Ønsker anbefaling Langt over gjennomsnittet stativhøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    TS er ute etter "voksen bass" i små bokser - et paradoks - etter hva jeg forstår. Da blir det litt snaut, de variantene fra Ref 3A (jeg har hatt decapo i og RM). De Gallo Solo'ene derimot, spiller bass som pokker med sin 6.5'' (fra Dynaudio). Må dog ha masse krefter bak hvis så skal oppnås (jeg brukte bla MF Nuvista M3, 2x275w). Men pass på, de kan "rattle" hvis noe ristes løst inne i de alu-kulene (skjedde med det andre paret jeg hadde av de).
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    TS er ute etter "voksen bass" i små bokser - et paradoks - etter hva jeg forstår. Da blir det litt snaut, de variantene fra Ref 3A (jeg har hatt decapo i og RM). De Gallo Solo'ene derimot, spiller bass som pokker med sin 6.5'' (fra Dynaudio). Må dog ha masse krefter bak hvis så skal oppnås (jeg brukte bla MF Nuvista M3, 2x275w). Men pass på, de kan "rattle" hvis noe ristes løst inne i de alu-kulene (skjedde med det andre paret jeg hadde av de).
    Jeg hadde faktisk Gallo Solo for en tid tilbake. Dem hadde en diskant jeg til stadighet tenker i retning av. Husker at dem kom med noe filt på baksiden av CDT-diskantboksene som jeg tok av. Forsterkeren jeg brukte var en Jeff Rowland Model 2. Det jeg husker av disse kontra mine nåværende ELAC FS267 er at dem total sett ikke spilte noe bedre. Diskanten kan faktisk ligne litt, mht tyngde og "ekthet".
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.945
    Antall liker
    17.274
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, alt er seff relativt. En 6.5" i liten kasse er jo nettopp det, selv om det er forskjeller de imellom.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er System Audio SA Pandion 5 verdt å legge ører til? Eller ligger dette på et standard +- nivå for disse systemene.

    Mangler kanskje 1-2 tommer i bassen? :) 5,5" er vel litt magert?

    sa-pandion-5-walnut.jpg


    Jeg er vel ute etter en HT som tåler litt juling! Ikke en som bare "flopper" ut i bassen"
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tro på at Pandion låter veldig fint, men med lite guff under 60-70 hz. Det er begrenset hva du får utav én 5,5 tommer i et lite kabinett, men det er ikke store forskjellen mellom 5,5 og 6,5 sånn sett. Kan hende det vil oppleves godt nok avhengig av plassering, volum, avstand og rombidraget. Tipper det er i noenlunde samme gate som Accordo, ser ut som samme elementet også?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fysikkens lover er vanskelig å strekke. Hvor høyt du kan spille avhenger egentlig av 2 ting. Elementets VD (volume displacement, SD x Xmax) altså hvor mye luft elementet kan maksimalt flytte, og hvor dypt du skal ha den til å dykke.
    Jo større kabinettet og lavere du tuner, jo mindre blir den akustiske motstanden og desto mer må elementet jobbe.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fysikkens lover er vanskelig å strekke. Hvor høyt du kan spille avhenger egentlig av 2 ting. Elementets VD (volume displacement, SD x Xmax) altså hvor mye luft elementet kan maksimalt flytte, og hvor dypt du skal ha den til å dykke.
    Jo større kabinettet og lavere du tuner, jo mindre blir den akustiske motstanden og desto mer må elementet jobbe.
    Fysikkens lover gjelder. Men når du har to super i en liten kasse så låter det imponerende. #genelec
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Intelligent Sound IS 6 PRO MK II .
    Kjøpte et par for et par dager siden .
    Meget gode !
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvordan faller bassen ut for eksempel mellom Audio SA Pandion 5 og Harbeth 30.1 ?

    Harbeth har vel ca 30l kabnett og en 8". Pandion er vel mindre.

    Er Harbeth 30.1 bedre en bassen en 30 ?

    Dette betyr vel absolutt synsing, siden rommet vil påvirke.
     
    Sist redigert:

    spaceman_2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2016
    Innlegg
    88
    Antall liker
    108
    Hej . Herlig tråd . Har altid haft en kærlighed for stativ højttalere . De er ikke så klumpige . Der findes uden tvivl mange rigtig gode stativ højttalere , uanset pris.
    Jeg har haft Snell jIII , meget velspillende og musikalsk højttaler - ejede dem i 25 år . Før dem vandrede der lidt forskellige ind over . Særligt en skilte sig ud , men det var nok en hybrid af gulv og stander højttaler - B&O S60 , de spillede fantastiskt , men diskanterne stod af , når der blev lidt for meget tryk på. Men fik dem altid skiftet gratis, B&O var opmærksomme på problemet . Videre købte jeg et par Dali scepter royal , herregud en himmelsk lyd , men dybbassen må man tænke sig til , dog blev de suppleret med subwoofer . Dem solgte jeg , hvilket jeg fortrød bitterligt. Jeg skulle have stativ højttalere, da der er et eller andet de andre ikke kunne . Stativ højttaler er frække at kigge på og gør ikke noget de er lidt sexy . I dag ejer jeg 2 gulvhøjttalere og nemesis er mine dejlige stativhøjttalere Opera Mezza . En underlig underholdende lille trolling , som brillierer ved sin musikalske evner . En lille højttaler , der tror den er større end den er . mvh Xindak
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Etter mye frem og tilbake skal disse prøves ut sammen med Devialet D400. Kanskje ikke langt over gjennomsnittet, men muligens et godt stykke på veien. Etter det jeg har fått med meg, skal de lakkerte være noe strammere i lyden. De lakkerte er vist Alan's favoritter!

    Får bare håpe at dem ikke trigger 50Hz for mye. Ønsker meg litt fall i dett området. Mulig litt plassering frem og tilbake også vil hjelpe på.

    harbeth 30.1_4s.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir spennende å lese hva du kommer frem til. Men angående den 50 hz-peaken din, kan du ikke prøve å justere den ned via feks Jriver sin manuelle eq for å se om det kan funke med en enkel eq?
    Eller låne deg en umik-1 og laste ned Dirac live i 14 dager herfra?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hva er det der for noe? Så ikke akkurat som over gjennomsnittet nei :rolleyes:.

    Edit: Harbeth! På Devialet 400?? De Harbeth jeg har hørt er svært farga. Høres ut som en merkelig kombinasjon spør du meg.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva er det der for noe? Så ikke akkurat som over gjennomsnittet nei :rolleyes:.

    Edit: Harbeth! På Devialet 400?? De Harbeth jeg har hørt er svært farga. Høres ut som en merkelig kombinasjon spør du meg.
    haha... Uber Kuult! Alt må testes ut! Det som ikke funker går rett ut. Jeg har hatt flere Harbeth før. 3'en satt varige spor. Det har D400 også gjort. 30.1 liker effekt!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hva er det der for noe? Så ikke akkurat som over gjennomsnittet nei :rolleyes:.

    Edit: Harbeth! På Devialet 400?? De Harbeth jeg har hørt er svært farga. Høres ut som en merkelig kombinasjon spør du meg.
    haha... Uber Kuult! Alt må testes ut! Det som ikke funker går rett ut. Jeg har hatt flere Harbeth før. 3'en satt varige spor. Det har D400 også gjort. 30.1 liker effekt!

    Jeg skjønte etter hvert at du ikke søkte nøytrale høyttalere, men ikke såpass langt unna :). Ikke fan av dem som du skjønner. Jeg synes Devialet bør matches med mer enn gjennoms .... ja :cool:
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Det blir spennende å se hva du synes om denne kombinasjonen. Ikke glem at du kan bruke eq i devialet for å trekke ned 50 hz. Problemet kan dog være at den trekker ned for bredt, slik at alt blir tynt i bassen. Jeg tipper forøvrig at hvis du tar en måling i lytteposisjon så kan Devialet lage en custom-fil til deg som korrigerer toppen du har.

    Ellers er jeg uenig i at Harbeth ikke er nøytrale (Hva er det?). Er det noe de er så er det nettopp det. Instrumenter høres ut som det de er. De har som regel en diskant som er flatt avstemt (unntatt M30.1 som har en heving rundt 8k – 10k) i motsetning til det aller meste der ute som hever seg mye over 10k for å gi inntrykk av luft og detaljer.

    Det hadde vært moro å sammenligne det oppsettet du nå får med f.eks Kii 3, som er en annen tilnærming til stativhøyttalere og digital forsterkning.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ellers er jeg uenig i at Harbeth ikke er nøytrale (Hva er det?). Er det noe de er så er det nettopp det. Instrumenter høres ut som det de er. De har som regel en diskant som er flatt avstemt (unntatt M30.1 som har en heving rundt 8k – 10k) i motsetning til det aller meste der ute som hever seg mye over 10k for å gi inntrykk av luft og detaljer.
    Jeg er ingen Harbeth ekspert altså, men det er vel ikke akkurat kjent for å være nøytrale? Hva nøytral er? At de forvrenger input signal så lite som mulig gitt produktets intensjon. Du kan ikke bare høre instrumenter på konserter og sammenligne i stolen på andre opptak, da trår man fort feil. Det er en kompleks vei før du sitter i godstolen og lytter. Men det finnes snarveier da, nemlig referanser. Sammenlign Harberth med høyttalere som er kjent for å være veldig nøytrale. F.eks Focal og B&W nevnt i tråden. Har de en helt annen lydsignatur er de farga. Det er helt vanlig å tune sine produkter til en bestemt lyd. Alle gjør det. Det kan være nøytralt, det kan i få tilfeller være å imponere, det kan være behagelig og behersket og det kan være mot naturlig lyd oppfattet av publikum. Harbeth er vel det siste?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Harbeth høyttalere sin on-axis frekvensrespons heller mot det nøytrale og samstemmer godt med B&K sin studier av hvordan en "korrekt" (dvs. nøytral) frekvengang skal være.
    Off-axis har de sine svakheter som så og si alle tradisjonelle frontfyrende høyttalere. Og tilsvarende med vertikale fasefeil.

    Her er noen Harbeth on-axis målinger.
    615HLS5fig4.jpg


    810Harfig3.jpg


    frequency_listeningwindow.gif
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg bruker ørene og har sett mange ganger at målinger ikke sier som mye om klangen. Det er bare å vise kurver og tippe hvilke det er snakk om. Det blit mye bomming da.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Så dine ører er et mål for nøytralitet?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker ørene og har sett mange ganger at målinger ikke sier som mye om klangen. Det er bare å vise kurver og tippe hvilke det er snakk om. Det blit mye bomming da.
    Det er egentlig ikke en enkelt persons ører som bestemmer det. Her er målinger langt mer pålitelige. Ellers så vil meningene sprike mye. Man kan f.eks ikke sammenligne høyttalerne uten videre som man har hørt i forskjellige rom. Rommet bidrar nemlig svært mye.

    Målinger er egentlig er langt bedre indikator, men man trenger selvsagt å se på mer enn bare on-axis frekvensrespons målinger. On-axis er Harbeth uansett relative nøytrale og den brede baffelen gjør at de dessuten holder direktiveten lenger ned i frekvens enn små og smale høyttalere.

    Hvor grensen skal gå for en "nøytral" høyttaler er uansett vanskelig og sette. Det er ganske langt opp fra en Harbeth høyttaler til en høyttaler med uniform spredning langt ned i frekvens og fravær av vertikale fasefeil og gulvrefleksjoner. Sammenligner man derimot mot det som finnes av kommersielle høyttalere, så synes jeg de i grunnen kommer bra ut på "nøytralitet". Både målemessig og erfaringsmessig. De to bør jo helst korrelere. :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nøytralt er < +- 0,5 db flat frekvensrespons over hele frekvensområdet til høyttaleren med tilsvarende jevn, men svakt fallende off-axis respons uten noen store svingninger, hvis vi begrenser oss til bare frekvensresponsen.

    I mine øyne er det merkverdig å farge høyttalerene med tilsvarende huskurve som er foretrukket rom-respons, altså resultatet av høyttaleren og rommet som kombineres i lytteposisjon.
    Siden man får en fallende kurve over lengre avstand enn den 1m målingen som brukes som standard vil det være smør på flesk å legge huskurve på huskurven.

    Husk at frekvensrespons ikke forteller hele sannheten. Man kan snu høyttaleren 180 grader og bruke eq til å få samme frekvensrespons, men det vil fortsatt låte veldig annerledes.

    * Kom ikke på flere Floyd Toole baserte tanker i farten ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg bruker ørene og har sett mange ganger at målinger ikke sier som mye om klangen. Det er bare å vise kurver og tippe hvilke det er snakk om. Det blit mye bomming da.
    Det er egentlig ikke en enkelt persons ører som bestemmer det. Her er målinger langt mer pålitelige.
    En trenger ikke å være særlig teknisk for å skjønne at nøytralitet er mer sammensatt enn å måle energier fra en sinustone. Det er faktisk ikke så innmari vanskelig å bruke øra. En høyttaler som er nøytral hører du ikke du ikke noen bestemt lydkarakter fra. Jo, det kan være en heving i diskant og en dup i bassen men dens klangkarakter kan fortsatt være der. Og den er der i ulike rom også, selv om målinger skulle tilsi at det er en helt annen høyttaler du har. Ørene er nok fremdeles den definitive beste instrument for høyttalerutviklere.

    Det er en snodig ting at noen HiFi entusiaster næmest mener at alle er nøytrale da de ikke protesterer om andres nøytralitet. Det stemmer selvsagt ikke og nekter for at det gjelder sine yndlinger.

    Det fry mener er nok at Harbeth er kjent for "naturlig lyd", men det er ikke det samme som nøytralitet.

    Den nest naturtro gjengivelse får man vel med så naturtro innspilling som mulig på kompromissløst high-end anlegg i gode akustiske forhold. Men saken er at naturlige innspillinger en relativt sjelden vare. Denne BBC lyden var vel en kompensasjon mot dårlig teknisk utstyr på 60- tallet? Det er nok ikke like relevant i dag. Heldigvis. Men å sitte i en konsertsal og lytte hjemme på en innspilling er to forskjellige ting. Mikrofoner "hører" enn annen lyd enn publikum. Det er det mange som ikke forstår. Diskantens energi reduseres betraktelig med avstand f.eks. Og så har du miksing osv..
     
    Sist redigert av en moderator:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ikke skyld på meg! Jeg får beholde anlegget i kjelleren, så da fortsetter søken etter Langtovergjennomsnittetstativhøyttaler :-X

    Måtte kjøpe et anlegg i stua for å roe sambisen. Sånnsirkamittpågjennonsnittetmedbbcogprimarør. :cool:

    Hun må så absolutt spille bowievinyl. Et absoluttkrav.

    Bestilt!
    Prima_Luna_Premium_Front_Cage_s2.jpg

    harbeth 30.1_4s.jpg


    bowie_on_tour.jpg
     
    Sist redigert:

    julius0377

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2010
    Innlegg
    41
    Antall liker
    67
    Sted
    Østlandet
    Hvordan vil du beskrive lyden fra dem?
    Min erfaring er med Duke (versjon 1) er at den går dypt, er nøytral og har god oppløsning.

    For de som ikke har erfaring med Marten og Accuton elementer er en demo å anbefale hvis man liker nøytral og oppløst gjengivelse.

    Egen preferanse er forsterkere med høy dempefaktor til de Marten jeg selv har hatt (Miles 3 og Bird, Duke kun i demo).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan vil du beskrive lyden fra dem?
    Min erfaring er med Duke (versjon 1) er at den går dypt, er nøytral og har god oppløsning.

    For de som ikke har erfaring med Marten og Accuton elementer er en demo å anbefale hvis man liker nøytral og oppløst gjengivelse.

    Egen preferanse er forsterkere med høy dempefaktor til de Marten jeg selv har hatt (Miles 3 og Bird, Duke kun i demo).
    Det er inntrykket jeg også har fått av Martens (kun med ørene :cool:), men ikke hørt stativmodellen. Og transparente/livlige. 60-talls BBC nøytrale da så klart ;D .... kremt..
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg har bare hørt ordentlig gammel Marten. De var helt eksepsjonelle på akustisk musikk, rett og slett en klasse over alt annet jeg har hørt hjemme i egen stue. Men de kunne ikke rocke ordentlig. Er dette utbedret i de nyere generasjonene?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vivid Audio V 1,5 er en stativ høytaler ud over det sedvanlige

    8C266BB1-E2A3-4510-8B1C-24D76E708019.jpg


    Og lydgengivelsen er ud over det sedvanlige;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen: Marten Duke 2? Ekstremt nøytrale, transientvillige som få, trenger solid- gjerne nordisk- forsterkeri, spiller da SVÆRT!! Liker dem ..
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Nu kan du ju låna ett par mårten duke av mala!
    Måste ju va ett perfekt tillfälle...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn