marsboers anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    marsboer

    Gjest
    Valentino skrev:
    To knallkjøp.
    Jeg hørte forresten akkurat Siegfrieds sørgemarsj (på CD4 på Götterdämmerung) ennå en gang. Play Loud!
    Skal ha det i mente!

    Akkurat nå tror jeg at jeg har eventuell klassisk lytting rimelig predestinert fremover..
     
    M

    marsboer

    Gjest
    SKAMMEN!!

    Jeg har nå falt for fristelsen og spist av det forbudne eple :(

    Hvordan kan dette gå!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Første steget ombord på eplevogna det marsboer ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jøss, trodde onecall var billigst for meg jeg, men ser jaggu ut som om jeg og må bite i det eplet ditt! Snakker fort en 2-300,- forskjell.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    I dag trynet Linux-serveren min for første gang!

    Jeg ante ugler i mosen da jeg ikke kunne connecte til nettverksstasjonen. Jeg gikk ned og sjekka serveren og den hadde gått i stå med en kernel panic (Linux-versjonen av bluescreen).
    Selvfølgelig vet jeg at dette ikke er noe som oppstår tilfeldig i mitt elskede Debian Linux så jeg tenkte umiddelbart på at dette måtte være hardware problemer. Jeg prøvde en restart men da hang serveren ved POST-skjermen noe som ytterligere bekreftet min mistanke. Siden serveren fremdeles kunne starte opp med skjermbilde er det vanligvis bare RAM eller hovedkort som er defekt. Jeg mistenkte først RAMen siden serveren ville starte med bare 2 av 4 RAM-brikker, men når den kom opp så trynet den med kernel panic igjen. RAMen ble deretter "friskmeldt" i et annet hovedkort med memtest86+. Da gjensto egentlig bare hovedkortet siden CPUen så godt som aldri feiler, samtidig som maskina da sannsynligvis ikke ville startet i det hele tatt. Selvfølgelig har en fyr som meg liggende et topp moderne socket 775 hovedkort som har blitt til overs, riktignok bare med 2 RAM-slot'er slik at jeg "bare" kjører med 4 og ikke 8GB RAM :)
    Dermed byttet jeg hovedkort og maskina ble atter en gang frisk. Min teori er at feilen har blitt trigget i forbindelse med et par strømbrudd for et par dager siden.

    Da er det bare å returnere hovedkortet til Amentio. Blir spennende. Har aldri testa RMA hos Amentio.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Fikk testa ut RMA hos Amentio når strømforsyninga til min Linux-server ikke ville funke - og det var egentlig helt ypperlig service. Jeg sendte strømforsyninga på en tirsdag, fikk beskjed på fredag om at den var testet defekt, ble sendt en ny påfølgende onsdag og jeg hadde den lørdagen. De ville ikke ta mitt (eller JanR) sitt ord for at den var defekt, dog. Utover det, har jeg lite å klage over når det gjelder Amentio.

    Forøvrig trodde jeg et lite sekund, når jeg kopla sammen det siste innlegget ditt med det faktum at du skulle selge Velodyne'n at du, av en eller annen grunn, måtte selge sub'en for å få ny server. Men så galt var det heldigvis ikke. :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Hehe, neida ikke noe krise på serverbiten. Den går som vanlig med annet hovedkort den!

    Jeg selger en JL Audio Fathom jeg forøvrig, den skal være hakket vassere enn velodynes suber, uten at jeg har verifisert dette med egne ører.
    Forøvrig har jeg tenkt grundig gjennom mine prioriteringer så jeg har nok en gang snudd når det gjelder veien videre...
    Film er trossalt min hovedinteresse langt foran musikk, men jeg er bare pirkete på min musikkgjengivelse. Med andre ord blir det veldig ulogisk og dumt å kompromisse så hardt på surroundbiten for å prioritere stereobiten. Å gå fra optimalt plassert B&W 800-serie i front til vegghengte høyttalere blir i bestefall en stor nedtur.
    Med andre ord så inngår jeg et lite kompromiss på stereobiten i stedet og oppgraderer surroundbiten. Dvs at JC2 går ut (forhåpentligvis en endelig beslutning). AW400 får levere strøm til frontene slik at musikkgjengivelsen blir respektabel fremdeles. JC2 salget finansierer ny center, HTM3S, en betraktelig større utgave av den jeg hadde.
    Samtidig så vil jeg kanskje nå, eller på lengre sikt, dvs når den dukker opp brukt, kjøre på med en brokoblet EC 2xAW120-M på centeren, noe som i praksis vil si at jeg får en AW400 på alle frontkanalene ;D

    Yamaha RX-V3900 blir dermed preamp nok en gang med de fordeler og ulemper det medfører.



    +



    blir nok brukbart det også.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mandig center, må bare like det :)

    Tenker du og kjøre uten sub nå eller er det et mindre/billigere alternativ som skal inn?
     
    N

    nb

    Gjest
    marsboer skrev:
    Da er det bare å returnere hovedkortet til Amentio. Blir spennende. Har aldri testa RMA hos Amentio.
    Jeg hadde 3 av 5 defekte Samsung-disker derfra. Da fikk jeg tilbake pengene istendenfor å måtte vente på nye disker. Men jeg gikk grunding til verks siden jeg selv kjørte Samsungs diangnoseprogram og la ved outputen fra det.

    Faktisk min mest sorgløse RMA så langt, men tror folk har litt ymse erfaringer med slikt hos Amentio.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Skal ikke kjøre uten sub nei, men har ikke helt bestemt meg for hva som skal inn. Noe MINDRE blir det ikke. På sub er det jo større jo bedre. Men jeg er avhengig av en sub som fyrer fremover og ikke nedover siden jeg har funnet ut at dette unngår en merkelig dobbeltslag effekt i den ene sitteplassen på den beste subplassen i rommet.

    JL Audio ble kjøpt inn for å plasseres i front, men jeg har som sagt funnet ut at siden den er frontfyrende så jobber den veldig bra i den posisjonen SVS PC13 Ultraen sleit i som nevnt ovenfor. Med andre ord har grunnlaget for JL Audioen frafalt litt, og da er det mulig å få noe som flytter mer kubikk per cm enn JL Audio på film til samme pris. Kvaliteten blir jo sannsynligvis noe lavere siden JL Audioen er ekstrem på dette punktet, men jeg har helt slått fra meg tanken på å kjøre 805S med sub siden jeg ikke får til dette helt strøkent i mitt rom i alle praktiske posisjoner.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Så med andre ord er det kun sub til film du er ute etter? Mange spennende muligheter ute og går da, hva med Earthquake fks? Bruker selv ikke sub med mine fronter etter jeg byttet lengre, var på ingen måte verdt og miste de musikalske kvalitetene for å få de ekstra oktavene nedover.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    pahf skrev:
    Så med andre ord er det kun sub til film du er ute etter? Mange spennende muligheter ute og går da, hva med Earthquake fks? Bruker selv ikke sub med mine fronter etter jeg byttet lengre, var på ingen måte verdt og miste de musikalske kvalitetene for å få de ekstra oktavene nedover.
    Jepp. SVS PB13 Ultra er jo et naturlig valg. Men personlig synes jeg at et par av verstingene på amerikanske forum, med dual 15" (eller var det 18") fra blant annet Elemental Designs virker svært spennende. Jeg føler som sagt at jo mer areal jo bedre er det i subområdet.

    http://www.edesignaudio.com/product_info.php?cPath=2_41&products_id=606

    Kostnadene ligger omtrent på nivå med suben jeg selger, men det finnes ikke norske importører. Og frakt er jeg redd blir grisedyrt (samtidig som strømproblematikken sannsynligvis slår inn)

    Forøvrig ser det ut til at det ordner seg med en EC 3xAW120-M brukt (dvs 3 kanaler i stedet for "bare" 2). Må bare få solgt JC2 for å frigjøre kapital først.
    Da blir det riktignok en AW120 i front og en per bakhøyttaler i stedet for brokobling i front (selv om det også er enkelt om jeg skulle ønske det). Med andre ord blir det en ekte monokvintett. Det vil si at alle kanaler har sin helt egne separate strømforsyning og printkort, et prinsipp jeg har stor tro på siden det gir minimal kanalpåvirkning uavhengig av hva som skjer.

    Med andre ord kan surroundløftet bli enda større enn først planlagt!
    AW400 i front pluss 3xAW120 for øvrige kanaler blir i hvertfall lydmessig symmetrisk og jeg kan få ro i sjela på surroundbiten.
    I tillegg er det da klargjort for påkobling av en high-end prosessor balansert om jeg skulle finne en som passer tid/sted/økonomisk og teknisk i fremtiden.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    marsboer skrev:
    SKAMMEN!!

    Jeg har nå falt for fristelsen og spist av det forbudne eple :(

    Hvordan kan dette gå!
    Nå står ikke verden til påske....,- ;D

    Pass på lett å bli avhengig, plutselig sitter du med full pakke.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Den JBL suben var kul. Sparker sikkert noe inn i granskauen også!
    Jeg tror faktisk det blir en slik JBL jeg! Er jo ikke verre pris enn at det går an å teste!

    Hahah!
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Så bra, gleder meg til lytteintrykk :) Tror den sparker greit ja, vurderer sånne til meg selv senere.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    marsboer skrev:
    SKAMMEN!!

    Jeg har nå falt for fristelsen og spist av det forbudne eple :(

    Hvordan kan dette gå!
    Nå står ikke verden til påske....,- ;D

    Pass på lett å bli avhengig, plutselig sitter du med full pakke.
    Tviler... :)

    Først og fremst interessert i fjernkontrollfunksjonaliteten, GPS og gmail kontakt og kalender sync, alt i en pen pakke.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Jeg har også et annet subalternativ. Det viser seg at Midgard kommer til å importere ED til Norge!

    Med andre ord er A7-900, dvs dual 18" et reellt alternativt. Ganske fin pris også, men stor som en fryser. Tenkte å sette den på høykant kanskje?
    Har en del plass i mitt lille 16kvm rom som passer til et slikt beist uansett :)

    Minuset er vekta på 200kg!! Hvordan i huleste flytter man noe sånt? Må jo ha jekketralle for å få den inn i huset? Hmmm, kanskje JBL er bedre, men om mulig enda styggere :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lov meg at du tar bilder når du driver og flytter 200kg's beistet? Hva blir frakten på et slikt beist? De er jo utrolig spennende da, kunne tenkt meg den single 15" som er planlagt å ta inn!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Har ikke bestemt meg for ED. Synes JBL frister mest. Uansett ligger dette litt frem i tid. Bilder blir det nok også!

    Nå er forøvrig JC2 solgt også, ergo blir det vel EC 3xAW120-M på meg i løpet av få dager!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da var apple-eventyret over før det hadde begynt.
    Selv om jeg var tidlig ute og nettbutikken sa at det var 12 stk Iphone 3GS igjen, så viser det seg at dette ikke var tilfelle.
    Chess klarer dermed ikke å levere telefonen før det har gått en helt uviss tid, og jeg aner heller ikke min rekkefølge i køen i tilfelle det må tas over flere omganger grunnet lav tilgang på iphones.

    Med andre ord ringte jeg og avbestilte hele ordren. Men selvsagt hadde jo slaskene fra Chess iverksatt itouch abbonnementet selv med helt uviss levering på Iphone. De var imidlertid hjelpsomme når det gjaldt å avbestille skiten så jeg er fornøyd med håndteringen av saken etter den initielle fadesen.

    Vet uansett ikke om jeg var klar for å installere itunes enda. Følte en gnagende uro inni meg ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hva med å kjøpe en IPod Touch til 1600,- (8 GB versjon) i "mellomtiden"?
    Her får du fjernkontroll, mail & kalender funksjonalitet osv. Dog ikke GPS og telfontjenestene, samt må være på WLAN for å lese mail osv.

    Har gått til innkjøp av 2 slike her hjemme, styrer 3 av anleggene med dem. (Fruen bruker sin til stueanlegget mens jeg bruker min på alle 3 anleggene.) Beste fjernkontrollen jeg har brukt til squeezebox produktene så langt!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Fordi displayet på min nåværende mobil er delvis ødelagt slik at jeg trenger ny mobil snart også.
    GPSen er en av hovedårsakene til at jeg ville ha iphone.

    Men nå venter jeg til ting har "gått seg til". Den gamle trauste telefonen holder koken lenge, selv med ødelagt display.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da har eltek sendt i vei EC 3xAW120-M til senter og bakkanaler.
    Nå trenger jeg 3 stk ubalanserte signalkabler, men jeg kommer nok til å bytte ut de to noname ubalanserte signalkablene jeg allerede har til monoblokkene også.

    Foreløpig har jeg sendt en "custom length" forespørsel til Blue Jeans Cable Co på et sett for fem kanaler, siden disse kablene visstnok skal være skikkelig kvalitet til en meget sober pris.

    Fikk også denne i posten i dag, så nå driver jeg med kjedelig ripping av de 10 CDene...
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da har jeg bestilt intet mindre enn 7 RCA-signalkabler fra blue jeans cable co. Prisen var absolutt ikke avskrekkende.
    Hadde lyst på et enhetlig kabeloppsett med mer tilpassede lengder enn jeg har i dag.
    Skulle gjerne kjørt Kimber Select serien men det blir alt for dyrt selv brukt.

    Monocle XL blir selvfølgelig værende. Ellers har jeg Better Cables høyttalerkabler til senteren.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da var alle signalkabler i anlegget erstattet med Blue Jeans Cable LC-1 low capacitance, og det var en suksess!
    Faktisk så skjedde det en del ting som jeg egentlig tilla JC-2 da jeg hadde den, spesielt dette med at den låt renere og mindre aggressiv i øvre mellomtone. Men jeg fikk samme effekt når jeg byttet ut den høyst tvilsomme kablingen jeg hadde (Hama og billig QED) med Blue Jeans Cable LC-1. Sannsynligvis var det dermed det at jeg brukte skikkelig balansert kabling fra Kimber i hele kretsen som ga forbedringen på dette området med JC-2 og ikke forforsterkeren.
    Det fine er jo at jeg kan dra nytte av dette i alle kanaler i surround og prisen var nærmest latterlig. Bare rundt 1300,- for 7 custom length kabler inklusive frakt og mva!

    Blue Jeans er blodseriøse kabler rent teknisk, og er bygget opp utelukkende etter beviselige vitenskapelige prinsipper bak ubalanserte kabler og det merkes! Spesielt er det nok dobbeltskjermingen som fjerner en del grums i min hårreisende kabelsalat bak racket.
    Mer om bakgrunnen bak LC-1 kabelen her: http://www.bluejeanscable.co.uk/store/subwoofer/LC1-design-notes.htm

    Kabelen er også meget tykk, men samtidig fleksibel og ser både profesjonell og solid ut.
    Neste kabelprosjekt er å lage custom nettkabler til alle komponenter for å fjerne en drøss med mer eller mindre oppkveilede meter som ligger i "nøstet" bak racket nå. Men det kan jo fort koste noen kroner selv med DIY siden jeg har 6 komponenter som trenger kabel... :(
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Da er ny center på vei. Det ble faktisk ikke B&W HTM3S slik jeg trodde, siden det dukket opp en mulighet jeg bare måtte slå til på - om ikke annet bare for å bli en erfaring rikere!

    Krell Resolution Center:





    Centeren er lakkert om til sort pianolakk av en lakkeringsbedrift og ser visst meget bra ut i følge selger.
    Den måtte være sort for å kunne brukes i systemet mitt som 3. parts center, siden alle andre fargenyanser enn B&Ws egen rosenut ville blitt merkelig.

    Den er tre år gammel, men gikk ut av produksjon for 1.5 år siden.
    Prisen da man fikk kjøpt den ny for for et par år siden var 40k.

    Følgende uttalelse i Stereophile når et fullt Krell Resolution oppsett ble testet i 2004 gjorde jo ikke valget noe verre:

    "Think of them as the speaker equivalent of a fire-breathing, 500-horsepower Dodge Viper SRT/10. But hold on a sec: The Resolutions are more than an exercise in brute force engineering. Their manifest also includes incredible precision, hyperclarity, and ultra-low distortion. Forget the Viper; the Resolutions are closer to a Porsche 911 GT3."

    I følge selger, som er forhandleren Acoustic Tuning, som også forhandler Krell, er dette kanskje den eneste Resolution centeren i Norge, men det er mulig jeg feiltolket han.

    Dette er jo forøvrig brudd på surround-regel nr. 1, dvs ha en centerhøyttaler i samme serie som frontene. Men dette blir sannsynligvis den eneste måten jeg får eie en Krell-høyttaler på i hele mitt liv, så jeg måtte bare teste dette beistet av en center.
    Basselementene er forøvrig 8", med en Vifa ringradiatordiskant. Vekta er på nette 40kg.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Wow. Liten og diskre, it ain't. :)

    Gratulerer!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    "Så søt...."

    Vel, vi har sett bildene, hvordan låter dette da? Den ser jo absolutt sinna ut, er det fullstendig mismatch med 805?

    (PS - ingen sarkasme - jeg digget den ;) )
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Lyden:
    Jeg har aldri hørt en centerhøyttaler som evner å gjengi dialog så tydelig og detaljert som denne. Jeg kunne nesten si hva slags leppestift Prinsesse Leia brukte basert på lyden av fukten på leppene når hun snakket når jeg så Star Wars IV i går!
    Den spiller også totalt uten stress og diskanten er vel noe av det mer naturlige jeg har hørt.

    Den lydmessige matchen med 805S?
    Helt mismatch! Vi snakker spik nøytral lyd fra Krellen med nærmest overdrevent feit klang fra mellomtone og ned med 805S i mitt rom (bare sjekk frekvensresponsene tidligere i denne tråden).
    På film gikk det forøvrig fint siden de kvalitetsmessige egenskapene ved Krellen virkelig kom til sin rett, men denne klangmessige mismatchen ble relativt tydelig når jeg satte på musikk, f.eks blu-rayen med Brucer'n.
    Siden jeg er like hårsår på dette med surroundperspektiv som dere hifisentral-gubbs er på mm presisjon i stereoperspektivet ble dermed senteren lagt ut for salg igjen nå for et par timer siden.
    Uansett et svært morsomt eksperiment, og nok en nyttig erfaring!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser den, ser den..

    Sikkert et artig eksperiment - håper du ikke taper for mye på det, rent økonomisk.

    Hva blir løsningen din rundt senter da? Verstingen til B&W?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Nå er den allerede solgt!

    Verstingen til B&W er uaktuell - den koster 75k og ser rett og slett stygg ut! Men fy faen så rå ;D


    Det blir nok HTM3S som opprinnelig planlagt, men den må jeg punge ut mye mer for siden jeg må kjøpe den ny..
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende du dumper over noe på brukten, om du slenger ut en ønskes kjøpt-annonse - man vet aldri!

    Verdt et forsøk i alle fall.

    Synd ikke Krell'en fungerte, den var lekker, men det er mye annet som også er lekkert...
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Ultimate Grandiosa:

    1. Grandiosa med kjøttdeig og løk
    2. Man bruker osthøvel og dekker hele grandiosaen med Norvegia hvitost
    3. Deretter legger man på en hel pakke(!) stjernebacon
    4. Krydres deretter med noen dryss basilikum, oregano og timian

    Ovnen forvarmes deretter til 225 grader med normal over/undervarme. Varmluft er FY!
    Pizzaen stekes på rist midt i ovnen i 17 minutter.

    Resultatet blir da slik:
     

    Vedlegg

    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn