Lydmessig gevinst av dyre spesialrack?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Finner ikke noe hos Audioaktøren. Kan du poste en link?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Finner ikke noe hos Audioaktøren. Kan du poste en link?

    Har ikke link til de, men han er jo importör/forhandler, jeg handlet mine der, men så var det dette med oppdaterte hjemmesider da, en telefon til Terje bruker hjelpe :-/
    evnt må du google de, Quadraspire QX7...

    mvh
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    De QX7 så geniale ut. Har vært på jakt etter noe slik:) Noen som vet om alternativer? Er litt usikker på om spikesene mine blir litt for tykke/butte i enden...

    Har også bestilt 3 sett med sorbothane "føtter" til pre og effekter.

    A.J.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis, om, at, dersom osv...du visste ikke hva det aktuelle racket var "koblet" med og gjettet!, tippet!!, ingen fare med det, bare å si det det

    mvh
    Gjetting? Tipping? I beskrivelsen av det aktuelle racket som jeg hevder hadde hatt godt av myk avkobling står det følgende:
    "Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under".
    Nå har jeg lært meg å undersøke ting på forhånd slik at jeg (som oftest:)) har mine ord i behold når jeg kommer med påstander her på hfs.
    Litt research avslørte at NAIM CHIPS ser slik ut:
    naim.jpg

    Ingen gummiavkobling her, altså null demping av vibrasjoner. Filten har ingen vibrasjonsdempende virkning. Det eneste den gjør er å beskytte gulvet.
    Rett og slett gulvskånere! Jeg tipper:)rolleyes:) dessuten at filten som beskrives er tilført i ettertid.

    det er ikke filt og ikke spikes under det avbildede racket, men en flat gummi/plast ring/matte som avisolerer racket mot gulvet, kanskje noe hardere enn dörstoppere men alikevel ikke som spikes
    Sannsynligvis denne:
    quadraspire.jpg


    En slik løsning med hard og tynn gummi/plast er så og si virkningsløs når det gjelder ønsket dempe-effekt. Resonnansfrekvensen blir alt for høy, og frekvenser under den slipper uhindret igjennom.

    jeg skal forresten heller innrömme at jeg har gjort meg erfaringer der mange av dine tidligere besvergelser og mantra synes å stemme, gode kontakter og loddinger nesten viktigere enn selve kabelen. Interessante erfaringer dette
    Det var hyggelig. Jeg håper at det fortsetter slik:)
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her er hva jeg har kommet frem til. Disse filtputene er fra Biltema. Jeg forsøkte dette rett under mine Adyton Imagic også. Dette fungerte ikke. Derimot fungerte Soundcare spikes der og står der fortsatt. Samme gjelder under mine Gradient basser. At myk demping er saken er bare tullball hos meg. Har aldri fått til noe definisjon og kanting ut fra dette. Lydbilde kolapser også. :)
     

    Vedlegg

    M

    musicus

    Gjest
    Hvis, om, at, dersom osv...du visste ikke hva det aktuelle racket var "koblet" med og gjettet!, tippet!!, ingen fare med det, bare å si det det

    mvh
    Gjetting? Tipping? I beskrivelsen av det aktuelle racket som jeg hevder hadde hatt godt av myk avkobling står det følgende:
    "Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under".
    Nå har jeg lært meg å undersøke ting på forhånd slik at jeg (som oftest:)) har mine ord i behold når jeg kommer med påstander her på hfs.
    Litt research avslørte at NAIM CHIPS ser slik ut:
    Vis vedlegget 238734
    Ingen gummiavkobling her, altså null demping av vibrasjoner. Filten har ingen vibrasjonsdempende virkning. Det eneste den gjør er å beskytte gulvet.
    Rett og slett gulvskånere! Jeg tipper:)rolleyes:) dessuten at filten som beskrives er tilført i ettertid.

    det er ikke filt og ikke spikes under det avbildede racket, men en flat gummi/plast ring/matte som avisolerer racket mot gulvet, kanskje noe hardere enn dörstoppere men alikevel ikke som spikes
    Sannsynligvis denne:
    Vis vedlegget 238748

    En slik løsning med hard og tynn gummi/plast er så og si virkningsløs når det gjelder ønsket dempe-effekt. Resonnansfrekvensen blir alt for høy, og frekvenser under den slipper uhindret igjennom.

    jeg skal forresten heller innrömme at jeg har gjort meg erfaringer der mange av dine tidligere besvergelser og mantra synes å stemme, gode kontakter og loddinger nesten viktigere enn selve kabelen. Interessante erfaringer dette
    Det var hyggelig. Jeg håper at det fortsetter slik:)
    Vel, en halv unnskyldning skal du få, jeg hengte meg mer opp i bildet av racket enn teksten, racket som er avbildet er avbildet med Quadraspire sin orginale fot med hard gummi, ikke noe dual lag eller annet, nå vet jeg ikke hvilken frekvens den eventuellt er avstemt mot, men det ligner mistenkelig på hva jeg forbinder med hardheten på dörstopper gummi, ikke dong mykhet i den gummin der, du er nok ikke alene om å ha noe på föttene för man åpner kjeften, men her pratet vi forbi hverandre, eller, du leste tekst og jeg så på bilder, og jeg tar gjerne min del av den skylden, fornöyd?.

    Naim chip vet jeg da virkelig godt hva er, har ett sett hjemme, de funket ikke noe särlig! samme med de orginale Quadraspire gummiföttene som er avbildet på nu så omtalte racket, spikes med QX7 funker bedre...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Her er hva jeg har kommet frem til. Disse filtputene er fra Biltema. Jeg forsøkte dette rett under mine Adyton Imagic også. Dette fungerte ikke. Derimot fungerte Soundcare spikes der og står der fortsatt. Samme gjelder under mine Gradient basser. At myk demping er saken er bare tullball hos meg. Har aldri fått til noe definisjon og kanting ut fra dette. Lydbilde kolapser også. :)

    Har gjort samme erfaring som deg, ingen myk avkobling alene her heller, selg de Naim Chipene og test Quadraspire QX7éne du også ;) ...

    mvh
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Polycrystal Rack har harde koner med en spesiell utforming og et dempende lag med polycrystal som står under. Men så har det '' flytende'' tunge hyller som ikke tar opp noen vibrasjoner fra gulv. Så her funker det med harde koner mot gulvet. Det er ikke tilfeldig at lydforbedringen er betydelig. Det er bare å lese omtalen disse har fått. Rett og slett en unik konstruksjon i forhold til andre produsenter.StereoTimes -- Innovative Audio�s PolyCrystal Systems og Inexpensive Vibration isolation products group test - Part 2 [English] mvh.Guit
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    M

    musicus

    Gjest
    Fant igjen denne gamle tråden jeg startet som omhandler prinsipiellt mye av det samme, noen gode tips i den tråden som er allmenngyldige også idag.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/17829-jeg-har-tweaket-meg-bort-igjen.html

    Rommet, oppsettet og tweekene så ut sånn her, ifht til erfaringen i tråden over mener jeg :cool:

    Vis vedlegget 238758

    mvh
    Det ser ut til at det funker for deg også:):cool: mvh. Guit
    hehe, tja du, to skritt frem og ett tilbake?!, det funker, ärlig talt så hadde jeg der tweeket meg bort, for mye på feil steder, nu er det K.I.S.S som gjelder, ett godt rack og minst mulig andre duppe ditter er vel hva erfaringen har kokt ned til :)

    mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ett ebay-søk på Sorbothane gir mange rimelige "knotter". Har benyttet disse med stort hell


    sb.JPG
     

    Arnold Duck

    Medlem
    Ble medlem
    22.04.2008
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    0
    Hva må et rack koste da, for å regnes som dyrt ?
    Alt over 7000 USD + et par tusen kr for kompressor er idiotisk dyrt da det er prisen for et Thor Labs optikkbord som på samme måte som Newports optikkbord faktisk fungerer, i motsetning til hi-fi rack som stort sett ikke gjør så mye med vibrasjoner annet enn å forplante de til utstyret. Det hjelper lite med keramiske kuler og nanopartikler når det en trenger er stor masse + demping.

    Om noen vet om et annet optikkbord av tilsvarende kvalitet til en lavere pris så er det det som er svaret...

    Det er et annet spørsmål som bør stilles og det er om en trenger å gjøre tiltak. Dette kan heldigvis måles på utgangene på det vibrerende utstyret. Om en kan måle forskjell på signal med kontra uten vibrasjon vha et oscilloskop så er det enkelt og greit problemer med vibrasjoner. Er forskjellen stor så har det mye å si for lyden.

    Om en har utstyr som er vibrasjonssensitivt så kan en følge denne oppskriften for å få orden på problemet:
    Bordbena bør være satt direkte på betong fundamentert på fjell. Betong etasjeskille med belegg / parkett fungerer også bra sammen med optikkbord. Hvis gulvet rister når trailerne kjører forbi så må det gjøres drastiske tiltak. Da er det ikke nok med et optikkbord. Isåfall vil jeg foreslå streaming. En skal riste en transistorforsterker ganske voldsomt før det bør synes på en måling så det er også noe å tenke på.

    Foreslår Thor Labs optikkbord om en ønsker optimale arbeidsforhold for vibrasjonssensitiv elektronikk og platespillere. Disse bordene er gjerne noe rimeligere enn Newport bord og sendes fra UK, noe som er kjekt med tanke på transportkostnad. Bordene veier rundt 300 kg med ben. Det bør bygges en solid boks med lufttett dør / lokk oppå bordet som utstyret kan stå inne i for å redusere vibrasjoner fra luft om utstyret er sensitivt for dette. Det er ikke så veldig stuevennlig med mindre en har en noe lab preget stue.

    PS
    Om en derimot er ute å kjøper hifimøbler ved hjelp av følelser og synsing så har jeg inntrykk av at 5000 kr for et hi-fi rack ansees som latterlig billig og litt useriøst. Heldigvis er hi-fi rackene som koster 100 000 kr ikke noe særlig bedre så de pengene kan en definitivt spare. Kjøp et pent rack er mitt forslag.

    PS/2 :)
    La meg si noe om kabler. De må være tykke nok. Og ikke så alt for lange. Legg dem ikke i en diger kveil, kapp dem isteden til en passende lengde.
    Rene kontakter er kjekt. Det gir bedre kontakt :)

    Etter litt tenking bør det være klart for de fleste at hørbare signaler ikke trenger båndbredde langt opp i GHz området og at perfekt kabel for en ultrarask pulset laser ikke er noe bedre til vårt formål enn en 1000 V kabel med tilsvarende motstand. Det vi driver med er rett og slett ikke avansert nok for de kablene folk kjøper. Avanserte audiokabler er sikkert et røverkjøp om en skal bruke det i verdensrommet, men de hjelper deg ikke til å få bedre lyd. Heldigvis.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Trenger ikke være så dyrt for å ha noe for seg, så lenge det ikke er noe Ikea greier med laminerte hyller. Heller kjøpe heltre på mål og lage et selv og deretter bruke feks små isolasjonsblokker under det igjen og komponentene : Vibration isolation systems for Audiophiles | AudiophileVibrationControl
    Har selv de små isolasjonsblokkene under alt unntatt cd. 8stk rundt 400 inkl frakt og er like gode eller bedre som Nordost Black Cone til mangfoldige tusen.
    Mange som har hørt dem hos meg og endt opp med å selge dyre underlag for å kjøpe disse. Mike er utrolig service innstilt og lager rack i dette materiale på bestilling også. Han har også drevet i 20 år og laget forsterkere samt høytalere, så han vet hva han driver med
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Avanserte audiokabler er sikkert et røverkjøp om en skal bruke det i verdensrommet, men de hjelper deg ikke til å få bedre lyd. Heldigvis.
    Jeg har faktisk litt erfaring fra den bransjen, og ser ikke hva de skal gjøre der heller,- og særlig ikke siden lyd ikke eksisterer i verdensrommet... :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Noen som har forsøkt blindtesting av hhv godt og dårlig dempet rack? Dette burde da gå an?

    Jeg har valgt å dempe med filt og kork. I alle fall bedre enn ingen ting??
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke være så dyrt for å ha noe for seg, så lenge det ikke er noe Ikea greier med laminerte hyller. ...
    Det er mange som anbefaler IKEA Lack, bl.a. som bord til platespillere. Om resultatene er på tross av eller på grunn av er det dog ikke alltid godt å vite uten nærmere undersøking.

    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lack og en del andre Ikea ting er basrt på såkalt torsion box construction, en enkel slags honey comb teknikk, som gir svært sterke men lette og stive hyller.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Eller et laminat av to komposittplater (trefiber + ABS-plast) med en bi-kake-struktur av papp i mellom.



    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DEt der er en vanlig konstruksjon for feks enkle dører itl innendørs bruk. I ei skikkelig torsion plate er matrisestrukturen gjerne av tynne trestrips eller finer, som er limt til begge sidene.... Nokså enkelt å lage sjøl egentlig, dersom man har tilgang til ei god sag...

    .
    18289-438x.jpg
    IMG_2579.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg bor slik at det er minimalt med bevegelse pga trafikk og andre kilder utenfra. Så for meg er spørsmålet om musikken jeg spiller skulle kunne skape noe form for vibrasjoner. Hvor høyt antar dere at man må spille for at det spillingen i seg selv som skaper et behov for demping?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Lack og en del andre Ikea ting er basrt på såkalt torsion box construction, en enkel slags honey comb teknikk, som gir svært sterke men lette og stive hyller.
    Har hatt IKEA hyller/underlag før, og du har rett i det du skriver. Men laminert er ikke 'dødt' nok som dempeunderlag og bare å gå til eks heltre hyller tvers igjennom, er merkbart bedre. Men det er min erfaring, den er ingen fasit. Men tenker at et dempeunderlag må være så dødt som mulig for å hindre små vibrasjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bor slik at det er minimalt med bevegelse pga trafikk og andre kilder utenfra. Så for meg er spørsmålet om musikken jeg spiller skulle kunne skape noe form for vibrasjoner. Hvor høyt antar dere at man må spille for at det spillingen i seg selv som skaper et behov for demping?
    Kommer helt an på huset. Luften er ikke veldig effektiv til å overføre vibrasjoner. Mesteparten av vibrasjonene går fra høyttalerne via gulvet og opp i elektronikken. I mitt gamle trehus rister det meste allerede på lavt volum, mens i en bygård med betong etasjeskillere eller en kjellerstue med støpt gulv på fjellgrunn vil det bli helt annerledes. Min løsning var et hjemmebygget rack med gummiføtter, sandfylte rør og hylleplater på sorbothan-pucker, pluss gummiføtter under både høyttalere og effektforsterkere. Total overkill, men de Electrocompaniet-komponentene jeg hadde på det tidspunktet var nokså kilne på vibrasjoner. Se bilder i signaturtråden.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er for mange variablar til at ein kan seie noko om kva effekt vibrasjonsdemping har. Det er mange tiltak; mjuke underlag, harde underlag, "mekanisk jording", magnetiske flytande hyller, dempeordningar (t.d. til å tre over røra)...eit stort og uoversikteleg utval.
    Mine erfaringar tilseier at desse tiltaka stort sett har innverknad på lyden. Men graden det vert forbetringar er sterkt varierande.

    Neste spørsmål er kva komponent som skal dempast. Har du platespelar, er underlaget essensielt, med mindre du har ein gammal Dual (ser ut til å vere rimeleg immun mot omgjevnadar) Men eg seier få deg vegghylle fyrst som sist.
    Elles har eg hatt størst glede av å dempe under høgtalarane, og då helst med Soundcare. Høgtalarar under 5 kg har mindre nytte av slikt, tykkjer eg. Så har vi demping under forforsterkar, særleg riaa. Dette har mykje føre seg om du spelar høgt, mindre i samsvar med at du skrur ned. Under effektforsterkar har det lite å seie, sjølv ikkje røreffektforsterkarar treng normalt slike tiltak. Men det kjem litt an på. Eg vil påstå at det har svært lite å seie for transistorbaserte effekttrinn.
    Under CD-spelarar, kassettspelarar, tunerar og dei aller fleste signalkjelder, er det lite å hente. Eit unntak var då eg testa JoLida sin rørbaserte CD-spelar. Denne let faktisk litt feit ut på stereobenken (marginalt, rett nok), samanlikna med vegghylla. Då eg spelte høgt.
    Prøvde ein gong nokre beingreier som skulle vere under høgtalarkablane. Null effekt som eg kunne høyre.

    Så er det sjølve rommet tinga er plassert i. Eg har trehus og eit tregolv der ein kan merke at stiften hoppar om platespelaren står på ei hylle som er planta i golvet. Vegghylle har alltid vore eit pluss i mitt hus.

    Akustiske tiltak har oftast mykje meir å seie. Men det er sjeldan nok å kjøpe eit langhåra teppe. Du risikerer å måtte gjere ganske så radikale inngrep i heimen når du skal gjere ting skikkeleg. Så då endar mange med eit oppsett i kjellarstova. Og isolerer seg frå familien elles i "sturerommet".
    Eg har etter kvart kome fram til at det enklaste er å overgje seg til rommet, og satse på høgtalarar som spelar på lag med dette.

    Mine erfaringar tilseier at eg dristar meg til desse råda:
    - Tenk før du kjøper. Spesielt høgtalarar. Dei bør kunne oppføre seg i ditt rom.
    - Sjekk kva rom du skal ha anlegget ditt i. Kjenn det godt nok til å vite om du treng vegghylle under platespelaren.
    - Har du ambisjonar i high end-klassen, er det lurt å eksperimentere litt med riaaforsterkaren. Denne kan ha nytte av eit dempande underlag. Særleg om du likar å spele høgt, med dynamisk markering og nyanseringsevne.
    - lån Soundcare og eit sett sorbotanbein (eller bruk ei diger musematte av den klebrige sorten. Finn ut kva som funkar best for deg (rett effekt er når bassen vert svakare, men meir oppstramma)
    - Ikkje plasser komponentane for tett på basselement eller- portar i høgtalarane.
    - Spel litt lågare enn du hadde tenkt. Ta heller lengre lytteøkter.
    - Bruk ikkje mykje pengar på dette.
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Først. Kjekt med ein tråd som held ein høvelig bra tone sjølv om ein har ulik erfaring og kunnskap. Min erfaring er at det meste påvirker lyden i mitt oppsett. Kabler, underlag, strøm og vibrasjonsdemping. Og kva som dreg rett veg er prøv og feil. Men ville berre kommentere ein ting Arve. At vibrasjonsdemping ikkje har noko for seg på transistoreffekter er ikkje min erfaring. Fekk høve til å teste ut Nordost BC koner på heile oppsettet. Mine blokker responderte overraskede mykje på konene. Faktisk meir enn min Hegel dac. Dette til mine store overraskelse. Så langt har eg prioritert dei konene eg har tatt meg råd til til blokkene og Mac mini. Eg bruker også Lack som hyller inntil vidare. Men kor bra dette er, veit eg når nybygget er ferdig. ������
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn