Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Teacen og Tandisene er jeg enig i , TT, men jeg sa hverdagsmaskin...
     

    Kernzedd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2013
    Innlegg
    416
    Antall liker
    273
    Blir nok mest for og ha komplett anlegg med de vanligste media, for en gammel skrott som har begynt og mimre, hvis det blir aktuelt med kjøp, må den se bra ut, hva må en betale for en god og pen kassett spiller na til dags, tror jeg kanskje kan finne 5 kassetter, hvis jeg leter litt. Dog ser det faktisk ut til at kassetten har en fremtid, ser at det er flere usignerte band som har begynt og gi ut Demoer på kassett, som blir solgt i mindre nett butikker, er vel litt tyngre saker, men dog
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.792
    Antall liker
    85.786
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg bruker mine hver dag, også på søndager, helligdager, høytider og på regnværsdager. Når solen skinner er jeg litt usikker.... Ha en fortreffelig aften
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Kernzedd: 500-1500 kr. Fant en strøken Denon DRM510 for noen dager sia, veit om en like strøken 550..bruk PM!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.967
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Vanskeligt å anbefale maskiner, der er jo så mange. Kanskje ikke alltid fordi de spiller så helt fortryllende, men også simpelthen fordi de bare er lekre.
    Akais større maskiner, men selv en GX-65 spiller meget bra. Yamaha har hatt mange interessante modeller, Aiwa har jeg alltid hatt et svakt hjerte for, 80 talls modellene AD-F770, 880 og 990 er undervurderte, litt plastik men prøv å løfte lokket på en sånn, under panseret er det pakket altså. De sjeldne er selvfølgelig alltid lekre, Hitachi, Luxman, B&O 8004 og 9000 (helt vanvittigt bra design, selv idag er det state of the art), JVC DD9, Teac osv, men som regel må man regne med en service også jo. Har jo fortsatt ikke hatt min tandberg på service, den må bl.a. nye bias potter, en har falt av nå.
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    @VortexSurfer

    Vart har du fått tag i det snygga grön-rosa kassettbandet?
    Ett av de sexigaste kassettband som jag sett.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    [video]<object name="kaltura_player_1373889232" id="kaltura_player_1373889232" type="application/x-shockwave-flash" allowScriptAccess="always" allowNetworking="all" allowFullScreen="true" height="300" width="533" data="http://www.kaltura.com/index.php/kwidget/wid/1_k9d5k93t/uiconf_id/8700151"><param name="allowScriptAccess" value="always" /><param name="allowNetworking" value="all" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="bgcolor" value="#000000" /><param name="movie" value="http://www.kaltura.com/index.php/kwidget/wid/1_k9d5k93t/uiconf_id/8700151"/><param name="flashVars" value=""/><a href="http://corp.kaltura.com">video platform</a><a href="http://corp.kaltura.com/video_platform/video_management">video management</a><a href="http://corp.kaltura.com/solutions/video_solution">video solutions</a><a href="http://corp.kaltura.com/video_platform/video_publishing">video player</a></object>[/video]
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Köpte mig detta kassettdäck begagnat från Rehifi i Kalmar (Sverige)
    Sansui D-99CW, enligt Vintagecassette Ska kassettdäcket ha tillverkats 1984-1986, vilket är förvånande för den ser mer ut att vara sen 90-tal eller tidigt 2000-tal både i design och skick.
    Är absolut ingen kännare av vintage stereo även om det är skoj att pula (Pula=Inget styggt ord på svenska!) och samla dessa.
    Sansui D-99CW - 1984-86 - 1.jpg


    Sansui D-99CW - 1984-86 - 2.jpg


    Ska ha det i en ny Stereo i gästrummet, tanken är att den nya stereon ska likna en klassisk 80-tals stereo som i favorit serien Family Guy.
    Skratta gärna men det är min dröm ;) som en dum svensk vågar jag yttra det på ett norskt Hifi forum:rolleyes:

    Vardagsrums (Stue?) stereon i den tecknade serien "Family Guy".
    Ny stereo1.jpg
    Ny stereo2.jpg


    Tills resten av grejerna är anskaffade, får Sansui D-99CW vila tillsammans med en annan typ av apparat som också tillhör en gången tid.
    Sansui D-99CW - 1984-86 - 4.jpg


    PS. Efter en Captain Morgan Long Island iced tea klarar man inte av att fotografera rakt inte ens med kamerastativ :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Du är ingen dum svensk, Oskar!
    De apparatene der holder i massevis! Er den videomaskinen der en NV-HS820?? Mistenkelig lik min Pana 820 i sølv..I såfall er det snakk om en av de beste VHS-maskiner som er laget for kommersielt salg! Og en av Panasonics siste kassettstjerner..passer du på den, holder den i 20 år til. Sansui var jo også rimelig bombesikre mekanisk sett, så et 80s -anlegg basert på de to er ingen dum ide..Så litt OT: Har du sett etter forsterkeren/høyttalerne ennå? Får jeg anbefale et par Celestions (kanskje Celestion 3 mk1) eller Cerwin- Vega AT40? Kombinert med fex eldre NAD i tilfelle Celestion, eller Denon i 60-serien på AT40? En PMA 1560 eller 1080 bør holde. Platespiller kan vel kanskje være en Technics SL-serie av den typen som har S-arm..den monterer du bare en Ortofon 2M Red på- den Red´en som har integrert headshell..men begynn med de to der, du..
    80-tallet dør aldri for de av oss som opplevde det:cool:
     
    Sist redigert:

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    @Audiotor
    Näää, Videobandspelaren är en NV-SJ220 en budget apparat som bara har skalet gemensamt med NV-SH820.
    Köpte den av en granne (nabo?) för 100kr, för att kunna titta på några gamla videoband vi hittade på vinden.
    Har inte tänkt använda den i nya stereon, då den kommer bli en ren gammeldags stereo.

    För att snabbt komma igång med nya stereon, tänkte jag använda udda saker som redan finns i huset, sedan med så lite pengar som möjligt skaffa 80-90 tals delar.
    Hifimöbeln får man nog tillverka själv om den ska se ut som den i TV-serien.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Samme serie, samme holdbarhet..bra pris!!

    Bruk ett av de klassiske 80-talls stereoskapene med hjul og glassdører på som modell..
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    3.205
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle Kasettspilleres venner

    Jeg har 2stk kasettspillere i "super hiend" segmentet.

    Disse er nesten ubrukte, og tror jeg må skille meg av med dem hvis noen

    er villig til og betale det de er verdt!

    En Tandberg TCD 3004A og en TEAC Z-7000(sannsynligvis den "værste" som er laget av kasettspillere)

    De kostet i sin tid hhv. kr24725,- og kr22650,- i 84/85.

    Har hatt flere Nacamichi, men disse var nok kanskje hakket over?

    Nakamichi Dragon kostet da kr19700,-.

    Er dessverre for "klønete" til og legge ut bilder fra Ipaden min.

    Når jeg en gang har lært å legge ut bilder, skal jeg gjøre det, hvis det er interesse for dette?

    Ha en fortsatt riktig god søndag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje databrukerne begynner å sette pris på fysiske formater igjen..?
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Harman/Kardon hadde også etpar stjerner. For ikke å glemme Akai og Pioneer.
    Har inntrykk av at det er mange her inne som disser Pioneer`en som kassettspiller... Hvorfor de gjør dette aner jeg ikke...
    Det finnes jo faktisk produkter som er nydelige å både se og høre på, min CT-F 1250 er en av dem... :)
     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Nemlig! Jeg hadde både en CTF-1250 og en RT-909 tidlig på åttitallet.(Og PLC 590 med Stax-arm...) Noe av det lerkreste jeg har hatt i hus. Jeg angrer stadig på at jeg solgte dem.
    Å fy!!! Disse hadde vært noe å hatt i hus! Drømmer om en RT-909, men de begynner å bli vel dyr nå.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det der var min aller siste kassettspiller. Og den beste jeg har eid noen gang.....
     

    hornsound

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2012
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    I de gode gamle dager så kom kassetten, siden ble håret grått!

    Erkjenner, med bøyd hode, å ha 5 kassettspillere, hvorav 3 er i bruk. Alle i god stand.

    Pioneer CT676 ( Overraskende god lyd )
    Teac A-107 ( BOAHS klassiker )
    Sansui - ett eller annet
    Tandberg TCD 310 - sentimentale årsaker
    Onkyo - et eller annet

    Hovedårsaken til at dette formatet ikke ble skrotet hos meg i sin tid, var at jeg arvet en svensk jazzmusiker - hele hans musikksamling var på kassetter, utallige kasser som jeg enda sliter med å komme meg igjennom.... Men det finnes verre saker å klage over...


    Har flere kassettspillere stående, og flere blir brukt jevnlig må jeg innrømme. Hadde store mengder musikk på dette mediet selv så da ble det bare slik at man måtte bare fortsette. Bruker mest en Alpine/Alpage spiller som har blant annet speilgalvanometre for å vise signalstyrken istedet for vanlige vu-metre. Den spilleren får bare metall og chrome-bånd å jobbe med, og da i hovedsak TDK bånd som var svært bra. Det er vel kjente navn når jeg nevner SA-X, MA-XG, MA og ikke minst de legendariske MA-R båndene som er ganske like de nyere MA-XG typen. Det var referanse bånd med klasse er min mening. Hva som er bra eller best er jo i grunnen ikke så interessant så lenge man har glede av å lytte til musikk. Var også sprø nok til å skaffe meg en MD spiller for å prøve ut, og det er ett helt greit hyllemateriale å ha stående.
    Hornsound
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Sankyo tilvirket mekanikken hos flere Nakamichi modeller sent 80-tall og tidlig 90-tall.

    Sankyo lagde også egne cassettdeck, men enklere utgaver som f.eks. Sankyo std 2000

    Ellers enig i at TDK bånd var meget gode.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Hvor kjøper dere kassetter? Er det ebay som gjelder, eller finnes det noe i moderlandet som er ok priset?
    Impulskjøpte en JVC KD-21 D på fredag, men mangler tape å teste moroa med.
    Vis vedlegget 183698
    Har ikke fått testet denne skikkelig før nå. Ble virkelig overrasket over kvaliteten på opptak, tilnærmet fritt for støy. Gøy!

    Men det er et stort skår i gleden. Høyre kanal ramler til stadighet under opptak. Er 100% sikker på at signalet er i orden.
    (Høyre VU-meter slutter da også å bevege seg)
    Innehar ikke teknisk kompetanse til å fikse den, så hvis noen på sørlandet har lyst til å overta denne gratis er det bare å gi lyd. Står i kr.sand
    Den er alt for fin til å gå på dynga :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bruk Ebay, Aggro! Du kommer til å elske Denons krom- og metallbånd..de koster litt, men er verd å slippe turen innom Clas for...Kassetter er faktisk det eneste logiske Hi-Fi produkt Clas i dag har, imo...dog er det kun Maxell UR normalbånd å få der. Selv var jeg heldig og fikk kjøpt Cobra2 sine siste Denon HD8..kjempetape!
    Ebay har beste utvalget, og du kan få rimelig store partier for god pris...men de skal være forsegla..Denon, TDK, Sony, Memorex og That´s er mine favoritter.
     
    Sist redigert:

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Er en Technics RS-AZ6 på Finn.No nå for 800,- kr

    Også en Denon til 15-1600,- kr men den er for høyt priset.

    Jeg ville valgt en 80/90 talls spiller direktedrevet i stede for spillere fra 70-tallet som var reimdrevet, hvis du ikke absolutt må ha en 70-talls spiller.
    Får bra spiller for 3 - 4.000,- kr
    Kassettbånd finner du på Tysk ebay.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    651
    Antall liker
    1.008
    Torget vurderinger
    1
    Da var det litt liv igjen, er på jobb, så noe nye bilder kommer ikke.
    Har imidlertid skaffet meg en Nakamichi T-100 audio analyzer siste mnd. Og i går fikk jeg meg visst en Pioneer CT 1250, men den må nok vente på ankomst.
    Sikkler på Teac Z-7000. Ligger to på ebay. I hvertfall den ene ser ut til å kunne brukes i Norge, eller? Er en eksport model, som er merket 100 -240 volt 50/60HZ.

    Forøvrig HJELP! JEG PRØVER Å FÅ TAK I Tandberg TCD 911!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Birger: Det er Hifipuristens Teac du har sett? Han bad meg om å legge ut en liten påminnelse om at denne er til salgs, nemlig, selv om jeg lurer på den selv--consider it done, Puristen!!
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    651
    Antall liker
    1.008
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Har vært i kontakt og vurderer absolutt, men er også to på ebay, men ant er den ene 120, men andre er generelle eksport modellen og merker 100 - 240 volt 60/50hz Kan hende? den kan brukes på norsk nett? Får vurdere litt, men fikk plutselig økonomisk "vann over hodet" i uka da det kom 120mm på en time her:-(
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Bruk Ebay, Aggro! Du kommer til å elske Denons krom- og metallbånd..de koster litt, men er verd å slippe turen innom Clas for...Kassetter er faktisk det eneste logiske Hi-Fi produkt Clas i dag har, imo...dog er det kun normalbånd å få der. Selv var jeg heldig og fikk kjøpt Cobra2 sine siste Denon HD8..kjempetape!
    Ebay har beste utvalget, og du kan få rimelig store partier for god pris...men de skal være forsegla..Denon, TDK, Sony og That´s er mine favoritter.
    Takk, skal prøve grommere tape så snart jeg får fatt i en mer velfungerende spiller :)
    Ser det ligger en Sansui SC-3110 med nye belter på finn til en høvding - er den noe å satse på tro?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Aggro: Kan det være..generell service er alltid bra før kjøp..min Onkyo har dog aldri hatt det behovet.Flere Denons på Finn også.
    Men tar du inn større Denon kassettpartier, sier du fra til meg først- det kan hende jeg letter deg for halvparten av dem, ihvertfall HD8 eller HD-M....

    RonnyJohansen: Onkyo tapedecks er markedets fineste bruksmaskiner. En TA-RW255 til den prisen kan glatt forsvares!! Jeg ville kjøpt den der, men har allerede en strøken K-185X!!Og jeg ville kjøpt via importørens nettsider. Men skal du kjøpe av Unto- forsikre deg om at den er helt ny og ubrukt først..Et skikkelig bra kjøp med solid mekanikk og meget gode opptak. Er du heldig, får du pressa prisen bra ned på Stasjonen..fra de oppgitte tre:cool:
     
    Sist redigert:

    hornsound

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2012
    Innlegg
    21
    Antall liker
    2
    Har ikke sett så mange innspill på hva man mener er båndene man bør satse på. Jeg har alltid holdt en knapp på de klassiske TDK MA-R båndene, kanskje der er noen her inne som har noen tanker. Leste noe om at de nyere TDK båndene får ett lag av hvitt støv inne i båndet som sannsynligvis kommer av at båndet slites eller at det rett og slett går i en form for oppløsning. Dette er visstnok noe som skjer når båndene blir en del år gamle. Har ellers i min galskap gått hen og kjøpt en Pioneer CTM5R, det er en multi-kassett spiller (en kassett-veksler for 6 kassetter) der er bilde av noe lignende på "Tapeheads.net". Ser jo ganske sykt ut med en slik fullstappet med TDK MA-R bånd, de båndene går jo for store summer på "Ebay" i dag (alt fra 50-120 USD pluss frakt og toll). Tror at når jeg drev og kjøpte slike i 1979-1980 så kostet de vel 100kr stk. Så da ble det kjøpt inn en bra mengde, blant annet fra ei sjappe som gikk konkurs så sparte nok ganske mange tusen bare der. Nakamichi sine bånd går også for store beløp, så det er ikke så enkelt å finne gode bånd uten å blø! Rådet er å kjøpe "Lots" som har mange bånd som fortsatt er uåpnede.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Veksler?? TA VARE PÅ DEN! Ang bånd: Prøv Denon HD6 og HD8--
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Enig med Vortex. De store "Blue Serie" CT-F'ene er fantastiske maskiner ( CT-F 950 og 1250 ). Jeg drømmer også om en Reel to Reel - RT909 sammen med de andre maskinene mine, men de er sabla dyre. Har mange spolebånd med flere uker med musikk fra 70 og 80 tall. Har en Tandberg 3300x + 2 Sølvsuper 11 + Tandberg høyttalere i palisander. Fungerer og spiller, men det er ikke det samme som en RT909

     

    VortexSurfer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2007
    Innlegg
    216
    Antall liker
    204
    Sted
    Henningsvær, Lofoten...
    Enig med Vortex. De store "Blue Serie" CT-F'ene er fantastiske maskiner ( CT-F 950 og 1250 ). Jeg drømmer også om en Reel to Reel - RT909 sammen med de andre maskinene mine, men de er sabla dyre. Har mange spolebånd med flere uker med musikk fra 70 og 80 tall. Har en Tandberg 3300x + 2 Sølvsuper 11 + Tandberg høyttalere i palisander. Fungerer og spiller, men det er ikke det samme som en RT909
    Det kan jeg skrive under på VSP! Har forresten en 3300X jeg og, men ingen bånd.... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn