Digitale avspillere Lyden av DAB og hvordan den kan forbedres -

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Ingeniøren: To av dem var svært gode- en Denon TU280 og en ny NAD C426. Men jeg hadde to andre også- Philips og JVC. Iogmed at FM uansett er dødt i Norge nå var altså poenget mitt å få rydda huset, samtidig som jeg betalte minst mulig for en liten, men gjennomtenkt ny. Som erstatter for vekkerklokka av 80s radiotype ved senga våres. Enter Elkjøp og deres innbytteuke. Alle fire sto bare og tok opp plass nå, og forloveden bruker rullestol. Altså: Vi trenger åpne områder. Og radiobruken begrenser seg til en time pr dag her. Da er det OK. For den som har mer radiobruk/større samling, kan det samme oppnås , men kvaliteten blir høyere- se over. Det avhenger bare av hvem som i skrivende stund har kampanje for DAB+-- Og selvfølgelig også verdensmarkedet for FM. Radiosamlere her kan ikke bare slippe å betale cash for DAB+, de kan TJENE gode penger på overgangen..Mine tunere- totalt fem- har betalt overgangen foreløbig. Så får tida vise om det kommer ei oppgradering en gang..
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På grunn av et uhell i familien kom jeg meg ikke på Elkjøp denne uka, men jeg tipper det dukker opp flere slike cashback-kampanjer utover året. Hvis ikke går mine rene FM-radioer som jeg ikke vil beholde til Afrika i en container som skal nedover. Så kan fattige barn i nabolaget eller på markedet få dem. Eventuelt jeg tar dem med selv når jeg forhåpentligvis reiser nedover igjen, planer foreligger, og da deler jeg dem ut sammen med fotballer på de lokale løkkene. Har ikke så mange, kun en liten håndfull, men en av dem er med håndsveiv for dynamo. Kjenner jo til folk som ikke har innlagt strøm i Kampala, og for barn i slike familier er en slik radio gull verdt.

Men fram til 2022 i alle fall har vi sendinger over FM som er verdt å lytte til her på Haugalandet, så noen radioer blir værende uansett. Radionette Duett 3000 og Denon-tuneren får fortsatt oppholdstillatelse, og en Tivoli Audio blir fortsatt i huset. Den tror jeg at jeg skal plassere på nattbordet for å høre Guttemusikken i sengen på søndager. Radio hører morgentid, baderomstid og ettermiddag på kjøkkenet til.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Lur plan, det og..Tivolien er en av de råeste små FM-boksene som er...Sett den på nattbordet, du..Ellers har Pure Elan E3 FM også. Med både lyd, grensesnitt, design og stil i behold..Dog vil vel du kanskje heller falle for Henrys Model 1+..
 
Sist redigert:

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
@stoni:

Veldig bra, men kan du ta kortversjonen av konklusjonen din en gang til - får den ikke helt med meg ;)
Jepp, ikke lett å holde tunga rett i munnen her:p...

Konklusjonen er at om en søker best mulig lyd, er det et fett hva en lytter på, DAB eller PC-strømming. Litt ulik lyd, men i sum omtrent like dårlig. Og årsaken til det er den dynamiske lydkompresjonen m.m. som brukes for begge.
I utgangspunktet skulle en jo tro at strømmingen med høyere oppløsning skulle danke ut DAB-radioen, men slik er det altså ikke nødvendigvis...

Det som er tilfelle, er at flere (alle) av dagens DAB-adaptere er av dårlig kvalitet, med elendige switchmode veggvorter og middelmådige innebygde DA/konvertere. Brukt som de er, er lyden rett ut sagt skuffende! I en slik sammenligning er strømming langt å foretrekke.

Alle DAB-adaptere tjener imidlertid på å få en bedre strømforsning og/eller kople dem til en DAK. De aller fleste har en ditigtal utgang, gjerne en Toslink-kontakt bak. Noen også en digital coaxialutgang -(RCA). Toslinken er et bra alternativ om du bruker en kabel med glasskjerne, og ikke plastkjerne, det har endel å si på lyden. Siden Toslink også er lyd via lyssignal, det etableres ingen elektrisk kontakt mellom DAK og DAB-adapteren, vil lyden som regel bli bra og minst på høyde med en evt. coax-kabel (som også kan være vesentlig dyrere kabler).

Så om du fikser på strømforsyningen og bruker en rimelig god DAK, makser du på en måte ut det som er mulig å hente fra et DAB-signal. Lyden blir da tilsvarende strømming fra nettet. Å bruke en high-end DAK erfarte jeg at har ingen hensikt, hverken på DAB eller strømming, den dynamiske kompresjonen blir bare enda mer framtredende og resultatet rettferdiggjør ikke kostnader.

Alternativt kan en kjøpe en god DAB-radio, slik som f.eks Onkyo T4030 som er testet ut. Fordelen er at den allerede har en god strømforsyning og en grei DA/konverter. Lyder allerede fra butikken OK. Selv har jeg beholdt den i mitt hytteoppsett, koplet rett i forsterkeren. Fungerer bra, om ikke helt på nivå kombinert med DAK-en (Arcamen-en). Jeg bruker også videre DAB-adapter (Argon) med oppgradert strømforsyning på kjøkkenanlegget, igjen OK, selv om den låter enda bedre koplet sammen med DAK-en.

I hovedanlegget stod det mellom DAB+DAK, eller strømming+DAK. Som sagt, lyden viset seg å være like bra/dårlig, men valget falt ned på strømming+DAK fordi jeg også lytter på utenlandske kanaler, Tidal og eget lydarkiv. Dessuten vil dette være mer framtidsrettet med tanke på at NRK vurderer/tester ut strømming med en helt annen kvalitet enn det de har i dag:rolleyes:.
 

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
@stoni:
Har gjentatte ganger lyttet til samme program på samme apparat via DAB+ og nettstrømming. Jeg forstår ikke at det ikke skal være en kvalitativ forskjell her, og ikke bare "anneredes".
Sikker på at det ikke er signifikante kvalitetsforskjeller, stoni?

Jeg skal vokte meg vel for å hevde at NRK's nettsendinger har særlig god lyd, men i mine ører i det minste "innafor", der DAB+ er klart "utafor" det som kan kalles akseptabel lyd.


Mvh
Håkon Rognlien
Håkon,
merk at mitt mål var å få til maksimal god radiolyd fra NRK, å finne ut hva som er potensialet i de ulike lydkildene. Ikke hvordan en vanlig DAB-mottaker lyder kontra strømming. Jeg har en referanse FM-radio i dag, men hva er jeg best tjent med å satse på når FM-stenger? Er det mulig å få til en lyd tilsvarende god som FM-radioen, svaret på det siste er nei, selv ikke med strømming. Og årsaken heter bl.a. dynamisk kompresjon:mad:

De to viktigste faktorene som jeg fant for å få god lyd fra DAB, var å ha en god strømforsyning samt å bruke en middelklasse DA-konverter. En standard DAB-adapter er vesentlig dårligere enn strømming. Til og med en DAB-radio som Onkyoen, som låter relativt greit, blir slått av strømming. Derimot låter Onkyoen med en DAK, like bra/dårlig som strømming. Det samme gjør en en grei DAB-adapter med oppdatert strømforsyning + DAK.

Merk at jeg ikke har hatt et kombiapparat som både kan DAB og strømme lyd, tilgjengelig. Der vil jeg anta at det er intern oppbygging som er flaskehalsen og som vil være avgjørende for hva som lyder best???

Konklusjonen fra mine testoppsett er altså at lydpotensialet DAB vs strømming, er likt! Vel og merke slik signalene blir behandlet i dag. Dette ble bekreftet ved lytterunde sammen med NRK, der ble presentert lydopptak med Masteropptak 24/48, DAB-80 og MP3-192. De to sistnevnte ferdig komprimert og med all dilldal tillagt slik som vi får det servert hjemme via DAB/strømming.

Om NRK velger å sende ukomprimert via strømming, vil derimot DAB aldri ha en sjanse8)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
NRK sender ganske ukomprimert på P2 om natten, og jeg antar NRK Klassisk på nett. Men alt som går over FM og DAB er utsatt for dynamisk kompresjon. Radiokanalene har gjort det siden de fikk kompressorer, husker selv masterkompressoren som stod borte ved logmaskinen da jeg selv jobbet med kringkasting over FM.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Baluba: Nettopp...Du husker kanskje Orban expandere også??;)
 
C

cruiser

Gjest
Sikkert dumt å spør, men hvorfor vil dere høre musikk fra radio hjemme når man har mer praktiske tapsfrie formater?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Cruiser: Kommer an på hva du legger i begrepet praktisk. Vi har forskjellige definisjoner, tydeligvis. Jeg nekter å la datamaskiner og smarttelefoner styre hele min hverdag. Jeg skrur av, og hindrer verden i å få tak i meg. Fordi jeg er født analog. Fordi verden ikke står og faller på tilgangen til sosiale medier, statusoppdateringer osv. Ellers bør du få med deg det jeg skriver om god, gammeldags radioglede- av den typen man hadde i hus på 80-tallet- i innlegget herover. Radioen er "stemmen i natta". Det har den vært hele mitt liv. Kombiner disse fakta riktig, så skjønner du hvorfor. Ta inn en Onkyo T-4030, koble den på din foretrukne DAC, så skjønner du hvorfor. Jeg har ikke kommet helt dit enda, men, som Rudolf sa...Time Will Show..

Og ang. tapsfritt: I bunn og grunn finnes ikke tapsfrie formater, hverken analoge eller digitale. Alt handler om å gjøre kompromissene så små som mulig, utfra det behov man til enhver tid besitter. Finne riktig komponent for en selv, nøye utvalgt etter ens viktigste krav. Det er basic matchlære, det. Du skal ha en gjengivelse du selv kan stå inne for. Kontrollert på din måte. Og radio er og blir et kommunikasjonsverktøy. Den får aldri igjen samme posisjon, men for enkelte har den like mye med iPad å gjøre som olje og vann blander seg. Uten emulgatorer. Det skjer mao aldri. Skjønte du det nå?
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sikkert dumt å spør, men hvorfor vil dere høre musikk fra radio hjemme når man har mer praktiske tapsfrie formater?
Storparten av radiolytting foregår på kjøkken og bad. Ellers er det en sjelden gang jeg bare vil høre litt radio uten å måtte slå på monoblokker og pc. Ønsker jeg å fordype meg i musikk slår jeg på anlegget, men ellers er det greit å få litt sludder blandet med nyheter på radio. Og er jeg heldig får jeg en god låt med på kjøpet. Jeg har ikke noen problemer med å få fot for en god låt på en bordradio. Hadde jeg hatt det ville jeg vurdert hele musikkengasjementet mitt, for da betyr teknikken mer enn musikken. Heldigvis er det ikke slik. Innebygde laptophøyttalere (rimelig gaming-pc) skaper fortsatt fin stemning på hotellrom-nachspiel. :cool:
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Det som trengs er en smart boks som skanner std-kanalene for "spillelister" 24/7 over en gitt tidsperiode (siden det meste går på repeat over en periode) og laster ned denne musikken fra spotify/Tidal etc i en minnecache. Når så dab-sendingen sender x-låt sjekkes synkes cache for høyoppløst kopi og spiller denne. Tipper mer enn 80% av musikken da ville blitt avspilt høyoppløst i de vanlige sendingene. All software og hardware er tilgjengelig billig bare noen gidder å skru sammen dette. På sendinger med mer obskur musikk går det sikkert an å legge inn feks 10min delay i avspilling av radioprogrammet slik at best mulig "høyoppløst" verson av musikken kan lastes ned on the fly for siden å synkes med delayet under lytting. Det er som regel god tid til å laste ned mens pratmakerne skal reklamere for seg selv.

Livesendinger får vente til NRK starter med flac og Telenor får ut 5g. Da blir også det jeg har beskrevet overfor overflødig. Ellers hadde jeg tatt ut patent :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn