DIY subwoofer til musikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til dere med erfaring med flere oppsett, hvis dere skulle vurdert et nytt oppsett med et dedikert bassystem, hva ville dere valgt og hvorfor?

    Multi-sub for å jevne ut responsen mest mulig med de største og beste foran med høyttalerne?
    Store hornsubber, SLOBs eller massive portede subwoofere med enorme elementer? Basstårn med mange mellomstore elementer?
    Samme hva budsjett og rom dere ser for dere, målet er best mulig bass i deres ører :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Til dere med erfaring med flere oppsett, hvis dere skulle vurdert et nytt oppsett med et dedikert bassystem, hva ville dere valgt og hvorfor?

    Multi-sub for å jevne ut responsen mest mulig med de største og beste foran med høyttalerne?
    Store hornsubber, SLOBs eller massive portede subwoofere med enorme elementer? Basstårn med mange mellomstore elementer?
    Samme hva budsjett og rom dere ser for dere, målet er best mulig bass i deres ører :)
    Hadde valgt det jeg har nå. Begrunnelse er vel at jeg ikke har hørt bedre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Til dere med erfaring med flere oppsett, hvis dere skulle vurdert et nytt oppsett med et dedikert bassystem, hva ville dere valgt og hvorfor?

    Multi-sub for å jevne ut responsen mest mulig med de største og beste foran med høyttalerne?
    Store hornsubber, SLOBs eller massive portede subwoofere med enorme elementer? Basstårn med mange mellomstore elementer?
    Samme hva budsjett og rom dere ser for dere, målet er best mulig bass i deres ører :)
    Det kommer helt ann på faktorer som bruksområde, delefrekvens , størrelse, plassering og hvordan det måler i det spesifikke rommet.

    - Har man f.eks behov multisub løsningen eller måler det allerede svært bra med noe kun stående fremme?
    - Skal det deles veldig høyt er ikke nødvendigvis subhorn en godt valg.
    - Er det behov for at bassen går veldig dypt, så er ikke SLOBS/dipol et naturlig valg.
    - Lukket kasse har fordelen at det tar mindre plass og idiotsikker å bygge, men det krever med forsterkerkrefter og låter kanskje noe tammere enn portet/horn. Stackete portete elementer blir i stor grad som en gigantisk hornsubwoofer i tillegg det at den er bredbåndet, men tar mye plass og konstruksjonen er mer kompleks (mer som kan gå feil).
    - En monopol er gjerne ikke et opplagt valg dersom plassering er langt ifra et hjørne, mens en dipol/kardioide vil trives mye bedre godt ut i rommet.


    Alle løsninger har fordeler og ulemper og man må velge det som passer best til formålet. Man kan selvsagt kombinere ulike løsninger. Et eksempel ville være stackete subber i enten lukket kasse/portet stående fremme i rommet og en/to hornsubber bak i rommet som deles lavt.

    Det som er sikkert er at integreringen med rommet (plassering og akustikk) og integrering med hovedhøyttalerne (delefrekvens og delay) er det som bestemmer resultatet aller mest. Dette er mye viktigere enn selve bassprinsippet IMO.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Til dere med erfaring med flere oppsett, hvis dere skulle vurdert et nytt oppsett med et dedikert bassystem, hva ville dere valgt og hvorfor?

    Multi-sub for å jevne ut responsen mest mulig med de største og beste foran med høyttalerne?
    Store hornsubber, SLOBs eller massive portede subwoofere med enorme elementer? Basstårn med mange mellomstore elementer?
    Samme hva budsjett og rom dere ser for dere, målet er best mulig bass i deres ører :)
    Det kommer helt ann på faktorer som bruksområde, delefrekvens , størrelse, plassering og hvordan det måler i det spesifikke rommet.

    - Har man f.eks behov multisub løsningen eller måler det allerede svært bra med noe kun stående fremme?
    - Skal det deles veldig høyt er ikke nødvendigvis subhorn en godt valg.
    - Er det behov for at bassen går veldig dypt, så er ikke SLOBS/dipol et naturlig valg.
    - Lukket kasse har fordelen at det tar mindre plass og idiotsikker å bygge, men det krever med forsterkerkrefter og låter kanskje noe tammere enn portet/horn. Stackete portete elementer blir i stor grad som en gigantisk hornsubwoofer i tillegg det at den er bredbåndet, men tar mye plass og konstruksjonen er mer kompleks (mer som kan gå feil).
    - En monopol er gjerne ikke et opplagt valg dersom plassering er langt ifra et hjørne, mens en dipol/kardioide vil trives mye bedre godt ut i rommet.


    Alle løsninger har fordeler og ulemper og man må velge det som passer best til formålet. Man kan selvsagt kombinere ulike løsninger. Et eksempel ville være stackete subber i enten lukket kasse/portet stående fremme i rommet og en/to hornsubber bak i rommet som deles lavt.

    Det som er sikkert er at integreringen med rommet (plassering og akustikk) og integrering med hovedhøyttalerne (delefrekvens og delay) er det som bestemmer resultatet aller mest. Dette er mye viktigere enn selve bassprinsippet IMO.
    Mye gode tips her, men blide er nok mer nyansert en som så. Jeg bruker lukket i den dypeste delen og det låter definitivt ikke tammere enn det jeg har hørt av horn og refleks løsninger. Bruker dipol i den øverste delen og den står klint inntil veggen - funker som ei kule.

    Siste avsnittet ditt er meget viktig for alle å lese flere ganger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stort sett enig med orso. Det ideelle, uten hensyn til pris og plass, er kanskje en Double Bass Array hvor stort sett hele front- og bakveggen er dekket av basselementer. Elementene på bakveggen er fasevendt og har passe stor tidsforsinkelse og kanskje litt lavere nivå enn frontene. Frontveggen sender en tilnærmet flat bølgefront gjennom rommet, som så absorberes av bakveggen uten refleksjoner. Det er litt DSP-intensivt, forutsetter et dedikert rom, og koster en del. OMF her inne kan sikkert si mer om den varianten: Basskongen - Hjemme hos Ole Martin - Stereo+

    Ellers er det avveininger og kompromisser mellom motstridende hensyn som gjelder. Bass handler like mye om rommet som om høyttalersystemet, så det gjelder å finne en løsning som driver rommet på en måte som gir ønsket resultat i lytteposisjonen. Selektiv bruk av DSP er nærmest en forutsetning, men løser på langt nær alle problemer. Fler subwoofere for å drive forskjellige moder er en god idé. (https://audioroundtable.com/misc/Welti_Multisub.pdf)

    Lukkede kasser med en kilowatt klasse-D forsterker pr stk er enklest å få til, spesielt hvis man har tenkt å sette fire til åtte stk rundt om i rommet, mens SLOBs og tapped horns er mer for spesielt interesserte og stiller andre krav til systemintegrasjon. Jeg opplever heller ikke at lukkede kasser låter "tamt", men det kommer nok an på egenskaper som elementfølsomhet, induktans, etc. Generelt er opplevd dynamikk nokså proporsjonal med systemeffektivitet, av en eller annen grunn. Horses for courses, sier engelskmennene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye gode tips her, men blide er nok mer nyansert en som så. Jeg bruker lukket i den dypeste delen og det låter definitivt ikke tammere enn det jeg har hørt av horn og refleks løsninger.
    Nei, ikke når man kompenserer med med større/flere elementer. Handler mest om kapasitet tror jeg, og den er i utgangspunktet mindre med lukket kasse. Det er her f.eks horn har sine store fordel. Enorm kapasitet og lav forvrengning med bare ett element og som ikke trenger mye watt.
    Bruker dipol i den øverste delen og den står klint inntil veggen - funker som ei kule.
    Jeg siktet til hjørneplassering, som sjelden er optimalt for dipol i normale rom. Langs sidevegger er uproblematisk.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Siden nesten alle typer subwoofer-typer er nevnt, så må jeg nesten slå et lite slag for IB også (siden det er det jeg har valgt). Helt klart for spesielt interesserte og krever spesielle forhold.:) Fordelen er fraværet av store kasser/konstruksjoner i synsfeltet. Går veldig dypt, er effektiv ved lave frekvenser og fungerer ellers som lukket sub.

    Bortsett fra det, gjelder selvsagt de momentene som Orso beskrev med akustikk og integrering.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Siden nesten alle typer subwoofer-typer er nevnt, så må jeg nesten slå et lite slag for IB også (siden det er det jeg har valgt). Helt klart for spesielt interesserte og krever spesielle forhold.:) Fordelen er fraværet av store kasser/konstruksjoner i synsfeltet. Går veldig dypt, er effektiv ved lave frekvenser og fungerer ellers som lukket sub.

    Bortsett fra det, gjelder selvsagt de momentene som Orso beskrev med akustikk og integrering.
    IB DBA system er tingen :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du får ihvertfall ikke kjøpt den.

    IB DBA er vel det eneste subwooferprinsippet som virkelig adresserer det faktum at vi forsøker å gjenskape lydbølger med 15-20 meters bølgelengde i et lytterom med dimensjoner i størrelsesorden 2-5 meter. Riktignok mener Todd Welti at man kan få minst like bra resultat med mange små subber og DSP, forutsatt at det skal optimeres for bare en lytteposisjon: http://www.whatsbestforum.com/showt...rray-to-Sound-Field-Management-THE-MEATY-PART!!!
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ja, du får ihvertfall ikke kjøpt den.

    IB DBA er vel det eneste subwooferprinsippet som virkelig adresserer det faktum at vi forsøker å gjenskape lydbølger med 15-20 meters bølgelengde i et lytterom med dimensjoner i størrelsesorden 2-5 meter. Riktignok mener Todd Welti at man kan få minst like bra resultat med mange små subber og DSP, forutsatt at det skal optimeres for bare en lytteposisjon: Comparison of Double Bass Array to Sound Field Management: THE MEATY PART!!!!!!
    Du får jo benyttet subwoofere til bassfeller om man ønsker også :) jeg gjorde det i gamle rommet mitt.

    Overlay.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Ja, du får ihvertfall ikke kjøpt den.

    IB DBA er vel det eneste subwooferprinsippet som virkelig adresserer det faktum at vi forsøker å gjenskape lydbølger med 15-20 meters bølgelengde i et lytterom med dimensjoner i størrelsesorden 2-5 meter. Riktignok mener Todd Welti at man kan få minst like bra resultat med mange små subber og DSP, forutsatt at det skal optimeres for bare en lytteposisjon: Comparison of Double Bass Array to Sound Field Management: THE MEATY PART!!!!!!
    Hva med mange store subber og DSP........ bør vel funke det også;) Det finnes bare et sted i rommet som er interessant i mine øyne.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Noen innrømmelser og erfaringer rundt subwoofere:

    Jeg har ikke IB fordi jeg er så innmari opptatt av dybbass og det ekstreme. Det var bare så utrolig enkelt å få til i mitt tilfelle uten å konstruere noen forferdelig avanserte kasser med ditto kostnad og avkappede tommeltotter. Keep it simple.

    Dernest står anlegget i stuen. Langt fra perfekt. Hverken ønsker eller har planer om massive akustikktiltak. Det handler mest om å få det såpass til at det låter greit nok. Dermed får jeg leve med kunnskapen om at det er langt fra perfekt.

    Til tross for at det er langt fra perfekt, så løftes opplevelsen fra hovedhøyttalerne med aktive og aktivt delte subwoofere. Jeg spiller ikke høyt, og med aktive basser kan jeg spille lavere med høyere utbytte. De få gangene jeg ønsker å dra på litt, så gir dedikerte suber litt mer av det gode sammenlignet med ingen suber.

    Bruk av DSP har gjort det lettere å integrere subene slik at man ønsker å beholde subene kontra å spille uten.

    Til slutt: En fornuftig konstruert, dimensjonert, implementert og integrert sub/subsystem får anlegget til å spille renere, mindre anstrengt (med mindre hovedhøyttalerne er svært kapable) og selvsagt med den dype bassen som på enkelte album/spor faktisk finnes. Det løfter opplevelsen enten man spiller lavt eller høyt.:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I et dedikert lytterom hvor man skal dra strikken lengst mulig, så ville jeg aldri ha valgt eller anbefalt DBA. Hvorfor? Fordi det kan ikke kombineres med de beste tiltakene for øvre frekvensområdet, noe som utgjør enormt mye. I tillegg virker det i et begrenset frekvensområdet og fremstår delvis som en unødvendig kostbar løsning når man ser hva man kan oppnå med 3-4 subber for en lytter.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg må invitere meg selv på en demo ..
    Nå vell, er usikker på om det blir noe av, skeptisk til folk som har laget seg meninger om ting før de har hørt det:)
    Det blir som å se en kabel, den låter bra.
    Neida dritt til siden, kan sikkert få til det en gang.
    Synes du det ikke låter bra bruker jeg balltre på deg:)
    Er borte nå til helgen, må måke snø på hytta før kona og jentungen skal kose seg i vinterferien.
    Så det kan bli en mulighet til uka.
    Blåser og snør noe jævelig i Telemark nå.
    Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..

    Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.

    Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?


    Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
    Klart det, men det må vente noen uker, jeg serverer ikke vafler uten å kunne gafle i meg min del og det passer ikke inn i kostplanen akkurat nå ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Diy trådene er stort sett de mest positive og lærerike på sentralen. Imidlertid bærer de noen ganger litt preg av å «tweake og eksperimentere» fordi det lar seg gjøre - ikke nødvendigvis fordi det blir bedre. Dette er riktig nok en viktig faktor for å utvide egen forståelse og forbedre designløsninger, samtidig medfører det ofte blindgater og feilsteg. For en nykommende DIY’er ville min anbefaling ha gått 100% i retning av lukket kasse. Lite kan gå galt og den sannsynlige gleden av å bygge noe som virker godt er stor. Kardioide, slobs, isobarik, OB etc er spennede konsepter, men som med forholdsvis høy grad av sannsynlighet vil medføre tekniske eller økonomiske blemmer og utfordringer for en forholdsvis fersk DIYer.

    Av den grunn støttet jeg forslaget til med en 12’’ scan speak sub som har lav egenresonans (fs under 20hz) og moderat Qts som legger godt til rette for dyp bass i moderat stor lukket kasse. Ved å benytte et enkelt og billig lukket design kan man heller benytte to subber enn evt å bruke mer penger på en enkelt sub som krever flere elementer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Personlig mener jeg det låter best med en del siderefleksjon, men jeg vil heller ha et bredt panorama enn å sitte i nærfelt og få enslags hodetelefonlyd. Derfor er også mine høyttalere konstruert med jevnt bred spredning sideveis, forsøksvis nokså konstant spredning med frekvens, for at siderefleksjonene ikke skal være unødvendig farget av høyttalernes spredningsmønster. Det er den andre grunnen til kardioidebass - det gir omtrent samme mildt retningsbestemte spredningsmønster i bassen som i mellomtonen. Så satte jeg en bakoverfyrende diskant øverst for å hjelpe litt til med å opprettholde spredningsmønsteret også i diskanten, både vertikalt og horisontalt.
    Jeg skal ikke si noe om hva som er "best", men dette med siderefleksjoner og bredde på opplevd scene er velkjent. Det man har funnet ut er at den innkommende vinkelen på siderefleksjonene bestemmer hvor bred scenen oppleves. Jo større vinkel ( 0 er rett forfra) jo bredere scene. Dette er grunnen til at konsertsaler med omvendt viftefasong stort sett får dårlig kritikk på opplevelse. Jeg har ved flere anledninger anbefalt folk å lage seg flyttbare reflektorer for å kunne eksperimentere med dette, men ingen har tatt meg alvorlig så langt.
    Joda noen tar deg på alvor :) tenker du at reflektorene skal hente refleksjonen slik at man kan få 90grader eller mer?
    Foreløpig har jeg havnet ned på at motstående førsterefleksjon er viktigere å dempe
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Beklager sent svar - fikk hifi besøk - jeg strøk påny..

    Er vel ute etter å snuse på AL , justere øra og høre andre løsninger - har aldri hatt glede av å være ufin, du kan godt få mine personlige meninger , men merk deg "personlige" dvs langt fra noe fasit.

    Hadde vært morsomt å få en lytt ! - send pm når du har anledning ?


    Roald - du nevner vafler - du må bare melde fra hvis du vil spandere !
    Fra mandagen av er jeg hjemme i nærområdet og jobber. Da er jeg meget fleksibel på når du kan komme.

    Hadde besøk sier du, stryk påny? Høres ut som LMC har vært der;) Hvem har forresten gitt deg stryk tidligere.
    Veldig bra ! Ser frem til det her Shy - la meg få en liten tenkepause , tar kontakt på pm for "timebestiling" !

    He He - neida ikke LMC ! er redd jeg mangler endel på hans klangfilosofi med Lyngdorf,men en kompis som ikke er på sentralen, men med et meget godt øre og kunnskap på " voicing" - sikkert fler som kjenner Ronny !
    Avtale, ta gjerne med Ronny
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Diy trådene er stort sett de mest positive og lærerike på sentralen. Imidlertid bærer de noen ganger litt preg av å «tweake og eksperimentere» fordi det lar seg gjøre - ikke nødvendigvis fordi det blir bedre. Dette er riktig nok en viktig faktor for å utvide egen forståelse og forbedre designløsninger, samtidig medfører det ofte blindgater og feilsteg. For en nykommende DIY’er ville min anbefaling ha gått 100% i retning av lukket kasse. Lite kan gå galt og den sannsynlige gleden av å bygge noe som virker godt er stor. Kardioide, slobs, isobarik, OB etc er spennede konsepter, men som med forholdsvis høy grad av sannsynlighet vil medføre tekniske eller økonomiske blemmer og utfordringer for en forholdsvis fersk DIYer.

    Av den grunn støttet jeg forslaget til med en 12’’ scan speak sub som har lav egenresonans (fs under 20hz) og moderat Qts som legger godt til rette for dyp bass i moderat stor lukket kasse. Ved å benytte et enkelt og billig lukket design kan man heller benytte to subber enn evt å bruke mer penger på en enkelt sub som krever flere elementer.
    Gode tanker. Lukket kasse er veldig trygt sted å begynne. Derimot ville jeg ikke ha valgt noe mindre enn et 15" element i lukket kasse og bygget minst to stk. Selv en 18" i lukket kasse (tilsvarer ca. to 12") har relativt begrenset kapasitet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Orso, det å bygge flere og større kommer helt av seg selv når man først har sett hva man kan få til med egne hender... det viktigste er å få folk på kroken:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mine tanker med utgangspunkt i trådstarters ønske/utgangspunkt:
    * Har plateamp fra tidligere sub.
    * 25-30ish Hz
    * 1-2 stk 10"/12"

    1) Ville vært skeptisk til elementer som krever særlig med EQ. Sannsynligvis har plateampen ingen eller en enkel ettpunkts PEQ.
    2) Vi vet ikke om den klarer 2 ohms last, og de fleste subelementene er 4ohm. Derfor 1 stk element.
    3) Vi vet lite om hvor ambisiøst dette skal/kan være og hvor mye innsats som skal legges ned.

    Derfor tenker jeg at en 12" Scan-Speak 30W/4558T00 på tilbud og lager til 2298,-, 55L lukket og 35Hz@-3dB er et greit valg.
    Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS

    Noen dansker jeg traff på ei hi-fi messe i København, ved at jeg var ufrivillig "til-hører" under en samtale ved bardisken på hotellet. Hvor jeg skjønte disse gutta kunne et og annet om basskonstruksjoner & sånt. Hvor samtelen forløp med en plutselig felles skål og omtrent følgende fra den ene (omtrent slik jeg husker det);
    - Men det eneste vi kan enes om er at 32W er verdens beste uansett pris eller størrelse.

    Selvfølgelig mente de denne: Scan-Speak bass 32W/4878T00 - DYNABEL AS
    Kjekt å ha 8stk stående i stua :)

    Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.


    Se her ja - kan tenke meg dette gir opplevelser på E-streng nivå & rundt der. Disse kan jo også spille et stykke oppover på frekvensstigen - eller har du selv laget deg en formening hvor høyt oppover de duger?

    Gjerne også litt mer om kabinettene - lukket eller refleks - volum?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Simuleringen tyder på at både 30W og 32W trives klart best i lukket kasse, størrelse tilpasset ønsket Q. 55 liter bør gi en Q rundt 0,6 og F3 rundt 42 Hz. Gitarens åpne E-streng er forøvrig ved 82 Hz, kontrabassens en oktav lavere ved 41 Hz. Passer bra, det. :)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Joda noen tar deg på alvor :) tenker du at reflektorene skal hente refleksjonen slik at man kan få 90grader eller mer?
    Foreløpig har jeg havnet ned på at motstående førsterefleksjon er viktigere å dempe
    Mer en 90 grader har ikke noe for seg. Da kommer den bakfra. Men ja, mener at du kan velge førsterefleksjonspunktet selv.

    At motstående er viktig å få vekk er veldig naturlig. Den vil jo komme fra feil side i forhold til direktelyden. På den andre siden så er den lettere å hanskes med, da den normalt sett har mye lengre gangvei, og dermed er svakere i utgangspunktet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bass handler like mye om rommet som om høyttalersystemet, så det gjelder å finne en løsning som driver rommet på en måte som gir ønsket resultat i lytteposisjonen. Selektiv bruk av DSP er nærmest en forutsetning, men løser på langt nær alle problemer.


    Siste tiders tråder om bass hører til noe av det mest interessante jeg har lest på lange tider.

    Det jeg her trekker ut av dette innlegge til Asbjørn synte jeg mer og mer danner grunnlag for et nytt yrke, om ikke nytt virke innenfor hi-fi'en - "Lyd-Doktorer" :)

    Å investere 3.000 / 5.000 / 10.000 på folk med ERFARING, KUNNSKAP og MÅLETUTSTYR må vel være den beste måten å få bedre lyd på, eller like mye den beste måten å få mest mulig ut av de pengene man har kjøpt eller skal kjøpe utstyr for. Man kan si det sånn at for prisen av en kabel (dyr eller billig) får man trolig ALT i anlegget til å låte bedre.

    Det bor mange kompetente folk rundt i landet som kunne tjent gode penger på dette, men den som vil tjene mest - vi som evt. får besøk av en slik "Lyd-Doktor."

    Blir som å kjøpe dekk og felger for 40.000 uten å sjekke at hjulgeometrien er i orden, man er nesten garatert feilslitte dekk dersom det ikke gjøres, sagt på en annen måte man får mye mer ut av hjula og bedre veifølelse i rattet med en snau time på et verksted med riktig uttyr for dette.

    Snicker-is, Orso og flere med kunnskap i hvert fall JEG beundrer opp til månen og ned igjen - førstemann ut drar det i gang - pasienter finnes der ute i fleng.

    Hehe, tenk bare alle som har kjøpt kabel av Tømmervik* til 30.000 eller 300.000 som kunne fått kurert problemet i lytterommet for en tiendel i kostnad av "Tømmervik-diagnosen" fra en type "Snickers-is" og kan være samme tiendel i positivt resultatendring hva lyd angår :)

    *Unnskyld, Tømmervik, men ditt navn lå nærmest i min illustrasjon.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Simuleringen tyder på at både 30W og 32W trives klart best i lukket kasse, størrelse tilpasset ønsket Q. 55 liter bør gi en Q rundt 0,6 og F3 rundt 42 Hz. Gitarens åpne E-streng er forøvrig ved 82 Hz, kontrabassens en oktav lavere ved 41 Hz. Passer bra, det. :)

    Min Fender Precision 4-strengers bassgitar svinger da vitterlig ved 41 Hz ved åpen E-streng!?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.641
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mine tanker med utgangspunkt i trådstarters ønske/utgangspunkt:
    * Har plateamp fra tidligere sub.
    * 25-30ish Hz
    * 1-2 stk 10"/12"

    1) Ville vært skeptisk til elementer som krever særlig med EQ. Sannsynligvis har plateampen ingen eller en enkel ettpunkts PEQ.
    2) Vi vet ikke om den klarer 2 ohms last, og de fleste subelementene er 4ohm. Derfor 1 stk element.
    3) Vi vet lite om hvor ambisiøst dette skal/kan være og hvor mye innsats som skal legges ned.

    Derfor tenker jeg at en 12" Scan-Speak 30W/4558T00 på tilbud og lager til 2298,-, 55L lukket og 35Hz@-3dB er et greit valg.
    Scan-Speak bass 30W/4558T00 - DYNABEL AS

    Noen dansker jeg traff på ei hi-fi messe i København, ved at jeg var ufrivillig "til-hører" under en samtale ved bardisken på hotellet. Hvor jeg skjønte disse gutta kunne et og annet om basskonstruksjoner & sånt. Hvor samtelen forløp med en plutselig felles skål og omtrent følgende fra den ene (omtrent slik jeg husker det);
    - Men det eneste vi kan enes om er at 32W er verdens beste uansett pris eller størrelse.

    Selvfølgelig mente de denne: Scan-Speak bass 32W/4878T00 - DYNABEL AS
    Kjekt å ha 8stk stående i stua :)

    Stiller meg for øvrig bak RojohII sitt forslag om 30w i 55 ltr lukket kabinett. Det gir valuta for pengene.

    Se her ja - kan tenke meg dette gir opplevelser på E-streng nivå & rundt der. Disse kan jo også spille et stykke oppover på frekvensstigen - eller har du selv laget deg en formening hvor høyt oppover de duger?

    Gjerne også litt mer om kabinettene - lukket eller refleks - volum?
    Jeg har en egen tråd hvor det står litt mer om prosjektet:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...73-diy-bassta-rn-til-adyton-imagic-2-0-t.html

    Elementene skal kunne spille greit opp mot 500hz, men pga avstanden mellom elementene tror jeg ikke at det låter optimalt over ca 200hz slik de er montert nå. Volumet per element mener jeg er mellom 55 og 60 liter i lukket kasse.

    For øvrig ble høyttalerne konstruert med tanke på rommet som de skulle stå i. Det har en lengde på 7.32m, og gir naturlig boost like over 20 hz. Dermed var det naturlig å velge en løsning ut fra fortrinnene med feks group delay (som en lukket kasse gir), framfor å tenke på optimal frekvensgang i ekkofrie omgivelser (som de færreste har). Responsen i roomet går til ca 16-18hz før det virkerlig ruller av.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den ser gjennomtenkt ut. En 32W med 800 W i 90 liter volum gir Q = 0,51 og F3 = 45,5 Hz:
    Capture.jpg


    Det der er helt klart et godt svar på spørsmålet om "subwoofer til musikk", men vær OBS på at Hypex 8.0 er utgått, så du bør sjekke tilgjengelige plateforsterkere vs størrelsen på utsparingen.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Den ser gjennomtenkt ut. En 32W med 800 W i 90 liter volum gir Q = 0,51 og F3 = 45,5 Hz:
    Vis vedlegget 481218

    Det der er helt klart et godt svar på spørsmålet om "subwoofer til musikk", men vær OBS på at Hypex 8.0 er utgått, så du bør sjekke tilgjengelige plateforsterkere vs størrelsen på utsparingen.
    Det er god plass bak på kassa. tengte på denne brokoblet, vis disse har god kvalitet ?

    HYPEX PSC2.700D PLATEFORSTERKER 2X700W
    MECHANICAL DATA:
    Dimensions: 210 x 380 x 55mm (W x H x D)
    Weight: 3.2kg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Den ser gjennomtenkt ut. En 32W med 800 W i 90 liter volum gir Q = 0,51 og F3 = 45,5 Hz:
    Vis vedlegget 481218

    Det der er helt klart et godt svar på spørsmålet om "subwoofer til musikk", men vær OBS på at Hypex 8.0 er utgått, så du bør sjekke tilgjengelige plateforsterkere vs størrelsen på utsparingen.
    Det er god plass bak på kassa. tengte på denne brokoblet, vis disse har god kvalitet ?

    HYPEX PSC2.700D PLATEFORSTERKER 2X700W
    MECHANICAL DATA:
    Dimensions: 210 x 380 x 55mm (W x H x D)
    Weight: 3.2kg
    Tenkte å bruke to av disse selv på et par basstårn
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke den plateforsterkeren selv, men et par UcD700 monoblokker. Glimrende forsterkere med stålkontroll. Et brokoblet par slike i 4 ohms høytalerelement blir voldsomme greier. Forsterkeren vil sannsynligvis kunne håndtere det, selv om den vil "se" 1,5 ohm impedansminimum, men strømforsyningen vil begrense på ca 1200 W. Interessant nok er det eksakt hva elementet tåler innenfor Xmax ved 20 Hz:

    Capture1.jpg


    Capture.jpg
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg har ikke den plateforsterkeren selv, men et par UcD700 monoblokker. Glimrende forsterkere med stålkontroll. Et brokoblet par slike i 4 ohms høytalerelement blir voldsomme greier. Forsterkeren vil sannsynligvis kunne håndtere det, selv om den vil "se" 1,5 ohm impedansminimum, men strømforsyningen vil begrense på ca 1200 W. Interessant nok er det eksakt hva elementet tåler innenfor Xmax ved 20 Hz:

    Vis vedlegget 481223

    Vis vedlegget 481224
    Hvordan ville du ha koblet 8 stk disse elementene: H1192-08 CD22RN4X for optimal bruk av denne forsterkern?
    Det er da 8 stk i søyle, to og to i samme kammer og to slike søyler, tenkte på en stk HYPEX PSC2.700D PLATEFORSTERKER 2X700W pr søyle med 8 enheter
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    4 og 4 drivere i parallell, og så de to gruppene i serie skulle vel gi 4ohm om jeg husker rett?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Den ser gjennomtenkt ut. En 32W med 800 W i 90 liter volum gir Q = 0,51 og F3 = 45,5 Hz:
    Vis vedlegget 481218

    Det der er helt klart et godt svar på spørsmålet om "subwoofer til musikk", men vær OBS på at Hypex 8.0 er utgått, så du bør sjekke tilgjengelige plateforsterkere vs størrelsen på utsparingen.
    Ser vel kanskje greit ut, men jeg sier det igjen, hvis muligheten er der så pøs på med masse membranareal. Bare for en kuriositet så har mitt system samme outputt med en halv watt til hvert element og 0,3 mm slaglengde ved 20Hz. Og bare for å ha sagt det også - dette låter så vidt forskjellig at det blir helt latterlig.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    4 og 4 drivere i parallell, og så de to gruppene i serie skulle vel gi 4ohm om jeg husker rett?
    Nei, fire drivere i parallell blir 1 ohm nominelt, og to slike grupper i serie blir 2 ohm. Det ville jeg ikke prøvd å drive med en brokoblet forsterker. Den ville "sett" et impedansminimum på mindre enn 1 ohm.

    Jeg ville heller satt de to i hvert kammer i parallell (2 ohm), og så seriekoblet de fire kamrene for å få 8 ohm totalt. Da ville en brokoblet Hypex 700-watter utnyttet mer av spenningssvinget før strømforsyningen gir opp. Tommelfingerregelen for brokobling er dobbel effekt i dobbel impedans, så en forsterker med 700 W i 4 ohm kan brokobles til 1400 W i 8 ohm.

    Alternativt kunne man satt de to i hvert kammer i serie (8 ohm), koblet to og to kamre i parallell (4 ohm), og seriekoblet de to gruppene og igjen fått 8 ohm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ooops, ja, sorry. Jeg tenkte på de 4-ohms 32W-tingene fortsatt. Ja, med 8-ohms elementer er det lett match. Da kan man enten gjøre som du beskriver, eller koblet de to i hvert kammer i serie (16 ohm) og så parallellkoblet de fire kamrene for å få 4 ohm. Det er kanskje mer logiske ledningsstrekk. Jeg ville fortsatt foretrukket å bruke en brokoblet UcD700 i 8 ohm heller enn 4, men det bør gå helt fint.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn