Hjelp! Aktivt delefilter til hifi bruk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeterD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2005
    Innlegg
    165
    Antall liker
    18
    Hei Milenko, Har Onken og horn på topp. Men har veldig problem med filtret. Kan du hjelpe meg noe? Hva slags filter bruker du og hvordan deler du? Mest mulig spesifikasjon er til veldig nytte. Har rota rundt med DCX2496 men får det ikke helt til. Hadde vært vidunderlig å endelig få det til. Bruker 15" Altec 416C Alnico, tror det er JBL i mellomtonen, og Fostex på toppen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    First Watt B5 ;-)

    Masse godlyd for penga hvis man bruker fulltone
    Utrolig enkelt i bruk, krystallklar lyd uten eventuelle digitale ulemper
    Spiller knallbra med en eller to Eminence 15B
    Nelson Pass har brukt denne komboen mange ganger på RMAF messen og på andre DIY samlinger med hell
    Hvis det ikke hadde vært en bra kombo ville han aldri ha brukt den, mannen har tross alt et rykte å ivareta

    Joda, jeg sikler HEL! :)
    Hva slags deling er du gått over til?? Digital?

    Fungerer B5 like bra på 15" Alpha eller kan det bli "pløsete"?

    Mvh.
    oks
    B4, tvillingbroren, dog ikke enegget. B4 har mulighet for brattere delefrekvenser mens B5 har bass EQ og mange innstillinger for å dempe fulltonen oppover i frekvens*. Rett og slett et kinderegg :)

    * noe du har erfart er nødvendig

    Alpha er ikke pløsete i forhold til de fleste subwoofere du kjøper hos de fleste stereosjapper, men Beta er noe strammere ja.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    First Watt B5 ;-)

    Masse godlyd for penga hvis man bruker fulltone
    Utrolig enkelt i bruk, krystallklar lyd uten eventuelle digitale ulemper
    Spiller knallbra med en eller to Eminence 15B
    Nelson Pass har brukt denne komboen mange ganger på RMAF messen og på andre DIY samlinger med hell
    Hvis det ikke hadde vært en bra kombo ville han aldri ha brukt den, mannen har tross alt et rykte å ivareta

    Joda, jeg sikler HEL! :)
    Hva slags deling er du gått over til?? Digital?

    Fungerer B5 like bra på 15" Alpha eller kan det bli "pløsete"?

    Mvh.
    oks
    B4, tvillingbroren, dog ikke enegget. B4 har mulighet for brattere delefrekvenser mens B5 har bass EQ og mange innstillinger for å dempe fulltonen oppover i frekvens*. Rett og slett et kinderegg :)

    * noe du har erfart er nødvendig

    Alpha er ikke pløsete i forhold til de fleste subwoofere du kjøper hos de fleste stereosjapper, men Beta er noe strammere ja.

    Ja, jeg bør snart bestille noen komponenter til Notch filter.

    Da antar jeg at Alpha funker bra på B5 :)

    Mvh.
    oks
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    Nei. Beta, fordi B5 har en liten EQ peak på 6 dB ved 20 Hz. Fungerer supert på nettopp B5 og andre middels pluss QTS drivere. Alpha bør ikke ha EQ i det hele tatt og er strengt talt best på entry level Diy OB prosjekter.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lyst på å teste ut biamping, da trenger jeg ett aktivt delefilter som jeg setter inn før ALK filterne, skal deles på 500 hz, noen forslag til en billig løsning ? funker dette oki, så kjøper jeg dyrere på sikt
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Du skal ikke ha delefiltre ved biamping, da bruker man delefilteret i høyttaleren.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Du skal ikke ha delefiltre ved biamping, da bruker man delefilteret i høyttaleren.
    i dette tilfellet må signalet splittes ved hjelp av ett aktivt delefilter før delefilter i ht, så sier tegningen fra alk ihvertfall
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Du skal ikke ha delefiltre ved biamping, da bruker man delefilteret i høyttaleren.
    Aktiv deling ved bi-amping er vel nærmest et must for å få fullt utbytte? Men det er vanligvis ikke noe man gjøre, så lenge det innebygde passive delefilteret er delt opp i to seksjoner og har to sett terminaler.

    Edit: men ved aktiv deling må man vel også koble utenom det passive filteret.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det passive filteret i dette tilfellet har ett sett innganger, det aktive filteret skal dele og sende signal opptil 500 hz til forsterkeren som skal kobles rett i bassene , utenom ALk filteret i høytaleren
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Man kan biampe en høyttaler som kan biwires (dvs har separate terminaler for bass/diskant). Da bruker man delefilteret i høyttaleren, og hver forsterker brukes på hver av terminalene og drar enten bass eller diskant.

    Deler man aktivt så blir det et helt annet konsept, da er man jo helt nødt til å ha flere forsterkere uansett.

    Man kan heller ikke erstatte en høyttalers passive filter med et aktivt, og tro man får et godt resultat. Delefilteret gjør også andre ting enn bare deling, i første rekke nivåtilpasning, EQ og fasedrei. Dette må man reflektere i et aktivt filter også. Det er derfor DSP er beste vei til målet hvis man skal dele aktivt.
     

    Prelude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2012
    Innlegg
    161
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har lyst på å teste ut biamping, da trenger jeg ett aktivt delefilter som jeg setter inn før ALK filterne, skal deles på 500 hz, noen forslag til en billig løsning ? funker dette oki, så kjøper jeg dyrere på sikt
    Et forslag kan jo være denne: Ground Sound
    Oppgrader kanskje med litt dyrere OP ampér (hør med leverandøren) og start med den rimeligste software´n.
    Prelude
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Tenker du aktivt delefilter som det vi bruker i PA sammenheng?
    Da må du enten ha aktive høyttalere eller flere effekttrinn og tenk på at de billige suser en del.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det jeg er ute etter er å få testet biamping med 2 effektrinn, allså ikke biwiring, for å kunne det med de delefilterne jeg har fra ALK i mine klipsch Belle ht, må jeg ha koblet inn ett aktivt filter som kan dele og sende alt under 500 hz rett videre til effektrinn som skal driver bassene, den andre utgangen/ampen skal da kobles inn i delefilteret og forsyne mellomtone og diskant
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Innen PA finnes det utallige elektroniske delefiltre:
    fra Rolls til 900 kroner
    rolls-sx21-pEMN_SX21.jpg


    Via Samson til 1700 kroner
    samson-s-3way-p3438.jpg


    Til noe av det bedre og som brukes i studio sammenheng, Rane til 4500-5500 kroner
    rane-ac-22s-pEMN_AC22.jpg


    Hvor godt dette vil funke i hifi sammenheng, det aner jeg ikke.
    Men det funker ihvertfall i PA sammenheng og lyden med eller uten delefilter er stor.
    Sjekk ut bruktmarkedet på Finn eller Musikkweb!
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    takk, vet ikke om pa er noe jeg kan bruke, men der fikk jeg mange billige alternativer ihvertfall, hadde trengt ett filter med en inngang og mulighet til å sette deling på de to utgangene ved 500 hz, så ikke allverdens jeg trenger egentlig, både mellomtone og diskant kan jeg justere på filteret jeg har
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Billig alternativ for testing:
    2. Alto X23 2way stereo 3way mono. Aktivt delefilter
    Renset og testet- alt ok. Selges 500,-
    Nicklas Karlsen
    Tlf.: 41422216
    Oslo

    1288257279.gif


    Mulig det er noe slikt du leter etter?
    Funker til testing ihvertfall!
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Du burde prøve å holde PA utstyr unna hifi kjeden din. Det blir fort støy eller gain problematikk, da PA utstyr har annen gain enn utstyr i hifi verdenen. Skal det være rimelig kan du kanskje se på MiniDSP 2x4 som selges hos AVshop for en drøy tusenlapp.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Alle delefiltre har da 1x gain, så gain er vel ikke noe problem egentlig...?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg tror heller ikke gain er noe problem her. Støy derimot, det kan være et problem om du kjøper det billigeste. Studio utstyr derimot, som Rane, har ingen problemer med støy. Men det koster deretter...
    Men såvidt jeg skjønte, så var han ute etter noe å teste med og da betyr vel ikke støy noe?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.887
    Antall liker
    10.722
    Torget vurderinger
    10
    Kan låne balansert 2x4 minidsp av meg hvis du vil. Jobber i Oslo bor i Vestby.
    High end støyfritt ordner First Watt B4 på strak arm ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kan låne balansert 2x4 minidsp av meg hvis du vil. Jobber i Oslo bor i Vestby.
    High end støyfritt ordner First Watt B4 på strak arm ;)
    Tusen takk, ikke umulig at jeg benytter meg av det :), skal dog inn i belle først og sette på lenger kabel på basselementer, de blir alt for korte de som sitter der nå
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Hvordan justerer jeg delefrekvens på LabGruppen ACN 2 C ? Skal dele ved 700hz,. Må ha det forklart med teskje 😜
    image.jpg
    image.jpg
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Føler meg stusselig når svaret var så lett! Kan ikke tro annet heller. Har mailet de ja. Takker og bukker :) har ikke fått svar noen steder ,og jeg har spurt mange!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig! Jeg er ikke helt sikker men finner det mest logisk at det må være noe slikt. :) Det er ikke verre enn å prøve med litt lavt volum ihvertfall. Siden det er fire brytere så blir det sikkert 02BC du må bruke. Om du er god å lese skjema så ligger dette på hjemmesiden til LabGruppen. Lykke til! :) Du får legge ut resultat! :) Download all from lab.grupppen - Lab.gruppen
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    ACN filterene til Labgruppen er virkelig gode. Hadde alle tre variantene og angrer på at jeg solgte dem. De er 100% symmetrisk oppbygde med egne signalveier for + og -. (En beskrivelse som mest beskriver hvor dårlig jeg er til å beskrive elektroniske kretser).

    Husk målemikrofon og mål hva som skjer når du deler. Det akustiske resultatet av den rent elektriske delingen sammen med høyttalerens egenavrulling og andre fenomener vil ofte avvike en del fra ønsket delefrekvens. Lykke til!
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Hei. Vi har vert på villspor. Her er ett bilde. Kan noen hjelpe meg? Skal dele på 400hz
    Mvh Steffen
    image.jpg
    image.jpg
    http://support.labgruppen.com/attachments/token/bG53izUSHJ8AgRDmaG13Lp32T/?name=ACN_UserMan.pdf
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Var helt på bærtur ja...... :)
    Gjør et forsøk til men er aldeles ikke skråsikker:
    S1 er om du skal ha 1.ordens eller 2.ordens filter (6dB=1.ordens, 12dB=2.ordens)
    S4 er om du skal ha stereo eller mono ut (til f.eks en sub.)
    Sett alle åtte bryterne (de svarte med gult hjul) til pos.4 som er 400Hz.

    Ta dette med en klype salt, men du kan prøve! :)
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    OK. Sto på 0202 0202. Når æ fikk det. Da spilte bassen kun "Sub" og horna ned til fy området. Stemte med hva det hadde det blitt brukt til. To PA subber og to fulltonekasser! Men de switch bryterene. S1 s4 s3. Hva skal de stå på? Den s4 den sto utkoblet.., kanskje setter den i Low output stereo..
    Veldig takknemlig for svarene!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ser for meg ut som at S3 bare gir lowpass i en posisjon.
    I den andre gir den fullrange og highpass. Denne vil gi dramatisk lydendring om du flytter på denvil jeg tro? :)
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    image.jpg
    Takk så langt. Prøver litt til da. Kommer tilbake i morgen med resultat eller mere hodebry! ?????? Øksa
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Funket greit nå ja. Måtte flytte delingstall opp til 600hz. Grunnen er att når jeg bruker eq å justerer 250hz opp og ned. Hører jeg endringer i hornet litt. Å betyr det? Øksa :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er bra! Ville målt litt for å ha bedre kontroll på resten no fremover. Mål horn og bass hver for seg, så begge.
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Eier ikke noe måleutstyr for øyeblikket. Vil da delingen ned til 400 å prøve på nytt. Men hadde kanskje ønsket brattere deling.. Men mulig det ikke henger helt sammen som jeg tror. Må bytte ut to gamle monoblokker da de er ustabile når de skrus av og på.. Hvilken tråd bør jeg hjemsøke for råd og tips?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn