Hjelp til valg av hodetelefoner

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Ja, er det noen flere som har noe å si om Marshall Monitor? Annet enn "ikke vet jeg" :p

Var jo sabla billig, men har en følelse av at de er i ATH-M50X klasse. Først inn først ut. Sciit Magni 2 über er nok ganske overkill for dem.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Har hørt at Marshall skal være god lyd i ,men jeg vet ikke nok om det så kommer bare med tips så får erfarene godkjenne ! :) Prøver bare være grei :)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Støy-kansellering er helt uaktuelt på audiofile hodetelefoner ment for hjemmebruk.

Men det med støy i åpne og semi-lukkede design er defintivt et problem i den forstand at det kan bli irriterende om man har mye støy rundt seg. Man blir bra sensitiv til dette ettervært når man får mye high end equipment. Når man er vant til en viss background blackness i signalet og en viss balanse i lydbilde vil enhver irriterende lyd fra utsiden merkes. Derfor er det viktig at man har et godt miljø for bruk av åpne hodetelefoner.
Det samme gjelder når man bruker høyttalere. Det som gjør hodetelefoner så bra er at man kan spille så øra flagrer! Uten å vekke unger, plage naboer osv. Man tar også rommet ut av veien som jeg mener er ganske vesentlig. Jeg er enig i at støy er et problem med åpne klokker, ut og inn.
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Ja, er det noen flere som har noe å si om Marshall Monitor? Annet enn "ikke vet jeg" :p

Var jo sabla billig, men har en følelse av at de er i ATH-M50X klasse. Først inn først ut. Sciit Magni 2 über er nok ganske overkill for dem.
Du får det du betaler for. De vil ikke være i samme klasse som dt990. Jeg har ikke hørt de, ei heller hørt om de. Jeg tenker det sier sitt for min egen del ihvertfall.

Hvor langt unna Oslo er Horten? Jeg er fra Tromsø så antar alle østlendinger er et steinkast unna Oslo - hadde vært veldig greit om du kunne besøkt oslo hifi center og fått prøvd noen hodetelefoner der bl.a fostex th500rp, hifiman he400i og eventuelt andre aktuelle modeller.

Ellers så sier jeg igjen at HD650 er fantastiske hodetelefoner som fortsetter å vokse etterhvert som riggen din vokser ift forsterker og kilde.
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Ikke så alt for langt egentlig. Synd bare kollektivtransport har blitt så dyrt, men jeg har tenkt på å reise inn til Oslo og sjekke ut litt
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Ikke så alt for langt egentlig. Synd bare kollektivtransport har blitt så dyrt, men jeg har tenkt på å reise inn til Oslo og sjekke ut litt
Vel, å prøve er egentlig ikke så veldig viktig. Til syvende og sist finner man ikke noe som helst ut før man sitter hjemme og får tid med hodetelefonene for seg selv, i egen setup og med egen musikk - over tid.

Slik jeg ser det nå, så bør du tenke på om du trenger masse trykk i bassen spesifikt for elektronisk musikk. Om ja, gå for denon ah-d5000. Om ikke, gå for HD650. Om du ikke ønsker å kjøpe brukt Denon AH-D5000 så ja gå for HD650. Kjøp de ny med mulighet for retur i tilfelle du ikke skulle like de.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Ring og hør med hifiklubben om åssen lyden i Marsellen er du kan sikkert retunere dem vist du ikke liker de! Jeg har veldig god erfaring med hifiklubben og de selger mye bra til en fornuftig pris jeg liker produkten til dem! erlig er de også spesielt kundeservice nettbutikk!
 

Even808

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.08.2017
Innlegg
52
Antall liker
3
Ring og hør med hifiklubben om åssen lyden i Marsellen er du kan sikkert retunere dem vist du ikke liker de! Jeg har veldig god erfaring med hifiklubben og de selger mye bra til en fornuftig pris jeg liker produkten til dem! erlig er de også spesielt kundeservice nettbutikk!
Guardian sikter på produkter i lydklassen over marshall monitors. Marshall-hodetelefonene konkurerer med bose qc serien og sony mdr 1000x etc. De er sikkert flotte hodetelefoner for bruk på flyturer, tog etc men han skal da ha høyest mulig lydkvalitet hjemme, og vil plugge hodetelefonene sine inn i en forsterker. Det er en annen liga enn marshall-hodetelefoner.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Ring og hør med hifiklubben om åssen lyden i Marsellen er du kan sikkert retunere dem vist du ikke liker de! Jeg har veldig god erfaring med hifiklubben og de selger mye bra til en fornuftig pris jeg liker produkten til dem! erlig er de også spesielt kundeservice nettbutikk!
Guardian sikter på produkter i lydklassen over marshall monitors. Marshall-hodetelefonene konkurerer med bose qc serien og sony mdr 1000x etc. De er sikkert flotte hodetelefoner for bruk på flyturer, tog etc men han skal da ha høyest mulig lydkvalitet hjemme, og vil plugge hodetelefonene sine inn i en forsterker. Det er en annen liga enn marshall-hodetelefoner.
Enig. Hifiman 400i eller sennheiser hd650 er bedre valg og en heeelt annen liga. Marshall osv kan ikke måle seg i lydkvalitet.
 

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Innlegg
275
Antall liker
224
Sted
Hallingdal
Du kan jo ta en lytt på PSB M4U1. Bruker en sånn rett fra iPad Når jeg er på tur.
 

Arne_M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2002
Innlegg
171
Antall liker
41
Sted
Oslo 0983
Torget vurderinger
9
Noe mer som bør prøves hos Oslo Hi-fi Center? Eller andre steder i Oslo?
Registrer at HE400i er bestillingsvare på Hi-fi senteret. Mulig de har på Duet på lager, de har i hvertfall demoutgave for den har jeg lyttet til denne uken.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et lite innspill fra sidelinjen. Jeg har ikke hørt dem, men Mitchell & Johnsons mye hybrid-elektrostater virker svært spennende i sin prisklasse. Ligger annonser fra forhandler på Torget, fem modeller fra 2000 til 6000 kroner. Jeg skal i alle fall ta en tur til Moet Audio snarest for å få hørt dem.
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Ja, det finnes alt for mye der ute! Dessuten så begynner jeg å bli litt lei av å jakte. Vil ha hodetelefoner jeg kan kose meg med på kvelden :rolleyes:
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Hørte på Shure SRH-1540. Sabla gode hodetelefoner! Men de blir for dyre. Har strekt grensa mi til 4000, men da har jeg tatt i det jeg kan...

På Stereofil fikk jeg beskjed om at det var eneste alternativ... Javel?


Når det eneste jeg savna med HE-400i var at de gjerne skulle hatt littegrann mer "trøkk", finnes det noen alternativer?
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Gratulerer! Jeg synes det var et godt valg til prisen.
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Okey. Studiotelefoner kan både være en fordel og en ulempe, kommer an på hodetelefonen :rolleyes:

Angående forsterker, så har jeg en Schiit Magni 2 Uber på vei. Fikk et veldig godt tilbud jeg ikke klarte å takke nei til. Så vidt jeg har forstått, så skal den være nøytral, og det ser jeg vel flere fordeler enn ulemper ved.

Som sagt tidligere, så var jeg jo ikke totalt misfornøyd med DT990, men de ble veldig slitsomme i toppen. Kort fortalt var jeg egentlig veldig fornøyd med bassen, mellomtone kunne vært litt mindre tilbakelent og toppen kunne vært litt mer tilbakelent.
Iflg testen til dinside, så kan de være slitsomme i toppen

Ja, det kan jeg bekrefte at de er.
Nå har jeg fått DT990 edition 600ohm. De er absolutt ikke slitsomme i toppen. Den umiddelbare opplevelse er at de er svært åpne/luftige i sound, alt av detaljer er der. Og generelt godt balansert fra bunn til topp. Har testet på Beyer A20, og faktisk også portable enheter som E5 og X3ii, låter veldig bra..!
IMG_4213.jpg
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Har hørt folk si at det er forskjell mellom de forskjellige ohm utgavene. De jeg hadde var 250 ohm, kanskje 600 ohm roer toppen nok? Forøvrig hadde jeg Pro utgaven også.

I mine ører ble den for skarp i toppen og slitsom etter ca 20 minutter.

Alle hører vi litt forskjellig, og kan jo godt hende at jeg hører noen litt høyere frekvenser.

På den andre siden, så virker det som at de låter sabla bra for deg, og ingenting er bedre enn det! :)
 
S

svk

Gjest
Okey. Studiotelefoner kan både være en fordel og en ulempe, kommer an på hodetelefonen :rolleyes:

Angående forsterker, så har jeg en Schiit Magni 2 Uber på vei. Fikk et veldig godt tilbud jeg ikke klarte å takke nei til. Så vidt jeg har forstått, så skal den være nøytral, og det ser jeg vel flere fordeler enn ulemper ved.

Som sagt tidligere, så var jeg jo ikke totalt misfornøyd med DT990, men de ble veldig slitsomme i toppen. Kort fortalt var jeg egentlig veldig fornøyd med bassen, mellomtone kunne vært litt mindre tilbakelent og toppen kunne vært litt mer tilbakelent.
Iflg testen til dinside, så kan de være slitsomme i toppen

Ja, det kan jeg bekrefte at de er.
Nå har jeg fått DT990 edition 600ohm. De er absolutt ikke slitsomme i toppen. Den umiddelbare opplevelse er at de er svært åpne/luftige i sound, alt av detaljer er der. Og generelt godt balansert fra bunn til topp. Har testet på Beyer A20, og faktisk også portable enheter som E5 og X3ii, låter veldig bra..!
Vis vedlegget 451576
Kanskje noe for meg
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Jeg må si disse er "bang-for-the-buck" når pris er som hos dustinhome kr 1947 (+ frakt).

Jeg hadde tenkt å kjøpe T1-2g, har hatt T1-1g tidligere og synes de var knallbra. Men ser ikke alle liker endringene på 2g varianten så jeg ble da skeptisk. DT990 låter en del luftigere enn T1 er det jeg kan si, men på det punkt liker jeg begge deler, dvs trenger å ha hp med litt ulike karakterer..
 
S

svk

Gjest
Er veldig fornøyde med mine dt770. Får kose meg med de før jeg finner på noe.
Har jo en dragonfly som trenger selskap. Sånn sett kunne T70p vært noe
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Men er du konsekvent på at du bare vil ha closed back hodetelefon? Mange kan mene hva de vil om dette; men min klare oppfatning er at open-back er et vesentlig bedre konsept for å reprodusere et naturlig lydbilde/ lydopplevelse, og ikke minst bli mye mindre slitsomt over tid. De som ikke har sjekket ut dette har en mulig "aha opplevelse" i vente om de går inn i denne "problematikken"..
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Er veldig fornøyde med mine dt770. Får kose meg med de før jeg finner på noe.
Har jo en dragonfly som trenger selskap. Sånn sett kunne T70p vært noe
Gøy at folk har oppdaget beyer igjen. De lager knakande gode hodetelefoner men har kanskje blitt litt oversett i head-fi miljøet tross glitrende kritikker. T70p er sinnsykt bra men du burde prøve dem først. For de kan virke litt anonyme og tilbakelente for noen.
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Ja, og schiit magni 2 låter best på hodetelefon!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Bare å koble på klokkene nå...
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Det tviler jeg ikke på. Cayin har ikke hodetelefonutgang en gang :rolleyes:

Men jeg sitter fortsatt og humrer litt av størrelsen :rolleyes:
 

iMystic

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2014
Innlegg
608
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Da skjønte jeg nok ikke perspektivet. For andre perspektiver finnes andre tråder å infiltrere/forurense.
 
S

svk

Gjest
Men er du konsekvent på at du bare vil ha closed back hodetelefon? Mange kan mene hva de vil om dette; men min klare oppfatning er at open-back er et vesentlig bedre konsept for å reprodusere et naturlig lydbilde/ lydopplevelse, og ikke minst bli mye mindre slitsomt over tid. De som ikke har sjekket ut dette har en mulig "aha opplevelse" i vente om de går inn i denne "problematikken"..
Ikke konsekvent, bare tilfeldig.
Har jo mine porta pro ,de er jo ikke lukkede
 
S

svk

Gjest
Er veldig fornøyde med mine dt770. Får kose meg med de før jeg finner på noe.
Har jo en dragonfly som trenger selskap. Sånn sett kunne T70p vært noe
Gøy at folk har oppdaget beyer igjen. De lager knakande gode hodetelefoner men har kanskje blitt litt oversett i head-fi miljøet tross glitrende kritikker. T70p er sinnsykt bra men du burde prøve dem først. For de kan virke litt anonyme og tilbakelente for noen.
Prøve er ikke alltid mulig, har t51i også.de er også litt tilbakelente
 

6u4rdi4n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
153
Antall liker
19
Sted
Horten, Vestfold
Da skjønte jeg nok ikke perspektivet. For andre perspektiver finnes andre tråder å infiltrere/forurense.

Perspektivet var hvor liten og søt Schiit er. Eller hvor stor og stygg Cayin er (selv om jeg må si at den spiller meget pent på PSB Image T6).

Så mye som folk har dratt denne tråden ut på jordet, så må jeg vel få lov til å dra det litt på kanten til off topic i min egen tråd?

Vil ikke kalle det mer enn på kanten til, da det er jo tross alt bilde av en hodetelefonforsterker :rolleyes:
 
Topp Bunn