Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har vært innom denne tråden av og til og undres på hvorfor Dynaudio Special 25 aldri nevnes. Er det ingen som liker denne modellen eller skyldes det at få kjenner den? Til de som måtte ha hørt den, men valgte noe annet istedet; hvorfor?

    Ja, jeg eier Special 25 og ja, jeg er usikker på hva de er gode for, sammenlignet med andre populære høyttalere, selv om jeg aldri har vært så fornøyd med anlegget som nå. Min usikkerhet skyldes dels at det er vanskelig å få hørt mye annet når en bor i Hammerfest.

    Leker med tanken på å prøve ut Harbeth C7 eller HL5. Synspunkter?

    Elektronikk: Bryston 4BSST/BP26/MPS2.

    Mvh.
    Ketil
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    264
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Kan svare på det første spørsmålet ditt.

    Regner med at det er begrenset opplag med Special 25 siden det var en anniversary høyttaler, right?

    Tror generelt det ikke har vært solgt mange av disse i Norge, men har hørt mye bra om dem.

    Hvis noen skull kjøpe stativhøyttalere fra Dynaudio nå vil jeg tro det ville vært mer fornuftig å kjøpe Focus 140 eller Contour 1.4 pga de skal være likegode/bedre enn Special 25 med en snillere prislapp. Det er vel fritt for Special 25, har vel vært det en stund nå..
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    gorg skrev:
    Kan svare på det første spørsmålet ditt.

    Regner med at det er begrenset opplag med Special 25 siden det var en anniversary høyttaler, right?

    Tror generelt det ikke har vært solgt mange av disse i Norge, men har hørt mye bra om dem.

    Hvis noen skull kjøpe stativhøyttalere fra Dynaudio nå vil jeg tro det ville vært mer fornuftig å kjøpe Focus 140 eller Contour 1.4 pga de skal være likegode/bedre enn Special 25 med en snillere prislapp. Det er vel fritt for Special 25, har vel vært det en stund nå..
    Nå har jeg lest en del om stativhøyttalerne til Dynaudio (og andre, selvfølgelig).

    Jeg har hatt Contour 1.4, lånt 3.4 i eget oppsett, hatt C1, C2 og eier nå C3 (forrige Confidence seriens stativmodell). Har også hørt Contour 5.4 en del, samt Special 1 og de to største Focusmodellene.

    Ut fra erfaring og det jeg har lest kan jeg aldri tro at verken Focus 140 og Contour 1.4 skal kunne slå Special 25 på noen parametere. Jeg har lest direkte sammenligninger av Special 25 både med C3 og C1, som jeg selv har testet direkte mot hverandre.

    Høyttalere med Esotek-diskanter (Alle contour minus 5.4, samt Focus) når ikke luftigheten og åpenheten til Esotar-diskantene til navelen. De er gode, jøss bevares, men som sagt.

    Når det er sagt vil jeg tro at man kan få bedre resultat med Focus 140 enn Contour 1.4 eller Special 25 da disse er mer kresne og krever mer krefter, hvis man har "beskjedent" forsterkeri.

    Jeg tror Special 25 er en uhyre god høyttaler som tåler mye oppgradering av fosterkeri og kilde. Kos deg med dem!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Jeg heier på gamle Confidence-serien ja;)

    C5 er....nydelig, men i forhold til C3 er det veldig lite bass. Men den som er der, oj så nyansert!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.123
    Antall liker
    1.109
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke uttale meg angående Focus for de kjenner jeg ikke. 1.4 S hadde jeg før Special 25, som opplevdes som en stor opptur i forhold. Mer av alt liksom.

    Er som sagt ikke misfornøyd med Special 25 på noen måte, bare nysgjerrig på noe nytt, slik det ofte er med denne hobbyen. Nå har jeg i lengre tid hatt disse Harbeth i tankene. Har lest mye positivt om Harbeth og merket meg at mange nevner dette med musikalitet. Alt dette, sammen med tidligere positive erfaringer med engelske høyttalere, gjør at det kunne vært fristende å prøve.

    Samtidig har jeg hatt tildels dårlig erfaring med å bytte bort ting som fungerer, til fordel for det ukjente. Hadde derfor håpet på innspill og synspunkter fra Dynaudios venner, som kanskje kunne bli "tungen på vektskålen".
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Wes Phillips i Stereophile skrev dette om sammenligning mellom C1 og Special 25 i en test av C1:

    "As you'd expect, the Special Twenty-Five and C-1 share a family resemblance. Both sounded full-bodied in my small room, and both developed detailed, solid soundstages. However, the C1 had a top-to-bottom coherence on the Rautavaara that the Special Twenty-Five just didn't match. This was caused by two distinct effects. First, the Twenty-Five is a bit forward in the upper midrange, which can come across as hardness. I'm not convinced that it is hardness, but it can lead to listening fatigue, so I'm not sure the difference is worth the argument.

    The Special Twenty-Five also has an oddity in its high-frequency response that John Atkinson described as affecting the soundstage depth. I might not have picked up on that without his noting it, but the Twenty-Five has a conviction in the bottom two-thirds of its response that its top end lacks. Not so the C1: its mids are to die for and its top end is solid.

    In general, the Dynaudio house sound is "revealing," which can sometimes be audio code for "forward" or "overly detailed." I understand why some listeners think this, but I haven't ever been as sensitive to it as the most outspoken of them. Yet the C1 had less of this characteristic than any other Dynaudio speaker I've heard. Nor did the C1 give up the Special Twenty-Five's strengths of dynamic authority and weight. In other words, while the Special Twenty-Five is still quite special, the C1 is new and improved. "
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Grattis, disse var innom gutterommet en ukes tid. Nydelige!

    Ikke hørt C3, storebror?
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    hifiguru skrev:
    Hei, hva synes du fremfor franskmennene da? Støtter du teorien om at dansker ikke lyver?
    Ja, disse danskene lyver verken, eller farger lyden på noen som helst måte. Noe mere naturtro enn oppsettet jeg har nå, har jeg aldri hatt!

    Mellomtonen er bare flere klasser over Focal 1027Be, så presis, detaljert og behagelig. Bassen er stram, nyansert og kontant. Men mangler litt i bunnen ift det jeg skulle ønske. (Rel subben har jeg ennå ikke hatt gidd til å inkorporere). Be vs Esotar2 diskant har jeg ikke klart å skille ut noen favoritt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Storebror skrev:
    emokid skrev:
    Ikke hørt C3, storebror?
    Nope

    Er i Brevik av og til, bor ikke du i de traktene? ;)

    R

    Jovist, da er du jo midt i smørøyet sånn sett. Send meg PM, du er invitert. Kan få en liten guida tur i Grenland Lydlaug og da, om du vil! ;)
     
    H

    Hugh

    Gjest
    emokid skrev:
    Jeg heier på gamle Confidence-serien ja;)

    C5 er....nydelig, men i forhold til C3 er det veldig lite bass. Men den som er der, oj så nyansert!
    "Veldig lite" høres litt dramatisk ut, men at en bassrefleks sak leverer mer enn 22 liter i lukket kasse (riktig nok compound) er ingen overraskelse. Forskjell i pluss minus 3 db er drøye 9dB mellom de to (forskjell ved pluss minus 6 db er mindre). C5 er imidlertid mer faselineær (C3s bassrefleks er pr def ute av fase) og har en basskvalitet ingen andre er i nærheten av mht hastighet. Mindre følsom for bakveggen er den også da den har minimal utstråling den veien.

    C3 er fantastisk, men ikke sammenlignbar med C5 etter min mening. Mellomtone og diskant er av en annen verden hos C5 som med to domer i egen kasse får en homogenitet uten sidestykke. C5 er utrolig i store rom, men krever kanskje over 600W transistor for å blomstre fullt. Til gjengjeld er den fantastisk i ”små” rom med 100-200W. Jeg har den med 100W kl A i 14 m2. Fantastisk bra etter min mening.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    emokid skrev:
    Jeg heier på gamle Confidence-serien ja;)

    C5 er....nydelig, men i forhold til C3 er det veldig lite bass. Men den som er der, oj så nyansert!
    "Veldig lite" høres litt dramatisk ut, men at en bassrefleks sak leverer mer enn 22 liter i lukket kasse (riktig nok compound) er ingen overraskelse. Forskjell i pluss minus 3 db er drøye 9dB mellom de to (forskjell ved pluss minus 6 db er mindre). C5 er imidlertid mer faselineær (C3s bassrefleks er pr def ute av fase) og har en basskvalitet ingen andre er i nærheten av mht hastighet. Mindre følsom for bakveggen er den også da den har minimal utstråling den veien.

    C3 er fantastisk, men ikke sammenlignbar med C5 etter min mening. Mellomtone og diskant er av en annen verden hos C5 som med to domer i egen kasse får en homogenitet uten sidestykke. C5 er utrolig i store rom, men krever kanskje over 600W transistor for å blomstre fullt. Til gjengjeld er den fantastisk i ”små” rom med 100-200W. Jeg har den med 100W kl A i 14 m2. Fantastisk bra etter min mening.
    Siam i lauget vårt kjører DP 5.52 på C5 i en halvstor stue men sitter ganske nært innpå høyttalerne. Han spiller hovedsakelig klassisk musikk og har vel egentlig aldri savnet bass fra disse. Etter mine preferanser opplever jeg lyden som noe slank når jeg setter på "min" musikk men forstår godt prioriteringen, hurtighet og timing er helt maksimal. Emokid og jeg hørte Emo's C3 på samme oppsett og det kan være C3 er skapt litt mer "kommærs" enn c5 som fremstår som et skikkelig rasedyr.....
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Hva med annen forsterker enn DP? Syntes ikke 6.52 eller A1 (som er bipolare) låt maksimalt på mine C5. Pass X350 derimot! Når det våset er sagt; DP5.52 er flott og det er en mosfet konstruksjon (mener jeg å huske) så det er mulig at den har en noe fetere fremtoning enn sine billigere bipolare søsken. Jeg skal ikke være bombastisk!!!!
    Han har ett flott anlegg, det skal sies.

    PS; Jeg skjønner hva du mener med C3 kontra C5, det er ikke det. Litt det samme skiller C5 og Extrema også. Nemlig.
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må vel melde meg inn her jeg også da, siden jeg nå har anskaffet meg disse:

     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Grattis :) nydelige høyttalere...

    Har vurdert dynaudio til min lille nait 5i men den kan kanskje bli litt svak?
    Det er focus 140 som jeg har vurdert litt,men aner ikke om den vil leke pent sammen med ampen...
    Noen meninger?

    Mvh
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    draapen skrev:
    Grattis :) nydelige høyttalere...

    Har vurdert dynaudio til min lille nait 5i men den kan kanskje bli litt svak?
    Det er focus 140 som jeg har vurdert litt,men aner ikke om den vil leke pent sammen med ampen...
    Noen meninger?

    Mvh
    Naim'en er liten men har bra strømforsyning, og en god strømforsyning krever nok Focus. Et forsøk vil det etter min mening absolutt være vært. Bor du i Oslo er det stor mulighet for at du kan få noen Focus 140 til hjemlån hvis du kontakter Norsk Audio Teknikk. Selv har jeg hørt Focus 140 drevet av den integrerte forsterkerne Bladelius Tyr (2*100W) og det låt meget godt.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Takk for svar,ja den er sterk for å være såpass liten :)
    Hadde vært moro å prøvd en focus 140 men bor ganske langt på landet hehe...men har veldig mange venner og har noe familie i oslo så det kan tenkes at det blir en ordnings ;) vi får se litt nærmere jul...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    limvingen skrev:
    Jeg må vel melde meg inn her jeg også da, siden jeg nå har anskaffet meg disse:

    Får gratulere deg med nye høyttalere! Er ikke i tvil om at de låter bra. Disse kombinert med en passende sub ville ikke vært dumt i mitt rom/oppsett heller... 8)
    Har faktisk mer tro på et par gode stativhøyttalere + ditto sub enn gulvstående dersom lytteavstanden er liten (i mitt tilfelle danner lytteposisjon + høyttalere en trekant der alle sider er ca 2,5 meter).

    Ps: Au24 høyttalerkablene dine var stor suksess. Tok rotta på mine "gamle" Valhalla med solid margin i mitt oppsett. ;)

    mvh
    Finn M
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    draapen skrev:
    Takk for svar,ja den er sterk for å være såpass liten :)
    Hadde vært moro å prøvd en focus 140 men bor ganske langt på landet hehe...men har veldig mange venner og har noe familie i oslo så det kan tenkes at det blir en ordnings ;) vi får se litt nærmere jul...
    Prøvde focus140 på mitt første Naim-system bestående av CD3/NAC62/NAP90 som yter 2x45 watt i 4ohm. Dette var ren magi på Focus 140 synes jeg, brukte også Contour 3,4 på samme kombinasjon med også meget hyggelig resultat selv om det gikk fort tomt for strøm. Så et sett Focus 110 på børsen her om dagen, det kunne vel vært noe?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.237
    Antall liker
    6.370
    Jeg setter tommelen opp til Focus 140 og naim. Oppsettet til guru fikk meg omtrent til å revurdere alle mine erfaringer rundt Hifi. Utrolig engasjerende!

    Setter litt tommelen ned til C1 og sub, om rommet er relativt lite og man sitter nærme. De går MYE dypere enn spec'sa skulle tilsi.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Jo litt interessert men tror nok focus 110 blir for liten til mitt romm dessverre...kjører nå med et selvbygg med 2x 6,5 tommere og skal love det leverer trøkk til tusen...må jobbe litt med delefilteret fremover...

    Har lyst på et par gode stativhøyttalere sånn å ha litt å velge i ;)
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Hugh skrev:
    Gratulerer. De er flotte. Spiller sikkert som vinden!
    Jo, takk for det :) Ja, det låter veldig gjonnomsiktig. Diskanten er utrolig oppløst og jeg får med meg mere dataljer nå enn jeg gjorde med Focal Be diskanten! Og det finnes ikke lyttetretthet :eek: noe jeg opplevde en del med Focalene.
     

    7 Summits

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei
    På tide jeg melder meg inn i denne vennetråden, har hatt Dynaudio i flere år nå.
    Jeg har et 5-kanals surroundoppsett med Contour SR og Contour SC samt Confidence C2.
    C2ène har jeg trekt ut ca. 1 meter fra bakvegg og litt mer fra sidevegg og ca 10 grader vinklet innover mot lytteposisjon. Synes dette gir et oppløst og fantastisk holografisk rom i alle retninger.....men jeg mister nok en del "punch" i bassen ved å dem slik. Kanskje det kan avhjelpes med en dugendes subwoofer, men så langt har jeg ikke kommet....jeg er tross alt ganske fornøyd slik det låter uansett :)
    Skal prøve å få lagt inn noen bilder ved en senere anledning, må bare knipse dem først ;D

    VPI Aries 3 Benz LP Holfi Eclipse (skal byttes ut)
    Cary 306 sacd Pro
    Denon dvd A11
    Parasound Halo C2 Halo A52 2stk.Halo JC-1
    Dynaudio Contour SR, Contour SC, Confidence C2
    Kabler fra Silver Renaissance og Nordost
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Må melde meg inn i vennekretsen jeg også. Audience 42 lager godlyd i soveromsanlegget. ;D ;D ;D
     

    Vedlegg

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    Hej i denne tråd.

    Jeg vil gerne spørge, om der er nogen af Jer Dynaudio ejere der har erfaring med at Primare udstyr, sammen med Jeres Dynaudio højttalere?

    Jeg har ingen erfaring med Dynaudio overhoved men er en glad Primare ejer, som er lidt betaget af den flotte byggekvalitet som Dynaudio holder.

    Den højttaler jeg har kig på er Focus 220.

    Jeg har p.t. en Primare I21 og en CD21 som på sigt gerne skulle opgraderes til PRE30, A30.2 og CD31 eller DVD30.

    Er der nogen der kan hjælpe med erfaringer eller andet?
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    264
    Antall liker
    119
    Sted
    Bodø
    Har tidligere hatt komboen Spa 21 og Focus 140. Det fungerte i fin harmoni, selvom nå med Hegel H200 spiller det mye bedre.
    Primare og Dynaudio fungerer veldig bra. Har hørt Contour 3.4 og Focus (både 220 og 140) på I30 og spilte bra. Detaljert og mye punch.
     

    Brian7500

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    4
    gorg skrev:
    Har tidligere hatt komboen Spa 21 og Focus 140. Det fungerte i fin harmoni, selvom nå med Hegel H200 spiller det mye bedre.
    Primare og Dynaudio fungerer veldig bra. Har hørt Contour 3.4 og Focus (både 220 og 140) på I30 og spilte bra. Detaljert og mye punch.
    Tak for svaret.

    Det lyder da ikke tosset.

    Andre med erfaringer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn