EL84 og hvilket skjema skal jeg bygge etter?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Har tenkt litt på å bygge meg et effekt trinn med rør. Opp gjennom de siste it-årene har jge bygget både preamper av ymse slag, noen mer velykket enn andre. Noen el84 og ecl86 som "single ended". Bygget Morgan Jones sin versjon av el 84pp med jern fra Demostenes/Arnold fra Balestrand. Etter noen år forsvant den ut døra, hadde vel byttesjuka? Bygde vel også først en versjon av Scott sin versjon av el84PP, men gikk for Morgan Jones sin versjon til slutt.
Bestilte meg noen sett av den russiske versjonen av el 84 i går, og lurer på om jeg skal bygge meg en single ended versjon av det røret. Trenger bare 5 watt for å fylle stua med vellyd! Bruker Amp Camp Ampen min inni mellom og med dens 5 watt er det plenty lydtrykk på mine Klipsch høytalere. Tenkte da på en versjon av RH 84 som det ligger masse info om på verdensveven.
Eller skal jeg hoppe på et push pull prosjekt. Titta på e-bay og ser at det ligger masse flotte utgangstrafoer fra Luxman, Sansui, Hashimoto og Tango som hadde vært ypperlige til et SE prosjekt, men for noen priser!
Noen som har anbefalinger?, gå SE eller PP?
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
En versjon av Mullard 5-10 skal man ikke kimse av. Eller en SE med 12ax7? Har ikke du hatt en RSC EL84 tidligere?
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
629
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Jeg hadde red light district for noen år siden. Nå bor den hos en kompis, og lager masse trøkk og vellyd med hans Cornscala.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.059
Antall liker
11.497
Sted
Ytterst i havgapet...
Jo, - men det er vel det som er litt av susen.......Claus Byrith har vel også en EL34 design, samt en EL84 SE... Bare å google..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jo, - men det er vel det som er litt av susen.......Claus Byrith har vel også en EL34 design, samt en EL84 SE... Bare å google..
Ja. Jeg så det var både en EL84 versjon og en EL34 versjon i det du linket til.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fordeler med trafo mellom driver og PP trinn: Enkelt og bra.
Ulemper: Dyrt.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Kanskje litt overkill, men det er vel satt der for å imponere? Et ez81 tåler 150mA og det burde holde? Gz34 tåler 160mA og begge disse hadde gått an å bruke til 2 stk el84se.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Takk for linken superhkm! Veldig fin manual og beskrivelse av kretsen. 6N1P er vel en variant av ECC88? Er det noen som har erfaringer med Hammond 125-serien utgangs trafoer. Har lest en eller annen plass at de bare går ned til rundt 50hz?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk for linken superhkm! Veldig fin manual og beskrivelse av kretsen. 6N1P er vel en variant av ECC88? Er det noen som har erfaringer med Hammond 125-serien utgangs trafoer. Har lest en eller annen plass at de bare går ned til rundt 50hz?
Det er litt pussig at Hammond skriver at disse trafoene ikke er for HiFi.
De er benyttet med veldig bra resultat i MAE SET1 forsterkerene.
Ingen sier noe om manglende bass.
Det er egentlig bare positive kommentarer.
Ingen flere byggeset. Det hindrer ikke en DIY'er å bygge?
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Kanskje litt overkill, men det er vel satt der for å imponere? Et ez81 tåler 150mA og det burde holde? Gz34 tåler 160mA og begge disse hadde gått an å bruke til 2 stk el84se.
Funker da fordi blir jo imponert. Litt mer seriøst så vil jeg si at om prøver en del forskjellige av den typen så er variasjon i nyanser merkbar. Mer enn har erfart m EZ81
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Veit ikke hvor jeg har lest det angående 125-serien fra Hammond, men hvis dere har gode erfaringer med den serien så er det vel ikke noe å lure. Bygget meg et lite effektrinn med ecl 86 eller var det el84?, for noen år siden. Brukte utgangstrafoer fra en Tandberg rør radio. Var greit, men lyden var ikke akkutat veldig "Hi-end", men det skal det vel heller ikke være med disse utgangstrafoene. Satte volumkontroll på utgangen. Liker å lodde punkt til punkt, og liker ikke å bygge effekttrinn med printkort. Føler at det blir bedre med P2P. Enklere å få lagt lederne til glødinga og får det lettere å feilsøke hvis noe feil oppstår med P2P kobling. Men viktig å planlegge og sette av plass til komponentene når den varianten velges, før man freser ut hull til sokler, trafoer, osv. Ha en fin kveld alle i hop. Takk for alle råd og tips.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Noen rør tåler mer spenning på anoden enn andre typer rør, innen for "samme" type, samme pinne plassering av anode, gitter, og katode og gløding. 6N1P er litt tøffere/tåler mer spenning på anoden enn det for eksempel ett ecc88 gjør. "Ulempen", synes jeg, med de rørene nevnt over er de drar 600mA på glødinga, mens ecc 81-2-3 drar 300mA. I tillegg kan et ecc88 rør dra 10-12mA per halve triode, men f.eks ecc83 kan dra ett par mA per triode-del. ECC 88 røret ble konstruert for å brukes på UHF og VHF utstyr av Amperex. 6DJ8 en annen versjon av ecc88 røret er et rør med lav støy, ofte brukt i måleutstyr, osv, hvor lav støy var viktig. 6922 røret er enda et rør i samme serien, dette med bedre "egenskaper" enn ecc88 røret.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
6N1P er vel en variant av ECC88?
De er pin-kompatible og har ca. like mye forsterkning, men ECC88 liker ikke så høy spenning som 6N1P. Er vel max. 130v anodespenning på ECC88, 6N1P er best på rundt 180-200v.
Stemmer sånn omtrent.
Ikke noe problem hvis du bygger selv.
Kan du forklare/utdype dette, for en nysgjerrig uvitende ?
Hvis du bygger selv og har valgt rør, må du lage strømforsyning deretter.
I tilfellet byggesett eller et skjema får vi tro at konstruktøren har gjort dette riktig.
Viktig at en da ikke fristes til å prøve andre løsninger uten å sjekke slike detaljer som nevnes her.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Ikke noe problem at rørene er forskjellige hvis man vet hvordan man skal dimensjonere strømforsyninga, slik forstår jeg dette.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Hammond Mfg. - Universal - Single Ended - Tube Output Transformers - (125 Series)

Du kan jo eventuelt bygge slik at du kan skifte ut 125 med noe annet etterhvert ?
Får ikke dette helt til å stemme, jeg sitter her og kjøper deler til dette prosjektet, men kan altså denne:

https://www.edcorusa.com/gxse10-6-8k

erstattes med denne :

https://no.mouser.com/ProductDetail/Hammond-Manufacturing/125DSE?qs=sGAEpiMZZMumryolnogYRtKoPlXg/9Js

Virker ikke helt like specs på meg..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har ikke fulgt med.
Endte du med Single Ended?
Hvilket rør?
Hvilken trafo?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Har begynt å rote litt med preamper for tida. Tenker at jeg går for singel-ended. Må få tak i både trafo for høyspenning, drossel som tåler 120-130mA og utgangstrafoer. Du hadde?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Haha.. fikk et innfall og betilte printet. Har ikke gjort noe mer enn det, ennå. Kupper vel egentlig denne tråden nå, men tenkte hammondtrafo;

https://no.mouser.com/ProductDetail/546-372HX

Single ended er den vel, men jeg stusser altså litt på utgangstrafoene.

Rør? Tenkte kanskje du hadde noe liggende som kunne passe ? :)


Det over var svar til Audiomix, trådstarter ble så stille...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.992
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg håper å få en oversikt over påske.
Mange hylle- og høydemeter med trafoer etc.
Det blir en god pris til alle.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Hei sender deg en PM når jeg finner lista mi over hvilke trafoer som passer til prosjektet. Ha en fin dag, og god helg!
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Jeg håper å få en oversikt over påske.
Mange hylle- og høydemeter med trafoer etc.
Det blir en god pris til alle.
Har sendt deg PM for å slutte å spamme denne tråden.
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.058
Antall liker
2.857
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hammond Mfg. - Universal - Single Ended - Tube Output Transformers - (125 Series)

Du kan jo eventuelt bygge slik at du kan skifte ut 125 med noe annet etterhvert ?
Får ikke dette helt til å stemme, jeg sitter her og kjøper deler til dette prosjektet, men kan altså denne:

https://www.edcorusa.com/gxse10-6-8k

erstattes med denne :

https://no.mouser.com/ProductDetail/Hammond-Manufacturing/125DSE?qs=sGAEpiMZZMumryolnogYRtKoPlXg/9Js

Virker ikke helt like specs på meg..

Hva er det du ikke får til å stemme ?

Edcor trafoen er mindre fleksibel 8k:6 ohm , men større båndbredde nedover. Hammond trafoen kan konfigureres for flere omsetningsforhold.

Det er flere forhold som bestemmer om den kan erstatte hammond trafoen. Bestem rør og krets og legg så mye dere synes at dere kan i utgangstrafoene
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.089
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
AudiomixHans skal hjelpe meg med dette, så nå er jeg trygg. Så lenge skjemaene ikke var helt like blir jeg usikker, grønn som jeg er.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Er det noen som noen gang har kjøpt fra polske Toroidy? Ser at de har noen ringkjerne utg.trafoer med fine verdier som passer el 84 til rundt 750 kr per stykk.
 
Topp Bunn