Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har opplevd at diy forforsterkere som måler likt kan låte forskjellig med samme oppsett. Dette ble målt med kostbart utstyr på teknisk avdeling på Blindern.
    Skulle ikke forundre meg om dette fenomenet finnes i kabler også.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    600
    Ved kabelbytter blir gjerne kontaktpunktene skrubbet rene enten man vil eller ikke , og forbedringen tilskrives prisen på sirkuskabelen. En solid omgang med kontaktrens gjør samme nytten.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ved kabelbytter blir gjerne kontaktpunktene skrubbet rene enten man vil eller ikke , og forbedringen tilskrives prisen på sirkuskabelen. En solid omgang med kontaktrens gjør samme nytten.
    Rens av kontakt flater på kontakter og kabler, er helt sikker bra i hifi sammenheng,-"vat pinde og renseveske/sæbe gør underverker til tider " men at påstå at det løser uenigheder/forskellene vedrøende det målbare/ hørbare i kabel diskutionen, er vel lige i sterkeste laget, og har vel ingen relavans,- i denne tråd vedrøende måle forskelle og metoder på kabler.

    Så skal vi ikke konsentrere os om at diskutere måle metoder og forskelle, istedet for at køre en ellers relevant tråd på avveje.

    Mvh.

    Hi-rex
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ved kabelbytter blir gjerne kontaktpunktene skrubbet rene enten man vil eller ikke , og forbedringen tilskrives prisen på sirkuskabelen. En solid omgang med kontaktrens gjør samme nytten.
    Sirkuskablen? Hva mener du med det?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ved kabelbytter blir gjerne kontaktpunktene skrubbet rene enten man vil eller ikke , og forbedringen tilskrives prisen på sirkuskabelen. En solid omgang med kontaktrens gjør samme nytten.

    Jaudå,,,,der har vi løsningen :cool:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter at strømsrensertråden ble stengt har jeg vært på jakt etter en ny tråd å følge med på. Denne virker lovende.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Etter at strømsrensertråden ble stengt har jeg vært på jakt etter en ny tråd å følge med på. Denne virker lovende.
    Oh no you didn`t... oh you did :)
    Irriterende å ikke kunne spise popcorn :)

    Om folk holder seg til tema og de som ikke har noe konstruktivt å komme til klare å overse tråden så kanskje...kanskje det går bra...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarters ønske var å beholde dette som en saklig tråd. Personlig synes jeg tråden er nyttig for å finne tilbake til dokumenterte kabelforskjeller. Jeg foreslår at de som trenger en krangletråd starter en sånn en, heller enn å vrenge denne tråden til noe helt annet enn hva den var ment å være. Les åpningsinnlegget hvis du er i tvil om hva denne tråden er ment å handle om.
     

    B738w

    Fersking
    Ble medlem
    13.05.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Syns denne karen på et annet forum oppsummerer kabeldiskusjonen ganske greit egentlig:

    " last time we had one of these i didn't contribute but read it and .....well i got so upset i thought i was gonna end it all and hang myself - thing was i didn't know whether to do it with cardas or nordost - turned out i could only afford 1.5 metres of either so here i am today"

    ;)
     

    Zappern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2002
    Innlegg
    163
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Har altid ment att når kart og tereng ikke stemmer så har terenget rett. Hyggelig att kartet nå viser litt av terenget. Altså att det kan måles forskjeller som mange i lang tid sier de har hørt:cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.365
    Antall liker
    9.625
    Torget vurderinger
    2
    jeg synes dette var interessane faglige målinger av kabler...
    http://www.apiguide.net/04actu/04musik/AES-cableInteractions.pdf

    Twelve cables are tested from Levinson to Kimber and including car jump leads and lamp cable, from $2 to $419 per metre. The results are based on the theory that loudspeaker cable should transmit all frequencies, unscathed to any speaker from any amplifier and loss is due to resistance. There is an assumption that letting through more frequencies with less distortion will sound better. But that seems reasonable to me.


    The best performance was with multi core cables. The car jump leads did not do well and cable intended for digital transmission did! The most expensive cable does not get a mention in the conclusions, but the cheapest is praised for its performance and Kimber does well. Sadly there is not a definitive list of the cost of the cables and their performance, so it is not clear as to whether cost equals performance, but the suggestion is that construction equals performance.


    mye annen moro lesning her

    http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-and-myths

     

    B Wintersborg

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2013
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Skal følge med litt her.Fikk litt skatte penger så nå skal jeg teste litt med å bytte signal kabel og høytaler kabel opp mot hva jeg har i dag.Spille 4 melodier bytte til dyre kabler spille samme 4.deretter bytte til billigere for å se om jeg hører forsjell. De dyre kablene blir Doxa sine, billige monster og taralabs
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.834
    Antall liker
    85.967
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    98
    Skal følge med litt her.Fikk litt skatte penger så nå skal jeg teste litt med å bytte signal kabel og høytaler kabel opp mot hva jeg har i dag.Spille 4 melodier bytte til dyre kabler spille samme 4.deretter bytte til billigere for å se om jeg hører forsjell. De dyre kablene blir Doxa sine, billige monster og taralabs
    Ser frem til rapport!
     

    B Wintersborg

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2013
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Test: Jungle Bill by Yello on Spotify
    Sangen Om Fyret Ved Tornehamn by Kari Bremnes on Spotify
    The Ballad of Bill Hubbard by Roger Waters on Spotify
    Metallica – Orion (Instrumental)
    Insanity by King Diamond on Spotify

    Det er ingen tvil lyden ble mer oppløst og flere detaljer.Ikke noe fantastisk som å få et nytt effekt trinn i forhold.
    På Roger Waters Bill hubert Er Q sound mer makert knurringa til hunden kom mer fram.Soldaten som snakker lenger opp på siden.
    Orion ble klarere,oppløst og mykere. Når det braker løs som verst glir ikke instrumentene inn i hverandre og lager det grøtete.Merket største forsjell på Orion, de gode produksjonene er drit bra.

    Så jeg har bestemte meg for å kjøpe disse Doxa kablene fordi annlegge mitt låter det hakke bedre end før. Det er ikke noe problem å låne med hjem kabler fra DOXA - ART OF SOUND å teste selv.
    Skal legge ut noen bilder når kameraet er oppladet
    Gammle kabler Tara Labs Nexa 2X3 meter 540 kr
    Monster 400 kr
    DSCF0770.jpg
    DSCF0769.jpg
     
    Sist redigert:

    B Wintersborg

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2013
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    prisen på herligheten er 2x3000 kr 60 cm signal og 2x2,5 meter høytaler kabel
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    jeg synes dette var interessane faglige målinger av kabler...
    http://www.apiguide.net/04actu/04musik/AES-cableInteractions.pdf

    Twelve cables are tested from Levinson to Kimber and including car jump leads and lamp cable, from $2 to $419 per metre. The results are based on the theory that loudspeaker cable should transmit all frequencies, unscathed to any speaker from any amplifier and loss is due to resistance. There is an assumption that letting through more frequencies with less distortion will sound better. But that seems reasonable to me.


    The best performance was with multi core cables. The car jump leads did not do well and cable intended for digital transmission did! The most expensive cable does not get a mention in the conclusions, but the cheapest is praised for its performance and Kimber does well. Sadly there is not a definitive list of the cost of the cables and their performance, so it is not clear as to whether cost equals performance, but the suggestion is that construction equals performance.


    mye annen moro lesning her

    Testing audiophile claims and myths

    Takk for begge linkene!
    Spesielt for blindtestsamlingen. Fint å ha alt på et sted.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    steffenn

    Medlem
    Ble medlem
    05.04.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    søgne
    Det er hørbar forskjell på kabler utvilsomt.Doxa 61 på ett par doxa 8.2 er meget lett og høre forskjell på kabler det er stort lydbilde, oppløst og har mye informasjon. Kan anbefale alle som har mulighet til og ta turen innom doxa i Kristiansand for en demo burde prøve det. Det er en opplevelse!
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.673
    Antall liker
    4.172
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    jeg synes dette var interessane faglige målinger av kabler...
    http://www.apiguide.net/04actu/04musik/AES-cableInteractions.pdf
    Konklusjonene der er ganske like det vi diskuterte om høyttalerkabler i denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387656

    Tilstrekkelig tverrsnitt og lav induktans, men ikke så høy kapasitans at utgangstrinnet brenner opp, og så er det meste gjort.
    Vad är hög kapacistans i detta sammanhang?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grensen vil variere med forsterkeren, seriemotstanden og lengden på kablene. Litt grov tommelfingerregel: ti-femten millimetertykke ledere som er flettet sammen er OK, men hundre sammenflettede sytråder er det ikke. Flatkabler av typen "utrullet kondensator" med lederne oppå hverandre er ikke OK i det hele tatt. Problemet oppstår bare på konstruksjoner som er gjort ekstremt kapasitiv med vilje, som regel ut fra en misforstått idé om å "matche høyttalerimpedansen", f eks nominelle 8 ohm.

    Den idéen er riktig dårlig, fordi impedansen på kabelen ved audiofrekvenser stort sett er seriemotstanden mellom lederne uansett, altså ekstremt høy. Kabelen nærmer seg den karakteristiske impedansen langt oppe i megahertzene. Dessuten varierer høyttalerimpedansen med frekvens, kanskje mellom 5 og 50 ohm, og forsterkeren i andre enden har 0,1 ohm eller deromkring. Så "impedansematchede" kabler er meningsløse, men introduserer et høyst virkelig problem i stedet.
     
    Sist redigert:
    K

    Kafka

    Gjest
    Dette er interessant, men kan det kanskje fremmes noen konkrete eksempler på merker/modeller som er med "feil" eller misforstått konstruksjon?
    De flate Goertz-kablene, har de for høy kapsitans? Har også forstått det som at Kimbers 12TC har høy kapasitans (men kanskje likevel langt fra skadelig for forsterkeren??)?
     

    cato.t

    Medlem
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Sted
    2165 Hvam
    Ja, vi snakker om impedans og ikke ren resistiv last og da får man jo som kjent stømmer gående begge veier i kretsen..!

    Jeg er av de som ikke legger stor vekt på dette og det kan kanskje skyldes at jeg ikke besitter et dyrt nok anlegg, hva vet jeg!

    Kobber (produsert iflg. standard norm) har en resistans på 0,0175 ohm/m ved 20 grader celsius og jeg mener at de fleste av oss IKKE vil HØRE merkbare forskjeller ved å bytte ut en "billigkabel" med en til flere hundre/tusen kroner meter`n ...!

    Mvh Cato
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.365
    Antall liker
    9.625
    Torget vurderinger
    2
    tyske stereoplay har en mengde lydfiler som er "opptak" med ulike kabler. lastes ned her, for lytting.. Desverre er musiken HÅPLØS gg uten sæeliug verdi som referanse da den ikke inneholder lite naturlige instrumenter,men mest ekkoeffekter romklang og elektronica
    -
    30 Soundfiles als Gratis-Download - AUDIO

    se Stereoplay 2014/10 i salg på Sola lufthavn nå


    Cooledit Pro plotter referanse og billigkabel med de følgende forskjellen i musikkens frekvensinnhold. Rød mot grønn kurve

    Capture.jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.365
    Antall liker
    9.625
    Torget vurderinger
    2
    The Audio Critic viser simuleringe av HT kabel effekter på side 37.. Dette må være hørbart... Men ikkke nødvenigvis dyrt å skaffe riktige HT kabler. Er det et grunn til at NESTEN INGEN kabelprodusenter (Nordost er et unntak) oppgir RLC verdiene på kablene sine lengre?
    http://www.my-hiend.com/leoyeh/200707/The_Audio_Critic_16_r.pdf


    Ikke rart at Nordost flatline kabler med høy induktans låter klar og lyst med en ligenende diskanttopp som som Siltech kabelen her ...
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det vil være hørbart. Alt som står om kabler i den artkkelen er korrekt. Han bruker en høyttalerlast med lavere impedans i diskanten (bånddiskant) enn hva jeg gjorde i mine simuleringer, og får derfor større utslag i antall dB enn hva jeg gjorde. Men essensen er den samme: Det kan oppstå hørbare forskjeller mellom høyttalerkabler, avhengig av hva som er koblet til i hver ende, men de forskjellene skyldes trivielle ulikheter i LCR-egenskaper og ikke "magiske" andre- og tredjeordenseffekter. De har heller ingen som helst sammenheng med prisen på ledningene utover kiloprisen på kobber.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    The Audio Critic viser simuleringe av HT kabel effekter på side 37.. Dette må være hørbart... Men ikkke nødvenigvis dyrt å skaffe riktige HT kabler. Er det et grunn til at NESTEN INGEN kabelprodusenter (Nordost er et unntak) oppgir RLC verdiene på kablene sine lengre?
    http://www.my-hiend.com/leoyeh/200707/The_Audio_Critic_16_r.pdf
    Jeg må indrømme jeg giver ikke meget for det nævnte magasin, manden har levet i 90 år og har tilsyneladende ikke forstået dyt af noget som helst, sørgeligt men sandt.

    Artiklen starter med det sædvanlig vrøvl , at man jo skal huske at der er så og så mange meter lorte kabel/ledning foran og bag det fine eksotiske kabel , så ved ved man allerede hvilken person man har med at gøre.
    En person som ikke har kunnet konkluderer rigtigt ud fra det han har hørt (måske han slet ikke har hørt noget), har han hørt noget, så har han ikke forstået det han har hørt og ikke draget de rette konklusioner, eller ikke lavet de fornødne eksperimenter som kan bekræfte at der er noget her som ikke helt falder i hak med hvad den gængse elektronikteori siger.

    Han taler meget om højtalerkabler ok, men der er altså lige så markante lydforskelle på linjekabler som på alle andre kabler, og her er interface/ind og udgang som kablet ser ind i helt anderledes end ved højtalerkabler.
    Det pudsige/mærkelige er at lave man et linjekabel og højtalerkabel med de samme materialer , så for man samme lydsignatur, det fortæller noget om hvor meget interface betyder, og hvor meget de undgåelige fejl-komponenters R,L og C aktuelle værdier i ohm henry og farad betyder for lydsignaturen.

    Til gengæld fortæller det at lydsignaturen nok snarer afhænger af selve fejlkomponentens sammensætning/materialer, mere end selve den aktuelle værdi for fejlkomponenterne R,L,C , hvis disse værdier holder sig inden for rimelige og fornuftige grænser, og det som der interfaces til ikke er totalt uden for enhver standart.

    Mange har oplevet at skifte en overføringskondensator for derefter at få en helt anden lyd , selvom kondensatoren havde nøjagtig samme værdi i microfarad som den der sad der i forvejen.

    I øvrigt vil det sandsynligvis være næsten umuligt at måle en forskel på udgangen af apparatet efter udskiftningen, i hvert tilfælde ikke forskelle som kan forklare de til tider store oplevede lydændringer.
    Men på de to kondensatorers data kan der måles forskelle , også tit betydelige, men ud fra de data er det stort set også umuligt at sige noget om lyden i en kondensator, hvis det drejer sig om kvalitetskondensatorer, så måler de alle rimeligt fornuftigt, men dog som sagt forskelligt på de specifikke kondensator parameterer, disse specifikke kondensator målinger burde man nok prøve at bruge på kabler, måske det kunne give nogle nye sammenhænge.

    Men ja der er naturligvis forskel på kabler.
    Og dyre kabler er som regel bedre end billige kabler, af den simple årsag at der skal bruges bedre og renere materialer , bedre og mere dæmpning af kablet , håndarbejde og små serie øge også prisen betragteligt, Og dette gælder i øvrigt alle passive komponenter, men vi er enige om at når plus 100 kilo kr. passeres for et kabel så er man for langt ude.


    NLE dokumenterede sine kabler på eksemplarisk vis , men som sagt i langt de fleste tilfælde fortæller disse data meget lidt eller intet om lyden i kablet.

    NLE var jo Niels Larsen, nok den mest elektronik-nørdede person jeg har mødt og det er kærligt sagt for han er en flink mand, alt var på formler og der var intet forudsigeligt alt kan teoretisk beskrives og forudsiges, og de komponenter med de bedste data havde også bedste lyd osv.

    Jeg troede aldrig jeg skulle høre dette fra hans mund , men han fortalte simpelthen at han havde valgt sølv og guld til sine kabler fremfor kobber, fordi der var stor kvalitetsforskel på lyden i den samme!!! konstruktion.

    Her er det hver at bemærker at jeg ville få meget vanskeligt ved som privatperson at kunne købe den mængde sølv det indgik i NLE kablerne til samme pris som NLE solgte sine kabler til , så i dette tilfælde er der bestemt ikke tale om overpris eller opskruede priser. Priserne var yders fair.

    Niels Larsen kunne heller ikke forklarer den markante lydforskel på kobber og sølv 100% med andet end noget med elektronskaller som man kan se her , det er også muligt det er noget om det.

    Men jeg har nu indtryk af at det mere drejede sig om begrunde sølv valget i reklame øjemed, end at Niels Larsen et 100% troede på sin forklaring, han dokumenterer jo heller ikke på nogen måde med referencer eller målinger (også ret usædvanligt for NLE). Men hvem ved, måske har han ret. Dette ene bud kan være lige så godt som det andet.

    Man kan også hævde som jeg at sølv og guld og kobber har en grundlæggende tone som ligner den der fremkommer hvis man lavede en klokke af materialerne og slog dem an, og så er vi jo ude i noget helt andet, noget med resonanser osv.
    Man kunne også forstille at det var overgangene imellem de forskellige metaller som var årsag til klangforskellene.

    Som sagt Belastningen/kilde/interface skal være meget speciel, eller selve kablets data skal være meget afvigende fra normalen hvis disse RLC parameterer/data skal have afgørende betydning for lyden, og er man i den situation så skal man naturligvis tage hensyn til dette/være opmærksom, et eksempel kunne være en meget lav impedans fra en bånddiskant, kombineret med høj udgangsimpedansen fra forstærkeren, så skal det nok gå galt.

    Elektrisk svarer et kabel til at have en spole og en modstand i serier fra udgang til belastningen , og en kapacitet parallelt over belastningen/udgangen.
    Det samme gør sig gældende ved linjesignaler, her er bare tale om helt andre impedanser end ved højtalerkabler. Det samme med netkabler, ved spdif er impedanserne helt konstante.

    Det som typisk giver de største lydforskelle er hvad parameterene R,L og C fejlkomponenterne er lavet af og hvordan de er realiseret , Altså hvad selve kablet er lavet er.
    Størrelsen af disse uønskede fejlkomponenters værdi er for en stor del bestemt af bl.a. geometrien i kablet.

    Tager man modstanden først, så kan der her være forskel på kobbers renhed og naturligvis selve modstanden, og endelig kan modstanden/"lederen" være lavet af guld, sølv eller kobber, lederen kan også være platineret med eksempelvis et tyndt sølvlag (bl.a. Nordost bruger dette (og det lyder ad helvede til)), alle disse ting kan hver for sig give lydforskelle, og det ville også være tilfældet i enhver anden kredsløbssammenhæng.

    Induktionen dannes hovedsagligt af geometrien, men "spolen" vil består af ledemateriellet og en isolering, de to ting vil også kunne give en lydændring i enhver anden kredsløbssammenhæng, eksempelvis hvis man brugte spolen i et delefilter.

    Det vil heller ikke være ligegyldigt om spolen er lavet af sølv eller kobber og hvad isoleringen er , dette er bl.a. noget man gå meget op i når der laves overføringstransformatorer i rør-teknik, dette er der næsten gået ren guru i.

    Sidst kapaciteten som i kablet skal ses som en langstrakt kondensator, lederne er kondensator-pladerne , isoleringen er det man kalde dielektrikum , det som isolerer de lederer fra hinanden, disse ting forårsager også lydforskelle i alle andre kredsløbssammenhænge.

    Det er ikke ligegyldigt for lyden om der benyttes polyester, keramik, teflon, polypropylen, papir osv i en kondensator, dette erkender langt de fleste, det er heller ikke ligegyldigt hvad der er brugt til at realiserer kondensator-pladerne med, om det er kobber eller måske sølv.
    Også renheden af både dielektrikummets og lederen har betydning, og fremfor alt har det vist sig at vibrationsdæmpning har en endog meget stor betydning for lydresultatet.

    Ps Det ovenstående forklarer også på en logisk måde det mange hi-fi entusiaster oplever, hvis man da ikke er udstyret med alt for meget "måle-bias" og dobbelt blindtest fundamentalisme .

    Og i øvrigt er åben og villig til at foretage de nødvendige lytteforsøg og eksperimenter, og ikke bare afviser alt fordi videnskaben/elektronik teorien hævde at det kan umuligt passe at der kan være en lydforskel.

    Ps Det var så endnu en reprise af hvad jeg har skrevet ca 100 gange før, men jeg bliver ved med at prøve og vende og dreje disse ting i tankerne og i skrift , indtil jeg faktisk har fundet ud af hvad det drejer sig om.

    Jeg ved heller ikke hvad det er som gør at sølv og kobber og dielektrikumet kan lyder så forskelligt, hypoteser har jeg , men langt fra skudsikker viden endsige målinger som kan får det til at hænge sammen.

    Man kan måle meget store forskelle på de enkelte materiale, knapt så store når de er sammensat til en hel komponent. Og stort set intet når komponenterne er sammensat til et helt apparat eller anlæg.
    Men forskelle kan der dog altid måles, og det må jo være den første og vigtigste betingelse for en eventuel lydforskel.

    Et godt kabel er præcision og klang, en blanding af elektrisk perfektion og materiale valg. Og ved kabler/kondensatorer spiller dæmning en rolle i den elektriske perfektion, så dette må også inkluderes i den samlede ligning for det "perfekte kabel".
     
    Sist redigert:

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Testen viser at man ikke kan idiotforklare de som mener det er lydmessige forskjeller ved kabelbytter. Den viser også at forståelsen for hvordan kablene påvirker lyden ikke er like rett frem som de mest skråsikre og fordømmende debattantene mener.
    Takk
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.365
    Antall liker
    9.625
    Torget vurderinger
    2
    når jeg simulererkablene får jeg langtifra de effektene som n AudioCritic kommer fram til. Mens utgangsimpedasen til en forsteker derimot slår veldig ut. Slik svinger spenningen (simulert) fra en rørforsterker med utgengsimpedanse 0.01 til 3 ohm mot mine høyttelere (simulert). Tynne høyttaler kabler skal jeg ikke ha.

    Capture.jpg


    Slik er målingen fra forsterker med utgangsimpedanse 1.8. Simulert svinger det max 1.6dB mot måt 1.1dB
    Capture1.JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er impedansekurven til høyttalerne som Audio Critic simulerte. Jeg har ikke replikert simuleringene, men den resonansen rundt 7 kHz med tilhørende overgang fra induktiv til kapasitiv fasevinkel legger opp til at et eller annet skjer der. Du ser også den peaken i alle kabelsimuleringene hans. Høyttalerne er kapasitive hele veien fra 7-20 kHz, og det skal ikke så mye induktans til for å skape en fin liten svingekrets. Kapasitive elektrostater er også utmerkede instrumenter hvis man absolutt vil høre forskjell på ledninger.

    Amazfig1.jpg

    Carver Amazing Loudspeaker (Platinum Edition) Measurements | Stereophile.com
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvordan forklarer man så at der faktisk bliver større/tydeligerer forskel på højtalerkablerne's lyd når impedansen tilnærmer sig en konstant værdi, bliver linear , som eksempelvis i en Duelund højtaler , men så er der jo nok noget andet man kan finde på som forklaring.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blir det virkelig slik? Jeg ville trodd at virkeligheten var stikk motsatt, ettersom fargingen fra kabelen i stor grad vil følge høyttalerens impedanskurve. Med flat impedanskurve vil forskjellen mellom ulike kabler stort sett bestå i en liten nivåforskjell og en litt større eller mindre avrulling helt øverst.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Blir det virkelig slik? Jeg ville trodd at virkeligheten var stikk motsatt, ettersom fargingen fra kabelen i stor grad vil følge høyttalerens impedanskurve. Med flat impedanskurve vil forskjellen mellom ulike kabler stort sett bestå i en liten nivåforskjell og en litt større eller mindre avrulling helt øverst.
    Naturligvis er det nemrere at høre kablets fejlkomponenter C,R,L og deres lydsignatur, når det hele ikke er sovset i en masse fejl fra selve højtaleren, det være sig også basreflex, dårlige forstærkere osv.

    Man vender simpelthen tingene på hovedet her.

    Man antager at selve lydforskellen i kablerne ikke kan skyldes selve kablet , men at det skyldes det som er omkring kablet (interface), ja det kan også give hørbare fejl, bestemt. Det er vi slet ikke uenige om.

    Men de er typisk mindre end det jeg taler om i langt de fleste tilfælde, og endelig ikke spor interessante fordi de skyldes fejl som endelig burde have værer rettet, eller der burde i det mindste have været taget højde for disse speciale situationer.

    Men naturligvis er der masser af special tilfælde rundt omkring, hvor forstærkere har høj udgangsimpedans, brug en højtaler med ret impedanskurve og ohmsk impedans (evt impedans korriger).

    En højtaler med en usædvanlig ujævn impedans kurve høje og lave ohm'ske værdier med tilhørende skarpe fasevinkler, eller ujævn frekvenskurve, impedans korrigere højtaleren , ret frekvenskurven (DSP), brug en meget strøm-stærk forstærker med meget lav udgangsimpedans, brug et lav induktions-kabel med tilstrækkelig kvadrat , Ps tilstrækkelig kvadrart gælder naturligvis i alle tilfælde.
    Det samme vil gælde ved ekstrem lave impedanser .
    Her skal man være specielt opmærksom på "serie resonansen" således at man ikke for en frekvensafrulning for langt nede i frekvensområdet.

    Sådanne helt speciale situationer eller udstyr er naturligvis ikke særlig velegnede til at teste lydforskelle på kabler med, da det kommer til at handle om noget helt andet end selve kablet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kan måle de forskjellene du snakker om, er det fint om du poster resultatene i denne tråden. Den er jo sticky på kabelhjørnet og handler om målbare forskjeller mellom kabler.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg svarede beredvilligt på dit spørgsmål , så lad være med at dreje det hele på denne primitive måde

    Og jeg vil skide på hvad tråden handler om , når det drejer om hi-fi hænger alt mere eller mindre sammen ,og der er ingen ide i at lave disse helt skabe opdelinger, og slet ikke at bruge dem som argument, og det her handler også om målinger , nemlig det vi ikke umiddelbart måler.

    Jeg har jo skrevet hundredvis af gange at jeg ikke har den fulde forklaring på det jeg prøver at beskrive, og dermed heller ikke målinger.
    Andet end at der altid vil kunne måles forskelle på den ene eller anden måde og det er der også masser eksempler på i denne tråd, og der er jo en helt afgørende betingelse for at der også kan være en lydforskel.

    Jeg skrev et langt indlæg før dette som forklarer det meste , og det skulle være nogenlunde læsbart nu.

    Og som jeg skrev er mange af disse målinger endelig ligegyldige, og ikke mindst helt forudsigelige , og det drejer sig faktisk ikke selve om kablet, men om fejl, eller special situationer , som sammen med kablet kan give målbare forskelle, og for nogle bliver det så det entydige svar på hørbare forskelle på kabler.
    Noget jeg som sagt slet ikke er enig i er det eneste som giver lydforskelle, men naturligvis giver det også lydforskelle.

    Men glemmer at der også er lydforskelle på netkabler og linjekabler, spdif , situationer hvor interface er helt forskelige i de enkelte tilfælde.
    I spdif tilfældet er interface 100% fastlagt og altid ens , men her er der alligevel forskel på kabler lige så meget eller mere som i de andre situationer.

    Og er kablet lavet efter de samme principper vil det have samme lydsignatur i alle de nævnte situationer. Og som jeg nævnte før jo mere perfekt anlægget er jo nemmere detekteres kablets lydsignatur , og forskellene imellem de enkelte kabler.

    Mange Diy folk har prøvet afkoble elektrolytter med en lille kondensator som ingen betydning har for den samlede værdi, de ved at den resulterende lyd ændre sig efter hvilken en type kondensator de benytter til denne opgave . (Kan iøvrigt anbefale papir i olie i metalhus ). Det er også værd at bemærker at den samme kondensator vil have samme lydsignatur uanset hvilken forstærker den benyttes i.

    Man vil sikkert kunne måle forskelle , men det vil være så små forskelle at det vil være svært/umuligt at finde sammenhængen med det hørte.
    Som jeg skrev , sætter man med et kabel også en meget lille kondensator over udgange og indgang, så situationen ligner lidt den ovenfor beskrevende.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du tenker på den Transparent strømkabelen jeg selv slaktet for en tid tilbake, så var dette innmaten av den:

    115951d1335556337-blindtest-av-kabler-i-vg-dsc02420.jpg


    Bare noen stålringer tredd utenpå selve strømkabelen med pyntestrømpe, en bit krympeslange for å holde ringene på plass, kopiøse mengder smeltelim, og en pen boks holdt sammen med enveisskruer for å sikre at bare de aller mest motiverte får sett etter hva som egentlig er inni den boksen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.733
    Antall liker
    103.705
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn