Denon AH-D7100 og AH-D600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fordelen med V200 (i mine ører) er at XLR ikke låter bedre enn RCA-inngangene, så man må ikke tenke at man burde ha en kilde med XLR-ut for å utnytte V200. Ville bare nevne det. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Greit å vite. Teoretisk kan jeg jo få andre resultater med lange kabelstrekk. Regner med å teste litt av hvert, men headfien må nok finne seg i å "spille andre-fiolin" Det er fullt fokus på Fostex/Nagaoka høyttalerprosjekt og denne flørten er mer å regne for et sidesprang. Har lekt lenge med tanken på prøve headfi og nå hadde jeg muligheten for å ta spranget. Satt faktisk og vurderte å slå til på LCD-2 som ligger på børsen for å teste litt forskjellig, men klarte å dy meg:p Får først finne ut hvor mye det jeg har på vei vil bli brukt. Brukes det mye er nok sannsynligheten stor for at det blir et sett hodetelefoner til. Har virkelig fått opp øynene for Fostex sine ht elementer, og T900 ble seriøst vurdert før valget falt på de nyeste Denon kreasjonene. Kanskje de finner veien hit i neste omgang. Kanskje jeg skulle tinge et besøk hos Loevhagen, eller invitere på besøk hit så jeg kan få testet noen andre alternativer etterhvert..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Et besøk (hit eller dit) skulle la seg ordne. Ikke noe stress. :) Skal muligens til Okka by på en fest om 2 uker. Ikke avgjort ennå.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    kan det ha noe med innstillinger på innsiden.ser du kan koble ut/inn,jord pinnen.vet ikke om den er av eller på.må vel kanskje åpne for og se
    de var ikke sikker på AUDIOnorge.
    Fordelen med V200 (i mine ører) er at XLR ikke låter bedre enn RCA-inngangene, så man må ikke tenke at man burde ha en kilde med XLR-ut for å utnytte V200. Ville bare nevne det. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Et besøk (hit eller dit) skulle la seg ordne. Ikke noe stress. :) Skal muligens til Okka by på en fest om 2 uker. Ikke avgjort ennå.
    Jeg har fri den helgen. Hvis du muligens skal på fest i disse traktene, kan du jo ta vorspielet her :) Du kan jo ta med en av dine hodetelefoner som du kjenner, så kan vi sammenligne med AH-D7100.. To menn med hvert sitt headset på hodet må vel være tidenes mest nerdete vorspiel :) Konemor er nok hjemme, men vil garantert være overbegeistret over at jeg har hifi-besøk uten at det betyr å teste smertegrensen for hva horna i min lydisolerte kjellerstue greier :cool: av volum med 8w rørforsterkeri. Vi tar det på pm?
     
    Sist redigert:

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Fikk du dem i dag gut_man - eller er de fortsatt i Stavanger?
    De har da aldri vært i Stavanger :-( Hadde det bare vært så vel. Nei de sendes jo med UPS og da er det AS Posthælvete som skal besørge frakten fra Oslo og da tar ting tiiid. Når det er sagt tviler jeg på om noen av ampene er her før i slutten av uka. Violectric ampen er sendt som klimanøytral servicepakke og registrert forhåndsmeldt, så løftet fra Audio Norge om at den kunne være her mandag må det nok et under til for at skal oppfylles :-(
    Hvis den er fårhåndsmeldt så er den ikke levert til Posten enda.
    Klimanøytral betyr at Posten forplikter seg til å redusere transportens klimagassutslipp og i tillegg kompensere for resterende utslipp. Posten er langt framme med ny teknologi/drivstoff når det gjelder transport sammenlignet med mange andre transportører. Postens miljøarbeid - Samfunnsansvar - postennorge.no
    Hvis UPS sender som servicepakke så er dette det "tregeste" alternativet i Posten. De gjør det vel for å spare penger.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    UPS pakken er sendt som bedriftspakke, det er ampen fra Audio Norge som er sendt som servicepakke.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er de i hus! Har jo ikke fått noen av ampene ennå, så jeg tapper signal fra dCS til :pøøøh en integrert NAD 302 jeg har stående i boden. Lyden rett ut av esken er bra den selv med NAD løsningen. Jeg har som tidligere nevnt intet forhold til seriøs headfi fra før, så hvordan dette låter i forhold til andre alternativer i samme klasse aner jeg jo ikke. Foten går og smilet lokkes frem når jeg lytter til mine vanlige referanseplater. Klangsignaturen virker rimelig nøytral. Lyden slår meg hverken som lys eller mørk, men alle detaljer som skal være der er på plass og presenteres på en avslappet måte. Bassgjengivelsen virker å være bra fra 7100. Regner med at de skal spilles inn litt, og at NAD en er synderen for at noe av dynamikken forsvinner når jeg drar på med hardere mer kompleks musikk. Det minner meg i hvertfall om det som skjer med lyden når forsterkeren er tom for krefter på ordinære høyttalere.. Det blir utrolig spennende å høre hvor bra dette blir med dedikerte headamper! Denonene er svært behagelige å ha på. De er lette og ser etter min smak svært så lekre ut. Et elegant stativ fulgte jammen også med i pakken.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^^ Gratulerer så mye! Man kan jo ikke unngå å være spent på disse. Jeg er Denon fanboy og elsker forgjengeren. Når kommer bildene? :)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nå, åssen låter de med Darkvoice 332? Og er Hd650 også OK enda?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror disse klokkene er litt sære mht forsterkermatch, enten det eller så må det en del timer innspilling til. Tipper litt av begge deler ut fra det jeg hører etter at de har blitt foret med diverse musikk i ettermiddag. Ut fra det jeg har lest av omtaler av forgjengeren tar jeg det med knusende ro og venter bedring etterhvert som de fåt timer på baken og blir matchet med mer optimalt forsterkeri. Foreløpig låter de best rett fra iPod/iPad evt via den lille cMoy ampen. Aller best låter det faktisk med Denons egen avspiller app (uten EQ) med cMoy ampen. Kobler jeg til Nad'en eller Darkvoice 332 som jeg har lånt av Vermin, blir mellomtonen litt tynn. Nå er ikke mellomtonen på høyde med WE300b på FE203 Fostex eller på Duo Omega. Men dit kommer man kanskje ikke med hodetelefoner uten 300b i signalveien?
    Mine lydpreferanser heller mot varm oppløst lyd. Med grenseløs dynamikk som samtidig er detaljert og organisk. Klinisk lyd fremkaller kløe og utslett! Veldig morro at de låter så bra uten for mye dikkedarier (les dyre store tunge headamper) og kan brukes i et portabelt oppsett. Det var en av grunnene til at jeg valgte Denon 7100. Skal teste litt mot HD650 som jeg har lånt av Vermin for å ha noe å sammenligne med :)

    Edit; Har nå testet frem og tilbake med HD650 og konklusjonen er at Darkvoice ampen er en dårlig match med '7100 klokkene. Det gledelige er at '7100 rett på iPhone/iPad spiser HD650/Darkvoice til frokost. Mye mer smekk og dynamikk i '7100. Så med rett amp blir dette gull! Håper det stemmer med Violectric ampen. I kveld sitter jeg i stua med iPad i fanget, streamer med Jriver fra musikkserveren i kjelleren. '7100 isolerer faktisk såpass bra ar jeg ikke plager resten av familien som sitter i sofaen sammen med meg selv om jeg lytter med anstendig volum på klokkene. Fornøyelig og litt mer sosialt enn å sitte nede i hula mi
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ overraskende resultat, trodde nesten ubetinget at hodetelefoner ville låte bedre dersom de fikk litt krefter å meske seg med. D7000ene mine låter fattig fra HTC Desire HD-mobilen i forhold til fra amp. Men det er vel ikke gitt at man kan sammenlikne disse to modellene på den måten.

    Hva vil du si om lyden i HD650 i forhold til dine lydpreferanser, som høres veldig like ut som mine.
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Fine Bilder dette gut_man!Kjenner jeg får mere lyst til og klikke på Add To Cart knappen :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    ^ overraskende resultat, trodde nesten ubetinget at hodetelefoner ville låte bedre dersom de fikk litt krefter å meske seg med. D7000ene mine låter fattig fra HTC Desire HD-mobilen i forhold til fra amp. Men det er vel ikke gitt at man kan sammenlikne disse to modellene på den måten.

    Hva vil du si om lyden i HD650 i forhold til dine lydpreferanser, som høres veldig like ut som mine.
    Var også ganske overrasket av resultatet. Ser ut som om Violectric ankommer i ettermiddag. Gleder meg til å teste den. Lyden av HD650 vs. D7100 er mindre futt og fart, høfligere og kjedeligere i forhold. Synes at mellomtonen fra HD650 med Darkvoice også er noe anemisk i forhold til mine preferanser. Har også et sett HD580 liggende og disse er grå og kjedelige i forhold til HD650 igjen. Jeg mener ikke at HD650 er dårlige, det er bare det at imo er D7100 mye mer engasjerende og morsomme. Ser at D7100 får pepper på Head-Fi for ikke å være nøytral nok. Hvem pokker vil ha nøytral lyd? Nøytralt er døllt, kjedelig, uengasjerende og klinisk imo. Jeg vil ha musikk-glede! Lyd som minner meg om livelyd. Sikkert derfor jeg elsker rør og horn, ikke transeamper og skoesker. Lyden fra D7100 er lovende i så henseende. Dynamikken er stålende flott. Skjønner ikke hva de klager etter på Head-Fi forumet, men så er jeg ny i headfi jungelen og vet ikke hva som er korrekt og ikke i de kretser. For å si det litt fint, synes jeg det er greiere å holde seg på hodetelefon-delen av dette forumet enn på Head-Fi forumet.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jøss, her er man en god kumpan og låner ut både amp og klokker bare for og lese på nettet at det er bæsj og bare til og kaste.
    (neida, kødder)

    Er fullt klar over at HD650 er noe myk og "sløv", men det settes stor pris på her i huset etter en seanse på 3 timer med gammal Burzum. Slik du beskriver Denon er slik jeg vil beskrive Gradoene mine på Darkvoice ampen. Det er jævli morro, det skal være sikkert
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da var Violectric på plass. Har bare fått sneket meg til 10 minutter for å hooke den opp, men jeg sliter med å få lyd i den. Kan det det være at rca inngangen er konfigurert som utgang?? Har ikke fått testet om det er liv i xlr kontakten. Tenkte å høre om det var noen som hadde et tips sånn umiddelbart.. Regner ikke med jeg får testet mer før sent i kveld :-(
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil tro at ex-works så er RCA satt opp som inngang. Noe annet ville være rart...

    XLR får du ikke lyd via dersom det står et par RCA-kabler mekanisk koblet til.

    Er kilden satt opp riktig?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hehe, kilden var iPad i farta. Skal vel litt til for å kødde til den som kilde. Dobbelsjekka med iPhone og med cMoy ampen som ga lyd som normalt. Hjemme igjen nå. Tester litt videre og håper det bare er meg som har gjort en generaltabbe i oppkoblingsprosessen. Leste forøvrig også i manualen at rca var satt til input fra fabrikk, og at disse har prioritet over xlr ved oppkobling. Får skru opp og lete etter sikringer og feilsøke dem hvis jeg ikke finner ut av det med ny oppkobling og litt mindre hastverk..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, spørs nok om ikke jeg har fått en defekt amp. Nå har jeg dobbelt og trippelsjekket alt og får ikke annen lyd ut av ampen enn lyd som når det lekker fra en kanal til en annen. Som om lyd lekker gjennom uten å bli forsterket.. Har åpnet for å sjekke om det kunne være en jumper som var satt feil eller noe, men alt ser ut som manualen sier det skal. Har prøvd å vippe på "museklaveret" for å øke eller redusere gain, men ingenting virker. Det sitter heller ingen glass sikring inni som kan være synderen, men da skulle det vel kanskje ikke vært lys i powerdioden heller. Kan det være en defekt opamp som er synderen? Skulle ikke det blitt avdekket i kvalitetskontroll fra fabrikk?? Ingen merker på emballasjen indikerer store uhell under transport. Har jeg dekket alle baser da tro? Får ta den sure veien til postkontoret i morgen og sende i retur.. Og håpe på at forhandleren er gem og sender meg en ny amp så jeg slipper å vente på reperasjon..

    Ser på HeadFi sin test av V200 at det sitter to jumpere som mangler på min amp... Kan dette være årsaken?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Høres jaevlig rart ut. Sier ikke du har gjort noe galt - men kan ikke huske å ha lest om ett eneste DOA prodiukt fra Violectric / Lake People. Skulle ønske jeg var i nærheten for å hjelpe. Ikke sikkert det hadde hjulpet, men ville gjerne vært til hjelp... :)

    Kjiipt førsteinntrykk for deg fra en tysk kvalitetsleverandør.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Får ta en telefon til Audio Norge og høre med dem.. Skjønner ikke hva jeg skal ha gjort galt for ikke å få lyd. Hvor vanskelig kan det være da? Hvis du vil hjelpe Loevhagen, hadde det vært til stor hjelp om du gadd kikke etter i din amp om de to jumperne jeg har satt ring rundt står i din.. Stusset litt over at den står uten jumpere, men aner ikke hvilken funksjon disse evt. skulle ha.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tips: Send en e-mail til Fried Reim som er sjef'n sjøl (har snakket med ham flere ganger, og han er på "tråden"): fried.reim@lake-people.de

    Burde vært unødvendig - men i nøden spiser man vel "fluer".
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg begynner med en telefon til importøren først. Så tar jeg det derfra..
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Greit valg - men Fried er ikke akkurat beskjeden og uhjelpsom - og han er på mail store deler av døgnet. Tviler at AN har mer peiling enn Fried. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Sendte en mail til Fried likevel jeg og jammen fikk jeg ikke svar rimelig kjapt. Det var korrekt at det skulle være jumpere der min ikke har noen. Skal prøve å røve et par jumpere fra noen andre komponenter og håper et gjør susen. Fried var ikke helt sikker på om det var dette som var problemet. Jeg velger å være optimist og tro at ampen ellers er i orden!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Yess! Jumperne var problemet. Hadde to ekstra liggende til riaa trinnet mitt. Nå speller det som bare det :D Mailer Audio Norge og ber dem sende meg to nye jumpere. Nå skal jeg la V200 få varme seg godt før jeg skriver noe om lyden, men allerede nå kan jeg fastslå at dette er noe helt annet enn hva jeg har testet D7100 på til nå:cool:
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke fått tollkravet enda, men jeg skrev ikke ned verdi. Etter mine beregninger blir totalbeløpet 9800,- Prisen for klokkene fra B&H var 7837,- inkl frakt. Blir spennende å se hva hifiklubben priser D7100 til, wild guess fra meg 12000,- :p
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg hatt en hyggelig og oppklarende samtale med Sture fra Audio Norge. Feilen med jumperne lå hos dem, ikke fra produsent! Jeg fikk en rabattkupong og nye jumpere i posten. Kjempebra kundebehandling fra Audio Norge:D
     

    Kåre Kålrabi

    Fersking
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Har ikke fått tollkravet enda, men jeg skrev ikke ned verdi. Etter mine beregninger blir totalbeløpet 9800,- Prisen for klokkene fra B&H var 7837,- inkl frakt. Blir spennende å se hva hifiklubben priser D7100 til, wild guess fra meg 12000,- :p
    Tror de havner på ca. samme prisen som D7000, ca. 10 000 kr.

    Hadde Audio Norge skrudd på/brukt ampen din?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Prisene er etter hva jeg har forstått oppjustert i forhold til de gamle modellene i utlandet. Regner med at det samme skjer her til lands. Det som skjedde med ampen min var at jeg hadde det travelt og de eneste V200 som var på lager var med integrert dacmodul. For å imøtekomme mitt ønske om levering asap, tok de rett og slett ut dac modulen (disse monteres normalt av Audio Norge) i den prosessen skal det inn to jumpere somman da har glemt i farta. Audio Norge har vært utrolig ryddige og greie å ha med å gjøre. Min historie bør gi dem et stort pluss i boka, ikke noe minus. Fint du spurte så jeg fikk poengtert det :) Sitter nå og lytter til D-7100 med V200 koblet rett i Aesthetix IO riaaen min. Fyttigrisen så bra den vinylriggen min er:rolleyes: Dritkult med analog signalkilde på V200 og D-7100. Håper Loevhagen stikker innom med en Audeze så jeg kan få sammenlignet og han høre hvor bra vinyl låter på disse greiene.:cool:
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hvis det er samme jumperne som sitter på gamle IDE harddisker og IDE DVD/CD-ROM, så kan man nok enkelt plukke opp noen fra PCer som har blitt satt utenfor elektronikkbutikker i påvente av å bli kastet.

    Ser slik ut på bildet ditt.


    Edit: Litt rask i avtrekkeren der, så han hadde fått nye jumpere nå. ADHD ftw.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ingen andre som har trykket buy på D7100:confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn