Erfaringer med å få lagt inn dedikert kurs til HiFi anlegg?

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
The risk is yours..... Tror ikke nødvendigvis Elko 4-veis låter bedre enn komfyrkontakt eller Philip Hauge kontakter .... Eller at en 16A automatsikring gir bedre lyd enn en 20A automat ....
ELKO har mye bedre terminaler for tykkere kabler enn det meste annet jeg har forsøkt. Komfyrkontakt blir litt upraktisk om du bytter komponenter ofte.

Sortere bakgrunn, og mer dynamikk er hva oppgradert tilførselsstrøm forbedrer.

ps; 20A har litt tykkere sikringstråd enn 16A
PS det er ikke sikringstråd i automatsikringer.... vernet er elektronisk
Var bare enkel forklaring fra gamle skolen:)
 
R

RL69

Gjest
Egen kurs til HIFI'en er et must. Få data/lysdimmere/varmepumpe vekk fra lyd-kursen.

Har selv 4 kurser på gutterommet. En 16A til hifilyd, en 16A til kinolyd, en 16A til varmepumpe og en 10A til lys/data.

Om det ble bedre lyd? Tja, fikk vekk noe støy (spraking i HIFI'en) når varmepumpe starter/blir slått på.

MVH
KOL69
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
The risk is yours..... Tror ikke nødvendigvis Elko 4-veis låter bedre enn komfyrkontakt eller Philip Hauge kontakter .... Eller at en 16A automatsikring gir bedre lyd enn en 20A automat ....
ELKO har mye bedre terminaler for tykkere kabler enn det meste annet jeg har forsøkt. Komfyrkontakt blir litt upraktisk om du bytter komponenter ofte.

Sortere bakgrunn, og mer dynamikk er hva oppgradert tilførselsstrøm forbedrer.

ps; 20A har litt tykkere sikringstråd enn 16A
PS det er ikke sikringstråd i automatsikringer.... vernet er elektronisk

Var bare enkel forklaring fra den gamle skolen:) Poenget er at den leverer mere peak strøm, og jeg kan ha tykkere kabling (4kvadrat) i tilførsel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Byttet bare ut komfyr kontakten med en vanlig etter han var gått:) En skikkelig ELKO 4 veis da! noe annet duger ikke.
Men dette er veldig ulovlig og kan få store konsekvenser både sikkerhetsmessig og økonomisk ...
God lyd er viktigst8)
Deg om det, men nå skulle jeg gjerne hatt en "anti-liker" å klikke på. Om det skulle brenne hos deg, så er det garantert at forsikringsselskapet vil ha mye å si om den der. Og du kommer ikke til å like det de sier.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Byttet bare ut komfyr kontakten med en vanlig etter han var gått:) En skikkelig ELKO 4 veis da! noe annet duger ikke.
Men dette er veldig ulovlig og kan få store konsekvenser både sikkerhetsmessig og økonomisk ...
God lyd er viktigst8)
Deg om det, men nå skulle jeg gjerne hatt en "anti-liker" å klikke på. Om det skulle brenne hos deg, så er det garantert at forsikringsselskapet vil ha mye å si om den der. Og du kommer ikke til å like det de sier.
Går nok bra det skal du se. Jeg har jo jobbet med elektro i 20 år. Bla. som tavlebygger.-)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
God lyd er viktigst8)
Deg om det, men nå skulle jeg gjerne hatt en "anti-liker" å klikke på. Om det skulle brenne hos deg, så er det garantert at forsikringsselskapet vil ha mye å si om den der. Og du kommer ikke til å like det de sier.
Går nok bra det skal du se. Jeg har jo jobbet med elektro i 20 år. Bla. som tavlebygger.-)
Jeg kommer aldri til å kunne omvende deg, men du får det samme, lovlig og trygt ved å sette inn 16A vern. Men du gjør som du vil :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
The risk is yours..... Tror ikke nødvendigvis Elko 4-veis låter bedre enn komfyrkontakt eller Philip Hauge kontakter .... Eller at en 16A automatsikring gir bedre lyd enn en 20A automat ....
ELKO har mye bedre terminaler for tykkere kabler enn det meste annet jeg har forsøkt. Komfyrkontakt blir litt upraktisk om du bytter komponenter ofte.

Sortere bakgrunn, og mer dynamikk er hva oppgradert tilførselsstrøm forbedrer.

ps; 20A har litt tykkere sikringstråd enn 16A
PS det er ikke sikringstråd i automatsikringer.... vernet er elektronisk

Var bare enkel forklaring fra den gamle skolen:) Poenget er at den leverer mere peak strøm, og jeg kan ha tykkere kabling (4kvadrat) i tilførsel.
Du kan bruke 4mm2 på 16A også :). Og 6, 10, 16, 25, 35, 50 70. 95. 120, 150, 185, 240, 300mm2 hvis du vil :). Men du kan aldri bruke schuko-stikk på vern over 16A. Jeg gir meg nå, men dette er tull.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
PS det er ikke sikringstråd i automatsikringer.... vernet er elektronisk

Var bare enkel forklaring fra den gamle skolen:) Poenget er at den leverer mere peak strøm, og jeg kan ha tykkere kabling (4kvadrat) i tilførsel.
Du kan bruke 4mm2 på 16A også :). Og 6, 10, 16, 25, 35, 50 70. 95. 120, 150, 185, 240, 300mm2 hvis du vil :). Men du kan aldri bruke schuko-stikk på vern over 16A. Jeg gir meg nå, men dette er tull.
Jeg overlever sikker:) Har gjort skumlere ting tidligere i livet men likevel landet med beina på jorden------))
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Jeg installerte like godt en egen underfordeling (sikringsskap) ditekte på husets hovedskaps hovedkurs 3x80A). I hovedskapet ble det installert en splitt etter inntakssikring og måler. Den ene enden av splitten leder til hovedskapets innmat som forer eiendommen med ikke hifi relatert strøm. Den andre enden av splitten leder ut i den nye underfordelingen. På denne måten er hifi strømmen helt separert fra eiendommens øvrige strøm og apparater koblet til. Denne nye underfordelingen inneholder fire stk 32A kurser med 16 kvadrat kabel og Phillip Hauge industrielle runde vegguttak. Disse kursene var ment til effektforsterkere. I tillegg har jeg installert 8 stk 16A kurser med Oyaide sølvkabler og Furutech vegguttak. Alle kablene i veggen er tilmålt like lange for å unngå potensialforskjeller og jordsløyfer. Alle kursend er installert for å brukes til en komponent hver og har et vegguttak hver. De fire 32A kursene er til hver sin monoblokk. De åtte 16A kursene er til hver skn kildekomponent, RIAA, forforstrker og aktivt delefilter. På hver av de åtte 16A kursene er det tenkt installert en dedikert power conditioner. I tillegg vil anlegget også få en såkalt ground conditioner.

Neste oppgradering av strømopplegget vil bli å installere ringjord med særdeles overdimensjonert kvadrat nedgravd rundt huset som er terminert både i husets hovedskap og i hifi underfordelingen. I tillegg vil det bli installert flere spesielle jordspyd på ringjorden som skal fungere i en kombinert løsning. Jordspydet jeg har i tankene har vært brukt med stort hell til hifi tidligere og reduserer motstanden til jord til det tilnærmet ignorerbare. I tillegg har jordspydet en patentert løsning innebygget som holder jorden rundt konstant fuktig og gir dermed best jordkvalitet.

Dette er en av de største og rimeligste oppgraderingene jeg har gjort. Jeg gikk fra å ha hele anlegget på samme 10A som resten av strømbehovet i hele første etage på en 2 kvadrat (tror jeg det var). Fantastisk sort bakgrunn. Dynamiske kontraster av en annen verden. Et støygulv man må inn i høytalerne med stetoskop for å høre og heldigvis ingen problemer med støy relatert til jordsløyfer.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
The risk is yours..... Tror ikke nødvendigvis Elko 4-veis låter bedre enn komfyrkontakt eller Philip Hauge kontakter .... Eller at en 16A automatsikring gir bedre lyd enn en 20A automat ....
ELKO har mye bedre terminaler for tykkere kabler enn det meste annet jeg har forsøkt. Komfyrkontakt blir litt upraktisk om du bytter komponenter ofte.

Sortere bakgrunn, og mer dynamikk er hva oppgradert tilførselsstrøm forbedrer.

ps; 20A har litt tykkere sikringstråd enn 16A
Dette har jeg faktisk brukt en del tid på å teste ut. Phillip Hauge er overlegent bedre enn komfyrkontakter og ELKO. De har større kontaktflate og bedre gripeevne.

Mvh
Roysen
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Har egen 15a til stereoen men kan ikke si at den gjør noen forskjell.
Fikk den dog på plass ca samtidig som jeg flyttet inn, men better safe than osv.. :)
 

TheJensizm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2013
Innlegg
70
Antall liker
16
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Huhei som det går!
Her har det jammen vært aktivitet!

For å komme litt tilbake til starten med hele tråden så er jeg så uheldig at jeg bor i noe som er både næringsbygg og leilighetskompleks samtidig.
Som ikke det var nok så er det et skiltverksted med fresemaskiner og det som være er direkte under stuen min. Jeg har merket at om jeg har på forsterkeren i arbeidstid så kan det komme høyfrekvente lyder i HT uavhengig av kanal eller volum. (Jeg bruker allerede et overspenningsvern/strømrens)

Tror dere det å legge inn ekstra kurs vil verne meg fra det?


Mvh,

Jensizm
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, ikke egentlig. Du bør også ha nettfiltre, men de høyfrekvente lydene du nevner er litt merkelige. Jeg funderer på om det kan være en eller annen form for jordstøy som går fra nettjord til signalkabler. Har du jordet stikk til anlegget? Ubalanserte eller balanserte signalkabler?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Hvordan blir det når man kobler til to stk subber på samme kurs når man har fra før en effektforsterker som trekker mye strøm?

Tenkte muligens sub til egen kurs og resten av anlegget til den andre dedikerte kursen. Begge på 2,5kvadrat. TV ol hadde jeg tenkt og koble til vanlig 10a kurs. Vil subbene kunne forårsake brum, støy osv når de er koblet til en annen kurs?(XLR)

Bygger hus så jeg har alle muligheter..

Anyone?
 
Sist redigert:

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri opplevd at sikringen har gått med min ene 10A kurs i stua her(ujordet). Men jeg fikk for et par uker siden lagt opp en egen ujordet 16A kurs i tillegg , og det var faktisk ganske merkbart på lyden ja. Når man har et par-tre effekt-trinn , et par suber , en plasma-TV osv.... , så begynner det jo å dra litt på full peising.
Hva som gjør at det ble merkbart mer dynamikk og noe sortere bakgrunn , vet jeg ikke. Jeg har nå kun stereokomponenter på den nye kursen , så om det er mindre støy , eller tilgang på mer effekt (mindre spenningsfall) , eller en kombinasjon av begge deler vet jeg ikke.
Men at det hjalp er det liten tvil om , og så blir man jo kvitt noen padder og reduserer brannfaren. Og i tillegg gjør det godt for nattesøvnen , og det skal ikke undervurderes :)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Godt og høre. Blir nok at jeg legger opp to kurser ekstra itillegg til en som også går på en del belysning, TV osv.. Da er jeg uansett sikker og slipper og angre i etterkant..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Legg opp nok og gjerne litt til. Angrer nå på at jeg kun har en kurs...
 

Funk4Ever

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2014
Innlegg
177
Antall liker
91
Sted
Oslo
Legg opp nok og gjerne litt til. Angrer nå på at jeg kun har en kurs...
koster ikke allverden og legge opp en kurs til.

Hvilken elektriker bruker du (seriøst spm). Jeg skal bare ha opp litt småtteri og får tilbud fra elektrikere på 20-30k - for noe jeg stort sett egentlig kan fikse selv. Er i El-sjokk modus!
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Legg opp nok og gjerne litt til. Angrer nå på at jeg kun har en kurs...
koster ikke allverden og legge opp en kurs til.

Hvilken elektriker bruker du (seriøst spm). Jeg skal bare ha opp litt småtteri og får tilbud fra elektrikere på 20-30k - for noe jeg stort sett egentlig kan fikse selv. Er i El-sjokk modus!
Fikk selv en regning på kr 45000,- på litt småtteri, etter det har jeg også vært i Elsjokkmodus.
Men å kun strekke en ekstra kabel fra sikringsskapet til hifien, koster ikke mye og er raskt gjort.
 

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Jeg har nylig fått egen kurs til hifi`en og tv,
og forskjellen var stor og umiddelbar-over hele linja.

Hos meg utgjorde egen kurs like mye
som de største oppgraderingene jeg har gjort innenfor preamp og høyttalere.

Det spiller mye renere,med bredde og bass og detaljer i annen liga enn før.
Og finere topp..og musikken kommer mere ut i rommet..

Forskjellene er så store at jeg nå innser at jeg egentlig ikke har
hørt potensialet i de mange komponentene som har vært innom stua de siste årene.
 
N

nysjerrigper

Gjest
har TN-nett noen betydning? utenom sikkerhet og mindre tap da..
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Jeg hadde u gjordet 10 A kurs før.
Med lys,modem/,ruter og panel ovner +stereo.
Nå har jeg 2 x 15A jordet i stua.
Den ene er kun for tv/stereo og 2 aktive subber.
Den andre kursen går da til alt annet.
Desverre har denne kursen også 2 subber.
(Har 4 totalt)
Og dette skaper noen ganger knepping i subbene når jeg skrur av på lys. Det hender også av og til ved bytte av kanal på dekoderen.
Men det er tyst for støy ellers.
Så tror det er viktig her at de får samme jording slik folk sier.
Tenkte aldri på dette problemet den gang det ble montert.

Men å gå fra en 10A kurs på alt i stue,med lys som blinker og til 2 x 15A er hørbar.

Det skal nevnes at panel ovnen i stua kun brukes ved kaldere enn - 10 grader.
Og det alene var 1500 watt.
Da er det ikke mye igjen til lys og stereo/subber.

Skjønner nå at den ene kursen må trekkes videre til subbene bak. Slik at det blir likt.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Prøv med ene kursen uten jording.Det kan da tenkes at ditt problem forsvinner.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
General er anbefalet tværsnit av lederne til hus installation vel nærmest dikteret som minimum krav av brand myndigheter.

Enhver som har brugt en vinkelsliver på feks. ( 2000 watt) med en 10 meter forlænger kabel har vel bemærket forskellen mellem 1,5 kvadrat Kontra 2,5 kvadrat mm.

Ved vanlig el instalition går lederne frem til den ene efter anden udtags punkt med tilhørende antal samlinger. og vis man åbner disse udtags punkter finder man lidt av hvert( fluer, edderkopper, støv, spindel vev, ect.)
PS: Anbefaler at ta hoved sikringen, og åbne alle disse for rengøring minst en gang om året.

Skal man,- så skal man:
Vis man planlægger at skulle turen Berlin/ Munchen tur retur en gang i uken og holde en gennemsnits fart på 160km/t er det neppe en ide at vælge en bil med en top fart på 180 km/t.

Mit valg:

Desideret 16 amp kurs, 12 awg dobbelt skærmet kabel med skærm kun forbundet i sikrings skab trukket direkte frem til anleg, og al elektronik er koblet kun til den ene strøm skinne,- som avslutter denne installation.

Man skal vere opmærksom på, at vis der desuten er instaleret en foreksempel 10 amp kurs uten jord, i samme lokale siger regelverket at dette er ulovlig, da der kan vere fare for overgangs strømme mellem disse to kurser, vis man velger at koble de forskellige komponemter til begge kurser.
Foreksempel: Igennem signal kabler men også ved berøring av produkterne inbyrdes.

DU MÅ UNDER INGEN OMSTENDIGHETER KOBLE APPERATERNE/ PRODUKTERNE til begge kurser, da der vil vere fare for strøm gennem føring gennem dig eller dine børn ved berøring av produkterne. Endvidere siger legelverket lidt om en minimum avstand mellem udtag mellem ikke jordet og jordet udtag.

En sådan løsning, vil vis noget går galen, nok også give dig visse problemer med brand myndigheterne, forsikrings selskabet, politiet, ect.

Og kona vil neppe blive blid,- vis du slår børn eller børnebørn ihjel.



FÅ EN AUTORISERET ELEKTRIKER TIL AT FORETAGE INSTALATIONEN.
 
Sist redigert:

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Innlegg
75
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Å bo i Nordmarka er idyllisk på mange måter, men infrastrukturen er det så som så med. Jeg fikk lagt opp en dedikert jordet 16 amp kurs fra sikringsskapet (i kjelleren) opp i stua for to år siden (kostet kr 16.000,-). Kursen brukes kun til 2-kanals hifi, da vi har TV mm. i eget rom. Har dog en del av komponentene koblet til stuas 10 amp kurs (jordet!) utifra tips på dette forumet. Ble kvitt støy/ brum fra termostater, osv.
Prøvde å være litt kreativ, og fikk elektrikeren med på å lage en "sløyfe" i kursen slik at jeg lettvint kunne koble inn skilletrafo, mm. i kjelleren (kona tillater knapt nok hifi komponentene i stua). Dette viste seg å være et "sjakktrekk" da jeg fort fant ut at det fortsatt var mye støy fra strømnettet, som skilletrafoen i tillegg forsterket (iflg. elektrikeren). Jeg måtte inn med tyngre skyts, og en Wandel & Goltermann WS10 strømrenser/ -stabilisator ble kjøpt inn. Denne viser også (VU-meter) at "innstrømmen" som svinger mellom 210 og 240 volt blir korrigert til konstant 230 volt. I tillegg brukes en egen strømrenser (Power X-terminator) til komponentene som er koblet på stue-kursen (denne er liten og skjules lett i racket).
Lyden i anlegget har fått ett merkbart løft og er nå utrolig behagelig. I tillegg kan eier senke skuldrene å nyte musikk, i trygg forvissning om at 80-talls komponentene vil kunne vare i enda mange år.
Hifi strøm 001.jpg
Hifi strøm 002.jpg
Hifi strøm 003.jpg
Hifi strøm 004.jpg
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
General er anbefalet tværsnit av lederne til hus installation vel nærmest dikteret som minimum krav av brand myndigheter.

Enhver som har brugt en vinkelsliver på feks. ( 2000 watt) med en 10 meter forlænger kabel har vel bemærket forskellen mellem 1,5 kvadrat Kontra 2,5 kvadrat mm.

Ved vanlig el instalition går lederne frem til den ene efter anden udtags punkt med tilhørende antal samlinger. og vis man åbner disse udtags punkter finder man lidt av hvert( fluer, edderkopper, støv, spindel vev, ect.)
PS: Anbefaler at ta hoved sikringen, og åbne alle disse for rengøring minst en gang om året.

Skal man,- så skal man:
Vis man planlægger at skulle turen Berlin/ Munchen tur retur en gang i uken og holde en gennemsnits fart på 160km/t er det neppe en ide at vælge en bil med en top fart på 180 km/t.

Mit valg:

Desideret 16 amp kurs, 12 awg dobbelt skærmet kabel med skærm kun forbundet i sikrings skab trukket direkte frem til anleg, og al elektronik er koblet kun til den ene strøm skinne,- som avslutter denne installation.

Man skal vere opmærksom på, at vis der desuten er instaleret en foreksempel 10 amp kurs uten jord, i samme lokale siger regelverket at dette er ulovlig, da der kan vere fare for overgangs strømme mellem disse to kurser, vis man velger at koble de forskellige komponemter til begge kurser.
Foreksempel: Igennem signal kabler men også ved berøring av produkterne inbyrdes.

DU MÅ UNDER INGEN OMSTENDIGHETER KOBLE APPERATERNE/ PRODUKTERNE til begge kurser, da der vil vere fare for strøm gennem føring gennem dig eller dine børn ved berøring av produkterne. Endvidere siger legelverket lidt om en minimum avstand mellem udtag mellem ikke jordet og jordet udtag.

En sådan løsning, vil vis noget går galen, nok også give dig visse problemer med brand myndigheterne, forsikrings selskabet, politiet, ect.

Og kona vil neppe blive blid,- vis du slår børn eller børnebørn ihjel.



FÅ EN AUTORISERET ELEKTRIKER TIL AT FORETAGE INSTALATIONEN.
Mange gode tipps her.
Regner med at den ikke var siktet til meg.

For posten min startet med: jeg hadde en ujordet 10 A kurs.
Hadde betyr finnes ikke lenger :)

Og stikk kontakter har god avstand.
Og jeg har brukt elektriker.
Så alt er på stell.

Men ja, de bakre subbene står på den andre kursen.
Dette skal fixes, men vanskelig å få elektriker hit i påsken.
Jeg må uansett vente da slikt koster.

Slik det er nå så funker alt ok.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
General er anbefalet tværsnit av lederne til hus installation vel nærmest dikteret som minimum krav av brand myndigheter.

Enhver som har brugt en vinkelsliver på feks. ( 2000 watt) med en 10 meter forlænger kabel har vel bemærket forskellen mellem 1,5 kvadrat Kontra 2,5 kvadrat mm.

Ved vanlig el instalition går lederne frem til den ene efter anden udtags punkt med tilhørende antal samlinger. og vis man åbner disse udtags punkter finder man lidt av hvert( fluer, edderkopper, støv, spindel vev, ect.)
PS: Anbefaler at ta hoved sikringen, og åbne alle disse for rengøring minst en gang om året.

Skal man,- så skal man:
Vis man planlægger at skulle turen Berlin/ Munchen tur retur en gang i uken og holde en gennemsnits fart på 160km/t er det neppe en ide at vælge en bil med en top fart på 180 km/t.

Mit valg:

Desideret 16 amp kurs, 12 awg dobbelt skærmet kabel med skærm kun forbundet i sikrings skab trukket direkte frem til anleg, og al elektronik er koblet kun til den ene strøm skinne,- som avslutter denne installation.

Man skal vere opmærksom på, at vis der desuten er instaleret en foreksempel 10 amp kurs uten jord, i samme lokale siger regelverket at dette er ulovlig, da der kan vere fare for overgangs strømme mellem disse to kurser, vis man velger at koble de forskellige komponemter til begge kurser.
Foreksempel: Igennem signal kabler men også ved berøring av produkterne inbyrdes.

DU MÅ UNDER INGEN OMSTENDIGHETER KOBLE APPERATERNE/ PRODUKTERNE til begge kurser, da der vil vere fare for strøm gennem føring gennem dig eller dine børn ved berøring av produkterne. Endvidere siger legelverket lidt om en minimum avstand mellem udtag mellem ikke jordet og jordet udtag.

En sådan løsning, vil vis noget går galen, nok også give dig visse problemer med brand myndigheterne, forsikrings selskabet, politiet, ect.

Og kona vil neppe blive blid,- vis du slår børn eller børnebørn ihjel.



FÅ EN AUTORISERET ELEKTRIKER TIL AT FORETAGE INSTALATIONEN.
Mange gode tipps her.
Regner med at den ikke var siktet til meg.

For posten min startet med: jeg hadde en ujordet 10 A kurs.
Hadde betyr finnes ikke lenger :)

Og stikk kontakter har god avstand.
Og jeg har brukt elektriker.
Så alt er på stell.

Men ja, de bakre subbene står på den andre kursen.
Dette skal fixes, men vanskelig å få elektriker hit i påsken.
Jeg må uansett vente da slikt koster.

Slik det er nå så funker alt ok.
Nei denne var ikke rettet mod dig.:)

Bare lidt generel info om hva man bla. skal vere lidt opmærksom på.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hiver på meg litt her , vi skal bygge hus etterhvert når vi finner drømme tomten , og over denne garasjen skal jeg ha eget dedikert lytterom på 7x4 meter. Og det vil komme ganske heavye produkter inn , og jeg tenkte på eget dedikert strømskap til lytterommet mitt vil det bli dyrt + vilken kurser bør jeg gå for. Tenkte 20 amp eller noe slikt.

Mvh imagine.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hiver på meg litt her , vi skal bygge hus etterhvert når vi finner drømme tomten , og over denne garasjen skal jeg ha eget dedikert lytterom på 7x4 meter. Og det vil komme ganske heavye produkter inn , og jeg tenkte på eget dedikert strømskap til lytterommet mitt vil det bli dyrt + vilken kurser bør jeg gå for. Tenkte 20 amp eller noe slikt.

Mvh imagine.
Du bør kontakte og inkludere et elektrikerfirma tidlig i byggeprossessen, så kan de hjelpe deg å planlegge og komme med forslag til løsninger fra grunnen av. Har tro på at det blir både billigst og best på den måten, både med tanke på belysning i rommet, og hva som trengs av kurser og stikkontakter og hva som er mulig.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Hiver på meg litt her , vi skal bygge hus etterhvert når vi finner drømme tomten , og over denne garasjen skal jeg ha eget dedikert lytterom på 7x4 meter. Og det vil komme ganske heavye produkter inn , og jeg tenkte på eget dedikert strømskap til lytterommet mitt vil det bli dyrt + vilken kurser bør jeg gå for. Tenkte 20 amp eller noe slikt.

Mvh imagine.
Du bør kontakte og inkludere et elektrikerfirma tidlig i byggeprossessen, så kan de hjelpe deg å planlegge og komme med forslag til løsninger fra grunnen av. Har tro på at det blir både billigst og best på den måten, både med tanke på belysning i rommet, og hva som trengs av kurser og stikkontakter og hva som er mulig.
Ja det skal jeg gjøre, har en venn som er utdannet elektrikker så skal høre med han, men jeg bør kjøre 20 amper på kursene må ha såpass tenker jeg ? Og så skal jeg inn med fiber også opp til lytterommet med eget modem tenkte jeg, slik at jeg har all farten bare dedikert til det lytterommet høres ikke det bra ut.

Mvh Imagine.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror du kommer langt med dedikerte 16A kurser, eventuellt flere av dem. Eller 15A, hvis det er den nye standarden.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ikke bruk 20 a kurser, det krever et annet støpsel. Legg heller opp flere 16 a kurser
 
Topp Bunn