Kii Audio sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlig! Takk for tips om stand, det høres ut som en god idé! Er på ferie for tiden, men Control venter på meg når jeg kommer hjem. Blir spennende å dille med. :)

    Hvilke funksjoner kan man bruke Apple remote til?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Herlig! Takk for tips om stand, det høres ut som en god idé! Er på ferie for tiden, men Control venter på meg når jeg kommer hjem. Blir spennende å dille med. :)

    Hvilke funksjoner kan man bruke Apple remote til?
    Jeg får vel vurdere "patent" på min vinklede Kii Control stand..:);)
    Du kan bare glede deg til du får testet den digitale preampen Kii Control.....funker utrolig bra hos meg og har løfter lyden i Kii Three høyttalerene enda et lite hakk, spesielt i diskantområdet.

    Apple remoten fungere på Control med volum opp/ned ( vertikale piler) og valg av de 4 innganger ( horisontale piler) og mute ( enter knappen i senter)
    Fortsatt god ferie.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut! Patent er ok hvis du produserer og selger meg den for en hundrings eller to ;)

    Her i Danmark savnes det musikk, så madammen begynte å spille musikk via tv'en i hytten her. Hjelpe og trøste, det gjør vondt i hjertet å tenke på at det er slik lydkvalitet 90% av befolkningen sitter og hører på.

    Selv fruen har begynt å glede seg til å komme hjem til "sine kjære høyttalere" i stuen ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da var gutten hjemme fra ferie og med levering av Kii Control på døren (hjertelig takk for ypperlig service atter en gang, Glenn!) fikk jeg A-B testet Kii Control mot hegel hd20 + p20.

    Før jeg deler inntrykk må jeg bare si at Kii Controll er en åpenbaring i forhold til Finish og kvalitetsfølelse, denne saken hadde passet rett inn som kontrollenhet på Bentleys dyrere limousiner.
    Enkel i bruk (koblet opp mot hegel p20 sin alu remote med et tastetrykk) og et lass av funksjoner jeg ikke har sett så mye på enda.
    I praksis føles Control som en stor oppgradering med streamlining av systemet - pluss at høyttalerne slår seg på umiddelbart ved signal inn. Dette kunne ta litt tid og fikling med volumkontrollen med analog tilkobling.

    Så, er der forskjell i lydkvalitet? Jepp. Er forskjellen stor? Nei, men merkbar.
    Ved direkte sammenligning virket det som en litt tøffere bunn, litt mer punchy i bassen på lavere volum og en litt klarere topp. Ikke mer oppløst nødvendigvis, bare litt klarere/renere.
    Ingen forandring i karakter eller tonalitet, noe som må tilskrives en adc-dac konverter av høyeste klasse i Kii.

    Kort fortalt; lydmessig er det ingenting å bekymre seg for om man ikke går for Kii Control, man får fortsatt lyden Kii Three er kjent for.
    Men går man for Control får man et utrolig enkelt, men avansert brukergrensersnitt som virkelig utnytter potensialet med dsp. Ultra-presis digital lossless volumkontroll (himmel og hav bedre enn analoge p20), mulighet for å skreddersy frekvensbalansen fra Kii, millisekund-justeringer i latency, flere tilkoblinger og en sexy boks som utklasser selv Devialet sine alu-remoter.

    På toppen av det hele får man potensielt et lite steg oppover rent lydmessig.

    Sterkt anbefalt produkt.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Da var gutten hjemme fra ferie og med levering av Kii Control på døren (hjertelig takk for ypperlig service atter en gang, Glenn!) fikk jeg A-B testet Kii Control mot hegel hd20 + p20.

    Før jeg deler inntrykk må jeg bare si at Kii Controll er en åpenbaring i forhold til Finish og kvalitetsfølelse, denne saken hadde passet rett inn som kontrollenhet på Bentleys dyrere limousiner.
    Enkel i bruk (koblet opp mot hegel p20 sin alu remote med et tastetrykk) og et lass av funksjoner jeg ikke har sett så mye på enda.
    I praksis føles Control som en stor oppgradering med streamlining av systemet - pluss at høyttalerne slår seg på umiddelbart ved signal inn. Dette kunne ta litt tid og fikling med volumkontrollen med analog tilkobling.

    Så, er der forskjell i lydkvalitet? Jepp. Er forskjellen stor? Nei, men merkbar.
    Ved direkte sammenligning virket det som en litt tøffere bunn, litt mer punchy i bassen på lavere volum og en litt klarere topp. Ikke mer oppløst nødvendigvis, bare litt klarere/renere.
    Ingen forandring i karakter eller tonalitet, noe som må tilskrives en adc-dac konverter av høyeste klasse i Kii.

    Kort fortalt; lydmessig er det ingenting å bekymre seg for om man ikke går for Kii Control, man får fortsatt lyden Kii Three er kjent for.
    Men går man for Control får man et utrolig enkelt, men avansert brukergrensersnitt som virkelig utnytter potensialet med dsp. Ultra-presis digital lossless volumkontroll (himmel og hav bedre enn analoge p20), mulighet for å skreddersy frekvensbalansen fra Kii, millisekund-justeringer i latency, flere tilkoblinger og en sexy boks som utklasser selv Devialet sine alu-remoter.

    På toppen av det hele får man potensielt et lite steg oppover rent lydmessig.

    Sterkt anbefalt produkt.
    Gratulerer med Kii Control.:)
    Etter en ukes bruk av Kii Control kan jeg bare slutte meg til det du beskriver. Vi har jo ikke samme oppsette når det gjelder den analoge tilkoblingen og har heller ikke samme digitale kilder inn i Kii Control så gevinsten av å kjøre signalene digitalt direkte inn i de innebygde d/a konverterne i høyttalerene kan sikkert variere.
    Jeg bruker Auralic Aries femto clock streameren som digital hovedkilde. Jeg har også satt opp Kii Three høyttalerene med helt andre ( mye bedre) strømkabler enn de originale og bruker QED CAT6 kabler.
    Min opplevelse med Kii Control digital preamp er at det øvre området i høyttalerene nå er luftigere og mere oppløst. Mikrodetaljer i er diskantområdet er tydligere og er lettere å plassere og bassen har fått enda mer pondus. Dette har gjort at hele lydbilde har økt litt både i dybde og bredde.

    I tillegg har du alle mulighetene for å påvirke lyden med den styringen av fekvensområdet som ligger i KIi Control. Jeg kjører forløpig med helt flat EQ og smilet om munnen blir bare større og større etter hvert som jeg får lyttet på mine kjente referanselåter som har fulgt meg i flere år...
    Jeg har vært fornøyd med Kii Three høyttalerene fra første dag men Kii Control tok dette enda et hakk opp.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Konsertstemning i stua på fredagskvelden. Kii Three høyttalerene sørger for et stort, realistisk lydbilde..savner heller ikke subwoofer her...:)
    God lyd fra NRK på denne sendingen.

    IMG_2736.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker atletico!

    Jeg er en enkel sjel og liker ikke å bry meg for mye om de finere tingene i livet. Jeg har begge høyttalerne koblet i en 6-stikk uttak i veggen hvor de deler strøm med playstation, tv, philips hue led-lys og en skjøteledning med ytterlige faenskap på, så jeg tenker at strømkablene neppe er det som holder igjen her i gården ;)

    Audiofil-messig gjør jeg alle feil i nybegynnernes bok;

    - Sitter litt lavere enn diskanten helt inntil bakvegg
    - Ingen dedikert strømkurs til anlegget
    - Har tv på tv-benk med 20 cm hulrom til vegg bak
    - Klint ene høyttaleren inntil sidevegg- som attpåtil er en glassvegg
    - Har et stort stuebord foran sofaen
    - Originale kabler i alle retninger, ellers resten av alle kabler fra clas ohlson
    - Sitter sjelden sentrert mellom høyttalerne
    - hue led-lys er alltid på samtidig som jeg spiller musikk, attpåtil dimmet
    - Hører musikk stort sett fra youtube- fra en laptop som konstant har strømkabelen koblet på

    Likevel er det bare lækkert å sette på musica :D
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Ja der har vi nok litt forskjellig tilnærming til målet coolio...Jeg er nok fremdeles litt "hi-fi konservativ"( selv om overgang til aktive høyttalere kanskje er et brudd med dette ;) ) når det gjelder utstyret og troen på at også slike ting som kabler og ren strøm kan ha innvirkning på lyden. Det har også vært litt av gleden for meg med denne hobbyen å prøve å ytterligere optimalisere alle komponentene jeg har hatt i årenes løp og høre at det virker..:confused:

    Med overgang til Kii Three aktive høyttalere har jo mesteparten av komponentene "flyttet" inn i høyttalerene så nå blir det kun strøm-, XLR og digitalkabler som det "tweakes" med. Men det viktigste er jo å kose seg med musikken som disse glimrende høyttalerene formidler.. :)
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er fort gjort å bli bitt av basillen med tweaks hvis man tenker "hva hvis". Jeg har brukt mange timer på internett søkende om informasjon om strømrensere, regeneratorer, egne dedikerte kurser, betydningen av kabler osv. Har alltid endt med samme konklusjon, skal jeg gjøre noe må jeg gjøre alt. Alt du gjør, gjør fullt og helt, liksom ;)

    Derfor ender jeg alltid opp litt motløs og ambivalent til hele prosjektet - og finner ut at jeg er storfornøyd med tingenes tilstand som de er. Jeg er stolt over å innrømme at jeg er såpass dum at jeg stoler på elektroingeniører ang kabelstumper fra veggvorten og digital-kabler når det kommer til deres påvirkning til lydkvalitet, så der har jeg faktisk aldri testet selv.

    Min egen erfaring med betydningen av de store tingene som akustikk, plassering av lytteposisjon og høyttalere, kvalitet på høyttalere og kvalitet på innspilling tilsier at jeg gjør lurt i å prioritere der først hvis jeg er ute etter store forbedringer. Så jeg kjøpte Kii og kom egentlig aldri lenger enn første steg :D
    Slik sett henger jeg litt etter deg i progresjonsplanen, men det går fint. Har god tid og koser meg lell!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmål, volumkontrollen i Control viser i tall fra i økende rekkefølge. Er det slik at den viser db eller prosent? Mener jeg leste et eller annet sted at den viser db output.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Kii Control viser vel sånn ca. db..men "kompenserer" ikke for varierende nivå på signalet. Analog inngang med vinyl fra min riaa blir 10 db lavere. Det må kompenseres på volumkontrollen på Kii Control.

    Her går det i full digital signalbehandling og 35 år gammel vinyl i skøn forening...

    Kii.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ny anmeldelse fra et studio-magasin; Kii Audio: Kii THREE Active Monitors, Kii CONTROL Monitor Controller | Tape Op Magazine | Longform candid interviews with music producers and audio engineers covering mixing, mastering, recording and music production. - inneholder noen oppsiktsvekkende tall selv om grafene ikke er vist på nettsiden. Må si meg enig i betraktningen om at det er helheten i lydbildet som er styrken til Kii, ikke utstikkende kvaliteter.

    Konklusjon i anmeldelsen; "Let me end this review by quoting Phil Ward: “Well I could honestly finish this review in one line simply by writing that the Kii THREE is one of the finest speakers I’ve ever heard and undoubtedly the best I’ve ever had the privilege and pleasure of using in my own home.” After playing around with the Kii speakers in my studio, I took them home for a couple of days — and my conclusion matches Phil’s exactly."

    Nå slippes forøvrig snart anmeldelsen fra Stereophile også (september issue), blir spennende å se hvordan et tradisjonelt hifi-magasin verdsetter kvaliteter som studio-magasiner har prisgitt Kii for. Min magefølelse er at de vil bli overrasket over lyttevennligheten til en "studiomonitor" og tror de vil finne at Kii fungerer veldig godt i vanlige stuer sammenlignet med de fleste andre høyttalere. Stereophile lover fullt sett med målinger, både vertikal og horisontal spredning, kvasi-anekoiske målinger og in-room målinger fra lytteposisjon. Blir spennende å se :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant intervju med Bruno Putzeys om tankene bak Kii Three.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette tok jeg med meg fra intervjuet;

    - Målet med Kii var å lage en høyttaler som var bedre egnet til reelle rom. Off-axis response er som regel høyttaleres svakhet da refleksjonslydene man får i et rom må ha samme lyd som direktelyden for å unngå at man "hører" høyttalerne. Off axis response bør være litt dempet i forhold til direktelyden rent psykoakustisk, men ideelt sett følge on-axis response.

    - Cardiode-spredningen er der for å sørge for at off-axis response er så lik on-axis response som mulig over et så stort frekvensområde som mulig i et reelt rom. Funksjonen er i drift fra ca 50hz - ca 700 hz hvor selve baffelen tar over direktivitetsstyringen.

    - Under 50 hz spiller ikke lenger de to bakmonterte bassdriverne i motfase, da hjelper de til for å maksimere basstrykket.

    - Cardiode-spredning under 50 hz er vanskelig å få til uten å negativt påvirke lydenergien som går fremover også grunnet bølgelengdene. Dette vil forklare hvorfor Beolab 90 også dropper cardiode under ca 50 hz.

    - Low-latency mode gjør ingenting med cardiode-spredningen, man mister bare absolutt fasekorreksjon.

    - Plasseringsfunksjonen (free-wall-corner) forteller høyttalerne hvor mye energi under 50 hz som skal spilles. På slike frekvenser er bølgelengden så lang at man ikke lenger får kansellering av fremoverfyrt energi, men forsterkning. Corner tar høyde for roomgain på 6 db og nedjusterer responsen under 50 hz deretter.

    - Det var et mål å lage en høyttaler som oppfører seg noenlunde som en in-wall høyttaler.

    - Kii Control overstyrer de fysiske knottene på baksiden av høyttalerne, så det betyr ingenting hvilke innstillinger som er på baksiden. Forandrer man innstillinger med de fysiske knottene mens Kii Control er tilkoblet og høyttalerne er på vil man endre innstillingene. Neste gang høyttalerne slås på vil Control igjen overstyre de fysiske innstillingene på høyttalerne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Stereophile sin anmeldelse er ute, bladet kan kjøpes på zinio (abo på 12 digitale Stereophile for 78 kr).

    Strålende resultat både på målinger og subjektiv lytting;

    "Kii Three were competitive with any speaker I've had in my listening room. They produced a bigger soundstage and more midrange transparency than Focal Sopra No3"

    "As is my usual procedure, I cued up all my favorite recordings. All of them sounded better than ever."

    "A pair of Kiis, a Kii control and a truly high quality server running jriver or roon - would constitute an almost perfect audio system with a minimal room presence."

    Atkinson skriver om målingene "I'm impressed. Very impressed."
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må si jeg ble litt skuffet over anmeldelsen til Stereophile. Synes det var lite tanker om hvor Kii passer i den audiofile verdenen, hvem de kan passe for og generelle oppfatninger om fortid, nåtid og fremtid.
    Lite matnyttig info for de som er interessert i dem eller de millioner som ikke har hørt om Kii før de fikk bladet i fingrene.

    Ytelsesmessig er det jo hysterisk god off-axis respons både horisontalt og vertikalt, så at de imponerer med stort lydbilde er ingen overraskelse. Det er derimot overraskende at de ikke opplevde noen spesielle forandringer i lyden ved bruk av dirac live sammen med Kii. Interessant.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Horten?

    Ingen tvil om at dette er høyttalere som fortjener oppmerksomhet. Men en lyttetest er best for dem som vurderer boksene.

    Kommer Kii Three til Horten i år?

    Vil de få seg et litt større rom å spille i denne gang?
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Horten?

    Ingen tvil om at dette er høyttalere som fortjener oppmerksomhet. Men en lyttetest er best for dem som vurderer boksene.

    Kommer Kii Three til Horten i år?

    Vil de få seg et litt større rom å spille i denne gang?
    Helt enig at disse aktive høyttalerene fortjener all oppmerksomhet og de gode kritikker de har fått...
    Jeg har nå hatt disse i min eie i over 3 måneder og kan bare skrive under på mye av det som blir presentert bla. i siste test bla. Stereophile.
    Kii Three montert direkte på originale stativ med spikes og vinklet medium inn mot lytteposisjonen, koblet gjennom Kii Control spiller i utgangspunktet meget bra...Men de kan faktisk låte enda et lite hakk bedre, det har jeg selv erfart etter disse tre måneder.

    Jeg hadde ommøblert i stereobenken og flyttet bla plattformen med platespiller. Ved å bli fristet til å skrue litt for høyt opp på Kii Control når jeg da lyttet på vinyl fikk jeg resonans problemer til pickup. Jeg fant ut etter hvert at resonansen stammet fra Kii stativene med spikes/beskyttelse via parkettgulvet til stereobenken.
    Jeg fylte da stativene med sand og samtidig festet jeg 4 stk 10 x 10 x 6mm dempeputer i hjørnene på stativene. Dette løfter høyttalere 2-3 mm over pakningen som går rundt hele platen på stativene og sørger for at ikke hele flaten under på høyttalerene har kontakt med platen og ingen kontakt med pakningen.

    Dette førte til at alle problemer med resonans til platespiller forsvant og det var nærmest null vibrasjon i sokkelen på stativene..Det som også skjedde var at lydbilde ble enda større, luftigere, bredere og dypere og bassen ble strammere men spiller like dypt. Dette meget musikalske oppsettet spiller nå bedre enn oppsett til 3 ganger prisen som jeg har hatt i min stue. Og det er også blitt en ren fornøyelse å spille gammel vinyl.
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Ingen tvil om at dette er høyttalere som fortjener oppmerksomhet. Men en lyttetest er best for dem som vurderer boksene.
    Hadde vore gøy om det lot seg gjera å høyra på dei i Oslo.
    Kanskje me kunne slått av ein prat på eit "Kii Three-treff" i Oslo om noko slikt hadde latt seg gjera.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Handler vel egentlig mer om at jeg har troen på å starte i riktig ende enn at jeg har konkludert med at strøm og kabler er tull og tøys. Jeg er en enkel sjel som forholder meg til de enkle ting, og siden jeg har målemikrofon har jeg kunnet måle om bytte av kabel har utgjort en påviselig forskjell.

    På USB og rca av type Clas Ohlson vs Monster USB til 400kr og Nordost rca til 1800kr har det ikke vært mulig å måle forskjell. Dermed har jeg ikke brukt tid på sjekke videre i kabelsalaten, men det vil ikke dermed si at jeg kan konkludere med at mine resultater = alle resultater.
    Likevel, I beste fall kan du få en slags eq effekt ved bytte av kabel - og da minimale forskjeller på type 0,2 db et eller annet sted.

    Til sammenligning kan en enkel akustikkplate bak hodet redusere energinivået med feks 3-4 db og jevne ut både frekvensgang og etterklangstid ganske kraftig. Så jeg tenker at med mindre man har kontroll på det viktige er det lite å vinne ved å bruke tid, penger og energi på det minst viktige.

    Høyttaler>rom>elektronikk>...........>kabler. :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ny anmeldelse av Kii. Noen som blir overrasket over et utelukkende positivt resultat?

    To the power of… the Kii THREE – audioFi.net

    Ellers er jeg nå på min tredje uke med utenlandsferie hvor jeg har vært i Nice, Monaco og Cannes i Frankrike, Madrid i Spania og befinner meg nå på Kreta like utenfor Chania på nordvest-kysten.
    Kreta befinner seg fortsatt et sted mellom kritt-tiden og steinalderen, så det som finnes av lyd er 80-talls pornomusikk avspilt via billige bokser på alle barer og restauranter.

    Det er vanskelig å beskrive hvor mye jeg savner å sette de feite analputene mine ned på sofaen foran anlegget hjemme.
    Sitter nå på stranden og drømmer om musikk mens jeg skriver dette, er ca 28 grader og frisk bris fra nord som gjør det behagelig å ligge i solen, men for kaldt til å bade da man fryser så snart man kommer opp av det 26 grader varme vannet.

    Så mens dere trivelige mennesker der hjemme sitter inne og titter ut på høstværet og drømmer om Syden sitter jeg her i Syden og drømmer om å sitte hjemme i høstværet og se på anlegget.

    Livet sokker, så dør man! Hakuna matata som strandselgerne sier 3000 ganger om dagen ;)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    827
    Torget vurderinger
    8
    Må si jeg ikke er overrasket over alle de positive omtaler disse har fått.. :) Jeg kunne ha skrevet mye av dette selv og Kii Three fungerer også veldig bra sammen med analog kilde som kan styres fra Kii CONTROL.

     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen i området Drammen - Hønefoss - Oslo, som vil vise frem (og helst spille på) Kii Three? Eller er det ingen i området kanskje? 🤔
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    423
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Noen i området Drammen - Hønefoss - Oslo, som vil vise frem (og helst spille på) Kii Three? Eller er det ingen i området kanskje? ??????
    Følg med på nyhetene her på sentralen de kommende dager. Er ting på gang i Oslo!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Veldig diplomatisk ordvalg på Facebook av Duet mhp. forskjellen mellom Kii og Grimm :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Holder på å klargjøre et lydrom (for å lage musikk) hjemme og må si disse frister :) Ville blitt litt råflott anlegg til å ha der, men sikkert moro
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    423
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Veldig diplomatisk ordvalg på Facebook av Duet mhp. forskjellen mellom Kii og Grimm :)
    Mtp at systemene i bunn og grunn er et resultat av samme manns tanker og ideer og flere av de samme personene har vært involvert i begge, er det unektelig likhetstrekk ifm hva de ønsker å oppnå, og begge systemer (samt Dutch & Dutch) angriper kjente problemstillinger som ikke kan løses i passive høyttalere. Det er dog noen ulikheter i lyden allikevel. Hvilken som låter best vil være opp til lytter, og kanskje preferanser. Det gjennomgående er at de alle fleste som liker ett av systemene liker også det andre, men noe uenighet om hvilket de har likt best. Da blir beskrivelsene fort veldig diplomatiske, som du sier.. :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tenkte mest på at det ene ikke utelukket det andre, noe som seg hør og bør som forhandler.
    Elegant taklet, så det er ikke noe å si på det. Jeg har ikke hørt noen av dem, bare for å si det, men synes begge ht er interessante.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har noen betraktninger om Kii med og uten Trinnov som ble demonstrert hos Duet Oslo i helgen?

    Angående Kii vs Grimm vil jeg si at Grimm er noe mer avslappet og tilbakelent, mer forførerende på en del musikk- spesielt merkbart på høyere volum hvor de to 10" subbene fyller ut i bunn på en måte som Kii ikke kan henge med på. Grimm virker å være mer kresen i forhold til plassering og lytteposisjon, men gir til gjengjeld et utrolig perspektiv når det sitter.

    Musikk med mer fart og sprut, som feks Epica, er Kii artigere med mer punch og snert ifølge en kamerat som var med meg for å høre på Grimm og Dynaudio c30 i helgen. Han kunne ikke levd med den litt mer sedate fremføringen til Grimm grunnet musikksmak.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.971
    Antall liker
    17.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^Ja, det er godt vi er forskjellige. Jeg kunne iaf ikke leve med den sedate fremføringen til Kii 3. Etter å ha hørt på Avantgarde - ingen perfekte ht, de heller - litt før, så var det greit å konstatere at Kii 3 ikke var noe for meg. Det var omtrent som å gå fra en fullblods sportsbil til en duvende og lullende behagelig sedan. Smak og behag :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.985
    Antall liker
    1.234
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    ^Ja, det er godt vi er forskjellige. Jeg kunne iaf ikke leve med den sedate fremføringen til Kii 3. Etter å ha hørt på Avantgarde - ingen perfekte ht, de heller - litt før, så var det greit å konstatere at Kii 3 ikke var noe for meg. Det var omtrent som å gå fra en fullblods sportsbil til en duvende og lullende behagelig sedan. Smak og behag :)
    Snakk om å pisse på en vennetråd. Men nå har du endelig fått ristet løs, og det føles nok fornøyelig godt?!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.971
    Antall liker
    17.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ^Ja, det er godt vi er forskjellige. Jeg kunne iaf ikke leve med den sedate fremføringen til Kii 3. Etter å ha hørt på Avantgarde - ingen perfekte ht, de heller - litt før, så var det greit å konstatere at Kii 3 ikke var noe for meg. Det var omtrent som å gå fra en fullblods sportsbil til en duvende og lullende behagelig sedan. Smak og behag :)
    Snakk om å pisse på en vennetråd. Men nå har du endelig fått ristet løs, og det føles nok fornøyelig godt?!
    Jøsses, har du spist feil sopp, Jonas?:rolleyes:

    Pisse? Jeg bare fulgte opp resonnementet til coolio over. Poenget er vel at hverken Avantgarde, Kii eller Grimm er bedre/dårligere enn hverandre, bare forskjellige måte å fremføre på, og om det matcher smak og behag. Eller må man utelukkende skryte her?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig diplomatisk ordvalg på Facebook av Duet mhp. forskjellen mellom Kii og Grimm :)
    Mtp at systemene i bunn og grunn er et resultat av samme manns tanker og ideer og flere av de samme personene har vært involvert i begge, er det unektelig likhetstrekk ifm hva de ønsker å oppnå, og begge systemer (samt Dutch & Dutch) angriper kjente problemstillinger som ikke kan løses i passive høyttalere. Det er dog noen ulikheter i lyden allikevel. Hvilken som låter best vil være opp til lytter, og kanskje preferanser. Det gjennomgående er at de alle fleste som liker ett av systemene liker også det andre, men noe uenighet om hvilket de har likt best. Da blir beskrivelsene fort veldig diplomatiske, som du sier.. :cool:
    Er det mulig å høre Dutch & Dutch i Norge noe sted? Veldig spennende høyttalere, som også er tiltalende visuelt.

    Selv er jeg blant dem som har likt Grimm LS1 bedre enn Kii Three. Men det er basert på lytting i to ulike rom, så jeg trenger mer lytting for å si noe om hva jeg opplever som reelle forskjeller dem i mellom.

    Jeg kan forsåvidt forstå kommentaren til Vinagunner over, ang. Avantgarde/horn vs. Kii Three. Det er ofte en større "råskap" over hornhøyttalere, uten at jeg helt klarer å sette fingern på hva det er (kanskje er det til og med en form for forvrengning, hva vet jeg). Kii Three opplevde jeg til å ha en behagelig og "rund" eller balansert karakter i musikkpresentasjonen, hvis jeg skal snakke metaforisk (med forbehold om at det var én enkelt lyttesession). Vanskelig å si hva som er mest korrekt når det gjelder gjengivelse av signalet. Men det er i hvert fall ingen tvil om at folk vil ha ulike preferanser for hva de ønsker å høre på.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ^Ja, det er godt vi er forskjellige. Jeg kunne iaf ikke leve med den sedate fremføringen til Kii 3. Etter å ha hørt på Avantgarde - ingen perfekte ht, de heller - litt før, så var det greit å konstatere at Kii 3 ikke var noe for meg. Det var omtrent som å gå fra en fullblods sportsbil til en duvende og lullende behagelig sedan. Smak og behag :)
    Helt enig, det er herlig at man er forskjellig. Glemte forøvrig å nevne at jeg elsker Grimm til min musikksmak og hadde aldri vært i tvil om hva jeg ville valgt med nok luft rundt høyttalerne og smalt sweetspot istedenfor stuesofaen som jeg har nå.
    De låter nok bedre enn Kii under de forutsetningene, spesielt subbene gjør at musikken får en annen dimensjon på høyere volum.
    Som sagt, Grimm oppleves av meg og min kompis som mer sedat enn Kii på hurtigere musikk, og da spesielt i mellombass/øvre bass synes jeg. Vil kanskje anta at fordelen med direktiv spredning gjør seg gjeldende akkurat der. På den andre siden synes jeg Grimm spiller høyere uten anstrengelser, kanskje det større mellomtone-elementet er gjeldende? Nå snakker vi oppimot maks av hva begge høyttalerne kan levere, noe som er altfor høyt for meg mer enn noen sekunder.

    Horn i denne sammenheng er en annen verden og må behandles som spesialisert rasedyr ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.971
    Antall liker
    17.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bare følger opp det at jeg karakteriserte Avantgarde Duo Mezzo XD som "sportsbil" kontra Kii Three som "sedan", noe som kanskje faller noen tungt for brystet, så vil jeg legge til at en sportsbil såvisst ikke passer alles personlighet, ikke alles behov, ikke alle kontekster (som veibane, fjæring mm), og slett ikke sikkert at alle synes det er behagelig og hensiktsmessig å bruke en sånn til hverdag. Jeg tror jeg kan det og foretrekker det, men jeg vet jo ikke helt sikkert (mitt eget oppsett pt er hverken AA eller Kii, men heller helt klart mot AA siden det også er horn). Og jeg skjønner utmerket at det tryggeste og riktigste valget er et par Three for andre. Men seff, "sportsbil" høres umiddelbart ut som kulere enn "sedan", det ser jeg i ettertid:rolleyes:.

    Og det må også bemerkes at AA DM-XD, med forsterkerne som var tilkoblet, oversteg prisen på et par Kii 3 flere ganger.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn