Enkel forforsterker med rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Njo, det er jo noe med å faktisk ha kort på vei eller i hus. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det har ikke blitt tid overs til å teste mer...

    Litt synd, for denne dukket opp i dag:

     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg testet å koble inn min 15VAC adapter. Den gir nesten 18V, og ser ut til å kunne drive begge PSU-delene. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Den fungerer!

    For en sorgens dag, trodde jeg...
    Nå har jeg koblet sammen alt, og ikke så mye som en ulyd. Dønn tyst... :(

    Jeg fikk ta fram oscilloskopet, og der var det signal inn, men absolutt ikke noe etter inngangsmotstanden. Sjitprosjekt, om jeg får si det selv...

    Vel, det er ikke så mange komponenter så det ble til å lodde ut noen og måle. Jeg hadde satt in 330 ohm istedet for 330k ohm i feedbacken.

    Jeg byttet ut dem, og OIOIOIOIOIOIOIOYOYOY!!! Jeg så et utsignal på skopet! :)

    Da var det bare å koble inn forforsterkeren i en riktig forsterker, og en høyttaler (njo, jeg testet bare en kanal av gangen). Og dobbelt-OIOIOIOIOIOIOIOYOYOY!!! Det kom lyd! Fra den aller laveste bass til den høyeste diskant.

    Jeg har bare kjørt den tre-fire låter, men dette ser ut til å være riktig, riktig skjønn gromlyd.

    Et par saker:
    Pga spenningsfiredobleren til 78V-delen, MÅ man ha to transformatorer. Mitt forsøk med to stk 15VAC-adaptrer var svært vellykket, men de gir som sagt nesten 18VAC ut.

    Når de sier at filament-current er 300 mA, så har de faktisk helt rett i det. Den drar ca 615 mA på to rør. Kjøleribben på 6.3V blir veeeldig varm. Det ser ut til å fungere, men det beste hadde nok vært å få til noe som kjøler enda mer. Det blir nok noe bedre om man holder seg til 6-9VAC inn på den delen av strømforsyningen, jeg vet ikke hvor mye.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Høres jo veldig lovene ut dette,sitter og venter i spenning på posten;)
    Ikke så rart regulator blir varm når du regulerer ned fra 18v til 6,3 og 615ma .
    Blir mye bedre med 6 til 9v.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk foresten pakken nå,veldig godt pakket og er veldig fornøyd.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da tok det fem dager, ikke verst nå som juleposten tar seg opp. Du får poste konstruksjonsbilder.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Hvor kommer den kjekke linjalen fra?
    Prøver nok rør til linje jeg òg nå :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da har jeg byttet til 9V AC på 6.3V-delen. Veldig mye bedre. Kjøleribben blir god og varm, noe annet er ikke å forvente, men man kan faktisk holde fingrene der uten å brenne seg.

    Jeg har også tatt fram multimeteret for å se om det er noe AC ripple. Det viser 0.00 mV AC både på 78V og 6.3V DC ut, med last. Det resultatet er jeg generelt veldig fornøyd med. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sånn blir det forresten når den lokale leverandøren ikke har 200 ohm 2W-motstand. To stk 390 ohm i parallell:

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg fått testet mer (etter en merkelig episode der min helt nye spiss til loddebolten delte seg i to, så jeg ikke fikk ferdig signalkabler i går kveld).

    Jeg satte igang ganske rolige låter, da det er dumt å forstyrre naboene så sent. Det ble litt forskjellig: The Cars - Moving in Stereo, Supertramp - Ruby, Gabrielle - Ingenting, Marius Müller - Carmen og, for å få litt rock, Evig Din For Alltid - Gutten i Røyken.

    Dette var ikke dumt i det hele tatt. Krystallklar lyd, ingen brum, brus eller støy, hele spekteret er med og et flott stort og presist lydbilde. Mest av alt er det en fylde og nærhet som jeg ikke har hørt på lenge. Det er kanskje klisje-messig, men tro meg. Det ble ordentlig fint.

    Nå satte jeg inn en litt lavere verdi for feedback-motstanden. Oscilloskopet viser en forsterkning på veldig nære en. Dvs at jeg har å gjøre med et buffer her. Jeg får skaffe noen flere motstander, og se hvordan den blir med litt gain.

    Og så får man ikke glemme den lille gløden:

    
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ser bra ut,hvilken preamp sammenligner du med?
    Hva er fordelen/ulempe med lavere feedback motstand?
    Skal bestille noen deler fra farnell en dag,blir kjek å få sammen min...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg sammenligner først og fremst med denne (ESP P88). Og i litt mindre grad, siden den ikke er ferdig ennå, to stk av denne med mindre gain (Muffsy MC Head Amp) i samme konfigurasjon som den andre. Både P88, og enda mer MC Head Amp er jo veldig nøytrale designs.

    Faktisk syns jeg at the BSTRD også er forbausende nøytral, og får fram det samme detaljerte lydbildet. Men med mer varme, og "nærhet" på en måte. Jeg er veldig dårlig på slike malende ord omkring lyd, men godt låter det i allefall.

    Lavere feedback-motstand gir mer feedback, større båndbredde og lavere støy. Ulempen er at man får lavere forsterkning også, og i verste fall en dempning av lyden. Dvs, det kan både være en fordel og en ulempe. Det blir en mye lengre diskusjon som står veldig godt beskrevet her: What is Gain Structure? - diyAudio
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sammenligner først og fremst med denne (ESP P88). Og i litt mindre grad, siden den ikke er ferdig ennå, to stk av denne med mindre gain (Muffsy MC Head Amp) i samme konfigurasjon som den andre. Både P88, og enda mer MC Head Amp er jo veldig nøytrale designs.

    Faktisk syns jeg at the BSTRD også er forbausende nøytral, og får fram det samme detaljerte lydbildet. Men med mer varme, og "nærhet" på en måte. Jeg er veldig dårlig på slike malende ord omkring lyd, men godt låter det i allefall.

    Lavere feedback-motstand gir mer feedback, større båndbredde og lavere støy. Ulempen er at man får lavere forsterkning også, og i verste fall en dempning av lyden. Dvs, det kan både være en fordel og en ulempe. Det blir en mye lengre diskusjon som står veldig godt beskrevet her: What is Gain Structure? - diyAudio
    Kjenner ikke til de esp prampene,men har 2stk forskjellige preamp kort fra han liggende,skulle jo kanskje gjort de ferdig :)
    Men slik du beskriver det så virker det lovende.
    Men om du får laver gain med lavere feedback motstand vil ikke det være mulig og kompansere med høyere spenning til rørene,eller er jeg på ville veier :):):)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    P8=p88?
    Du har vel ikke skjema/komponent liste til denne,fant ut at jeg har 2stk pcb liggende av denne.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    88 + parantes blir 88). Jeg skriver P88 lenger ned og linker til siden så ja, det er P88 :)

    Kjøper man kort fra Rod Elliott, så får man et login til hans "Construction Pages".
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Har ett lite forslag til forandring på psu pcb. Varme regulatorer kjøles mest effektivt ved å montere dem under kortet skrudd fast i chassis. Hvis kondensatoren forran den ene regulatoren flyttes litt, burde det være plass til ett hull forran hver regulator å stikke skrue og skrujern igjennom. ;)

    Sitter å lytter på BSTRD nå, det høres bra ut. Takk for ett fint prosjekt. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    yngvejos spurte om målinger i en annen tråd. Her er de.

    Audioanalysatoren plukker veldig lett opp 50 Hz, bortsett fra det er jo målingene helt okay. Ingenting spektakulært, men (uten å skjule mine mer eller mindre kunnskapsløse fordommer) er det ikke slik rør vanligvis oppfører seg? Den drar jo på ganske friskt med første harmoniske, andre og høyere ligger nære/under støygulvet.

    Den har veldig bra frekvensrespons; ned 3 dB ved ~10 Hz (det er det utgangskondensatoren som gjør) og ~30 kHz.

    SNR: 83.5 dB (uten A-weighting) / 93.2 dB (med A-weighting), THD/THD+N ligger på rundt 0.4%.

    Frekvensrespons, her vises 10 - 30.000 Hz:



    Støy/THD(+N) uten A-weighting:



    Støy/THD(+N) med A-weighting:

     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg også fått kortene i posten, sammen med noen vakre rør! Dette er en liten stund siden, men orker har ikke helt vært på plass den siste tiden.
    Men nå er komponenter bestilt fra Elfa, så håper på bygging i jula ;)

    Bilder kommer...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Min BSTRD utviklet en feil idag, plutselig var lyden mye svakere i høyre kanal. Det viste seg at den ble normal ved å presse oppå det høyre røret.
    Jeg husker at det krevde en del kraft for å presse røret ned i sokkelen noe som antagelig har fått ene loddingen til å sprekke da rør ble montert etter at pcb var montert med standoffs.
    Problemet løste seg ved å reflowe alle loddepunkt til rørsokkelen. Skaden på loddingen var ikke synlig.

    Anbefaler andre å trykke rørene nedi før kortet blir montert på spacere for å unngå lignende uhell.
    Bstrd er fremdeles i daglig drift og jeg ser ingen annen grunn til å fjerne den enn at jeg savner å endre volum og inngang med fjernkontroll. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det kreves ganske mye loddetinn i de store hullene for soklene. Jeg er ikke overrasket over problemet, og jeg monterte rørene med god støtte for soklene.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Noen som har gode alternativer til Elfa? - tar år og dag for legge inn en slik relativ enkel bestilling (og her har jeg allerede alle 1/4w resistorer og diodene...), og mye har de ikke. Eksempelvis 1 uf 100V filmkapacitor (burde vel være polypropylen ut fra hvor den sitter). Finnes det noen butikker hvor du bare kan sende en liste og så få komponentene uten at bruke flerfoldige timer på "nettbutikken"???
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Bestillingene tar lang tid hos de fleste.
    Jeg foretrekker å bruke www.mouser.com større utvalg, lavere priser enn elfa og levering på 2 dager. ;)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hei yngvejos - får prøve de. Lurer på hvorfor ikke noen av de kunne ha "send en liste"-bestilling (+ et Premium selvsakt for jobben...)? De må jo uansett frem til hyllene og finne frem dingse-bomsene...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hei yngvejos - får prøve de. Lurer på hvorfor ikke noen av de kunne ha "send en liste"-bestilling (+ et Premium selvsakt for jobben...)? De må jo uansett frem til hyllene og finne frem dingse-bomsene...
    Det skyldes antagelig at plukkingen blir svært tidkrevende siden plukkeren da må gjøre en rekke vurderinger og valg som du ellers ville ha tatt når du bestilte online.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette gjøres helt automatisk. Ikke noe ala en landhandel.
    Elfa sender sitt fra Nederland. Sjelden mer enn tre dager å vente. DHL leverer på døra.
    Farnel, Mouser, DigiKey gjør det omtrent på samme måten.
    Toll og tull inkludert.
    Litt OT i tråden ser jeg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva skal du bruke det til?
    Volum siden det er log?
    Se ALPS.
    Stereo, 100k og log er standard. Det passer også i PCB.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er for volumkontrollen på forforsterkeren. Det var vanskelig å finne på Mouser, og jeg forsøker å få med så mye jeg kan fra en leverandør.

    De jeg finner fra ALPS har 10mm mellom pinneradene, standard 16mm pot har 5mm.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Så bra, det er samme produktnummer. Da vet jeg at den passer.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Flott Skrodahl - skjønner ikke at disse (Elfa, Mouser etc) ikke i oppsett legger inn en mulighet for at et medlem lagrer en liste (akkurat som offentlig spilleliste i spotify) som av medlemmet kan velges som "åpen" - slik du kan utføre bestilling vhja ET KRYSS... ;-).
    Måtte gi meg i første forsøket - hadde kun en god time - til et par håndfulder komponenter...! Alle diodene hadde jeg, alle 1/4 w motstander og...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Flott Skrodahl - skjønner ikke at disse (Elfa, Mouser etc) ikke i oppsett legger inn en mulighet for at et medlem lagrer en liste (akkurat som offentlig spilleliste i spotify) som av medlemmet kan velges som "åpen" - slik du kan utføre bestilling vhja ET KRYSS... ;-).
    Måtte gi meg i første forsøket - hadde kun en god time - til et par håndfulder komponenter...! Alle diodene hadde jeg, alle 1/4 w motstander og...
    Mouser har mulighet for å dele handlekurv. Man kan legge arbeid i å lage en ferdig kurv hvor man trykker bestill for å få alt, men når noen skal bestille ett år etterpå er gjerne ikke alt på lager og enkelte komponenter har gjerne blitt obsolete med ett nytt varenummer på erstatteren.

    Når jeg bestiller deler til div prosjekt, ender jeg aldri med komplette handlekurver siden jeg har en del komponenter liggende fra før og jeg bestiller gjerne litt deler som trengs til andre prosjekt i samme slengen. Disse kurvene egner seg ikke til deling. Jeg ser heller ikke noen grunn til å modifisere kurvene slik at de inneholder akuratt det som trengs for prosjektet for at andre skal slippe å bruke tid på det.
    I dette tilfellet har Skrodahl gjort mesteparten av jobben ved å finne mouser delenummer på alle komponenter, så da er det bare å sette seg ned og copy/paste for å legge i handlekurven.

    Bestillingsprosessen er krevende og tar som oftes lengre tid enn selve byggingen, men man må bare bite tennene sammen og legge seg til vaner.
    Finner man feks en resistorserie som man holder seg til, kan man raskt finne samme komponent med forskjellige verdier ved å skrive om delenummeret og søke.

    Se feks på 100k resistorene som Skrodahl har valgt:
    603-MFR-25FRF52100K

    På slutten av nummeret står resistansen. Vil du ha en 10k motstand, søker du 603-MFR-25FRF5210k. Trenger du en på 22k, blir det 603-MFR-25FRF5222k.
    For å lett finne alle motstandene du trenger kopierer du starten på delenr "603-MFR-25FRF52", limer inn i søkefeltet på mouser og skriver motstanden du vil ha til slutt.

    Ved den metoden bestiller man mye raskere uten å måtte krysse av produsent og alle relevante spesifikasjoner for hver eneste komponent.

    Hvis man ikke godtar at komponentene må bestilles hver for seg, kan det være verdt å ta turen innom feks hifiklubben. Der er alle komponentene valgt ut og kan kjøpes med ett klikk de har til og med satt det sammen for deg. ;)


    Edit: Tok meg 5 min og kopierte delenummerene til Skrodahl og laget en handlekurv.
    https://no.mouser.com/ProjectManager/ProjectDetail.aspx?AccessID=49c9a64471

    Det som mangler her er motstand for led, rør, rørsokler og trafo.


     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det skal sies at det ikke akkurat er helt lett å bestille komponenter om man ikke har gjort det før. Det finnes mange ulike komponentutføringer, størrelser, toleranser, voltstyrker og en hel del annet. Det er fort gjort å overse noen detalj, eller glemme noen komponent og så må man bestille på nytt. Jeg leste sikkert 20-30 datasheets flere ganger når jeg laget listen. (Derfor er det supert at jeg har http://electrokit.se rett i nærheten, jeg kommer ofte tilbake :) )

    Jeg la forresten inn din handlekurv på hackaday.io-siden, jeg tenkte aldri på å skape en selv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn