Denon AH-D7100 og AH-D600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Veldigt lyst til og prøve disse klokkene selv . Men min erfaring med headfi er svært begrensa .

    Er dette klokkene å velge for oss AG gutta gutman ?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    http://www.hifisentralen.no/forumet...a-der/12459-gut_mans-cave-75.html#post1404633 Her står noe om hvordan jeg synes de fungerer i forhold til hønna mine. Om det vil passe alle AG gutter kan jeg ikke love, men jeg digger dem jaff. Nå jar de fått noen timers innspilling og de synes bare å bli bedre og bedre. Legg inn en passende amp hvis du vurderer dem. Har enda ikke fått min Darkvoice, men med Violectriv V200 til seriøs lytting i hula mi og cMoy ampen til reise amp føler jeg at jeg har tilstrekkelig med alternativer. Kunne kanskje vært gøy å teste en rør amp som passer klokkene etterhvert, men jeg akter også å teste med Aesthetix Callisto i signalveien før V200 for å høre om jeg kan lokke frem enda litt mer rørmagisk mellomtone. IO riaa rett i V200 var kanonbra så da kan det kanskje funke med Callisto for digitalisen også?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har i kveld fått gjort litt A-B testing med D7100 og høyttalerne mine. Jeg er den lykkelige eier av Fostex T500AMKII supertweetere og kan med min beste/verste vilje ikke forstå de som hevder at disse klokkene har en tilbakeholden diskant. Recessed highs my ass! I direkte sammenligning med T500 er det ikke mye som skiller. Men jeg hører stor forskjell på hva som kobles til klokkene. cMoy ampen gir et løft i detaljeringsevne ifht. signal rett fra iPhone/Pad, men V200 gir dfinitvt enda mer! Jeg satt faktisk en stund og lyttet til anlegget med D7100 på hodet i kveld bare for å kunne høre hvordan de hørtes ut med et bassfundament som man kjenner i kroppen. Hadde noen kommet inn og sett hva jeg holdt på med tror jeg en psykolog-time hadde vært nært forestående (ikke les dette Mbare) Det var faktisk rimelig kult! Denon klokkene fremstår både som dynamiske og veloppløste, som vel eh.. hodehønn
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Hva bør enn amp koste til et par sånne klokker ? rundt 5k eller snakker vi de dobble ?

    Synes den Musical Fidelity sin klasse a amp virka spennende . Men det spørs om ikke rør er veien å gå her også :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lyden av HD650 vs. D7100 er mindre futt og fart, høfligere og kjedeligere i forhold. Synes at mellomtonen fra HD650 med Darkvoice også er noe anemisk i forhold til mine preferanser. Har også et sett HD580 liggende og disse er grå og kjedelige i forhold til HD650 igjen. Jeg mener ikke at HD650 er dårlige, det er bare det at imo er D7100 mye mer engasjerende og morsomme.
    En liten "bønn" (nok en gang):
    Når HD650 omtales (HD580 og HD600 også), så er det fint om det angis om det er den gamle eller nye versjonen det vises til. De fikk nye drivere for noen år tilbake (2007/2008) og de har forholdsvis stor forskjell i lydkarakteristikk.
    Om man ikke vet, så er det enkelt å visuelt finne ut. De gamle har sorte driverplater, og de nye har hvite. Sees lett igjennom gitteret.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    En liten "bønn" (nok en gang):
    Når HD650 omtales (HD580 og HD600 også), så er det fint om det angis om det er den gamle eller nye versjonen det vises til. De fikk nye drivere for noen år tilbake (2007/200 og de har forholdsvis stor forskjell i lydkarakteristikk.
    Om man ikke vet, så er det enkelt å visuelt finne ut. De gamle har sorte driverplater, og de nye har hvite. Sees lett igjennom gitteret.
    Hva slags endringer i lydkarakteristikk er det tale om her?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hva bør enn amp koste til et par sånne klokker ? rundt 5k eller snakker vi de dobble ?

    Synes den Musical Fidelity sin klasse a amp virka spennende . Men det spørs om ikke rør er veien å gå her også :)
    Jeg nekter å gi meg med å pushe denne ampen på alle...:) Jeg hadde MF ampen på Denon sine gamle toppmodeller og det låt alt annet enn bra,-
    Denne lille rørampen (http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/63940-project-sunrise-horizon-og-ember.html) spiller bedre på alle parametre en MF`en. Det jeg har inntrykk av er at det er prisen som gjør at denne ikke blir vurdert av flere som jo igjen er synd,- Kanskje de burde ha triplet prisen for å oppnå mer salg. :p Selv til 3x- prisen hadde jeg syntes PSii hadde vært ett kupp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva slags endringer i lydkarakteristikk er det tale om her?
    Jeg kan kun uttale meg om HD650. Har hatt begge versjoner samtidig en periode, men sitter nå igjen med kun den nye. Vil tro forskjellene er omtrent de samme for HD580/600 også.

    Den gamle utgaven kan vel sies å være litt basstunge og lite definert i bassen. Dette kombinert med en tilbaketrukken mellomtone og godt avrundet diskant. Det hele toppet med et "slør" som generelt gjør hele lydbildet litt "ullent" og "dovent". Den nye utgaven har en helt annen karakteristikk. Bassen er strammet opp og er mer definert (slankere om du vil, men like dyp). Mellomtonen har vesentlig mer fokus og er mer "fremme" i lydbildet. Diskantgjengivelsen er ikke så ulik, men totalt sett så fremstår lyden som mer detaljert.
    Grunnsignaturen er fortsatt tilstede, med en fortsatt noe laid-back karakteristikk, og "sløret" er ikke helt borte, men - ja de låter rimelig annerledes. Såpass annerledes at de som ikke liker den gamle, godt kunne legge sin elsk på lyden i den nye - og viceversa.

    Jeg har også sett det nevnt at den nye skal være noe lettere å drive. Registrerte egentlig ikke det når jeg sammenliknet mine, men de ble kjørt på forsterker som leverte "nok" strøm.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^^ Tusen takk for oppklaringen - merkelig at de endrer lydsignaturen såpass og beholder samme modellnavnet, det gjør jo at mye som tidligere er sagt om disse hodetelefonene tidligere ikke nødvendigvis gjelder lenger.

    ardilla, hvilken versjon har du?

    Edit: ardilla har svart i en annen tråd at han har de nye.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hva bør enn amp koste til et par sånne klokker ? rundt 5k eller snakker vi de dobble ?

    Synes den Musical Fidelity sin klasse a amp virka spennende . Men det spørs om ikke rør er veien å gå her også :)
    Her har jeg ingen kompetanse og svært beskjedent erfaringsgrunnlag så jeg kan ikke bidra med så mye mer enn å si at Violectric ampen funker bra imo. Reiseamp er cMoy som også er billig og fungerer bra etter mine preferanser. Har ikke oversikt over alternativer. Hadde cMoy ampen liggende fra før. Kommer nok til å teste en Project Sunrise også etterhvert for å ha et røralternativ. I går testet jeg signal fra tapesløyfa på Callisto preampen min til Violectric. Ingen ulyd det nei. Fikk tilført flott rørmagi i mellomtonen! Hørte ingen umiddelbare drawbacks med denne løsningen, men tenker å teste mer før jeg konkluderer. Med denne løsningen har jeg mulighet for å switche mellom digital og analog kilde og tilføre litt rørklang.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Tusen takk for oppklaringen - merkelig at de endrer lydsignaturen såpass og beholder samme modellnavnet, det gjør jo at mye som tidligere er sagt om disse hodetelefonene tidligere ikke nødvendigvis gjelder lenger.
    Om man søker litt på nettforum (f.eks på Head-Fi) så rådet det noe villfarelse - og en del diskusjoner en periode - til noen fant ut at de var endret. Sennheiser gav ingen indikasjon om hverken endringen eller når eksakt den ble gjort.

    Selv ble jeg gjort oppmerkson på det etter at jeg hadde skaffet meg sett nr. 2 (som da var de nye). Skulle bruke det ene paret i et "kjøkkenbenkeksperiment" for modifisering/sammenlikning, men skjønte jo ikke en "dr.." når de låt såååå ulikt:confused:.

    Ja, mye som er sagt/skrevet er lite relevant info dersom man ikke vet hvilke versjon som omtales.

    Som nevnt - jeg har nå den nye versjonen, og synes egentlig at den låter bra og har sine utpregede kvaliteter.

    Men - dette begynner vel å bli forholdsvis off-topic i denne tråden. Tror jeg starter en egen tråd om HD580/600/650.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har ikke fått tollkravet enda, men jeg skrev ikke ned verdi. Etter mine beregninger blir totalbeløpet 9800,- Prisen for klokkene fra B&H var 7837,- inkl frakt. Blir spennende å se hva hifiklubben priser D7100 til, wild guess fra meg 12000,- :p
    9300kr koster dem hos hifiklubben...
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Fornuftig pris hvis den stemmer. Står ikke på nettsidene deres enda.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    9300kr koster dem hos hifiklubben...
    Hvor har du denne prisen fra? Jeg fant heller ikke noe på nettsidene deres.

    Fornuftig pris hvis den stemmer. Står ikke på nettsidene deres enda.
    Enig, jeg hadde trodd vi skulle se store forskjeller, men Hifi-klubben har vel endelig skjønt at det ikke er tette skott mellom markedene lenger, og at de konkurrerer med privatimport. Prisingen deres av D7000 var direkte latterlig. Det samme kan sies om andre aktører og deres prising av f.eks. Grado PS1000, latterlig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tallene i Grado's modeller skulle visst tilsvare prisen i dollar ved lansering, har jeg hørt. Skulle ønske det samme gjaldt for LCD-2 og 3..
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Litt av fingær`n er nå ute.Må si jeg ble positivt overasket.

    Prisen på AH-D7100 er 9298,- Dato hos den Norske forhandleren er 15 September.

    Ha en hærlig head-fi natt alle head-fiere :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Litt av fingær`n er nå ute.Må si jeg ble positivt overasket.

    Prisen på AH-D7100 er 9298,- Dato hos den Norske forhandleren er 15 September.

    Ha en hærlig head-fi natt alle head-fiere :)
    Da kan jeg jo ta med mine D7100 og v200 til Horten så kan vi ha en førpremiere for de som måtte være interessert:D Hadde vært kult å få sammenlignet med Audeze 2 eller aller helst 3'eren.. Noen som tar utfordringen?
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Da kan jeg jo ta med mine D7100 og v200 til Horten så kan vi ha en førpremiere for de som måtte være interessert:D Hadde vært kult å få sammenlignet med Audeze 2 eller aller helst 3'eren.. Noen som tar utfordringen?

    Vi kommer til å demonstrere produktene fra bl.a. Audeze på Hortensmessen 15.-16. september.


    Mvh
    Sture
    Audio Norge
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Veldig bra! Da ser jeg mitt snitt for en sammenligning av D7100 og Audeze klokkene :cool: Vil andre henge seg på, er det bare å gi beskjed. Håper det er greit for Sture/Audio Norge
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tallene i Grado's modeller skulle visst tilsvare prisen i dollar ved lansering, har jeg hørt. Skulle ønske det samme gjaldt for LCD-2 og 3..
    Da hadde du sikkert ikke unnet dem et blikk, din snobb!
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Da kan jeg jo ta med mine D7100 og v200 til Horten så kan vi ha en førpremiere for de som måtte være interessert:D Hadde vært kult å få sammenlignet med Audeze 2 eller aller helst 3'eren.. Noen som tar utfordringen?

    Vi kommer til å demonstrere produktene fra bl.a. Audeze på Hortensmessen 15.-16. september.


    Mvh
    Sture
    Audio Norge

    Sikkert mange head-fiere som hadde likt at dere kom til Hi Fi messen Horten ,Den er vel 8-9 September?

    Ta gjerne med TH900 + HP-A8C også :)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg har aldri vært på messa i Horten før, men etter å ha hørt at blekansikt skal drasse med seg godsakene, så høres det spennende ut. Pleier det å være MESSEPRISER der? :D

    Hva kan man f.eks. forvente å betale for et par TH900 eller LCD3? Kanskje på tide å låse inn sparegrisen og kun ta den frem når man skal putte på?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du burde vel heller etterlyse kvantumsrabatt, tittentei?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Slutt og klag den er billigere enn forgjengeren ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Disse kommer sikkert til å koste det samme inntil de erstattes av noe nytt, pga hifiklubbens agentur og prispolitikk. Skjønner egentlig ikke hvorfor de overlever. De gir jo ikke rabatter når folk handler stort engang.

    .no: 9298 NOK
    .se: 9998 SEK ~8800 NOK
    .dk: 8999 DKK ~8790 NOK

    Venter vi litt, så finnes det dealer på disse fra USA.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    BHPhotoVideo er USD1.199, som er importert rett over 9K og mao. ikke ei krone billigere...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Nei, ikke foreløpig, men vent til det har gått 6-7 mnd og selgerne begynner å poppe opp på Amazon o.l. Jeg tror ikke dette blir den suksessen Denon har sett for seg, for jeg tror markedsføringen av D7100 rettes mot en gruppe hvor veldig få har råd til dette. "Music Maniac", urban look i plast, selge dem som idevice, mange har hatt konnotasjoner til Beats etc.

    Hvis dette skjer, så tror jeg de vil sette ned prisen noe i forsøk på å øke salget. Men, jeg har tatt feil før. Asiatere er litt forskjellig fra oss vestlige på smak også, tror jeg. Spesielt de kjøpekraftige japanerne. Jeg tror spørsmålet blir hva som skjer i USA (stooort marked) og hvordan Denon kontrer dette der.
     
    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    6-7 måneder! Jeez. Det er mange tusen timer i våken tilstand - og hvem gidder vente så lenge... ;)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hehe, tålmodighet er en dygd, den som venter på noe godt ... etc. :)

    Jeg har fått litt mer sansen for dem, og har tenkt en god del på D600 som portabel hodetelefon, men jeg tror ikke D7100 kan måle seg mot noe av det jeg har til stasjonært bruk nå. En ting er i alle fall helt sikkert, og det er at jeg ikke har noen planer om å daddle rundt i gatene med et par hodetelefoner til nesten 10k rundt halsen.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Sliter å venne meg til utseendet for min del :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ditto. AH-D7100 så i starten helt dust ut, men etter å ha sett dem på ulike bilder - så kan jeg akseptere sandwich designet - snart. Spørsmålet er: D7000 vs. LCD-2? Hvis Audeze er myyyyye bedre enn Denon, så har jeg ikke bruk for noe Denon. Men, hvis AH-D7000 (og da selvsagt D7100) når opp til Audeze LCD-2 lydmessig; jeg bør vurdere dem som supplement / entusiastdings.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn