Det fikk meg til å tenke på at platen jeg nevnte tidligere med Sheherazade. Bernstein dirigerer, men det sammen med NYPO, og ikke CSO... :Soundproof skrev:Dette fikk meg til å finne frem denne versjonen av Appalachian Springs.
Det fikk meg til å tenke på at platen jeg nevnte tidligere med Sheherazade. Bernstein dirigerer, men det sammen med NYPO, og ikke CSO... :Soundproof skrev:Dette fikk meg til å finne frem denne versjonen av Appalachian Springs.
;DValentino skrev:Oh shit. Neste gang, emotikon.emotikon skrev:Mens jeg venter på å skulle hente PKS...
Boulez' nr. 6 får svært gode kritikker rundt om, og det er min favorittinnspilling for denne symfonien. Her havner han ikke på den kjølige, analytiske siden. Det fremstår bare friskt og presist, og han får verket til å henge veldig godt sammen. Det finnes jo andre meget gode innspillinger for denne symfonien som Karajan/BPO (vakreste Andante) og Bernstein/BPO (mest intense finale).Vidar P skrev:Boulez/VPO Mahler 2. Man ser i presse og på fora at Boulez blir kritisert for en kynisk, kald og lite bevegende innfallsvinkel til Mahlers symfonier generelt. Jeg ser det, og synes det normalt er en rettmessig kritikk som er på sin plass. Men merkelig nok så passer denne innfallsvinkelen så godt akkurat i denne nr2 nå. Jeg ser at andre innspillinger i hans nye syklus, ikke minst nr 8, får svært dårlig omtale, og er følgelig på salg rundtom. Unntaket er vel så langt nr 2 som stort sett har fått glitrende kritikker.
Mvh Vidar P
Det er nok riktig at han ofte balanserer nært den analytiske og til tider "kalde" siden. Ofte havner han på den "riktige" siden, og da kan man glede seg over å høre "tight" orkester-spill med detaljer i musikken som andre dirigenter ikke får frem. Boulez er generelt en dirigent jeg er litt forsiktig med, men i f.eks. Ravel passer hans tilnærming til musikken perfekt.Vidar P skrev:Kibsgaard; det fins velomtalte Boulez-mahlere som du sier. Men mer generelt (som jeg sier) så har han nok allikevel ord på seg for ofte å helle mot det kyniske og kalde vil jeg mene
Mvh Vidar P
Jeg har hørt på forskjellige innspillinger av Mahlers 6. en stund, men har ikke kommet til Boulez ennå (kjøpte Boulez' 5.&6. fra aktiv klassisk denne uken til 79kr/stk). Foreløpig har jeg hørt på Gielen, Chailly, Bernstein/NYP, Kubelik, Jansons og Levi og det er mange variasjoner over temaet Mahlers 6.kibsgard skrev:Boulez' nr. 6 får svært gode kritikker rundt om, og det er min favorittinnspilling for denne symfonien. Her havner han ikke på den kjølige, analytiske siden. Det fremstår bare friskt og presist, og han får verket til å henge veldig godt sammen. Det finnes jo andre meget gode innspillinger for denne symfonien som Karajan/BPO (vakreste Andante) og Bernstein/BPO (mest intense finale).
Ja, det er mange muligheter for å variere over Mahler 6; ikke minst i forhold til om Scherzo skal plasseres foran Andante eller omvendt. Jeg foretrekker vel Scherzo-Andante.achri-d skrev:Jeg har hørt på forskjellige innspillinger av Mahlers 6. en stund, men har ikke kommet til Boulez ennå (kjøpte Boulez' 5.&6. fra aktiv klassisk denne uken til 79kr/stk). Foreløpig har jeg hørt på Gielen, Chailly, Bernstein/NYP, Kubelik, Jansons og Levi og det er mange variasjoner over temaet Mahlers 6.kibsgard skrev:Boulez' nr. 6 får svært gode kritikker rundt om, og det er min favorittinnspilling for denne symfonien. Her havner han ikke på den kjølige, analytiske siden. Det fremstår bare friskt og presist, og han får verket til å henge veldig godt sammen. Det finnes jo andre meget gode innspillinger for denne symfonien som Karajan/BPO (vakreste Andante) og Bernstein/BPO (mest intense finale).
Bernstein og spesielt Kubelik er raske, mens Gielen og Chailly avanserer saktere fremover. Ved direkte sammenligning er det nærmest utrolig å høre hva Bernstein får ut av det sammenlignet med Kubelik og jeg tenker - bedre enn dette kan det da ikke bli. Kubelik har forøvrig et godt rykte i Mahler f eks 1, 5 og 7 er det klasse over. Så setter jeg på Chailly - og tenker det samme - bedre kan det ikke bli. Jeg har sammenlignet Chailly og Gielen og sistnevnte er nesten like god, men Chailly er for meg et strå hvassere. Det blir spennende å høre Boulez. Mvh.
Av de innspillingene jeg nevnte er det bare Jansons som tar Andante-Scherzo og kun Levi som dropper repetisjonen i 1. sats. Mvh.kibsgard skrev:Ja, det er mange muligheter for å variere over Mahler 6; ikke minst i forhold til om Scherzo skal plasseres foran Andante eller omvendt. Jeg foretrekker vel Scherzo-Andante.
Ikke noe gæern't med den, vel! Jeg har til gode å høre en op. 111 som er entydig bedre, alt sett under ett. Akk, hadde bare Gilels kommet så langt i opptakene sine, så tenker jeg...Bach_Man skrev:Pletnev er jo alltid kontroversiell.
Og nå går det i Beethovens op. 111. Innspilingen er den gamle søttitalls-sliteren til Pollini.
Det var synd at du ikke fikk så mye ut av Pletnev i Mozarts 20. klaverkonsert, kbwh. Kanskje det hadde vært en ide å gå veien om nr. 24? Der kommer Pletnevs tilnærming til Mozart klarere til uttrykk. Nr. 20 er den vanskeligste å få dreis på av dem alle - og en av de flotteste. Lytter til Andsnes' 17/20 for tiden, og det er uvanlig sammensatte inntrykk å hente fra de innspillingene, synes jeg. Kommer kanskje tilbake til saken.kbwh skrev:Har prøvd meg på Pletnev og Deutsche Kammerphilharmonie i Mozarts pianokonsert #20 igjen, og må innrømme at jeg ikke klarer å få tak i storheten i denne tolkningen. Nei, Andsnes' nye er blitt innspillingen som skal overgås her i heimen, jeg fikk det bekreftet etterpå.
Takk, da er de bestilt også, sammen med noen utvalgte Annie Fischer. Føyer seg vel godt inn i rekken av bl a:awe skrev:Anbefaler Serkins sene DG-innspillinger i opus 109, 110 og 111.
Tror jeg anbefalte den i en annen tråd bla pga god lyd. Har så lite referanser på denne musikken at det er vanskelig å være for bastant, men jeg likte denne svært godt jeg også, selv om musikken kanskje er litt udramatisk til symfoni å være.kibsgard skrev:Glazunov's 5te symfoni med Vassily Sinaisky/BBC PO. Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne CD'en som fulgte med BBC Music Magazine inneholder en meget god fremførelse av denne symfonien. Det er mange flotte melodier i dette verket, og jeg får lyst til å høre mer av komponisten.
Glazunov' 5te er kanskje ikke noe mesterverk, men underholdende og god musikk åkke som. Glazunov fikk vel kritikk for å produse mye, men mangle noe dybde i sine verker. Jeg har en innspilling av Mravinsky i denne symfonien liggende en plass. Skulle være interessant å sammenligne med når det gjelder fremføring. Lydmessig er det vel neppe på samme nivå.erato skrev:Tror jeg anbefalte den i en annen tråd bla pga god lyd. Har så lite referanser på denne musikken at det er vanskelig å være for bastant, men jeg likte denne svært godt jeg også, selv om musikken kanskje er litt udramatisk til symfoni å være.kibsgard skrev:Glazunov's 5te symfoni med Vassily Sinaisky/BBC PO. Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne CD'en som fulgte med BBC Music Magazine inneholder en meget god fremførelse av denne symfonien. Det er mange flotte melodier i dette verket, og jeg får lyst til å høre mer av komponisten.