Kii Audio sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da har også jeg fått hørt på Kii Three, hjemme hos Coolio! Skal prøve å dele noen inntrykk. La meg først si at Coolio er enda hyggeligere kar i virkeligheten enn på HFS. Og det sier ikke så rent lite, siden han allerede her inne er usedvanlig hyggelig. Tusen takk for pizza, kaffe og kaker – og til og med hjemkjøring etterpå! Kan på det varmeste anbefale andre i bergensområdet å dra hit på lyttebesøk.

    -------

    Så, til oppsettet. Dette er første gang jeg skriver en slik lytte-rapport, så jeg skal prøve å gjøre det ordentlig. Det blir vel en slags ”mini-anmeldelse”, siden det ikke er så mange som har fått hørt grundig på Kii Three ennå. Men jeg ser ikke på slike lytte-rapporter som noe objektivt svar, bare for å gjøre det helt klart. Jeg tror ikke at mine subjektive lytteinntrykk er noe mer enn det – subjektiv lytting som er preget av mye forskellig. Det man hører er dessuten aldri bare høyttalerne/oppsettet i seg selv, men oppsett/høyttalere slik det høres ut i et bestemt rom. Det man implisitt sammenlikner med, vil dessuten alltid være ens eget oppsett. Inni hodet er det nok noe slik som foregår: ”Hvordan høres dette ut sammenliknet med det jeg vanligvis hører hjemme hos meg?”

    Jeg tror derfor det er ryddig å starte med å beskrive hvilken lyd jeg er vant til, slik at folk vet hvor jeg kommer fra sånn lydmessig (antar at det ikke er alle som nileser anleggstråden min). Mitt oppsett består av to aktive monitorer – DM10 fra AVI – med en subwoofer som tar over fra 60 hz og nedover. Jeg lytter i nærfelt, med mye luft og plass bak lytteposisjonen slik at jeg ikke får plagsomme refleksjoner fra bakvegg. Mitt oppsett er til en viss grad i samme ”sjanger” som Kii Three. De er ikke styrt gjennom DSP og EQ, og de har ikke kardioide-bass. Men også mine monitorer er konstruert for å være fase-koherente i crossover-regionen, feks. Jeg er vant til en lydgjengivelse jeg vil beskrive som nøytral, klar og svært presis. En god referanse er hvis man tenker seg en mellomting mellom Sennheiser 650 og 800, bare med et fantombilde mellom høyttalerne i tillegg som man ikke får med hodetelefoner, og at det begynner å rulle av i bassen rundt 60 hz slik at man må integrere med sub.

    Jeg har etter hvert hørt en del oppsett, og av de kommersielle høyttalerne/oppsettene jeg har hørt de siste par årene er det egentlig bare to oppsett som jeg har likt merbart bedre enn mitt eget: Grimm LS1 (også designet av Bruno Putzeys), og Beolab 90. Jeg var derfor spent på å høre Kii Three. Jeg har lest en del om andres erfaringer, og de spriker en del. Noen mener at dette er det beste som har skjedd hifi noensinne, nærmest. Så er det noen som ikke har vært så veldig begeistret. Og så er det en del som mener at dette spiller veldig, veldig bra – men at man også kan finne andre systemer i pris-segmentet som spiller omtrent like bra.

    -------

    Mine subjektive lytteinntrykk av Kii Three slik jeg hørte dem hos Coolio er vel ca. der: Dette spiller veldig, veldig bra. Det aller mest imponerende er at man bare kan plassere dem i et rom med vanskelige akustiske forhold, og så funker det kanon. Samtidig tror jeg nok det kan være mulig å få aktive oppsett innenfor pris-segmentet som kan måle seg med dem - men neppe noe som er like plug n play, i mange ulike rom.

    Coolio har vel ikke beskrevet rommet sitt i detalj her, men det er langt fra å være ideelt sånn akustisk. Det er en glassvegg på den ene siden av høyttalerne, og det er relativt liten avstand mellom frontvegg og bakvegg. Som lytter kommer man relativt tett på bakveggen, og refleksjonene det gir. Jeg tror ganske mange høyttalere ville ha hørtes direkte dårlig ut i dette rommet. Men Kii Three hørtes faktisk veldig bra ut der de sto. Jeg opplevde den tonale presentasjonen som veldig koherent og presis tvers gjennom. Alt høres ”riktig” ut, rett og slett. Det var både behagelig og detaljert – presist og analytisk uten å være sterilt, og alle detaljene i musikken var der. Å høre på musikk var engasjerende og flott, rett og slett.

    Det som imponerte meg aller mest, var bassen disse små boksene klarer å få ut. Den gikk helt, helt ned. Og det som imponerte meg enda mer, var hvordan det ikke ble boomete eller grøtete, på tross av å være en relativt liten lyttekrok, og at det ikke er gjort noen form for rom-eq i bunn. Bassen var der, ekstremt solid, og funket. Det var også her den aller største forskjellen fra mitt eget oppsett kom til syne. I mitt oppsett har jeg vært nødt til å skru suben såpass ned at den ikke spiller høyere enn monitorene i crossover-regionen. Hvis jeg har suben like høyt, blir det ikke koherent. Det gjør at jeg en del av den dypeste bassen blir mindre klar hos meg. Vi hørte for eksempel på låta ”Wild Horses” med Solveig Slettahjel, der det bare er piano og vokal. Jeg er ekstra obs på piano-klang, siden jeg spiller piano selv. Plutselig hørte jeg bli spilt noen av de aller dypeste basstonene på flygelet (ligger vel rundt 30 hz). De hadde jeg aldri lagt merke til før på mitt eget oppsett. Og det beste var at disse veldig dype flygel-basstonene var klare og definerte, slik de kan være på veldig gode flygler (som jeg antar Slettahjel har brukt). Men selv om noen flygler har svært presis bass, vil de ofte bli gjengitt grøtete av høyttalere. Ikke her. De dypeste flygel-basstonene klang ut, glassklart og definert. Wow! –tenkte jeg. Da jeg kom hjem etterpå hørte jeg på låta på nytt. Nå la jeg merke til at de tonene var der. Men gitt nivået på min sub, hørte jeg bare omrisset av tonene – de hadde ikke noen virkelig kropp. Nå har jeg virkelig forstått hva man får med å ha fullrange-høyttalere, eller et integrert bass-system som tillater fullt volum hele veien ned :)

    Så kom jeg hjem, etter at Coolio svært generøst kjørte meg hjem. Jeg hørte på en del av de samme låtene. Forskjellen i bassen var åpenbar – homerun til Kii Three, rett og slett. Oppover i frekvens var jeg derimot ikke like sikker på om jeg egentlig ville ha foretrukket Kii Three fremfor mitt eget oppsett. Det var akkurat som om mine monitorer hadde et eller annet ved seg som jeg likte enda bedre, uten at jeg klarte å sette fingern på det. Jeg tror fort dette kan ha med lytteforholdene å gjøre også – at lyden får lov til å strømme forbi ørene mine, uten å bli reflektert tilbake av en bakvegg med en gang. Jeg er spent på å høre Kii Three i andre rom også, og kanskje til og med hjemme hos meg, for å se hva jeg synes da. Den eneste måten å virkelig sammenlikne ulike høyttalere jo egentlig bare ved A/B-sammenlikning. Men jeg likte det jeg hørte hos Coolio svært godt.

    ------

    Mine preferanser innenfor lyd og hifi er vel kjent for mange her på forumet – jeg er tilhenger av lyd som er så presis, klar, detaljert og ufarget som mulig, og hvis vi holder oss til kjøpesystemer mener jeg vel at den enkleste måten å oppnå det på er å gå for ferdige aktive løsninger. I dette segmentet synes jeg det er åpenbart at Kii Three bør være en sterk kandidat for mange – hvis man ønsker et oppsett som man kan plassere i nærmest ethvert rom, og uansett ende opp med god lyd. Spesielt tror jeg Kii Three kan være et egnet valg for folk som må lytte under ikke-optimale akustiske forhold. Finnes det andre oppsett til pluss/minus samme pris som kan gi en tilsvarende kvalitet? Det er nok mulig. Men jeg tror også man må lete litt for å finne det, og kanskje jobbe mer med akustikken.

    Takk igjen for en veldig hyggelig kveld, Coolio!
    (og beklager at jeg tar opp så mye plass i tråden med dette alt for lange innlegget)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ok, da har også jeg fått hørt på Kii Three, hjemme hos Coolio! Skal prøve å dele noen inntrykk. La meg først si at Coolio er enda hyggeligere kar i virkeligheten enn på HFS. Og det sier ikke så rent lite, siden han allerede her inne er usedvanlig hyggelig. Tusen takk for pizza, kaffe og kaker – og til og med hjemkjøring etterpå! Kan på det varmeste anbefale andre i bergensområdet å dra hit på lyttebesøk.

    -------

    Så, til oppsettet. Dette er første gang jeg skriver en slik lytte-rapport, så jeg skal prøve å gjøre det ordentlig. Det blir vel en slags ”mini-anmeldelse”, siden det ikke er så mange som har fått hørt grundig på Kii Three ennå. Men jeg ser ikke på slike lytte-rapporter som noe objektivt svar, bare for å gjøre det helt klart. Jeg tror ikke at mine subjektive lytteinntrykk er noe mer enn det – subjektiv lytting som er preget av mye forskellig. Det man hører er dessuten aldri bare høyttalerne/oppsettet i seg selv, men oppsett/høyttalere slik det høres ut i et bestemt rom. Det man implisitt sammenlikner med, vil dessuten alltid være ens eget oppsett. Inni hodet er det nok noe slik som foregår: ”Hvordan høres dette ut sammenliknet med det jeg vanligvis hører hjemme hos meg?”

    Jeg tror derfor det er ryddig å starte med å beskrive hvilken lyd jeg er vant til, slik at folk vet hvor jeg kommer fra sånn lydmessig (antar at det ikke er alle som nileser anleggstråden min). Mitt oppsett består av to aktive monitorer – DM10 fra AVI – med en subwoofer som tar over fra 60 hz og nedover. Jeg lytter i nærfelt, med mye luft og plass bak lytteposisjonen slik at jeg ikke får plagsomme refleksjoner fra bakvegg. Mitt oppsett er til en viss grad i samme ”sjanger” som Kii Three. De er ikke styrt gjennom DSP og EQ, og de har ikke kardioide-bass. Men også mine monitorer er konstruert for å være fase-koherente i crossover-regionen, feks. Jeg er vant til en lydgjengivelse jeg vil beskrive som nøytral, klar og svært presis. En god referanse er hvis man tenker seg en mellomting mellom Sennheiser 650 og 800, bare med et fantombilde mellom høyttalerne i tillegg som man ikke får med hodetelefoner, og at det begynner å rulle av i bassen rundt 60 hz slik at man må integrere med sub.

    Jeg har etter hvert hørt en del oppsett, og av de kommersielle høyttalerne/oppsettene jeg har hørt de siste par årene er det egentlig bare to oppsett som jeg har likt merbart bedre enn mitt eget: Grimm LS1 (også designet av Bruno Putzeys), og Beolab 90. Jeg var derfor spent på å høre Kii Three. Jeg har lest en del om andres erfaringer, og de spriker en del. Noen mener at dette er det beste som har skjedd hifi noensinne, nærmest. Så er det noen som ikke har vært så veldig begeistret. Og så er det en del som mener at dette spiller veldig, veldig bra – men at man også kan finne andre systemer i pris-segmentet som spiller omtrent like bra.

    -------

    Mine subjektive lytteinntrykk av Kii Three slik jeg hørte dem hos Coolio er vel ca. der: Dette spiller veldig, veldig bra. Det aller mest imponerende er at man bare kan plassere dem i et rom med vanskelige akustiske forhold, og så funker det kanon. Samtidig tror jeg nok det kan være mulig å få aktive oppsett innenfor pris-segmentet som kan måle seg med dem - men neppe noe som er like plug n play, i mange ulike rom.

    Coolio har vel ikke beskrevet rommet sitt i detalj her, men det er langt fra å være ideelt sånn akustisk. Det er en glassvegg på den ene siden av høyttalerne, og det er relativt liten avstand mellom frontvegg og bakvegg. Som lytter kommer man relativt tett på bakveggen, og refleksjonene det gir. Jeg tror ganske mange høyttalere ville ha hørtes direkte dårlig ut i dette rommet. Men Kii Three hørtes faktisk veldig bra ut der de sto. Jeg opplevde den tonale presentasjonen som veldig koherent og presis tvers gjennom. Alt høres ”riktig” ut, rett og slett. Det var både behagelig og detaljert – presist og analytisk uten å være sterilt, og alle detaljene i musikken var der. Å høre på musikk var engasjerende og flott, rett og slett.

    Det som imponerte meg aller mest, var bassen disse små boksene klarer å få ut. Den gikk helt, helt ned. Og det som imponerte meg enda mer, var hvordan det ikke ble boomete eller grøtete, på tross av å være en relativt liten lyttekrok, og at det ikke er gjort noen form for rom-eq i bunn. Bassen var der, ekstremt solid, og funket. Det var også her den aller største forskjellen fra mitt eget oppsett kom til syne. I mitt oppsett har jeg vært nødt til å skru suben såpass ned at den ikke spiller høyere enn monitorene i crossover-regionen. Hvis jeg har suben like høyt, blir det ikke koherent. Det gjør at jeg en del av den dypeste bassen blir mindre klar hos meg. Vi hørte for eksempel på låta ”Wild Horses” med Solveig Slettahjel, der det bare er piano og vokal. Jeg er ekstra obs på piano-klang, siden jeg spiller piano selv. Plutselig hørte jeg bli spilt noen av de aller dypeste basstonene på flygelet (ligger vel rundt 30 hz). De hadde jeg aldri lagt merke til før på mitt eget oppsett. Og det beste var at disse veldig dype flygel-basstonene var klare og definerte, slik de kan være på veldig gode flygler (som jeg antar Slettahjel har brukt). Men selv om noen flygler har svært presis bass, vil de ofte bli gjengitt grøtete av høyttalere. Ikke her. De dypeste flygel-basstonene klang ut, glassklart og definert. Wow! –tenkte jeg. Da jeg kom hjem etterpå hørte jeg på låta på nytt. Nå la jeg merke til at de tonene var der. Men gitt nivået på min sub, hørte jeg bare omrisset av tonene – de hadde ikke noen virkelig kropp. Nå har jeg virkelig forstått hva man får med å ha fullrange-høyttalere, eller et integrert bass-system som tillater fullt volum hele veien ned :)

    Så kom jeg hjem, etter at Coolio svært generøst kjørte meg hjem. Jeg hørte på en del av de samme låtene. Forskjellen i bassen var åpenbar – homerun til Kii Three, rett og slett. Oppover i frekvens var jeg derimot ikke like sikker på om jeg egentlig ville ha foretrukket Kii Three fremfor mitt eget oppsett. Det var akkurat som om mine monitorer hadde et eller annet ved seg som jeg likte enda bedre, uten at jeg klarte å sette fingern på det. Jeg tror fort dette kan ha med lytteforholdene å gjøre også – at lyden får lov til å strømme forbi ørene mine, uten å bli reflektert tilbake av en bakvegg med en gang. Jeg er spent på å høre Kii Three i andre rom også, og kanskje til og med hjemme hos meg, for å se hva jeg synes da. Den eneste måten å virkelig sammenlikne ulike høyttalere jo egentlig bare ved A/B-sammenlikning. Men jeg likte det jeg hørte hos Coolio svært godt.

    ------

    Mine preferanser innenfor lyd og hifi er vel kjent for mange her på forumet – jeg er tilhenger av lyd som er så presis, klar, detaljert og ufarget som mulig, og hvis vi holder oss til kjøpesystemer mener jeg vel at den enkleste måten å oppnå det på er å gå for ferdige aktive løsninger. I dette segmentet synes jeg det er åpenbart at Kii Three bør være en sterk kandidat for mange – hvis man ønsker et oppsett som man kan plassere i nærmest ethvert rom, og uansett ende opp med god lyd. Spesielt tror jeg Kii Three kan være et egnet valg for folk som må lytte under ikke-optimale akustiske forhold. Finnes det andre oppsett til pluss/minus samme pris som kan gi en tilsvarende kvalitet? Det er nok mulig. Men jeg tror også man må lete litt for å finne det, og kanskje jobbe mer med akustikken.

    Takk igjen for en veldig hyggelig kveld, Coolio!
    (og beklager at jeg tar opp så mye plass i tråden med dette alt for lange innlegget)
    Fin beskrivelse, Olav2.

    Og så må vi ikke glemme - som du påpeker så tydelig - hvilken bagasje vi har med når vi møter andre anlegg.

    Hvis Kii3 er så revolusjonerende gode som målinger og andre omtaler antyder, tror jeg kvalitetene er noe som sakte, men sikkert vil åpenbares. Spesielt for oss som ikke er profesjonelle (og som trenger litt mer tid på å bli kjent med et anleggs kvaliteter og begrensninger).

    Takk igjen for fin beskrivelse!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    @Olav2

    Veldig bra innlegg om lyden i Kii3 :) Og jeg kan selv skrive under på at Coolio er en meget hyggelig og
    omgjengelig kar. Han er en slik type man føler man har kjent lenge. Veldig kjekt å møte slike folk
    som er hel ved. Høres ut som at Kii3 er en aldri så liten stjerne på himmelen lydmessig.
    Spesielt hvis den som liten monitor spiller fullrange uten å bli grøtete i mindre ideelle rom. Da burde
    dette være en løsning som skulle passe mange der ute. Jo det er en real slant med penger for disse.
    Men virker også som man på en måte får "alt" man trenger også. Så da er vel prisen for noen ikke
    det som stopper dem. Så var det bra og høre at du også likte lyden i talerne til Coolio. Da kan man få
    bekreftet at han ikke bare skryter på seg god lyd ;) For han har virker riktig fornøyd med dem :)

    Øyvind
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enestående innlegg, Olav2! Takker så mye gutter for all skryten dere gir meg, det er jo til å bli høy på pæra av! Dere må huske at det er vanskelig å være rævhøl med så trivelige karer som dere. I know because I tried 😀

    Jeg hadde inntrykk av at Olav2 delte mange av mine inntrykk og preferanser både om Kii i min stue og lyd generelt, så det er kjekt å lese at dette inntrykket stemte greit. ☺

    Som sagt er jeg veldig interessert i å høre Kii i et rom som er bra og er gladelig med på å ta dem med til deg Olav2 slik at de kan sammenlignes like for like med det oppsettet du kjenner til. Jeg kunne også tenke meg å ta dem med til et godt rom for å høre potensialet og samtidig samle en gjeng med entusiaster for å prate litt mannskit og mingle litt.

    Så om noen har et rom egnet for et slikt formål, gi meg gjerne en PM på det.

    Jeg er temmelig overbevist om at systemer som kii three er veien fremover, altså enkle plug&play saker som yter på høyt nivå uten behov for IQ, interesse eller hokuspokus.
    Kan man få like bra eller bedre lyd for samme sum? Ja, garantert. Men det krever innsats, kunnskap og forutsetninger (som rom) for å få til.

    Var en tur innom soundgarden og hørte på monitor audio pl 200ii, og til tross for god lyd og betydelig oppgradering fra pl 200i som jeg hadde kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde valgt kii over det oppsettet til over 150k basert på lydkvalitet alene. Det hadde nok ikke alle gjort, men det gir vel et bilde av hva jeg synes.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Enestående innlegg, Olav2! Takker så mye gutter for all skryten dere gir meg, det er jo til å bli høy på pæra av! Dere må huske at det er vanskelig å være rævhøl med så trivelige karer som dere. I know because I tried ������

    Jeg hadde inntrykk av at Olav2 delte mange av mine inntrykk og preferanser både om Kii i min stue og lyd generelt, så det er kjekt å lese at dette inntrykket stemte greit. ☺

    Som sagt er jeg veldig interessert i å høre Kii i et rom som er bra og er gladelig med på å ta dem med til deg Olav2 slik at de kan sammenlignes like for like med det oppsettet du kjenner til. Jeg kunne også tenke meg å ta dem med til et godt rom for å høre potensialet og samtidig samle en gjeng med entusiaster for å prate litt mannskit og mingle litt.

    Så om noen har et rom egnet for et slikt formål, gi meg gjerne en PM på det.

    Jeg er temmelig overbevist om at systemer som kii three er veien fremover, altså enkle plug&play saker som yter på høyt nivå uten behov for IQ, interesse eller hokuspokus.
    Kan man få like bra eller bedre lyd for samme sum? Ja, garantert. Men det krever innsats, kunnskap og forutsetninger (som rom) for å få til.

    Var en tur innom soundgarden og hørte på monitor audio pl 200ii, og til tross for god lyd og betydelig oppgradering fra pl 200i som jeg hadde kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde valgt kii over det oppsettet til over 150k basert på lydkvalitet alene. Det hadde nok ikke alle gjort, men det gir vel et bilde av hva jeg synes.
    Hva er lytte avstand og avstand til bakvegg hos deg?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lytteavstand blir ca 3.6m med bakvegg ca 20 cm bak knollen. Ingen tvil om at rommet er begrensningen hos meg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kan nevne for trådens lesere at jeg prøvde å flytte lytteposisjonen framover ved å sette meg på en slags sittepuff nærmere høyttalerne, og med å vinkle høyttalerne tilsvarende innover. Synes det ga en merkbar forbedring. Men man skal jo lytte der det er komfortabelt også :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter også tett på bakveggen og har laget en 10cm tykk dempeplate som jeg setter rett bak hodet når jeg lytter, det fjerner bakveggen ganske brukbart. Til daglig ligger den godt skult på toppen av et skap, men det tar ca 30sekunder å få den på plass:)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Leser i den måling artikkelen lengere oppe att høytalerne har standby forbruk på 30 Vatt, trodde ikke det var låv og produsere hjemme electronik med så høyt forbruk i EU. Kan det være forbruk i på modus uten signal det har ment?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, i rettferdighetens navn er det viktig å påpeke at Olav2 fikk prøvd å plassere seg og Kii som han ville, og jeg er enig i at det ble en forbedring å flytte seg nærmere. For dem av oss med dårlig akustikk er det definitivt verdt å prøve å flytte seg nærmere med skarp vinkling på høyttalerne.

    Angående akustikk har jeg laget meg 9 stk 7,5 cm rockwool-plater og prøvd alle mulige plasseringer og kombinasjoner, både foran, bak, gulv og vegg, men det er ikke noen fullgod løsning da man bare driver enkel EQ av høye frekvenser og gjør ingenting med lave frekvenser. Endte opp med å bruke to på bakvegg. Det var ikke så enkelt dette med akustikk som jeg innbilte meg :D
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg sitter rett over 3m fra bakvegg, dette har sine fordeler synes jeg.
    Jeg sitter veldig nærfelt. (da jeg både liker det og har best respons rent målemessig)
    Har også prøvd meg frem på toe in og out med Kii, og har funnet ut at i mitt rom må jeg være litt forsiktig med å vinkle de for mye inn mot lyttepos. Bassresponsen endres mye med for mye toe in. Rommet mitt er ganske smalt, 3m så her må jeg bare kompensere så godt jeg kan.

    Noe som hvertfall er sikkert, er at Kii sin cardioidebass fungerer som ei kule i mitt litt merkelige rom..
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Leser i den måling artikkelen lengere oppe att høytalerne har Stadby forbruk på 30 Vatt, trodde ikke det var låv og produsere hjemme electronik med så høyt forbruk i EU. Kan det være forbruk i på modus uten signal det har ment?
    I standby er forbruk under 0.5W.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Veldig hyggelig å se aktivitet i tråden, flotte tilbakemeldinger og engasjement for Kii Audio.

    Mtp vinkling av høyttalerne er det ofte en fordel å vinkle dem relativt kraftig i små rom hvor dem blir stående tett på sidevegg. Dette kan gi noe mer ro/stabilitet i lydbildet. Som Terje så fint beskriver, kan det gi et løft i bassnivå, og krever ofte en økning av kanselleringene fra de bakre bassene, eventuelt en liten reduksjon av selve bassnivået i EQ.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant lesning. Det er fint at det er mulig å få noe ut av akustisk håpløse rom med de rette høyttalerne, og akkurat Kii3 er nok en løsning som flere med dårlige rom og overdrevent store passive anlegg burde har vurdert.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter rett over 3m fra bakvegg, dette har sine fordeler synes jeg.
    Jeg sitter veldig nærfelt. (da jeg både liker det og har best respons rent målemessig)
    Har også prøvd meg frem på toe in og out med Kii, og har funnet ut at i mitt rom må jeg være litt forsiktig med å vinkle de for mye inn mot lyttepos. Bassresponsen endres mye med for mye toe in. Rommet mitt er ganske smalt, 3m så her må jeg bare kompensere så godt jeg kan.

    Noe som hvertfall er sikkert, er at Kii sin cardioidebass fungerer som ei kule i mitt litt merkelige rom..
    I min overdrevne latskap har jeg ikke fått lagret og lastet opp målinger som er tatt systematisk i forhold til dette med vinkling, plassering osv. Jeg har vel målt litt mer tilfeldig enn systematisk, men en dag jeg får ånden over meg skal jeg måle disse tingene skikkelig og finne ut om det er verdt å ofre det estetiske (lite vinkling med stuebord foran sofaen) og det beste (skarp vinkling uten stuebord).
    Så får vi se konkret hva som bør gjøres og hvilke karameller man trenger/ikke trenger å svelge :)

    Interessant lesning. Det er fint at det er mulig å få noe ut av akustisk håpløse rom med de rette høyttalerne, og akkurat Kii3 er nok en løsning som flere med dårlige rom og overdrevent store passive anlegg burde har vurdert.
    Det er overraskende effektivt denne kardiode-spredningen i forhold til vanlige høyttalere. Kan tenkes at den lukkede kassen også spiller inn som fordelaktig hos meg hvor den ene står i et hjørne.
    Skulle man gjort Kii enda bedre for Apple-generasjonen så hadde man også inkludert et romkorreksjons-program og målemic.
    Selv synes jeg det er ok at det ikke er gjort, for det er svært sprikende meninger om hvilke slike programvarer som er bra. Da kan jeg teste dem alle selv :D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er overraskende effektivt denne kardiode-spredningen i forhold til vanlige høyttalere. Kan tenkes at den lukkede kassen også spiller inn som fordelaktig hos meg hvor den ene står i et hjørne.
    Skulle man gjort Kii enda bedre for Apple-generasjonen så hadde man også inkludert et romkorreksjons-program og målemic.
    Selv synes jeg det er ok at det ikke er gjort, for det er svært sprikende meninger om hvilke slike programvarer som er bra. Da kan jeg teste dem alle selv :D
    Jeg skrev ikke det i "anmeldelsen" min, men jeg lurer på om den mest direkte konkurrenten til Kii Three kan være Genelec 8351 (som jo Svart-hvitt har). Det er også en stuevennlig plug n play-løsning som går dypt i bassen. Jeg har ikke hørt dem selv ennå, men på det tyske forumet Aktives Hören, som er det stedet det skjer mest diskusjon av kommersielle aktive høyttalere, blir ofte de to holdt opp mot hverandre. Genelecen har ikke kardioide-bass, men til gjengjeld har de nettopp romkorreksjon innebygd. Den er en del rimeligere enn Kii Three, og går ikke på langt nær like dypt i bassen. Hva man foretrekker i en direkte sammenlikning mellom disse to tror jeg vil handle både om rommet man hører i, og om preferanser (ingen høyttalere høres like ut, uansett). Men skal ikke skrive så mye mer om dem her - tross alt er det en Kii-vennetråd, og jeg har ikke hørt dem selv så jeg har ingen subjektiv oppfatning.
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Jeg skrev ikke det i "anmeldelsen" min, men jeg lurer på om den mest direkte konkurrenten til Kii Three kan være Genelec 8351 (som jo Svart-hvitt har). Det er også en stuevennlig plug n play-løsning som går dypt i bassen. Jeg har ikke hørt dem selv ennå, men på det tyske forumet Aktives Hören, som er det stedet det skjer mest diskusjon av kommersielle aktive høyttalere, blir ofte de to holdt opp mot hverandre. Genelecen har ikke kardioide-bass, men til gjengjeld har de nettopp romkorreksjon innebygd. Den er en del rimeligere enn Kii Three, og går ikke på langt nær like dypt i bassen. Hva man foretrekker i en direkte sammenlikning mellom disse to tror jeg vil handle både om rommet man hører i, og om preferanser (ingen høyttalere høres like ut, uansett). Men skal ikke skrive så mye mer om dem her - tross alt er det en Kii-vennetråd, og jeg har ikke hørt dem selv så jeg har ingen subjektiv oppfatning.
    Det skjer spennende ting utenfor mange av de typiske mainstream HiFi produsenter. Finske produsenter slik som både Genelec og Amphion har fokusert på spredningskontroll i mange år. Amphion har også benyttet passiv Cardioid i dette formålet. Det er ingen tvil om at fremtiden faktisk ser lys ut, og dersom Hifi produsenter ser litt mer mot promarkedet, får vi litt mer dokumenterbare resultater. Mye proffutstyr er jo helt suverent rent teknisk, men er ikke akkurat stuevennlig.

    Spredningskontrollen er bare én av tingene som er spesielt med THREE. Både forsterkere, DSP og konvertere inneholder løsninger man ikke finner i andre produkter.

    Romkorreksjon er debattert blant både eksperter og "forstå-seg-påere". Helt forståelig fordi det finnes svært mange dårlige resultater. Både som et resultat av at selve programvaren ikke er god nok, men også fordi arbeidet med oppsettet inne nødvendigvis har vært gjennomtenkt. I mange tilfeller er det dog, etter min mening, ingen tvil om at romkorreksjon kan ha en fin effekt.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Sitter dere bare hjemme og spiller musikk? Veldig dødt i denne tråden nå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I korte trekk, ja! Hører på musikk i timevis hver dag, som regel lenger ut på kvelden enn jeg har godt av. Men manglende aktivitet her inne kommer av en kombinasjon av at jeg har vært opptatt av å forberede en bokser til nordisk mesterskap neste måned, trening og en del playstation-spilling :D

    Siden sist har jeg fått tak i noen gik acoustic tri-trap bassfeller for å få litt bedre kontroll over uheldige resonanser. Det viser seg at det kreves kraftigere lut for å få ordnet opp i de største problemene her. Men det låter jo så fordømt bra allerede at jeg sliter med å finne motivasjonen til å kaste bort verdifull fritid på tuning når jeg først har tid til å sitte meg ned for å høre på musikk. ;)
    (Må si Ricky Martin sin Vente Pa Ca låter ubehagelig bra på youtube as we speak.)
    Fra spøk til revolver, jeg hører godt problemene som rommet påfører meg, blant annet en peak på 43 hz på ca 20 db og en kansellering på diverse frekvenser som er viktig for opplevelsen, som 63, 66, 80, 101, 148 etc, men jeg har ikke hatt tid eller energi den siste tiden til å angripe dette på en god måte og derfor føler jeg ikke det er så meget nytt å dele med dere annet enn at jeg forblir akkurat like happy med Kii Three som jeg var da de var ny.

    Her i huset fungerer Kii som høyttalere til tv'en i stuen og brukes derfor "døgnet rundt". Men det må vel betraktes som et sunnhetstegn at jeg i 10 av 10 tilfeller spiller musikk istedenfor å se på tv når jeg er alene i stuen? Playstation utelatt, det er mye gøy lyd i spill også :cool:
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Venter selv på levering av 3 stk Kii Three denne uka. Blir spennende og se hvordan det fungerer i suround. Blir personlig levert av importør, som jeg sansynligvis har gjort gråhåret etter ca 1000 mailer fram og tilbake. Har allerede hørt dem på Horten messa, så jeg vet litt mere om dem enn Coolio før kjøp, men uansett litt spennende hvordan det fungerer i egen stue.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Blir artig å høre hva du synes om dem i surround. Er det 3 stk med en tiltenkt som senter, eller er det snakk om 3 par?

    Høres ut som vi to har dratt forventet levealder på importøren ned med en 10-12 år med absurde mengder mas :cool:
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer! Blir artig å høre hva du synes om dem i surround. Er det 3 stk med en tiltenkt som senter, eller er det snakk om 3 par?

    Høres ut som vi to har dratt forventet levealder på importøren ned med en 10-12 år med absurde mengder mas :cool:
    Bare 3 høytalere, skal bruke en som senter. Er redd du kan ha rett om redusert levealder på Glenn.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi gleder oss til å høre inntrykkene dine, både førsteinntrykk og etterhvert! Spesielt spennende med 3 stk, er spent på hvordan du får dette til I praksis ☺
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Venter selv på levering av 3 stk Kii Three denne uka. Blir spennende og se hvordan det fungerer i suround. Blir personlig levert av importør, som jeg sansynligvis har gjort gråhåret etter ca 1000 mailer fram og tilbake. Har allerede hørt dem på Horten messa, så jeg vet litt mere om dem enn Coolio før kjøp, men uansett litt spennende hvordan det fungerer i egen stue.
    Hvilken audio prosessor er det du bruker?
    Jeg har en Classė Sigma SSP MKII (m/Atmos) i bestilling.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Venter selv på levering av 3 stk Kii Three denne uka. Blir spennende og se hvordan det fungerer i suround. Blir personlig levert av importør, som jeg sansynligvis har gjort gråhåret etter ca 1000 mailer fram og tilbake. Har allerede hørt dem på Horten messa, så jeg vet litt mere om dem enn Coolio før kjøp, men uansett litt spennende hvordan det fungerer i egen stue.
    Hvilken audio prosessor er det du bruker?
    Jeg har en Classė Sigma SSP MKII (m/Atmos) i bestilling.
    Har en Meridian 861v8.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Venter selv på levering av 3 stk Kii Three denne uka. Blir spennende og se hvordan det fungerer i suround. Blir personlig levert av importør, som jeg sansynligvis har gjort gråhåret etter ca 1000 mailer fram og tilbake. Har allerede hørt dem på Horten messa, så jeg vet litt mere om dem enn Coolio før kjøp, men uansett litt spennende hvordan det fungerer i egen stue.
    Hvilken audio prosessor er det du bruker?
    Jeg har en Classė Sigma SSP MKII (m/Atmos) i bestilling.
    Har en Meridian 861v8.
    Kjekk sak, men prosessorer blir jo fort utdatert på digitalsiden mhp. HDCP, HDMI, Immersive audio codec'er, etc., men den er jo modulbasert, så det hjelper jo på.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Venter selv på levering av 3 stk Kii Three denne uka. Blir spennende og se hvordan det fungerer i suround. Blir personlig levert av importør, som jeg sansynligvis har gjort gråhåret etter ca 1000 mailer fram og tilbake. Har allerede hørt dem på Horten messa, så jeg vet litt mere om dem enn Coolio før kjøp, men uansett litt spennende hvordan det fungerer i egen stue.
    Hvilken audio prosessor er det du bruker?
    Jeg har en Classė Sigma SSP MKII (m/Atmos) i bestilling.
    n

    Har en Meridian 861v8.
    Kjekk sak, men prosessorer blir jo fort utdatert på digitalsiden mhp. HDCP, HDMI, Immersive audio codec'er, etc., men den er jo modulbasert, så det hjelper jo på.
    Kunne godt tenkt meg mulighet for Atmos, men usikker på om jeg gidder og rote med høytalere i taket. Meridian er ikke den kjappeste til og komme med det siste av muligheter. Lyden derimot et strålende.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Funnet ut av plassering osv? Bruker du noen form for måling/korreksjon?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har rom koreksjon i Meridian 861. Resten får jeg ta med øra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Der kom bildet, ja. Rått! Stilig løsning med å legge ned den siste, ser ut som en vanlig senter. Håper du får til å integrere alt sømløst! ☺
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så sitter jeg her igjen da med ræven godt plantet i sofaen og plager naboene med forholdsvis høy musikk spilt av via Tidal. Har i dag vært en tur innom Duet Audio i Bergen og hørt kjapt på Audiovector SR3 (?... 80 000kr tror jeg de kostet) spilt opp til dans av Devialet 220 Pro. Det var andre takter fra disse høyttalerne enn jeg har hørt før- mye mer sammenhengende, lettflytende og tonalt balansert. Her har nok SAM-funksjonen spilt inn og laget balanse i regnskapet, for disse høyttalerne har jeg opplevd som relativt topptunge med lite driv i bassen ved tidligere lytt. Sammen med 220 Pro var det meget oppegående trøkk selv i det store og veldempete rommet til Duet. En god og positiv opplevelse der, altså

    Inspirert av det gode lytterommet dro jeg hjem og plasserte ut mine hjemmelagde rockwool 7,5 cm akustikkplater x 8 stk på bakveggen, stablet 4 stk gik acoustic tri-traps i hjørner og satt på musikk.

    Ah... Kii sine kvaliteter skinner gjennom til tross for mitt sjokkerende dårlige lytterom, men det er deilig å få på plass et minimum av tiltak for å "roe" ned lyden. Volumet går opp, trykket øker, veggene og gulvet vibrerer mens gåsehuden knitrer. Dette er herlig! Joda, den sinnsyke 20 db peaken på 43 hz høres godt av både meg og naboer, men jeg gir jamt f.... Det låter bare så fett; stort, dypt, naturlig med en herlig punch som nesten er komisk fra så små saker. Det er rett og slett surrealistisk hva disse tassene kan tvinge ut av så små lukkede bokser!

    Prøvde å sette begge høyttalere til "free standing" istedenfor henholdsvis "wall" og "corner" bare for å se hva som skjer. Det ble bare helt absurd basstungt i min stue, langt mer punch og trøkk enn hva jeg noen gang kan slippe unna med i en blokkleilighet. Jeg leser tester om stativhøyttalere som sparker bra fra seg i bassen, at man blir overrasket over punchen fra enkelte av dem. Vel, etter en runde med Kii Three stativhøyttalere i full vigør vil bassen i de fleste andre stativhøyttalere høres ut som to poser med poteter som dasker i bakken med jevn takt i forhold. ;)

    Etter turen til Duet i dag spurte min kjære meg bekymret om jeg ville bytte høyttalere. Haha, nei. Jeg har to nydelige håndsmidde Katana fra the far east her som jeg vil bruke til å kappe av klåfingrene på eventuelle bruktmarkedstyver dersom de skulle finne på å prøve seg på å stjele dem fra meg! :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du får gå toe to toe med Extrema på naturstridighet og høre om de fremdeles kan bite fra seg :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen i nærheten av meg, så er det lett å fikse! Dessverre aldri hørt extremely ☺
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Ah... Kii sine kvaliteter skinner gjennom til tross for mitt sjokkerende dårlige lytterom, men det er deilig å få på plass et minimum av tiltak for å "roe" ned lyden. Volumet går opp, trykket øker, veggene og gulvet vibrerer mens gåsehuden knitrer. Dette er herlig! Joda, den sinnsyke 20 db peaken på 43 hz høres godt av både meg og naboer, men jeg gir jamt f.... Det låter bare så fett; stort, dypt, naturlig med en herlig punch som nesten er komisk fra så små saker. Det er rett og slett surrealistisk hva disse tassene kan tvinge ut av så små lukkede bokser!

    Prøvde å sette begge høyttalere til "free standing" istedenfor henholdsvis "wall" og "corner" bare for å se hva som skjer. Det ble bare helt absurd basstungt i min stue, langt mer punch og trøkk enn hva jeg noen gang kan slippe unna med i en blokkleilighet. Jeg leser tester om stativhøyttalere som sparker bra fra seg i bassen, at man blir overrasket over punchen fra enkelte av dem. Vel, etter en runde med Kii Three stativhøyttalere i full vigør vil bassen i de fleste andre stativhøyttalere høres ut som to poser med poteter som dasker i bakken med jevn takt i forhold. ;)

    Etter turen til Duet i dag spurte min kjære meg bekymret om jeg ville bytte høyttalere. Haha, nei. Jeg har to nydelige håndsmidde Katana fra the far east her som jeg vil bruke til å kappe av klåfingrene på eventuelle bruktmarkedstyver dersom de skulle finne på å prøve seg på å stjele dem fra meg! :cool:
    Moro å lese slike tilbakemeldinger. Det er dette det handler om. Ren glede over hvordan musikken gjengis.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er utrolig deilig når man bare er fornøyd og slapper helt av med musikken i fokus. Disse greiene gir meg alt jeg ønsker av et anlegg; enkel betjening, ingen styr, vedlikehold, matching, problemer med plassering eller favorisering av visse typer musikk. Det bare fungerer så vanvittig bra og er så tilpasningsdyktig at det er en fryd!

    Noe av det jeg setter storveis pris på er at de spiller like oppløst, detaljert og klangrikt på lavt volum som på høyt volum, en egenskap jeg vurderer som viktigere enn lydkvalitet på veldig høye volum. :D
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Må få skryte litt av importør som tok seg en tur fra Arendal til Notodden sist søndag for og overlevere 3 Kii3. Hadde i tillegg med ett par ki3 som han kjørte demo hos en kamerat. Det ble 4 timer med god musikk og Kii prat før han tok fatt på veien hjem. Ser ikke bort fra att det kan havne ett par kii3 til på Notodden etter hvert. Demoen var i hvertfall vellykket, tross mine Ikea stativer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn