Bob Dylan får prisen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Denne alene holder:

    HIGHLANDS

    Well, my heart's in the highlands, gentle and fair
    Honey suckle bloomin' in the wildwood air
    Bluebells blazin' where the Aberdeen waters flow
    Well, my heart's in the highlands, I'm gonna go there when
    I feel good enough to go.

    Windows were shakin' all night in my dreams
    Everything was exactly the way that it seems
    Woke up this mornin' and I looked at the same old page
    Same old rat race, life in the same old cage.

    I don't want nothin' from anyone, ain't that much to take
    Wouldn't know the difference between a real blonde and a fake
    Feel like a prisoner in a world of mystery
    I wish someone would come and push back the clock for me.

    Well, my heart's in the highlands, wherever I roam
    That's where I'll be when I get called home
    The wind it whispers to the buck-eyed trees of rhyme
    Well, my heart's in the highlands, I can only get there one step at a time.

    I'm listening to Neil Young, I gotta turn up the sound
    Someone's always yellin', "Turn him down"
    Feel like I'm driftin', driftin' from scene to scene
    I'm wondering what in the devil could it all possibly mean.

    Insanity is smashin' up against my soul
    You could say I was on anything but a roll
    If I had a conscience, well I just might blow my top
    What would I do with it anyway, maybe take it to the pawn shop.

    My heart's in the highlands at the break of dawn
    By the beautiful lake of the black swan
    Big white clouds like chariots that swing down low
    Well, my heart's in the highlands, only place left to go.

    I'm in Boston town, in some restaurant
    I got no idea what I want
    Or maybe I do but, I'm just really not sure
    Waitress comes over, nobody in the place but me and her.

    Well, it must be a holiday, there's nobody around
    She studies me closely as I sit down
    She got a pretty face, with long white shiny legs
    I said, "Tell me what I want," she say, "You probably want hard boiled eggs."

    I say, "That's right, bring me some."
    She says, "We ain't got any, you picked the wrong time to come."
    Then she says, "I know you're an artist, draw a picture of me."
    I said, "I would if I could but I don't do sketches from memory."

    Well, she then, she says, "I'm right here in front of you, or
    haven't you looked?"
    I say, "All right, I know but I don't have my drawing book."
    She gives me a napkin, she say, "You can do it on that."
    I say, "Yes I could but I don't know where my pencil is at."

    She pulls one out from behind her ear
    She says, "All right now go ahead, draw me, I'm stayin' right here."
    I make a few lines and I show it for her to see
    Well, she takes her napkin and throws it back and says, "That
    don't look a thing like me."

    I said, "Oh, kind Miss, it most certainly does."
    She say, "You must be jokin'," I say, "I wish I was."
    Then she says, "You don't read women authors do ya?" at least
    that's what I think I hear her say
    Well, I said, "How would you know and what would it matter anyway?"

    Well she says, "You just don't seem like you do." I said,
    "You're way wrong."
    She says "Which ones have you read then?" I say, "I've read
    Erica Jong."
    She goes away for a minute and I slide out, out of my chair
    I step outside back to the busy street but nobody is goin' anywhere.

    Well, my heart's in the highlands with the horses and hounds
    Way up in the border country far from the towns
    With the twang of the arrow and the snap of the bow
    My heart's in the highlands, I can't see any other way to go.

    Every day is the same thing, out the door
    Feel further away than ever before
    Some things in life it just gets too late to learn
    Well, I'm lost somewhere, I must have made a few bad turns.

    I see people in the park forgettin' their troubles and woes
    They're drinkin' and dancin', wearin' bright colored clothes
    All the young men, with the young women lookin' so good
    Well, I'd trade places with any of 'em in a minute, if I could.

    I'm crossing the street to get away from a mangy dog
    Talkin' to myself in a monologue
    I think what I need might be a full length leather coat
    Somebody just asked me if I've registered to vote.

    The sun is beginnin' to shine on me
    But it's not like the sun that used to be
    The party's over and there's less and less to say
    I got new eyes, everything looks far away.

    Well, my heart's in the highlands at the break of day
    Over the hills and far away
    There's a way to get there and I'll figure it out somehow
    Well, I'm already there in my mind, and that's good enough for now.
     
    A

    ANM

    Gjest
    De fleste av oss er helt ukvalifisert.
    Fordi vi leser altfor lite. Kan ikke uttale oss om diktere og forfattere vi ikke har lest, langt mindre hørt om.
    Er det en pinlig erkjennelse?
    Kjenner ingen fotballspillere heller jeg og ikke er jeg en kvalifisert rørlegger, frarøver ikke meg nattesøvnen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    På slutten av 1980-tallet og i noen år holdt jeg på med en dille. Når jeg var i en ny by tok jeg meg tid til å finne en trivelig bokhandel. Vel inne gikk jeg til en av betjeningen og sa: Jeg vil ha den boken du mener er den beste i bokhandelen.

    De fleste skjønte ikke og ba meg gjenta. Jeg kjøpte boken de anbefalte og fikk dem til å skrive på innercover, om hvorfor de valgte akkurat den. Oppdaget mange spennende forfattere på den måten, i mange genre. I NY, downtown Manhattan, stakk jeg innom en bokhandel. En tynn kar, sent i tyveårene, med langt krøllet lyst hår og haukeansikt stod bak disken. Han fikk spørsmålet, og jeg måtte gjenta det to ganger.
    Han forsvant og kom tilbake med Bob Dylans samlede tekster, i hardcover.
    Mens han skrev i boken begynte han å gråte og jeg ble urolig, hva hadde jeg gjort galt?
    Jeg spurte ham.
    "Ingen har bedt meg om autografen min før," svarte han. Inne i boken skrev han at Dylans tekster hadde gitt ham tro på menneskene.

    Jeg er ikke i stand til å høre sangtekster, ordene blir til toner og jeg får ikke med meg setninger og mening. Den boken gjorde at jeg oppdaget de utrolige tekstene til den geniale forfatteren Bob Dylan.

    Les tekstene til A Hard Rain's Gonna Fall, All Along the Watchtower, Desolation Row - eller samtlige i albumet Blood on the Tracks.

    Fin dag i dag.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "De fleste av oss er helt ukvalifisert.
    Fordi vi leser altfor lite. Kan ikke uttale oss om diktere og forfattere vi ikke har lest, langt mindre hørt om.
    Er det en pinlig erkjennelse?#

    Snakk for deg sjøl Ottone :)

    Noen av oss har faktisk kommet oss igjennom en del Nobel prisbelønte forfattere.
    Kan annars anbefale Booker priset til å velge etter, oftest svært interresant literatur uten å være for høytflyvende.
    Nevner 2014 vinneren The narrow road to the deep north, kan nesten kalles en slags litterær versjon av broen over Kwai og Merry christmas mr. Lawrence.

    Men spøk til side, jeg velger å tro at akedemiet kommer frem til godt begrunnede valg og som som du sier er de færreste av oss her inne er i stand til å bedømme om de valgen er bra eller dårlige.

    Dermot må vi alle som musikk elskere juble over at vår felles lidenskap blir belønnet på denne måten og bry oss mindre om vad som er høy, høyere eller lavere kultur.
    Det seom berører vår sjel er kultur for den enkelte, og det er fult mulig å digge Dylan, Bowie og Alec Guinnes samtidig som man leser en nobel forfatter i ni og ne.

    Habicht
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han snakker vel nettopp for seg selv og de fleste av oss. Jeg er heller ikke så belest som jeg kanskje var i ungdommen lenger (i forhold til alder), så vi er i alle fall to som ikke er kvalifisert som sikkert ikke er alene. :rolleyes:

    Men da er du jo ukvalifisert til å svare. Prisen skal gå til "den som inom litteraturen har producerat det mest framstående verket i en idealisk riktning" i Alfred Nobels ord. Derfor har akademiet folk som er belest utover de aller største kjendisene.
    Klart jeg er ukvalifisert, men så vidt meg bekjent sitter ikke du i komiteen heller, så da er vi to!
    Som sagt, det er mange av oss. Uten at jeg føler meg støtt over det av den grunn. Det er så mye annet jeg kan og vet, men bare bittelitt av alt. ;)

    Dylan er da publisert som ren tekst også. Denne kjøpte jeg nær Kings Cross Station for noen år siden.

    WIN_20161013_23_23_10_Pro.jpg


    Har enda ikke lest den, så den gjør meg dessverre ikke mer kvalifisert.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.465
    Antall liker
    84.213
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    68-erne som hyller sin helt med en pris? Peace & love ;)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er altså ikke en ny sjanger; det er den opprinnelige sjanger! (Men Cohen er der også)

    Her en nok en «bok» med to av de store venner av musene.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg finn to definisjonar (eg likar) av "litteratur". Den eine er "det skrivne ord", og den andre er "mennesklege ytringar". Skal vi gå for den fyrste, vil "opprinneleg" vere kileskifta til sumerane, noko som visstnok er 5000 år gamle reknskapsbøker på leiretavler, og vil som litteratur vere ein gørrkjedeleg sjanger. Går vi for den andre, er det vanskeleg å finne noko fornuftig "litteratur" før menneska finn opp abstrakte omgrep.
    Det er såleis vanskeleg å finne ut kva som er det opprinnelege. Det kjem an på kvar vi skal sette streken. Helleristningar (som vi kan tolke på ulike måtar, men ikkje lese)? Det som er skrive på det latinske alfabet? Bibelen?

    Dylan skriv poesi, som framførast ved hjelp av etter måten enkle songar. Mange var før han til å gjere dette. Men han er den mest markante nolevande generasjonspoeten eg veit om. Så absolutt verd ein litteaturpris.
    Håpar at Jon Fosse også når opp. Det er lenge sidan sist vi fekk litteaturprisen til Noreg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    "De fleste av oss er helt ukvalifisert.
    Fordi vi leser altfor lite. Kan ikke uttale oss om diktere og forfattere vi ikke har lest, langt mindre hørt om.
    Er det en pinlig erkjennelse?#

    Snakk for deg sjøl Ottone :)
    .............
    Ordene "oss" og "vi" er valgt fordi de er ment å inkludere meg. Jeg leser veldig lite bøker og har ikke peiling på nyere litteratur.
    Ordet "fleste" fordi det ikke gjelder alle.

    Ellers kan jeg ikke se noen i denne tråden som er negativ til at Dylan har fått prisen, eller til at den er tildelt en som driver mest med andre ting enn å skrive bøker.
    Det jeg har uttrykt er at popularitet og salgstall ikke bør være et viktig kriterium for pristildeling. Det er min subjektive mening, og folk behøver ikke være enige, eller bli provosert av at jeg sier det. Jeg sier det ikke fordi Dylan har fått prisen, men fordi flere innlegg her uttrykker det motsatte.
    Sånn sett er det vel OT, men det får være.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt enig med deg i bruk av ordene oss og vi og ikke har jeg blitt provosert av det du skrev.

    De fleste av oss leser for lite Ottone, men vi har stor interesse for den musikken vi omgir oss med og mye glede av den også.
    I et travelt liv er det vanskelig å finne tid til alt det man finner berikende. Skulle sev gjerne hørt mer på anen type musikk en det som mest ruller her hos meg.
    Det jeg mente var egentlig mer generelt at det som ofte blir kalt for elitistisk, også av noen andre her i tråden, ikke altid er så utilgjengelieg som vi tror.

    Jeg er også enig med deg i at salgstall og popularitet ikke skal legges til grunn for pris tildeling og ikke tror jeg at det ligger til grunn for Akedemiets beslutning.


    Habicht
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Husk også på at i disse moderne tider har prisutdelere et visst behov for å - hva skal jeg kalle det - oppleves som relevante. Det ser man ganske tydelig i tildelingen av Nobels fredspris. Nå har det norske akademiet gjort mye rart, det vil nok enhver mene, og de har beveget seg relativt langt bort fra hva som faktisk står i Alfred Nobels testamente om hvilke kriterier som skal legges til grunn. Men oppmerksomheten til prisen ville nok hatt en jevnt nedadgående kurve om den til enhver tid ble tildelt noen som har gjort en stor innsats og tatt stor personlig risiko, men som så godt som ingen har hørt om. Jeg tror dette er en av grunnene til at de innimellom gir prisen til en noget kontroversiell, men berømt kandidat.

    For øvrig synest jeg tildeling til Dylan er knall, bare for å presisere det.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som oftest er sangtekster for meg bare ord som høres greit ut og passer til musikken - stor poesi er det skjelden. Men Dylan skiller seg klart ut synes jeg. Det er få jeg gidder å virkelig høre på tekstene til. Det er vel bare Bob Dylan og Tom Waits for min del.

    Uansett et annerledes valg når det gjelder en Nobel-pris, og grattis til Bob. Ingen over, ingen ved siden (som det het i sjokladereklamen i gamle dager)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.105
    Antall liker
    32.536
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    «So let people wonder/Let'em laugh, let 'em frown/You know I'll love you 'til the moon's upside down/Don't you remember, I was always your clown/Why try to change me now.».
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    også får de ikke tak på karen, haha

    – Får ikke fatt i Bob Dylan - Barack Obama - VG[23820274%20faar_ikke_fatt_i_bob_dylan]
    Den skotske forfatteren Irvine Welsh, som selv hevder å ha stor sans for Dylan, sparer ikke på kruttet i sin kommentar.
    – En lite gjennomtenkt nostalgi-pris, vridd ut av den harske prostataen til senile, siklende hippier, lyder hans nådeløse kommentar på Twitter.
    Her får vi passet påskrevet, guttar! ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er ikke dette litt vel tabloid ordbruk fra en som antagelig ønsker å bli sett på som kultursnobb?
    - harsk prostata
    - senil
    - siklende
    - hippie

    (uansett - jeg oppfyller kriteriene for å sitte i Nobel-komiteen... )
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke dette litt vel tabloid ordbruk fra en som antagelig ønsker å bli sett på som kultursnobb?
    - harsk prostata
    - senil
    - siklende
    - hippie

    (uansett - jeg oppfyller kriteriene for å sitte i Nobel-komiteen... )
    Er du kvalifisert til å sitte i Svenska Akademien eller har du harsk prostata?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er fire krav der, i følge Den skotske forfatteren Irvine Welsh altså.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det var på høy tid at Dylan fikk prisen. Skulle hatt den for mange år siden................
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Selv synes jeg det var kult at han fikk den....men...

    ...ikke alle innen Svenske kultur & media er like imponert og uttrykker det selvsagt PK nyrasistisk korrekt! :mad:

    SR-Kultur-rasism.jpg


    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kompletterte Audio samlingen litt idag og kom til å bla i Audio 27 s.55 ”På konsert” av Petter Dale Jr...som skrev noen ord om Bob Dylans konsert i Spektrum 29 Juni..
    ”Med gjennomtrengende, provoserende, og kryptiske tekster revolusjonerte han rockens stil og innhold. Artisten Bob Dylan påvirket i sin tid og vår kultur i samme grad som Elvis og Beatles, og er den eneste rockemusiker som kvalifiserer for en nobels litteraturpris”....

    Det gikk dröye 20 år, men aldri for sent!


    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Obama fikk visst en såkalt fremtidsorientert pris…

    Rett skal være rett; mitt dobesøk for 30 år siden har ikke hatt synderlig innvirkning på historiens gang; at de spikret opp en mann for 2.000 år siden har gjort oss til det vi er.

    INGEN hører på Dylans musikk i dag, og dette er ikke Hi-Fi sentralen, men en bokklubb.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Fremtiden er svevende, og forankret i fortiden.
    Således er det vel mer interessant hva gamle avdankede hippier med inntørket prostata mener, enn unge fremadstormende individer med bindsterk litteratur kunnskap under vesten. Livsefaring, levd liv og forståelse av hvordan ting henger sammen vil vel aldri bli eller være uten en hvis relevans?
    Sånn sett har herr Dylan tilført oss ikke så rent lite. Men alt som formidles via tekster være seg prosa eller lyrikk absorberes selektivt av den enkelte.
    Så kan man like mannen, nobelkomiteen eller alle de kloke hoders kritiske meninger eller ikke om utdeling av prisen til herr Dylan som man selv vil.
    Selv synes jeg nobelkomiteen ofte er så smal-, og/eller trangsynt i sin nominasjon at det for egen del ikke betyr noe fordi jeg hverken har hørt om forfatteren eller synes vedkommende skriver så smalt at jeg simpelthen ikke orker å lese det. Ja, jeg har prøvd flere ganger.
    Kall meg ignorant, men jeg leser da en 25-30 bøker i året i tillegg til faglitteratur.
    Ikke er jeg spesielt opptatt av herr Dylan heller, men finner grunn til å hive meg med på Dylan for Nobel literature prize bølgen.
    Selv gir vel mannen f..., siden han for lenge siden ble større enn seg selv.
    Meg om det!
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.105
    Antall liker
    32.536
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    haha, hører man på Dylan? spør du.

    noe av det det har gått i siste døgnet her

    20161013_173218433_iOS.jpg


    20161013_194629882_iOS.jpg


    20161014_183449368_iOS.jpg


    20161015_122628464_iOS.jpg


    Men når nyhetens interesse har lagt seg, er man vel nede i et par skiver per uke. Latterlig lite, men det fins jo så mye annet bra. Dessuten hører man jo så mye Dylan i så mye av de andre.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.105
    Antall liker
    32.536
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    touché!

    Også omskrrevet til:

    Si meg at du hører på Dylan, så skal jeg si deg at du er gammel!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vi skal ikke glemme at verdenslitteraturens mest klassiske verk - Homers Illiaden og Odysseen - var, før de ble festet til skrift, sanger. Litteraturen starter som sang, og det er godt at den nå igjen er kommet tilbake. De er alle, konkret og metaforisk, sangere; musenes elskere.

    Mye av kritikken er som en komisk gjentagelse av Platons frontalangrep på sangen.

    Platons angrep på diktingen er alvorlig ment. Han angrep dem mindre for deres kunst enn for deres didaktiske funksjon (hvis noe slik overhodet kan skilles). Som Havelock sier:
    They had been the teachers of Greece. Here was the clue. Greek literature had been poetic because the poetry had performed a social function, that of preserving the tradition by which the Greeks lived and instructing them in it. This could only mean a tradition which was orally taught and memorized. It was precisely this didactic function and the authority that went with it to which Plato objected. (Havelock, E. A. 1986. The muse learns to write. Reflections on orality and literacy from antiquity to the present, New Haven and London, Yale University Press.)

    Dylan; musenes venn, tradisjonsbærer og tradisjonsskaper. The Song and Dance Man. La de andre grave seg ned i irrelevans, kritikerne som bare forstørrer sin livsfjernhet i et rom av ekko der i tårnet.


    Because something is happening here
    But you don't know what it is
    Do you, Mister Jones ?
    Jeg prøvde å antyde en tradisjon, siden det fremdeles er de som ikke helt har fått ting med seg; at rock nå er mer enn tonsatt babbel (takk til bl.a. Bob); det er tonal lyrikk. At når en hører Dylan så leser en også - om en føler for det -, og den som leser tenker. At litteraturens opphav er sangen (om vi skal dra det litt.)

    Her en grei sak fra The New Yorker som går langs slike linjer:

    Let’s Celebrate the Bob Dylan Nobel Win - The New Yorker
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I serien «oppdragelse av ignoranter» «spilles» nå:

    « “ . . . the lyrics have an existence apart from the music.” Dylan’s lyrics are not just accompaniments to music; they are their own poetry, and great accomplishments in literature at that.»

    https://www.washingtonpost.com/post...l-prize-youre-welcome/?utm_term=.3169f545aeeb

    «It is the singular nature of that voyage, I would like to think, that also guided the arbiters of the Nobel prize. What makes Dylan different is not just the quality of his best songs, but his insistence on aligning himself to an older, deeper songwriting tradition that precedes pop and exists as a historical continuum outside our current somewhat blurred notions of culture and entertainment.»

    «However well intentioned the accolade, it will do nothing to alter the fact that Bob Dylan exists in a world of his own, stubbornly out of step with the prevailing culture just as he once singlehandedly defined it. He is not a songwriter in the classic sense, nor a poet in the traditional sense, nor does he create literature in the accepted sense of the word; that, in fact, is the whole point – he has sidestepped these definitions on his singular journey. He’s Bob Dylan.»

    https://www.theguardian.com/music/2...ves-nobel-laureate-literature-singular-talent
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Svenskene finner'n fortsatt ikke, nei. Bare å kalle Carl Hamilton tilbake fra pensjonisttilværelsen..
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn