Brukt hifi og salg og kjøp

Kondis

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.02.2013
Innlegg
912
Antall liker
712
Sted
Okkaby
Torget vurderinger
13
Får en ikke solgt produktet her på HFS,,,neste stopp Audiogon og audiomarkt.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg legger stort sett ut på Finn.no, har kun hatt er kjøper fra Hifi sentralen tidligere. Får som regel høyere pris på Finn.no. Har lest at Luxman er tungt å selge men har akkurat solgt 3 enheter til en god pris.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.336
Antall liker
3.527
Torget vurderinger
4
Det var via finn.no jeg også solgte
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.438
Antall liker
84.039
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det kreves prismoderasjon nesten i superklassen for å få solgt.Det kan tenkes det er bedre å beholde "tungt" utstyr men samtidig er jo kjøpelysten stor.Derfor er det lettere å selge med stort tap når prisene er presset.Jeg har solgt noe med reelt stort tap men jeg tenker ikke så mye på det.Tap og vinn med samme sinn får være mottoet når man besøker Torget.Her ror vi nok i samme båt og når båten går under så "drikker vi dunder".
Mvh Kenneth
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Svært vanskelig marked for tiden.
Med mindre en treffer en kjøper med en gang som skal ha det man selger.
Ting tar tid, en får fryktelige skambud og man må gjerne dumpe prisen for å få solgt...
 
Sist redigert:
D

Danke

Gjest
Det beror vel på hva man har å selge men også hvor god pris man tilbyr kjøper..

Er ikke noe hokus pokus det, dersom du skal ha en god pris for en vare, må du vente lenge, gjerne flere måneder og fornye annonser osv...

Dersom du gir en god salgspris så får du solgt fort..


Det er ikke noe hokus pokus annerledes enn at en forsterker eller mobiltelefon sliter med å selges for 6500,- på Elkjøp året ut men når den kommer på Nyttårs, påske eller feriepenge/skattepenge salg til 2-3000 så selger den kjapt...


Jeg synes folk er for gjerrige, eller gnukk ofte.. Ikke så mye på torget kanskje, men helt utrolig på Finn... En Klipsch høytaler med 2 år på baken selges 500-1000 kroner rimeligere enn utsalgspris... Bare et kjent eksempel...
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Annonserer her og på Finn og alt har blitt borte iløpet av noen uker, ikke har det vært billig utstyr heller - eller kanskje jeg bare er for snill på priser :)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.714
Torget vurderinger
96
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
Det tror jeg ikke stemmer. Jeg tror det er flere årsaker til at det nå er veldig tungt å selge bedre hifi. Rekrutteringen til denne hobbyen avtar. Unge i dag har andre interesser og de har andre måter å forbruke musikk på enn et gammeldags stereoanlegg som tar mye plass. Vi som er igjen blir mer kresne, har mer utstyr, er mye mer selektive på hva vi vil ha. Det er rett og slett færre kjøpere i markedet. Men andelen som handler brukt kontra nytt, er nok ikke så mye mindre i dag enn for 5-6 år siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
D

Danke

Gjest
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
Det tror jeg neppe, både her på forum og på andre hififorums så rådes det sterkt til å kjøpe brukte hifivarer i tråder...

Det er nok både det at selger har for optimistisk forventning om pris, og i andre situasjoner gjerne at det er problemer med tilbud og etterspørsel. Det er ikke så mange som har råd til dyr hifi lenger heller, eller TAR seg råd.. Ofte synes de det er helt greit med en Sonos eller lignende og spotify (foraldel ikke at det er galt)... Selvom de har god råd.

Det er vel en trend at hifi platespillere, dyre anlegg, eller dacs, er for mer spesielt intresserte? Dermed ikke sagt at det ikke er plass for et marked, eller LP/CD i fysisk format I butikk. Men det krever gjerne ildsjeler og god kundekontakt, dersom man skal drive ved siden av nettbutikkene.

Kvaliteten på mobile eller kompakte høytalere har økt siden Ghettoblasteren... Før måtte man rett og slett ha et anlegg for å få bra lyd, men nå finnes det alternativer som er mer ok enn Sony, Sanyo whatever Ghettoblasters..
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.473
Sted
Holmestrand
Når en har mulighet for 9 soner, sier det seg selv at det er bedre enn et stasjonært stereoanlegg i et stort hus
Jeg har aldri skjønt hvorfor det er et behov for musikk i alle rom inkludert dass og bad, og kommer heller aldri til å skjønne det. Har folk angst for stillhet?
Jeg liker stillhet, men har radio på badet. Den brukes hver dag.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
Eller ikke kjøper noe i det hele tatt, bare snakker...
 
D

Danke

Gjest
Jeg har aldri kjøpt på brukten, (har kjøpt brukt en gang men av kamerat). men har ikke noe dyrt utstyr heller. Jeg har jo sett etter brukt, men de varene jeg er på utkikk etter er aldri på salg omtrent... Men det jeg selger har jeg alltid fått solgt enkelt. Dersom jeg ønsker å bli kvitt fort så skrur jeg bare ned prisen. En regel jeg gjerne har er at ting helst må selges til minst 60% av nypris eller markedspris. Forsterkere, subwoofers og høytalere er veldig enkelt å selge.. Platespillere vet jeg ikke, men CD spillere, Bluray spillere eller Dacs er vanskeligere å selge... Det er vel fordi mange ikke lenger bruker sånt...
 
Sist redigert:

Brightside

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2012
Innlegg
297
Antall liker
112
Sted
Arendal
Har vært på jakt etter integrert forsterker/ effektrinn til under 10 000 siden november. Jeg føler ting ryker på finn.no før man rekker å spørre om tilstanden.
Så nå har jeg kjøpt to forsterkere og den ene av jeg 1/3 for mye for i forhold til hva som den typen har gått for tidligere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes ikke bruktprisene er så mye å klage over. Markedet er slik det er, og selv om man synes produktene man har betalt dyr nypris for er verdt mer, er det vel absolutt ikke rart at man ikke får solgt dem til 75% av veiledende.

Når man kjøper brukt, er det for å spare penger, og man vil dessuten kompenseres for de forbrukerrettigheter man går glipp av ift. når man kjøper nytt. Det er vel ingen som er interessert i å betale 20% mindre for et brukt produkt enn man kan få det samme produktet for, nytt fra forhandler, med litt rabatter og gode kjøp.

Hvis man ikke er fornøyd med å få det markedet vil gi for det man selger står man jo selvsagt helt fritt til å beholde dem en stund til i stedet.

Hvis det er slik at prisene er lavere på HFS-torget enn på Finn, står man jo dessuten helt fritt til å bare selge der i stedet, for så mye man klarer å få, eller man har samvittighet til å ta.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
650
Antall liker
553
Synes det er enkelt.Et produkts verdi er nå det som en eller flere kjøpere er innteresert i å betale for det uavhengig av hva man selv betalte for det eller hva det kostet nytt.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Synes det er enkelt.Et produkts verdi er nå det som en eller flere kjøpere er innteresert i å betale for det uavhengig av hva man selv betalte for det eller hva det kostet nytt.
Ja man kan vel si seg enig i denne uttalelsen.Det er kanskje ikke mer komplisert enn dette.
Mvh Kenneth
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.829
Antall liker
5.473
Sted
Holmestrand
Finn fungerer svært bra, har solgt mye der de siste 4-5 årene. Her på HFS har det vært mye tyngre å få solgt hifi, etter 2013-2014 har det vært nesten umulig på HFS. Siste år har det vært nærmest stillstand, sliter faktisk med å selge et par nye Klipsch RB 81.
kanskje prisen er for høy her inne og at vi er mer prisbevisste enn potensielle kjøpere på finn?

Gösta shått in d dark...
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
Eller ikke kjøper noe i det hele tatt, bare snakker...
Så vidt jeg skjønner - og vet for den saks skyld, så finnes det alle slags folk her.

  • Noen kjøper bare nytt, og har råd til det. Helt i orden, men det gjør dem ikke til bedre mennesker enn noen andre.
  • Noen kjøper bare brukt, uten at det gjør dem gjerrige, ikke en gang om de ikke er enig med deg om hva dine 15 år gamle høytalere, eller 20 år gamle platespiller er verdt. Selv om det er "samlerobjekter" som er angivelig er bedre/finere enn nye.
  • Noen handler ikke. Det kan være fordi de ikke har råd, eller fordi de egentlig er tilstrekkelig fornøyde med det de har. Dette gjør deg heller ikke til et dårlig menneske. Tvert i mot viser det en sunn og fornuftig holdning til forbruk, penger og miljø. Uten at det heller gjør deg bedre enn noen andre. Det tar selvsagt ikke fra dem retten til å diskutere løsninger, prøve å lære noe eller drømme om utstyr og løsninger som mer engasjerte/bedre bemidlede/høyere drømmende medentusiaster har på plass.

De som selger brukte saker fra husalteret eller andre deler av livet må avfinne seg med markedsmekanismene. Her hersker tilbud og etterspørsel. Hvis det er fryktelig mange som vil kjøpe mine Rogers LS3/5a, så kanskje jeg får det noen mener de er verdt. Et beløp jeg finner urimelig høyt. Hvis det derimot plutselig er svært mange som selger slike høytalere, så kan de plutselig være ikke salgbare fordi de som opprinnelig var villige til å betale godt ikke er interessert i noe som du kan kjøpe hvor som helst og når som helst til en billig penge. (Dette er muligens snobber, men det er lov det også)

Sånn sett er det lite vits å sippe over at du bare får 30% av ny verdi på dine gamle høytalere, kasettspiller, forsterker, platespiller eller hva det nå måtte være.

Slo opp Beogram på finn.no

Fant en Beogram 4500.
Den ble produsert fra 1989-92, og er altså +25 år gammel
Selger forlanger 6000 kr for en spiller som kostet 250-350£ som ny. Dette ligger vel nærmere 200% enn 30% av ny pris.
Det er den etter min mening overhodet ikke verdt, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg en slik. Men siden jeg ikke gidder å bli skjelt ut for skambud og belært om hvilken idiot jeg er, så lar jeg vær å tilby de 1000-1500 kr som jeg egentlig synes er mer enn greit betalt for en såpass gammel spiller.

Og det samme tror jeg mange andre også gjør.
Vi lar selger henge der til tørk.

Hvis noen synes det er greit å betale slike summer, så er det selvsagt helt OK hvis du mener du får det du betaler for.
Men ikke klag. Verken på prisforlangende eller bud.
:)
 
Sist redigert:

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Solgte dac nad M51 på under en dag sist uke, fikk en til som ville ha den et par timer etterpå. Fikk prisforlangende Som var 6500. Men det spørs hva en selger!
 
D

Danke

Gjest
Det er nok både det at selger har for optimistisk forventning om pris...
Eller den som skal kjøpe... :)
Det er kanskje mulig, men det stemmer vel heller for folk som er litt sleipe, eller håper på gevinst (er lov) eller de som ikke har peil på hva ting er verdt..

Det har feks kommet bud på både kjøretøy og høytalere som jeg enten blir irritert eller ler av? Jai Kan komma henta mobil idag.. for så og så osv...

Det er sef lov å prøve seg med skambud, og det er helt ok å prute litt opp eller ned.

Selv byr jeg aldri på Mac eller dyrere, for min egen del så synes jeg det er flaut å komme med skambud, da er det bedre å slå til på gode tilbud, og jeg har ikke peil heller bortsett fra de mer kjente merkene som Bladelius, Naim, Mac, Hegel, Audio res, EC, ja jeg kommer ikke på fler... Men sånt som Linn, Spendor, Musical Fidelty, Sugden osv vet jeg ingenting om..

Dersom de kommer innenfor budsjett så kunne jeg nok bydd..

Jeg vil gjette at mer kjente merker med god kvalitet er lettere å omsette enn mer ukjente merker selv om de har bedre kvalitet....
 
Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det er mange som mener at bruktmarkedet i Norge er i ubalanse for tiden, mens det påstås å være bedre andre steder. Er det noen her som har erfaring med å selge til utlandet?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det er nok både det at selger har for optimistisk forventning om pris...
Eller den som skal kjøpe... :)
Det er kanskje mulig, men det stemmer vel heller for folk som er litt sleipe, eller håper på gevinst (er lov) eller de som ikke har peil på hva ting er verdt..
Mitt inntrykk er at både selgere og kjøpere kan ha urealistiske forventninger til pris.

Men i dagens marked er det ofte de som skal kjøpe som vinner, fordi at de som sitter på utstyr de ikke blir kvitt ofte bare må føye seg etter et tregt marked og dumpe prisene hvis de skal få frigjort kapital og bli kvitt ting som kanskje står ubrukt. Sikkert greit og riktig og sånn det ifht. et fritt marked, men når man som selger har opplevd dette et par ganger så sitter det litt lenger inne neste gang man skal kjøpe noe nytt, fordi man vet at hvis det ikke blir helt fulltreff er det omtrent håpløst å bli kvitt det igjen til en god pris, slik at man er garantert å tape masse penger. Det er sikkert noen som spekulerer i dette også, og som er flinke til å kjøpe brukt billig og selge med fortjeneste. Ser jo også ganske ofte at ting som forsvinner fra finn dukker opp igjen kort tid etter med høyere pris.

Sier ikke at noe er riktig eller galt, men tror disse mekanismene er litt gjeldende, og tror det bremser omsetningen på både nytt og brukt utstyr, i tillegg til at mange også såklart er kresne og selektive på hva de kjøper.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Saken er vel heller den at den gemene hop på hfs er snobber som ikke kjøper annet enn nytt.
Er dette en selvmotsigelse, eller er det ironi jeg aner? At den gemene hop er snobber mener jeg?

Hvor stor er den reelle utviklingen innen tokanalstereo? Og hvor lenge varer produktene? Kan markedet ha sin begrunnelse i at vi går mer i ring enn fremover, og at når produkter som er 20-30 år gamle presterer aldeles utmerket så blir markedet etterhvert fylt opp? Sleng på at når vi snakker high-end så betaler de færreste veiledende.

At folk ikke har råd har jeg ingen tro på. Hi-fi har aldri vært billigere enn i dag. Det handler om interesse og prioritering.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har kjøpt og solgt en del opp igjennom. Har lagt merke til at komponenter de har i de store kjedene hifiklubben, soundgarden holder seg bedre i pris enn komponenter fra de mindre aktører.

Nesten med en gang man hopper inn i utstyr som mannen i gata ikke har hørt om. Så blir det verre å selge. Ofte må man ned mot 30% av nypris for å få napp på salg.

Jeg tror faktisk at alle de gode tilbudene man ofte finner på nye ting. Lager dumping osv gjør at man ofte må slite litt mer for å få solgt.

Er det heller ikke norsk forhandler eller man selger "fra garasjen" så blir folk mer skeptisk.

Men at det er vanskeligere å selge brukte ting idag enn for la oss si 10år siden er helt sikkert.
 
D

Danke

Gjest
Det er mange som mener at bruktmarkedet i Norge er i ubalanse for tiden, mens det påstås å være bedre andre steder. Er det noen her som har erfaring med å selge til utlandet?
Jeg kan svare for Sverige Blocket.se s svar på finn og diverse svenske hifisider...

Konklusjon.. Svensk hifi i butikk og på brukten er meget dyrt...Og mye dyrere enn i Norge, Og Blocket annonsene og hifisidenes annonser er hillarious meget ofte, selv iforhåld til de mest sinnsyke annonsene på Finn.
 
Sist redigert:

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg selger kun på finn.no, har stort sett fått meget lave bud på hfs. Disse produktene jeg solgt i løpet av kort tid til en høyere pris på finn.no.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Jeg har en annonse på torget som ikke har fått noen henvendelser her i Norge. Men folk fra USA og Storbritania har tatt kontakt. Ikke pruter de heller, og kan overføre penga rett til banken. Men jeg prøver å selge lokalt først, hvis det ikke går, så blir det å sende produktet utenlands.

Har ennå ikke annonsert på finn.no, kan prøve lykken der.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Selger og kjøper både her og på Finn og ser ikke det store forskjellen, men helt klart at du treffer flere på Finn. Spesielle ting er dog letter å selge her innen. Har aldri har problemer med salg og det handler i bunn å grunn om pris. Et brukt produkt skal koste fra 50% av ny verdi og nedover - basta ! Det kommer gode tilbud her og de går gjerne med en gang, men prøver du å selge en gammel CD spiller for 50' selv om det står Krell på den, når den er verdien kanskje 10' så får du ikke solgt ;)
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
454
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Syns ikke prisen jeg har satt er så ille. Nyprisen ligger på 16000 idag, og jeg forlanger 7000.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tja, synes ikke bruktmarkedet er så håpløst som mange gir uttrykk for. Dette er et nisjemarked hvor de fleste vet hva man kan få for tilsvarende summer som man spør om, og de fleste er klar over at ingenting som selges er uerstattelig, best, enestående eller unikt og at det alltid finnes vel så gode alternativer rundt prisen. Hvis ikke akkurat i dag, så i morgen.

Unntakene blir jo solgt før fuglene fiser uansett.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Et brukt produkt skal koste fra 50% av ny verdi og nedover - basta !
Enig. Jeg vil helst ikke betale mer enn halv pris for noe jeg heller, selv om det bare skulle være noen måneder gammelt, i perfekt stand, og fortsatt har masse igjen av både garanti- og reklamasjonstiden.
 
Topp Bunn