl preampen er jo en av de beste preampene du kan få tak i. Kjøper du den, har du en forforsterker for livet. Denne kommer til å virke år etter år. Et rent kvalitetsprodukt.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller de hadde fått seg en god latter.
    Ja, humor var den primære motivasjonen for denne tråden. Når folk begynner å snakke om politiet og sånt blir jeg litt forvirret.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller de hadde fått seg en god latter.
    Ja, humor var den primære motivasjonen for denne tråden. Når folk begynner å snakke om politiet og sånt blir jeg litt forvirret.
    Er det ikke et reelt produkt da? Hvis det er ulovlig framstilt produkt som da importeres ulovlig til Norge så er det en dårlig idé å dra det inn i butikken som importere originalen. Var besøket i butikken eller tanken på det besøket som var humoren? Isåfall godt skjult humor, men kjekt å vite når vi nå er ferdige og har gått på limpinnen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn