Lydmessig gevinst av dyre spesialrack?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    2st benkeplater fra Ikea, sirkelsag, lim og tvinger, så er du i havn.
    En overfres så kan du knekke kanter også.
    Jobbe med tre er gøy.
    Stor eierglede er det også.

    Steinar.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Et eksempel til på sorbothane-effekt

    De første sekundene på Patricia Barber's "Verse", spor 7. Masse lavfrekvent bulder på dette sporet.

    Topplokk på CD
    cd.jpg


    Dirkete på glassplate i rack.
    rack.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På min Dac.
    dette målt i mitt hjemmelagede rack av IKEA benkeplater.
    Disse tallene på Vibrometer, er det i mm/s?
    Lastet med en app på iphone, Vibrometer fra SKF. Kan denne brukes?
    Ble overasket over hvor mye høyttaleren vibrerte når 10" ble presset mot maks, tror jeg har litt å gå på her..
    Ellers har jeg fortiden alle komponentene stående på gulvet (Betong, 6mm depron, varmefoile, plast, lamimat) av praktiske grunner, fordi jeg tester tester ut forskjellige høyttalerplasseringer og akustikktiltak. Når jeg spilte veldig høyt, målte jeg maksutslag på monoblokkene mine til 0,2 mm/s. Ser disse har gummiføtter standard fra fabrikk. Flere andre eiere melder om store forbedringer med å jobbe med underlaget. Er det enkelt å få dette ned i 0,0 mm/s med f.eks luftslanger?
    Har ikke begynt å jobbe med vibrasjonsdemping, underlag og rack enda.
    Har stor tro på å ikke ha noen verdens ting mellom høyttaleren annet en akustikktiltak.
    Kan sikkert brukes.

    Apple har dessverre begrenset samplingraten for aksellerometrene og gyroene i iPhone til max 100 Hz. Det gjør at innebygget hardware kan detektere vibrasjoner opp til 50 Hz. Greit nok til sånt som dette, men hvis man skal identifisere resonansfrekvenser i et høyttalerkabinett må det brukes andre verktøy. Likevel, et lite teknisk mirakel.

    Jeg bruker appen Vibration, forresten. Den gjør også FFT av målingen for å vise spektra og identifisere problemfrekvenser. https://itunes.apple.com/us/app/vibration/id301097580?mt=8
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan vel diskuteres hvor mye slikt forteller. Det er jo bare øke volumet og skifte til noe mer basstung musikk, så endrer det seg. Så kommer aspekter som membranarealet, demping av høyttalerne/subene og rommet.

    Uansett ikke mye vibrasjoner å spore på toppen av HTPCen min som står i glassrack med Daft Punk musikk, volumet i taket og tre subwoofere. Men strengt burde jeg vel legge den på toppen av serveren min. Tror jeg skipper det og konsentrerer meg om andre ting....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Med dette racket fikk jeg ganske tydelig bedre lyd. Racket har tykke og tunge plater. Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under. Det jeg først la merke til var at nasalitet delvis forsvant.
    qvax.jpg
     
    L

    larkus

    Gjest
    Flott rack, som garantert hadde hatt godt av myk avkobling mot gulvet. Underlag som vist på bildet sender eventuelle vibrasjoner fra gulvet opp i racket helt udempet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper at de filtbitene underst er den aktive ingrediensen i hele oppskriften.
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Flott tråd, takk til trådstarter og til alle gode innlegg :) Har lært noe nytt her, byttet ut spikes med gummiknottene som fulgte med høyttalerne mine i går kveld, og merket umiddelbart en forandring. Det første var at det ikke ristet i gulvet i like stor grad på viss musikk, og bassen ble litt mindre "romlete", perfekt... :) neste steg er og gjøre det samme på elektronikk komponentene, og sammenligne.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker Polycrystall rack og allt tilbehør de hadde den gang. Polycrystall er mulig det beste matrialet som finnes for å få stoppet vibrasjoner hurtigst mulig. Også koner i messing er belagt med dette material og isolatorene er i laget av samme materialet som hyllene. Racket veier ca 80 kg uten komponenter. Hyllene veier mellom 10 og 13 kg hver. Topp platen står på fire koner, mens hyllene hviler på noen messing pinner som står inne i trerammen. Man vil ikke få noen vibrasjoner overført til hyllene via rammeverket. En enkel og genial løsning etter min mening. Mykt unnerlag er helt nytteløst under komponenten i dette racket. Da får man ikke drenert vibrasjoner som måtte oppstå i komponentene. Her er det kun brukt polycrystall.mvh. Guit
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En enda ytterligere liten forbedring under høyttalere/subwoofere kan være å bruke gummi som er mer tilpasset vekten. Da presses den ned til et punkt som minimerer resonanser. Slike:
    SD D?mpef?dder til h?jttalere

    Trillebårslanger fylt med luft er kanskje enda bedre, men kan vel også være noe utrygt under tunge komponenter. Jeg har kjøpt inn en del til å bruke under basstårn, men vegrer meg litt for å bruke de. Basstårna veier tross alt ca. 150 kg og ikke så morsomt hvis det går hull på en.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke så stor erfaring med så mange typer Rack. Hadde i flere år et Soundstyle Rack med glasshyller. Jeg mener å ha lest flere steder fra produsenter at det ikke anbefales å bruke glasshyller i HiFirack. Har selv byttet til Solid Tech radius 4 og er meget fornøyd med det. Lavardin anbefaler Rack av tre for sine forsterkere.
    Bilde av mitt Rack som står på Soundcare superspikes. Fungerer fint til mine komponenter.
     

    Vedlegg

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men du verden så deilig for øynene det er og ikke ha noen ting i synsvinkelen foruten høyttalerne. Det er suverent synes jeg.
    Hehe - kan hende burde flere satse på noe slikt?:

    Rack-fritt.jpg


    Suverent, det synes jeg også.....
     
    L

    larkus

    Gjest
    Mykt unnerlag er helt nytteløst under komponenten i dette racket. Da får man ikke drenert vibrasjoner som måtte oppstå i komponentene.
    Jeg er litt usikker på hva begrepet "drenering av vibrasjoner" betyr. Er det noen som har en god forklaring på dette begrepet?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Bruker 3 Sort Kone BC under Hegel HD25 og mener bestemt at lyden blir bedre .
     

    Vedlegg

    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Med dette racket fikk jeg ganske tydelig bedre lyd. Racket har tykke og tunge plater. Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under. Det jeg først la merke til var at nasalitet delvis forsvant.
    Vis vedlegget 238116
    Se der ja. Lekkert. Hva heter dette racket og hvor kan man kjøpe det?
    tore
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mykt unnerlag er helt nytteløst under komponenten i dette racket. Da får man ikke drenert vibrasjoner som måtte oppstå i komponentene.
    Jeg er litt usikker på hva begrepet "drenering av vibrasjoner" betyr. Er det noen som har en god forklaring på dette begrepet?
    Nei. Newtons andre lov tilsier at det begrepet er meningsløst.

    Edit: Når jeg leser Guit's innlegg igjen, kan det tyde på at de Polycrystal-delene har stor indre demping og spiser en del vibrasjonsenergi på den måten. Da ville det jo være synd om vibrasjonene forsvant på vei gjennom en billig gummikloss før de kom så langt. :)

    Derimot kan det være et poeng å ha litt styring på hvor energien blir av i et system med flere dempeledd. En tommelfingerregel er ca 10x endring i stivhet for hvert ledd, slik at ikke resonansfrekvensene legger seg oppå hverandre og gir mye større utslag enn forventet.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    I et rack blir komonentene satt i vibrasjon p.g.a. lydbølger gjennom luften, vibrasjoner fra selve racket (som også er påvirkelig av lydbølger gjennom luft) eller vibrasjoner som forplanter seg opp igjennom racket fra gulvet. En av de store misforståelser i hifi er at spikes eller harde "koner" på noen som helst måte kan stoppe disse vibrasjonene. Slike remedier er tvert i mot ekstremt gode til å overføre vibrasjoner udempet.
    Beste medisin mot luftbårne vibrasjoner er tunge komponenter med solide kabinetter, og mot vibrasjoner fra gulv eller rack er det vekttilpasset myk avkobling som duger.
    Spikes eller harde underlag gjør alt vondt verre uansett hvor de plasseres, men tøft ser det ut:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Spikes eller harde underlag gjør alt vondt verre uansett hvor de plasseres, men tøft ser det ut:)
    Jeg har latt meg fortelle at spikes opprinnelig ble lansert for at høyttalere skulle stå stødig og uten å lage permanente avtrykk på rike amerikaneres langflossede tepper - som var på moten for ganske mange år siden. Kan hende på moten nå også - hva vet jeg? Men altså uten tanke på vibrasjonsdemping og slikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En av de store misforståelser i hifi er at spikes eller harde "koner" på noen som helst måte kan stoppe disse vibrasjonene. Slike remedier er tvert i mot ekstremt gode til å overføre vibrasjoner udempet.
    Egentlig er det enda verre. Spikes og harde koner vil få resonansfrekvenser i området 200-500 Hz. Det forsterker vibrasjonene i et område hvor man gjerne vil unngå nettopp det. I grunntoneområdet er det mye energi i musikken som spilles og øret er følsomt for forvrengningskomponenter. Bevares, man vil sikkert "høre forskjell", men det handler om å flytte resonansfrekvenser rundt omkring.

    Den eneste funksjonen av spikes er å trenge gjennom tykke gulvtepper for å stå stødig på betonggulvet under uten å lage avtrykk i teppet, ja. Hvis man ikke har betonggulv med halvannen tomme vegg-til-veggteppe oppå har ikke spikes noen funksjon whatsoever. Spikes på metallplate for å "beskytte parkettgulvet", enten de platene er løse (Fraim Disc) eller integrert i spike'n (Soundcare Superspike) er en nokså latterlig idé. Eksakt hva skal den stålspissen trenge gjennom, liksom? Pratet om å "drenere vibrasjoner" og "mekaniske dioder" er meningsløse salgsfraser.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mykt unnerlag er helt nytteløst under komponenten i dette racket. Da får man ikke drenert vibrasjoner som måtte oppstå i komponentene.
    Jeg er litt usikker på hva begrepet "drenering av vibrasjoner" betyr. Er det noen som har en god forklaring på dette begrepet?
    Det er vel det same som omgrepet "mekanisk jording", som m.a. Goldmund snakka om som prinsipp for oppheng for sine platespelarar i si tid. Det er lite å lese om dette på nettet, men her er ein artikkel, primært om platespelarar, sidan desse (og høgtalaren) er dei komponentane i stereoanlegget som er mekaniske, der det er viktig å ta omsyn til vibrasjonar: http://www.pladespilleren.dk/Baggrundsmateriale/Pladespillerene_baggrunden.htm

    Det er lett å høyre skilnad på underlaget til platespelarar og høgtalarar. Det er også rimeleg enkelt når du har rørbaserte komponentar der røra ofte har ein mindre eller større tendens til mikrofoni. Men det er frykteleg vanskeleg å registerer underlag på t.d. konvensjonelle CD-spelarar (utan rør)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Med dette racket fikk jeg ganske tydelig bedre lyd. Racket har tykke og tunge plater. Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under. Det jeg først la merke til var at nasalitet delvis forsvant.
    Vis vedlegget 238116
    Se der ja. Lekkert. Hva heter dette racket og hvor kan man kjøpe det?
    tore

    Det der er vel ett Quadraspire QAWL rack, AudioAktören i Horten forhandler disse, har selv anvendt Quadraspire rack en årrekke, mest pga deres funksjonalitet og mulighet å endre ettersom hifilivet endres, om det er noen lydmessig gevinst vet jeg ikke, men har aldri opplevd at ett godt!! rack, ikke nödvendigvis dyrt!!, ikke gjör så mye feil iaf.

    Og til våre superteoritippere Asbjörn og Larkuz, det er ikke filt og ikke spikes under det avbildede racket, men en flat gummi/plast ring/matte som avisolerer racket mot gulvet, kanskje noe hardere enn dörstoppere men alikevel ikke som spikes, det er standard med Quadraspire at man får med både spikes og disse "hard gummiföttene" så man får teste selv hva man trives best med.

    db_file_img_1161_1200x900.jpg


    Bruker selv numere denne lösningen fra Quadraspire, stereo´n er beskjeden og spiller for det meste moderat så sandblåstglass funker alldeles utmerkt i tillegg til at det er det mest estetiske racket jeg har hatt hjemme...

    sandblast-hifi-rack-stand-black-columns_1.500x500.jpg


    Selv står racket mitt på spikes på parketten, tryggt plassert i Quadraspires egne spikesko XQ7 som er en blandng av stål/gummi isolering, funker best av de alternativene som har värt testet.

    db_file_img_275_1200x900.jpg


    Ett bilde av mitt tidligere Quadraspire Sunoko rack m/spikes i XQ7

    QK7.jpg


    Og som en avsluttning, XQ7 brukes også under spikesene på mine WB Vertex til venstre her...
    L1010947.jpg



    mvh
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det same som omgrepet "mekanisk jording"
    Nei, det er noe annet. Mekanisk jording er en stiv kobling til en mye større masse enn gjenstanden selv. For eksempel å bolte noe til fjell med en solid stålflens og grove bolter. Hvis du skal lage en mekanisk jording for en høyttaler starter du med å grave et hull i kjelleren og skjære et hull i stuegulvet, støper en armert betongsøyle fra grunnfjell til gulvplanet, og så bolter du fast riggen til den plattformen. Elastisk fugemasse rundt kanten av betongplattformen, og du kan være ganske sikker på at mekaniske vibrasjoner går til jord i stedet for til gulvet.

    Kakkelovnen min er montert på den måten. Det var ingen sjanse for at det gamle tregulvet ville tåle tyngden av den. Det ser ut som om det står en kakkelovn i stua, men egentlig står den i kjelleren. Man kan gjerne legge et vibrometer på den mens stereoanlegget spiller. Vibrometeret vil vise veldig små utslag. :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Og til våre superteoritippere Asbjörn og Larkuz,

    mvh
    Det er nok hverken teorier eller vill tipping, godeste musicus, men praktisk erfaring utfra målrettet eksperimentering.:)
    At enkelte liker de lydmessige skavankene (som oftest hard og "gneldrete" mellomtone) spikes og harde underlag fører med seg får nå så være. Jeg liker de i allefall ikke, og har tatt mine forholdsregler for at de ikke skal oppstå. Og det virker!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tiltredes. Noen kan gjerne få kjøpe min samling av spikes, både de "supre" og alle de andre. Veldig billig. Aldri mer.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Og til våre superteoritippere Asbjörn og Larkuz,

    mvh
    Det er nok hverken teorier eller vill tipping, godeste musicus, men praktisk erfaring utfra målrettet eksperimentering.:)
    At enkelte liker de lydmessige skavankene (som oftest hard og "gneldrete" mellomtone) spikes og harde underlag fører med seg får nå så være. Jeg liker de i allefall ikke, og har tatt mine forholdsregler for at de ikke skal oppstå. Og det virker!
    Nå tenkte jeg da helt konkret på det Quadraspire racket som er omtalt tidligere der bl.a Asbjörn tippet filt og du fablet om vibrasjoner som ble sendt opp i racket, dere tippet feil begge om det konkrete racket og dets kobling til underlaget,...og ikke rent generellt diskusjonen om spikes eller ikke ;) .....

    mvh
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Filten ble nevnt i det innlegget jeg refererte til. Ikke tipping i det hele tatt. Vi siterer, til glede for nye lesere:

    Med dette racket fikk jeg ganske tydelig bedre lyd. Racket har tykke og tunge plater. Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under. Det jeg først la merke til var at nasalitet delvis forsvant.
    Hvis du trykker på linken i sitatet vil du komme til det opprinnelige innlegget, hvor du kan lese det samme en gang til. Tipper jeg. ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Filten ble nevnt i det innlegget jeg refererte til. Ikke tipping i det hele tatt. Vi siterer, til glede for nye lesere:

    Med dette racket fikk jeg ganske tydelig bedre lyd. Racket har tykke og tunge plater. Benene er av massiv aluminium. Spikene står mot "NAIM CHIPS" med litt tykk filt under. Det jeg først la merke til var at nasalitet delvis forsvant.
    Hvis du trykker på linken i sitatet vil du komme til det opprinnelige innlegget, hvor du kan lese det samme en gang til. Tipper jeg. ;)
    Sorry! my mistake, da siterte jeg deg feil og misforstod.
    Den foten det aktuelle racket er utstyrt med på bildet ville jeg tro var närmere ditt ideal med dörstoppere, da den sorte gummiblandingen er hard og fölger Quadraspire som second options ifht spikes, har selv nesten uten unntak foretrukket spikes i en eller annen form av spikesko så man er heldigvis forskjellige i preferansene :)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Asbjörn tippet filt og du fablet om vibrasjoner som ble sendt opp i racket
    Sorry! my mistake, da siterte jeg deg feil og misforstod.
    Hvem som tipper og fabler i denne tråden er vel temmelig åpenbart;)
    Jeg misforstod Asbjörn, ikke forsök å rapp til deg billige poenger på det, men forklar heller hva du mente med : "Flott rack, som garantert hadde hatt godt av myk avkobling mot gulvet. Underlag som vist på bildet sender eventuelle vibrasjoner fra gulvet opp i racket helt udempet", jeg kanskje misforstod deg også?, men jeg finner utsagnet mildt sagt merkelig sålenge det avbildede racket visserligen har (hard) gummiavkobling mot gulvet, så kanskje synser og fabler du litt her, men, hjelp meg heller å få det oppklart enn å trigge meg til å lade en runde med shitballs ;)

    mvh
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Hvis det er tregulv på bjelkelag, så vibrerer gulvet temmelig heftig når det spilles litt høyt. Vibrasjonene som overføres til gulvet er delvis luftbårne og delvis via høyttalersokkel. De sistnevnte kan reduseres betraktelig med mykt underlag under høyttalerene. Slike vibrasjoner fra gulvet overføres nådeløst til racket hvis det står på spikes eller harde koner.

    Vi kan la "shitballene" ligge. Svaret mitt var svar på tiltale angående "superteoritipper" og fabling.
    No hard feelings, musicus:)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er for meg viktig at høyttalerne står støtt. Vil det hjelpe å legge filt under spikes?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hvis det er tregulv på bjelkelag, så vibrerer gulvet temmelig heftig når det spilles litt høyt. Vibrasjonene som overføres til gulvet er delvis luftbårne og delvis via høyttalersokkel. De sistnevnte kan reduseres betraktelig med mykt underlag under høyttalerene. Slike vibrasjoner fra gulvet overføres nådeløst til racket hvis det står på spikes eller harde koner.

    Vi kan la "shitballene" ligge. Svaret mitt var svar på tiltale angående "superteoritipper" og fabling.
    No hard feelings, musicus:)
    Hvis, om, at, dersom osv...du visste ikke hva det aktuelle racket var "koblet" med og gjettet!, tippet!!, ingen fare med det, bare å si det det, no hard feelings her heller, jeg skal forresten heller innrömme at jeg har gjort meg erfaringer der mange av dine tidligere besvergelser og mantra synes å stemme, gode kontakter og loddinger nesten viktigere enn selve kabelen. Interessante erfaringer dette :)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det er for meg viktig at høyttalerne står støtt. Vil det hjelpe å legge filt under spikes?
    Sjekk ut de QX7 skoene fra Quadraspire, der står spiken i en rund stålholder som er isolert med gummi fra resten av skoen, koster ikke allverden for en 4 pakk, og har i mine oppsett gjort bedre jobb en BDR, Cera Pucs/balls etc, tja egentlig det meste :)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    ^Noen som fører disse i Norge?
    AudioAktören i Horten skal ha disse, eller skaffer de iaf...

    mvh



    Flotte greier! Står høyttalerne støtt med disse? Hvordan fungerer de? Gevinster lydmessig?

    Mange spørsmål :)

    Mine Vertex står stött i de, jeg har testet hard avkobling, det ble for "hardt", jeg har testet myk avkobling det ble for "kjedelig/ullent" kort sagt, disse kombinerer og gjör ikke så mye feil som jeg opplever de, det beste av to verdener, myk avkobling i harde sko...

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn