Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Før Nd-magneter ble populære, og omtrent alle brukte ferrit, kunne en måle diameteren på magneten.
    En enkel måling som kun krever tomstokk.
    Men det var kanskje ikke akkurat en slik måling du så for deg..

    I realiteten så er ikke disse parameterene nødvendigvis direkte koblet til bedre dynamikk.
    For subwooferdrivere er det motoren som bestemmer om det blir snert og smekk, eller kun punch langt nede i frekvens.
    Drivere med veldig lang slaglengde virker ofte dårlig oppover i øvre bassområde, og dette skyldes induktans og motorens egenskaper.
    Tung bevegelig masse hjelper neppe det heller.

    Magnestatene hadde god dynamikk - på lavt volum.
    Og de kan aldri spille høyere, så hvordan dette kunne vært med litt pådrag har jeg ingen anelse om.

    Når en drar på litt volum, så kan en forklare bedre dynamikk som et resultat av mindre kompresjon.
    Men praktisk erfaring viser at mange av disse egenskapene gjelder også ved så lavt volum at kompresjon umulig kan ha noen effekt.
    Nei, det var ikke en slik måling jeg så for meg. :)

    Utgangspunktet er at jeg snart ferdigstiller et par høyttalere hvor jeg har lagt en del arbeid ned i "alt" som har med dynamikk og "smekk" å gjøre, etter nøyaktig samme tenkning som du beskriver. Jeg kunne tenkt meg å gjøre en baseline-måling med de høyttalerne jeg har nå, og så nye målinger når de nye er på plass for å sette tall på hvor stor forskjell dette gjør. Kurveskarer av frekvensgang og forvrengning ved forskjellig volum er en start, men de effektene jeg forsøker å sette fingeren på er i tidsdomenet og kunne kanskje beskrives som en form for transientforvrengning. Men hvordan?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I realiteten så er ikke disse parameterene nødvendigvis direkte koblet til bedre dynamikk.
    For subwooferdrivere er det motoren som bestemmer om det blir snert og smekk, eller kun punch langt nede i frekvens.
    Drivere med veldig lang slaglengde virker ofte dårlig oppover i øvre bassområde, og dette skyldes induktans og motorens egenskaper.
    Tung bevegelig masse hjelper neppe det heller.
    Her ser jeg at jeg har bomma stygt, 3,4 kg som samlet membranvekt på subben skal jo ha litt krefter for å starte og stoppe. En liten fordel blir kanskje lav membranhastighet - den høres i hvert fall ikke så treg ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.884
    Torget vurderinger
    23
    I realiteten så er ikke disse parameterene nødvendigvis direkte koblet til bedre dynamikk.
    For subwooferdrivere er det motoren som bestemmer om det blir snert og smekk, eller kun punch langt nede i frekvens.
    Drivere med veldig lang slaglengde virker ofte dårlig oppover i øvre bassområde, og dette skyldes induktans og motorens egenskaper.
    Tung bevegelig masse hjelper neppe det heller.
    Her ser jeg at jeg har bomma stygt, 3,4 kg som samlet membranvekt på subben skal jo ha litt krefter for å starte og stoppe. En liten fordel blir kanskje lav membranhastighet - den høres i hvert fall ikke så treg ut.
    Membranvekt på et element i bassen er ikke nødvendigvis det verste for fart/start/stopp - induktansen spiller en stor rolle i hurtighet (forenklet sagt) og selvsagt også motorkraft. Ikke mist nattesøvnen nå, 8X :D Verdens råeste mellomtoneelement, TAD TM-1201H har ikke spesielt lav membranvekt for en 12" (60 gram) men er kjent nettopp for "dynamikk, smekk og detaljer" - årsaken er en hemningsløs magnet og god oppbygning for øvrig - dette sees også i følsomheten som er genuint 100 dB.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I realiteten så er ikke disse parameterene nødvendigvis direkte koblet til bedre dynamikk.
    For subwooferdrivere er det motoren som bestemmer om det blir snert og smekk, eller kun punch langt nede i frekvens.
    Drivere med veldig lang slaglengde virker ofte dårlig oppover i øvre bassområde, og dette skyldes induktans og motorens egenskaper.
    Tung bevegelig masse hjelper neppe det heller.
    Her ser jeg at jeg har bomma stygt, 3,4 kg som samlet membranvekt på subben skal jo ha litt krefter for å starte og stoppe. En liten fordel blir kanskje lav membranhastighet - den høres i hvert fall ikke så treg ut.
    Membranvekt på et element i bassen er ikke nødvendigvis det verste for fart/start/stopp - induktansen spiller en stor rolle i hurtighet (forenklet sagt) og selvsagt også motorkraft. Ikke mist nattesøvnen nå, 8X :D Verdens råeste mellomtoneelement, TAD TM-1201H har ikke spesielt lav membranvekt for en 12" (60 gram) men er kjent nettopp for "dynamikk, smekk og detaljer" - årsaken er en hemningsløs magnet og god oppbygning for øvrig - dette sees også i følsomheten som er genuint 100 dB.
    Ingen fare med nattesøvnen her. Det eneste som har gitt litt ekstra tankevirksomhet før en stakkar faller i søvn er trippelbaffelen til emokid. Den hadde noen ekstreme kvaliteter jeg ønsker i område 100 - 400 Hz. De kvalitetene ble nok ikke helt ivaretatt med den løsningen han har nå. Ikke sikker på om det var en slags imponatoreffekt jeg falt for, så har tinget en lytt på bafflene til hato. Gleder meg i hvert fall til å bygge noe i likheten med mine AE elementer.......... hvis de kommer da:confused:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @AtleT, det ligner litt på slik det var tenkt her - dempe midten av bakveggen, og så la refleksjoner fra hjørnene spres fremover igjen.
    Så ble ting flyttet på, uten at det ble tenkt så mye på konsekvenser.

    Hvis du brukte reflektor rettet mot sideveggene, så kan det virke bedre, men tror det er problematisk å få disse refleksjonene langt nok tilbake i tid, de kommer for tidlig.
    Men refleksjon fra sideveggen er ikke det samme uansett, fordi retningen refleksjonen kommer fra har betydning, og der er front ugunstig fordi det blander seg med direktelyden fra høyttalerene.
    Enig, refleksjonene ble ikke forsinket så mye. Enkelt forklart satt vi sylindre i tre størrelser med godt mellomrom 30 grader og ut på sidene med 20cm demping bak. Disse reflekterte ut til sideveggene der det også står sylindre som tar i mot refleksjonene som blir spredt til siden. Disse sender litt inn til lyttespoisjon (med fordelaktig vinkel) og litt tilbake til bakveggen og frontvegg.
    I sum så brytes tidligrefleksjonen ned så mye at jeg opplever at hjernen tolker den som sene refleksjoner med et bredere, varmere og dypere lydbilde som resultat. Samme effekten som en vanlig forsinkelse av bakhøyttalere vil gi egentlig.

    Setter forresten veldig pris på denne tråden. Det er fint for HFS å få nyansering rundt disse temaene med et språk som virker å favne bredt. Skulle nesten ønske tråden hadde eksistert for 5 år siden. Da hadde jeg spart meg selv for mye research.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    @AtleT, det ligner litt på slik det var tenkt her - dempe midten av bakveggen, og så la refleksjoner fra hjørnene spres fremover igjen.
    Så ble ting flyttet på, uten at det ble tenkt så mye på konsekvenser.

    Hvis du brukte reflektor rettet mot sideveggene, så kan det virke bedre, men tror det er problematisk å få disse refleksjonene langt nok tilbake i tid, de kommer for tidlig.
    Men refleksjon fra sideveggen er ikke det samme uansett, fordi retningen refleksjonen kommer fra har betydning, og der er front ugunstig fordi det blander seg med direktelyden fra høyttalerene.
    Enig, refleksjonene ble ikke forsinket så mye. Enkelt forklart satt vi sylindre i tre størrelser med godt mellomrom 30 grader og ut på sidene med 20cm demping bak. Disse reflekterte ut til sideveggene der det også står sylindre som tar i mot refleksjonene som blir spredt til siden. Disse sender litt inn til lyttespoisjon (med fordelaktig vinkel) og litt tilbake til bakveggen og frontvegg.
    I sum så brytes tidligrefleksjonen ned så mye at jeg opplever at hjernen tolker den som sene refleksjoner med et bredere, varmere og dypere lydbilde som resultat. Samme effekten som en vanlig forsinkelse av bakhøyttalere vil gi egentlig.

    Setter forresten veldig pris på denne tråden. Det er fint for HFS å få nyansering rundt disse temaene med et språk som virker å favne bredt. Skulle nesten ønske tråden hadde eksistert for 5 år siden. Da hadde jeg spart meg selv for mye research.
    Det er ikke meningen å være nesevis her, men hva mener du egentlig med dybde i lydbildet:). Mulig vi hører etter forskjellige ting, for var det noe som var så og si helt fraværende der, så var det i mine ører, dybde
    Kanskje det er dybde bakover du mener?
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @AtleT, det ligner litt på slik det var tenkt her - dempe midten av bakveggen, og så la refleksjoner fra hjørnene spres fremover igjen.
    Så ble ting flyttet på, uten at det ble tenkt så mye på konsekvenser.

    Hvis du brukte reflektor rettet mot sideveggene, så kan det virke bedre, men tror det er problematisk å få disse refleksjonene langt nok tilbake i tid, de kommer for tidlig.
    Men refleksjon fra sideveggen er ikke det samme uansett, fordi retningen refleksjonen kommer fra har betydning, og der er front ugunstig fordi det blander seg med direktelyden fra høyttalerene.
    Enig, refleksjonene ble ikke forsinket så mye. Enkelt forklart satt vi sylindre i tre størrelser med godt mellomrom 30 grader og ut på sidene med 20cm demping bak. Disse reflekterte ut til sideveggene der det også står sylindre som tar i mot refleksjonene som blir spredt til siden. Disse sender litt inn til lyttespoisjon (med fordelaktig vinkel) og litt tilbake til bakveggen og frontvegg.
    I sum så brytes tidligrefleksjonen ned så mye at jeg opplever at hjernen tolker den som sene refleksjoner med et bredere, varmere og dypere lydbilde som resultat. Samme effekten som en vanlig forsinkelse av bakhøyttalere vil gi egentlig.

    Setter forresten veldig pris på denne tråden. Det er fint for HFS å få nyansering rundt disse temaene med et språk som virker å favne bredt. Skulle nesten ønske tråden hadde eksistert for 5 år siden. Da hadde jeg spart meg selv for mye research.
    Det er ikke meningen å være nesevis her, men hva mener du egentlig med dybde i lydbildet:). Mulig vi hører etter forskjellige ting, for var det noe som var så og si helt fraværende der, så var det i mine ører, dybde
    Kanskje det er dybde bakover du mener?
    Vi kan bare si det så enkelt at jeg er enig at det ikke var noe dybde i lydbilde da dere var på en snarvisitt. Er redd for at det hadde forsvinnende lite med bakveggen å gjøre. :)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    I realiteten så er ikke disse parameterene nødvendigvis direkte koblet til bedre dynamikk.
    For subwooferdrivere er det motoren som bestemmer om det blir snert og smekk, eller kun punch langt nede i frekvens.
    Drivere med veldig lang slaglengde virker ofte dårlig oppover i øvre bassområde, og dette skyldes induktans og motorens egenskaper.
    Tung bevegelig masse hjelper neppe det heller.
    Her ser jeg at jeg har bomma stygt, 3,4 kg som samlet membranvekt på subben skal jo ha litt krefter for å starte og stoppe. En liten fordel blir kanskje lav membranhastighet - den høres i hvert fall ikke så treg ut.

    Du kan tage det helt roligt, jeg mener ikke det hænger helt sammen som Kvålsvoll påpeger så ihærdigt, der er i hvert tilfælde alternative tilgange til ægte dynamik. og ikke bare "dynamik" som umiddelbart lyder som dynamik, men som faktisk er det modsatte.

    Tager man to enheder en effektiv og en knapt så effektiv hvor membranen er dæmpet coatet osv , ja hvor alt er dæmpet med hensyn til utilsigtede resonanser, løsne spideren og ophæng "optimalt" er trådophæng, optimer støvhætte osv, flad frekvensrespons, og hvor magnetkraften eventuelt er øget for at kompenserer for den øgede dæmning og de løsnede ophæng, , hvor frekvensgangen ruller stille og roligt af i begge ender og ender ud 12db pr oktav osv.

    Ligger man disse enheder en effektiv og en dæmpet ved siden af hinanden og spiller på dem med et simpelt filter , så lyder den dæmpede som regel som musik /naturtroet og væsentligt bedre end den effektive enhed (der er en pris at betale for effektivitet lette membraner horn osv) , den effektive enhed "skriger" og spidser til mod toppen, og lyder som gengivet lyd.

    Ved ikke 100% hvad der er vigtigt og hvad dette drejer sig om, men man fornemmer at forskellen er det den dæmpede enhed ikke! siger, i forhold til den effektive enhed , plus selve klangen .
    Man dræber alle resonanser/refleksioner/opbrydnings tendenser osv og resterne flytter man ned i et område hvor det ikke er så afgørende for lyden , det kunne være et gæt.

    Det samme gør sig iøvrigt gældende med elektronik.
    Der er utroligt hvor lidt et anlæg kan sige i forhold til andet anlæg når elektronikken er fuldstændig optimeret, hvor "langt der kan blive i mellem de enkelte toner, hvordan toner kan hænge i luften, hvordan der er den rigtige fyldighed (i hele frekvensområdet) , hvor logisk og lige til lyd/musikken forløber i rytme og struktur selv på meget kompliceret musik , uden man hører en eneste "detalje", selv på det man vil kalde en halvdårlig højtaler.

    Man kan også sige at skal enhed laves til en hi-fi enhed , så er der typisk en pris at betale , og det er bl.a. på effektiviteten, men for sjældent noget forærende gratis heller ikke hvad angår hi-fi.
    Og vil man have ekstremme lydtryk så man bruge flere optimerede enheder med moderat effektivt på linje (line source[FONT=kelson_sans]) [/FONT]og meget gerne i en bue med brændpunkt i lytterens ører , så simpelt er det. Et eksempel her
    En umiddelbar undtagelse er Heil AMT enheden/princippet.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel slik at en helt udempet, superfølsom PA mellomtone med lett papirmembran og stor motor (la oss si 102 dB @ 1 W) vil få en frekvensgang som tilter bratt oppover med økende frekvens, og så bryter opp nokså uryddig like over det igjen. Jeg vil heller håndtere dette i bratte digitale delefiltre og eq, og så ha flere elementer som alle opererer godt innenfor sin optimale båndbredde, men det kan godt hende at det er flere veier.

    Det er derfor jeg ønsker meg en bedre teoretisk modell for hva som foregår. Som kjent er det ingen ting som er så praktisk som en god teori. Den forklarer hva som skjer og forutsier at hvis vi gjør slik, blir det sånn. I beste fall gir den måleparametre og formler, på samme måte som Thiele & Small gjorde for hvordan element og kasse sammen definerer avrullingen i bassen. Vi er vel ikke helt der mht transientegenskaper, noen av oss.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    etter hva jeg har lest og lyttet meg frem til, så er elementer med lav, kontrollert og lineær induktans uavhengig av frekvens (i passbandet) og membranutsving de beste rent dynamisk. det er grunnen til at jeg ønsker ae-drivere med apollo, jeg tror apollo er the secret sauce som gjør de driverne så populære.

    man kan også kompensere litt ved å ha mange drivere som ikke er så kontrollert, for da vil utvsinget være mindre og dermed er ikke induktansen så variabel. det viktigste er at den ikke er all over the place i passbandet, virker det som.

    virker som om sluket har god innsikt her, så han må gjerne holde en lektyre om han skulle føle behovet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.884
    Torget vurderinger
    23
    Spole som hele tiden arbeider i det lineære området er et must uansett. Utenfor lineært = utenfor kontroll. Liten slaglengde = Kortreist lyd (c) Sluket - og dermed like kortreist retur. Stor betydning bl.a. for impulsrespons, stillhet og EMF (elektrisk feedback til forsterker) Alt dette er i grunnen bare sunn fornuft satt i system. At vi ønsker lavest mulig induktans er også fornuftig, da bygges det opp mindre forsinkelse som igjen påvirker tidligere nevnte punkter. Membranvekt er mindre kritisk for det kan kompenseres med motorkraft. Mulig noe mikrodetaljer går tapt i en tung membran i forhold til en lett - det har jeg egentlig aldri forsket på i praksis da jeg vel aldri har benyttet elementer med tunge membraner. Det er mer vanlig i tradisjonell hifisammenheng med mindre elementer som skal spille dypt i små omgivelser.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Spole som hele tiden arbeider i det lineære området er et must uansett. Utenfor lineært = utenfor kontroll. Liten slaglengde = Kortreist lyd (c) Sluket - og dermed like kortreist retur. Stor betydning bl.a. for impulsrespons, stillhet og EMF (elektrisk feedback til forsterker) Alt dette er i grunnen bare sunn fornuft satt i system. At vi ønsker lavest mulig induktans er også fornuftig, da bygges det opp mindre forsinkelse som igjen påvirker tidligere nevnte punkter. Membranvekt er mindre kritisk for det kan kompenseres med motorkraft. Mulig noe mikrodetaljer går tapt i en tung membran i forhold til en lett - det har jeg egentlig aldri forsket på i praksis da jeg vel aldri har benyttet elementer med tunge membraner. Det er mer vanlig i tradisjonell hifisammenheng med mindre elementer som skal spille dypt i små omgivelser.
    Fornuftig dette her. Dette var parameterne jeg prioriterte etter når tad tm1201 og ae td12m med Apollo oppgradering sto som førstevalg når jeg skulle ha nye 12" mellomtoner i mitt system. Tror disse to driverne stiller seg relativt likt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Har akkurat avsluttet en firetimers økt hvor bl.a. også Willis (en av mine favoritter fra helt tilbake til Tribal Tech tiden) ble spilt. Ordinære ht er totalst sjanseløse på slikt materiale. Tror du hadde likt deg her i kveld, Kvåle :D
    Det er nok veldig sannsynlig at jeg ville likt meg der, ja.

    God lyd er en ting, det må vi jo ha, men jeg har oppdaget at det jeg ofte sitter igjen med etter besøk eller å ha hørt på noe, er kjennskap til ny musikk.
    Unnkyldingen for å anskaffe musikken er at jeg må ha den for å høre hvordan den låter her, men sannheten er jo at jeg vil ha musikken rett og slett for å høre på.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Når du nevner "hullet" i en ETC så synes jeg det er vanskelig å få til i et lite rom. Det beste jeg klare er å holde nivået jevnt et lite stykke.
    Ellers mye interessant som blir opplyst i denne tråden, men også litt mystisk for meg - skjønner ikke alt jeg, så det skal bli spennende med en tur opp til deg. Regner med at du kan vise til nye og riktigere parametre ved lydreproduksjon av et anlegg.
    Vi er nok veldig enig i at mye direktelyd er viktig og at elementene må ha en viss kvalitet, men jeg holder fortsatt på det at, rommet og dets integrering med høyttaler, er det viktigste.
    Jeg prøver å holde litt bakkekontakt innimellom, når du selv har et oppsett som er tålelig bra, som er satt opp mye mer kompromissløst enn det jeg har her, så kan du nok risikere at den helt store vekkelsesfølelsen uteblir.

    Jeg prøver å koble det jeg tror jeg hører til teori og fysikk - slik at en kan kvantifisere og identifisere, gjøre det reproduserbart, slik at det også kan selges.

    Slik som denne siste fixen i rommet her.
    Har vel aldri "kastet bort" så mye tid som de siste dagen på å lytte til musikk.
    Det tyder på at det jeg tror jeg hører faktisk stemmer - det ble et løft i lydkvalitet opp til et nivå jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forventet av disse høyttalerene.
    Det er klarere, mer transparent, klangkarakteren til instrumenter kommer mye tydeligere frem.
    Forskjellen før - etter kan en da prøve å analysere seg fram til, og finne hvilke parametere og grenseverdier en må optimalisere i forhold til.
    Da kan dette gjenskapes overalt ellers også, uavhengig av hva slags utstyr en ellers bruker for reproduksjon av lyden.

    Det er nok et par ting som mangler på dette enda, som kan bli en del bedre.
    Men for meg så er det nesten så en kunne leve ganske bra med det, slik det er.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Nei, det var ikke en slik måling jeg så for meg. :)

    Utgangspunktet er at jeg snart ferdigstiller et par høyttalere hvor jeg har lagt en del arbeid ned i "alt" som har med dynamikk og "smekk" å gjøre, etter nøyaktig samme tenkning som du beskriver. Jeg kunne tenkt meg å gjøre en baseline-måling med de høyttalerne jeg har nå, og så nye målinger når de nye er på plass for å sette tall på hvor stor forskjell dette gjør. Kurveskarer av frekvensgang og forvrengning ved forskjellig volum er en start, men de effektene jeg forsøker å sette fingeren på er i tidsdomenet og kunne kanskje beskrives som en form for transientforvrengning. Men hvordan?
    Kort oppsummert så står det i teksten under at noe forslag til en enkel og god metode for å måle dette har jeg ikke:

    I går lette jeg etter noen decay-plot som skulle illustrere forskjell mellom to høyttalere som forskjell i decay - den mer dynamiske faller raskere i nivå over tid, den er rett og slett dødere.
    Mens jeg leter så ser jeg jo også at disse to høyttalerene har omtrent eksakt samme decay når de er målt i samme refleksjonsfrie omgivelser.
    Når disse så måler forskjellig inne i et rom, så er det jo åpenbart at dette skyldes spredningsmønster og har lite med magnetstørrelse eller membranvekt å gjøre.

    Så den målingen ble aldri presentert.

    Jeg har bl a prøvd å måle transientrespons ved å måle transiente målesignaler og trommer fra musikksignal ved å gjøre opptak og så sammenligne kurveformen med originalen.
    Det viktigste her er faserespons - er fasen lik, blir kurveformen lik.
    Hvis fase dreier, så ligner det ikke i det hele tatt, men det kan fremdeles låte helt greit.

    En måling som virker og har en viss relevans er en enkel kompresjonstest - kjør sweep med økende spl (PASS PÅ å ikke brenne drivere, veldig lett å overbelaste spesielt hf-drivere på denne måten - kjør kun veldig korte sweep!), så ser en når det begynner å gi seg - spl øker ikke like mye som input.

    Slik kan jeg fx se at hf-seksjonen i F1 med horn og bånd-drivere begynner å komprimere i toppen allerede ved lydtrykk som ikke er så mye over det slike som jeg mener er passelig.
    Dette skyldes en fysisk begrensning med små bånd - båndet varmes opp, resistansen øker, og en får kompresjon, fortsetter en å dra på så vil båndet miste fasongen, og til slutt vil båndet bli varig deformert.
    Men dette hornet med bånd har likevel dynamisk lyd.
    Så lenge en holder spl under ytegrensen, så virker det, i praksis så går det bra i mindre rom med forholdsvis liten lytteavstand til høyttalerene.
    Sånn sett så fungerer heller denne kompresjonen som en slags "sikring" mot misbruk av ører, det er begrenset hvor høyt det er lurt å presse på over 6-10KHz.
    Dette kan høres som en slags avmatting i toppen - men da er det altså enten altfor høyt, eller du prøver å spille i en ballsal med en høyttaler laget for små stuer.

    Kompresjonstesten vil avsløre hvorfor det låter tamt når volumet dras opp.
    Og det trengs mye mer kapasitet enn en skulle tro.

    Men hvorfor det låter dynamisk på lavt volum sier jo ikke en slik test noe om.
    Her er det to ting som kan ha relevans - det ene er at parametere som gjør at krav til max spl tilfredsstilles fører til at høyttaleren automatisk har designet inn et mere gunstig lydspredningsmønster.

    Det andre kan ha med persepsjon å gjøre.
    Vi "husker" hvordan punchen fra stortromme skubber rett i magen, hvordan snerten i anslaget på trommer på en måte drar innenfra og ut gjennom brystkassa, hvordan skarptromme smeller så det nesten gjør fysisk vondt.
    Når vi så skrur ned volumet, så har vi med oss erindringen av den fysiske og brutale opplevelsen og kobler denne til det som nå er sivilisert og behagelig.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Her ser jeg at jeg har bomma stygt, 3,4 kg som samlet membranvekt på subben skal jo ha litt krefter for å starte og stoppe. En liten fordel blir kanskje lav membranhastighet - den høres i hvert fall ikke så treg ut.
    Har du ikke fått med deg at så store basser alltid er fryktelig trege?
    Denne misforståelsen lever godt enda.

    Må jo se masse i forhold til areal - og hvilket frekvensområde de skal brukes i.
    Ser Sluket sier mye fornuftig om motorer, tror nok det er der forskjellen ligger.
    Hvis massen blir veldig stor, så kommer en dog opp i problemer med dårlig effektivitet, som medfører større strøm i spolen, og dertil større problemer i motor/svingspole.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det der med ønsket "romklang" er interessant. Jeg hadde en åpenbaring for en stund tilbake når jeg bygde hjemmekinoen jeg nå har. Da skulle jeg dempe alt og ingenting og målet var å få decay så langt og raskt ned som mulig. Men etter en viss tid innså jeg at jeg er en live lydmann, ikke studiotekniker. For meg er et veldig godt dempet rom en unaturlig sfære å oppholde seg i. Derfor har jeg nå ikke intensjoner om å få et rom er veldig (over) dempet. Jeg vil ha et rom med litt sprett i -- selv om det kanskje ikke er perfekt og at det farger.

    Når det er sagt, så var prosjektet med å henge opp et "bånd" av dempeplater i midten av rommet for å ta førsterefleksjoner verdifullt for lydgjengivelsen i rommet.

    Et faglig akustikkspørsmål på tampen: Høyttalere og elektronikk søkes å være linære etter beste evne for ikke å forvrenge (endre lydspekteret). Akustikk bør jo da også være så linært som mulig. Når er akustikken i et rom ulinær og hvordan merkes det?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Man kan også sige at skal enhed laves til en hi-fi enhed , så er der typisk en pris at betale , og det er bl.a. på effektiviteten, men for sjældent noget forærende gratis heller ikke hvad angår hi-fi.
    ..
    Mye fornuftig i innlegget ditt her, @kortvarig.
    Rent generelt så er typiske "hifi"-drivere ekstremt mye lettere å jobbe med, nettopp fordi de er født med flat respons og mindre generende resonanser.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Når er akustikken i et rom ulinær og hvordan merkes det?
    Ujevnt decay som funksjon av frekvens er illustrert ganske bra i decay-plottene her - den som er reparert har synlig flatere respons:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...er/80691-kva-lsvoll-design-3.html#post2109952

    Vannfall (waterfall) viser det samme, det er bare en annen måte å presentere resultatet på.

    Lyden oppfattes som mere balansert, mindre massiv klang i øvre mellomtone.
    Dette anser jeg som en rimelig sikker observasjon.
    Om det skyldes nettopp at decay nå er mere frekvenslineært, eller rett og slett er fordi refleksjonsnivået er redusert, det kan en ikke si sikkert, det blir kun en antagelse.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Ulik decay-tider vs. frekvens kan man ha selv i linære (LTS) systemer. F.eks. hvis man har veldig god absorpsjon på en spesiell frekvens, så kan denne falle veldig raskt i et vannfallsdiagram. Et tapsledd (absorpsjon i akustikk) er fortsatt linært.

    Men ujevnhet i IR decay høres ut som en fristende forklaring på ulinæritet. Men trenger det være det? Dersom energien er spredd ut over et frekvensbånd og enkelte frekvenser decayer raskere enn andre, vil man da ikke få en ujevnhet i decayplottet også? Hmm.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Alt dette er lineære fenomener - dvs lineært som definert i systemteorien - uavhengig av signalnivå.

    Men det kan være ujevnt som funksjon av frekvens, akkurat slik som du beskriver - noen frekvenser faller raskere, mens noen lever lenge.
    I decayplottet i innlegget mitt ser en at det jevnt over er ganske greit, hvis en ser på det med mye glatting.
    Ser en litt nøyere etter så er det tydelig at nedover i frekvens så blir det større topper og dipper.
    Her er det mye å gå på, og lyden blir nok også bedre hvis en retter ut disse toppene og dippene, slik at decay blir jevnere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hvordan finne refleksjoner

    IR-plot kan brukes til å finne refleksjoner.

    Tid og avstand henger sammen, slik at en kan bruke tiden for refleksjoner i IR til å finne ut om en gitt flate kan være kilden:

    t = d / c0 , der c0=340m/s

    Lyden rett etter første pulsen er gjerne egenlyd fra høyttaleren - resonanser i membraner og kabinett, lydrefleksjoner og diffraksjon fra kabinettet.
    Men alt av gjenstander, slik som mikrofonstativ, ugunstig utformet mikrofonhus, stolryggen, sofaen - alt som er nær mikrofonen, vil også gi bidrag i dette tidrommet.

    En måling har en refleksjon ved 1.48ms.
    Dette kan skyldes refleksjon fra mikrofonstativet der avstanden fra mikrofonkapselen tilbake til refleksjonspunktet er 26cm, og siden lyden må gå både frem og tilbake, så blir dette 52cm, og t=1.53ms.
    Vi konkluderer med at det stemmer veldig bra med hypotesen om at refleksjonen skyldes mikrofonstativet, 1.48ms er veldig nær 1.53ms.

    ir micreflex.jpg


    ir mic3.jpg


    I et rom er avstanden til bakveggen 1.6m.
    Bakveggen er dempet, men virker det.
    2x1.6m finner vi tilsvarer 9.41ms.

    ir bakvegg3.jpg


    En IR viser refleksjon ved 9.6ms:

    ir bakvegg1.jpg


    Men hvis vi analyserer over begrenset frekvensområde lenger ned i frekvens, ser vi at det ikke lenger er en tydelig refleksjon:

    ir bakvegg2.jpg


    En ufiltrert, fullfrekvent IR er vektet slik at høyfrekvente refleksjoner vil vises mye kraftigere i forhold til lavere frekvenser.
    I dette tilfellet skyldes refleksjonen i den første målingen refleksjon fra en tynn list, som er for liten til å reflektere lavere frekvenser.
    Dempingen virker derfor slik det var tenkt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det der med ønsket "romklang" er interessant. Jeg hadde en åpenbaring for en stund tilbake når jeg bygde hjemmekinoen jeg nå har. Da skulle jeg dempe alt og ingenting og målet var å få decay så langt og raskt ned som mulig. Men etter en viss tid innså jeg at jeg er en live lydmann, ikke studiotekniker. For meg er et veldig godt dempet rom en unaturlig sfære å oppholde seg i. Derfor har jeg nå ikke intensjoner om å få et rom er veldig (over) dempet. Jeg vil ha et rom med litt sprett i -- selv om det kanskje ikke er perfekt og at det farger.

    Når det er sagt, så var prosjektet med å henge opp et "bånd" av dempeplater i midten av rommet for å ta førsterefleksjoner verdifullt for lydgjengivelsen i rommet.

    Et faglig akustikkspørsmål på tampen: Høyttalere og elektronikk søkes å være linære etter beste evne for ikke å forvrenge (endre lydspekteret). Akustikk bør jo da også være så linært som mulig. Når er akustikken i et rom ulinær og hvordan merkes det?

    Hvis etterklangen i rommet er ulik i forskjellige frekvensområder farge dette lyden i bestemte retninger
    Denne mellomtonen synes jeg høres homogen ut. Målinger av mine Morel melomtonene og hvordan de oppfører seg i rommet
    vannfal mellomtone.jpg

    rt-60 mellomtone.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strengt tatt er lineær noe annet enn flat frekvensgang. Frekvensavhengig etterklang og absorbsjon er fortsatt lineære fenomener, selv om fossefalldiagrammet ser ut som Jotunheimen. Ulineariteter fører til at det oppstår nye lyder (andre frekvenser) som ikke var i det opprinnelige signalet. I et rom kan det være skrangling av løse ting, eller muntre tilrop av typen "Turn it down!"
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Alt går på denne måten på kompromisser på denne tråden. Skal man få et linært strålings mønster, så må man også ha faselinære delefiltre. Bakdelen med å bruke båndiskantene jeg bruker, er at jeg bruker 4-ordens filtre(beskytteles filter) som skal gå på bekosning av transient egenskapene men har stor betydning for offaxis responsen og frekvensgangen. 6 db filtre er helt uaktuelt her, da demping blir for lav(6db) og forvrengning vil bli for høy på ''høye/store'' signaler fra enkelte innspillinger av stemmer og instrumenter. Da behøver man ikke å spille spesielt høyt heller. Var tenk å bytte ut til større bånd, med deling på rundt 800Hz. Man vil få mindre oppbrytning i mellom 750-1500hz( ca -4db + 4 db) som fulltonene har. Men det må jeg diskutere med Andre på e-speakers.com før jeg går til den avgjørelsen, da det kan bli både positivt og negativ. Jeg kan kankje få en lysere lydsignatur mellom båndene og fulltonene. Disse linesource båndene vil tross allt koste opp mot 35k. Men det stilles større krav til mellombasene/mellomtonene som brukes i kombo med bånd-diskantene. mvh
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Men er ikke den vertikale spredning på båndiskantene så ''dårlig'' da skålsvoll, at man kan sløyfe disse hornene på disse? Da tenker jeg også på såkallte linesource bånd-diskanter med større vertikal spredning og mindre forvregning p.g.a arealet. mvh Guit
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Denne mellomtonen synes jeg høres homogen ut. Målinger av mine Morel melomtonene og hvordan de oppfører seg i rommet
    Vis vedlegget 338480
    Vis vedlegget 338481
    Stemmer bra overens med hypotesen om at jevnt frekvenslineært decay gir lyd som oppfattes som jevn.

    Som sagt før så er RT60 noe tvilsom i små rom, vel, egentlig når decay blir veldig kort i forhold til frekvens - ved RT < 0.2 begynner en ofte å se rare verdier her.
    En indikasjon på at RT60 ikke er gyldig er når de forskjellige måtene for beregning (Topt, T20, T30) viser sort innbyrdes avvik.
    Men så lenge rommet ikke er altfor dødt så mener jeg RT60-kurven gir et enkelt og oversiktlig bilde av situasjonen - lett å se om denne er flat, eller om deler av frekvensområdet har betoning.

    For decay/vannfall: Rise time (under Controls) bestemmer oppløsningen i tid, omtrent som glatting fx 1/6 oct bestemmer oppløsningen i frekvens.
    Kortere Rise time avslører ting som skjer i tidplanet mere detaljert.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Men er ikke den vertikale spredning på båndiskantene så ''dårlig'' da skålsvoll, at man kan sløyfe disse hornene på disse? Da tenker jeg også på såkallte linesource bånd-diskanter med større vertikal spredning og mindre forvregning p.g.a arealet. mvh Guit
    En bånddiskant av typisk størrelse - smalt bånd 60-100mm høyt - har veldig frekvensavhengig spredningmønster, både vertikalt og horisontalt.
    Hornet kontrollerer spredningen bedre, i alle retninger.
    Kontrollert spredning betyr jevn frekvensrespons over et større lytteområde, mindre lyd inn i vegger og tak og golv, og jevnere lyd som funksjon av avstand, og lydintensiteten er høyere.
    En bonus er større effektivitet i nedre del av frekvensområdet fra 2K og opp mot en 6-7K, dette gir vesentlig økning i dynamisk kapasitet og reduserer forvrengning.

    En stor bånddiskant - slik som i disse - er født med mere jevn spredning fordi den alltid er veldig stor vertikalt, den produserer et sylindrisk lydfelt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Strengt tatt er lineær noe annet enn flat frekvensgang. Frekvensavhengig etterklang og absorbsjon er fortsatt lineære fenomener, selv om fossefalldiagrammet ser ut som Jotunheimen. Ulineariteter fører til at det oppstår nye lyder (andre frekvenser) som ikke var i det opprinnelige signalet. I et rom kan det være skrangling av løse ting, eller muntre tilrop av typen "Turn it down!"
    Har prøvd å bruke ordet jevn i stedet, for å unngå sammenblanding.

    Akustikk blir også ulineært, men så lenge det er lydreproduksjon i rom vi snakker om så kan en vel anta at dette er helt lineært.

    Ting som skrangler er klart ulineært.
    Nede i bassområdet så er det gjerne noe som klirrer, rister, skramler som gir ulyd og forvrengning selv om høyttalerene låter forholdsvis rent.
    Listverk, takplater, taklamper, veggpanel er eksempel på gode kandidater.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I dag ble det litt nytt i demolisten.

    Demoscenes er en plugin jeg har laget for Kodi, her kan jeg enkelt legge inn musikk og demoscener fra filmer, organisert i forskjellige kategorier.
    Musikken er delt inn i klassisk, jazz og musikk.
    Musikkategorien er for alt mulig som ikke er jazz eller barokk.
    Kriterie for å bli med her er ikke nødvendigvis spesielt bra lyd på innspillingen, det skal være litt forskjellig som passer forskjelig smak, og lydmessig så er det viktigste at det engasjerer.

    Med maskinen som kjører Kodi og Demoscnenes plugin så er det en helt ny verden å kjøre demo i forhold til å måtte herje med plater og lete etter rette musikkstykker eller filmscener.

    Ane Brun, live-innspilling, bra lyd med klart lydbilde og saftige trommer:
    demo ny 1.jpg


    Blurred Lines, ikke helt ny, men denne er et godt spillbart eksempel fra vanlig nyere popmusikk, og her kan en dra opp volumet uten å ødelegge ørene:
    demo ny 2.jpg


    Lindsey Stirling, Live fra London, lyden er av helt annen klasse enn studioinnspillingene, dette trøkker skikkelig:
    demo ny 3.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mere om refleksjoner & lyd kommer..

    Holder på med litt presentasjonsmateriell, og det blir litt for denne tråden også.
    Men først ble det konsert, så det blir litt forsinkelse, for denne var rett og slett bra.

    Sly & Robbie & Molvær, lyd for kjennere.

    Og dette trøkker i hvertfall. Ender med å dra opp på +9dB, og enda låter det helt greit, og da er det skikkelig punch.

    slyrobbiemolvar1.jpg

    slyrobbiemolvar2.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Lybilde og rom og høyttalere

    Lydbilde, refleksjoner / rom og radiasjon / høyttalere

    Vi flytter oss tilbake til slutten av 80-tallet.
    To forskjellige oppsett, med veldig forskjellig opplevd lydbilde.

    Det ene gir inntrykk av å se inn i opptaket, med opptakets rom og instrumenter som om en ser alt gjennom et slags vindu.
    Plassering av instrumenter er tredimensjonalt, og opptakets rom gjengis som om en ser inn i dette rommet.

    Det andre flytter instrumenter og artister inn i lytterommet.
    Lyder og instrumenter får fysisk dimensjon inne i rommet.
    Opptakets rom blir litt som en del av lytterommet, og alt sammen er plassert nærmere lytteposisjonen.

    Figur: Lydbilde med 2 oppsett i samme rom
    HT rom1 lydbilde 1.jpg



    Det eneste som er forskjellig i disse to oppsettene er høyttalerene, som har veldig forskjellig lydspredning.
    Alt annet er likt - rom, forsterkere, kildemateriale.

    Da skjønner en at høyttalerens spredningsmønster har avgjørende betydning for hvordan lydbildet blir.
    Det første oppsettet har høyttalere med vanlige små direkte radiator drivere, som gir noenlunde jevn og ganske bred spredning, som går mot rundstrålende ved lave frekvenser.
    Det andre er høye, smale planar dipoler som gir et sylindrisk dipol lydfelt.

    Med denne informasjonen kan vi si noe om hva slags lydfelt som genereres, rent teknisk.
    Både direktelyden og refleksjonene blir forskjellig.

    Da får vi kunnskap om hvilke parametere som er bestemmende for det lydfeltet vi opplever, og denne kunnskapen kan brukes til å forutsi hva slags lyd vi får med en gitt løsning for valg av høyttaler og romakustikk.
    Med utgangspunkt i hva slags lyd en ønsker seg, kan en da velge eller designe høyttalere og rom slik at det blir slik en vil ha det - analytisk, se inn i opptaket, eller musikerene inn i stua.
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har du et anlegg som funker optimalt synes jeg det er innspillingen som i største grad bestemmer hvordan scenen oppleves. Her hjemme er, eller rettere sagt var det i hvert fall enkelte opptak som hørtes ut som om instrumentene var i rommet og andre innspillinger som hadde mer av det å se inn i et enormt rom.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er likevel slik at lydfeltet som skapes av høyttalerene og rommet er bestemmende for hvordan det som er på innspillingen presenteres.

    Noen oppsett vil være slik at de i stor grad får lydkarakter som er bestemt av innspillingen.
    Å redusere refleksjoner bidrar i denne retningen.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er likevel slik at lydfeltet som skapes av høyttalerene og rommet er bestemmende for hvordan det som er på innspillingen presenteres.

    Noen oppsett vil være slik at de i stor grad får lydkarakter som er bestemt av innspillingen.
    Å redusere refleksjoner bidrar i denne retningen.
    Ved dipol er der cirka 100% forvrængning som den gode Duelund sagde, jeg er ikke utilbøjelig til at give ham ret, dipoler er og bliver en kompensering for dårlig elektronik som ikke er i stand til at gengive et fornuftigt perspektiv med en vanlig "apekiste", men indfører en konstant i anlægget som er en fejl i forhold til det oprindelige signal.
    Forstår dog for pokker hvordan stereo faktisk virker og hvad rumtuning i forhold til dette først og fremmest går ud på , og kom dog viderer, snurerround er sikkert noget andet . Læs også gerne dette indlæg

    Og at lave kabinetter som ikke resonere er et rent praktisk og overkommeligt problem.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Ved dipol er der cirka 100% forvrængning ...
    ..
    Siden dette er bra for butikken - lager ikke dipoler, så må jeg jo like dette.
    Dessverre så stemmer det ikke helt overens med mine egne erfaringer fra dipoler.

    I figuren min så kan det godt stå noe helt annet enn en dipol i første bildet, det som er poenget er at høyttalerens spredningskarakteristikk er avgjørende for hvordan lydbildet oppleves, og som vi skal se etterhvert, så kan samme egenskaper oppnås på veldig forskjellig vis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elektronikken kan ikke gjøre stort med at en vanlig kassehøyttaler er rundtstrålende i bassen og retningsbestemt i diskanten. Man kommer ikke rundt det problemet så lenge man bruker en tradisjonell kasse med alle elementer på en flat baffel foran. Der må det kraftigere skyts til. Dipoler er en måte å løse det på, men jeg er litt fascinert av kardioider. F eks disse: ME 800K. Selv setter jeg en 12" foran og en bak, fasevender signalet til den bak og forsinker det med et millisekund eller så. Det kvalifiserer kanskje som 100 % forvrengning det også?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Kardeoide er interessant. Jeg spurte akkurat det spørsmålet på et annet forum for en tid tilbake (uten å ha fått noe særlig respons). Kardoide brukes veldig mye på større konserter for å kaste basslyden til publikum og for å redusere bassnivået på scenen.

    Har det noe for seg å drive med bølgeforming, som kardeoid i smårom? Under schroederfrekvensen, er det rommodiene som dominerer uansett, slik har det noe for seg å tenke direktivitet i bass?
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn