Ønsker anbefaling Langt over gjennomsnittet stativhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PCK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    33
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange kvadratmeter er rommet der du skal ha disse stativhøytalerne?
    Litt nysgjerrig siden vi blant annet diskuterer den ikke uvesentlige bassgjengivelsen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    20-30m2, men vil ikke være låst til dette rommet. Det får heller være et ankepunkt at enkelte ikke klarer å fylle 30m2.

    Noen som har hørt de nye ELAC Adante stativsakene?
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    No need to. Jeg mener du trenger det man kaller "benchmarking". Et eller annet referansepunkt. Jeg kjørte staivhøyttalere, aktiv deling og separat sub siden tidlig 90-tall. Siden dengang har selvsagt nye og bedre metoder og utstyr kommet på banen. Jeg skjønner ikke denne trangen til å svømme mot strømmen... - med mindre man tilhører less-is-more gjengen med SET-rørforsterkere og nesten (del)filterløse fulltonehøyttalerer rund baut.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte inn et par brødbokser Focal sopra NO1 so var tiltenkt bruk i nedre / bakre surrerundt kanal men de står å surrer rundt i front enda .
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    For å si det slik: Jeg sagde hull i gulvet og laget meg en 4x18" PushPull/IB sub. Først da fikk jeg en benchmark for bassgjengivelse. Utfordringen heretter ligger selvsagt i å sy det sammen på en folkelig og anvendelig måte. Å forsøke å skyte bassgullfuglen med en skarve 6,5" bestykket stativhøyttaler er bare far out. Sorry!:rolleyes:
     

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Hva med Usher Mini X Dmd, står ett demopar hos JFS Soundsystems i Drammen til en hyggelig pris, han har også originale stativer til en god pris. Usher høyttalere med diamant diskant har plenty punch og god bass.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kjøpte inn et par brødbokser Focal sopra NO1 so var tiltenkt bruk i nedre / bakre surrerundt kanal men de står å surrer rundt i front enda .
    Ah, nice! Tillater meg å lime inn fra lyd og bilde:

    Likevel er det nok bassen som imponerer mest i Sopra No 1 sitt tilfelle, og det er det ikke ofte jeg sier om kompakthøyttalere. De leverer en fast, dyp og slagkraftig bass som er noe av det heftigste jeg har hørt fra monitorhøyttalere. Kontrabassen til Lars Danielsson på Liberetto II får rommet til å dirre, og synthbassen fra James Blake slår hardt nok til at det rister i stolryggen. De kan også spille tordnende høyt uten antydning til forvrengning.

    Bassen er imponerende for størrelsen på mine gamle også, men antar dette er et nivå til. Men, selvføgelig er ikke de aller dypeste tonene tilstedet med trøkk. Devialet med SAM (tilpasses stativhøyttaler) tilfører dog mye. L&B nevnder KEF Reference som en opplagt konkurrent.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bassen er imponerende for størrelsen på mine gamle også, men antar dette er et nivå til. .
    Akkurat det trådstarter synes å være på jakt etter. Noe som overpresterer bittelitt i forhold til utgangspunktets størrelse. Hvis det er der man ønsker å begrave 50-100K, værsågod. Lyrikken skjuler det meste mellom pp og ff.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte inn et par brødbokser Focal sopra NO1 so var tiltenkt bruk i nedre / bakre surrerundt kanal men de står å surrer rundt i front enda .
    Ah, nice! Tillater meg å lime inn fra lyd og bilde:

    Likevel er det nok bassen som imponerer mest i Sopra No 1 sitt tilfelle, og det er det ikke ofte jeg sier om kompakthøyttalere. De leverer en fast, dyp og slagkraftig bass som er noe av det heftigste jeg har hørt fra monitorhøyttalere. Kontrabassen til Lars Danielsson på Liberetto II får rommet til å dirre, og synthbassen fra James Blake slår hardt nok til at det rister i stolryggen. De kan også spille tordnende høyt uten antydning til forvrengning.

    Bassen er imponerende for størrelsen på mine gamle også, men antar dette er et nivå til. Men, selvføgelig er ikke de aller dypeste tonene tilstedet med trøkk. Devialet med SAM (tilpasses stativhøyttaler) tilfører dog mye. L&B nevnder KEF Reference som en opplagt konkurrent.
    Gleder meg til å prøve ut preamp med rør på dem må bare finne en først da alle mine tidligere har godt av med døden ( 2x600W 8ohm på Sopra i dag ) uten døden til følge .
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.631
    Antall liker
    1.370
    Sted
    Oslo
    Er xtz 100.33 nevnt ?


    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Det står da vitterlig en sub der? Til pynt? Anyway: Det var da den sørgeligste suben jeg har sett på lenge. Gjør neppe noen forskjell fra eller til... ;)
    Suben ble solgt etter en uke . Hadde aldri behov for den. Overhodet ikke en dårlig sub. Du kan kanskje nevne en sub som er bedre i samme prisklasse? Du kan umulig ha hørt høyttalerne om du tror de har behov for en sub . Du har ikke snøring

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Enten var det en begredelig sub som ikke gjorde noen forskjell, eller så er det lyrikken som ikke strekker til. Hvis jeg tar feil på begge punkt, så har du løst trådstarters problem, og lansert stativhøyttalere som gir tilfredstillende bassgjengivelse. Jeg tror jeg vet hvor nålen bikker.. - uansett ikke mitt problem og ei heller min avgjørelse...
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.631
    Antall liker
    1.370
    Sted
    Oslo
    Enten var det en begredelig sub som ikke gjorde noen forskjell, eller så er det lyrikken som ikke strekker til. Hvis jeg tar feil på begge punkt, så har du løst trådstarters problem, og lansert stativhøyttalere som gir tilfredstillende bassgjengivelse. Jeg tror jeg vet hvor nålen bikker.. - uansett ikke mitt problem og ei heller min avgjørelse...
    Trenger jeg å begrunne hvorfor jeg kjøpte den?[emoji848] Suben var bra den men hadde ikke behov for den . Du tar feil på punkter . Trådstarter og du selv bør ta en lytt til disse høyttalerne så kan du gjøre opp en mening selv. Jeg er ganske kravstor når det kommer til bass. Bass har de mer en nok av


    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Enten var det en begredelig sub som ikke gjorde noen forskjell, eller så er det lyrikken som ikke strekker til. Hvis jeg tar feil på begge punkt, så har du løst trådstarters problem, og lansert stativhøyttalere som gir tilfredstillende bassgjengivelse. Jeg tror jeg vet hvor nålen bikker.. - uansett ikke mitt problem og ei heller min avgjørelse...
    Trenger jeg å begrunne hvorfor jeg kjøpte den?[emoji848] Suben var bra den men hadde ikke behov for den . Du tar feil på punkter . Trådstarter og du selv bør ta en lytt til disse høyttalerne så kan du gjøre opp en mening selv. Jeg er ganske kravstor når det kommer til bass. Bass har de mer en nok av
    Helt greit utgangspunkt det. Men jeg har 4x18" i IB koblet dualopposed (minimalt med vibrasjon) som referanse og som gjengir bass under 10Hz om så er påkrevet. Det kan ikke spille grisehøyt samtidig som dypt, men for meg er det referansen. Jeg vet ikke hvordan jeg ville vurdert de stativhøyttalerne hva bassegenskaper angår, men jeg ville kanskje funnet noe å plukke på?
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.631
    Antall liker
    1.370
    Sted
    Oslo
    Enten var det en begredelig sub som ikke gjorde noen forskjell, eller så er det lyrikken som ikke strekker til. Hvis jeg tar feil på begge punkt, så har du løst trådstarters problem, og lansert stativhøyttalere som gir tilfredstillende bassgjengivelse. Jeg tror jeg vet hvor nålen bikker.. - uansett ikke mitt problem og ei heller min avgjørelse...
    Trenger jeg å begrunne hvorfor jeg kjøpte den?[emoji848] Suben var bra den men hadde ikke behov for den . Du tar feil på punkter . Trådstarter og du selv bør ta en lytt til disse høyttalerne så kan du gjøre opp en mening selv. Jeg er ganske kravstor når det kommer til bass. Bass har de mer en nok av
    Helt greit utgangspunkt det. Men jeg har 4x18" i IB koblet dualopposed (minimalt med vibrasjon) som referanse og som gjengir bass under 10Hz om så er påkrevet. Det kan ikke spille grisehøyt samtidig som dypt, men for meg er det referansen. Jeg vet ikke hvordan jeg ville vurdert de stativhøyttalerne hva bassegenskaper angår, men jeg ville kanskje funnet noe å plukke på?
    Det kan godt hende.
    Det finnes en anmeldelse fra et norsk hifi magasin

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tror det hele har kokt ned til disse kandidatene, men får ikke helt bestemt meg. Dem har forskjellige egenskaper.
    KEF Reference 1 har god match med Vertere kabler. 85K
    Franco Serblin Accordo har god match med Yter Kabler. 80K

    :confused:
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Skal vel litt til for å få et par til under 100kKr;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Både kef ref 1 og accordo er bassfattige saker, så ser ikke helt sammenhengen mellom de to kandidatene og kravene du stilte tidligere?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Både kef ref 1 og accordo er bassfattige saker, så ser ikke helt sammenhengen mellom de to kandidatene og kravene du stilte tidligere?
    Alle de "små" jeg har fått lagt øre til den siste tiden har bass som ikke går særlig dypt. Jeg innser nå at jeg må forsøke å rekonstruere i hodet og velge ut fra basskvaliteten som var tilstede og heller skjøte på med en sub om nødvendig. Rommet mitt gainer mye ved 50hz. Så jeg får nok litt drahjelp derfra.
    Jeg har vært rundt om på besøk og ikke hatt alle kandidatene i mitt eget lytterom. Bare faktisk et par. Det tar for lang tid. Har også støttet meg til personer som skal ha samme smak som meg.

    Devialet har SAM og Accordo er en SAM-kandidat. Den vokser stort i bassen med SAM. Kvaliteten på bassen i Accordo er i en annen dimensjon eller klasse. Det er forøvrig resten av "lydbildet" også. Dette er dønn sammenhengende. Kef Ref er så nært at jeg får problemer. Samme er vel Sopra. Etter mine preferanser, så er Accordo den minst øretrettende uten å miste diskant på det jeg hørte. Den "spenner" opp en imponerende lydboble. KEF gjør dette på en litt annen og forsiktig måte. Raidho har jeg ikke fått lagt øre til. Mojo har jeg bare glemt. Disse ligger noe utenfor prisleiet også. :)

    Får antagelig hjem 2 kandidater.

    (Under denne fasen har jeg flere ganger følt hvor bra ELAC FS267 egentlig er. Den er ikke helt oppe på den smale "highend vei", men det er veeeldig mye lyd for pengene. Så hvorfor ikke bare akseptere dette og lytte til musikk i stedet for lyder. hemmm... Det er vel en diagnose på dette.)

    Interiørarkitekten i huset er i hvert fall utrolig fornøyd med utviklingen. :p
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, det er ikke enkelt å finne stien når man famler i den mørke skogen uten noe annet enn stjernelys.

    I mine øyne føler jeg du skyter etter fluer med kanon når du prøver å kompensere for innebygde svakheter med Devialet 400. Resultatet blir bra siden du har en utrolig forsterker, men den fortjener så mye mer. Prisforholdet mellom høyttalere og forsterker virker litt absurd for meg.

    Sett i sammenheng med de opprinnelige kravene er det andre alternativer som virker mer fornuftig i prisklassen du snakker om, feks slanke gulvstående som Audiovector et eller annet arreté (helt fantastisk sak til ca 80k), Piega noe, Dynaudio c30 eller rett og slett stativhøyttalere i referanseklassen (Kii Three og Dutch & Dutch 8c).

    Er ønsket kvalitet i bass så er det kjekt å vite at man bare kan oppnå én av to ting med et basselement, enten god bassnøyaktighet eller god transientrespons, avhengig av magnet-styrke. Utover det er det lav forvrengning som gjelder (les membranareal).
    Derfor er det en god idé å tenke på subwoofere, men da kan det være en idé å sørge for at differansen i kapasitet mellom sub og bass i høyttaleren ikke blir for stor.
    Mange gode ingredienser er ikke nødvendigvis en god oppskrift ;)

    Lykke til!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hele starten på denne reisen var at jeg, nesten uten unntak, syns at stativhøyttalere har mer magi over seg og samtidig evner å forsvinne i større grad i lydbildet. Jeg syns at denne magien avtar når høyttalerne blir større i omfang. Derfor var jeg opptatt av å få fyldigere/dypere bass fra de små som hadde denne magien i seg.

    Observerer samtidig at når lyden blir mer mektig med mer bassoutput, også nedover, at ting begynner å "mudde" i lydbildet. Har lest meg opp på at alt under schrøderfrekvens er det rommet som er med å generere. Bassen er ikke lengre retningsbestemt. Av denne grunn kan det kanskje være en fordel å plassere en sub er annet sted i rommet og justere volumet på denne uavhengig av hovedhøyttalerne.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Praktisk erfaring har en tendens til å lære bort tingenes tilstand langt mer effektivt enn teoretisk erfaring, så kjør på med praktiske tester hvis du har muligheten.
    Min erfaring med egne høyttalere er at rommet har langt mer å si for lyden enn de fleste vil vite om, spesielt i bassen. Tørr og stram bass får man ikke uten å plassere høyttalere og lytteposisjon på en måte slik at man ikke får lang resonanstid på enkelte bassfrekvenser.
    I de fleste normale stuer plasserer man seg ikke optimalt, man plasserer ting der det er praktisk. Det er et vanskelig utgangspunkt for basskvalitet, men mye kan bøtes på.

    Etter jeg leste meg litt opp på dette med basskvalitet og transientrespons vs bassrespons har jeg undret meg litt på om dette vil forklare en del av de to motsatte leirene på forsterker-siden, høy dempefaktor vs lav dempefaktor, transistor og rør.
    Ved å ha forsterkere med høy dempefaktor og samtidig kraftig magnet og oppheng i bassen (god transientrespons), kan det da være at man mister litt mye av den myke fylden i bunn slik at det bikker over?
    Og tilsvarende andre vei, med litt mykere oppheng og mindre kraft i magneten sammen med en rørforsterker med lav dempefaktor kan det fort bli for bløtt og avrundet?
    Interessant å se litt nærmere på.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Praktisk erfaring har en tendens til å lære bort tingenes tilstand langt mer effektivt enn teoretisk erfaring, så kjør på med praktiske tester hvis du har muligheten.
    Min erfaring med egne høyttalere er at rommet har langt mer å si for lyden enn de fleste vil vite om, spesielt i bassen. Tørr og stram bass får man ikke uten å plassere høyttalere og lytteposisjon på en måte slik at man ikke får lang resonanstid på enkelte bassfrekvenser.
    I de fleste normale stuer plasserer man seg ikke optimalt, man plasserer ting der det er praktisk. Det er et vanskelig utgangspunkt for basskvalitet, men mye kan bøtes på.

    Etter jeg leste meg litt opp på dette med basskvalitet og transientrespons vs bassrespons har jeg undret meg litt på om dette vil forklare en del av de to motsatte leirene på forsterker-siden, høy dempefaktor vs lav dempefaktor, transistor og rør.
    Ved å ha forsterkere med høy dempefaktor og samtidig kraftig magnet og oppheng i bassen (god transientrespons), kan det da være at man mister litt mye av den myke fylden i bunn slik at det bikker over?
    Og tilsvarende andre vei, med litt mykere oppheng og mindre kraft i magneten sammen med en rørforsterker med lav dempefaktor kan det fort bli for bløtt og avrundet?
    Interessant å se litt nærmere på.
    Takk for innlegget!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Observerer samtidig at når lyden blir mer mektig med mer bassoutput, også nedover, at ting begynner å "mudde" i bassen.
    Jo, men det kan jo også fungere supert. Dette er vel noe man bare må prøve seg frem med i sitt rom. Du har ikke vurdert de slanke høyttalerne fra Piega? De tror jeg kan ha ha noen av de kvalitetene du ser etter uten å være for pågående. Raido har vel noe av dem samme kvalitenene? Synes du burde høre dem. Er ikke Elac litt " i flesien" lydbilde? Enig i coolio at du burde gi D400 høyttalere de kan brilijere med. Er forresten D400 mer analytisk enn D200?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Praktisk erfaring har en tendens til å lære bort tingenes tilstand langt mer effektivt enn teoretisk erfaring, så kjør på med praktiske tester hvis du har muligheten.
    Min erfaring med egne høyttalere er at rommet har langt mer å si for lyden enn de fleste vil vite om, spesielt i bassen. Tørr og stram bass får man ikke uten å plassere høyttalere og lytteposisjon på en måte slik at man ikke får lang resonanstid på enkelte bassfrekvenser.
    I de fleste normale stuer plasserer man seg ikke optimalt, man plasserer ting der det er praktisk. Det er et vanskelig utgangspunkt for basskvalitet, men mye kan bøtes på.

    Etter jeg leste meg litt opp på dette med basskvalitet og transientrespons vs bassrespons har jeg undret meg litt på om dette vil forklare en del av de to motsatte leirene på forsterker-siden, høy dempefaktor vs lav dempefaktor, transistor og rør.
    Ved å ha forsterkere med høy dempefaktor og samtidig kraftig magnet og oppheng i bassen (god transientrespons), kan det da være at man mister litt mye av den myke fylden i bunn slik at det bikker over?
    Og tilsvarende andre vei, med litt mykere oppheng og mindre kraft i magneten sammen med en rørforsterker med lav dempefaktor kan det fort bli for bløtt og avrundet?
    Interessant å se litt nærmere på.


    Fint innlegg! Jeg legger til at svært mange høyttalerkonstruksjoner mangler nok nedre/øvre mellombass, med dette inntakt tror jeg mange hadde startet ny tidsregning av musikkgjengivelse i stua si. Kort fortalt (slik jeg ser det); forskjellen/gapet fra et stort basselement til mellomtone er ofte for stort, dessverre ligger store deler av grunntoneområdet nettopp her.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ok, jeg kan kanskje bringe litt "side-perspektiv" inn i debatten. Veldig mye av debatten både her og i mange andre tråder får et teknisk perspektiv. D.v.s. at det er tekniske vurderinger som styrer med og motargumenter.

    Jeg har allerede skrevet om subwoofere i denne tråden, men hvis jeg skal være helt ærlig handler mitt hifi-liv ikke om subwoofere. Jeg har allerede nevnt i tråden at jeg kjøpte meg et par Acoustic Energy AE-2 stativhøyttalere som dukket opp på børsen for kort tid siden. Hvorfor gjorde jeg det? Før det hadde jeg noen svære JBL-horngreier, DSP, multikanal DAC og 8 stk 18" IB-basselementer med 18mm +/- slaglengde (men solgte 4 av dem da det uansett var overkill ift behov).

    Grunnen til at jeg vendt tilbake til stativvarianten og forlot DIY-hornsystemet, er minner. Minner om dengang det bare var å trykke play og digge musikk. Det var akkurat slik jeg hadde det med mine AE monitorer på midten av 90-tallet. Jeg lyttet og nøt musikk. Hverken mer eller mindre.

    Nå er jeg endelig tilbake. Jeg tenker ikke så mye på bass eller andre parametre. Jeg trykker play og nyter og digger musikk. Denne erkjennelse bringer meg over til det kanskje minst debatterte på hfs: Vår hjernes evne til å fylle ut huller og mangler. Samtidig er hjernen nådeløs mot andre skavanker selv om det rent teknisk kanskje ikke er så halvgærnt.

    Så her sitter jeg i kveld å spiller Raga Rockers Live fra Roskilde på et par små stativhøyttalere bestykket med 2x5" basselementer. Det er et stykke i forskjell fra det trøkket man må ha opplevd på selve konserten, men jeg opplever at hjernen nokså effektivt fyller ut disse hullene og manglene - forstått som at jeg sitter å gliser (eller kanskje ler og ler...) og koser meg.

    Dermed står kanskje følelsen av lyst til spille og lytte som det ultimate kriterium igjen. Det er ikke dermed sagt at lysten forsvinner om man forbedrer ting, men det er fort gjort å rote seg bort i parameterne også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.749
    Antall liker
    103.785
    Torget vurderinger
    23
    Modig og reflektert innlegg, Rojoh. Ikke alle som tør å "gå tilbake" til enklere (og presumptivt dårligere, sett med andres øyne) løsninger og "live happily ever after"
    Jeg har også tenkt på hvor enkelt det var før, hvor ting var "faste", det var knapper til å trykke/vri på, du VISSTE hva du gjorde, du trengte ikke programmere ting, oppdatering var noe som betydde fysisk aksjon osv. osv. Savner det litt, prøver å holde det på et enklest mulig nivå for hifiens del men ikke alltid enkelt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg legger til at svært mange høyttalerkonstruksjoner mangler nok nedre/øvre mellombass, med dette inntakt tror jeg mange hadde startet ny tidsregning av musikkgjengivelse i stua si.
    Slik jeg ser det er det først og fremst mangelen på dynamikk i innspillingen som er gledesdreperen. Det hadde vært en ny tidsregning om vi kunne ha fått mye av dynamikken fra studio inn til våre anlegg :rolleyes:.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Modig og reflektert innlegg, Rojoh. Ikke alle som tør å "gå tilbake" til enklere (og presumptivt dårligere, sett med andres øyne) løsninger og "live happily ever after"
    Jeg har også tenkt på hvor enkelt det var før, hvor ting var "faste", det var knapper til å trykke/vri på, du VISSTE hva du gjorde, du trengte ikke programmere ting, oppdatering var noe som betydde fysisk aksjon osv. osv. Savner det litt, prøver å holde det på et enklest mulig nivå for hifiens del men ikke alltid enkelt.
    For meg ble det uansett en gledelig "reset" av hifiskallen. Jeg leker selvsagt allerede med alternative "forbedringer", men jeg bør vel kanskje ile saktere fremover enn tidligere, og dobbelsjekke mot lyttelysten og gleden underveis.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn