Hvor ble det av Mission

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mine favoritter for 25 år siden var 737. Det er 20 år siden sist jeg hørte dem, men antar at de fortsatt holder stand. Endel større enn disse her var de dog, men det var også mine 700. Det er blant de ht jeg husker best fra mine tidlige år i hobbyen.



    Det er artig å se den hvite fronten igjen. Jeg hadde mine plassert på stativer laget på Alnor/Hydro av min bror, og de var 67 cm høye. Stativene brukes i dag som bordbukker av min lillebror, så de har gått i arv. ;) Gammelt haifai-utstyr resirkulert.
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Mission ble etablert 07.07.1977, derfor hadde alle høyttalermodellene tallet 7 et eller annet sted (også firmaets bilregistreringsnummere, telefonnummere etc.) Tallet 7 var viktig for Mission men det holdt ikke,-

    De tre første modellene Mission 710, 720 og 730 ble konstruert av Derek Scotland og Phil Swift kjent fra bl.a. Audiolab i 1977.
     

    helvheim

    Medlem
    Ble medlem
    13.03.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Det ble jo mye artig mimring her før adressen kom fram. Bruker selv et par urgamle 761 koblet til et 13W Fatman som "nødanlegg" for tiden og det spiller flott på realistiske lydnivåer via SB Classic ::)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    De lever enda, men har lidet samme skjebne, som mange andre. Kina produksjon og den originale ingeniørteamet er ikke endel av Mission lenger. Skrev forøvrig noe om dette noen sider tilbake i tråden. Mannen bak Mission Electronics heter Farad Azima. Finnes litt info om han hvis du Googler.

    På midten av nittitallet ble Mission solgt til Verity group, som satset sterkt på NXT, men med Farad Azima fortsatt somsjef. Farad Azima forsvant fra Mission mot slutten av 90 tallet og det samme mener jeg mye av deres fantastisk produkter gjorde også.

    I disse moderne tider er Mission nå en del IAG Group. De står bak:
    WHARFEDALE
    QUAD
    AUDIOLAB
    MISSION
    LUXMAN
    CASTLE ACOUSTICS
    WHARFEDALE PRO
    QUAD INDUSTRIAL
    APOGEE LIGHTING
    COEF
    FAL
    IAG YACHTS
    SURGEX

    Cyrus så vidt jeg vet har alltid bestått, som et britisk selskap og produserer fortsatt over mini plaskedammen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Mission låter fortsatt veldig bra. Kjempe kos å lytte til mine 780, 761i og 750LE med eldre Mission/ Cyrus kilder.
    Må nesten prøve å oppdrive noen 752 Freedom. Knall HT :)
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Vidar P skrev:
    Har 2 par M72 som har tjenestegjort som surround ht.
    Tror jeg må hente ett par fra boden og koble opp, veldig lenge siden jeg hørte disse i ett stereo oppsett.
    Diskanten under ørehøyde var ny info for meg, må testes :)
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Noen som vet hvem som leverte elementer til Mission på tiden hvor M72 ble laget?
    Vil nødig "sprette" mine opp, men er litt nyskjerrig
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    De fleste eldre Mission brukte Vifa elementer. Aner dessverre ikke om dette forandret seg over tid.
     

    reking

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Fikk noen Cyrus 780 som faren min hadde stående. Men den ene wooferen ser ut til å ha løsnet litt i limet eller noe sånt :( Den skurrer fælt ved tilstrekkelig lave frekvenser. Er det noe som går an å fikse eller få byttet ut?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det inne på spideren limet er løsnet? I så fall en smal sak å fikse vil jeg mene.
     

    reking

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Er det inne på spideren limet er løsnet? I så fall en smal sak å fikse vil jeg mene.
    Men jeg kan ikke si noen synlige feil /forskjeller fra den fungerende wooferen. Så jeg kan ikke være sikker på det.

    Hvis jeg vrir og vender litt på wooferen mens den spiller, så kan lyden forsvinne noen ganger. Men den kommer alltid tilbake. Her er en video:
    http://www.youtube.com/watch?v=wxgA3Dhiorg
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en høyttaler har vært lagret i samme posisjon lenge, så kan det noen ganger skje at talespolen tar i bunnen i magnetgapet pga sagging i opphenget. Løsningen kan da noen ganger være å snu elementet 180° i kassa. Se også at spideren (på baksiden) ikke har løsnet noe sted, det kan også gi slike lyder.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    digiman skrev:
    De fleste eldre Mission brukte Vifa elementer. Aner dessverre ikke om dette forandret seg over tid.
    Etter hvert brukte de også Audax aerogel bassenheter.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg minnes også Mission, som et positivt bekjentskap den gang...

    Ei aldri hørt Mission, annet enn fra butikk-besøk den gang jeg nettopp hadde fattet interesse for HiFi. På den tiden var en gang et par Mission blandt de som ble tatt med i betraktningen da jeg skulle kjøpe mitt andre eller tredje par høyttalere, det ble dog ikke dem jeg kjøpte - men minnes både dem og andre Mission jeg fikk lyttet til som positive bekjentskaper.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Hvor ble det av mission?

    På loftet mitt.. Der ble de av;)

    761i her.
    IMG_3110.jpg


    idag fikk jeg tak i modellen jeg har lett etter en stund.
    762i. De er vokset og finishen er som ny. Fikk de for 200kr her på sentralen. Fantastisk lyd syns nå jeg. Skikkelig flashback til gutterommet dette. :cool:
    IMG_3165.jpg

    IMG_3166.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Golden Oldies, Fei..blir de værende der? Søker en eldre Celestion 3 selv, av noenlunde samme grunn..IAG har forvaltet merkene sine bra, de. Nye Audiolabs er faktisk sykt gode til pris spør du meg..samme med Castle også..Udo Zucker og TAG ødela jo hele merket Derek og Philip bygde, selv om de små integrerte TAGene faktisk var gode. Det har IAG fiksa! Både Mission og Audiolab lever-med grunnideene intakt- og det er jeg glad for!!
     
    Sist redigert:

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Golden Oldies, Fei..blir de værende der? Søker en eldre Celestion 3 selv, av noenlunde samme grunn..IAG har forvaltet merkene sine bra, de. Nye Audiolabs er faktisk sykt gode til pris spør du meg..samme med Castle også..Udo Zucker og TAG ødela jo hele merket Derek og Philip bygde, selv om de små integrerte TAGene faktisk var gode. Det har IAG fiksa! Både Mission og Audiolab lever-med grunnideene intakt- og det er jeg glad for!!
    Takker.
    Ja de blir nok. Både 761i og 762i har vært hjørnesteinene for min hifi interesse så kan ikke selge dem. Om de står tilkoblet til enhver tid får vi se på. Prøver å finne orginale stativer også. Si fra om du vet om noen i Norge. 761i er for små for de stativene jeg har nå, men 762i passer greit. Castle husker jeg fra ta import i gamle dager. De var grisebra. Kunne tidvis hamle opp med proac(respons 1 sikle sikle). Ser de har skiftet opphenget på 762i kontra 762 samt basselementet er byttet fra papir til noe plastsubstans. Låter uansett sjukt fett. Fikk du forresten hørt noen andre i den serien. Jeg hørte 765 og 763 uten å bli så veldig imponert, men hadde stor tro på 764i og 767. De fikk jeg aldri hørt dessverre.

    Fint å se att 762i havnet i ett godt hjem :)
    Kan ikke få takket deg nok. Dette var tidenes handel for meg. Takk takk.
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    762i dine er lekre Fei. Grattis!
    Husker vi hadde mange artige år på gutterommet med originale 762. Fikk mildt sagt blåst rent ørene der til tider ;)
    i modellen var en god oppgradering fra de originale minnes jeg. Skikkelig artig og ikke minst punchy høyttaler du har fått tak i der.
    Lettdrevne som F, så enkel sak for Brio-r dette.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    762i dine er lekre Fei. Grattis!
    Husker vi hadde mange artige år på gutterommet med originale 762. Fikk mildt sagt blåst rent ørene der til tider ;)
    i modellen var en god oppgradering fra de originale minnes jeg. Skikkelig artig og ikke minst punchy høyttaler du har fått tak i der.
    Lettdrevne som F, så enkel sak for Brio-r dette.
    Herregud. Dire straits på full pupp;)


    Gode minner.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Fei: Hørte de større Missions også, ja..men blei liksom ikke helt begeistra--de var rett og slett for store for meg..Men folk som Straits og Knopfler er fortsatt hjørnesteiner her. Har komplett katalog. Også "Money For Nothing" - DEN TOK 25 ÅR Å SKAFFE. Hører Brothers In Arms minst en gang i uka, og var tilstede i Spektrum i 2008. Halve konserten da var Straitsstoff..Vil du prøve en skikkelig Castle? Se på Richmond Anniversary:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Fei

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Hadde jeg funnet et sett pene 767 hadde jeg kjøpt de tvert. De spilte storveis bra minnes jeg. Dog hører de til sjeldenhetene innen Hi-Fi godbiter.
    Rappet et bilde av et dessverre ikke helt strøkent par i Kina.

    mission7.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Fei

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Ah, mimre, mimre. Mission 761i var mine første skikkelige "hifi"-høyttalere.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Fei: Hørte de større Missions også, ja..men blei liksom ikke helt begeistra--de var rett og slett for store for meg..Men folk som Straits og Knopfler er fortsatt hjørnesteiner her. Har komplett katalog. Også "Money For Nothing" - DEN TOK 25 ÅR Å SKAFFE. Hører Brothers In Arms minst en gang i uka, og var tilstede i Spektrum i 2008. Halve konserten da var Straitsstoff..Vil du prøve en skikkelig Castle? Se på Richmond Anniversary:cool:
    Jeg fikk muligheten til å bli med Rega man på Valle Hovin i 93, men grep den ikke. Angrer bittert enda..

    Har du Alchemy blueray?. Drikke et par Imperial Stout og skru opp volumet på p39f samt se den på 80" led'n min så koser jeg meg bra.

    Jeg hørte noen castle med element på toppen som jeg likte, men det er lenge siden. Minnes de lignet litt på proac i lyden, bare ikke like gode.

    Hadde jeg funnet et sett pene 767 hadde jeg kjøpt de tvert. De spilte storveis bra minnes jeg. Dog hører de til sjeldenhetene innen Hi-Fi godbiter.
    Rappet et bilde av et dessverre ikke helt strøkent par i Kina.

    Vis vedlegget 212776
    Det der er de ultimate høytalerene. Har aldri hørt dem, men bare vet de er bra. :rolleyes:

    Ah, mimre, mimre. Mission 761i var mine første skikkelige "hifi"-høyttalere.
    De låter bra idag også. Låter faktisk bedre enn hva jeg husket.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Kunne tenkt meg ett par Mission på stativ - Mission impossible
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Kunne tenkt meg ett par Mission på stativ - Mission impossible
    Er ikke umulig å skaffe. De dukker opp på brukten rett som det er og markedet er nok lite for de pleier å være billige samt ligge der lenge. Forstår ikke helt hvorfor. Jeg er på jakt etter en litt nyere 753, men de er sjeldene. Ikke bare var disse gode, de var grisetøffe også.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Mission rommet!. Nå må jeg kjøpe meg en høyttalervelger så jeg kan switche fra høyttaler til høyttaler. (Spøk)
    Hvor skal jeg få Sonusene. Dette lukter anlegg nr 3 ser jeg.
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Fei: Alchemy BD? Nix, ikke ennå..men iløpet av dagen..hvem veit.. Sonus får du bestandig plass til, veit du..Du bør prøve å få henda på
    Roger Hodgson: Take The Long Way Home..fra Eagle Rock..er dog usikker på om dette er mulig å få på BD. Eldre Castles-bla Richmond og nyeste "improved" Richmond- samt små Missions hadde ofte diskanten nederst. For å få et mer realistisk stereoperspektiv , sa de..
    Switch? Se hva QED har..Gå forresten innom sia til Guy Fletcher og bestill deg et eksemplar av de platene han har der. "Inamorata" er helt NYDELIG.Der har Guy og Mark bytta plass..
     
    • Liker
    Reaksjoner: Fei

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fint loftsrom, Fei !
    Det oser av kos lang vei.

    Jeg har også Mission på loftet, i daglig bruk, et par Mission 700 Leading Edge.
    Der spiller de om kapp med et par Harbeth P3ES2.
    Vi foretrekker stort sett lyden av Mission, men jeg skifter gjerne på etter dagsform og musikkstil.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    872
    Antall liker
    875
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er på jakt etter en litt nyere 753, men de er sjeldene. Ikke bare var disse gode, de var grisetøffe også.
    Mission 753 har jeg og vært på leting etter. Skikkelig lekre saker. Men har bare funnet herpa objekter så langt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Du kommer nok til å lete lenge..hehe..de slår ikke ut PSBene uansett.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Fint loftsrom, Fei !
    Det oser av kos lang vei.

    Jeg har også Mission på loftet, i daglig bruk, et par Mission 700 Leading Edge.
    Der spiller de om kapp med et par Harbeth P3ES2.
    Vi foretrekker stort sett lyden av Mission, men jeg skifter gjerne på etter dagsform og musikkstil.
    samme her. Har klipsch nede, men noen dager er jeg i mission humør :)

    Jeg er på jakt etter en litt nyere 753, men de er sjeldene. Ikke bare var disse gode, de var grisetøffe også.
    Mission 753 har jeg og vært på leting etter. Skikkelig lekre saker. Men har bare funnet herpa objekter så langt.
    Ja så noen i Bergen for en stund siden, men de var defekte :-(
    Jeg er på jakt etter en litt nyere 753, men de er sjeldene. Ikke bare var disse gode, de var grisetøffe også.
    Mission 753 har jeg og vært på leting etter. Skikkelig lekre saker. Men har bare funnet herpa objekter så langt.
    Er 752 på finn for 750 kr

    O
    Jeg er på jakt etter en litt nyere 753, men de er sjeldene. Ikke bare var disse gode, de var grisetøffe også.
    Mission 753 har jeg og vært på leting etter. Skikkelig lekre saker. Men har bare funnet herpa objekter så langt.
    Er 752 på finn for 750 kr

    O
    Solgt alt.
    Jeg kikket på disse. Gratulerer til kjøperen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn