Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.581
    men skulle jo tro vi som nasjon var istand til å filitere en fisk om helt nødvendig, penger til å betale for den har vi også
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    1
    Fiskefor er idag basert på soya fra Brasil - i morgen noe annet:
    - Norsk laksefôr inneholder rundt 20 prosent soyaproteinkonsentrat, og mesteparten av dette kommer fra Brasil.
    - Norske fôrråvarer kan erstatte brasiliansk soya. Teknologien tar nå form og kan skape mange arbeidsplasser. Kanskje vil insekter bli en del av føden til den norske oppdrettslaksen i framtida.

    Insektmel er et alternativ til fiskemel og soya, Siri Tømmerås, ansvarlig for fôr til landbasert oppdrett i Skretting, viser til forsøk hvor fisken vokser like godt med insektmel som med tradisjonelle proteinkilder. – Insekt er viktig mat for villaksen, og vi ser at insektmel kan øke appetitten til fisken.

    Work in progress.......men kom heller med definisjonen på matsikkerhet. Betyr det at det er null, 0, import av råstoffer til verdikjeden det være seg landbruk eller havbruk??
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.194
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Work in progress.......men kom heller med definisjonen på matsikkerhet. Betyr det at det er null, 0, import av råstoffer til verdikjeden det være seg landbruk eller havbruk??
    Vet ikke helt hva en definisjon skal hjelpe med, men det kan være noe a la «Hvor lenge klarer vi oss den dagen verden rundt oss går bananas.» Hvor følsom er den innenlandske matvaretilgangen (ev andre aktuelle varekategorier) for at de internasjonale handels-/forskynings-/verdikjedene «stopper opp»? med en romslig tolkning av «stopper opp».

    mvh
    KJ
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    599
    Antall liker
    480
    Sted
    Aarhus
    I en krise kan det bli krevende å få fisken frem til det sentrale østlandet hvor halvparten av befolkningen holder hus. Det å ta på fiske kan by på utfordringer avhengig av krisens art. Kjøtt og melkeprodukter er fine greier men vi må tenke lokalt
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    2.255
    I en krise kan det bli krevende å få fisken frem til det sentrale østlandet hvor halvparten av befolkningen holder hus. Det å ta på fiske kan by på utfordringer avhengig av krisens art. Kjøtt og melkeprodukter er fine greier men vi må tenke lokalt
    I så måte er jo Oslofjorden omtrent tom for fisk. Og i Skagerak har det bare gått en vei.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    2.255
    Igjen vår forkjærlighet for søppelmat og at det er prisen vi går etter. Det siste er jo i strid med hva vi sier i undersøkelser, 60% er villig til å betale mer for kvalitet. You liars !

    Og også som jeg har hevdet tidligere, det er mange som spiser lite eller aldri Grandiosa. Det betyr at noen høvler innpå anselige mengder. Dette er vel et bilde på det nye klasseskillet som ikke går på inntekt, men livstil - utdanning.

    Vis meg din handlekurv og jeg skal si deg hvem du er !

    1708634394071.png

    Grandiosa, Pizza Grandiosa | Elleville salgstall for Grandiosa: – Noen har spist veldig mye (nettavisen.no)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    1
    Dette er vel så enkelt at dersom folk faktisk gjorde som de sier, så ville det poppet opp butikker med dette tilbudet. Når det ikke gjør det, så betyr det jo at pris er det viktigste.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    2.255
    Dette er vel så enkelt at dersom folk faktisk gjorde som de sier, så ville det poppet opp butikker med dette tilbudet. Når det ikke gjør det, så betyr det jo at pris er det viktigste.
    Dessverre er det så enkelt. Norsk "matkultur" er semre saker. Bl.a vårt enorme konsum av brus er et godt bilde på det. Og den jevne nordmanns kunnskap om mat er på bunnivå.

    Pris trumfer alt her i røysa. En av de første som påpekte det var sjefen på tradisjonsrike Kjøttbasaren når den måtte kaste inn håndkledet for en god del år siden. Misforholdet om hva vi sier og hvordan vi handler.

    Colonialen prøvde seg med lokalproduserte ferske varer i sin butikk Slakt. Det holdt i to år. Siste som måtte stenge dørene før jul var gamle Strandkaien fisk og fetevarer.

    Trist, men det er slik vi vil ha det."Søppelmat på alle fat "- fritt etter slagordet til det gamle varemerket Stabburet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er vel så enkelt at dersom folk faktisk gjorde som de sier, så ville det poppet opp butikker med dette tilbudet. Når det ikke gjør det, så betyr det jo at pris er det viktigste.
    Det er da også et lite industrielt mirakel at man kan produsere og selge en Grandiosa med norske råvarer til kr 29,90 ut av butikk.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    950
    Å bruke mye penger på mat er liksom bortkastet. 4-5 timer etter luksusmåltid er man sulten igjen.
    Snakket med en kokk for noen år siden, han prøvde med litt god mat på sin restaurant, men han innså fort at maten skulle helst koste 90 kr, for så å gå i baren å bruke 1500,-, champis og paraplydrinker. Han avsluttet det hele etter kort tid.
    Men jeg har nå inntrykk av at "god mat" interessen er oppadgående i landet, men mulig begrenset klientell.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    2.255
    Å bruke mye penger på mat er liksom bortkastet. 4-5 timer etter luksusmåltid er man sulten igjen.
    Snakket med en kokk for noen år siden, han prøvde med litt god mat på sin restaurant, men han innså fort at maten skulle helst koste 90 kr, for så å gå i baren å bruke 1500,-, champis og paraplydrinker. Han avsluttet det hele etter kort tid.
    Men jeg har nå inntrykk av at "god mat" interessen er oppadgående i landet, men mulig begrenset klientell.
    Vi er visstnok det landet i Europa som bruker minst på mat - gjennomsnittlig 11% av inntektene våre. På 50-tallet var tallet 30%.

    Vi pusser opp kjøkkenet hvert tiende år i stedet. Det må jo være spitshining strøkent når vi skal varme Grandisen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.065
    Antall liker
    11.512
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mat er faktisk relativt dyrt i Norge, uansett hva enkelte påstår... dvs mat av god kvalitet koster en god del mer i Norge, og det svir for feks barnefamilier med store lån... En annen ting som påvirker dette, er den beryktede "tidsklemma"... når man organisrer alle familiemedlemmer til ørten aktiviteter hver eneste dag, er det ikke tid til å lage så mye annet enn hurtigmat i forskjellige former....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Siden ikke alle har tatt reisen inn til sentrale østlandet der alt koster 29.90: her i retning Island er det vel mer kr 85 for samme industrimirakel.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.581
    Syns grændis er helt kurant en gang i blant jeg altså
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.401
    Antall liker
    9.370
    Tror det er nasjonale kampanjer fra alle tre kjeder.



    – Jeg har bare hatt to-tre frihelger siden hardkjøret begynte i høst, men vi vil jo gjerne levere det vi kan. Derfor står vi på, forteller teamleder Lisbeth Engeset.

    Hun har jobbet ved den Orkla-eide Grandiosa-fabrikken på Stranda siden 1995. Aldri før har hun vært med på å produsere så mange pizzaer som de siste månedene.

    Rundt 175 pizzaer i minuttet fyker nå ut, og maskinene går 16 timer i døgnet. I fjerde kvartal i fjor produserte fabrikken 10 millioner pizzaer. Det er halvannen million mer enn i samme periode året før.

    Da holder det ikke med produksjon 16 timer i døgnet, fem dager i uken.

    Hver eneste søndag siden midten av oktober har rundt halvparten av de ansatte gått på jobb.

    – De fleste av oss tar gjerne noen ekstra vakter, sier Eva i Soylu Habostad. En av hennes arbeidsoppgaver er å sørge for at det ligger nok paprika på Grandiosa’en.

    Det er to grunner til den kraftige økningen i produksjonen: Priskrig hos kjedene har kuttet prisen på Grandiosa. Samtidig er det ingen tegn på at nordmenn er blitt mette av frossenpizza.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.985
    Antall liker
    2.255
    Ikke småtterier som brukes på reklame i dagligvarebransjen.

    "Og dagligvarebransjen totalt skiller seg ut. Den bransjen bruker suverent mest penger på reklame av alle. Nesten dobbelt så mye som nummer to på listen, elektronikkbransjen....
    .... Nettavisen har fått tilgang til statistikk fra analyseselskapet Nielsen. Den viser at dagligvarekjedene brukte nærmere fire milliarder kroner på reklame i fjor. "


    1709055202121.png

    Reklame, Kiwi | Kiwi, Rema og Extra svir av milliarder: – Det er spillet i bransjen (nettavisen.no)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Det er ikke så urimelig at det er dagligvare og elektronikkbransjen som bruker mest - begge selger helt generiske produkter som stort sett er like uansett hvor man kjøper de.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    Men det er ikke nødvendig med minuttlange tv reklamer flere ganger i timen, døgnet rundt. Har selv benyttet meg av reklame/markedsføringstjenester i tre tiår og vet litt om hva slikt koster. ALLE kjedene er på dette kjøret, ingen tør vel slutte eller bryte ut (eller fokusere på noe annrt enn priser)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Vi har altså et system der noen få mennesker bruker milliarder og tjener enda fler milliarder på å være dørvakt mellom de som lager maten og de som spiser den. Uten egentlig å produsere mat eller noe som helst annet av egenverdi.

    Ganske sprøtt egentlig. Man er kun et fordyrende mellomledd og har klart kunsten å gjøre seg både uunnværlig (?) og uangripelig.

    Zoomer man litt ut er det jo helsprøtt egentlig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    - og har kontroll over hele verdikjeden og kan skalte og valte med den s.k. see through profitability og flytte profitt en rundt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.702
    Antall liker
    35.684
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den totale omsetningen i norsk dagligvarehandel er vel ca 200 milliarder i året. En prosent her og en prosent der, og det blir fort penger av det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    Sa så, Sig. Bergesen...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.350
    Antall liker
    8.017
    Sted
    Oslo
    Den totale omsetningen i norsk dagligvarehandel er vel ca 200 milliarder i året. En prosent her og en prosent der, og det blir fort penger av det.
    2% i marketing er ikke allverden.
    Kan tenke meg en del bransjer som bruker mere.
    Men delt på husholdninger blir det en del tusenlapper for å lokke oss inn i en av de 3 kjedene med stort sett likt vareutvalg og priser.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Ikke småtterier som brukes på reklame i dagligvarebransjen.

    "Og dagligvarebransjen totalt skiller seg ut. Den bransjen bruker suverent mest penger på reklame av alle. Nesten dobbelt så mye som nummer to på listen, elektronikkbransjen....
    .... Nettavisen har fått tilgang til statistikk fra analyseselskapet Nielsen. Den viser at dagligvarekjedene brukte nærmere fire milliarder kroner på reklame i fjor. "


    Vis vedlegget 1000914

    Reklame, Kiwi | Kiwi, Rema og Extra svir av milliarder: – Det er spillet i bransjen (nettavisen.no)
    Budskapet må da ha gått inn nå? "X er billigst!" "Vi kutter prisene!!!" "3 for prisen av 2!"

    Merkelig at man må bruke 4 milliarder for at det skal gå hjem.

    En del år tilbake fikk jeg VG som kunde, i reklamebyrået jeg jobbet i. Vi fikk oppdraget etter at jeg tok et VG og et Dagbladet, og forsiktig tok vekk første omslag (altså første og siste side). Så byttet jeg dem om, og la dem på bordet kunden skulle sitte ved.
    Kunden tok opp avisen "sin" og bladde i den, uten å legge merke til at vi hadde byttet om.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.784
    Torget vurderinger
    23
    "There's a Sucker born every Minute"

    Norge har fått disp. og klarer seg med 30 sek.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    4 milliarder for teppebombing av et helt folk. Egentlig ganske billig i våre dager. Men helt unødvendig.

    Selv kjenner jeg et helt uforsonlig hat mot en viss skjeggete nordlending. Han har aldri gjort meg noe, men likefullt. Så noe har man jo fått til for fire milliarder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Det står forsåvidt i artikkelen at det reelle tallet er en god del lavere siden det er bruttotall som ikke tar hensyn til rabatter, som visstnok pleier å være ganske store, men en god slump pæng blir det jo uansett av det. Som Hardingfele er inne på må de vel bruke en del energi på å prøve å overbevis folk og fe om at de er billigst (eller noe annet når det gjelder f.eks Meny) siden prisene langt på vei er identiske og ditto med vareutvalget om man ser stort på det.

    Uten noe data på det vil jeg i utgangspunktet anta at svært mange handler på den butikken som ligger nærmest, men på en annen side er det så absurd mange dagligvarebutikker her i landet at de fleste usual suspects ofte er innenfor rimelig avstand. Fra der jeg bor kan jeg greit gå til to Matkroken, en Meny, en Rema og en Kiwi innenfor under ti minutters gange hjemmenfra - dette er riktig nok i Oslo. Coop i alle varianter er imidlertid bilavstand for min del.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    En del år tilbake fikk jeg VG som kunde, i reklamebyrået jeg jobbet i. Vi fikk oppdraget etter at jeg tok et VG og et Dagbladet, og forsiktig tok vekk første omslag (altså første og siste side). Så byttet jeg dem om, og la dem på bordet kunden skulle sitte ved.
    Kunden tok opp avisen "sin" og bladde i den, uten å legge merke til at vi hadde byttet om.
    Min tidligere nabo - som du sikkert har vært borti (Ståle Schjærven, sjef i reklamebyrået som bærer hans familenavn) mener jeg en eller annen gang ble omtalt som de som innførte svært prisfokusert markedsføring i Norge. Det var for Elkjip og det var et annonseformat der det ikke stod allverdens om produkene de hadde til salgs, men prisen stod i nær krigstyper. Om det er hold i at de "fant på det" / "importerte ideen fra det store landet utlandet" i sin tid skal ikke jeg mener allverdens om, men sjangeren er i alle fall ganske påfallende.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Min tidligere nabo - som du sikkert har vært borti (Ståle Schjærven, sjef i reklamebyrået som bærer hans familenavn) mener jeg en eller annen gang ble omtalt som de som innførte svært prisfokusert markedsføring i Norge. Det var for Elkjip og det var et annonseformat der det ikke stod allverdens om produkene de hadde til salgs, men prisen stod i nær krigstyper. Om det er hold i at de "fant på det" / "importerte ideen fra det store landet utlandet" i sin tid skal ikke jeg mener allverdens om, men sjangeren er i alle fall ganske påfallende.
    Schjærven, far og sønn, var totale motstandere av "kreativitet" i reklame. Produktbilde - stort logo - tilbud - prissjablong. Job done. Det tjente de gode penger på. Og kundene var fornøyde, de sov trygt om natten, slapp å ta noen sjanser og slapp definitivt å underholde, engasjere eller motivere publikum til annet enn å vurdere laveste pris.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.848
    Antall liker
    13.340
    Schjærven, far og sønn, var totale motstandere av "kreativitet" i reklame. Produktbilde - stort logo - tilbud - prissjablong. Job done. Det tjente de gode penger på. Og kundene var fornøyde, de sov trygt om natten, slapp å ta noen sjanser og slapp definitivt å underholde, engasjere eller motivere publikum til annet enn å vurdere laveste pris.
    Dette vinner vel neppe noen kreativitetspris heller akkurat... (sakset fra kundeavisen til Kiwi på nett)

    1709068897733.png
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.130
    Antall liker
    2.581
    Det er jo fort bøndene som tar deler av denne regninga, de fleste leverandører betaler markedsføringsbidrag til kjedene
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Nei, han enfoldige gjerrigknarken i Coopreklamene. Ikke det dansende dovendyret men han andre....

    ..hovedstaden i Marokko? ....tilbud, rabat, rabatt!!

    Helsikes altså....forøvrig hovedstaden i landet Billig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn