Hjelp! Aktivt delefilter til hifi bruk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Noe jeg må lufte. Jeg har satt bryter 4 på labfilteret å low stereo, men valg når 2 er mono Low a+b.. Går jo egen XLR inn på høyere og venstre.. Hva er rett? Når jeg fikk filteret sto bryteren i 0 posisjon, da var det brukt på bunner og to fulltonekasser i ren PA sammenheng. Filteret ACN er nesten ikke brukt å ser helt nytt ut. Så ikke noe slinger her. Så tror ikke den skal lage sus eller støy.

    Så over til EQ som er på 2x 10 bånd og heter Vector Reserch.

    Tråen i det hele først er mye bakgrunnstøy, susing osv. Mangler en del i toppen får litt "dott i ørene" feeling.

    For å ta en mistenkt i støyen peller l jeg bort EQ. Da skjer to ting. En del av støyen forsvinner, og lydkvaliteten hopper opp mange hakk! På live Clapton og Mariusmuller blir jeg veldig opptimist, da låter det rått egentlig på moderat volum. Men så putter jeg på litt electronica da faller det gjennom kraftig. Føles veldig dødt oppi toppen. En bedre eq må til tenker jeg.. Med flere bånd oppi toppen.

    Xlr kablene har jeg laget selv. 3 stk taralabs ledere.. Men matet ikke jording fra pinnen å inn i selve kontakten som er "helstøpt. Er det støy problemet kanskje ?

    Merker att dette er veldig kraftige saker. Smalt noe jævlig når å skrudde av NAD 216 forsterkeren som er koblet opp mot RCF hornene. Var kanskje slik att det måtte mutes før man skrur av kanskje. Men Høy følsomhet på de! Kilomax Bassene er koblet opp mot QSC RMX 1450., den stoler jeg på...

    Mye syting her. Men skal få dette til å spille bra.. Har betalt usle penge for dette anlegget.. Målet var ett groteskt DiY anlegg for en latterlig pris. Hehe

    takker til alle som gidder i peke på tips og triks! Hehe Steffen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det høres ut som at du har fått til delingen på en ok måte?
    Resten er ikke jeg noe spesielt flink på, da blir det synsing og prøving.
    Kanskje en kompis med gode ører? :)
    Ellers er det som jeg nevnte å ta en måling. Det vil hjelpe deg godt på vei!

    Lykke til videre!
    Mvh. oks
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Er delt på 500, tør jeg dele på 400? Er jo i ei stue. Så er jo ikke extreme påtrykk.. Men er bare redd siden det ikke er så bratt deling. Men blir kanskje verre om æ må opp litt i toppen.. Ja får prøve å feile litt!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.794
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Etter 1,5 år siden denne tråden ble startet endte jeg opp med en slik:
    First Watt B4-1.jpg


    FIRST WATT B4

    Kan så absolutt anbefales!! :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vekker denne til liv igjen.

    Noen tips om filter, eventuelt oppdateringer på konkrete produkter.

    Jeg er i gang med et lite prosjekt, og kunne tenke meg noe som tilfredsstiller følgende:

    Analogt
    2-veis, eventuelt 3-veis (i så fall helst mulig å bruke som 2)
    XLR inn og ut
    Mulighet for enkel EQ på hvert av elementene (baffelstep og denslags, ikke komplett strykejernbehandling)
    Moderat pris
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett på miniDSP siden produkter? Bruker selv miniDSP 2x8 og er kjempefornøyd.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Men første punkt på lista var jo analogt Dyret :)
    Der er det vel bare digitale produkter å finne?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror Helst jeg vil starte med noe analogt, ja. I alle fall er det der jeg trenger mest hjelp for å finne noe.

    Jeg er ikke verken fremmed eller fiendtlig til det, men kunne altså tenkt meg å prøve hva som lar seg gjøre analogt.

    Kanskje en oppfriskning på digitalt også? Tråden som helhet drar jo på åra, og det har sikkert skjedd både det ene og det andre på akkurat det området. Analoge filtre er vel en litt mer moden teknologi sånn sett.

    Men hvordan gjør man det i proffverden? Det jeg ser av analoge filtre er gjerne bare det. Bruker de stort sett eq fra separate enheter, miksebord eller hva?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eventuell DSP forresten ha en meget god ADC. Vinyl er primærkilden her i huset, og det kommer neppe til å endre seg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser ut som minst en av de der (XM66?) er nesten alt jeg ser etter. Men hva med EQ innenfor arbeidsområdet til hvert av elementene?

    Jeg regner med at det kommer til å trenges for å få dipol bass til å bli flatt. Det går sikkert an å gjøre passivt, men da er litt av poenget med aktiv deling borte. Det er jo ikke bare å fordele jobben på flere forsterkerkanaler, men også en gevinst i å fjerne alt av passiv filtrering mellom forsterker og elementer også.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.539
    Antall liker
    6.970
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vel - en ting er deling, men skal du begynne med eq og diverse, så mener jeg det er like greit å hoppe i det med en gang, og gå på dsp - spesielit i og med at moderat pris er en faktor her.

    En MiniDSP 4x10HD koster om lag 4300kr (pluss mva)
    En DLCP med tilhørende strømforsyning, kabling og input-modul drar ca 5000kr, og et kabinett omtrent 2000kr til. (Pluss mva)

    Med mindre du kjøper i deler og lodder selv, så drar alle Marchands filtre mere penger enn dette.

    Husk at Linkwitz la analoge filtre på hylla og gikk over til dsp på sine konstruksjoner.

    Minidsp er vel den løsningen som har best programvare, mens DLCP låter bedre.

    Johan-Kr
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Tror ikke Marchand har noe eq, men first watt sitt aktive filter er vel eq et beregnet på dipol bass, muligens Marchand ordner noe lignnde på bestilling.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Sitter selv på gjerdet og vurderer Analog precision sitt delefilter om de noengang får det i produksjon, det bruker ess sabre dacer
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må si meg enig med Fenalår her Zomby.
    Eq, timealignement, etc. er vesentlig enklere i dsp en analogt.
    Folk har forskjellige prioriteringer når det kommer til brukergrensesnitt og slikt.
    Det som den ene finner håpløst er himmel for den andre.
    Selv har jeg prøvd minidsp, Hypex DLCP og nå sist Audiolense med RME lydkort.
    Alle løsningene har sine fordeler og ulemper ikke minst når det kommer til brukergrensesnitt,
    noe som jeg har vært innom i min egen tråd.
    I mitt oppsett og i mine ører er det helt klart at AL / RME er best på lyd og helt ok bruksmessig.
    Løsning med AL eller andre softvare baserte løsninger gir stor muligheter til valg av convertering.
    Men, du må gå via Jiver eller evt andre mediaservere med convolvering til at det fungerer.
    For noen en klar ulempe, for meg ingen sak og helt klart vert det i forhold til lydkvalitet.
    Du får titte innom en dag Zomby.

    H
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Angående Linkwitz så bruker han nå DLCP i sitt system, men det er flere som fremdeles mener de får bedre lyd med ASP på sine bygg
    Og det er fremdeles folk som bygger LX521 med ASP, dessuten har Nelson Pass puslet sammen en ASP til LXmini også.

    Selv følger jeg Linkwitz(men bruker ikke LX521 lenger).
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Egentlig det jeg hadde frykta. Da skal dere ikke se bort fra at det kan ende med DSP til slutt. Og i så fall kan det hende jeg går på en litt mer vrien coax enn jeg hadde tenkt i toppen også. Valg, altså....

    Vi får se....

    Og ja, Habicht, jeg kommer til å henge på deg som en klegg. Den pensjonerte DLCP'en, forresten, er den borte?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei DLCP en hviler i skapet.
    Må forresten få ut fingret og sende etter nytt kontrollkort til hypex.
    Når den er på plass skal den være tip top

    H
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det kan hende at du har en kunde på den når vi får verifisert at den funker stabilt. :)

    Sølv eller svart front, forresten? Jaja... Tror uansett jeg vil ha en med teksten Deelcebub...
     
    Sist redigert av en moderator:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    775
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet om et analogt delefilter hvor man har mulighet til å stille delay?
    Husker jeg lekte med en tapedelay i studio for mange år siden, men ville nok ikke brukt en slik i anlegget hjemme!

    --
    Martin Sandvik
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.201
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde tidligere en 6 kanals Musical Innovation forforsterker, en veldig god ren analog forforsterker. Jeg prøvde med forskjellige Minidsp og Behringer, men de satt et for stort fingeravtrykk i lyden. Brukte så bare analog ut ifra Oppo BDP105 for å dele mellom sub og høyttalere og det fungerte veldig mye bedre for meg.
    Etter min mening så må all korrigering skje i det digitale domenet FØR dac og forforsterker, men da begynner det fort å bli dyrt!
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    3.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Zomb

    Min har sølv front og 12 kanaler.
    Bra å få litt uforpliktende press på seg til å ta opp tråden på nytt med hypex.

    H
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Ser at diskusjonen om valg av DSP dukker opp på forumets sider med jevne mellomrom. Registrerer at det er kvaliteten på DAC i miniDSP som får "tommelen ned" i forhold andre tilgjengelige løsninger(innafor det "betalbare"). Brukervennlighet forøvrig på miniDSP får utvetydelig mye skryt. Vil anbefale alle som går med tanker i å investere i DSP å lese denne testen:miniDSP 4x10 HD review – DAC quality and noise issues?
    Synes at testen er relativt grundig og analyserer mange sider som kan være viktig å vurdere når et valg av DSP skal gjøres.
    (Ja, jeg har både miniDSP 4x10 og separat Dirac fra mini DSP.)

    Eivind S
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.808
    Antall liker
    5.473
    Sted
    oslo
    Jeg synes 4x10HD låt bra med elementer rundt 95db/w følsomhet, men synes den funket bedre med digital inn enn analog.

    Har nå gått over til Audiolense og et lynx aurora lydkort, som låter enda bedre, men da sikkert hovedsaklig fordi AL er flinkere enn meg til å lage gode delefilter og korrigere romfeil ;)

    At alt signalet må gjennom en PC er jo selvfølgelig litt knotete i forhold til et frittstående system, men en media-pc måtte jeg ha uansett så sånn sett er det jo ikke noe problem for min del.
    (vinylen kjøres også gjennom PC'en)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mye skryt av Audiolense her nå.

    Hva med å sy det sammen med hardvare til en enhet som har digital og analog inn og analog ut?

    Da ville jeg jaggu hatt en, altså.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.539
    Antall liker
    6.970
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ser at diskusjonen om valg av DSP dukker opp på forumets sider med jevne mellomrom. Registrerer at det er kvaliteten på DAC i miniDSP som får "tommelen ned" i forhold andre tilgjengelige løsninger(innafor det "betalbare"). Brukervennlighet forøvrig på miniDSP får utvetydelig mye skryt. Vil anbefale alle som går med tanker i å investere i DSP å lese denne testen:miniDSP 4x10 HD review – DAC quality and noise issues?
    Synes at testen er relativt grundig og analyserer mange sider som kan være viktig å vurdere når et valg av DSP skal gjøres.
    (Ja, jeg har både miniDSP 4x10 og separat Dirac fra mini DSP.)

    Eivind S
    Jeg er forsåvidt enig i testens konklusjon i at fordelene fra romkorreksjonen er større enn svakheten i dacen.

    På samme vis var det med den KEF Kuben som tilhørte de KEF refererence 107/2 som jeg hadde. Kuben slører litt, men den er en helt essensiell del av systemet.

    En franskmann som jeg har mailet med sa det veldig godt om de forskjellige MiniDSP-variantene: De har alle sammen et eller annet som mangler.

    4x10 og 10x10 har nok innganger, men ikke FIR.

    OpenDRC har labert med innganger, men FIR. DA8 har bare en digital inngang, men kan jukses til med en analog inngang.

    DDRC88 har Dirac og 8 utganger, men kun et sett analoge innganger osv, osv.

    MiniSharc-kortet er det som passer min bruk mest, men man må jukse litt for å få nok innganger. Evnt bruke en 4x10 eller 10x10 som preamp og så mate det videre til en DA8 som har FIR.

    Johan-Kr
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Med fare for at det er nevnt før:

    Acourate og Acourate Convolver fra Audiovero.

    Kjør inntil 131k FIR med type 100ms latency! Eneste convolver jeg vet om som kjører FFT partisjonering. Med 65k tapper og minimum fase FIR kommer man ned i latency som egner seg til lipsync mot film.

    Har kjørt dette i et 6-kanals oppsett i ett års tid nå, og det er helt vanvittig bra. Har også MiniDSP miniSharc, og det blir bare leketøy til sammenligning. For få tapper til bratte FIR, og IIR gir faseforskyvning.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ser litt på hjemmesiden til Audiovero nå, og såvidt jeg kan se så er vel ikke dette delefilter til flere kanaler?
    Mer en ren dsp/eq vel?
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Den kan i prinsippet dele i ubegrenset antall kanaler, men softwaren gir mulighet for automatisk å lage filtre for inntil 5-vei deling. Altså 10 kanaler.

    Ser litt på hjemmesiden til Audiovero nå, og såvidt jeg kan se så er vel ikke dette delefilter til flere kanaler?
    Mer en ren dsp/eq vel?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.167
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Men hardwaten har jo ikke mer enn fire kanaler ut såvidt jeg finner ut?

    Prisklassen var forøvrig også en annen liga enn Minidsp...
     

    PowerQuality

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2012
    Innlegg
    94
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hardware? Det er kun en software.

    Man får hva man betaler for. MiniDSP er brukervennlig, enkelt og med begrensninger. Acourate krever mer av brukeren, men har svært få, om ingen begrensninger.

    Men hardwaten har jo ikke mer enn fire kanaler ut såvidt jeg finner ut?

    Prisklassen var forøvrig også en annen liga enn Minidsp...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    De har jo preamp 14 med alt innebygget til ok pris men dessverre uten delefilter mulighet...synd, så bra ut ellers.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn