Forsterkere Forsterkere med god mellomtone

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
FelisAttica: Altså en mulighet fra fabrikk til å koble HELT UTENOM dem. Nettopp slik det bør være dersom du har tonekontroller. Stjerne i boka til Rotel. RAens dac er god som en start, ja..
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
FelisAttica: Altså en mulighet fra fabrikk til å koble HELT UTENOM dem. Nettopp slik det bør være dersom du har tonekontroller. Stjerne i boka til Rotel. RAens dac er god som en start, ja..
Nå synes jeg kanskje det blir litt mye av det gode her, Auditor. Trådstarter har gjort det klart at han har begrenset med penger å bruke på hifi. Da er det ikke optimalt å gi ham ekstra audiofile nevroser på denne måten. Jeg tror ikke det er slik man skaper musikkglede og interesse for hifi blant folk som er nye i hobbyen...

(og hvis du er overbevist om at den innebygde dacen i rotelen ikke er god nok, kan du evt ta en kontrollert blindtest av den og en annen dac, og rapportere tilbake om resultatene?)
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Olav2: Du misforstår, som vanlig. Den holder i massevis, men det finnes altså bedre. Til den tid at oppgraderingsspøkelset kommer gjennom veggen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg gjorde som "Kvålsvoll" anbefalte,bruk equalizer,det er et svært godt hjelpemiddel.
Som sagt så gjort,men høyttaler og lytteposisjon bør/må være så optimal som mulig,
og det er ikke alltid så lett.

Hadde det lenge slik,altså ikke den mest optimale plassering av hverken høyttaler og SS.
Ingen av alternativene mine har optimal symetri pga rommets utforming.


sh.jpg



For så å gi mer f#¤n i hvordan det ser ut i stua,hvor det i starten lignet mye på ovenstående bilde.
Flyttet høyttalerne litt nærmere hverandre og viola..ikke mye eq bruk her


DSC_1740.jpg



Nå sier ikke dette alt om bruk av equalizer mtp fase etc.
men den gir allikevel ett mer positivt bidrag enn negativ.
Den er enklere i bruk en visse digitale remedier som en trenger
kursing i for å kunne nytte seg av.
Dette er også ett lavbudsjett alternativ.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Rotel er meget bra det.
Brukte selv 1580, den hette? som fjernkontroll til Music Angel KT88 (intrigert rørforsterker uten fjernkontroll som da vart stilt fast på volum 11-12) tidligere.
Låt supert.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Roteln er sikkert bra den, det er ikke bare du som kjøper komponenter uten å høre på de. Jeg tror flesteparten gjør det.:) Noen er veldig bastante i sine innlegg, og det kan provosere noen og enhver. Hobbyen er jo en blanding av musikk, teknologi og veien er endel av målet:)
Jeg hører forresten en liten forskjell når jeg kjører "direct" på min Sony FA7ES. Jeg bruker den som pre og det er et lite slør som blir borte når signalene ikke går innom tonekontrollene. Har du finlyttet og prøvd det samme på din RA-1570?
Rotel RA 1570 leveres med "Tone control bypass" som fabrikkinnstilling. :)
Greier du å høre noen forskjell?
Har ikke prøvd tonekontrollene så mye enda. Har bare såvidt prøvd litt på lavt volum i kveld. Kommer tilbake med mine tanker når jeg har testet litt mer :)
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
FelisAttica: Altså en mulighet fra fabrikk til å koble HELT UTENOM dem. Nettopp slik det bør være dersom du har tonekontroller. Stjerne i boka til Rotel. RAens dac er god som en start, ja..
Jeg synes det er greit at man har mulighet til å både forbigå tonekontrollene og bruke dem, alt etter hva en selv føler høres best ut. :) Og selv med den ypperste match mellom høytalere, forsterker, kabler og kilder kan man som Olav2 nevner tidligere i tråden komme over enkelte ubalanserte innspillinger med eksempelvis for lite eller for mye bass, lyst og skarpt produsert o.s.v. Hvorfor er det da så galt å gjøre noen små justeringer, dersom det kan gjøre lytteopplevelsen bedre?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Angrep på tonekontrollere er tussete. Selvsagt er det ingenting i veien for å bruke det for å få musikken slik man liker. Hvorfor i all verden skal man angripe verktøy som forbedrer og/eller tilpasser lyden etter ønske ved riktig bruk?
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Jeg gjorde som "Kvålsvoll" anbefalte,bruk equalizer,det er et svært godt hjelpemiddel.
Som sagt så gjort,men høyttaler og lytteposisjon bør/må være så optimal som mulig,
og det er ikke alltid så lett.

Hadde det lenge slik,altså ikke den mest optimale plassering av hverken høyttaler og SS.
Ingen av alternativene mine har optimal symetri pga rommets utforming.


Vis vedlegget 442506


For så å gi mer f#¤n i hvordan det ser ut i stua,hvor det i starten lignet mye på ovenstående bilde.
Flyttet høyttalerne litt nærmere hverandre og viola..ikke mye eq bruk her


Vis vedlegget 442507


Nå sier ikke dette alt om bruk av equalizer mtp fase etc.
men den gir allikevel ett mer positivt bidrag enn negativ.
Den er enklere i bruk en visse digitale remedier som en trenger
kursing i for å kunne nytte seg av.
Dette er også ett lavbudsjett alternativ.
Bruk av equalizer har jeg ingen erfaring med. Må vel bare innrømme at jeg er ganske så tilbakestående på det området :p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg gjorde som "Kvålsvoll" anbefalte,bruk equalizer,det er et svært godt hjelpemiddel.
Som sagt så gjort,men høyttaler og lytteposisjon bør/må være så optimal som mulig,
og det er ikke alltid så lett.

Hadde det lenge slik,altså ikke den mest optimale plassering av hverken høyttaler og SS.
Ingen av alternativene mine har optimal symetri pga rommets utforming.


Vis vedlegget 442506


For så å gi mer f#¤n i hvordan det ser ut i stua,hvor det i starten lignet mye på ovenstående bilde.
Flyttet høyttalerne litt nærmere hverandre og viola..ikke mye eq bruk her


Vis vedlegget 442507


Nå sier ikke dette alt om bruk av equalizer mtp fase etc.
men den gir allikevel ett mer positivt bidrag enn negativ.
Den er enklere i bruk en visse digitale remedier som en trenger
kursing i for å kunne nytte seg av.
Dette er også ett lavbudsjett alternativ.
Bruk av equalizer har jeg ingen erfaring med. Må vel bare innrømme at jeg er ganske så tilbakestående på det området :p
Den gjør det samme, som vi i dag lar digitalprogrammene gjøre.
 

FelisAttica

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.01.2017
Innlegg
140
Antall liker
37
Jeg har satt mantraene på gummiføtter og det var en massiv forbedring ;D Nå høres lyden mye mer riktig ut og jeg kan ha volumet lavere enn før. Det er futt i mantraene altså. Imponerende bass, til tross for størrelsen. De kan metal også disse småtassene ;) Forsterkeren har nok en noe mørk lydsignatur. Har funnet ut at det kan hjelpe å sette treble til +1 på enkelte album.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Opplevde det samme når jeg satt Platinum 200 på noen billige møbelknotter fra europris, ble merkbart mindre rumling i bass og nedre mellomtone, på en måte mer tydelig og klart. De møbelknottene var litt for myke, for etter noen uker var de skvist såpass sammen at effekten av dem forsvant.
 
Topp Bunn