Line array "Bendit HLS" (Fountek, RAAL, SB-Acoustics)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Screenshot_2018-03-31-18-37-42.jpg

    Sjekker elementene for korrekt fase. - Alle stemte:) Uansett greit å bruke noen minutter på denne enkle kontrollen, før de festes fast i baffelen
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det har aldri falt meg inn... hender det drivere har feil fase fra fabrikk?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Made in China er nok i en del sammenhenger betydelig bedre enn sitt rykte. :) Gleder meg til å høre disse!:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Made in China er nok i en del sammenhenger betydelig bedre enn sitt rykte. :) Gleder meg til å høre disse!:)
    Ja, de gir en veldig god kvalitetsfølelse disse små fulltonene :). Du er som du vet hjertelig velkommen til en lytt når de står ferdige.:)
    Fikk veid og fyllt opp kammerne bak med 4 gram ull igår, og tar de resterende 6 gram som skal foran idag. Tar litt tid dette, men ønsker ikke å stresse så mye med disse linjekildene her.
    Fortsatt god påske!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk sclalars! :)
    Du får ta turen når de står ferdige. - Jeg vil prøve å bli flinkere til å reise rundt og lytte til andres anlegg. - Ditt ser jo helt fantastisk ut. - Og flotteflott lytterom har du også. Vil forresten også få en liten visit innenfor verksteddøra di, hvis det er greit for deg :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    vakre kreasjoner. Vært en fornøyelse å følge tråden etterhvert som ting har skjedd :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Heller slik, friere med head-banging og synkende meditasjon når lyttevinduet er større enn ved brennpunktet : (Not to scale):
    IMG-20180403-WA0002.jpg
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk sclalars! :)
    Du får ta turen når de står ferdige. - Jeg vil prøve å bli flinkere til å reise rundt og lytte til andres anlegg. - Ditt ser jo helt fantastisk ut. - Og flotteflott lytterom har du også. Vil forresten også få en liten visit innenfor verksteddøra di, hvis det er greit for deg :)
    Du er hjertelig velkommen, til begge deler :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har fulgt med på det her jeg og - voldsomt flott og seriøst bygg, sjelden vare. Blir masse membran areal, smal baffle og time aligned - må bli bra !
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    20180403_184512.jpg

    Kabeljobb for bassene på Kolbu idag. Nederste høl er foreløpig åpent da Øyvind leier de ut som kattepensjonat. Tilkomst for terminaler også.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Koselig med besøk fra andre siden ta Mjøsa, og takk for god rettledning og tegninger vdr kabling av basser'ne.
    Har fått koblet ferdig ikveld, satt på terminalplater og tettet godt fra innsiden av høyttalerne. Eneste fiselyden som skal høres i stua her skal være av to & firbeinte skapninger evt. ;)
    Alle elementer, fulltoner og bassere spiller i fase, så da har vi klart å holde tunga i rett munn mtp + &÷... good:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Innkjøring er nært forestående....
    DIY-gjengen preges typisk av individualister som brenner for hobbyen og gjerne egne meninger.
    Benytter anledningen til å høste meninger og råd på forhånd:
    Hvilke delefrekvenser ville DU startet med i dette prosjektet?
    Mitt utgangspunkt er 110 Hz og 3500 Hz og filteroppsett ihht Harsch.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Innkjøring er nært forestående....
    DIY-gjengen preges typisk av individualister som brenner for hobbyen og gjerne egne meninger.
    Benytter anledningen til å høste meninger og råd på forhånd:
    Hvilke delefrekvenser ville DU startet med i dette prosjektet?
    Mitt utgangspunkt er 110 Hz og 3500 Hz og filteroppsett ihht Harsch.
    Jeg husker ikke hele tråden, men kan dra en prallell til egne tanker og eget oppsett: deling mellom linjekilde og bass seksjon omkring rommets schrøderfrekvens og aktiv drift som tillater romkorreksjon under Schrøderfrekvensen.

    For meg blir det uansett litt annerledes da linjekilden er fysisk separert fra bass seksjonen. Logikken er da å benytte linjekilden over schrøder og plassere dem optimalt ihht klang og stereoperspektiv, mens bass seksjonene plasseres der de får mest drahjelp av rommet. Romkorreksjonen tar deretter ned toppene i frekvensgang forårsaket av resonanser under schrøder.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er viktig poeng, vi vil finne en balanse mellom Schrøder og 82 hz (gitarens laveste note).
    FR89EX har egenres rundt 97 hz og Øyvinds rom har teoretisk Scdr-frek. rundt 148 hz. Øverste delefrekvens bør ideelt være innenfor det teoretiske stempel-området og innenfor avstanden mellom enhetene. Diskanten (RAAL) har membranflate helt ut til kanten, dette gir en bedre overlapping enn ved tradisjonell dome med stor flens/frontplate.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.033
    Antall liker
    12.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Deling ved 3,5 k er et sensitivt område for øra våre.
    Jeg ville tro at å dele høyere, om mellomtonene klarer det fint vil være bedre.
    Kjør REW måling av alle delinger å se hvordan det oppfører seg. Men øra må jo avgjøre til slutt.
    Du skal bruke miniDSP? Denne kjenner jeg ikke, men det burde vel være plankekjøring med eksperimentering.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.033
    Antall liker
    12.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg streber etter ingen deling mellom 1 og 10 khz i min setup, men med line array blir ting & tang annerledes tenker jeg.
    Jeg har ingen peiling.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med Bergfinn. I prinsippet tror jeg en delefrekvens ved 4 eller 4.5 khz kan være bedre enn ved 3.5 khz, siden det er mye energi-innhold mellom 2 og 4 khz i musikken (før det begynner å avta), og øret er ekstra følsomt i det området. Jeg kan heller ikke se noen stor grunn til at ikke bassene kan deles så høyt som 150 hz feks, når de er integrert i høyttaleren.

    Men dette er jo bare synsing - man må jo prøve seg fram og se hvordan det funker :) Med DSP har man mulighet til å kjøre veldig bratte filtre, som kan gjøre det noe mindre kritisk hvor man putter delefilter. Er jo ikke verre enn å prøve ulike frekvenser, og se hvordan det påvirker både spredningen i rommet og den opplevde homogeniteten i presentasjonen.

    EDIT: Og forøvrig ser dette prosjektet helt rått ut!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    3,5 khz var et tips fra Griffin som generelt utgangspunkt for størrelsen på fulltonene, men det behøver ikke automatisk bety at det er fasiten her. Gnage-lyder for ørene opptrer erfaringsmessig fra 4khz- 6 khz (scht.. isch... sj... st..).
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    3,5 khz var et tips fra Griffin som generelt utgangspunkt for størrelsen på fulltonene, men det behøver ikke automatisk bety at det er fasiten her. Gnage-lyder for ørene opptrer erfaringsmessig fra 4khz- 6 khz (scht.. isch... sj... st..).

    Gnagelyd er gnagelyd - uansett hvor det gnager :)
    Men, kan dere ikke med disse driverne kjøre vesentlig høyere enn 3.500 da?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Supert med masse innspill vdr delefreksvenser:).
    Det er jo dette som er med på å skape et så bredt spekter av kunnskap, at vi kan synse/dele/utveksling av idéer og tanker.. Hifisentralen.no er toppers! :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    3,5 khz var et tips fra Griffin som generelt utgangspunkt for størrelsen på fulltonene, men det behøver ikke automatisk bety at det er fasiten her. Gnage-lyder for ørene opptrer erfaringsmessig fra 4khz- 6 khz (scht.. isch... sj... st..).

    Gnagelyd er gnagelyd - uansett hvor det gnager :)
    Men, kan dere ikke med disse driverne kjøre vesentlig høyere enn 3.500 da?
    Utsagnet var generelt, ikke myntet på EX89 spesielt. Målinger viser at de kan kjøres langt høyere. Vi prøver 4,5 khz i starten.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva er det med gitarens laveste tone (82hz) som du tenker er så viktig?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    80hz er typisk delefrekvens for sub som beleilig nok ligger i gitarens grenseland. Satt på spissen: Hvis du deler høyt mot en sub som står ett stykke unna, kan ett og samme instrument fly frem og tilbake. Et annet poeng er at evne til å lokalisere lyd viskes ut under 80hz ( ikke overtonene). Betraktningen er generell og ikke almengyldig idet mange instrumenter går lavere, dipoler har annen utstråling osv. Alt er til slutt kompromiss.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.664
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    80hz er typisk delefrekvens for sub som beleilig nok ligger i gitarens grenseland. Satt på spissen: Hvis du deler høyt mot en sub som står ett stykke unna, kan ett og samme instrument fly frem og tilbake. Et annet poeng er at evne til å lokalisere lyd viskes ut under 80hz ( ikke overtonene). Betraktningen er generell og ikke almengyldig idet mange instrumenter går lavere, dipoler har annen utstråling osv. Alt er til slutt kompromiss.
    Jeg opplever ikke at lokaliseringen av lyder forstyrres ved delefrekvens på 130hz. Mine basstårn står dog også symmetrisk posisjonert med forholdsvis små avvik vinkelmessig ift front ht.

    Når det gjelder normer for subwoofere (thx og andre) så er det ofte knyttet til at subwoofer konstruksjoner ofte ikke er egnet for å gjengi frekvenser langt over feks 100hz. Hvis man selv har kontroll på konstruksjonen av bass-seksjonen så er det enkelt å sikre langt større fleksibilitet frekvensmessig. Lyngdorf sine 2+2 systemer er jo feks designet for å dra nytte av roomgain og strekker seg gjerne opp til flere hundre hz. Ikke noe å være redd for å utforske.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    80hz er typisk delefrekvens for sub som beleilig nok ligger i gitarens grenseland. Satt på spissen: Hvis du deler høyt mot en sub som står ett stykke unna, kan ett og samme instrument fly frem og tilbake. Et annet poeng er at evne til å lokalisere lyd viskes ut under 80hz ( ikke overtonene). Betraktningen er generell og ikke almengyldig idet mange instrumenter går lavere, dipoler har annen utstråling osv. Alt er til slutt kompromiss.
    Jeg opplever ikke at lokaliseringen av lyder forstyrres ved delefrekvens på 130hz. Mine basstårn står dog også symmetrisk posisjonert med forholdsvis små avvik vinkelmessig ift front ht.

    Når det gjelder normer for subwoofere (thx og andre) så er det ofte knyttet til at subwoofer konstruksjoner ofte ikke er egnet for å gjengi frekvenser langt over feks 100hz. Hvis man selv har kontroll på konstruksjonen av bass-seksjonen så er det enkelt å sikre langt større fleksibilitet frekvensmessig. Lyngdorf sine 2+2 systemer er jo feks designet for å dra nytte av roomgain og strekker seg gjerne opp til flere hundre hz. Ikke noe å være redd for å utforske.

    Dette burde mange som er opptatt av de lavere frekvenser merke seg, tillater meg å merke i rødt hva jeg syntes kjernen i ditt innlegg er.
    Å ikke ta nok hensyn til de faktiske forhold omkring roomgain er å forsøke å endre de fysiske lover.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Vi kommer jo selvfølgelig også til å utforske både høyt og lavt.. til slutt bunner det vel i at vi hver og enkelt har hvert vårt lydideal når de endelige to strekene settes under svaret. Veien er målet, og nå som byggeprosessen et ferdig gleder vi oss til å lytte/justere /flytte & vinkle/tweake OG ikke minst drikke masse kaffe!!!! :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg kommer på lytt og kaffe.:D
    Sjølsagt :).. lar de få masere seg litt etpar tre dager før de "grovinnstilles" til helga.. det betyr vel at det åpner seg muligheter til besøk om kort tid.
    Morsomt og føle så bra bass på kroppen , med kun små millimetere i bevegelse på elementene. Og kassene er helt "døde" når jeg legger hånda/øret inntil. Gøy!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.979
    Antall liker
    10.746
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Screenshot_2018-04-07-06-34-59.jpg

    Slik ser de ut med alle elementene på plass. Er fornøyd med tilpasninger rundt elementer og innfelling.
    Lar de få spille for "full" hals idag også, mens jeg er på jobb, så tror jeg vi setter igang med justeringer av delefreksvenser og plassering senere idag. Har en god følelse av at dette blir bra:).
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Koffert med PC, Omnimic og Dats skal først toll-kontrolleres på Mjøsbrua idag, så er vi igang:)
    "Glade rider Noregs menn til Hildarting"
    Tar frem igjen ur-utgaven av HLS (Heroic Line Source):
    Fenris.jpg
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    4.476
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Rapport fra gårsdagens kaffe, pizza & grå hår og flyktige gledestårer:
    Høyttalerplassering ble oppmålt og sofan ble ble flyttet 40cm bakover. Deretter tiltet vi høyttalerene med laser-peker slik at Øyvind hadde rød-pkt på nesetippen når laseren var vinklet på diskanten. Lyttevindet var 1 meter høyt målt fra nedre til øvre fulltone (og fra navel via nesetipp og over huggu).
    Impedansemåling viste dønn likt i begge kanaler og Qts er 0,66.
    Vi hadde beregnet en avstemming på 27hz og måling viste ca det:
    Bendit L.JPG

    Før vi begynte knottingen på MiniDSP og Dirac med de forrige innstillingene fra "Krum-kast" (deling 110 og 2200, med tilhørende eq), var bassen superb ala taktil stålkontroll og piskeslagene i Yellow's "rubberbandman" sveipet så det svei i uhyre godt stereo-bilde.
    Så kom djevelen på besøk: Vi satte delefrekvensene på 150hz og 4500 i utgangspunket etter nivåjusterering. So far, so good.
    Enten har vi knottet oss vekk eller så er det feil på et apparat.
    Når vi trykket på enten venstre eller høyre Dirac testsignal kom lyden kun ut til venstre kanal. WTF! Etter dette kom lyden kun ut i mono i begge kanaler.
    Det ble sent på kveld uten at vi ble hverken lykkeligere eller klokere. Så får vi benytte dagens snøbyger til å google problemet, hulke litt og høre om noen her på forumet har vært gjennom samme etterpåskelige lidelseshistorie og kan trå hjelpende til ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn