Bryston

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    K.H. skrev:
    Noen Bryston-venner som kan si noe om kvaliteten på hodetelefonforsterkeren i BP26, eventuelt har tips til passende hodetelefon til denne?
    Jeg prøvde en kort stund Sennheiser HD600 på min Bryston. Det var helt tydelig at potensialet ikke ble utnyttet i hodetelefonene. Spesielt virket bassen bemerkelsesverdig tam. Tror derfor det er viktig at hodetelefonene er relativt lettdrevne hvis de skal brukes sammen med BP26.

    Frank
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    geirf2 skrev:
    K.H. skrev:
    Er det noen eiere av Bryston MPS2 psu som opplever at den durer påfallende mye, f.eks har vesentlig mer egenlyd enn 4B SST?
    Eller er den normalt så og si tyst?
    Vil bare tilføye her at det faktisk også er en liten 'dur' i B-100'n jeg låner av Tor. Den er helt ny fra esken. Det durer IKKE ut via sinalvei, så det spiller absolutt ingen rolle for lyden. Bryr meg ikke noe om det, men skal nok nevne det når jeg leverer den tilbake.
    Det kan ikke være dc fra nettet der får den til å dure, da må det være ganske mye i så fald.
    Bryston har innebygget dc filter, og de snur også transformere til bedst ytelse på fabrikken. Men, min snurrer litegran også, noen dager mer enn andre, men det er ikke noe problem i det hele tatt.

    Som hodetelefon forsterker fungerer min fint med Sennheiser HD580. Man må skru opp volumen noe, imellom 10.00 og 14.00, så pass på ikke å dra ut hodetelefonen ved det volumen ! Da spiller høyttalerne ganske så høyt.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Heisann.
    Da det ser ut som om jeg veldig snart kan melde meg inn i denne eksklusive klubben (forhåpentligvis i starten av neste uke :), drister jeg meg til å stille et par spm. Jeg lurte på hvor stor forskjellen er på BP 25 og BP 26, og hva som er de størst lyd forbedringene på BP 26?
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Rizzo skrev:
    Heisann.
    Da det ser ut som om jeg veldig snart kan melde meg inn i denne eksklusive klubben (forhåpentligvis i starten av neste uke :), drister jeg meg til å stille et par spm. Jeg lurte på hvor stor forskjellen er på BP 25 og BP 26, og hva som er de størst lyd forbedringene på BP 26?
    På en skala fra en til ti er forskjellen......ganske stor. Ønsker ikke å lire av meg en mengde "hifisentral-klisjeer". Men for å si kort hvordan jeg opplevde forskjellen, så ble BP26 mye mer behagelig å lytte til enn det BP25 hadde vært, uten at det gikk på bekostning av det som var bra fra før. Musikken ble mer naturlig og høres riktigere ut.

    Frank
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    F.R.A.N.K skrev:
    Rizzo skrev:
    Heisann.
    Da det ser ut som om jeg veldig snart kan melde meg inn i denne eksklusive klubben (forhåpentligvis i starten av neste uke :), drister jeg meg til å stille et par spm. Jeg lurte på hvor stor forskjellen er på BP 25 og BP 26, og hva som er de størst lyd forbedringene på BP 26?
    På en skala fra en til ti er forskjellen......ganske stor. Ønsker ikke å lire av meg en mengde "hifisentral-klisjeer". Men for å si kort hvordan jeg opplevde forskjellen, så ble BP26 mye mer behagelig å lytte til enn det BP25 hadde vært, uten at det gikk på bekostning av det som var bra fra før. Musikken ble mer naturlig og høres riktigere ut.

    Frank
    Hvordan går det med deg Frank? Mulig Summit kommer for salg fremover ;)
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Tar et spm til jeg :)
    Jeg har muligheten til å få kjøpt 14 B SST brukt til en pris jeg kan leve med, denne er i litt overkill i forhold til høyttalerene mine (MS4). Lurte på hvordan 4 B SST låter i forhold til 14 B SST? Så vidt jeg har skjønt er 14 B SST oppbygd av to brokoblede forsterkermoduler noe ikke 4 B SST er, ville i utgangspunktet da trodd at 4 B SST låter litt varmere.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    niels skrev:
    geirf2 skrev:
    K.H. skrev:
    Er det noen eiere av Bryston MPS2 psu som opplever at den durer påfallende mye, f.eks har vesentlig mer egenlyd enn 4B SST?
    Eller er den normalt så og si tyst?
    Vil bare tilføye her at det faktisk også er en liten 'dur' i B-100'n jeg låner av Tor. Den er helt ny fra esken. Det durer IKKE ut via sinalvei, så det spiller absolutt ingen rolle for lyden. Bryr meg ikke noe om det, men skal nok nevne det når jeg leverer den tilbake.
    Det kan ikke være dc fra nettet der får den til å dure, da må det være ganske mye i så fald.
    Bryston har innebygget dc filter, og de snur også transformere til bedst ytelse på fabrikken. Men, min snurrer litegran også, noen dager mer enn andre, men det er ikke noe problem i det hele tatt.

    Som hodetelefon forsterker fungerer min fint med Sennheiser HD580. Man må skru opp volumen noe, imellom 10.00 og 14.00, så pass på ikke å dra ut hodetelefonen ved det volumen ! Da spiller høyttalerne ganske så høyt.
    Synes det virker mye å måtte skru volumen på kl.12. Kanskje dette tilsier at man bør finne mer lettdrevne hodetelefoner?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Rizzo skrev:
    Tar et spm til jeg :)
    Jeg har muligheten til å få kjøpt 14 B SST brukt til en pris jeg kan leve med, denne er i litt overkill i forhold til høyttalerene mine (MS4). Lurte på hvordan 4 B SST låter i forhold til 14 B SST? Så vidt jeg har skjønt er 14 B SST oppbygd av to brokoblede forsterkermoduler noe ikke 4 B SST er, ville i utgangspunktet da trodd at 4 B SST låter litt varmere.


    Hmmm.Du får vel aldri for mye krefter???

    MS-4 har jeg hatt,og De er veldig glad i power,så har du anledning å fore De med Bryston 14B SST anbefales dette.


    Mvh:J
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Godt å høre!
    Da blir det nok 14 B SST :)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Rizzo skrev:
    Tar et spm til jeg :)
    Jeg har muligheten til å få kjøpt 14 B SST brukt til en pris jeg kan leve med, denne er i litt overkill i forhold til høyttalerene mine (MS4). Lurte på hvordan 4 B SST låter i forhold til 14 B SST? Så vidt jeg har skjønt er 14 B SST oppbygd av to brokoblede forsterkermoduler noe ikke 4 B SST er, ville i utgangspunktet da trodd at 4 B SST låter litt varmere.
    14B SST låter helt utmerket.

    Men: jeg mener å ha lest at brokobling gjør forsterkere mer følsomme for lave impedanser. Så da spørs det hvor lavt ned i impedans Dali'ene dine går under de nominelle 4 ohm'ene og hva dette kan bety for valget ditt.

    Ikke sikkert at dette er noe å bry seg om i det hele tatt, men burde kanskje sjekkes ut.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Rizzo skrev:
    Godt å høre!
    Da blir det nok 14 B SST :)

    Kan aldri tenke meg at 14B SST ikke skal formidle Daliene dine på en fantastisk måte.

    Har selv 2 stk.7 B SST til å drive mine basseksjoner på Gradientene,kan vel legge til at disse drev Proac D38 uten noe pustebesvær.

    Liker "Sounden" i MS-4,men De trenger krefter til å komme til sitt rette.

    7B SST er monoblokker på samme watt styrke som 14B SST 600W i 8 ohm.

    Dette kommer til å spille forrykende,med den berømte "slam" i bassen som Bryston er kjent for.


    Lykke til




    MVH:J
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Har lagt merke til at 7B-SST kommer i to varianter, en beregnet for laster over 3 ohm, og en beregnet for laster som også går under 3 ohm. Vet ikke om dette gjelder for 14B-SST dog. Hvilken variant har du ACTIVE?

    Mvh
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Hurra!
    Da er jeg akkurat blitt den stolte eier av Bryston 14B SST og BP 25!
    Melder meg herved inn i denne eksklusive klubben :)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer! Dette er nok et herlig lite kraftverk som vekker liv i Dali-ene. :) Du får dele lytteinntrykk med oss da. Bilder?

    Mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    OIHH OIHH ;D

    Du ha r fått deg et kraftverk til Daliene.

    Sikker på du får opplevd hva som befinner seg i MS-4.

    GRATTIS,en kjempe effekt dette.


    Mvh:J
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    toref skrev:
    Gratulerer! Dette er nok et herlig lite kraftverk som vekker liv i Dali-ene. :) Du får dele lytteinntrykk med oss da. Bilder?

    Mvh
    Bilder blir det dårlig med da jeg ikke har kamera for øyeblikket..
    Men første lytteinntrykket er STORT, og dypt. Her "kommer det lyd" fra langt utenfor veggene, en herlig makro- og mikrodynamikk og en helt ekstrem kontroll. Har definitivt vekket liv i mine Dali-er, de har vokst fire nummer i størrelse og blitt mye bedre på alt. Spesielt frekvensfløyene er forbedret der toppen har blitt mye mer luftig og behagelig men mest ekstremt er nok likevell den dype, stramme bassen som jeg nesten ikke kan skjønne at kommer fra fire 6,5 tommere. Rett og slett utrolig fornøyd!
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Så bra Rizzo! Alltid gøy når lyden blir bedre. Visste forøvrig ikke at MS4 "bare" hadde 6,5 tommere, men jeg regner med at du henter ut ganske nært maksimalt av dem nå ja. Må faktisk innrømme at det rykker litt i oppgraderingssykefoten igjen her også... ;D

    Mvh
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Hmm, har nå spilt kanskje 30-40 timer på BP100 og jeg har faktisk begynt å spille cd'r som jeg egentlig ikke har giddet å spille på mange år. Greit at denne integrerte har skikkelig pusteproblemer med PSB'ene, men det er et skyv i bunnen av dette Bryston greiene som får foten til å bevege seg. Artig. Grattis til Rizzo. Min 14B er visstnok ikke shippet fra Canada enda. Kjedelig å vente!!! Og så må jeg begynne å spille inn på nytt. UÆÆÆHHH!
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Det er mye trist og leit her i verden, ja.

    Du har det nok tøft, tenker jeg....14B SST i bestilling. Gud vet når den kommer. Hvis den kommer.

    Og så spille inn på nytt, da....ingen ende på sorgene!

    :) :) :)

    Men poenget: er denne B-100 du har på lån noe å satse på? Jeg tenker meg denne med for eksempel ProAc D15 som noe sønnen min kunne satse på. En Bryston pre + effekt-løsning blir jo uhorvelig dyr for en ung mann i stadig pengeknipe.,
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Jeg må bare innrømme at jeg lever lenge med utstyret og har ikke kompetanse til å mene noe særlig om hverken det ene eller andre. Mao jeg bytter ikke stereo komponenter veldig ofte. Jeg hadde to stk brokoblede forsterkere på 500w, av eldre dato. Så kommer B-100 inn og spiller skjorta av disse. Selvfølgelig ikke når det skal dras på til de store høyder, hvilket skjer ofte i min stue. Som sagt så er det et fundament her som ikke jeg har hørt tidligere. Det kan vel også tyde på at forforsterkeriet i denne også er bra. Proac kjenner jeg ikke til, men hvis de klarer å gå nedover i oktavene burde det være noe å hente fra Bryston.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    geirf2 skrev:
    Min 14B er visstnok ikke shippet fra Canada enda. Kjedelig å vente!!! Og så må jeg begynne å spille inn på nytt. UÆÆÆHHH!
    Hvorfor det? Den kommer jo rett fra testbenken.
     
    N

    nb

    Gjest
    Valentino skrev:
    geirf2 skrev:
    Min 14B er visstnok ikke shippet fra Canada enda. Kjedelig å vente!!! Og så må jeg begynne å spille inn på nytt. UÆÆÆHHH!
    Hvorfor det? Den kommer jo rett fra testbenken.
    Bryston sier jo at de kjører produktene sine 100 timer. Dette har selvsagt ikke noe med "innspilling" å gjøre - det virker som de tror heller lite på tusser&troll i den sjappa, men når de gir 20 års garanti er det greit å sjekke at alt virker som det skal og ting er stabile før de sender ut til forhandler/kunde
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Interessant! Iflg bruksanvisningen så står det at de anbefaler 100t burn-in. Samma det, bare det spiller bedre og bedre.
     
    N

    nb

    Gjest
    I følge Rehsus yter en forsterker optimalt når den forlater testbenken. Deretter er det utforbakke, det er et annet syn på saken. Hvem som har rett, skal ikke jeg ha ment så mye om, mitt forsterkeri har i varierende grad vært brukt når jeg har fått det i hus.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg finner ikke et kløyva ord om anbefalt burn-in (innspilling om du vil) hos kunde i den 14B-SST-manualen som ligger ute hos Bryston.

    Den spiller nok som den skal fra dag en til dag sju tusen tre hundre og fem. Det har du garanti på.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Men iallfall så spiller ikke forsterkeren som den best kan før den er ordentlig varm så >1 times "burn in" kan en regne med ;D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jupp. Og 250W 24/7/365 ville faktisk vise igjen på strømregningen.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    I vinterhalvåret spiller det jo ingen rolle da en uansett bruker strøm til oppvarming så kostnaden på årsbasis blir uansett ikke så drøy.
     
    N

    nb

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jupp. Og 250W 24/7/365 ville faktisk vise igjen på strømregningen.
    Har den klasse A - drift? 250W på tomgang hørest veldig mye ut...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Den er oppgitt til 2x600W/900W i 8/4 ohm, så 125W per kanal på tomgang er vel ikke unormalt.

    Til sammenlikning: Min gamle Tandberg 3026A var oppgitt til 2x150/230W i 8/4 ohm, og den trakk 130W på tomgang.

    (Hver gang jeg leser om Bryston får jeg vann i munnen.)
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    443
    Antall liker
    96
    Sted
    Nes Romerike
    Burn-in eller ikke. Nå har jeg akkurat vært hos Tor og bestilt BP-26 også. Bra det finnes lånemuligheter. Det skulle tilsi at innen 14 dager så skal det spilles på Bryston! Nervene er nå på høykant, så jeg er bare nødt til å avreagere med en tur innom Byggmakker. Må kjøpe noe ved så jeg får snekret meg en ny stereobenk.
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    geirf2 skrev:
    Jeg må bare innrømme at jeg lever lenge med utstyret og har ikke kompetanse til å mene noe særlig om hverken det ene eller andre. Mao jeg bytter ikke stereo komponenter veldig ofte. Jeg hadde to stk brokoblede forsterkere på 500w, av eldre dato. Så kommer B-100 inn og spiller skjorta av disse. Selvfølgelig ikke når det skal dras på til de store høyder, hvilket skjer ofte i min stue. Som sagt så er det et fundament her som ikke jeg har hørt tidligere. Det kan vel også tyde på at forforsterkeriet i denne også er bra. Proac kjenner jeg ikke til, men hvis de klarer å gå nedover i oktavene burde det være noe å hente fra Bryston.
    Takk for svar. Høres absolutt ut som om Bryston B-100 kan være noe å tenke på for dem med "små" lommebøker. Kunne vært spennende å få Tor hos Lyric til å arrangere en demo av den sammen med for eksempel ProAc D15.
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    Hvor stor oppgradering vil det bli å gå fra Bryston 4b st til 14b st?

    Og hva er passende pris for en 14b st? Hva kostet den ny hos Tor?
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Får melde meg inn i selskapet jeg også.

    Gikk til anskaffelse av 4B SST for en stund siden og ser ingen grunn til å angre på det. Riktig valg av forforsterker er litt tricky for man risikerer jo å måtte bytte mye før det er perfekt match. Hadde desverre ikke råd til å anskaffe Bryston´s egen, så jeg havnet på Hegel P4A mkII som jeg fikk til en grei pris. Jeg ble forsåvidt advart mot denne komboen, men jeg synes egentlig det spiller ganske så bra sammen.
    Forøvrig bruker jeg Mac/iTunes, RME ADI-2 og Euphonia MS4.

    Mvh/
    Finn
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Bryston og MS4 er knall match!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    OldBoy skrev:
    :) :) :)

    Men poenget: er denne B-100 du har på lån noe å satse på? Jeg tenker meg denne med for eksempel ProAc D15 som noe sønnen min kunne satse på. En Bryston pre + effekt-løsning blir jo uhorvelig dyr for en ung mann i stadig pengeknipe.,
    Nå er en B-100 vel heller ikke spesiellt billig, men jeg synes den er verdt sin vekt i gull. Nesten.
    Jeg har en B-100 DA og jeg tror det er den første forsterker jeg har hatt jeg overhodet ikke legger merke til.
    D/A konverteren er forrykende god, og forsterkeren er så transparent det er uhyggeligt, et skikkelig helstøpt produkt hvor jeg ikke savner noen som helst ting. Fjernkontrollen har forresten "Motion Sensor" og lyset i den slås automatisk på når man tar i den.
    Test : http://www.stereophile.com/integratedamps/407bryston/
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Takk for engasjementet.

    Nei, B-100 er ikke budsjettklasse, men hvis den er verdt pengene, er det et alternativ verdt å vurdere. I følge Lyrics prislister koster den drøye 34k, så det betyr kanskje at man kan slippe unna med såvidt under 30k (?), hvis Tor er på godt humør. Den norske krona er sterk om dagen, det burde vel hjelpe litt også?

    Det blir i alle fall mye billigere enn en Bryston pre- + effekt-løsning

    Nå har jo Bryston B-60 også, men den har jeg hørt ved et par anledninger, og det blir litt lite krutt etter min smak. Ikke det at den er dårlig på noen måte, men den har jo sine begrensninger.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, skal kanskje snakke litt med Tor da, betalte "flesk" for min !
    Men, jeg tenker aldrig på hva den kostet, den gjør jobben sin så bra.
    Nei, jeg mener du bør gå se på den. Den er helt rå.....
    Har hatt min siden i fjor sommer og har helt mistet lysten til "oppgraderinger".
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Enig, Niels og dere andre; Bryston er bra saker.

    Mvh.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    14B SST leverer 25 watt i klasse A, leste jeg akkurat.

    nb skrev:
    Valentino skrev:
    Jupp. Og 250W 24/7/365 ville faktisk vise igjen på strømregningen.
    Har den klasse A - drift? 250W på tomgang hørest veldig mye ut...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn