HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye bafler. Ser vannvittig bra ut.

    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nei skal ikke tulle - klart du er glad.

    Men dette må jeg si deg: Jeg er også kjempeglad for å ha fått være med på dette og for å ha fått jobbe med en som har løftet alle steiner underveis - og da mener jeg ALLLLLE stener. Til og med juleferien ble brukt i kreativitetens tjeneste.

    Og til Mona:
    Skulle ønske at du ikke reiste så langt (fra Alta) for å finne deg Gubbe - du skulle stoppa på Senja. Jeg hadde gifta meg med deg med en gang.

    Lykke til videre - nå venter vi spent på flere upartiske og helt objektive lytterinntrykk.

    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    HEL: Dette er helt rått! Meget pene!

    Å vente med å beskrive prosessen til du er ferdig med byggingen er jo overlegent!
    Gratulerer!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Kremt.....uttalelsen til BBBJ......Den der trenger en forklaring. Mine prosjekter har stort sett ikke vært særlig populære og skepsisen for disse var absolutt til stede. Hun var ikke involvert i planleggingen og jeg var litt spent når jeg i dag tidlig dro for å hente delene. Heldigvis var jeg ferdig med alt til hun kom hjem slik at alt var ryddig og pent.

    Jeg var ganske spent men hun sa, hold fast folkens, at de var fantastiske og at hun kanskje skulle legge dem ut på Facebook siden sin?? Jeg bestvimte nesten og måtte ta en hekto nitroglyserin. At en høyttaler på 75x135 cm skulle være fantastisk i min kones øyne kom som et sjokk. Jeg trodde ærlig talt at jeg kom til å få litt pepper, ikke som med JBL beistene jeg forsøkte meg på, men hvertfall litt pepper.

    Får vel si mission completed :)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    HEL: Dette er helt rått! Meget pene!

    Å vente med å beskrive prosessen til du er ferdig med byggingen er jo overlegent!
    Gratulerer!
    Er litt stolt av det. Ble inspirert av RoDa og hans HFS-selvkontroll pluss at jeg faktisk var veldig veldig lei av alle meningene og også den negativiteten som ville komme fra noen i en tråd som var en lang prosess.

    Nå er de helt ferdige og det både ser og låter bra. De ser faktisk langt finere ut i virkeligheten, både baflene og akrylen har en smooth 3D feeeling og uansett hvor nære du går så er finishen superb.

    Lyden kan vel kanskje andre få lov til å greie ut i det vide og det breie. I mine ører låter de akkurat slik: et vidt og bredt lydbilde :cool:
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    syns du har gjort noen små geniale ting her
    det å kunne byte baffel er jo morsomt. som du selv sier bytte mellom ulike fulltoner. men lowther blir vel stående antar jeg.
    har du skrevet noe om filter her uteom at du bruker firswatt

    haavard
     
    Sist redigert:

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Ikke så ofte jeg kommenterer noe her på Sentralen, men dette var særdeles gjennomtenkt og vakkert. Ikke bry deg om negativiteten, men nyt dette flotte byggverket du har laget. Jeg vet jo ikke, men tipper det låter flott også.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Grattis! Digger akrylvingene og modulær baffel.

    Synd at du opplever negativitet i trådene dine. Kan godt forstå behovet ditt for å følge dine egne ideer uten for mange innspill av og til.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Takk til alle oppover i innleggene for positiv respons :)

    Delingen er som nevnt med First Watt B5 aktivt delefilter: FIRST WATT B5


    Setupen er akkurat nå som følger:

    Pass Labs XP10 preamp

    First Watt B5
    High Pass, 160 hz, 6db LR Edit: er endret i dag 27/1 til 12db, baffelstep på -2db ved 2.5K
    Low Pass, 80 hz, 12 db LR, fast EQ på +6db ved 20hz, fast subsonic ved 15 hz

    First Watt F3 til high og en Musical Innovation 10 watter på lån av Roar M til jeg får 60 wattern min.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Fy søren! Nå har du tatt bort alle sperrer! Dette ble kanonflott og jeg vil tro det spiller svært dynamisk. Kjempekult!
     

    muzak

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    503
    Antall liker
    16
    Stilige baffler. Det med akrylsidene var ikke dumt :) Men er det en grunn for at du monterer bassene fra fremsiden? Personlig synes jeg det er mere visulet diskret når de monteres fra baksiden :)
    Stå på!

    Mvh
    Bjørn
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Står i innlegg #7. Det har litt med fase å gjøre men mest fordi jeg vil drive med bass-rolling :)
     

    nissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    107
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig lekre.Fantastisk lekkert med akrylvinger.Hvordan er prisene på så tykk akryl?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Rett og slett grisestilig og som jeg sa litt for tidlig. faen å jeg ønsker meg cnc fres ;)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Utruleg flott Hel,rett og slett.
    Må sei dei tar seg veldig bra ut i rommet,og lyden tviler eg ikkje på er bra.

    Mvh.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med et vel gjennomført prosjekt - dette er kjempeflott!!
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med et beundringsverdig prosjekt!
    Og takk for at du deler.
    Du inspirerer og får det virkelig til å klø i fingrene:)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Imponert! Meget bra gjennomført :) Pent ble det også.
     

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Elegant og tøft prosjekt. Liker veldig godt muligheten til skifte av drivere. Smart løsning, bærer preg av god planlegging. Blir spennende å se hva som blir The final HELOB The Final
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Applaus fra indre østland! Skulle gjerne hørt Alpha-baffel en dag.
    En ting drar jeg dog i tvil: Dette er neppe "the Final".......
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    He he. The Final Final. Eller semifinalen. Nesten som Eagles sin "Farewell 1 Tour-Live from Melbourne"

    The name 'Farewell Tour' has nothing to do with the band's plan to quit touring and this is confirmed by Glenn Frey's quote in the interview contained in the DVD: "The longer this goes on, the better these songs sound. There is a 'sort of' honesty in calling the tour Farewell 1, with its implication that Farewell 2 will follow soon."

    Farewell 1 Tour-Live from Melbourne - Wikipedia, the free encyclopedia
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Utrolig stilige høyttalere du har fått laget deg. Kunne vært moro å få hørt på en gang.

    Ronny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Velkommen skal du være :)

    Jeg har gjort noen forsøk med en test cd nå og de spiller trolig ned til 30hz (og ikke 35hz som jeg hadde regnet med). Jeg har hatt mange 40hz høyttalere tidligere og OBne går vesentlig dypere.
     

    svingen68

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2008
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye, meget pene og spiller sikkert bra også. Jeg bøyer meg i støvet for din evne til å stå på, og gjennomføre på en særdeles beundringsverdig måte. :) Selv orker jeg ikke en gang begynne på et slikt Diy prosjekt :p
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    he-he
    endelig har du følgt en rød tråd til enden av nøstet
    grattis med vel gjennomført
    kommer snart på inspeksjon........
    mvh
    Leif
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Lekkert HEL,dette er en intro to how to do. Nydelig utført.

    Hilsen Per
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Velkommen skal du være :)

    Jeg har gjort noen forsøk med en test cd nå og de spiller trolig ned til 30hz (og ikke 35hz som jeg hadde regnet med). Jeg har hatt mange 40hz høyttalere tidligere og OBne går vesentlig dypere.
    Sier målene på rommet 35Hz?
    Flott prosjekt, forresten - gratulerer :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Ikke målene på rommet. Det er en skjønnsmessig vurdering med ørene.


    Min subjektivte vurdering av bassen så langt og planene videre for bassdelen:

    Jeg har en CD som heter PCM Audio Tools The Calibrator. Der kjørte jeg test toner. 20, 25, 30 hz og hele veien oppover/nedover. Når jeg hører på tonene fra 50-60 hz og nedover så hører jeg at det er et fall ved 35 hz men det er ikke veldig stort, det er også noe nivå til 25 hz.

    Når jeg sammenligner bassen med f ex Dynaudio Focus 140 som jeg hadde for en del år siden, og for den saks skyld en rekke 40 hz høyttalere som jeg har hørt, så er det dypere bass i OBne. Med en 40 hz høyttaler så savner man ofte subwoofer, med OBne savner jeg ikke sub i det hele tatt.

    Jeg har også testet noen låter jeg kjenner godt med hodetelefoner. F eks: Sarah Mclachlans "World On Fire":


    Helt i begynnelsen har låta noen fine bass akkorder som jobber seg nedover. I Ob`ne er det et godt sub fundament med undertoner og definisjon hele veien ned. Det mangler ingenting i sammenligning med bassen i fra hodetelefonene. (Jeg bruker eldre lukkede proffutgaver fra Senheiser samt de beste fra Bose)


    I tillegg har OB`ne et slam og en åpenhet i midbassen som imponerer mer enn da jeg hørte JBL Everest på Soungarden i Vika med 200 Mac watt....og jeg spiller på kun 10 watt! (Musical Innovation MI 10 låneforsterker)

    Når klasse A 60 wattern så regner jeg med at det blir andre boller, mer av alt.


    Siden jeg nå er godt i gang med vurdering av bassene så setter jeg mid&high "rollingen" på vent til bassdepartementet er spikret. Jeg bestilte i går Definimax bassene på nett:

    Eminence Definimax 4015LF - 15 Speaker 700 W 8 ohm - die-cas - Kr. 2.523,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!

    Definimax.jpg


    Her er det 2-3 ukers leveringstid så jeg får god tid til å lære Eminence 15B bassene å kjenne i denne konfigurasjonen. Den store fordelen med nettkjøp er 14 dagers angrerett med pengene tilbake. Her har jeg en gylden mulighet til å benchmarke 15B mot Definimax. Er det ikke vesentlig bedre så gidder jeg ikke bruke kr 10.000,- på de sistnevnte.


    Ekstra EQ til bassene, ikke sikkert jeg trenger det:

    Til slutt så har jeg en plan etterhvert å bygge Rod Elliots 8 bånds bass EQ med fast Q-verdi. Det er en enkel sak som låter bra. Når man bygger den velger man frekvensene etter behov kun ved å bruke visse verdier på motstandene (og muligens noen andre komponenter). Jeg har kortene allerede men det er det eneste som man får. Alle komponentene må bestilles separat og jeg gruer meg for oppgaven da jeg synes det er vanskelig å få oversikt. Dessuten har jeg ikke gjort mange loddinger på printkort men det går vel greit. Heldigvis har jeg LMC i bakhånd :)

    Slik ser EQn ut ferdig bygget:

    p84-pic.jpg



    Og min gode venn BBBJ har selfølgelig daccet fronten allerede i nøyaktig samme format som First Watt B4/B5 delefilterne. Estetikken har svært høy prio hos meg nå:

    rod elliot EQ.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Vi har litt å lære om design Leif. Dette ser svært gjennomført ut hel.

    i og for seg sant, men for meg er lyden det primære, så får design komme når/om det praktiske er klart
    jeg må ikke gjennom noe kone-nåløye før jeg setter igang
    ikke er jeg i en utsatt posisjon for represalier eller boikot heller :cool:

    dessuten så legger lista høyere jo mere komplisert prosjektet er...ikke veldig artig å bygge alt en gang til, for å få designen på plass etter at man har holdt på i månedsvis
    MEN
    nå har jeg bestilt 3 svarte slike til dac, dac-power og Rod elliot filter/eq, så noe bedre blir det hos meg og....

    dac chassis 20130128.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med gjennomført!!

    Smart trekk å gjøre the final til et kontinuerlig prosjekt, da har du ikke låst deg. Selvinnsikt?
    Litt bekymret for "gjengene" i MDF til innibaffel, det er begrenset hvor mange ganger du kan skru før det ikke er hold i det lenger.
    Samme for bassene, + at det kan hende det blir svak kant der når den er gjennomhullet etter bassrulling i et par måneder? Bare erter.


    Er dette som et system å regne? En høyttaler som prestisjeprosjektet "Gaia" fra Midgard Audio, som ikke spiller godt som råkonstruksjon, men EQes på plass?
    I ditt tilfelle et elektronisk delefilter med EQ og gainjustering samt to effektforsterkere?
    Hvordan måler disse in-room hos deg?

    Digger utseendet og finish, bortsett fra kabelrotet på baksiden ser jo dette proffprodusert ut! CNC er saker!
    Kunne kaaaanskje tenkt på en plate som avslutning mot gulvet?

    Gleder meg til å høre!

    Mvh
    RoDa
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    DAMN HEL! Her har du virkelig gjort deg flid! Dette må jeg få inspisert en gang:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn