Interessant diy høyttalerkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifileif

    Fersking
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hvordan er denne kabelen med tanke på stivhet? Er den veldig stiv håndtere eller er den lett å bøye på?
     
    Ble medlem
    05.09.2014
    Innlegg
    17
    Antall liker
    9
    Tverrsnitt vs lyd

    Ser at 6mm eller mer i tverrvidde er det mange mener er det "riktige" eller målet. Jo større tverrvidde, desto større bass skrives det.
    Lurte på om dette er noe dere hører eller har målt? Tenker på motstand, kapasintans osv...
    Lagde meg en kabel i samråd med en elektro ingeniør og basert på litt av det som ligger ute på DIY kabler på nett.
    Endte på installasjonskabel fra Clas Ohlson, 2x2,5mm tverrsnitt. Kunne sikkert gått for den tynnere varianten.

    Jeg synes det er vanskelig å forstå hvordan en tykkere kabel kan påvirke lyden. Det går ekstremt lite strøm gjennom disse kable i utgangspunket. Motstanden er bort imot null, med mindre man skal trekke over 10meter eller går får kabler som er tynnere enn de som satt i gamle telfonrør. Inne i forsterkerne ligger kabler med millimeter tverrsnitt og inne i høyttaleren er spolen tvunnet sammen med kabler på under en millimeter.

    Det ENESTE av fixfakseri en elektroingeniør kan støtte seg til er å tvinne kablene. De fordeler en eventuell hypotetisk påvirkning av elektromagnetisme/omgivelser.

    Jeg legger meg selvfølgelig flat for alle gode forklaringer da jeg ikke er veldig inne i elektronikk forståelsen selv. Jeg har selv gått fra mine gamle kabler på 520kr/meteren (en gave) til 10kr/meteren da jeg fikk meg monoblokker og kun trengte 1,2m kabel til hver høyttaler. Synes det ble for dumt å klippe opp de dyre kablene som jeg tenker å selge (hele) om jeg ikke hører forskjell (er fremdeles i lytte prosessen).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Seriemotstanden i kabelen vil gi et frekvensavhengig spenningsfall som følger strømtrekket, dvs følger høyttalerens impedanskurve med sine berg og daler. Du kan se på impedanskurven til en gitt høyttaler og utgangsimpedansen på en gitt forsterker, sette opp et kriterie som "< +/- 0,1 dB avvik 20-20000 Hz" for kablingen, og så regne ut max tillatt seriemotstand for å møte det kriteriet. For en gitt lengde vil det gi minimum tverrsnitt.

    Mer her: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387656
    Eksempel: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387851
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn