Ønsker anbefaling Hvilken streamer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    10.316
    Sted
    London
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.
    Er det ikke fantastisk hvor forsjellig mennesker er? :)
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt Naim Streamer hjemme, men har brukt den hos venner. Synes den er treg og lite intuitiv i bruk :)

    Poenget mitt er at det er tydelid at opplevelsen av de forskjellige appene er personlig, og at de som vurderer å handle ny streamer må vurdere brukeropplevelsen som et av de viktige kriteriene.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.

    Hæ? Ke då? Spiller nesten likt? Skiller det ikke nesten et halvt hundre tusen på disse da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen grunn til å tro at mer penger skulle tilsi bedre lyd på en streamer, forutsatt at man er over minimumskravene for å få en korrekt gjengitt bitstrøm uten unødvendig jitter? At brukergrensesnitt og design er forskjellig er derimot opplagt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Det er ingen grunn til å tro det, men joda, det er forskjell. Om man er villig til å betale for det jeg oppfatter som marginale forskjeller er en helt annen sak...
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.
    Det svenske Ljudtekniska Sällskapet gjorde grundige blindtester av Yamaha WXC-50, der de ville se om den farget lyden. Blindtestene deres er blant de grundigste som finnes, siden de har finpusset metodologien over mange år. De har klart å finne farging i veldig mye hifi-elektronikk. Men WXC-50 klarte de ikke finne noen farging på i det hele tatt, verken digitalt eller i dac-delen. Så jeg har tenkt på å bruke den boksen som hjertet i mitt kommende oppsett (der høyttalerne vel koster 40 ganger mer enn WXC-50, sånn for referansens skyld). Men det er en strek i regningen hvis brukergrensesnittet er så dårlig... I dag er jeg bortskjemt som Sonos-bruker, som har et veldig inutitivt brukergrensesnitt.

    Er det noen butikker som fører Yamaha og Musiccast der man kan prøve ut appen?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen grunn til å tro at mer penger skulle tilsi bedre lyd på en streamer, forutsatt at man er over minimumskravene for å få en korrekt gjengitt bitstrøm uten unødvendig jitter? At brukergrensesnitt og design er forskjellig er derimot opplagt.

    Nei bevares. Men, man blir jo "lært opp" via andres erfaringer, at disse 1-tallene og 0-ene som ikke skal kunne missforståes, men gjør det allikevel. Enten kilden er en CD-spiller eller streamer. Folk viser jo til forskjellige streamere med forskjellig resultat, sammenlignet mot hverandre over samme DAC. Nå tenker jeg kun lydmessige forskjeller, ikke brukergrensesnitt og annet.

    Mener du med dette at bitstrøm er bitstrøm - uten forskjeller?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.
    Det svenske Ljudtekniska Sällskapet gjorde grundige blindtester av Yamaha WXC-50, der de ville se om den farget lyden. Blindtestene deres er blant de grundigste som finnes, siden de har finpusset metodologien over mange år. De har klart å finne farging i veldig mye hifi-elektronikk. Men WXC-50 klarte de ikke finne noen farging på i det hele tatt, verken digitalt eller i dac-delen. Så jeg har tenkt på å bruke den boksen som hjertet i mitt kommende oppsett (der høyttalerne vel koster 40 ganger mer enn WXC-50, sånn for referansens skyld). Men det er en strek i regningen hvis brukergrensesnittet er så dårlig... I dag er jeg bortskjemt som Sonos-bruker, som har et veldig inutitivt brukergrensesnitt.

    Er det noen butikker som fører Yamaha og Musiccast der man kan prøve ut appen?
    Hvilke andre bokser sammenlignet de med? Vet du det?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har midlertidig anskaffet en Yamaha wxc-50 i påvente av av at Naim skal levere sine nye streamere. Den erstatter en NDX og står koblet mot en nDAC/XPS DR. Bruker foreløpig ganske standard kabler og skal teste litt mer her, men er etter noen timers lytting ganske imponert over hva denne gir lydmessig. Brukergrensesnittet derimot (har foreløpig bare benyttet TIDAL), er dessverre ræva! Savner veeeldig Naim Appen.
    Det svenske Ljudtekniska Sällskapet gjorde grundige blindtester av Yamaha WXC-50, der de ville se om den farget lyden. Blindtestene deres er blant de grundigste som finnes, siden de har finpusset metodologien over mange år. De har klart å finne farging i veldig mye hifi-elektronikk. Men WXC-50 klarte de ikke finne noen farging på i det hele tatt, verken digitalt eller i dac-delen. Så jeg har tenkt på å bruke den boksen som hjertet i mitt kommende oppsett (der høyttalerne vel koster 40 ganger mer enn WXC-50, sånn for referansens skyld). Men det er en strek i regningen hvis brukergrensesnittet er så dårlig... I dag er jeg bortskjemt som Sonos-bruker, som har et veldig inutitivt brukergrensesnitt.

    Er det noen butikker som fører Yamaha og Musiccast der man kan prøve ut appen?
    Hvilke andre bokser sammenlignet de med? Vet du det?
    Har det ikke foran meg. Men for dac-delen tror jeg de sammenliknet med en state of the art-dac fra proff-verdenen som koster rundt 100000, som omtrent ikke har målbar forvrengning, osv. De kan altså ikke si at WXC-50 ikke farger lyden, men de kan si at "vi klarte ikke skille den fra en state of the art-dac som koster 100000". Men må dobbeltsjekke det i magasinet deres som jeg har liggende hos mine foreldre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen grunn til å tro at mer penger skulle tilsi bedre lyd på en streamer, forutsatt at man er over minimumskravene for å få en korrekt gjengitt bitstrøm uten unødvendig jitter? At brukergrensesnitt og design er forskjellig er derimot opplagt.

    Nei bevares. Men, man blir jo "lært opp" via andres erfaringer, at disse 1-tallene og 0-ene som ikke skal kunne missforståes, men gjør det allikevel. Enten kilden er en CD-spiller eller streamer. Folk viser jo til forskjellige streamere med forskjellig resultat, sammenlignet mot hverandre over samme DAC. Nå tenker jeg kun lydmessige forskjeller, ikke brukergrensesnitt og annet.

    Mener du med dette at bitstrøm er bitstrøm - uten forskjeller?
    Nei, selvsagt ikke. Det er i prinsippet to ting som kan bli feil, enten rene bitfeil eller tidsvariasjon i datastrømmen (jitter). Den første kan vi i praksis se bort fra, men variasjon på klokken ut av streamer vil føre til at DAC'en bir litt usikker på eksakt hvor de mottatte samplepunktene skal plasseres i tid, og da ender den opp med en litt forvrengt bølgeform. Forskjellige DAC'er er ulikt sårbare for jitter, og hørbarhetsgrensekommer an på jitterspektrum og DAC-type og kan absolutt diskuteres, men problemet er høyst reelt. Til og med båndbreddebegrensninger i kablingen fra streamer til DAC vil tilføre litt datavhengig jitter, og kan i prinsippet skape hørbar forvrengning hvis det er ille nok.

    Dette er mye av forklaringen på "digital hardhet" fra CD'ens barndom, hørbare forskjeller mellom ulike CD-transporter, og mellom CD-transport og streamer. Men det er også viktig å forstå at så snart tidspresisjonen blir god nok, forsvinner alle hørbare degraderinger. Over det kvalitetsnivået låter ting likt. Tross alt, en streamer eller digitalkabel åpner ikke pakkene og endrer innholdet, så det er grenser for hvilke forskjeller som kan oppstå. Det vi diskuterer er mest hvor den kvalitetsgrensen går, både i picosekunder og i kroner.

    Men CD-kvalitet audio, Red Book og S/PDIF er nå engang teknologi fra tidlig 1980-tall. Enhver smarttelefon og Internet of Things-klar dings gjør langt mer krevende dataoverføringer uten at det behøver å koste stort. Mitt poeng er fortsatt at det i 2018 ikke behøver å koste mange kronene å skaffe seg en streamer som gjør denne jobben for alle praktiske formål helt perfekt. Jeg vil være veldig interessert dersom noen greier å høre forskjell på f eks en Apple Airport Express til noen hundrelapper og en "referansestreamer" til en halv million eller hva sånt nå enn prises til. Uten å titte, vel å merke.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen grunn til å tro at mer penger skulle tilsi bedre lyd på en streamer, forutsatt at man er over minimumskravene for å få en korrekt gjengitt bitstrøm uten unødvendig jitter? At brukergrensesnitt og design er forskjellig er derimot opplagt.

    Nei bevares. Men, man blir jo "lært opp" via andres erfaringer, at disse 1-tallene og 0-ene som ikke skal kunne missforståes, men gjør det allikevel. Enten kilden er en CD-spiller eller streamer. Folk viser jo til forskjellige streamere med forskjellig resultat, sammenlignet mot hverandre over samme DAC. Nå tenker jeg kun lydmessige forskjeller, ikke brukergrensesnitt og annet.

    Mener du med dette at bitstrøm er bitstrøm - uten forskjeller?
    Nei, selvsagt ikke. Det er i prinsippet to ting som kan bli feil, enten rene bitfeil eller tidsvariasjon i datastrømmen (jitter). Den første kan vi i praksis se bort fra, men variasjon på klokken ut av streamer vil føre til at DAC'en bir litt usikker på eksakt hvor de mottatte samplepunktene skal plasseres i tid, og da ender den opp med en litt forvrengt bølgeform. Forskjellige DAC'er er ulikt sårbare for jitter, og hørbarhetsgrensekommer an på jitterspektrum og DAC-type og kan absolutt diskuteres, men problemet er høyst reelt. Til og med båndbreddebegrensninger i kablingen fra streamer til DAC vil tilføre litt datavhengig jitter, og kan i prinsippet skape hørbar forvrengning hvis det er ille nok.

    Dette er mye av forklaringen på "digital hardhet" fra CD'ens barndom, hørbare forskjeller mellom ulike CD-transporter, og mellom CD-transport og streamer. Men det er også viktig å forstå at så snart tidspresisjonen blir god nok, forsvinner alle hørbare degraderinger. Over det kvalitetsnivået låter ting likt. Tross alt, en streamer eller digitalkabel åpner ikke pakkene og endrer innholdet, så det er grenser for hvilke forskjeller som kan oppstå. Det vi diskuterer er mest hvor den kvalitetsgrensen går, både i picosekunder og i kroner.

    Men CD-kvalitet audio, Red Book og S/PDIF er nå engang teknologi fra tidlig 1980-tall. Enhver smarttelefon og Internet of Things-klar dings gjør langt mer krevende dataoverføringer uten at det behøver å koste stort. Mitt poeng er fortsatt at det i 2018 ikke behøver å koste mange kronene å skaffe seg en streamer som gjør denne jobben for alle praktiske formål helt perfekt. Jeg vil være veldig interessert dersom noen greier å høre forskjell på f eks en Apple Airport Express til noen hundrelapper og en "referansestreamer" til en halv million eller hva sånt nå enn prises til. Uten å titte, vel å merke.

    Dersom alt dette er riktig, og ingen andre elementer dukker opp av hatten og forringer, av forskjellig art, som gjør at vi er tilbake ved start. Det at det ikke er forskjell på streamere frø DAC'en - ny tidsregning for meg. Videre bare å glemme å drømme om en fet Naim streamer - Hifiklubben & Bluesound neste :)

    Og dersom det ER sånn, kan vi da erklære at alle produsenter av streamere bløffer?

    Spennende, om noen "motdebattanter" dukker opp, jeg mener om folk viser til lydforskjeller før DAC'en.

    Min aller dypeste respekt for deg og din kunnskap, Asbjørn, forstå meg rett! Jeg er bare så ekstremt interessert i dette siden streameren mer eller mindre har tatt over for sølvskivene...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var noen i en annen tråd som overbeviste meg om at de kunne høre forskjell på en Bluesound Node og diverse annet. Det er formodentlig noen implementeringsgreier, og det er fryktelig vanskelig å finne jitter-målinger på Bluesound. Da tenker jeg "styr unna" om akkurat den, men ser ikke at det endrer resten av resonnementet.

    Generelt er det større sjanse for å rote til noe desto flere ulike funksjoner og protokoller som stappes inn i boksen. En streamer skal (i min verden) bare gjøre en eneste ganske enkel ting. Det er slett ikke opplagt at dyrt betyr bedre kvalitet. Du kan også se her, hvor Geoff Martin botaniserer litt flere feilkilder: http://www.tonmeister.ca/wordpress/2018/03/25/typical-errors-in-digital-audio-wrapping-up/
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Er det noen grunn til å tro at mer penger skulle tilsi bedre lyd på en streamer, forutsatt at man er over minimumskravene for å få en korrekt gjengitt bitstrøm uten unødvendig jitter? At brukergrensesnitt og design er forskjellig er derimot opplagt.

    Nei bevares. Men, man blir jo "lært opp" via andres erfaringer, at disse 1-tallene og 0-ene som ikke skal kunne missforståes, men gjør det allikevel. Enten kilden er en CD-spiller eller streamer. Folk viser jo til forskjellige streamere med forskjellig resultat, sammenlignet mot hverandre over samme DAC. Nå tenker jeg kun lydmessige forskjeller, ikke brukergrensesnitt og annet.

    Mener du med dette at bitstrøm er bitstrøm - uten forskjeller?
    Nei, selvsagt ikke. Det er i prinsippet to ting som kan bli feil, enten rene bitfeil eller tidsvariasjon i datastrømmen (jitter). Den første kan vi i praksis se bort fra, men variasjon på klokken ut av streamer vil føre til at DAC'en bir litt usikker på eksakt hvor de mottatte samplepunktene skal plasseres i tid, og da ender den opp med en litt forvrengt bølgeform. Forskjellige DAC'er er ulikt sårbare for jitter, og hørbarhetsgrensekommer an på jitterspektrum og DAC-type og kan absolutt diskuteres, men problemet er høyst reelt. Til og med båndbreddebegrensninger i kablingen fra streamer til DAC vil tilføre litt datavhengig jitter, og kan i prinsippet skape hørbar forvrengning hvis det er ille nok.

    Dette er mye av forklaringen på "digital hardhet" fra CD'ens barndom, hørbare forskjeller mellom ulike CD-transporter, og mellom CD-transport og streamer. Men det er også viktig å forstå at så snart tidspresisjonen blir god nok, forsvinner alle hørbare degraderinger. Over det kvalitetsnivået låter ting likt. Tross alt, en streamer eller digitalkabel åpner ikke pakkene og endrer innholdet, så det er grenser for hvilke forskjeller som kan oppstå. Det vi diskuterer er mest hvor den kvalitetsgrensen går, både i picosekunder og i kroner.

    Men CD-kvalitet audio, Red Book og S/PDIF er nå engang teknologi fra tidlig 1980-tall. Enhver smarttelefon og Internet of Things-klar dings gjør langt mer krevende dataoverføringer uten at det behøver å koste stort. Mitt poeng er fortsatt at det i 2018 ikke behøver å koste mange kronene å skaffe seg en streamer som gjør denne jobben for alle praktiske formål helt perfekt. Jeg vil være veldig interessert dersom noen greier å høre forskjell på f eks en Apple Airport Express til noen hundrelapper og en "referansestreamer" til en halv million eller hva sånt nå enn prises til. Uten å titte, vel å merke.

    Dersom alt dette er riktig, og ingen andre elementer dukker opp av hatten og forringer, av forskjellig art, som gjør at vi er tilbake ved start. Det at det ikke er forskjell på streamere frø DAC'en - ny tidsregning for meg. Videre bare å glemme å drømme om en fet Naim streamer - Hifiklubben & Bluesound neste :)

    Og dersom det ER sånn, kan vi da erklære at alle produsenter av streamere bløffer?

    Spennende, om noen "motdebattanter" dukker opp, jeg mener om folk viser til lydforskjeller før DAC'en.

    Min aller dypeste respekt for deg og din kunnskap, Asbjørn, forstå meg rett! Jeg er bare så ekstremt interessert i dette siden streameren mer eller mindre har tatt over for sølvskivene...
    Mange produsenter av streamere osv. bløffer. Noen i den forstand at det er ren og skjær løgn. Andre tilfører lyden «effekter» som de håper at markedet liker; er «effekt» det samme som bløff? De mest seriøse bløffer i den forstand at de flytter SNR fra 120 til 123, som om det betydde noe. På godt og vondt er digitalteknologien for stereo uten DSP ved veis ende. Alle problemene er løst. Nå gjenstår å designe bl.a. bedre funksjonalitet i grensesnittet, «smart» DSP og flerkanalsteknologi

    Selv er jeg fascinert av tekniske detaljer og betaler gjerne ekstra for høyere SNR osv. Men det er ingenting i min erfaring som tilsier at disse tekniske detaljene betyr noe når de først er på et høyt nok nivå. Likevel skulle jeg eksempelvis gjerne prøvd verdens mest presise klokke her hjemme, bare for å ha prøvd det. Jeg er nysgjerrig selv om jeg «vet» at det sannsynligvis er bare tull å forbedre klokken...

    Til sammenlikning; vi vet jo alle hvor presis «klokken» i en platespiller er.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Streaming skal være enkelt og brukervennlig, bruke nettbrettet i godstolen, uten at det henger, må restartes, osv., osv. Der er Bluesound Node 2 og tilhørende app veldig bra. Bruk heller pengene på en skikkelig DAC.:)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Mange produsenter av streamere osv. bløffer. Noen i den forstand at det er ren og skjær løgn. Andre tilfører lyden «effekter» som de håper at markedet liker; er «effekt» det samme som bløff? De mest seriøse bløffer i den forstand at de flytter SNR fra 120 til 123, som om det betydde noe. På godt og vondt er digitalteknologien for stereo uten DSP ved veis ende. Alle problemene er løst. Nå gjenstår å designe bl.a. bedre funksjonalitet i grensesnittet, «smart» DSP og flerkanalsteknologi

    Selv er jeg fascinert av tekniske detaljer og betaler gjerne ekstra for høyere SNR osv. Men det er ingenting i min erfaring som tilsier at disse tekniske detaljene betyr noe når de først er på et høyt nok nivå. Likevel skulle jeg eksempelvis gjerne prøvd verdens mest presise klokke her hjemme, bare for å ha prøvd det. Jeg er nysgjerrig selv om jeg «vet» at det sannsynligvis er bare tull å forbedre klokken...

    Til sammenlikning; vi vet jo alle hvor presis «klokken» i en platespiller er.
    Jeg byttet nylig til en Auralic Vega Dac. Det er med god margin den beste Dac'en jeg noengang har hørt eller eid, og Auralic selv forteller at den ekstremt presise femtoklokken som sitter inni er selve nøkkelen til den lydkvaliteten de får ut. Jeg tror det sannsynligvis ikke bare er tull å forbedre klokken, selv om det kan høres ut som uffattelig små verdier og feil man jobber med.

    Samme opplevelse har jeg av Aurender-streamer målt mot Oppo, Chromecast Audio og Bluesound Node 2. Det er kort og godt bedre ytelse, og det på jeg typisk vil tro skyldes mindre jitter, som vel også kan oversettes til bedre klokke.

    Det spesielle med en ren streamer uten dac er at de sikter mot et mål der det finnes en "fasit" på hvordan det skal låte - en 100% perfekt gjengivelse. Dette målet er åpenbart tett på oppnåelig, og da vil alle streamere egentlig låte likt. Mens andre komponenter som høyttalere, forsterkere, Dac'er per definisjon alltid vil låte forskjellig i større og mindre, selv om de alle kan være fantastisk gode. Der Auralic Vega uansett ikke vil bli helt lik konkurrenten selv om begge får samme klokke, så er en to streamere som leveres et perfekt signal i praksis identiske i lyden, skulle man tro.
    John Atkinson i Stereophile anmeldte nylig NAD sin nye high end streamer 50.2, og konkluderte med at lyden var så god at den ikke kunne skilles (lyden var "indistinguishable") fra lyden på de andre absolutte toppstreamerne de hadde testet. Det høres ut som den situasjonen at alt bare funker uten noen form for feil, og at resultatet dermed blir likt mellom produktene. Brukergrensesnitt og slikt er naturligvis relevant fremdeles, men en annen sak.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Mange produsenter av streamere osv. bløffer. Noen i den forstand at det er ren og skjær løgn. Andre tilfører lyden «effekter» som de håper at markedet liker; er «effekt» det samme som bløff? De mest seriøse bløffer i den forstand at de flytter SNR fra 120 til 123, som om det betydde noe. På godt og vondt er digitalteknologien for stereo uten DSP ved veis ende. Alle problemene er løst. Nå gjenstår å designe bl.a. bedre funksjonalitet i grensesnittet, «smart» DSP og flerkanalsteknologi

    Selv er jeg fascinert av tekniske detaljer og betaler gjerne ekstra for høyere SNR osv. Men det er ingenting i min erfaring som tilsier at disse tekniske detaljene betyr noe når de først er på et høyt nok nivå. Likevel skulle jeg eksempelvis gjerne prøvd verdens mest presise klokke her hjemme, bare for å ha prøvd det. Jeg er nysgjerrig selv om jeg «vet» at det sannsynligvis er bare tull å forbedre klokken...

    Til sammenlikning; vi vet jo alle hvor presis «klokken» i en platespiller er.
    Jeg byttet nylig til en Auralic Vega Dac. Det er med god margin den beste Dac'en jeg noengang har hørt eller eid, og Auralic selv forteller at den ekstremt presise femtoklokken som sitter inni er selve nøkkelen til den lydkvaliteten de får ut. Jeg tror det sannsynligvis ikke bare er tull å forbedre klokken, selv om det kan høres ut som uffattelig små verdier og feil man jobber med.

    Samme opplevelse har jeg av Aurender -streamer vs Oppo, Chromecast Audio og Bluesound Node 2. Det er kort og godt bedre ytelse, og det på jeg typisk vil tro skyldes mindre jitter, som vel også kan oversettes til bedre klokke.

    Det spesielle med streamere er at de åpenbart sikter mot et mål som er en fasit på hvordan det skal låte - en 100% perfekt gjengivelse. Dette målet er åpenbart tett på oppnåelig, og da vil alle streamere egentlig låte likt. Mens andre komponenter som høyttalere, forsterkere, Dac'er per definisjon alltid vil låte forskjellig i større og mindre, selv om de alle kan være fantastisk gode. Der Auralic Vega uansett ikke vil bli helt lik konkurrenten selv om begge får samme klokke, så er en to streamere som leveres et perfekt signal i praksis identiske i lyden, skulle man tro.
    Jeg la merke til at Stereophile nylig anmeldte NAD sin nye high end streamer 50.2, og konkluderte med at lyden var så god at den ikke kunne skilles fra lyden ( lyden var "indistinguishable") på de andre absolutte toppstreamerne de hadde testet. Det høres ut som den situasjonen at alt bare funker uten noen form for feil, og at resultatet dermed er identisk.
    Merk at DACer kan ha ulike filtre som påvirker lyden litt. Man kan leke seg litt i f.eks. HQ Player for å få «føling» med filtrenes betydning for lyden. Med andre ord kan det tenkes at noe så banalt som et filter gir annerledes lyd.

    Når måleresultatene av en DAC kommer opp på et visst nivå, tror jeg imidlertid ikke at vi vil høre forskjell. Den nye Auralic VEGA måler nok kjempebra. Innmat og design for øvrig er lekker!
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Lett å tenke at når måleresultatene blir bra nok så hører man ikke forskjell, men da burde det jo være en god del dac'er der ute som låter helt likt. Det gjør egentlig ingen av de jeg har hørt. Men så er det jo slik at en DAC nødvendigvis må ha en analogdel, og den vil aldri bli helt identisk fra ulike selskaper.

    Jeg har forøvrig forrige generasjon Auralic Vega, og til prisene på bruktmarkedet nå er det rett og slett et helt vanvittig godt kjøp, selv om den nye er penere og sikkert enda et hakk bedre.

    Ofte snakkes det ned hvor stor forkjell en dac, og til og med forsterker, utgjør i kjeden, men jeg er ikke enig.
    Jeg har nesten opplevd like stor forskjell ved å bytte DAC som de gangene jeg har byttet høyttalere. Jeg har riktignok byttet til høyttalere laget et samme grunnprinsipper, men likevel. En god kilde skal ikke undervurderes.

    Har naturligvis testet filtersettingene. De utgjør en forskjell, men det er langt fra natt og dag.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil være veldig interessert dersom noen greier å høre forskjell på f eks en Apple Airport Express til noen hundrelapper og en "referansestreamer" til en halv million eller hva sånt nå enn prises til. Uten å titte, vel å merke.
    På’an igjen ;)
    La meg anta at denne slutningen neppe kommer fra lytteerfaring.
    Nå skal det sies at hvis streamer inneholder DAC, så er det i analogdelen potensialet for den største forbedringen ligger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men nå snakker jeg om rene streamere: Ethernet eller WiFi inn, S/PDIF ut. DAC er noe annet. Enig i at analogsiden av en DAC har mye større potensiale for å farge og degradere lyden enn en rent digital streamer.

    En streamer en nokså enkel digital sak, og det er langt fra opplagt at «audiofile» utgaver til fantasipriser nødvendigvis gjør den jobben så mye bedre enn billige dingser fra Google og Apple. Kan du vise meg eksempler på publiserte blindtester av streamere?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bruker ikke dedikert streamer men PC som streamer med USB ut og inn i DAC.

    Lydmessig er det forskjell på disse. Den ene PC’en hadde mye støy ut og kunne ikke brukes tilkoblet strøm uten et galvanisk skille fra Intona. Batteridrift fungerte på 44.1. Ved Hi Rez ble lyden hakkete. På 44.1 opplevde jeg også tidvis små smell i vekselvis høyre eller venstre kanal. Hørtes omtrent ut som et knitter på platespiller.

    Med den andre PC’en fungerer alt sømløst og problemfritt. Synes også den subjektivt sett låter bedre. Forskjell i klokke i PC kanskje - ikke vet jeg.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Bruker ikke dedikert streamer men PC som streamer med USB ut og inn i DAC.

    Lydmessig er det forskjell på disse. Den ene PC’en hadde mye støy ut og kunne ikke brukes tilkoblet strøm uten et galvanisk skille fra Intona. Batteridrift fungerte på 44.1. Ved Hi Rez ble lyden hakkete. På 44.1 opplevde jeg også tidvis små smell i vekselvis høyre eller venstre kanal. Hørtes omtrent ut som et knitter på platespiller.

    Med den andre PC’en fungerer alt sømløst og problemfritt. Synes også den subjektivt sett låter bedre. Forskjell i klokke i PC kanskje - ikke vet jeg.
    Hvilken mediaplayer benytter du? På noen av de beste kan du gå inn og velge prioriteringen som musikkavspillingen skal ha på din PC og man kan ganske enkelt sette samtlige andre funksjone og prosesser i dvale eller stoppe dem helt. Det er her noen av forskjellene ligger mellom en PC og en dedikert streamer. En streamer gjør ikke noe annet en å streame.

    Selv benytter jeg Mac Mini med Audirvana player satt på ekstrem priotering. USB fra Mac Mini via https://ifi-audio.com/portfolio-view/nano-iusb3-0/ til DAC. Jeg har ikke til nå funnet en streamer som låter bedre eller har vesentlig bedre grensesnitt.

    -BB-
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det er ingenting magisk med det å bruke en datamaskin som streamer, men du er nødt til sørge for at jord separeres mellom PC og HiFi-anlegget. For å få et godt resultat bør man alltid ha følgende på plass:

    * En DAC som har galvanisk skille på sine innganger, og da typisk USB som den mest kritiske. Dersom din DAC ikke har dette innebygget er DACen etter min mening fullstendig uegnet for PC-basert avspilling (og generelt formålet sitt forøvrig) og den bør byttes ut. Dette MÅ være på plass skal man benytte en PC som kilde uten å måtte tenke på jordproblematikk som nesten alltid vil dukke opp i mer eller mindre hørbar form. TOSLINK er ut, men kan benyttes i nødstilfelle, men da får man klokking å tenke på, noe man helst vil unngå.
    * Dersom HDMI skal benyttes er en HDBaseT-extender den beste måten å bryte jord uten å gå på kompromiss med HDMI-funksjonalitet.
    * PCen må være kraftig nok til å avspille alle formater. Her kreves nesten ingenting med mindre PCen også gjør en masse andre ting.
    * PCen må ha god nok nettverkstilknytning (helst kablet, men _stabil_ wifi er også helt innafor. Sistnevnte har knapt noen hjemme med mindre de faktisk jobber med nettverk profesjonelt etter min erfaring) for streaming i alle oppløsninger
    * Konfigurer avspillerprogramvare for bitperfekt avspilling

    Dette trenger man ikke å gjøre i et standard streaming usecase uten ekstra lydprosessering, gitt at de ovennevnte punktene er oppfyllt:
    * Minnebasert avspilling
    * Alle former for tweaks av programvare
    * Oppgradering av hardwareklokker, PSU etc. Bryt jordplanet først som sist, kjøp en skikkelig DAC med egen klokke (via USB) og se bort fra problematikken i stedet for å kaste penger ned i sluket. Unntaket er dersom du av en eller annen grunn benytter analoge utganger fra PCen.
    * Tuning av prioritet med mindre PCen er helt fullstendig utdatert og satt opp med en Windows som har levd i 8 år med 3 AV-installasjoner og 8 toolbars i IE og som kjører Plex-server i bakgrunnen.

    Det er kun dersom man skal kjøre lydprosessering på maskina, f.eks korreksjon eller andre former for realtimeprosessering, at man må begynne å tukle med lowlevel ting for å holde latency nede og sørge for at det er tilstrekkelig fordeling av ressurser. Har du problemer anbefaler jeg heller en clean install av OS, en sjekk av DAC-drivere og nettverk, samt å sikre at maskina har nok RAM.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bruker ikke dedikert streamer men PC som streamer med USB ut og inn i DAC.

    Lydmessig er det forskjell på disse. Den ene PC’en hadde mye støy ut og kunne ikke brukes tilkoblet strøm uten et galvanisk skille fra Intona. Batteridrift fungerte på 44.1. Ved Hi Rez ble lyden hakkete. På 44.1 opplevde jeg også tidvis små smell i vekselvis høyre eller venstre kanal. Hørtes omtrent ut som et knitter på platespiller.

    Med den andre PC’en fungerer alt sømløst og problemfritt. Synes også den subjektivt sett låter bedre. Forskjell i klokke i PC kanskje - ikke vet jeg.
    Hvilken mediaplayer benytter du? På noen av de beste kan du gå inn og velge prioriteringen som musikkavspillingen skal ha på din PC og man kan ganske enkelt sette samtlige andre funksjone og prosesser i dvale eller stoppe dem helt. Det er her noen av forskjellene ligger mellom en PC og en dedikert streamer. En streamer gjør ikke noe annet en å streame.

    Selv benytter jeg Mac Mini med Audirvana player satt på ekstrem priotering. USB fra Mac Mini via https://ifi-audio.com/portfolio-view/nano-iusb3-0/ til DAC. Jeg har ikke til nå funnet en streamer som låter bedre eller har vesentlig bedre grensesnitt.

    -BB-
    Bruker Jriver på begge PC'er.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er ingenting magisk med det å bruke en datamaskin som streamer, men du er nødt til sørge for at jord separeres mellom PC og HiFi-anlegget. For å få et godt resultat bør man alltid ha følgende på plass:

    * En DAC som har galvanisk skille på sine innganger, og da typisk USB som den mest kritiske. Dersom din DAC ikke har dette innebygget er DACen etter min mening fullstendig uegnet for PC-basert avspilling (og generelt formålet sitt forøvrig) og den bør byttes ut. Dette MÅ være på plass skal man benytte en PC som kilde uten å måtte tenke på jordproblematikk som nesten alltid vil dukke opp i mer eller mindre hørbar form. TOSLINK er ut, men kan benyttes i nødstilfelle, men da får man klokking å tenke på, noe man helt vil unngå.
    * Dersom HDMI skal benyttes er en HDBaseT-extender den beste måten å bryte jord uten å gå på komprimiss med HDMI-funksjonalitet.
    * PCen må være kraftig nok til å avspille alle formater. Her kreves nesten ingenting med mindre PCen også gjør en masse andre ting.
    * PCen må ha god nok nettverkstilknytning (helst kablet, men _stabil_ wifi er også helt innafor. Sistnevnte har knapt noen hjemme med mindre de faktisk jobber med nettverk profesjonelt etter min erfaring) for streaming i alle oppløsninger
    * Konfigurer avspillerprogramvare for bitperfekt avspilling

    Dette trenger man ikke å gjøre for å oppnå problemfri og fullstendig støyfri avspilling i et standard streaming usecase uten ekstra lydprosessering, gitt at de ovennevnte punktene er oppfyllt:
    * Minnebasert avspilling
    * Alle former for tweaks av programvare
    * Oppgradering av hardwareklokker, PSU etc. Bryt jordplanet først som sist, kjøp en skikkelig DAC med egen klokke (via USB) og se bort fra problematikken i stedet for å kaste penger ned i sluket. Unntaket er dersom du av en eller annen grunn benytter analoge utganger fra PCen.
    * Tuning av prioritet med mindre PCen er helt fullstendig utdatert og satt opp med en Windows som har levd i 8 år med 3 AV-installasjoner og 8 toolsbars i IE og som kjører Plex-server i bakgrunnen.

    Det er kun dersom man skal kjøre lydprosessering på maskina, f.eks korreksjon eller andre former for realtimeprosessering at man må begynne å tukle med lowlevel ting for å holde latency nede og sørge for at det er riktig prioritering av ressurser. Har du problemer anbefaler jeg heller en clean install av OS, en sjekk av DAC-drivere og nettverk, samt å sikre at maskina har nok RAM.
    DAC'en dette gjelder er DAC 40 som ikke er separat, men innstikkort i Accuphase integrert forsterker. PC har 1tb SSD harddisk og oppleves som svært rask. RAM mener jeg er på 4Gb.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dersom du får støy når du kobler PC til DAC 40-kortet har ikke dette kortet galvanisk isolasjon på inngangene sine. Dette er ikke optimalt i det hele tatt når man har en PC i bildet. Jeg ville heller gått for en annen mer velegnet DAC-løsning i ditt tilfelle (jeg mener ikke med dette at DAC 40 ikke er en lydmessig god DAC, bare at den ikke egner seg for PC tilknytning)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kan du vise meg eksempler på publiserte blindtester av streamere?
    Nei, men først og fremst fordi at jeg har søkk og kav av disse billigproduktene, så da kan jeg høre forskjellen selv mot gromutstyret.
    Det holder for meg. Ang. blindtester har jeg allerede sagt hvor jeg står.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dersom konklusjonen på alt dette er at jitterstøy (eller annet negativt) fra en streamer er mindre problematisk overfor en DAC, enn fra CD-drivverk, blir da å ikke vektlegge overprisede streamere men legge fokus på en best mulig DAC (i samme apparatur som streameren eller som separat DAC) - eller?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dersom konklusjonen på alt dette er at jitterstøy (eller annet negativt) fra en streamer er mindre problematisk overfor en DAC, enn fra CD-drivverk, blir da å ikke vektlegge overprisede streamere men legge fokus på en best mulig DAC (i samme apparatur som streameren eller som separat DAC) - eller?
    Uten at jeg sitter på noen fasit, så er svaret etter min mening ja, men kontekstavhengig. Et CD-drivverk har ikke et asynkront USB-grensesnitt hvor klokken i DACen er den viktigste, men klokker ut dataene direkte over SPDIF, noe som er to forskjellige verdener. Dersom du også bygger en datamaskin som skal klokke ut sine signaler via SPDIF over coax, så er det straks mange flere hensyn å ta her også. Blant annet et godt lydkort. Jeg vil anbefale at du ikke går den veien.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dersom konklusjonen på alt dette er at jitterstøy (eller annet negativt) fra en streamer er mindre problematisk overfor en DAC, enn fra CD-drivverk, blir da å ikke vektlegge overprisede streamere men legge fokus på en best mulig DAC (i samme apparatur som streameren eller som separat DAC) - eller?
    Uten at jeg sitter på noen fasit, så er svaret etter min mening ja, men kontekstavhengig. Et CD-drivverk har ikke et asynkront USB-grensesnitt hvor klokken i DACen er den viktigste, men klokker ut dataene direkte over SPDIF, noe som er to forskjellige verdener. Dersom du også bygger en datamaskin som skal klokke ut sine signaler via SPDIF over coax, så er det straks mange flere hensyn å ta her også. Blant annet et godt lydkort. Jeg vil anbefale at du ikke går den veien.

    Hehe, jeg ler her, ikke av deg, forstå meg rett. Men jeg tenker at "etter musikk ved å kun putte en CD i skuffen/trykk play" forsvant, så er det ikke annet enn problemer. Det du sier, og alt Asbjørn og Snickers-is og andre kunnskapsrike mennesker sier - høres logisk ut. Men fy fane så mye å te hensyn til og tenke over for at resultatet skal bli optimalt. Og når man i tillegg som meg hater datamskiner, ja, da forstår du problemet med å leve anno 2018 :)

    OK. Jeg har en god DAC. Hva ville du marsboer puttet inn i den, av streamere, med hensikt avspille musikk fra Tidal i CD-kvalitet?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men fy fane så mye å te hensyn til og tenke over for at resultatet skal bli optimalt.
    Synes egentlig ikke det:

    -Kjøp en god, fornuftig priset, DAC
    -Kjøp en ditto streamer.

    Ferdig.

    Hehe, bare akkurat her det hele ligger, selve problemstillingen!

    ...Når man skal vurdere det du kaller "god, fornuftig priset" hvor man etter å orientere seg opp plutselig sitter med en sum penger hvor man lurer på om man har passert "god" eller motsatt skal fortsette oppover skalaen :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har absolutt ingen tro på at noen dyrere streamer kan gi bedre resultater på CD-lyd (eller 24/192 for den saks skyld) enn en Squeezebox Touch, f.eks. Synd at den forsvant.

    La oss si den billigste Auralic-en, da. Som er samme opplegg (som også de dyrere Auralic og de fleste andre dyre streamere): Rimelig PC-kompatibel hardware som kjører en lettvekts Linux-distribusjon med et proprietært grensesnitt. Eller noe tilsvarende med et grensesnitt og en fjernkontroll-app du liker. I tillegg kan du jo sjekke opp hva slags jitterverdier den har på digitalutgangen for å være trygg.

    Så kan du sikkert bare bruke DAC-en du allerede har. ...eller en du liker lyden av. Jeg har en LM Audio LM-502CA med rørutgang, fordi jeg synes den lyder bra. ...eller en proffdac. Benchmark, Mytek, whatever. De låter nok temmelig "korrekt".

    Jeg mener ganske bestemt at det ikke er i tweaking av digitale kildekomponenter forbedringene ligger.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hehe, jeg ler her, ikke av deg, forstå meg rett. Men jeg tenker at "etter musikk ved å kun putte en CD i skuffen/trykk play" forsvant, så er det ikke annet enn problemer. Det du sier, og alt Asbjørn og Snickers-is og andre kunnskapsrike mennesker sier - høres logisk ut. Men fy fane så mye å te hensyn til og tenke over for at resultatet skal bli optimalt. Og når man i tillegg som meg hater datamskiner, ja, da forstår du problemet med å leve anno 2018 :)

    OK. Jeg har en god DAC. Hva ville du marsboer puttet inn i den, av streamere, med hensikt avspille musikk fra Tidal i CD-kvalitet?
    Haha, jeg har full forståelse for dette, og en ferdig streamer høres definitivt ut som riktig valg for deg. Uansett, fordi jeg faktisk trenger en datamaskin med tastatur og mousepad for å dekke mine behov, så har jeg ikke fulgt med i streamermarkedet siden jeg gikk bort fra Squeezebox-konseptet da Logitech drepte dette (selv om det har levd videre). De seneste erfaringene er med Chromecast Ultra, men dette er ikke til HiFi-bruk, så jeg anser ikke den erfaringen som relevant i denne sammenheng. Du må nok derfor få anbefalinger fra noen andre enn meg :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg opplevde nylig en øyåpner når jeg sammenliknet streaming mot en CD plate på en DAC til ca 400 000,- Høykvalitetsfiler fra nettet ble sammenliknet med den samme musikken på CD. Enorm forskjell men en klar fordel til CD platen. Hva CD spilleren kostet spør dere? Ca 150 000,-

    Sjekk ”Hifipuristen” for litt mer inntrykk etter besøket.

    Mvh
    -BB-
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.733
    Antall liker
    10.316
    Sted
    London
    Følger denne tråden. Trenger en streamer jeg også, gjerne moderat priset, men hva med denne: https://www.nobleman.no/products/oppo-bdp103eu4
    Denne skal funke bra, men husk at Oppo har lagt ned produksjonen av alt audio og video utstyr. De vil gi support fremover, men hvem vet hvor lenge kontroll app og liknende blir tilgjengelig og hvordan det blir med oppgraderinger for nye versjoner av mobil / nettbrett operativsystemer. Min gamle streamer fra Musical Fidelity ble soglt billig fordi appen ikke lenger ble oppdatert og deretter fjernet fra AppStore. Den funket ikke med Apple 64 bit og ble autometisk fjernet. Gjetter at Oppo sine apper vil oppleve det samme
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg opplevde nylig en øyåpner når jeg sammenliknet streaming mot en CD plate på en DAC til ca 400 000,- Høykvalitetsfiler fra nettet ble sammenliknet med den samme musikken på CD. Enorm forskjell men en klar fordel til CD platen. Hva CD spilleren kostet spør dere? Ca 150 000,-
    Hva slags løsning ble brukt for avspilling av filene? Hvilken DAC er det snakk om? Det er på ingen måte slik at man nødvendigvis kan trekke konklusjonen om at CD-drevet var cluet her. Det kan også være mangler/designvalg i DACen eller problemer i filavspillingsløsningen. Pris er irrelevant, kun gode valg av løsninger betyr noe.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Følger denne tråden. Trenger en streamer jeg også, gjerne moderat priset, men hva med denne: https://www.nobleman.no/products/oppo-bdp103eu4
    Denne skal funke bra, men husk at Oppo har lagt ned produksjonen av alt audio og video utstyr. De vil gi support fremover, men hvem vet hvor lenge kontroll app og liknende blir tilgjengelig og hvordan det blir med oppgraderinger for nye versjoner av mobil / nettbrett operativsystemer. Min gamle streamer fra Musical Fidelity ble soglt billig fordi appen ikke lenger ble oppdatert og deretter fjernet fra AppStore. Den funket ikke med Apple 64 bit og ble autometisk fjernet. Gjetter at Oppo sine apper vil oppleve det samme
    Det ville vært kjedelig. Bør kanskje sikre seg med noe annet
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg opplevde nylig en øyåpner når jeg sammenliknet streaming mot en CD plate på en DAC til ca 400 000,- Høykvalitetsfiler fra nettet ble sammenliknet med den samme musikken på CD. Enorm forskjell men en klar fordel til CD platen. Hva CD spilleren kostet spør dere? Ca 150 000,-
    Hva slags løsning ble brukt for avspilling av filene? Hvilken DAC er det snakk om? Det er på ingen måte slik at man nødvendigvis kan trekke konklusjonen om at CD-drevet var cluet her. Det kan også være mangler i DACen eller problemer i filavspillingsløsningen. Pris er irrelevant, kun gode valg av løsninger betyr noe.
    Mangler i DAC’n tviler jeg på. Nedlastet musikk i høy kvalitet fra min MacBook med Audirvana mediaplayer. Bit perfekt og uten tvungen oppsamling. Cardas USB kabel med en jitterbug påkoblet. Du kan se bilder i tråden jeg nevner over her.

    -BB-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn