Enkel forforsterker med rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nydelige bilder. Kjenner formelig lukta av gammel russisk papp. Får aldri nok av rør. Skulle ha vært egen "unboxing" tråd på sentralen.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med kommunistpakke;-)
    Følger nøye med her, men har ikke noe å komme med! Virkelig flott att du deler dette med oss!

    @VB: Det var en god ide ;-)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg samler på meg litt komponenter. Noe mer testing, evt. endring av komponentverdier og størrelser, så blir det nok bestilt kort.

    Her er kjøleribber med tennisracket som skala:

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har holdt på litt med strømforsyningen, og kommet fram til at det blir altfor høy spenning å regulere ned til ~6V. Den eneste muligheten er å bruke to transformatorer, sånn som dette:



    Det er bare likeretterdelen. Det vil bli spenningsregulatorer etter likerettingen.

    EDIT:
    Dette er hvordan strømforsyningen vil oppføre seg. Grønn er quadrupleren, rosa viser hvordan det ser ut etter lavpassfilteret. Blå er den lavere spenningen. Spenningsregulatorer på dette, så får man eksakt den spenningen man vil ha ut.

     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som du har tunga i rett munn her ja. Kan jeg spørre hvorfor du har kondensatorer på fasene før retterbrua?
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er en spenningsfiredobler.
    Mange kan beskrive dette bedre enn meg, f.eks. denne inderen: https://www.youtube.com/watch?v=JTJXdTTM8iU

    Dette er bare en spenningsdobler og er enklere å forstå, men hvilket sjarmtroll av en luftforsvarsoffiser: https://www.youtube.com/watch?v=byCtTlUlHXo

    EDIT:
    Dave forkarer det enda bedre: https://www.youtube.com/watch?v=ep3D_LC2UzU

    Han viser fram en "half wave voltage doubler" i starten av videoen, og multipliserer den flere ganger. Det er dette du ser i den røde rektangelen i TubePSUen her, jeg gjør den full wave så blir det en quadrupler:

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå tror jeg at strømforsyningen endelig begynner å ta form.

    Jeg har gått over til å bruke to trafoer, en på 18V og en på 6V AC. Jeg har sjekket komponentstørrelser og verdier, slik at man kan få komponenter som passer på kortet, og jeg har kontrollert at det er nok kapasitans til å klare av 1.5A på 6V-siden.

    EDIT: Litt mer endringer siden jeg skrev dette, så jeg bytter ut alle bildene. 6V-delen har fått full likeretter og trafoen er endret fra 6 til 9V, da trengs ikke like mye kapasitans. Noe finpuss til så blir dette endelig versjon.

    Ytelse: 6.3V, <1.5A og 78V, <0.1A. 6J5 skal ha ca 6V/0.3A til filament heater, jeg tenkte at det blir en mer fleksibel strømforsyning om man kan få ut mer strøm av den.

    Trafoene skal være på 9V (9VA/1A eller mer) og 18V (9VA/0.5A eller mer).

    Kretsskjema:



    Routing:



    Rendering:



    (Det er ikke helt rett størrelse på elektrolyttene, men jeg syns det uansett er lettere å forestille seg hvordan det ser ut når det er komponenter på kortet.)
     
    Sist redigert:

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å kjøpe ett sett med disse kortene vi deg når du skal gå i produksjon? Lurer litt, da dette der virkelig bra ut! :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har i og for seg ikke tenkt å gå i produksjon. Hele designet vil bli fritt tilgjengelig slik at man kan etse eller bestille kort selv.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Må si meg enig jeg også. Visualiseringen og printutlegget ser virkelig flott ut. Spent på hvordan dette kommer til å låte!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Holmestrand
    .....
    Dette er hvordan strømforsyningen vil oppføre seg. Grønn er quadrupleren, rosa viser hvordan det ser ut etter lavpassfilteret. Blå er den lavere spenningen. Spenningsregulatorer på dette, så får man eksakt den spenningen man vil ha ut.

    Fiffig nok, men hva forteller denne oss egentlig?
    Det som skjer det første sekundet er vel egentlig ikke av av større interesse?
    Eller er det noe jeg ikke ser her? :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det viser oss at det blir veldig lav ripple på spenningen etter RC-lavpassfilteret, siden kommer spenningsregulatoren og en kondensator til som gjør at det blir enda bedre.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Njo, det ser ganske rett ut. Det blir nok bestilt kort ganske snart.

    Hackaday.io blir oppdatert med kretsskjema, Eagle-filer og Gerbers når jeg får litt tid til overs.

    
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har ikke fått tid til den siste finpussen på kortene, så de er ikke bestilt ennå. Men det kom tre svære pakker fra det store utland, med veldig beskjedent innhold. Nå burde jeg ha alt som skal til for å bytte, forutom kretskortene da. Den ene pakken inneholdt faktisk en eneste kondensator :D



     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Håper det ikke går som for et par uker siden. Jeg kjenner meg så dum når en kondis eksploderer i ansiktet på meg ;)

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg syns at finjusteringene er klare så da er kretskort bestilt, ingen vei tilbake nå :) De kommer om en ukes tid tenker jeg.

    Her er printet/utklipt sammen med linjal, så man får en ide om størrelse:



    Under følger selve rørforforsterkeren og strømforsyningen, krets, PCB-layout og rendering i tur og orden:











     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Skulle gjerne vært med og bestilt pcb me deg....
    Tror dette blir bra:eek:
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette har jeg virkelig trua på. Skal bli morro å se fortsettelsen. Keep us posted ;-)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå er det samma nervøsitet som alltid. Kortene kommer nok i slutten av neste uke, og man vet jo aldri hvilke feil man kan ha gjort... :rolleyes:

    Jeg vet at jeg har glemt å få tak i 2W-motstander, og jeg må finne et kabinett til trafoene. Uansett blir det strømforsyningen som skal testes først.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Nå er det samma nervøsitet som alltid. Kortene kommer nok i slutten av neste uke, og man vet jo aldri hvilke feil man kan ha gjort... :rolleyes:

    Jeg vet at jeg har glemt å få tak i 2W-motstander, og jeg må finne et kabinett til trafoene. Uansett blir det strømforsyningen som skal testes først.
    Skal ikke trafoene sitte inne i preamp-chassiset? Hvis de er ringkjerne vil det ikke være noe problem med utstrålt støy når de er så små.
    Hvis det gjelder de svarte trafoene, "klossene" på et av bildene overfor, ville jeg anta at heller ikke de vil være noe problem.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg sitter lite på gjerdet om jeg skal bygge noe midlertidig for test, eller bygge permanent fra starten. Til sist skal alt være i ett kabinett.

    Da skal det jo også være kanalvelger og annet.

    Det er jo mest for moro skyld. Tanken er ikke at denne skal få fast plass i anlegget. Men det kan jo hende at jeg liker den... ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Da har jeg en plastikkboks som jeg kan begynne med, sånn at jeg ikke har sterkstrøm eksponert på skrivepulten.

    (Den lille boksen er til en ide jeg fikk om å bruke LM317 som constant current source for å teste LEDs. Jeg får komme tilbake til det i en annen tråd... Tanken er å ha en fast motstand for å sette max strøm, en pot for å justere strømmen ned, og et lite femsifret amperemeter som viser hvor mye strøm LEDen får. EDIT: Her er en tråd om LED-testeren: http://www.hifisentralen.no/forumet...re-etc/86202-constant-current-led-tester.html)

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Oj, det gikk fort.
    Kortene er på vei med DHL Express.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    I følge DHL er kortene på en bil på vei til meg akkurat nå. :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Vakkert,ser veldig fint ut,du vil vel ikke kvitte deg med et sett kort?;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg kom ikke helt fram med PSUen, mangler et par motstandsverdier. Sånn ser det ut når det er nesten ferdig:

    
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn