Erfaringer med Helmholtz eller andre absorbenter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    StigErikTangen

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Støperør i papp var det billigste jeg fant når man skal kjøpe nytt. Bare det er en sylinder av noe slag og har en viss stivhet så funker det selvsagt.
    I henhold til akseptert kabel-logikk, så er da dette den dårligste resonatoren. Jeg burde se etter noe som er frest ut av ett stykke gull eller noe sånt kanskje. Spørs om fruen vil gå med på at jeg selger hennes bil for å finanisere det.
     
    T

    timc

    Gjest
    Loevhagen skrev:
    Kan man kombinere absorbent (Rockwool plassert i hjørnet) og tunet bassfelle (rør åpent i enden ved gulvet og tett i toppen) i rommet slik som skissert?
    Jepp, men pass på at røret ikke blir for langt. Forholdet mellom diameter og lengde bør ligge så nærme 1 som mulig for best effekt av resonatoren (for ett gitt volum). Dette for å holde trykket innvendig så uniformt som mulig. Annbefalt forhold er normalt sett mellom 0.1 og 10.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    StigErikTangen skrev:
    StigErikTangen skrev:
    Støperør i papp var det billigste jeg fant når man skal kjøpe nytt. Bare det er en sylinder av noe slag og har en viss stivhet så funker det selvsagt.
    I henhold til akseptert kabel-logikk, så er da dette den dårligste resonatoren. Jeg burde se etter noe som er frest ut av ett stykke gull eller noe sånt kanskje. Spørs om fruen vil gå med på at jeg selger hennes bil for å finanisere det.
    Gull er dødt, men ikke så stivt. Titan for oss "best-buy"-gutta. Platina for high-endfolket.

    Men jeg har faktisk et lass av gamle trykkvannsrør utenfor døren som trolig skal kasseres. Billigere og enklere (sett bort fra vekten) blir det ikke. Vertikal vs horisontal plassering: Noen forskjell?
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg tror (kun basert på erfaring) at røret skal plasseres i samme retning som den stående bølgen du skal håndtere. Av en eller annen grunn så jeg stor forskjell på liggende vs stående på en mode jeg har som går i lengderetning i rommet.

    Mulig dette er 99,97% ren svada, siden det kun er basert på observasjon hos meg.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Tja. Dersom effekten er følsom for retningen et sted er den det fort et annet. 99.97% bs var veldig pessimistisk. Med patentbånd og solide skruer skal jeg få også tunge rør oppunder taket. Måle skal jeg og. Men det blir ikke i dag!

    totte
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Spiller innfesting noen rolle på slike papprør, eller kan jeg bare ligge løst....?

    Kan man redusere Q noe med å fylle de med dempestoff...?

    Mvh
    OMF
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Svanå v4

    Prøver å poste her før jeg åpner en ny tråd.

    Kan noen forklare med en liten teskje hvordan man stiller inn en svanå v4.
    Fremgangsmåte fra A-Å

    Mine målinger med REW sier at jeg har en kjempe dip i bassen med bunn på 45Hz og en nesten like ille på 88Hz, - 10db eller mer.
    Håpet å kunne bøte på dette med 2st v4 som jeg kjøpte av en hyggelig kar her på sentralen.
    Har prøvd litt forskjellige åpninger og plassering i hjørner bak høytaler( liten avstand) og i hjørner bak lytteposisjon.
    Nesten ingen endring i frekvens respons og ser ikke noe større forskjell på vannfall. Må inrømme at jeg er ennå ikke helt stø i å lese vannnfall diagrammene.

    Har prøvd å spille en 45Hz sinus med Db måler i munningen på den ene fellen og variere åpningen som forklart i en tidligere post men så ingen større endring i avlesing. Jeg må ha misforstått ett eller annet grunnleggende:confused:

    hilsen

    Habicht
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Du klarer vel neppe å heve dipper med sånne - disse er mer tiltenkt å fjerne peaker. Og er dippene smale , så er dem sikkert ikke særlig hørbare heller.
    Men har du derimot noe peaker i bassen , så kan du tune deg inn på disse , og får du fjernet dem , så kan du heller heve nivået i bassen ellers litt...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar

    I min naivitet tenkte jeg at dippene var fororsaket av kanselasjoner som kunne motvirkes med slike Helmholtz feller.
    Kan hende jeg har tenkt feil. Uansett man må prøve, noen annen kan sikkert bruke de om jeg ikke får noe ut av slike Helmholtzer.
    Egentlige peaker er det ikke snakk om men ikke uvanlig, noe ujevn frekvensgang.
    Skal også prøve mer bredbåndet demping med rockwool i første runde.

    Habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er klart, at det som ligger i mellom de to dippene kan kalles for en peak.
    Og da trenger jeg fortsatt forklaring på hvordan jeg skal finne plassering og innstilling på fellene.

    Habicht
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Post et vannfall 20-200hz så ser man fort om det er noe du kan utbedre med disse....
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Will do

    Må bare ordne noe famile ting først:)

    H
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar

    I min naivitet tenkte jeg at dippene var fororsaket av kanselasjoner som kunne motvirkes med slike Helmholtz feller.
    Kan hende jeg har tenkt feil. Uansett man må prøve, noen annen kan sikkert bruke de om jeg ikke får noe ut av slike Helmholtzer.
    Egentlige peaker er det ikke snakk om men ikke uvanlig, noe ujevn frekvensgang.
    Skal også prøve mer bredbåndet demping med rockwool i første runde.

    Habicht
    Vel jeg er ingen ekspert på området , så det er mulig du kan få til noe på den måten du tenker på , men jeg tror du da skal være heldig/tålmodig.
    Men får håpe det kommer noen med enda mer peiling , som kan gi deg fasitsvaret.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Bruk av HH
    Vannfall – er det ståendebølger- er de innenfor arbeisområdet til valgte HH, om ja, kjør frekvensen i generatoren og finn området med høyest nivå-plasser HH der.
    Legg dBmåler ved porten og juster slik at du får lavest mulig nivå, krever noe nøyaktighet for å treffe helt riktig, nivået bør synke et sted mellom 8-16dB
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Regner ikke med at det finnes et fasit svar men håper på å lære meg noe.
    legger ved vannfall
    Når du Roald sier finn området med høyest nivå, mener du å ta målinger på mange steder i rommet?
    Bør vel begynne i hjørnene?
    Hvordan ser jeg stående bølger i vannfallet?

    Beklager at jeg er helt grønn her:confused:

    Habicht
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig å korrigere/påvirke dipper jo. Unntaket er først og fremst hvis det er bygnings relatert eller rommet har det vi kaller en dårlig "modal support".
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Regner ikke med at det finnes et fasit svar men håper på å lære meg noe.
    legger ved vannfall
    Når du Roald sier finn området med høyest nivå, mener du å ta målinger på mange steder i rommet?
    Bør vel begynne i hjørnene?
    Hvordan ser jeg stående bølger i vannfallet?

    Beklager at jeg er helt grønn her:confused:

    Habicht
    Var med å plassere noen heimholtz hos John Harald her på forumet.
    Da målte vi i sweetspot og fant noen topper og dipper.

    Vi fant da en topp vi ville jobbe med. Så vi spillte av en sinustone på denne frekvensen. Så kjørte vi spl meter og fant ut hvor i rommet de høyeste peakene var. Så plasserte vi heimholtz der. Og åpnet " døra" helt. Så satte vi mik i åpningen og justerte døra slik at det målte lavest db på denne frekvensen i døråpningen. Så kontroll målte vi i sweetspot. Resultatet ble at en
    Dipp ble hevet og en topp ble senket i sweetspot.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker for input, dette er spennende.

    Retep: Prøver denne metoden i kveld.

    Orso: Jeg har dyttet rommets hoved mål i ModeCalc fra Real traps
    Vil det være mulig for kyndige å se om rommet har dårlig "modal support" fra resultatt av det.
    Kan gjerne poste den tabellen.
    ps. fikk noenlunde ordning på min DLCP :)

    Habicht
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Tja........ litt usikker på om HH er rette løsning her, uten å ha lekt med den REW filen så ser det ut til å falle relativt mye i starten og med lett synsing ville jeg nok heller satset på noen hjørner med glava.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Virker som din synsing bygger på en del erfaring Roald.

    Prøver den metoden som Retep bskriver først, ender vel med Helmholtzene på fanget:)
    Har en del rockwool på loftet fra et annet prosjekt som jeg uansett skulle prøve.
    Vurdere også på å kopiere Primacoustc sine membran varianter, ser ut som de kan gå rett dypt uten allt for store dimensjoner.

    Habicht

    Vis vedlegget modecalc.pdf
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Jepp det er samme måte som jeg beskrev og eneste foruftige tilnærming....



    Koster intet annet enn tid å prøve og så får man jo erfaringen, regner med at det var de to v4 på brukten du kjøpte.
    Legger ved et vannfall der pilene viser områder som jeg mener HH er et passende virkemiddel og hvordan det liggner litt mer på ditt over 60hz og som du ser er nivå vs tid ganske anderledes

    HH-mat.jpg

     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt riktig det Roald, you live and learn.

    Han som solgte hadde evt. et tips om en som var villig til å overta om de ikke gjorde nytte her hos meg.
    Synes fortsatt Helmholtz prinsippet er veldig interressant. Kan hende man prøver seg på noen rør greier høyere i frekvens.
    Lærerikt med det vannfallet du postet begynner langsomt å forstå de bedre.
    Når jeg kommer meg litt opp over i frekvens og er overpå rockwoll får jeg poste i en annen tråd.
    Kanskje min egen, et ultrakompakt bygårds hornsystem.

    Habicht
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    HH er topp til slike spisse rygger, har 3 v6 og 2 v4 selv.

    Når du først skal teste litt er det kanskje verdt å prøve å fylle de litt med demping for litt mindre q, men da er det måle fylle måle osv.....

    Lykke til :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ble det noe bedring....?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fikk plutselig en del andre ting å styre med.
    Tar sikte på å gøre en del tester i helgen.

    Tror de helmholtzene ryker ut igjen.
    Har uansett problemer med å integrere de i møbleringen.
    Noe selvsnekkret og tilpasset blir nok veien å gå for meg.

    Habicht
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Om det skulle passe får du gi en lyd, så du også hadde mekket en kul kompaktløsning jeg kunne tenkt meg å lyttet til:cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei Roald

    Om det ikke har fremgått av tråden min da bor jeg sentralt i Oslo, på St Hanshaugen.
    Bare send meg en PM og vi lager en avtale.
    Bare hyggelig med besøk og ikke verre at de besøkende har erfaring med akustiske tiltak.:rolleyes:
    Kommende uke og påfølgende helg er travel. Har en gutt i korps og vi har loppis på Bolteløkka skole.
    Bare komme dit også:) Meg finner du, kanskje ikke overraskende i elektronikk avdelingen.
    Poster helgens reultater når jeg har en eller annen konklusjon.

    Habicht
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Wow. Litt av en samling John_Harald!
    Så sant man ikke har veldig stort rom, så kan bruk av så store kasser mange steder gi utfordringer med utstikkende frekvenser. Selvsagt avhengig av plassering.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    John Harald sitt rom er vel over 9m langt å bør sånn sett være relativt optimalt med Helmholtz for å ta laveste aksielle i lengderetningen.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg sier det igjen, noen har god plass :)
    Men nå har jeg somlet og surret nok på HFS i dag, frem med signalgenrator og db måler.

    Habicht
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg løpt rundt som en tulling med dB måleren.

    Tatt en del runder å prøvd å sammenligne men blir bare mer og mer forvirret.

    Har konsentrert meg mest på to frekvenser fra signalgenerator.

    1. 56,5 Hz nest høyeste pukkel på frekvensmåling
    2. 46,0 Hz nest høyeste pukkel på vannfall, generert fra samme måling.

    Jeg har tatt målinger på 0,3 m, 1,0 m og ca 2m over gulv ca 15 målepunkter er registrert mest i hjørner i tillegg til masse andre mer random punkter og selvfølgelig i lytteposisjon.

    Generell observasjon er at 56,5 Hz hadde ca 1,5 dB høyere nivå en 46,0 Hz
    Ved 56,5 Hz var det veldig liten forskjell på målingene inklusive i lytteposisjon.Varierte fra 58,5 til 61,5 dB
    For all del 3 dB i forskjell men jeg synes det er lite delt på så mange punkter langs rommets kanter.
    Høyest 61,5 dB i hjørner på 1m høyde bak høytaler med 60,5 i lytteposisjon.
    Ved 46 Hz er det nesten samme sak men der er det et merkbart fall i lytteposisjon fra maks i hjørne på 60dB ned til 53 dB.

    Ikke sikker på noen konklusjon på dette, kom gjerne med innspill.
    Jeg har prøvd å justere åpning på fellene når de var plassert i hjørner bak høytalere men klarte ikke å registrere noen større forskjeller på dB måler til tross for at jeg langsomt endret åpningen noen millimeter om gangen.
    Begynner å tro som noen har påpekt at Helmholtz ikke er det mest effektive i mit tilfelle.
    Skal prøve å få litt tid i morgen til å ta nye målinger med de tilbake i hjørner bak høytalere og se nærmere på vannfallene.

    Habicht
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    [FONT=&quot]At du ikke får noe særlig reduksjon er ikke så rart, dette er for lave frekvenser for v4.


    [/FONT]

    [FONT=&quot]Mulig at 56,5hz er innenfor rekkevidde men da er det knapt åpning igjen og virkningen tilsvarende dårlig....... [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    Finner det også litt merkelig at du ikke har større variasjoner i nivå, hvordan høres det ut når du beveger deg rund?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjørte du sinustone på de høyeste toppene på målingen i sweetspot og så gikk du rundt med mikrofonen og fri utsikt til RTA? 3db forskjell er ikke mye. Hos John Harald fant vi plasser med over 10db forskjell.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen

    Finner det også litt merkelig at jeg ikke registrerte større forskjeller.
    Målingene ble gjort med håndholt dB måler og jeg brukte signlageneratorn i REW med sinus signal.
    Prøvde å ikke skygge for måleren med kroppen.
    De punktene jeg beskrev er langs rommets periferi, og jeg konsentrerte meg om å finne steder med maks trykk.
    Det er noen steder der nivået er lavere en det laveste trykket i pereferien slik at maks forskjell i hele rommet er større en
    mellom mest trykk i hjørner og i lytteposisjon på de 7 dB jeg registrerte ved 46Hz.
    Men ettersom det er vel slik at det er maks lydtrykk som interressant i henhold til plassering av feller har jeg ikke konsentrert meg steder med lavest trykk.
    Kommer til å ta en runde til senere i dag og tenke litt mer på lytteinntrykkene, men det er nok slik at mer bredbåndet demping med glava og evt membraner vil være en mer effektiv måte å jobbe med mit rom.
    Jeg har ikke begynt å fortelle om problemen høyere i frekvens:p

    Habicht
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    At du ikke får noe særlig reduksjon er ikke så rart, dette er for lave frekvenser for v4.


    Hm, her står det at V4 skal klare 40-90Hz:confused: Varitune V4 - Acoustic Tuning

    Ellers spennende å lese hva som kommer ut av dette. Jeg hadde selv null peiling på hvordan å integrere disse V4 i min stue. Leste meg litt opp her og der, men kom aldri så langt som å skaffe velegnede måleutstyr :rolleyes:
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Helmholtz er ikke for å jevne ut frekvensrespons. Det vil den ikke gjøre i spesiell grad. Det er vannfallet og tidsdomenet du må se på. Frekvensrespons er kanskje den minst interessante grafen.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er tid som er interessant, men ved justering er dB rettesnoren
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn